سرو هرزویل منجیل | درختی ۳هزارساله و استوار

0

شاید همیشه فکر کنیم که بناهای تاریخی روایت‌گر روزهای گذشته هستند؛ اما این بار می‌خواهیم از درختی بگوییم که سال‌های زیادی از عمرش می‌گذرد و پابرجاست. سرو هرزویل درختی تنومند است که قصه‌اش مال امروز و دیروز نیست. این سرو روزهای سرد و گرم بسیاری را پشت سر گذاشته است. به همین خاطر آن را نمادی از استقامت می‌دانند. این بار می‌خواهیم تا پای این درخت برویم و به آن سری بزنیم.

فهرست مطالب

سرو هرزویل رودبار کجاست؟

برای بازدید از این درخت باید به روستایی برویم که اسمش با این سرو یکی است. برای رفتن به روستای هرزویل در هرجای ایران که هستید، خودتان را به استان گیلان برسانید. مسیر را تا شهرتان رودبار و شهر منجیل ادامه بدهید. روستای هرزویل در ۲کیلومتری شمال شرق شهر منجیل است. در همان ورودی روستا درخت سرو هرزویل را می‌بینید. طول جغرافیایی 4434/49 و عرض جغرافیایی 7456/36 مکان دقیق درخت را روی مختصات مشخص می‌کند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، ۲کیلومتری شمال شرقی منجیل، روستای هرزویل.

معرفی سرو هرزویل منجیل

سرو هرزویل رودبار

درخت سرو هرزویل یکی از درخت های کهن ایران است که بعد از گذشت چندین‌هزارسال هنوز هم استوار مانده است. بلندای این درخت تماشایی به 30 متر می‌رسد و بدنه آن قطری 4.4متری دارد. سرو هرزویل منجیل یکی از گونه‌های درخت سروناز یا سرو شیرازی است. در دل باغ‌های شیراز درخت‌های سروناز زیادی رشد کرده‌اند و زیبایی چشمگیری دارند. به همین خاطر این درخت‌ها را به اسم سرو شیرازی می‌شناسند.

سرو هرزویل به‌خاطر شیره‌ خاصی که در تنه‌اش جاری است، مقاومت خوبی در برابر هوای سرد و کم‌آبی دارد؛ اما نوعی چربی در بدنه درخت هست که در تماس با شعله، به‌سرعت آتش‌ می‌گیرد. بقایایی از درخت‌های سوخته نشان می‌دهد که سرو هرزویل تنها سرو آن منطقه نبود. این درخت کهنسال را در سال 1366 هجری شمسی به ثبت ملی رسانده‌اند.

قدمت درخت سرو هرزویل رودبار

قدمت درخت سرو هرزویل رودبار

اگر بخواهیم ردی از پیدایش اولین درخت‌ها پیدا کنیم، باید به  350 میلیون سال قبل برویم. به این دوره از زمین‌شناسی «کَربُنیفِر» می‌گویند. در دوره کربنیفر اکسیژن در جو زمین به بیشترین مقدارش رسیده بود. سرخس‌ها آن‌قدر بزرگ و غول‌پیکر شده بودند که اولین درخت‌ها را به وجود آوردند. درخت‌ها بعد از گذشت چندین سال تکامل پیدا کردند و گونه‌های مختلف دیگر شکل گرفت. سروها از نوع درخت‌های بازدانه و مخروطی هستند که در همان دوران تکامل یافتند؛ پس می‌شود آن‌ها را از کهن‌ترین درخت‌های کره زمین دانست.

سرو هرزویل رودبار یکی از سه اثر ملی گیلان است که سن‌وسالش به بیش ازهزار سال می‌رسد؛ البته در بعضی از روایت‌ها می‌گویند سرو هرزویل منجیل قدمتی ۳هزارساله دارد. آوازه این درخت از همان روزهای قدیم به گوش خیلی‌ها رسیده بود. حتی افراد بزرگی مثل «ناصرخسرو قبادیانی» در سفرنامه‌اش درباره درخت سرو هرزویل نوشته است. در سال 1250 هجری شمسی «ناصرالدین شاه قاجار» برای بازدید از این درخت به روستای هرزویل رفته بود. خاطره‌ای از این سفر  در سفرنامه فرنگ ناصرالدین شاه هست. او نوشته است :«زیر سایه سرو عصرانه خوردم و نوازنده‌ها هم موسیقی می‌نواختند.»

