آکواریوم طبیعی هنگام | بازدید از بزرگ‌ترین پنجره رو به دریا در ایران

0

چیزهایی که انسان نمی‌داند بی‌شمار است. جاهایی که نرفته، نکاتی که کشف نکرده و اطلاعاتی که به دست نیاورده هم بسیارند. اگر بخواهیم به اطلاعات انسان درباره موضوعات رتبه بدهیم، دریاها در آخر لیست قرار می‌گیرند. با اینکه اطلاعات ما راجع به دریا کم است؛ اما همین اطلاعات اندک پر از شگفتی است. برای مثال دریاها پر از گیاهانی است که ریشه در خاک دارند؛ اما با حرکات ظریف، جانداران کوچک را شکار می‌کنند. چنین دنیایی دیدنی است. ما از طرفداران جهان زیر آب هستیم؛ آنجایی که پر است از ماهی‌های رنگی رنگی. در دنیای زیر آب سکوت حکمرانی می‌کند؛ اما این سکوت پر از هیاهوی زندگی است. اگر شما هم دوست دارید گوشه‌ای از این دنیای عجایب را ببینید باید به آکواریوم طبیعی هنگام سفر کنید. جایی که ما امروز عازم آن هستیم آکواریومی بسیار حیرت‌انگیز است. دوست دارید در این سفر دور و دراز با ما همراه شوید؟

آکواریوم طبیعی هنگام کجاست؟

آکواریوم‌هایی مانند آکواریوم هنگام نقش پنجره‌ای کوچک به دنیایی بزرگ را دارند. شاید این پنجره تمام دنیا را به ما نشان ندهد؛ اما می‌تواند چشم‌اندازی از آن را در اختیار ما قرار دهد. برای بازدید از پنجره آبی باید به جزیره‌ هنگام سفر کنید. این جزیره یکی از جزیره‌های کوچک نزدیک به جزیره قشم است. به علت مساحت کمی که هنگام دارد، این جزیره را قسمتی از قشم در نظر می‌گیرند. در مسیر رسیدن به آکواریوم طبیعی هنگام، از قایق‌سواری بر آب‌های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید.

متأسفانه ما انسان‌ها امانت‌دارهای خوبی نیستیم. به همین علت است که جهان را در مسیر نابودی قرار داده‌ایم. توریست‌ها و گردشگرانی که به هنگام می‌آمدند به دل خاک این جزیره چنگ می‌زدند و خاکش را برای سوغات برمی‌داشتند؛ به همین علت امروزه حسرت قدم‌زدن بر روی خاک نقره‌کوب بعضی از قسمت‌های این جزیره به حسرتی عمیق برای ما تبدیل شده است. چند سال پیش پیاده‌روی و ورود به جزیره ممنوع شد؛ چراکه ممنوع‌کردن آسان‌تر از ساختن فرهنگ محافظت است. به‌راستی هم ساختن ذهنی جدید بر روی ذهن پوسیده کاری است دشوار؛ پس نمی‌توانیم بر مسئولانی جز خودمان خرده بگیریم.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب‌دراز، جزیره هنگام

معرفی آکواریوم طبیعی هنگام

ممکن است تا به حال چیزی درباره آکواریوم طبیعی هنگام نشنیده باشید؛ اما باید بگوییم که هنگام بزرگ‌ترین آکواریوم طبیعی ایران را دارد. دیگر جاهای دیدنی جزیره هنگام زیاد نیستند؛ اما از زیبایی چیزی کم ندارند. جزیره هنگام یکی از چندین جزیره زیبای جنوب ایران است و مانند اکثر نقاط این منطقه چندان شناخته شده نیست. البته ناشناس‌بودن این جزایر هم نعمت است و هم مصیبت؛ نعمت است چون از گزند انسان در امان است و مصیبت است چون مردم این منطقه روزگاری سخت دارند. گردشگرانی که به جزیره هنگام می‌آیند بیشتر در جست‌وجوی دلفین‌های زبل هستند. بازدید از دلفین‌ها یک از جذاب‌ترین تفریحات هنگام است. جزیره هنگام را با نام جزیره دلفین‌های رقصان می‌شناسند. البته این نکته را هم بگوییم که دلفین‌ها از صدای موتور قایق‌ها هراسان هستند؛ پس اگر به هنگام رفتید و دلفین ندیدید ناراحت نشوید. می‌توانید به جای دلفین‌ها از آکواریوم طبیعی دیدن کنید.

