جاهای دیدنی عمان | مقصد اول گردشگران خاورمیانه

0

جاهای دیدنی عمان یک سروگردن بالاتر از دیگر جاهای دیدنی خاورمیانه است. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به آمار و ارقام گردشگری عمان بیندازید. در یک دهه گذشته همیشه نمودار تقاضای گردشگری به عمان رو به افزایش بوده است. محبوبیت جاهای دیدنی عمان در میان گردشگران بی‌دلیل نیست. دلیل این محبوبیت را می‌توان در اهمیت مدیران گردشگری عمان به حفظ آرامش و زیبایی طبیعی جاهای دیدنی عمان پیدا کرد. ناگفته نماند اقتصاد باثبات و روابط سیاسی دوستانه عمان با دیگر کشورهای خاورمیانه و جهان نیز تأثیر چشمگیری در محبوبیت عمان در دل گردشگران دارد. این شرایط باعث شده تا عمان فهرست بلندبالایی از مراکز گردشگری را پیش روی مسافران قرار دهد.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی مسقط | استان مسقط

جهانگردانی که چشمشان به جمال جاهای دیدنی مسقط روشن شده، با ما هم عقیده‌اند که مسقط نگین گردشگری عمان است. استان مسقط (Muscat province)، به اندازه‌ای جای دیدنی دارد که می‌توانید با خیال راحت یک سفر کامل را به گردشگری در جاهای دیدنی مسقط اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر عمان حتماً‌ سری به آن‌ها بزنید.

  • مسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

تصویری از مسجد سلطان قابوس

سابقه رابطه دوستانه ایران و عمان به ده‌ها سال پیش باز می‌گردد. بازتاب این رابطه دوستانه را می‌توانید در جا‌ی‌جای عمان و به‌خصوص مسقط، پایتخت این کشور ببینید. برای نمونه کافی است سری به مسجد جامع سلطان قابوس بزنید. این مسجد دقیقاً ۴۱۶ هزار مترمربع مساحت دارد و تلفیقی از سبک معماری ایرانی عربی را در آن شاهد هستیم.

سلطان قابوس، پادشاه عمان برای مفروش کردن این مسجد از پنجه طلایی قالی‌بافان نیشابوری کمک گرفت. هنرمندان دیار خیام، برای مسجد جامع سلطان قابوس فرشی با حدود ۵ هزار مترمربع مساحت بافتند.

نمایی از مسجد سلطان قابوس

پادشاه عمان که به‌خوبی می‌دانست هنر نزد ایرانیان است و بس، برای محراب مسجد سلطان قابوس نیز دست به دامان معماران چیره‌دست ایرانی شد. به لطف هنرنمایی برجسته‌ترین هنرمندان ایرانی، مسجد جامع سلطان قابوس به یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان تبدیل شده که بازدید از آن برای هر گردشگری واجب است.

مسجد جامع سلطان قابوس روی نقشه

  • خانه‌ اپرای رویال مسقط (Royal opera House Muscat)

بعید می‌دانیم در هیچ‌کجای عمان به اندازه خانه اپرای رویال مسقط به گردشگران هنردوست خوش بگذرد. این خانه اپرا مجموعه‌ای چند منظوره است که در کنار اپرا، برنامه‌های فرهنگی متنوعی در آن برگزار می‌شود.

خانه اپرای رویال مسقط به لحاظ معماری نیز شاهکاری در منطقه به حساب می‌آید. چندین رستوران، مراکز فروش محصولات فرهنگی و سوغاتی‌ عمان، فضای سبز تماشایی و کافه‌های دنج خانه اپرای رویال مسقط گردشگران را به گشت‌و‌گذار در یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان دعوت می‌کند.

خانه‌ اپرای رویال مسقط روی نقشه

  • سوق مطرح (Mutrah Souq)

عمان مراکز خرید پرزرق‌و‌برقی دارد؛ اما پاساژ‌گردهای حرفه‌ای با ما هم عقیده‌اند که خرید در مراکز محلی و سنتی لطف دیگری دارد. اینجاست که پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی عمان هستید، حتماً سری به سوق مطرح بزنید.

سوق مطرح یکی از قدیمی‌ترین بازارهای عربی در خاورمیانه است. حجره‌های فروش سوغاتی، پوشاک، عتیقه‌جات، صنایع‌دستی، جواهرات و پارچه، بهترین کالاهای عمان و جهان را با قیمتی مناسب پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. سوق مطرح فروشنده‌های خوش‌‌انصافی دارد؛ در نتیجه اگر به دنبال خرید سوغاتی ارزان عمان هستید، حتماً سری به آنجا بزنید.

سوق مطرح روی نقشه

  • موزه ملی عمان (Oman National Museum)

عمان منطقه‌ای با حدود ۲۰۰ میلیون سال تاریخ و آثار باستانی‌ است. پادشاهی عمان که اهمیت ویژه‌ای به حفظ تاریخ این کشور می‌دهد، موزه‌ای بزرگ با نام موزه ملی عمان در مسقط تأسیس کرده است. این موزه مقصد اول گردشگران علاقه‌مند تاریخ و آثار باستانی است.

موزه ملی عمان آینه تمام‌نمای گذر مردمان عمان قدیم به عمان مدرن و امروزی است. این موزه ۱۴ قسمت اصلی دارد که در هر کدام از این قسمت‌ها، آثار باستانی دوره‌ای خاص قرار گرفته است. برای بازدید از تمامی آثار این موزه دست‌کم به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

موزه ملی عمان روی نقشه

  • ساحل القرم (Al Qurum Beach)

قلمرو پادشاهی عمان را بیشتر از ۱۷۰۰ کیلومتر ساحل فرا گرفته است. این شرایط انتخاب بهترین ساحل عمان را برای گردشگران دشوار کرده است. انصافاً هم به گردشگران حق می‌دهیم؛ چرا که سواحل عمان یکی از دیگری زیباتر هستند؛ اما اگر می‌خواهید بهترین ساحل عمان را پیدا کنید، راهی ساحل القرم در مسقط شوید.

