پیست اسکی آبعلی تهران | از برترین پیست‌های بین‌المللی کشور

8

اسکی یکی از مفرح‌ترین ورزش‌های دنیاست. در این ورزش، شما از مناظر کوهستانی دیدن می‌کنید و از هیجان اسکی نیز لذت می‌برید. اسکی ورزشی نسبتاً گران‌قیمت است. به همین خاطر، شاید در ایران طرفداران بسیاری نداشته باشد. با وجود این، باید بدانید سه پیست بین‌المللی، قدیمی و استاندارد در استان تهران وجود دارد. وجود این سه پیست اسکی باعث جذب گردشگران خارجی بسیاری می‌شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا پیست اسکی آبعلی، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پیست های اسکی ایران را بهتر بشناسید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیست اسکی آبعلی کجاست؟

روستای آبعلی نام منطقه‌ای در بخش رودهن است. رودهن از توابع شهرستان دماوند به حساب می‌آید. این منطقه در شمال‌ شرق پایتخت و در نزدیکی تهران واقع شده است. از تهران تا آبعلی فقط حدود ۶۰ کیلومتر فاصله است. البته لازم به ذکر است که روستای آبعلی امروزه به شهر تبدیل شده است. در ۲۵ اسفند ۱۳۸۳، از ادغام روستای آبعلی با روستای مبارک‌آباد و بخش قائم‌محله، آبعلی به  شهر تبدیل شد.

این پیست یکی از مهم‌ترین جاهای تفریحی اطراف تهران محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال جاهای تفریحی تهران در زمستان هستید، آبعلی برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

آشنایی با پیست اسکی آبعلی تهران | از بهترین پیست های اسکی تهران

شهر آبعلی در همسایگی کوه‌های متعددی در شمال ایران قرار دارد. با وجود این، انتخاب مکانی مناسب برای احداث پیست اسکی به الزامات خاصی نیاز دارد. خوشبختانه، در نزدیکی آبعلی، دامنه‌ای شرقی‌غربی با شیب نسبتاً کم وجود دارد. زاویه قرارگیری این دامنه و همچنین شیب نسبتاً ملایم آن باعث می‌شود این منطقه به گزینه مناسبی برای احداث پیست اسکی استاندارد تبدیل شود. همین مسئله عامل به‌وجود‌آمدن پیست اسکی آبعلی شد.

پیست آبعلی از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است. این پیست در نزدیکی پایتخت قرار دارد. همین موضوع باعث می‌شود گردشگران داخلی و خارجی این پیست را برای اسکی انتخاب کنند. این پیست در مسیر جاده هراز واقع شده است. این یعنی آبعلی همواره در مسیر دید مسافرانی قرار دارد که عازم شمال‌اند. در طول زمستان، می‌توانید افرادی را مشاهده کنید که همراه خانواده برای برف‌بازی به آبعلی آمده‌اند. تیوب‌سواری یکی از تفریحات جذابی است که می‌توانید در آبعلی تجربه کنید. این پیست مجهز به انواع امکانات رفاهی و خدماتی است. به همین خاطر، می‌توان آن را مجموعه‌ای کامل و از بهترین پیست های اسکی تهران دانست.

معمولاً از ابتدای دی‌ تا اواخر اسفند امکان استفاده از پیست اسکی آبعلی وجود دارد. در این مدت نه‌فقط ورزشکاران حرفه‌‌ای که مردم عادی نیز از این پیست استفاده می‌کنند. در ادامه، شما را با این پیست بیشتر آشنا خواهیم کرد.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی اسکی در پیست آبعلی | با تدریس مربی رسمی فدراسیون اسکی ایران

اگر با تماشای ورزشکارانی که اسکی می‌کنند به وجد می‌آیید، حتماً باید این رشته ورزشی را بیاموزید. خوشبختانه در پیست اسکی آبعلی امکان شرکت در دوره‌های آموزشی نیز وجود دارد. این دوره‌ها را مربی رسمی فدراسیون اسکی ایران تدریس می‌کند. جلسات دارای سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته‌اند.

