خصیل دشت املش | سفر در میان ابرهای گیلان

0

چشم‌هایتان را ببندید. عطر نم خاک را حس می‌کنید؟ صدای فاخته و نیز مهی که پوست صورتتان را تر می‌کند از گیلان همیشه سرسبز نشان دارد. از هر گوشه‌وکنار گیلان که بگوییم، زیبایی‌هایش تمام نمی‌شود. در این پهنه سبز، هیچ‌چیز رنگ‌وبوی کهنگی نمی‌گیرد. امروز به جایی در میان ابرها سفر می‌کنیم، به خصیل‌دشت.

خصیل دشت کجاست؟ | فقط آرامش و نوای دل‌نشین طبیعت

خصیل دشت یا خصیب دشت اسم روستایی در بخش رانکوه در ارتفاعات املش است. این روستا ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا برخلاف مناطق مختلف گیلان، هنوز بکر و دست‌نخورده است. هنوز در این منطقه ویلاهای رنگارنگ نساخته‌اند. ویلایی‌های بی‌تناسبی که افق دید طبیعی‌مان را کم می‌کنند.

در این دشت، خبری از سروصداها و دغدغه‌های شهر نیست. اینجا فقط آرامش است و نوای دل‌نشین طبیعت.

خصیل دشت | سفر در میان ابرها

تصویری از طبیعت بکر خصیل دشت

روستای بلوردکان و هلودشت از روستاهای همسایه هستند. به آن‌ها هم سری بزنید. خصیل‌دشتی‌ها گیلک هستند. گویششان املشی است و لهجه‌شان هم بیه پیش. بیه پیش لهجه مردم شرق گیلان است.

  • دامنه‌ها سبز

تصویری از طبیعت بکر خصیل دشت

در خصیل دشت رانکوه هر طرف که چشم بچرخانیم، دامنه سرسبز کوهستان در رأس نگاهمان است. چشم‌اندازی که هیچ‌کس از دیدن آن سیر نخواهید شد. پوشش گیاهی این روستا نسبت به روستای کناری‌اش، هلودشت، کمی کمتر است.

  • داروهای گیاهی

تصویری از کیاه کاکوتی

دامنه کوه هم برکت‌های خودش را دارد. اگر از گیاهان دارویی سر درمی‌آورید، چرخی در دامنه بزنید. داروهای زیادی پیدا می‌کنید. حتی سبزی کوهی هم در این اطراف هست. از محلی‌ها برای پیداکردنشان کمک بگیرید. کاکوتی و شش شاخ در طعم غذاهایتان انقلاب می‌کند؛ اما فراموش نکنید محلی‌ها آن‌ها را به اسم کوت‌کوته و چوچاق می‌شناسند.

  • مه

تصویری از طبیعت مه آلود خصیل دشت

در این روستای دیدنی ابرها تا زمین پایین می‌آیند. در این زمان، همه‌جا تا چشم کار می‌کند ابر است و ابر. این منظره را در فیلبند مازندران هم می‌شود تماشا کرد؛ اما آن‌یکی خودش قصه دیگری می‌شود. این ابر تا زمین رسیده که یکی از همان تماشایی‌های ناب است و مسافران را تا این دشت می‌کشاند.

  • قدمی روی ابرها

تصویری از طبیعت خصیل دشت

اگر عکس‌گرفتن را دوست دارید، حرفه‌ای و تازه‌کارش فرقی نمی‌کند، عجله کنید. اگر نقاش هم هستید، سه‌پایه‌تان را آماده کنید. چای را کنار دستتان بگذارید و با خلاقیت این صحنه را ثبت کنید. این قاب لیاقت ماندگاری در هنرتان را دارد؛ اما قبل از همه این‌ها روی ابرها قدمی بزنید.

خصیل دشت و بهترین زمان سفر

ارتفاع این دشت از سطح دریا کاملاً گویای این است که باید توقع چه نوع آب‌وهوایی را داشته باشید، کوهستانی!

  • بهار

تصویری از طبیعت سرسبز دشت خصیل

خصیل دشت رانکوه را باید در بهار تجربه کرد. اگر کمی دقیق‌تر باشیم، اردیبهشت بهترین زمان سفر به این روستاست. زمانی که درخت‌ها شکوفه می‌دهند و گل‌های وحشی در دامنه خودنمایی می‌کنند. اینجا بهار هم کمی سرد است؛ پس لباس‌های گرمتان را فراموش نکنید.