جایگاه درخت سرو در ایران باستان

به‌خوبی می‌شود از معماری‌ها و نقاشی‌های قدیمی اطلاعاتی را به دست آورد که برای مردم آن دوره اهمیت داشت. در دوره ایران باستان و زرتشت، به درختان به‌ویژه چنار و سرو توجه زیادی می‌کردند. آن‌ها آسیب‌رساندن به درخت‌ها را کاری نابخشودنی می‌دانستند و باور داشتند این کار عواقب بدی دارد. در داستان‌های اساطیری و اشعار مختلف هم سرو را نمادی از استقامت، آزادگی، آزادی و پایداری می‌دانند.  اگر به آثاری مثل قالیچه، فرشینه، نگارگری‌ها و منسوجات نگاه کنید، نقش‌ونگاری از درخت سرو در آن‌ها پیداست. طرح بته‌جقه یکی از معروف‌ترین نمادها در آثار گذشته است که جایگاه ویژه درخت سرو را در قدیم‌ترها نشان می‌دهد؛ البته بعد از گذشت این سال‌ها هنوز هم از این طرح برای نشان‌دادن هنرهای اصیل ایرانی استفاده می‌کنند.

سرو هرزویل منجیل | درختی مقدس برای بومی‌ها

سرو هرزویل منجیل، درختی مقدس برای بومی‌ها

سرو ۳هزارساله رودبار را به‌خاطر نزدیکی به روستای هرزویل به همان اسم می‌شناسند؛ البته این درخت برای بومی‌ها ارزشمند و مقدس است. اگر پای صحبت قدیمی‌های هرزویل بنشینید، داستان‌های جالبی برای گفتن دارند که شنیدنی است. یکی از بومی‌های روستا مغازه‌ای در نزدیکی سرو هرزویل دارد. او می‌گوید: «درخت سرو هرزویل از قدیم برای مردم مقدس بود و جایگاه ویژه‌ای داشت. خیلی‌ها برای برآورده‌شدن حاجاتشان به شاخه‌های درخت پارچه‌های سبز می‌بستند. بعضی‌ها هم در شکاف تنه سرو هرزویل سکه می‌انداختند.»

متأسفانه گاهی هم این کار باعث شکسته‌شدن شاخه‌های درخت می‌شد. به همین خاطر چند سالی است که اداره محیط زیست برای حفاظت از سرو هرزویل دورتادور آن را فنس‌‌ فلزی کشیده‌ است. همچنین تا فاصله چندمتری از این درخت جزئی از منطقه حفاظتی است. محیط‌بان‌ها به‌صورت مرتب وضعیت این درخت را بررسی می‌کنند تا آسیبی به آن نرسد. بندهای پارچه‌ای گره‌خورده به فنس‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم خیلی‌ها برای دعا و حاجت تا پای سرو هرزویل می‌روند.

جاذبه‌های دیدنی درخت سرو هرزویل گیلان

جاذبه‌های دیدنی درخت سرو هرزویل گیلان

توصیف زیبایی سرو هرزویل در کلمه‌ها نمی‌گنجد. شکوه و عظمت آن در اولین لحظه همه را متحیر می‌کند. سرو هرزویل رودبار در همه فصل‌های سال سرسبز است. ریشه‌های این درخت تا عمق چندکیلومتری در خاک رشد کرده‌اند. سرو کهنسال سرما و گرمای روزگار را چشیده‌ است و حالا تصویری از استقامت را به همه نشان می‌دهد. برای دیدن تاج درخت باید سرتان را کمی بالا ببرید. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، کمی عقب‌تر بروید تا قامت سرو هرزویل در کادر دوربینتان به‌خوبی مشخص بشود. با کمی تلاش عکس‌های بی‌نظیری نصیبتان می‌شود.