گردشگران در ساحل القرم فرصتی برای ساحل‌گردی جانانه‌ای پیدا می‌کنند. رستوران‌های شیک با غذاهای محلی و بین‌المللی،‌ کافه‌های درجه‌یک و سرگرمی‌های دریایی در این ساحل انتظار گردشگران را می‌کشد. در این ساحل می‌توانید بساط آتش و منقل را به پا کرده و همسفرانتان را مهمان غذاهای کبابی کنید. ناگفته نماند روشن‌‌کردن آتش و به‌‌راه‌انداختن منقل فقط در قسمت ماسه‌ای ساحل مجاز است.

ساحل القرم روی نقشه

  • ذا تشیدی مسقط (The Chedi)

تصویری از محیط بیرون هتل تشیدی عمان

ذا تشیدی هتلی لاکچری در مسقط است که به یکی از جاهای دیدنی عمان تبدیل شده. گردشگران خوش‌سلیقه که به‌دنبال اقامتی اشرافی در عمان هستند، راه ذا تشیدی را در پیش می‌گیرند. انصافاً هم باید به این گردشگران حق داد؛ چرا که این هتل لوکس با خدماتی شاهانه از گردشگران پذیرایی می‌کند.

تصویری از هتل تشیدی مسقط

به لحاظ معماری نیز ذا تشیدی یکی از شاهکارهای معماری عمان است. طراحی داخل و بیرون این هتل از معماری سنتی عربی بهره گرفته است. در کنار پایبندی طراحان هتل ذا تشیدی به سنت‌های معماری عربی، امکانات این هتل با مدرن‌ترین هتل‌های روز دنیا برابری می‌کند.

تصویری از هتل تشیدی

به لحاظ تفریحات نیز اقامت در ذا تشیدی برای گردشگران خاطره‌انگیز خواهد بود. این هتل با استخری در ابعاد یک زمین فوتبال، رستوران‌های طرازاول و سرگرمی‌های فراموش‌نشدنی به مقصد شماره یک گردشگران عمان تبدیل شده است.

ذا تشیدی مسقط روی نقشه

  • ساحل السیفه (Al Sifah Beach)

تصویری از ساحل السیفه

ساحل های عمان یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. این شرایط باعث شده تا گردشگران برای انتخاب بهترین ساحل عمان سردرگم شوند. اینجاست که ساحل السیفه با فاصله‌ای نزدیک از مرکز شهر خودنمایی می‌کند. به لطف مسافت کم ساحل السیفه با مرکز مسقط، گردشگران در کنار گشت‌و‌گذار در مراکز خرید عمان، فرصتی برای ساحل‌گردی پیدا می‌کنند.

تصویری از ساحل السیفه

جالب است بدانید چادرزدن و اتراق در کرانه این ساحل اشکالی ندارد. به لطف چنین فرصتی می‌توانید چادری برپا کنید و هر زمان که هوس کردید سری به کافه‌های اطراف ساحل السیفه بزنید.

ساحل السیفه روی نقشه

جاهای دیدنی خصب | شبه‌ جزیره مسَندَم (Musandam Fjords)

به گردشگرانی که دنبال تفریح خاص در عمان هستند، سفر به شبه جزیره مَسندَم را پیشنهاد می‌کنیم. ابن شبه جزیره در منطقه خصب عمان قرار دارد. منطقه مسندم، ناحیه‌ای کوه‌پایه‌ای در عمان به حساب می‌آید. این ناحیه آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به بیشتر جاهای عمان دارد. شرایط آب‌و‌هوای دل‌انگیز مسندم، این ناحیه را به منطقه‌ای برای گردشگران علاقه‌مند طبیعت تبدیل کرده است.

تصویری از شبه‌ جزیره مسَندَم

مسندم سواحل تماشایی نیز دارد. در این سواحل دلفین‌های بامزه‌ به استقبال گردشگران می‌آیند. قایق‌سواری و هر تفریح هیجان‌انگیز آبی دیگری که فکرش را بکنید در سواحل مسندم انتظار گردشگران را می‌کشد.

تصویری از شبه‌ جزیره مسَندَم

بهتر است اگر راهی مسندم هستید، سری به شهرهای خصب، بخا و دبا بزنید. این شهرها نسبت به دیگر شهرهای عمان، ساختار سنتی خود را حفظ‌ کرده‌اند تا گردشگران بیشتر از هر جای دیگری در عمان با فرهنگ و سنت مردمان این مرز و بوم آشنا شوند.

شبه‌ جزیره مسَندَم روی نقشه

جاهای دیدنی بریمی | استان بریمی (Al Buraimi)

تصویری از استان بریمی

استان بریمی تا سال ۲۰۰۶ قسمتی از منطقه داخلیه عمان به حساب می‌آمد. جاهای دیدنی بریمی کار را به جایی کشاند که دولت عمان این منطقه را به‌عنوان استانی جدا در مرزبندی‌های جغرافیایی این کشور اعلام کرد. شهر بریمی یکی از جاهای دیدنی عمان شناخته می‌شود. این شهر قلعه‌های باستانی معروفی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی استان بریمی هستید، حتماً به جاهای زیر سر بزنید.

  • لیلاستورز (Lilastours)

لیلاستورز مقصد اول گردشگران استان بریمی در عمان است. این منطقه برای گردشگران علاقه‌مند به آثار باستانی جاذبه های بی‌شماری دارد. علاقه‌مندان عتیقه و اجناس شیک و آنتیک از لیلاستورز دست‌خالی بیرون نمی‌آیند. در این منطقه چندین رستوران و کافه اشرافی نیز وجود دارد. با توجه به گستره وسیع دیدنی‌های لیلاستورز، بازدید از این منطقه چیزی حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

لیلاستورز روی نقشه

  • قلعه الهیلا (Al Hillah Castle)

برای شما گفتیم که استان بریمی در عمان نسبت به دیگر مناطق این کشور، قلعه‌های بیشتری دارد. در بین تمامی قلعه‌های بریمی،‌ قلعه الهیلا تماشایی‌تر است. این قلعه ممکن است ابعاد کوچکی داشته باشد؛ اما در برابر روزگار کمر خم نکرده و رازهای بسیاری را در خود نهان دارد.