اگر هیچ اطلاعاتی درباره اسکی نداشته باشید، باید در سطح مبتدی شرکت کنید. دوره مبتدی اسکی شامل ۸ جلسه می‌شود. هر جلسه نیز حدود ۵ ساعت به طول می‌انجامد. پس از پایان این ۸ جلسه، شما می‌توانید به‌راحتی روی برف اسکی کنید. البته در صورتی که تردد تا روستای آبعلی برای شما دشوار باشد، می‌توانید ۸ جلسه ۵ساعته را به ۴ جلسه پیوسته تبدیل کنید.

برخی نکات مهم راجع‌به این دوره‌های آموزشی:

تصویری از مدرسه آموزشی پیست آبعلی

  • این دوره‌ها به‌صورت یک روز در هفته انجام می‌شوند؛
  • امکان انتخاب ایام تعطیل و آخر هفته نیز برای آموزش وجود دارد؛
  • هزینه این دوره‌ها متفاوت است و باید با مدیریت مجموعه تماس بگیرید؛
  • اگر تجهیزات لازم برای اسکی را نداشته باشید می‌توانید این تجهیزات را کرایه کنید؛
  • پیست آبعلی دارای بخش مخصوص آموزش است و در نتیجه، در میان افراد خبره آموزش نخواهید دید؛
  • این دوره‌ها برای کودکان بیش از ۵ سال برگزار می‌شوند و می‌توانید به‌صورت خانوادگی در این کلاس‌ها شرکت کنید.

امکانات پیست اسکی آبعلی | از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی تهران و ایران

در سال ۱۳۳۲، برای اولین بار بالابرهای مخصوص در این پیست نصب شد. این پیست یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی تهران و ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر، هر آنچه از امکانات یک پیست انتظار دارید در آبعلی به چشم می‌خورد. در این پیست تله‌کابین، تله‌سیژ و ۸ تله‌اسکی تعبیه شده است. همچنین در کنار پیست آبعلی، پارکینگ نسبتاً بزرگ قرار دارد. البته در طول زمستان ظرفیت پارکینگ پیست اسکی آبعلی به‌سرعت تکمیل می‌شود.

به‌صورت کلی، پیست آبعلی ۱ تله‌کابین، ۵ تله‌اسکی بشقابی و در مجموع ۳۳ تله‌اسکی چکشی دارد. در مجموعه آبعلی، چندین و چند پیست مختلف تعبیه شده است. شما می‌توانید از پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست آموزشی به‌صورت جداگانه استفاده کنید. ارتفاع بالاترین نقطه پیست اسکی آبعلی به ۲۶۵۰ متر از سطح دریا و ارتفاع پایین‌ترین بخش آن به ۲۴۰۰ متر می‌رسد. در بخش بالای پیست، ۶ رستوران، کافه، فروشگاه تجهیزات اسکی و هتل آبعلی قرار دارند.

بازدیدکنندگان می‌توانند از پرش و کایت، سوارکاری در تابستان، بخش تنیس، تله‌اسکی بشقابی و پیست سورتمه‌سواری نیز استفاده کنند.

تفریحات و بازی‌های پیست اسکی آبعلی | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی

  • سورتمه‌سواری: آبعلی دارای بخش مخصوص سورتمه‌سواری است. سورتمه‌سواری در مقایسه با تیوپ‌سواری هیجان بیشتری دارد.
  • برف‌بازی: برای برف‌بازی لازم نیست به خود پیست بروید. در بخش کم‌ارتفاع آبعلی نیز امکان برف‌بازی وجود دارد. شما می‌توانید در طول زمستان از آبعلی برای برف‌بازی استفاده کنید.
  • اسکی: مهم‌ترین تفریحی که می‌توانید در پیست اسکی آبعلی انجام دهید، اسکی روی برف است. اسکی هیجان بسیاری دارد. شاید تصور کنید برای اسکی روی برف باید مهارت بسیاری داشته باشید. این در حالی است که با کمی تمرین و آموزش می‌توانید مهارت لازمه را به دست بیاورید.
  • تیوپ‌سواری: برای لذت‌بردن از پیست آبعلی حتماً لازم نیست آموزش اسکی روی برف ببینید. یکی از تفریحات محبوب در آبعلی، تیوپ‌سواری است. برای تیوپ‌سواری باید تیوپ لاستیک خودروهای سنگین را پر از باد کنید، روی آن بنشینید و از شیب روی پیست به‌سمت پایین سر بخورید. این تفریح بسیار هیجان‌انگیز و مفرح است.