پساب‌ها، تهدیدی برای سرو هرزویل

هرزویل از روستاهایی بود که همه خانه‌هایش به‌خاطر وقوع زلزله رودبار در سال 1369 تخریب شدند؛ اما بعد از گذشت چند سال بسیاری از آن بناها را بازسازی کرده‌اند. اطراف درخت سرو هرزویل هم خانه‌های مسکونی زیادی ساخته‌اند. امروزه پساب‌های خانگی یکی از مشکلات هرزویل است. خیلی‌ها نگران هستند که این پساب‌ها در درازمدت به درخت سرو هرزویل آسیب برسانند. امیدواریم اداره محیط زیست برای جلوگیری از این اتفاق برنامه‌ای داشته باشد.

معرفی روستای هرزویل

معرفی روستای هرزویل

روستای هرزِویل از جاهای دیدنی اطراف رشت است که قدمتی طولانی دارد. این روستا در دامنه کوه‌های البرز در شمال منجیل شکل گرفته است. اسم روستای هرزویل در نوشته‌های افراد معروفی مثل ناصرخسرو قبادیانی، سفرنامه‌نویس و جهانگرد معروف ایرانی، آمده است. او در سفرنامه‌اش این روستا را به اسم «خرزویل» معرفی کرده است. نوشته‌ او به شرح زیر است.

«دوازدهم محرم سنه ثمان و ثلاثین و اربعمائه (۴۳۸) از قزوین برفتم به راه بیل و قپان که روستای قزوین است. و از آنجا به دیهی که خرزویل خوانند. من و برادرم و غلامکی هندو که با ما بود. زادی اندک داشتیم. برادرم به دیه در رفت تا چیزی از بقال بخرد. یکی گفت که «چه می‌خواهی؟ بقال منم.» گفت: «هرچه باشد، ما را شاید که غریبیم و برگذر.» گفت: «هیچ چیز ندارم.» بعد از آن هر کجا کسی از این نوع سخن گفتی، گفتمی بقال خرزویل است.»

دلیل اهمیت روستای هرزویل

«هرزبیل» اسم دیگر هرزویل امروزی است. «نیکیتین» یکی از کنسول‌های روس در تهران در کتاب «ایرانی که من می‌شناختم» درباره او نوشته بود. این کتاب مربوط به 100 سال پیش است. «رابینو دوبورگومال» یکی از کنسول‌های انگلیس در رشت بود و کتابی به اسم «ولایات و دارالمرز ایران و گیلان» داشت. او در این کتاب برای توصیف این روستا از اسم هرزبیل استفاده کرده است.

دلیل اهمیت روستای هرزویل

دلیل اهمیت روستای هرزویل

هرزویل در گذشته دارای دو بخش تاریخی و نوبنیاد بود. بخش نوبنیاد روستا را می‌توانید در دامنه جنوبی کوه‌های البرز پیدا کنید. قدمت بخش قدیمی را حدود ۲هزار سال تخمین زده‌اند. اگر درس‌های کتاب تاریخ یادتان باشد، خوب می‌دانید که قدیم‌ترها مسیرهای اصلی و شاه‌را‌ها بسیار پراهمیت بودند. در دوره هخامنشی روستای هرزویل شاه‌راهی اصلی بود و ایران را به اروپا و قفقاز متصل می‌کرد. همین مسئله باعث شد تا این روستا یکی از مهم‌ترین آبادی‌ها در 2500 سال قبل باشد. در آن زمان مأمورهای حکومتی در این روستا مستقر بودند و رفت‌وآمدها را کنترل می‌کردند.