قلعه الهیلا

فضای داخل و بیرون قلعه الهیلا، سوژه‌های جالبی برای عکاسی دارد. در اطراف این مکان چندین سوغاتی‌فروشی به چشم می‌خورد؛ تا با دست پر از قلعه الهیلا باز گردید. بازدید از این قلعه چیزی حدود ۱ تا نهایتاً ۲ ساعت زمان لازم دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌و‌گذار در قلعه الهیلا، سری به رستوران‌های اطراف بزنید و با خوردن غذاهای محلی عمان، دلی از عزا در بیاورید.

قلعه الهیلا روی نقشه

 

  • قلعه الخندق (Al Khandaq Castle)

تصویری از قلعه الخندق

در فاصله‌ای نه چندان دورتر از قلعه الهیلا، برج‌و‌باروی قلعه الخندق خودنمایی می‌کند. همان‌گونه که از نام این قلعه پیداست، در گذشته اطراف آن خندقی عمیق حفر شده بود تا پای مهاجمان به داخل قلعه باز نشود. خوشبختانه این روزها خبری از این خندق نیست و به‌راحتی می‌توانید از داخل قلعه بازدید کنید.

تصویری از قلعه الخندق

قلعه الخندق یکی دیگر از قلعه‌های عمان است که گذشت زمان آن را به خرابی نکشیده. این شرایط قلعه الخندق را به مکان باستانی پراهمیتی برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ عمان تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ گردشگری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در کنار بازدید از قلعه الخندق، سری به قلعه الهیلا که در بالا به آن اشاره کردیم نیز بزنید.

قلعه الخندق روی نقشه

  • قصر و موزه شیخ زاید (Sheikh Zayed)

تصویری از قصر و موزه شیخ زاید

نام شیخ زاید با فرهنگ و تاریخ عمان گره خورده است. این شخصیت برجسته، نقش مهمی در گردشگری عمان نیز دارد. برای اثبات این ادعا کافی است به آمار رو به ‌افزایش تقاضای گردشگران برای بازدید از قصر و موزه شیخ زاید نگاهی بیندازید. این قصر که شیخ زاید دهه‌‌های آغازین زندگی خود را در آن سپری کرده، یکی از جاهای دیدنی عمان به حساب می‌آيد.

تصویری از قصر و موزه شیخ زاید

قصر و موزه شیخ زاید نسبت به دیگر قلعه‌های استان بریمی، بزرگ‌تر است. در این مکان باستانی موزه‌ای نیز وجود دارد. در این موزه بیشتر عتیقه‌جات مربوط به زندگی شیخ زاید و تاریخ مردمان شهر بریمی نگهداری می‌شود. وسعت زیاد و راهروهای پیچ‌درپیچ قصر شیخ زاید باعث شده تا گردشگران ۲ تا نهایتاً ۳ ساعت زمان برای بازدید از این مکان کنار بگذارند.

جاهای دیدنی صحار (Sohar) – رستاق | منطقه باطنه

تصویری از قلعه رستاق

شهر صحار حدود ۲۴۰ کیلومتر از مسقط فاصله دارد. این شهر از دیرباز تاکنون به‌‌عنوان یکی از بنادر مهم تجاری منطقه شناخته می‌شود. این شرایط صحار را نه‌تنها به یکی از جاهای دیدنی عمان تبدیل کرده، بلکه این شهر به لحاظ اقتصادی نیز یکی از شهرهای پررونق عمان است. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید ثروت یک منطقه، تهدیدهای زیادی را برای آن به دنبال دارد؛ به همین دلیل قلعه‌های دیدنی بی‌شماری در صحار به چشم می‌خورد.

  • قلعه صحار (Sohar Fortress)

قلعه صحار نه‌تنها در این شهر بلکه در تمامی منطقه باطنه بزرگ‌ترین قلعه شناخته می‌شود. ساخت این قلعه به سده سیزدهم میلادی باز می‌گردد. این قلعه شگفتی‌های بی‌شماری دارد که مهم‌ترین آن‌ها تونلی زیرزمینی است. این تونل به درازای ۱۰ کیلومتر در زیر زمین حفر شده تا شهر صحار را به شهر بریمی متصل کند.

تصویری از قلعه رستاق

امروزه چندین هتل اشرافی، رستوران‌های درجه‌یک و مراکز خرید لوکسی در اطراف قلعه صحار ساخته شده است. به لطف این ویژگی‌ها، بازدید از این قلعه به لحاظ سرگرمی نیز تفریحی مناسب برای گردشگران به حساب می‌آید.

قلعه صحار روی نقشه

  • روستای واکان (Wakan Village)

تصویری از روستای وکان

دیدنی‌های روستای واکان این منطقه را به تفریحگاهی شاه‌نشین تبدیل کرده است. پادشاهان عمان در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای واکان، بزم‌های شاهانه می‌گیرند. انصافاً هم باید به گردشگران این منطقه حق داد؛ زیرا مناظر زیبا و امکانات رفاهی شایسته‌ای را در منطقه واکان سراغ داریم.

تصویری از طبیعت سرسبز روستای وکان

واکان به لحاظ سرگرمی نیز یکی از جاهای دیدنی عمان به حساب می‌آید. برای اینکه از دیدنی‌های روستای واکان حسابی لذت ببرید، دست‌کم یک روز کامل را به گردشگری در این منطقه باید اختصاص دهید.