هتل پیست اسکی آبعلی | اولین هتل مدرن کشور و اولین بنای بتنی ایران

تصویری از هتل آبعلی

در بالای پیست اسکی آبعلی می‌توانید اولین هتل مدرن کشور و اولین بنای بتنی ایران را مشاهده کنید. هتل آبعلی یا همان شاله اوزنه، در فاصله ۴۵کیلومتری از تهران واقع شده است. این هتل چشم‌اندازی خیره‌کننده به تهران دارد. همه‌ساله گردشگران خارجی بسیاری از پیست‌های اسکی ایران، مخصوصاً آبعلی دیدن می‌کنند.

دلیل ساخت این هتل در سال ۱۳۱۴ نیز حضور همین گردشگران خارجی بوده است. به این شکل گردشگران چند روز در همین هتل اقامت می‌کردند و از تفریحات زمستانی لذت می‌بردند. این هتل دو بخش کاملاً مجزا دارد. بخش اصلی هتل یک ساختمان ۳طبقه است. در بخش دیگر می‌توانیم شاهد ساختمانی ۲طبقه و سفید‌رنگ باشیم.

متأسفانه به‌دلیل کم‌لطفی مسئولان پیست، این بنا به یک هتل متروکه تبدیل شده است. به همین خاطر دیگر امکان اقامت در آن وجود ندارد.

جاهای دیدنی نزدیک پیست اسکی آبعلی

  • دره زمان | در فاصله ۳۴کیلومتری؛
  • دریاچه تار | در فاصله ۴۵٫۳کیلومتری؛
  • روستای هرانده | در فاصله ۸۴٫۷کیلومتری.

مسیر دسترسی

روستای آبعلی در ابتدای جاده هراز و آمل قرار دارد. اگر تهران را مبدأ قرار دهید، باید خودتان را به جاده هراز برسانید. بهترین مسیر دسترسی از طریق بزرگ‌راه بابایی یا زین‌الدین شرق است. مسیر را به‌سمت شرق ادامه دهید تا وارد جاده قدیم جاجرود شوید. البته می‌توانید از بزرگ‌راه تهران ـ پردیس نیز استفاده کنید. با کمک این بزرگ‌راه در زمان کمتری به مقصد خواهید رسید.

در ضمن به یاد داشته باشید برای استفاده از بزرگ‌راه باید هزینه عوارضی آن را بپردازید. زمانی که شهر رودهن را پشت‌سر گذاشتید، با کمک تابلوهای راهنمایی، باید به‌دنبال روستای آبعلی بگردید. در نزدیکی امامزاده هاشم، با تابلوی پیست آبعلی رو‌به‌رو خواهید شد. در کنار پیست یک پارکینگ عمومی وجود دارد. البته در اوج شلوغی، ظرفیت پارکینگ به‌سرعت تکمیل می‌شود.

هزینه ورودی:هر سال قیمت جدیدی برای بلیط اعلام می‌شود. تازه‌ترین قیمت آن ۲۵۰هزار تومان بوده است.
ساعات بازدید:در زمان فعالیت، از ۰۸:۰۰ تا ۱۵:۳۰
شماره تماس:۰۲۱۷۶۵۳۲۷۴۳
تاریخ فعالیت:معمولاً از دی ماه (البته این مسئله به میزان بارش برف در سال بستگی دارد)
آدرس پیست:تهران، شهرستان دماوند، رودهن، دهستان آبعلی، جاده هراز

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره پیست اسکی آبعلی چیست؟ شما این پیست را ترجیح می‌دهید یا فکر می‌کنید پیست دیزین کیفیت بهتری دارد؟ به‌نظرتان نقاط قوت و ضعف این پیست اسکی چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

پیست آبعلی در ۶۰‎کیلومتری شمال‌ شرق تهران قرار دارد.

باید از طریق جاده قدیم جاجرود یا بزرگ‌راه تهران ـ پردیس خودتان را به رودهن و نهایتاً روستای آبعلی برسانید.