هرزویل به‌خاطر موقعیت استراتژی‌اش از مهم‌ترین بخش‌ها در شمال ایران است. در گذشته آن را دروازه درون‌مرزی تنگه سفیدرود می‌دانستند؛ زیرا غارتگرها، روس‌ها، عرب‌ها و مهاجم‌هایی مثل اسکندرو چنگیز باید از مرزهای شمالی می‌گذشتند و به دیگر بخش‌های ایران می‌رفتند؛ اما دولت بسیاری از سربازهایش را در این منطقه مستقر می‌کرد تا جلوی حمله بیگانگان را بگیرد. درباره این موضوع در کتاب‌های «عالم‌آرای عباسی» و «عالم‌آرای نادری» مطالبی نوشته‌اند. شاه عباس صفوی و نادرشاه افشار از پادشاه‌هایی بودند که در گذشته به این منطقه نیرو اعزام می‌کردند. نیروهای اعزام‌شده کامل‌ترین تجهیزات جنگی را داشتند تا به بهترین صورت از تنگه سفیدرود محافظت کنند. تعدای از آن‌ها اهل خراسان و قوچان و بعضی‌ها هم از کردهای غرب ایران بودند. به همین خاطر در حال حاضر روستاهای کُردنشینی مثل لوشان، کلشتر و دشتویل اطراف این منطقه شکل گرفته است.

در طول تاریخ وجود درخت سرو هرزویل گیلان هم در مشهوربودن این روستا بی‌تأثیر نبود. خیلی از افرد برای بازدید از این درخت کهنسال به این روستا می‌رفتند. در حال حاضر هم روستای هرزویل بخشی از مناطق حفاظت‌شده استان گیلان و از جاهای دیدنی رودبار است.

بخش نوبنیاد روستای هرزویل

بخش نوبناد روستای هرزویل

پژوهشگرها با بررسی روی آثار به‌جامانده متوجه شده‌اند که روستای هرزویل چندین‌بار از بین رفته است. جنگ‌ها و عوامل طبیعی مثل زلزله در ویران‌شدن روستا نقش داشت. آثاری از بناهای تخریب‌شده هنوز هم روی تپه‌های روستا پیداست؛ اما دوباره روستای هرزویل را آباد و خانه‌ها را بازسازی کردند.

ساخت بخش نوبنیاد هرزویل به اواخر دهه 30 هجری شمسی برمی‌گردد. خانه‌های مسکونی روستا به کارمندهایی تعلق داشت که در سد سفیدرود کار می‌کردند. مهندس‌های فرانسوی به‌خاطر آب‌وهوای خوب منطقه و چشم‌اندازهای بی‌نظیر هرزویل تصمیم گرفتند همراه با خانواده‌‌شان در این روستا زندگی کنند. آن‌ها هم بناهایی جدید و خانه‌های مسکونی را در بخش جنوب غربی روستا ساختند.

آن دوره را از پررونق‌ترین دوره‌های هرزویل می‌دانند؛ زیرا روستا امکاناتی مثل زمین‌های ورزشی (والیبال، بسکتبال، استخر شنا و…)، مدرسه، پزشک، تصفیه‌خانه، درمانگاه، تلفن، فروشگاه و بانک داشت. در سالن سینمای هرزویل برنامه‌های مختلفی مثل نمایش، فیلم، تئاتر و نمایش موسیقی برگزار می‌کردند. به همین خاطر سطح فرهنگی و آگاهی بومی‌های هرزویل نسبت به دیگر آبادی‌های اطراف بیشتر بود. متأسفانه زلزله رودبار در سال 1369 به این بخش از روستا آسیب شدیدی رساند و خانه‌ها ویران شدند. روستای امروزی را کمی پایین‌تر از محل قبلی ساختند و حدود ۳هزار نفر در آن ساکن هستند.

پوشش گیاهی روستای هرزویل

پوشش گیاهی روستای هرزویل

درخت سرو هرزویل مثل الماسی ارزشمند در این روستاست؛ اما علاوه بر آن این روستا پوشش گیاهی متنوعی و انبوهی دارد که شاید در هرجایی نبینید. روستای هرزویل به‌خاطر داشتن آب‌وهوای مدیترانه‌ای از بهترین مناطق برای رشد درخت زیتون است. درخت‌های بلوط هم نوع دیگری از پوشش گیاهی هرزویل هستند.