روستای واکان روی نقشه

  • سفیر مال (Saffer Mall)

تصویری از مرکز خرید سفیر مال

به دلیل جاذبه های گردشگری صحار، این شهر مراکز خرید معروفی هم دارد. یکی از معروف‌ترین این مراکز خرید، سفیر مال است. بهترین برندهای بین‌المللی در سفیر مال پیش روی گردشگران صف کشیده‌‌اند. این مرکز فودکورت بسیار معروفی هم دارد که مزه خوش غذاهای آن از زیر دندان گردشگران بیرون نمی‌رود.

سفیر مال روی نقشه

  • مسجد بزرگ سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

شهر مسلمان‌نشینی را سراغ نداریم که در آن چندین مسجد بزرگ و باشکوه وجود نداشته باشد. صحار نیز در مقام یکی از پررونق‌ترین شهرهای عمان، مسجد باشکوهی با نام مسجد بزرگ سلطان قابوس دارد.

مسجد بزرگ سلطان قابوس

معماری تماشایی این مسجد باعث شده تا گردشگران از دورونزدیک راه مسجد بزرگ سلطان قابوس را در پیش بگیرند. به گردشگرانی که قصد بازدید از جاهای دیدنی عمان را دارند، پیشنهاد می‌کنیم مسجد بزرگ سلطان قابوس را به فهرست خود اضافه کنند.

مسجد بزرگ سلطان قابوس روی نقشه

جاهای دیدنی عبری (Ibri) | منطقه ظاهره

در این قسمت به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای عمان رسیدیم. شهر عبری حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. کاملاً مشخص است آثار باستانی بی‌شماری در شهری با چنین قدمت به چشم می‌خورد. اگر اهل تاریخ و بازدید از جاهای دیدنی عمان با پیشینه تاریخی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر عمان حتماً به عبری سری بزنید.

  • قلعه عبری

سال‌ها پیش قلعه عبری دور این شهر را فرا گرفته بود. این روزها قلعه عبری با گسترش شهر، به مرکز آن تبدیل شده است. وجود قلعه عبری در مرکز شهر باعث می‌شود تا در کنار بازدید از این قلعه، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی عبری نیز پیدا کنید.

تصویری از جاهای دیدنی عبری

قلعه عبری دو برج زیبا و بزرگ دارد که هنوز هم پابرجا ماند‌ه‌اند. در کنار این قلعه، بازار مرکزی شهر عبری وجود دارد. در این بازار انواع سوغاتی‌های عمان در کنار کالاهای شیک و اشرافی به فروش می‌رسد.

قلعه عبری روی نقشه

  • مکان‌های باستانی بات، الخطم و العین (Archaeological Sites of Bat, Al-Khutm and Al-Ayn)

اهمیت این مکان‌های باستانی به اندازه‌ای است که در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث باستانی جهان قرار گرفتند. قدمت این مکان‌های باستانی به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در منطقه باستانی بات، حدود ۱۰۰ قبر مرموز و اسرارآمیز وجود دارد.

تصویری از مکان‌های باستانی بات، الخطم و العین

در فاصله‌ای حدود ۲ کیلومتر دورتر از بات، مکان باستانی الخطم دیده می‌شود. این مکان دژ سنگی است که برجی با قطر ۲۰ متر دارد. مکان باستانی العین در فاصله حدود ۲۲کیلومتری جنوب شرقی بات قرار دارد. در این مکان سه قبر باستانی دیده می‌شود که رازهای زیادی را از زندگی مردمان عمان قدیم در خود نهان کرده‌اند.

مکان‌های باستانی بات، الخطم و العین روی نقشه

  • قلعه السولایف (As Sulaif Fort)

تصویری از قلعه السولایف

قلعه السولایف در کوهپایه شهر سیلف (Silv) قرار گرفته است. گردشگرانی که به دنبال بهترین جاهای عمان هستند، فرصت گردشگری در قلعه السولایف را به فال نیک می‌گیرند؛ زیرا از یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های عمان صحبت می‌کنیم.

تصویری از قلعه السولایف

باستان‌شناسان ساخت‌و‌ساز قلعه السولایف را به حدود ۳ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. این قلعه به لحاظ ابعاد نسبت به دیگر قلعه‌های منطقه کوچک‌تر است. این شرایط ارزش تاریخی قلعه السولایف را بیشتر کرده تا با قلعه‌ا‌ی روبه‌رو باشیم که رازهای زیادی برای برملاشدن دارد.

قلعه السولایف روی نقشه

  • بازار قدیمی عبری (Ibri Old Souk)

تصویری از بازار قدیمی عبری

به گردشگرانی که به دنبال سوغات ارزان عمان می‌گردند، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار قدیمی عبری بزنند. قدمت این بازار به زمان ساخت قلعه بزرگ عبری باز می‌گردد. حجره‌های بازار عبری از آن زمان تاکنون با گستره‌ای از کالاهای متنوع، نیاز خریداران منطقه را فراهم کرده است.

تصویری از مغازه در بازار قدیمی عبری

بازار قدیمی عبری بورس پوشاک، لوازم خانه، تجهیزات برقی و صنایع‌دستی عمان است. در کنار این بازار رستوران‌های محلی و کافه‌‌های قدیمی نیز به چشم می‌خورد. به لطف این شرایط فرصتی پیدا می‌کنید تا پس از خرید از یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه، خوراکی‌های محلی این منطقه را هم امتحان کنید.

بازار قدیمی عبری روی نقشه

جاهای دیدنی نزوی | منطقه داخلیه

منطقه داخلیه یکی از مهم‌ترین استان‌های عمان است. در این منطقه که حدود ۲۶۰ هزارنفر جمعیت دارد، با شهرها و روستایی‌های روبه‌رو هستیم که یکی از دیگری زیباتر است. جاهای دیدنی عمان در منطقه داخلیه به اندازه‌ای است که یک سفر کامل را می‌توانید به گشت‌وگذار در نزوی و منطقه داخلیه عمان اختصاص دهید.

