جاهای دیدنی کاشمر | راهنمای سفر کاشمر

0

اگر در بهار و تابستان دنبال شهری در اطراف خراسان رضوی هستید که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را کنار هم داشته باشد و سفر یک‌روزه شما را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل کند، می‌توانید کاشمر را در لیست گردشگری خود قرار دهید. این شهر با باغ‌های پربار و سرسبز، تاکستان‌های انگورهای خوشمزه و بناهای تاریخی، گزینه خوبی برای گردشگری در استان خراسان رضوی است. اگر دوست دارید با جاهای دیدنی کاشمر بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید. در این نوشته قرار است از آبشار و آبگرم گرفته تا بناهای تاریخی را از نظر بگذرانیم.

فهرست مطالب

کاشمر کجاست؟

بهتر است قبل از سفر به‌خوبی بدانیم کاشمر کجاست تا مطابق موقعیت آن چمدانمان را ببندیم و توقعاتمان را تنظیم کنیم. شهرستان کاشمر در جنوب غربی استان خراسان رضوی و شرق ایران قرار دارد. حومه و ریوش نیز از بخش‌های این شهرستان هستند. فاصله کاشمر تا مشهد 240 کیلومتر است. این شهر از شمال و شمال غربی با نیشابور و سبزوار، از غرب با خلیل آباد، از جنوب با گناباد و از شرق با تربت حیدریه همسایه است. مردم کاشمر فارسی را با لهجه کاشمری صحبت می‌کنند.

بهترین زمان سفر به کاشمر

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

برای سفر به کاشمر یکی از روزهای خوب بهار یا تابستان را انتخاب کنید. در این دو فصل آب‌وهوای کاشمر در مقایسه با روزهای دیگر سال، بهتر است. در واقع پستی و بلندی‌های متعددی در زمین‌های این شهر وجود دارد. به همین دلیل هم هست که شاهد آب‌وهوای مختلفی در این منطقه هستیم.

جالب است بدانید در مناطق مرکزی کاشمر، آب‌وهوا بسیار معتدل و در مناطق جنوبی و نزدیک به کویر لوت، آب‌وهوا گرم و خشک است. در این ناحیه حتی آب هم شور می‌شود. در بخش شمالی کاشمر هوا سردتر است و زمستان‌های بسیار سرد و طولانی دارد.

طبیعت کاشمر

تصویری از طبیعت سرسبز کاشمر

در شهرستان کاشمر 140 گونه گیاهی دارویی شناخته شده است که فقط خواص 40 نوع از آن‌ها تأیید شده است. از میان آن‌ها می‌توان به گیاهانی مثل آویشن، آلوئه‌ورا، زیره، ترخون، گل محمدی و… اشاره کرد. از این گیاهان انواع دم‌نوش‌، صابون و شربت‌های گیاهی هم تهیه می‌شود.

جاهای دیدنی کاشمر

  • روستای نامق

روستای نامق قدمتی دیرینه دارد و با تپه‌های متعددی محاصره شده است. آب‌وهوای این روستا معتدل و نیمه‌خشک است و مردمش زمستان‌هایی سرد را تجربه می‌کنند. مردم این روستا با فروش صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی همچون گندم، تره‌بار، چغندرقند و… امرار معاش می‌کنند.

  • کوه سرخ کاشمر

منطقه نمونه‌ گردشگری کوه سرخ، در شهرستان کاشمر قرار دارد و به دلیل تنوع آب‌وهوایی، پوشش گیاهی متنوع مانند طاق، زرشک وحشی، گل‌گاوزبان و… و روستاهای کوهپایه‌ای و پلکانی، گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

  • یخچال طبیعی بند قرا

اگر به حوالی روستای بند قرا و حدود ۷کیلومتری آن بروید، با یخچال طبیعی این منطقه مواجه می‌شوید. این یخچال‌ در فصل تابستان منبع بسیار خوبی برای برداشت یخ و آب آشامیدنی بوده است. این یخدان هنوز هم مثل گذشته پابرجاست و جاذبه گردشگری جالبی در کاشمر به حساب می‌آید.