جنگل‌های اطراف هرزویل پوشیده از درخت‌های «سرو زربین» است. این درخت نوعی از درخت سروناز است و ظاهری مخروطی دارد؛ اما گسترش و رشدش به‌صورت افقی است و بخش زیادی از دامنه‌ها را پوشانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرو زربین اولین‌بار در ایران یا افغانستان به وجود آمده است. همچنین فسیل‌هایی از این گیاه پیدا کرده‌اند که قدمتش به دوره سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد. امروزه این درخت‌های کمیاب فقط در بخشی از شمال ایران و جنوب ترکیه رشد می‌کنند؛ اما نسل آن‌ها رو به انقراض است.

جاذبه‌ های دیدنی روستای هرزویل

جاذبه‌ های دیدنی روستای هرزویل

گیلان همیشه با جنگل‌های سرسبز و باران‌خورده‌اش‌، شالیزارهای وسیع و زنانی با دامن‌های پرچین در خاطره‌مان زنده است. به لطف آب‌وهوای مرطوب و بارش باران‌ هر گوشه از این خطه دیدن دارد. روستای هرزویل هم شما را با تصویر متفاوتی از این دیار همیشه سبز آشنا می‌کند. خانه‌های این روستا را در دامنه کوه ساخته‌اند و زیبایی خاصی دارد. بام‌های شیب‌دار هر خانه با رنگی متفاوت در دامنه سبز کوه خودنمایی می‌کند. درخت سرو هرزویل هم جذاب‌ترین بخش روستاست که همه گردشگرها برای بازدید از آن مشتق هستند.

شغل مردم روستای هرزویل

شغل مردم روستای هرزویل

شغل اصلی بومی‌های منطقه کشاورزی و باغداری است. روستای هرزویل در زمینه تولید زیتون فعالیت گسترده‌ای دارد. نزدیکی به منجیل و وجود توربین‌های بادی باعث شده است که مردم روستا شغل‌های دیگری هم داشته باشند. تعدادی از آن‌ها در نیروگاه برق لوشان مشغول به کار هستند.

 مراسم دینی روستای هرزویل

 مراسم های دینی روستای هرزویل

بومی‌های هرزویل رسم‌هایی دارند که بخش مهمی از فرهنگ و آداب‌ورسومشان نشان می‌دهد. مراسم علم‌گردانی از مهم‌ترین آئین‌های مذهبی روستاست. این مراسم را هرساله در دهه اول محرم انجام می‌دهند. گردشگرها و عکاس‌های زیادی برای بازدید از این مراسم به آنجا می‌روند.

جاهای دیدنی روستای هرزویل

دیدنی‌های هرزویل کم نیست. تا آنجا که رفتید، خوب است بازدید از جاهای دیدنی روستا را در برنامه‌هایتان بگذارید. هرکدام از این مکان‌ها تماشایی هستند و هر لحظه از سفرتان را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

دربند هرزویل

دربند هرزویل

اگر اهل جنگل‌گردی هستید، بی‌تردید گشت‌وگذار در دربند هرزویل شما را شگفت‌زده می‌کند. برای رفتن به این منطقه باید تا انتهای مسیر روستا بروید. از کنار آسیاب قدیمی مسیری باریک و مالرو شروع می‌شود که از قلب جنگل می‌گذرد. این مسیر در انتها به ییلاق نودعنبر می‌رسد. در دو طرف جاده مالرو درخت‌های بلندقامت بلوط استوار هستند. یادتان نرود که این مسیر زیبا سوژه نابی برای عکاسی است. دربند هرزویل در پاییز چهره دل‌نشینش را نشان می‌دهد. با شروع این فصل و تغییر رنگ برگ‌ها طبیعت حس‌وحال متفاوتی دارد. بعد از گذشتن از جنگل به رودخانه هرزویل می‌رسید. مسیر رودخانه در بالادست به سرچشمه‌ای منتهی می‌شود. برای رسیدن به سرچشمه باید یک‌ونیم ساعت پیاده‌روی کنید.