  • شهر نیزوا (Nizwa)

در تعریف از شهر نیزوا کافی است به این نکته اشاره کنیم که این شهر به مدت چندین سده پایتخت عمان بود. اوج جلال‌و‌شکوه شهر نیزوا به سده هفدهم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان پادشاه عمان فرمان ساخت قلعه‌ای با برج‌و‌باروهای بزرگ را در نیزوا می‌دهد. این قلعه سالیانی درازی جان‌و‌مال اهالی نیزوا را از هجوم دشمنان محفوظ نگه داشت. اکنون نیز به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نیزوا در عمان تبدیل شده است.

تصویری از شهر نیزوا

خوشبختانه بسیاری از قسمت‌های این قلعه از هجوم بادوطوفان در امان مانده است. این شرایط باعث شده تا گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ خاورمیانه و تاریخ عمان، بازدیدی تمام‌عیار از این قلعه داشته باشند. نیزوا موزه‌ای پر از عتیقه و آثار باستانی دارد.

نمایی از شهر نیزوا

جاذبه های نیزوا فقط به تاریخ این شهر خلاصه نمی‌شود و مراکز خرید قدیمی و مدرن و رستوران‌های درجه‌یک در گوشه‌و‌کنار نیزوا مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی نیزوا شدید، حتماً سری به بازار سوک بزنید. فروشنده‌های خوش انصاف این بازار، بهترین سوغاتی عمان را با قیمتی مناسب در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

شهر نیزوا روی نقشه

  • بهلا | Bahla

بهلا شهری زیبا در منطقه داخلیه عمان است. این شهر که در دل تاریخ عمان ریشه دارد، از دیرباز تاکنون پذیرای گردشگران بوده است. بهلا در سده‌های متمادی استراحتگاهی برای مسافران به حساب می‌‌آمد. این شرایط باعث شده بود تا قلعه‌های مستحکمی برای حفاظت از جان و مال مسافران و ساکنان بهلا در این منطقه ساخته شود.

تصویری از بهلا

خوشبختانه قسمت زیادی از این قلعه‌ها و اماکن باستانی بهلا از شرایط دشوار آب‌و‌هوایی منطقه جان سالم به در برده است. اماکن باستانی بهلا این منطقه را به مکانی دل‌خواه برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ عمان تبدیل کرده است. بهلا مردمان هنرمندی دارد و سفالینه‌های این شهر در منطقه بی‌نظیر است.

بهلا روی نقشه

  • جبل اخضر (Jebel Akhdar)

عمان منطقه‌ای با آب‌و‌هوای گرم است که طبیعت چندان سرسبزی ندارد. اینجاست که جبل اخضر به نگین سرسبز در میان جاهای دیدنی عمان تبدیل می‌شود. جبل اخضر که در زبان فارسی به آن کوه سبز می‌گوییم، خاک حاصلخیزی دارد. رطوبت منطقه جبل اخضر به اندازه‌ای است که کشاورزان عمانی در آن زراعت کنند.

تصویری از طبیعت جبل اخضر

از آنجایی که به قول قدیمی‌ها هر جا آب باشد، آبادانی هم هست. کلبه‌های روستایی در گوشه‌و‌کنار جبل اخضر به چشم می‌خورد. آب‌و‌هوای متعدل جبل اخضر این منطقه را زیست‌گاهی برای انواع حیوانات تبدیل کرده است. کوه‌های اخضر منطقه‌ای حفاظت شده در عمان به حساب می‌آیند. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا جبل اخضر به یکی از جاهای دیدنی عمان برای گردشگران اهل طبیعت تبدیل شود.

جبل اخضر روی نقشه

  • گذرگاه مارها یا وادی بنی اوف (Snake Gorge)

وادی بنی اوف یکی دیگر از عجایب طبیعی عمان است. در این منطقه طاق سنگی بسیار بزرگی به چشم می‌خورد که نظیر آن در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود. وادی بنی اوف از سنگ‌های آهکی بزرگی تشکیل شده که جلوه‌ای تماشایی به آن داده‌اند. در گوشه‌و‌کنار این منطقه مزارع لیمو، نخلستان‌های خرما و درخت‌های انبه به چشم می‌خورد.

تصویری از گذرگاه مارها یا وادی بنی اوف

در وادی بنی اوف جویباری با آبی گوارا جریان دارد. این جویبار بر خلاف بسیاری از رودهای عمان که فصلی هستند، در تمامی فصول سال جریان دارد. به لحاظ مسافت نیز وادی بنی اوف فاصله چندانی با مسقط ندارد. فاصله یک ساعته مسقط تا وادی بنی اوف، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی عمان در اطراف مسقط تبدیل کرده است.

گذرگاه مارها یا وادی بنی اوف روی نقشه

  • جبل شمس (Jebel Shams)

جبل شمس که برای ما ایرانی‌ها معنی کوه خورشید می‌دهد، در منطقه داخلیه عمان سر به افلاک گذاشته است. این کوه به نماد استواری در میان اهالی عمان تبدیل شده و گردشگران را فرا می‌خواند. در منطقه‌ای که جبل شمس در آن قرار دارد، دره‌های بزرگ نیز واقع شده تا گشت‌و‌گذار در این مکان را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

تصویری از طبیعت جبل شمس

پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی جبل شمس هستید، حتماً رنج صعود به ارتفاعات قله آن را به جان بخرید. از بالای جبل شمس، نمایی بسیار تماشایی به در‌ه‌‌ای با نام دره غول (Wadi Ghul)، پیش‌ روی گردشگران قرار می‌گیرد.

تصویری از جبل شمس عمان

جاذبه های جبل شمس باعث شده تا اقامتگاه‌های صحرایی در این منطقه برای اتراق گردشگران وجود داشته باشد. در این اقامتگاه‌ها می‌توانید با خیال راحت شب را سپری کنید و با خوردن غذاهای محلی عمان، دلی از عزا در بیاورید.