در قسمت بالا گفتیم این آکواریوم طبیعی است. آکواریوم اصفهان با همه زیبایی‌اش و آکواریوم استانبول و آکواریوم آنتالیا در ترکیه با همه عظمتش و دیگر آکواریوم‌های زیبای جهان، ساخته دست بشر هستند؛ اما هنگام را خالق دریاها خلق کرده است. مرجان‌های زیاد این جزیره باعث شفافیت بالای آب این جزیره شده است. زلال‌بودن آب دریا در جزیره هنگام باعث شده داخل آب پیدا باشد. کافی است کمی در آب دقیق شوید تا بازی ماهی‌های رنگارنگ را ببینید. تکان‌خوردن مرجان‌های کف آب و لاک‌پشت‌هایی که با سرعت شنا می‌کنند از دیگر دیدنی‌های این آکواریوم است. در سفرتان به این جزیره دوست‌داشتنی خرده نان همراه داشته باشید. ریختن این نان‌ها در آب یعنی محاصره‌شدن با موجودات رنگارنگ دریا؛ لطفاً فقط نان به دریا بریزید، ماهی‌ها پلاستیک، شیرینی، برنج و این اقلام را نمی‌خورند.

جاذبه های دیدنی نزدیک به آکواریوم طبیعی هنگام

پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم یکی از صدها شگفتی قشم است. ما درباره جانوران خشکی زیاد می‌دانیم؛ اما کمتر کسی از ساکنان آب و زندگی آن‌ها خبر دارند. در این پارک می‌توانید جانداری به خطرناکی کروکودیل را از نزدیک ببینید و از خلقت آن شگفت‌زده شوید. در این پارک می‌توانید با زندگی این جانور ترسناک آشنا شوید. مسئولان پارک درباره چگونگی پرورش کروکودیل اطلاعاتی ارائه می‌دهند که بسیار جالب توجه است. می‌توانیم بگوییم در میان جاهای دیدنی قشم این پارک خاص‌ترین دیدنی است. فاصله پارک از آکواریوم طبیعی هنگام 1.2 کیلومتر است.

ساحل نقره‌ای هنگام

ساحل نقره‌ای قشم گردشگران را عاشق خود می‌کند. این  ساحل یکی از مشهورترین سواحل استان هرمزگان است. شن‌های ساحل، مشکی و نقره‌ای است که شب‌هنگام می‌درخشد و در روز سوسو خود را حفظ می‌کند. در قسمت بالا ذکر کردیم که قدم‌زدن در قسمتی از ساحل هنگام ممنوع است. قسمت ممنوعه ساحل هنگام همین ساحل نقره‌ای است. برداشتن شن‌ها و به یادگاربردن آن باعث آسیب و کم‌شدن درخشش این ساحل شده است. به همین علت چند سال پیش ورود به این قسمت از ساحل کاملاً ممنوع شد. تنها راه لذت‌بردن از درخشش ساحل نقره‌کوب، نگاه‌کردن از دور است. گردشگران متعجب می‌شوند که در نزدیکی آکواریوم طبیعی قشم چنین ساحل با عظمتی وجود دارد. فاصله این دو جاذبه 2.4 کیلومتر است.

بازار جزیره هنگام

بازار جزیره هنگام اصلاً شبیه به مراکز خرید قشم نیست. این بازار پر از هدیه‌های دریاست. به‌راستی که دریا به همراه خود برکت می‌آورند. مردم جزیره هنگام به برکت وجود خلیج فارس زندگی خود را می‌گذرانند. در این بازار سنتی صنایع دستی به فروش می‌رسد. حتی اگر به این محصولات علاقه ندارید، برای حمایت از زحمت این مردم مهمان‌نواز هدیه‌ای هرچند کوچک خریداری کنید. کسی چه می‌داند شاید خرید شما امیدی تازه به دل این مردم ببخشد. این بازار تا آکواریوم طبیعی قشم حدوداً یک کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان بازدید از آکواریوم طبیعی هنگام