چشمه هرزویل | از جاهای دیدنی روستای هرزویل

چشمه هرزویل، از جاهای دیدنی روستای هرزویل

خطه گیلان به‌خاطر وجود سفره‌های زیرزمینی دارای چشمه‌های بسیاری است. چشمه هرزویل از دیگر جاهای دیدنی روستا است. این چشمه از بین صخره‌ای سنگی می‌جوشد و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد. در پایین چشمه حوضچه‌ای شکل گرفته است که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند. آب آشامیدنی روستا به این چشمه وابسته است. همچنین آب چشمه مثل رودخانه‌ای جاری است و در ادامه به زمین‌های کشاورزی روستا می‌ریزد. رودی که از این چشمه جاری است در انتها با سد منجیل یکی می‌شود. چشمه هرزویل یکی از مقاصدی است که معمولاً گردشگرها در آخر هفته‌ها به آنجا می‌روند؛ پس بهتر است صبح زود برای بازدید از آن به راه بیفتید.

 قله آسمانسرا

قله آسمانسرا

قله آسمانسرا یکی از بلندی‌های اطراف هرزویل است و ارتفاعی1950متری دارد. تا بالای قله که بروید، آسمان نزدیک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. شاید به همین خاطر است که آن را به این اسم می‌شناسند. قله آسمانسرا چشم‌انداز کم‌نظیری دارد که می‌توانید ساعت‌ها به آن خیره بمانید. اغلب گروه‌های کوه‌نوردی به این قله می‌روند. زیبایی‌های مسیر دسترسی به این قله دست کمی از چشم‌انداز آن ندارد. در ابتدای مسیر باید از مراتع سرسبز بگذرید. در ادامه به جنگل‌های انبوه می‌رسید. کمی که به دامنه کوه نزدیک بشوید، تعداد درخت‌ها کم می‌شود و چمنزارها جایشان را می‌گیرند. در بخش بعدی با دریایی از ابرها روبه‌رو می‌شوید که صحنه‌ای رؤیایی دارد. از میان آن‌ها بگذرید و به قله برسید.

 غار چشمه باد

غار چشمه باد از دیگر جاذبه‌های طبیعی در روستای هرزویل است که آن را در دهه اخیر کشف کرده‌اند. این غار را به اسم «یلی بولاغی» هم می‌شناسند. قدمت این غار به دوره سوم زمین‌شناسی می‌رسد. اگر تصوری از آن ندارید بهتر است بگویم که زمانش به 245 میلیون سال تا 65 میلیون سال پیش برمی‌گردد. غار چشمه باد در دامنه قله آسمانسرا، در بلندای 1400متری از سطح دریا و در جنگل «یوزربین» شکل گرفته است. درازای غار یلی بولاغی به 700 می‌رسد. این غار در مجاورت رودخانه «نوده» است؛ البته در زبان محلی به آن «نودی» هم می‌گویند. غار چشمه باد جزء غارهای فصلی و از نوع رودخانه‌ای است. در فصل بهار سطح آب آن‌قدر بالا می‌آید که نمی‌شود از دهانه غار گذشت.

همیشه در درس علوم و بخش زمین‌شناسی مطالبی درباره استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها خواندیم؛ اما در غار چشمه باد می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید. این قندیل‌های مخروطی از جنس آهک هستند و جذابیت غار را دوچندان کرده‌اند. قندیل‌های آهکی در لایه‌های مختلف و به‌شکل طبقاتی تشکیل شده‌اند. دلیل شکل‌گیری آن‌ها نفوذ آب‌های اسیدی به درون لایه‌های آهکی زمین است. آب‌های اسیدی سنگ‌ها و کانی‌ها را در خود حل می‌کند و در درازمدت آن‌‌ها را به وجود می‌آورند.