جبل شمس روی نقشه

  • مسفاة العبريين (Misfat al Abriyeen)

مسفاة العبريين روستایی دیدنی با مردمانی باصفاست. معماری‌ کلبه‌های این دهکده در منطقه نظیر ندارد. روستای مسفاة العبريين روی صخره‌ای بزرگ واقع شده تا نمای داخل به بیرون روستا تماشایی و خاص باشد. مردمان سخت‌کوش مسفاة العبريين روزی خود را با کاشت موز، انار، پاپایا، انبه و مرکبات به دست می‌آورند. ناگفته نماند کاشت خرما نیز در این منطقه رواج دارد.

تصوری از طبیعت مسفاة العبريين

مسفاة العبريين به لحاظ امکانات رفاهی نیز مکان مناسبی برای اقامت شبانه است. در این روستا مهمانخانه‌ای قدیمی وجود دارد که با تجهیزات و غذاهای محلی از گردشگران پذیرایی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی مسفاة العبريين شدید، از مکان‌های نزدیک این منطقه مانند دره غول (Wadi Ghul) و جبل شمس بازدید کنید.

مسفاة العبريين روی نقشه

  • برج سنگی (Stone Tower)

حدود ۳ کیلومتر دورتر از روستای مسفاة العبريين، برج سنگی تماشایی وجود دارد. این برج سنگی غریب و دورافتاده به نظر می‌رسد. دور بودن برج سنگی باعث شده تا این برج به مکانی دنج‌و‌خلوت برای گردشگری تبدیل شود. رسیدن به برج سنگی کار چندان ساده‌ای نیست و مسیری ناهموار سر راه شما قرار دارد. برج سنگی دقیقاً همان‌جایی است که گردشگران ماجراجو و پردل‌و‌جرئت دنبال آن هستند.

تصویری از برج سنگی

جالب است بدانید پس از نماز مغرب کسی حق ورود به منطقه برج سنگی را ندارد. گفته می‌شود این مکان، محل زندگی اجنه است. از قرار معلوم از ما بهتران نمی‌خواهند خلوت شبانه آن‌ها با حضور گردشگران مختل شود. اگر دل شیر دارید و در میان تمامی جاهای دیدنی عمان، دنبال مکانی خاص می‌گردید. حتماً‌ سری به برج سنگی در منطقه مسفاة العبريين بزنید.

برج سنگی روی نقشه

 

جاهای دیدنی صور – ابرا | منطقه شرقیه

گردشگرانی که به عمان سفر کرده‌‌اند با ما هم عقیده‌اند که به‌راحتی نمی‌توان از کنار جاهای دیدنی منطقه شرقیه گذشت. این منطقه در کنار مکان‌های باستانی، جاذبه های طبیعی چشمگیری دارد. این شرایط منطقه شرقیه را به یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان تبدیل کرده است. با این حساب پیشنهاد می‌‌کنیم اگر سری به منطقه شرقیه زدید، حتماً راه جاهای دیدنی زیر را در پیش بگیرید.

  • جزیره ماسیره | Masirah Island

مدت‌ها پیش جزیره ماسیره منطقه‌ای نظامی در عمان بود. این منطقه به اندازه‌ای تماشایی است که پس از مدتی نظامیان از آن رخت بربستند تا جزیره ماسیره میزبان گردشگران باشد. ماسیره به لحاظ جمعیت نیز جزیره‌ای خلوت به حساب می‌آید. این شرایط باعث شده تا گردشگرانی که به دنبال سواحل خلوت می‌گردند، عطای دیگر جاهای دیدنی عمان را به لقایشان ببخشند و راه جزیره ماسیره را در پیش بگیرند.

تصویری از جزیره ماسیره

جمعیت کمی که در ماسیره زندگی می‌کند باعث شده تا حیات‌وحش این منطقه دست‌نخورده باقی بماند. جزیره ماسیره بهشت لاک‌پشت‌دوست‌هاست. سالانه نزدیک به ۳۰ هزار لاک‌پشت بامزه از دل دریا بیرون می‌آیند و در سواحل ماسیره تخم‌گذاری می‌کنند. تماشای حیات‌و‌حش در این منطقه و آب‌تنی در سواحل جزیره ماسیره فرصتی است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

جزیره ماسیره روی نقشه

  • وادی شاب (Wadi Shab)

ضرب‌المثل هر چه خوبان همه دارند، تو یکجا داری،‌ درباره وادی شاب صدق می‌کند. برای اثبات این ادعا کافی است به دره‌های زیبا،‌ آبشار تماشایی و غار وهم‌انگیز وادی شاب نگاهی بیندازید. آبی گوارا در منطقه وادی شاب جریان دارد. این آب در حوضچه‌های طبیعی جمع می‌شود و رنگی فیروزه‌ای به خود می‌گیرد.

تصویری از طبیعت وادی شاب

وجود آب در وادی شاب، نویدبخش محیطی با تنوع گیاهان دیدنی است. زمین اطراف وادی شاب حالتی پلکانی دارد تا آب به زیبایی در مزارع اطراف جریان پیدا کند. پیشنهاد می‌‌کنیم اگر راهی وادی شاب هستید، حتماً لباسی برای آب‌تنی بردارید. در حوضچه‌های اصلی این منطقه شنا ممنوع است؛ اما در حوضچه‌های فرعی می‌توانید تنی به آب بزنید.

وادی شاب روی نقشه

  • حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه (Bimmah Sinkhole)

عمان سرزمینی است که رازهای بی‌شماری را در دل خود نهان کرده. یکی از این رازها که دانشمندان را انگشت‌به‌دهان گذاشته، حفره هویه النجم است. این مکان که در میان ما ایرانی‌ها با نام حرفه بی‌ماه شناخته می‌شود، رازهای زیادی را در دل خود نهان کرده است. وقتی از حفره هویه النجم صحبت می‌‌کنیم، منظور حفره‌ای بسیار بزرگ در دل زمین است که کسی دلیل پیدایش آن را نمی‌داند.