  • تابستان

تصویر تابستانی از خصیل دشت

تابستان این منطقه هم زیبایی‌ها خودش را دارد. این فصل شاید برای سرمایی‌ها بهتر باشد.

  • پاییز

تصویری پاییزی از طبیعت خصیل دشت

پاییز خصیل داشت کمی رنگ زمستان دارد. سوز سرما شاید به استخوان هم برسد؛ اما با لباس‌های گرم‌تر می‌شود از پس آن برآمد. در این فصل حتماً اخبار هواشناسی و بازبودن راه‌های منطقه را بررسی کنید.

  • زمستان

تصویر برفی از طبیعت خصیل دشت

خودتان که باخبر هستید، چند سالی است که بارندگی در شمال ایران زیاد است. خصیل‌‌دشت پربارش برفی است، برف‌های سنگین و روزگار سخت. خود مردم این روستا هم زمستان‌ها در روستا نمی‌مانند. آن‌ها سه فصل در خانه‌هایشان ساکن‌اند و کارشان در این فصل‌ها دام‌پروری است.

خصیل دشت و اقامت

  • هلودشت

تصویری از طبیعت سرسبز هلودشت

خصیل‌دشت و هلودشت هر دو همسایه‌اند و حسابی هم گردشگرپذیر؛ پس فکری برای اقامت مسافرها هم کرده‌اند.

  • سوییت هلودشت

تصویری از اقامت در هلودشت

در هلودشت سوییت‌هایی برای اقامت ساخته‌اند. روی بام یکی از این خانه‌ها فضای کوچکی با چشم‌انداز رو به کوه هست. نشیمنی که آن را برای چای و لذت از طبیعت آماده کرده‌اند. کمی آرامش را با عطر چای نفس بکشید و طبیعت را در استکانتان مزه‌مزه کنید.

امکانات این سوییتها خوب است؛ اما حمام ندارند. این یکی را از فهرست خواسته‌هایتان قلم بگیرید.
  • مجموعه اقامتی‌ و گردشگری خصیل دشت

تصویری از اقامت در سوییت خصیل دشت

در این روستای زیبا، امکانات رفاهی بیشتر است. اگر سفری چندروزه برای دیدن این روستا برنامه‌ریزی کرده‌اید، مجموعه اقامتی و گردشگری روستا را برای اقامت انتخاب کنید. سوییت‌های این مجموعه ۲خوابه‌اند. وسیله گرمایشی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام هم دارند.

این مجموعه را شبیه مجموعه‌ای از ویلاها ساخته‌اند و در اطراف آن سگ نگهبان هم هست. این مجموعه قهوه‌خانه هم دارد.

هزینه اقامت در خصیل دشت

هزینه اقامت در سوییت‌های خصیب دشت از هلودشت بیشتر است. با امکاناتی بیشتری که دارد، دور از انتظار هم نیست. یک شب اقامت در این سوییت‌ها کمی بیشتر از ۱۵۰هزار تومان برایتان آب می‌خورد. در روز، هر جای منطقه رانکوه املش که دلتان خواست می‌توانید چادری برپا کنید؛ اما شب‌ها دما پایین می‌آید و ریسک ماندن در چادر هم زیاد است. منتها اگر حرفه‌ای هستید خودتان شرایط را بسنجید و سنجیده عمل کنید. با همه این‌ها، پیک‌نیک در خصیب دشت را از دست ندهید. گرچه اینجا قهوه‌خانه هست، چای زغالی در دل طبیعت لطف خودش را دارد.

یادتان نرود آتش که روشن می‌کنید حواستان به طبیعت باشد و حتماً بعد از پیک‌نیک آن را خاموش کنید. ما برای حفظ طبیعت رویتان حساب می‌کنیم.

خصیل دشت و جاهای دیدنی نزدیک

  • روستای هلودشت

تصویری از طبیعت هلودشت

روستای هلودشت در نزدیکی خصیل دشت رانکوه یکی از جاهای دیدنی گیلان است. حتی اگر در برنامه‌تان نبود، حالا که تا اینجا آمده‌اید به این روستا هم سری بزنید.