 مزرعه بادی هرزویل

مزرعه بادی هرزویل

منجیل را شهر توربین‌های بادی می‌دانند. اگر به بخش‌های شمالی روستای هرزویل بروید، به منطقه‌ای به اسم «تخت» می‌رسید. در منطقه تخت همیشه بادهای شدیدی می‌وزد. زمانی که نیروگاه بادی منجیل را تأسیس کردند، مزرعه بادی هرزویل هم نزدیک به آن ساختند. این مزرعه با توربین‌های بادی و جذابش از جاهای دیدنی رشت است. روی تپه‌ای بنشینید و از تماشای چرخش توربین‌ها لذت ببرید. اگر به عکاسی یا نقاشی هم علاقه دارید، این چشم‌انداز می‌تواند سوژه خوبی برایتان باشد. به‌خاطر وجود مراتع سرسبز، دامدارها گله‌هایشان را در این مزرعه به چرا می‌برند. چشمه‌ای هم در این منطقه جاری است که آبی گوارا دارد. گاهی دام‌ها تا پای چشمه می‌روند و از آب آن می‌نوشند. مسیر رسیدن به مزرعه بادی هرزویل جاده‌ای خاکی و پرپیچ‌وخم است.

امامزاده پرنور از جاهای دیدنی روستای هرزویل

امامزاده پرنور یک از مکان‌های مقدس روستای هرزویل است. اطلاعات حک‌شده در سنگ مرمر روی قبر، نشان می‌دهد که بقعه به «سلطان محمد حاجی محمود مرندی» تعلق دارد. این شخص را به اسم امامزاده پرنور می‌شناختند. بنای مستطیلی آرامگاه معماری خاصی ندارد و آن را از سنگ، گچ و گل ساخته‌اند. تنها آثار تاریخی این امامزاده دو سنگ مرمر سفید است که آن‌ها را کنار سرداب بقعه گذاشته‌اند. روی یکی از سنگ‌ها 15 بیت شعر حک کرده‌اند که درباره «امیره تی‌تی»، بانی بقعه، است. سنگ دیگری هم سنگ قبر «ملک ابوالقاسم» است. اگر قصد بازدید از این امامزاده را دارید، می‌توانید آن را در ۳کیلومتری شرق منجیل پیدا کنید.

اقامت در روستای هرزویل

اقامت در روستای هرزویل

سفر یک‌روزه به هرزویل جفاست. این روستا با جاذبه‌های دیدنی‌اش از بهترین مقاصدی است که می‌توانید چندروزی را در آن بگذرانید. از شلوغی‌های شهر دور بشوید و از طبیعت انرژی بگیرید. اگر قصد ماندن دارید، پیشنهاد ما اقامتگاه گردشگری خاطره هرزویل است. این اقامتگاه به‌خوبی از مهمان‌ها و گردشگرهای روستا میزبانی می‌کند. همچنین خیلی از گروه‌های کوه‌نوردی برای استراحت به این اقامتگاه می‌روند. بنای اقامتگاه خاطره را در قلب باغ‌های زیتون راه‌اندازی کرده‌اند. دیگر تصور چشم‌انداز اقامتگاه با خودتان باشد. خبر خوب این است که این اقامتگاه تا درخت سرو هرزویل گیلان فقط چند دقیقه فاصله دارد. شماره آنجا را برایتان می‌گذارم. شاید به کارتان بیاید.

شماره تماس اقامتگاه گردشگری خاطره: 09125203696

اقامتگاه خاطره تنها اقامتگاه نزدیک به روستای هرزویل نیست. می‌توانید به روستاهای اطراف سری بزنید و در دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنید. اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، اتاقی در هتل‌های رودبار را اجاره کنید.

جاهای دیدنی اطراف سرو هرزویل

اگر بخواهم از جاهای دیدنی گیلان بگویم، قصه هزارویک‌شب می‌شود؛ اما حالا که برای دیدن سرو هرزویل رفته‌اید، به جاهای دیدنی اطرافش هم سری بزنید. بازدید از دیدنی‌های همین منطقه سفری کامل و هیجان‌انگیز می‌شود. به‌ویژه اگر قصدتان روستاگردی است، گردش در روستاهای اطراف هرزویل را در برنامه‌تان بگنجانید.