تصویری از حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه

به همین دلیل گفته می‌شود فرازمینی‌ها در ساخت حفره هویه النجم دست داشته‌اند. حفره زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم بزرگ‌ترین حفره زمین است که آب شیرین و گوارایی در آن جریان دارد. حفره هویه النجم ۲۰ متر عمق دارد و با طول و عرض ۵۰ در ۷۰ متر یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان به حساب می‌آید.

حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه روی نقشه

  • بیابان واهب (Wahiba Sands Desert)

کویر جایگاه خاصی در دل ما ایرانی‌ها دارد. گردشگری را سراغ نداریم که اهل شب، سکوت و کویر نباشد. اگر شما هم از گردشگران اهل‌دلی هستید که کویرگردی را به هر گشت‌و‌گذار دیگری ترجیح می‌دهند، راه بیابان واهب را در منطقه شرقیه عمان در پیش بگیرید. در این کویر تا چشم کار می‌کند تلماسه‌های زیبا دیده می‌شود.

تصویری از بیابان واهب

پیاده‌روی روی شن‌های روان، سواری با شترهای خجالتی، اقامت در کپرهای صحرایی و خرید صنایع‌دستی صحرانشینان را می‌توان از سرگرمی‌های بیابان واهب نام برد. این بیابان زیبا برای گردشگران ماجراجو نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. خودروهای آف‌رود نیز در انتظار گردشگران نشسته‌اند.

بیابان واهب روی نقشه

  • راس الجنز (Ras al Jinz)

جاذبه های طبیعی راس الجنز به اندازه‌ای زیباست که این منطقه به کعبه‌آمال طبعیت‌دوست‌ها تبدیل شده. راس الجنز فاصله چندانی با مسقط ندارد و با توری یک روزه می‌توانید از یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان دیدن کنید.

تصویری از راس الجنز

ناگفته نماند راس الجنز به اندازه‌ای دیدنی است که بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند چند شب در این مکان اقامت کنند. این منطقه زیستگاه جانوران گوناگونی است؛ اما در میان تمامی این جانوران، لاک‌پشت بیشتر به چشم می‌خورد.

تصویری از راس الجنز

این لاک‌پشت‌ها مسیری طولانی را از آب‌های اقیانوس هند به سمت سواحل راس الجنز در پیش می‌گیرند. راس الجنز موزه‌ای دیدنی هم دارد. به لطف این شرایط راس الجنز به منطقه‌ای تبدیل شده که گردشگری در آن هم فال است و هم تماشا.

راس الجنز روی نقشه

  • کویر شنی وهیبه، رمال اَلوَهیبة (Wahiba Sands)

گردشگرانی که نمی‌خواهند فرصت گشت‌‌و‌گذار در بهترین جاهای دیدنی عمان را از دست بدهند؛ اما فرصت کم دارند بهتر است راهی کویر شنی وهیبه شوند. این کویر چیزی حدود ۴ ساعت از مسقط دورتر است. کویر شنی وهیبه که به آن رمال الوهیبه هم گفته می‌شود، دومین کویر بزرگ عمان به حساب می‌آید. کویر شنی وهیبه جایگاه خاصی در میان گردشگران و مردم عمان دارد. این شرایط باعث شده تا امکانات رفاهی و سرگرمی‌های جالبی را در این کویر سراغ داشته باشیم.

تصویری از کویر شنی وهیبه، رمال اَلوَهیبة

چادرزدن در دل کویر، تماشای طلوع و غروب خورشید از فراز تلماسه‌ها و خیره‌شدن به آسمان زیبای این کویر را می‌توان از جذابیت‌های کویر شنی وهیبه نام برد. اگر راهی کویر شنی وهیبه شدید، حتماً آفرود سواری،‌ رویارویی با موجودات صحرایی و خوردن غذاهای محلی را تجربه کنید.

کویر شنی وهیبه روی نقشه

  • وادی بنی خالد (Bani Khalid Wadi)

وادی بنی خالد با چشمه‌هایی گوارا، غارهایی عمیق، دره‌هایی زیبا و مناظر تماشایی، گردشگران را به خود فرا می‌خواند. این دره به لحاظ مسافت نیز چندان از مسقط دور نیست. پس از حدود ۲۰۰ کیلومتر رانندگی، به وادی بنی خالد می‌رسید. جالب است بدانید بیشتر دره‌های عمان به دلیل آب‌و‌هوای گرم این کشور، در اکثر فصل‌های سال خشک هستند؛ اما چشمه‌های وادی بنی خالد همیشه جوشان است و آبی گوارا دارد.

تصویری از وادی بنی خالد

گشت‌و‌گذار در وادی بنی خالد را به گردشگران ماجراجو پیشنهاد می‌کنیم. در این وادی غاری عمیق وجود دارد که یکی از هیجان‌انگیزترین غارهای منطقه است. این غار که محلی‌ها به آن غار مقل می‌گویند، یکی از شگفتی‌های عمان است و به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی عمان شناخته می‌شود.

وادی بنی خالد روی نقشه

جاهای دیدنی هیما | منطقه وسطی

منطقه وسطی (Al Wusta Governorate) به لحاظ مساحت، یکی از بزرگ‌ترین استان‌های عمان است. مساحت زیاد این منطقه، باعث شده تا در گوشه‌و‌کنار آن با جاهای دیدنی بی‌نظیری روبه‌رو باشیم. چندین چاه نفت در استان وسطی وجود دارد تا این منطقه به ناحیه‌ای پررونق تبدیل شود. در سفر به این استان حتماً سری به جاهای زیر بزنید.

  • ساحل راس مدرکه (Ras Madrakah Beach)

گردشگرانی عاشق‌پیشه‌ای که به دنبال مسافرتی دونفره در عمان هستند، راه ساحل راس مدرکه را در پیش می‌گیرند. در این ساحل پرنده پر نمی‌زند و شرایطی دنج و عاشقانه دارد. حضور تعداد کمی گردشگر و افراد بومی در این ساحل باعث شده تا با زیست‌بومی بکر روبه‌رو باشیم.

