پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان | نبرد زیبای بیابان و درخت

0

زمانی که درباره جنگل صحبت می‌کنیم یا به این محیط‌های سرسبز وارد می‌شویم، به قدمت درختان فکر می‌کنیم؛ اما به کسی که آن‌ها را کاشته است نه. انگار از درون می‌دانیم که این درخت‌ها از ابتدا وجود داشته‌اند حتی بعضی از جنگل‌ها قدمتشان از قدمت آدم‌ها بیشتر است؛ یعنی قبل از اینکه انسانی در زمین راه برود، این درختان سبز بوده‌اند. جالب است بدانید ما انسان‌ها جنگل هم می‌سازیم. نگاه نکنید که بعضی افراد بی‌وجدان به جان جنگل‌ها افتاده‌اند. هنوز هم هستند افرادی که با دلایل منطقی دست به ساخت جنگل می‌زنند. چنین پروژه‌هایی بیشتر برای جلوگیری از پیشروی بیابان‌ها اجرا می‌شوند. برای توصیف چنین جنگل‌هایی از نام جنگلِ دست‌کاشت استفاده می‌کنند. یکی از این جنگل‌های ساخت دست بشر، پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان است. با همراه باشید تا در میان این درختان قدم بزنیم و از خاطراتشان بگوییم.

جنگل پردیسان قائم کرمان کجاست؟

جنگل پردیسان قائم کرمان

جنگل پردیسان قائم کرمان در جنوب شرق ایران قرار دارد. برای بازدید از این شگفتی باید به استان کرمان سفر کنید. کرمان یکی از استان‌های کهن است. در این شهر رنگ و فرهنگ موج می‌زند؛ یعنی به گذشته و فرهنگ خود احترام می‌گذارند. اصلاً همین احترام به فرهنگ است که باعث ساخت این جنگل شده است. این پارک در دسته پارک های جنگلی ایران قرار دارد و با نام پارک جنگلی پردیسان قائم شناخته می‌شود. لقب اولین پارک دست‌کاشت ایران متعلق به این پارک است. این پارک متشکل از 500هزار درخت است و وسعتی 230 هکتاری دارد. این جنگل در سال 1343 ساخته شد. این پارک در مجاورت کوه صاحب ‌الزمان کرمان قرار دارد؛ به همین علت نام بام کرمان را به خود اختصاص داده است.

آدرس: استان کرمان، کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب ‌الزمان

امکانات جنگل پردیسان قائم کرمان

پارک جنگلی پردیسان قائم برای تفریحات خانوادگی ساخته شده است. جایی که خانواده در رفت‌وآمد باشد، حتماً کودکی هست و کودک‌ نیازهای بسیاری دارد. محیطی آرام، امکان چادرزدن، کافی شاپ، رستوران، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و مسجد از امکانات این پارک جنگلی است. گذشته از افراد کم سن، افراد دیگر خانواده هم به امکانات خاصی نیاز دارند؛ مثلاً مسیر باید برای افراد مسن آسان باشد و امنیت مسیر فراهم باشد. خوشبختانه این دو گزینه در این جنگل دست‌کاشت وجود دارد. حالا که تمام امکانات برای خوشگذرانی مهیاست، شما آماده خوشگذرانی هستید؟

تفریحات پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان

تفریحات پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان

تمام امکاناتی که در بالا ذکر شد، بدون وجود هیجان صفا ندارد. جوانانی که برای تفریح به این خانواده می‌آیند نیاز بسیاری به تخلیه انرژی و آدرنالین خود دارند. به همین علت است که پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان یکی از پر امکانات‌ترین پارک های ایران به حساب می‌آید. مسئولان کرمان علاوه بر به‌دست‌آوردن دل طبیعت، فکری هم به حال دل جوانان کرده‌اند. یکی از تفریحات این پارک، کوهنوردی است. بالارفتن از کوه هم هیجان دارد و هم آرامش. گفتیم که این پارک در دامنه کوه صاحب‌الزمان واقع شده است. زمانی که به بالای کوه می‌رسید انگار بر بام کرمان ایستاده‌اید. کل کرمان و ساختمان‌‌هایش زیرپای شما قرار دارد.

به همین علت است که می‌گوییم آرامش در این کوه موج می‌زند؛ خصوصاً اگر در زمان طول آفتاب در بالای قله باشید. آبشاری مصنوعی هم در این جنگل وجود دارد که باعث پیچیدن بوی خوش خاک در محوطه می‌شود. پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست دوچرخه‌سواری، زمین پینت بال و آمفی تئاتر از دیگر تفریحات این پارک است. به قسمت مخصوص که بازی‌ها که نزدیک می‌شوید صدای هیجان‌زده حضار شما را هیجان‌زده می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی از مبهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. این بنا گذشته‌ای گنگ دارد. جنس این بنا از سنگ است. ساخت چنین گنبدی با این عظمت کار سختی است که گذشتگان انجام داده‌اند. معماری این بنا ترکیبی از چندین دوره است که مورخان نمی‌توانند قاطعانه دوره این گنبد را مشخص کنند. مبهم‌بودن در اکثر مواقع باعث جذابیت می‌شود که این قانون برای گنبد هم صدق می‌کند.