هر سال قیمت جدیدی برای بلیط اعلام می‌شود. تازه‌ترین قیمت آن ۲۵۰هزار تومان بوده است.

در زمستان پیست همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۵:۳۰ باز است.

دره زمان، دریاچه تار، روستای هرانده، و… .

3.9/5 (9 نظر)
8 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    با سلام و احترام: تشکر از توجه شما یاد آور می شود مهمانخانه آبعلی (هتل آبعلی) در بخش مرکزی شهر و در منطقه خاران احداث شده است، ولی مهمانخانه شاله اوزنه(هتل شاله اوزنه) در محدوده پیست اسکی آبعلی دایر گردید و در دو مکان جدا ازهم اند و به لحاظ ماهوی متفاوت !! ولی به لحاظ تخریب و در حال نابودی ، هم چون کاروانسرای شاه عباسی(رباط عباسی یا شاه عباسی) واقع در جنب هواشناسی ابعلی شبیه هم اند!! به امید توجه ویژه … با امتنان

  2. مصیبی می گوید

    به نام خدا
    با سلام و احترام: تشکر از توجه شما یاد آور می شود مهمانخانه آبعلی (هتل آبعلی) در بخش مرکزی شهر و در منطقه خاران احداث شده است، ولی مهمانخانه شاله اوزنه(هتل شاله اوزنه) در محدوده پیست اسکی آبعلی دایر گردید و در دو مکان جدا ازهم اند و به لحاظ ماهوی متفاوت !! ولی به لحاظ تخریب و در حال نابودی ، هم چون کاروانسرای شاه عباسی(رباط عباسی یا شاه عباسی) واقع در جنب هواشناسی ابعلی شبیه هم اند!! به امید توجه ویژه … با امتنان

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام جناب مصیبی عزیز،
      ممنونیم بابت توضیحی که دادید.

      1. مصیبی می گوید

        سلام
        خواهش می کنم.پایدار باشید

  3. رها می گوید

    اسکی واقعاً یکی از تفریحاییه که من خیلی ازش لذت می‌برم و امکانات پیست اسکی آبعلی هم خیلی خوبه، تنها مشکل، به‌وجود اومدن این دردسرهای اقلیمیه که اصلاً هم کسی حواسش بهش نیست. بارندگی به‌ویژه برف خیلی کم شده و پیست مثل چندین سال قبل زود باز نمی‌شه؛ اما خیلی زود بسته می‌شه!
    دوره‌های آموزشیشون هم خیلی واقعاً مفیده؛ اما یه‌کم هزینه‌هاش ممکنه برای خیلی‌ها زیاد باشه. به هر حال اسکی هنوز هم توی ایران ورزش لوکسی حساب می‌شه. اینکه یه بخشی دارن که می‌شه تجهیزات رو اجاره کرد خیلی عالیه؛ ولی توصیه‌ام اینه که اگه اسکی براتون جدیه تجهیزات رو بخرین و خودتون رو خلاص کنین.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رها عزیز، برای توضیحات خوب و کاملتون ازتون ممنونیم.

  4. نسیم پردیس می گوید

    ببخشید درمورد تعداد دستگاهها تجدید نطر بفرمایید تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ درپیست ابعلی بودم پیست شرکت نفت که برای عموم آزاد نیست تله کابین وتله اسکی بزرگ واصلی متعلق به شرکت نفت واعصاب میباشد .تله سیاهم متعلق به پیاده وکوهنوردی است دوعدد بشقابی می‌ماند که یکی متعلق به شرکتی بود که تعطیل بود تنها یک بشقابی بود که فعال بود درپیست مبتدی عملا هیچ امکاناتی برای اسکی باز نبود ما هردومون هستیم مبلع بلیط را هم باشیم بها ۴۰۰ ت دونفر پرداخت کردیم و درپیست مبتدی تنها کاری که تونستیم انجام بدیم تمرین برای مان تدریس با شاگردصفر بود چون اسکی نمیشد کرد درآن فضای محدود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام نسرین عزیز. ممنونم برای توضیحاتتون. پیامتون رو همین جا می‌ذارم تا بقیه هم مطالعه کنند. ممکنه بعد یه مدت باز شرایط تغییر کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.