  • آبشار و آبگرم کریز کاشمر

اگر ساکن کاشمر یا حوالی آن هستید، به شما بازدید از آبشار و آبگرم کریز را پیشنهاد می‌کنیم. این منطقه خوش‌آب‌وهوا در فصل بهار و تابستان می‌تواند گزینه خوبی برای پیک‌نیک یک‌روزه محسوب شود. برای دیدن این جاذبه طبیعی و زیبا به ۱۵کیلومتری شهر ریوش بروید.

تاریخچه کاشمر

تصویری از خیابان کاشمر

قدمت کاشمر به بیش از ۲هزار سال پیش باز می‌گردد، این شهر در طول حیات خود، دشواری‌ها و روزگار تلخی را به خود دیده‌ است. گفتنی است در طی سال‌های متعدد، این شهر نزدیک به 25 اسم مانند ترشیز، ترسیس، کشمر، سلطان‌آباد و… داشته است و اکنون با نام کاشمر شناخته می‌شود. بنای این شهر را به بهمن پسر اسفندیار و نوه گشتاسب نسبت می‌دهند. در طول دو سه قرن اولیه حکومت اسلامی، این منطقه بین حکومت‌های صفاریان و طاهریان، دست‌به‌دست می‌شد. پس از مدتی کاشمر تحت سلطه حکومت غزنویان درآمد و بعد از آن سلاطین سلجوقی بر آن حکم راندند.

در زمان حمله مغول، این شهر هم مانند بسیاری از شهرهای خراسان بزرگ غارت و تخریب شد. در عهد ایلخانان نیز هلاکوخان مغول به آن یورش برد. تیمور لنگ پس از مدتی کاشمر را به دست گرفت و زمانی که این منطقه در دست آخرین پادشاه تیموری بود، ازبک‌ها بر این شهر چیره شدند. در زمان صفویه این شهر به تصرف شاه اسماعیل صفوی درآمد و جزو خاک ایران ماند.

بناهای تاریخی

  • مسجد جامع کاشمر

مسجد جامع کاشمر در عهد قاجار در این شهر ساخته شد. این مسجد هم‌اکنون نیز در میدان مرکزی شهر قرار دارد و پیداکردنش بسیار راحت است. ساختمان بنا در نگاه اول شبیه بسیاری از مسجدهای شهرهای دیگر کشور است و وجه تمایزی بین آن و سایر مساجد دیده نمی‌شود. شکوه و جلالی که مختص چنین مکانی باشد، در این بنا نیز به چشم می‌آید.

  • کاروانسرای حاج کاظم مدرس

تاریخ ساخت کاروانسرای حاج کاظم مدرس به دوران پهلوی می‌رسد. این ساختمان مانند سایر بناهای تاریخی، معماری چشم‌نوازی دارد. حدود 12 حجره در اطراف این کاروانسرا ساخته شده است که در گذشته به‌عنوان مکان‌هایی برای تجارت و داد و ستد استفاده می‌شدند.

  • مدرسه علمیه حاج سلطان العلما

مدرسه علمیه حاج سلطان العلما در دوران قاجار بنا شده و معماری ساده اما درعین‌حال زیبایی دارد. صحن مرکزی این بنا با ۴ حجره و ۲ ایوان شمالی و جنوبی محصور شده و ۴۰ اتاق برای مطبخ، اقامت طلاب و… دارد.

اماکن مذهبی

  • امامزاده سید حمزه

امامزاده سید حمزه منسوب به پسر امام موسی کاظم (ع) است و گنبدی فیروزه‌ای و مناره‌های رفیعی دارد. از ویژگی‌های دیگر آرامگاه که آرامش و معنویت خاصی به این مکان افزوده است، می‌توان به ضریح زیبا، آیینه‌کاری‌ها و… اشاره کرد.

فرهنگ و هنر

  • مشاهیر

شهرستان کاشمر، زادگاه ادیبان و دانشمندان بزرگی در تاریخ بوده است. شهاب ترشیزی، ظهوری ترشیزی و اهلی ترشیزی از شاعران معروف این شهر هستند. شیخ احمد جامی، کاتبی ترشیزی، اسماعیل ترشیزی و… از دیگر رجال و بزرگان سرشناس این شهر هستند.