بهترین زمان بازدید از آکواریوم طبیعی هنگام

هوای قشم اثر مستقیمی بر بازدید از آکواریوم طبیعی قشم دارد. اکثر آکواریوم های ایران سرپوشیده هستند و هوا در بازدید از آن‌ها اثر چندانی ندارد. آکواریوم طبیعی در فضایی باز قرار دارد؛ اما این تنها چالش پیش روی شما نیست. بودن روی آب کار را برای بازدید کمی دشوار می‌کند. اگر می‌خواهید دلفین‌ها را ببینید باید صبح خیلی زود به هنگام بروید. بهترین فصل برای بازدید از جزیره هنگام و آکواریوم طبیعی آن باید پاییز و زمستان عازم سفر شوید وگرنه گرمای هوای کار دستتان می‌دهد. خلاصه کلام صبح یکی از روزهای پاییز یا زمستان راهی قشم و هنگام شوید.

توصیه ره بال آسمان به بازدیدکنندگان آکواریوم طبیعی هنگام

توصیه ره بال اسمان به بازدیدکنندگان آکواریوم طبیعی هنگام

  • سفرهای دریایی چالش‌های خاص خود را دارد به همین علت باید مجهز سفر کنید.
  • اگر تجربه سفر آبی ندارید، بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید و دارو برای دریازدگی همراه داشته باشید؛ چراکه تکان‌های قایق برای افراد حساس آزاردهنده است.
  • تصور نکنید که در هوای زمستانه قشم خبری از گرما نیست؛ لوازمی مانند کلاه، عینک و کرم ضدآفتاب همراه داشته باشید.
  • هوای قشم در فصول سرد کمی غیرقابل پیش‌بینی است. ممکن است هوای ملایم در چند دقیقه تبدیل به هوای بارانی شود؛ پس قبل از به دریازدن وضعیت هوا را چک کنید.
  • سفر آبی در نیمه دوم سال با ریسک همراه است و ممکن است قایق‌سواران شما را به آکواریوم طبیعی یا ساحل نقره‌ای نبرند؛ پس در انتخاب زمان سفر محتاط باشید.
  • سفر در نیمه اول سال کمی متفاوت است. تفاوت در شب‌گردی است؛ یعنی در بهار و تابستان باید شب‌ها از جاهای دیدنی بازدید کنید.
  • هنگام غروب زیاد داخل آب نمانید. بالا آمدن آب بدون صدا و آرام است و ممکن است خطرناک باشد.

مسیر دسترسی به آکواریوم طبیعی هنگام

برای بازدید از آکواریوم طبیعی هنگام باید به روستای شیب‌ دراز قشم بروید. از قایق‌سواران اسکله درخواست کنید شما را به آکواریوم هنگام برسانند. تنها هزینه‌ای که باید بپردازید هزینه قایق است. هرچه از اسکله فاصله می‌گیرید آب شفاف‌تر می‌شود و دنیای داخل آب بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اگر خرده نان همراه ندارید، قبل از سوارشدن از مردم محلی غذای ماهی بومی بگیرید. صبر کنید تا امواج آب آرام شود و بعد به ماهی‌ها غذا دهید. راستی اگر بازدید از دلفین‌های سحرگاه را از دست داده‌اید، دست بجنبانید؛ قبل از غروب به هنگام بروید تا رژه عصرانه دلفین‌ها را ببینید.

فکر می‌کنیم تا اینجا هرچه باید درباره آکواریوم طبیعی هنگام می‌گفتیم را گفتیم؛ پس شما را با صدای خلیج فارس و موج‌های آرامش تنها می‌گذاریم. ره بال آسمان هم آرام و بدون صدا کنار شما نشسته است و از منظره لذت می‌برد. امتیازتان به این سفر را ثبت کنید و اگر دوست داشتید نظرتان را بنویسید. سفر خوش.

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب‌دراز، جزیره هنگام

پارک کروکودیل قشم، ساحل نقره‌ای هنگام و بازار جزیره هنگام

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.