تخت دریا قلی بیگ

تخت دریا قلی بیگ، تخت نیست بلکه عمارتی مربوط به دوران گذشته است. مورخان می‌گویند این عمارت مقبره یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام قلی بیگ است. ایشان یکی از امرای اواخر دوران صفوی و اوایل دوران ایل خانی بوده است. قلی بیگ تنها فرد مشهور افشار بود که در طول 150 سال بعد از گنجعلی‌خان نامش برسر زبان‌ها افتاد. این قلعه بر سر کوهی قرار دارد که بازدیدکنندگان را برای بازدید کمی به زحمت می‌اندازد.

بهترین زمان بازدید از جنگل پردیسان قائم کرمان

برای بازدید از پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان باید از هوای این پارک آگاهی داشته باشید تا با آفتاب سوزان و سرمای شب‌های کرمان مواجه نشوید. گرم‌ترین ماه‌های سال در کرمان از 10 تیر تا 10 شهریور است. سردترین ماه‌های سال هم اوایل دی تا اوایل بهمن است. بهترین زمان سفر به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان از اردیبهشت تا خرداد و از اواسط شهریور تا اوایل مهر است. اگر بچه‌مدرسه‌ای ندارید، بهتر است زمان دوم را انتخاب کنید چراکه هوا برای کویرنوردی و بازدید از دیگر جاهای دیدنی این استان بهتر است. اگر قصدتان از سفر به کرمان فقط بازدید از جنگل پردیسان قائم است که اوایل سال را انتخاب کنید. چراکه در این زمان هوا در فوق‌العاده‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

امکان کمپ و شب‌مانی در پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان

امکانات پارک جنگلی کرمان تکمیل است و شما برای بازدید از این پارک به امکانات چندانی نیاز ندارید. یکی از بهترین مزایای این پارک، امنیت آن است. در قسمت‌های خاصی از این پارک می‌توانید چادر برپا کنید و لذت‌بردن از طبیعت را ادامه دهید. برای شب‌مانی هم می‌توانید از چادرهایتان استفاده کنید؛ البته که شرایطی وجود دارد. در قسمت‌های مخصوص باید چادرهایتان را برپا کنید. ریختن زباله در طبیعت اطراف چادر ممنوع است. همه چادرها باید تا زمان رسیدن گردشگران جدید جمع‌آوری شده باشد. اگر حاضر به رعایت چنین شرایط هستید که چادرهایتان را برپا کنید. البته اگر خواب سبکی دارید و صدای جنگل و حضور پررنگ پشه‌ها شما را آزار می‌دهند، می‌توانید به هتل های کرمان سربزنید. اکثر این هتل ها تا این پارک جنگلی فاصله چندانی ندارد.

مسیر دسترسی به جنگل پردیسان قائم کرمان

پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان اینقدر مشهور است که در اکثر تابلوها جهتی که باید برای رسیدن به پارک طی کنید، مشخص شده است؛ ولی برای آسان‌شدن کارتان آدرس این پارک پر درخت را برایتان آورده‌ایم. زمانی که وارد کرمان شدید به دنبال بلوار قائم باشید. ممکن است در بعضی تابلوها نام این پارک ذکر نشده باشد؛ پس به سمت آرامستان کرمان حرکت کنید. بعد از طی مسافتی قابل توجه، درختان سربه‌آسمان‌کشیده جنگل پدیدار می‌شوند.

گشت‌وگذار میان درختان دست‌کاشت کرمانی چطور بود؟ بازدید از جنگل پردیسان قائم کرمان حال دلتان را خوب کرد؟ اگر بله که خداروشکر، اگر نه هم می‌توانید دیگر مقاله‌های کرمانی ره بال آسمان را بخوانید تا حالتان بهتر شود. برای اینکه خستگی مسیر از تن ما بیرون بروید نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید و به این مقاله امتیاز دهید. حال دلتان خوب و سفرتان امن.

استان کرمان، کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب ‌الزمان

سرویس بهداشتی، مسجد صاحب الزمان، کافی شاپ، رستوران و آب آشامیدنی سالم

پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست دوچرخه‌سواری، زمین پینت بال و آمفی تئاتر و کوهنوردی.

از اریبهشت تا خرداد و از اواسط شهریور تا مهر

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.