  • غذاهای محلی

یکی از پرطرفدارترین غذاهای این شهرستان انواع اشکنه مانند اشکنه قروتی، گوجه‌فرنگی، بلغور شیر، قورمه، قاقرو و… است. از دیگر غذاهای این شهرستان می‌توان به گرماست، روغن شیره، کم‌جوش و آش کمای اشاره کرد.

اقامت در کاشمر

اگر به ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاقه‌مند هستید، اقامتگاه اشنو با محیطی کاملاً سنتی، آماده پذیرایی از گردشگران است. اقامتگاه بومگردی باغ دشت در روستای ریوش شهرستان کاشمر هم از دیگر اقامتگاه‌های این ناحیه است.

سوغات کاشمر

تاکستان‌های انگور کاشمر در سراسر ایران معروف است. از این تاکستان‌ها انواع مختلف غوره، آبغوره و ترشی آن در بهار، مدل‌های مختلف انگور در تابستان و سزکه، شیره و کشمش در پاییز و زمستان می‌توان به‌عنوان سوغات تهیه کرد.

هنرهای مختلفی هم در شهرستان کاشمر رواج دارد که قالی‌بافی در این بین، به‌خاطر مرغوبیت بافت و تنوع طرح‌ و رنگ‌، اهمیت و ارزش بیشتری دارد. معروف‌ترین طرح‌های قالی‌ کاشمری، زیرخاکی، لچک، گل تور ای، چهار رقصی و… است. از سایر هنرها و صنایع‌دستی این شهرستان می‌توان به گیوه‌دوزی، زیلوبافی، حصیربافی، تهیه پارچه‌های دستبافت و چادرشب اشاره کرد.

مرکز خرید کاشمر

هرچند بیشتر افراد از این شهر به‌عنوان سفر تفریحی یک‌روزه دیدن می‌کنند؛ اما باز هم اگر قصد خرید در این شهر را داشتید می‌توانید به پاساژهای شهر که در مرکز آن قرار دارند مراجعه کنید. پاساژ گل‌ها یکی از زیباترین و کامل‌ترین مراکز خرید کاشمر است.

مسیر‌های دسترسی به کاشمر

  • مسیر زمینی

کاشمر از طریق جاده 87 به سبزوار و سپس به جاده شماره 44 و مسیر شاهرود در استان سمنان متصل می‌شود. مسیر دیگر دسترسی به این شهر جاده 36 است که این شهر را به تربت‌حیدریه و سپس با جاده 95 به مشهد متصل می‌کند. این شهر با ادامه جاده 95 از سمت جنوب به بیرجند و با جاده 91 به کرمان می‌رسد.

  • راه آهن

پس از سال‌ها تلاش و انتظار، طرح راه آهن سراسری کاشمر تصویب شده و قرار است از شهرهای تربت‌حیدریه، سبزوار و بردسکن عبور کند.

  • مسیر هوایی

خوشبختانه سومین فرودگاه خراسان رضوی پس از شهرهای مشهد و سبزوار در کاشمر احداث خواهد شد. بنا بر این است که فرودگاه شهید مدرس هم به‌صورت اشتراکی بین شهرستان‌های کاشمر و تربت‌حیدریه فعالیت خود را شروع کند.

امیدوارم هم‌سفری با ره بال آسمان به شما خوش گذشته باشد. در پایان از شما می‌خواهیم اگر به جاهای دیدنی کاشمر رفتید، حتماً خطرات یا تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید تا با نام خودتان زیر همین مقاله منتشر کنیم.

روستای نامق، کوه سرخ، یخچال طبیعی بند قرا، آبشار و آبگرم کریز، مسجد جامع، کاروانسرای حاج کاظم مدرس، امامزاده حمزه و غیره.

اقامتگاه اشنو با محیطی کاملاً سنتی و اقامتگاه بومگردی باغ دشت در روستای ریوش شهرستان کاشمر از جمله اقامتگاه‌های این ناحیه هستند.

انگور، شیره انگور، کشمش و غوره تاکستان‌ها از سوغات چندین و چند ساله کاشمر است. زعفران و انار نیز چند سالی به این سوغات افزوده شده‌اند.

خراسان رضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.