  • آبشار

تصویری از طبیعت آبشار هلودشت

در حوالی این دشت، آبشار زیبایی در دامنه کوه سرازیر است. تورهای زیادی بازدید از این آبشار تماشایی را در برنامه خودشان می‌گنجانند؛ اما شما اگر تنها سفر کرده‌اید حتماً از محلی‌ها برای گردش در دامنه کمک بگیرید.

  • شهر املش

تصویری از شهر املش

شهر املش از شهرهای دیدنی گیلان است. اگر از سمت غرب وارد استان گیلان شوید، بعد از لنگرود و شلمان به املش می‌رسید. اگر هم از شرق استان به گیلان وارد شده باشید، از سمت رامسر بعد از رودسر تابلوی املش را می‌بینید. اسم املش را از دو واژه «ام» و «لش» به‌معنی رودخانه راکد ساخته‌اند. اینجا شغل اصلی مردم دام‌پروری و کشاورزی است.

در قسمت‌های مختلف شهر می‌توانید باغ‌های چای و مرکبات را ببینید. شلمان رود و پل رود هم از شهر املش می‌گذرند و به دریای خزر می‌ریزند.
  • غارتلابن گورج

تصویری از غار تلابن

این غار در ۲کیلومتری شرق روستای گورج است. در این غار بقایایی از اجساد حیوانات و انسان‌های دوره آهن کشف کرده‌اند.

  • غار سیاه استخر

تصویری از غار سیاه استخر

این غار در یکی از روستاهای حوالی املش است.

  • آبشار سیاه تاش

تصویری از آبشار سیاه تالش

آبشار سیاه تاش با ارتفاع ۵۰متری در بخش رانکوه و در ۲۰کیلومتری املش است. کوهنوردان و گردشگران زیادی برای دیدن این آبشار به این منطقه می‌روند. چشمه آب معدنی لوزان، تالاب (سل) زربیجار و پارک گلستان دیگر جاهای دیدنی املش است.

  • بناهای تاریخی املش

بناهای تاریخی شهر املش را هم در فهرست سفرتان بگذارید. چندتایی از آن‌ها را اینجا برایتان اسم می‌برم، گشت‌وگذارش با شما:

تصویری از میل امام املش

  • میل امام املش.
  • روستای باستانی اُمام؛
  • قلعه شاه نشین گورج؛
  • پل شاه عباسی املش؛
  • عمارت عبدالعلی خان صوفی.
  • سه شنبه بازار

تصویری از سه شنبه بازار املش

هر شهری در گیلان روز مخصوصی برای برپایی بازارهای محلی دارد. در سه‌شنبه‌بازارهای املش محصولات ارگانیک و دستچین روستایی‌ها نصیبتان می‌شود. یادتان نرود خرید از این بازارها کمک زیادی به رونق اقتصاد منطقه می‌کند. شما هم دست خالی برنمی‌گردید و دردسری برای یافتن سوغاتی نخواهید داشت.

خصیل دشت و مسیر دسترسی


از کناره دریای خزر که بگذریم، شهرهای استان گیلان یکی بعد از دیگری خودی نشان می‌دهند. برای رسیدن به خصیل‌دشت باید خودمان را به ییلاق‌های جنوبی شهر املش و به‌خصوص ییلاق هلودشت برسانیم. مسیر املش را به‌سمت روستای لات لیل ادامه دهید. ۷ کیلومتر جاده پرپیچ‌وخم و خاکی کوهستانی را بگذرانید تا به هلودشت برسید. روستای خصیل‌دشت کمی با روستای هلودشت فاصله دارد. از افراد محلی که بپرسید به‌خوبی مسیر را نشانتان می‌دهند.

هزینه ورودی:رایگان
زمان دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان گیلان، شهر املش، منطقه رانکوه

از خصیل‌دشت و زیبایی‌هایش گفتیم؛ اما دیدنش با شماست. اگر هوس کردید روی ابرها قدم بزنید یا طبیعت را در استکان چایتان سر بکشید، حتماً به دیدار خصیب دشت بروید. اگر هم دلتان خواست و ره بال آسمان را به هم‌سفری پذیرفتید، این دیگر از اقبال بلند ماست. شاید هم قبلاً به این روستا سفر کرده باشید؛ پس در قسمت دیدگاه‌ها از تجاربتان برایمان بگویید. حسابی سر کیف می‌آییم.

بله، هم خصیل دشت اقامتگاه دارد و هم هلودشت.

تقریباً شبی ۱۵۰هزار تومان.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.