انواع جانواران آبزی و خشکی در این ساحل جولان می‌دهند. در میان تمامی این حیوانات، ساحل راس مدرکه خرچنگ‌های بازیگوشی دارد که سر به سر گردشگران می‌گذارند. قایق‌سواری، تماشای امواج خروشان دریا و قدم‌زدن در کنار ساحل از سرگرمی‌های اصلی ساحل راس مدرکه است.

ساحل راس مدرکه روی نقشه

  • باغچه صخره‌ها (Rock Garden)

به شما قول می‌دهیم پس از گشت‌و‌گذار در باغچه صخره‌ها با ما هم‌نظر خواهید شد که این مکان نام بسیار برازنده‌ای دارد. در این مکان صخره‌های بزرگ به گونه‌ای از زمین سربرآورده‌اند که گویی در این مکان کاشته‌ شده‌اند. باغچه صخره‌ها مکانی تماشایی برای گردشگرانی است که به مشاهده پدیده‌های نادر طبیعی علاقه‌ دارند.

تصویری از باغچه صخره‌ها عمان

بازدید از این مکان وقت چندانی از شما را نمی‌گیرد. با فرصتی نهایتاً ۱ تا ۲ ساعت می‌تو‌انید چرخی در باغچه صخره‌ها بزنید و عکس‌های خاطره‌انگیزی را از این مکان خاص به یادگار ببرید.

  • منطقه حفاظت‌‌شده غزال‌ عربی (Arabian Oryx Sanctuary)

غزال از آن دسته حیوانات زیبایی است که طبیعت‌دوستان از تماشای آن سیر نمی‌شوند. جالب است بدانید در عمان گونه‌ای از غزال‌ها با نام غزال عربی زندگی می‌کنند. این حیوانات زیبا و باوقار، شاخ بلند و ارزشمندی دارند. شوربختانه باید گفت شاخ غزال‌ها کار دست آن‌ها داده و شکارچیان طماع با کشتن غزال‌ها،‌ شاخ آن‌ها را به یغما می‌برند.

تصویری از منطقه حفاظت‌‌شده غزال‌ عربی

این شرایط زمینه انقراض غزال عربی را فراهم کرده است. به همین دلیل در منطقه وسطی عمان، ناحیه‌ای حفاظت‌شده برای غزال‌های عربی وجود دارد. در این ناحیه در کنار غزا‌ل‌ها، گونه‌های جانوری دیگری نیز در صلح‌و‌صفا زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت‌شده غزال عربی، گیاهان نایابی نیز دارد. به گردشگران طبیعت‌دوست پیشنهاد می‌کنیم در سفر به عمان بازدید از منطقه حفاظت‌شده غزال عربی را به برنامه گردشگری خود اضافه کنند.

منطقه حفاظت‌‌شده غزال‌ عربی روی نقشه

جاهای دیدنی صلاله | استان ظفار

صلاله که گاهی اوقات به صورت صالالاه (Salalah) نیز نوشته می‌شود، شهری در جنوب عمان است. این شهر به اندازه‌ای تماشایی است که پس از مسقط، دومین مقصد گردشگران عمان است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی صلاله راهی این شهر شدید، حتماً سری به سواحل زیبای آن بزنید.

تصویری از جاهای دیدنی صلاله

صلاله نسبت به دیگر شهرهای عمان، منطقه سرسبزتری است. به لطف این شرایط، آبشارهای خروشان، رودهای آرام و طبیعتی دل‌انگیز در بهارهای صلاله انتظار گردشگران را می‌کشد. صلاله به لحاظ تجاری در منطقه به‌عنوان مرکز کندر شناخته می شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی این شهر شدید، دست خالی از صلاله بیرون نیایید و برای سوغاتی، قدری کندر بگیرید.

ساحل المغسیل (Al Maghsail Beach)

گردشگری را سراغ نداریم که راهی صلاله شود و سری به ساحل المغسیل نزند. برای رسیدن به این ساحل باید پروازی یک ساعته از مسقط به صلاله را در برنامه سفر به عمان خود اضافه کنید. در ساحل المغسیل هر تفریح دریایی که فکرش را بکنید پیش روی گردشگران قرار دارد. دور بودن نسبی ساحل المغسیل از مسقط، باعث شده تا با ساحلی دنج و خلوت روبه‌رو باشید.

تصویری از ساحل المغسیل

به لطف این شرایط محیط اطراف ساحل المغسیل بکر باقی مانده است. ساحل المغسیل برای زوج‌های عاشق‌پیشه‌ای که به دنبال مکانی برای ساحل‌گردی خلوت و دونفره می‌گردند بسیار مناسب است. ناگفته نماند انواع تفریح‌های هیجان‌‌انگیز دریایی، رستوران‌های محلی و کافه‌های دنج در ساحل المغسیل به چشم می‌خورد.

ساحل المغسیل روی نقشه

جاهای دیدنی عمان را با فهرستی که پیش روی شما قرار دادیم می‌توانید با هم مقایسه‌ کنید. در نهایت نیز چند مکان از بهترین جاهای دیدنی عمان را در برنامه مسافرت عمان قرار دهید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر خاطره‌ خوشی از سفر عمان دارید و جاهای دیدنی این کشور را می‌شناسید که به آن‌ها اشاره نکردیم، در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

مسجد سلطان قابوس و خانه اپرا از دیدنی‌ترین جاهای مسقط به حساب می‌آیند.

وادی شاب در بین علاقه‌مندان گردشگری محبوبیت زیادی دارد.

ساحل السیفه یکی از تماشایی‌ترین سواحل عمان است.

بیابان واهب یکی از تماشایی‌ترین صحراهای عمان است.

سوق مطرح در مسقط فروشنده‌های خوش‌انصاف و سوغاتی‌های زیبایی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.