 سد منجیل

نمی‌شود از شهر منجیل گذشت و کنار سد شگفت‌انگیزش توقفی نکرد. سد منجیل یا سد سفید رود اولین سد مهندسی ایران معاصر است که قدمتش به سال 1335 هجری شمسی برمی‌گردد. این سد تماشایی را در ابتدای رود سفیدرود ساخته‌اند. سفیدرود خروشان دومین رود بلند ایران است و از به‌هم‌پیوستن دو رود قِزِل‌اوزن و شاهرود تشکیل می‌شود. با جمع‌شدن آب بین رشته کوه‌های البرز دریاچه‌ای شگفت‌انگیز شکل گرفته است که چشم‌اندازش همه را متحیر می‌کند. تماشای غروب خورشید از کنار سد هم تماشایی است. وجود توربین‌های بادی‌ در دامنه کوه‌ها جلوه زیبایی به سد داده‌ است.

از من می‌شنوید کمی کنار سد منجیل بایستید و چند عکس‌ یادگاری ثبت کنید. قایق‌ران‌های هم کنار سد منتظر هستند تا گردشگرها را به قایق‌سواری ببرند. اگر دلتان خواست، با قایق‌ها روی آب چرخی بزنید. اطراف سد و در دامنه کوه‌ها فضای خوبی برای اتراق و کمپینگ هست. می‌توانید چادری برپا کنید و شب را هم در طبیعت بگذرانید. همچنین در پارک‌ نزدیک به سد امکاناتی مثل منقل، آلاچیق، سرویس بهداشتی و نمازخانه هم مهیا کرده‌اند. دیگر چه از این بهتر!

آدرس: استان گیلان، جاده قزوین به رشت، منجیل، نزدیک به روستای رستم آباد، سد منجیل.

روستای کلشتر

روستاها حس‌وحال متفاوتی دارند که در کمتر جایی می‌شود آن را پیدا کرد. مردم روستا مهمان‌نواز و صمیمی هستند و معاشرت با آن‌ها لذت‌بخش است. روستای کِلِشتِر از دیگر روستاهای دیدنی رودبار است. کلشتر آب‌وهوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارد. به همین خاطر با شروع بهار بهترین مقصد برای تفریح در طبیعت می‌شود. روستای کلشتر در دامنه کوه‌ها و در بلندای 550متری از سطح دریا شکل گرفته است. باغ‌های زیتونش سرسبز و بانشاط هستند. بیشتر بومی‌های روستا در زمینه باغداری، دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کنند. سروهای بلندقامت در همه‌جای روستا خودنمایی می‌کنند.

انار، انجیر، گردو، گیلاس و پرتقال از دیگر محصول‌های کلشتر هستند. خیلی از درخت‌ها با شروع بهار درخت‌ها شکوفه می‌دهند و چشم‌انداز کم‌نظیری دارند. چشمه‌های جوشان از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستاست. می‌توانید با کمی پیاده‌روی به این چشمه‌ها برسید. آب چشمه زلال و گواراست و املاح کمی دارد. در نزدیکی روستا آبشاری چشم‌نواز جاری است. اغلب گردشگرها در روزهای تابستان تا کنار این آبشار می‌روند و در آب خنک آن آب‌تنی می‌کنند. اگر برای تماشای آن مشتاق هستید، می‌توانید با کمک راهنمایی محلی خودتان را به آبشار برسانید. این روستا تا درخت سرو هرزویل 17 کیلومتر فاصله دارد و نیم‌ساعته به آنجا می‌رسید.

آدرس: استان گیلان، جنوب غرب شهرستان رودباد، روستای کلشتر.

 روستای دیورش

اگر اهل گشت‌وگذار در جنگل هستید، بازدید از روستای دیورش را از دست ندهید. طبق بررسی‌ها و آثار کشف‌شده، دیورش روستایی تاریخی است که قدمتش به 100 سال می‌رسد. به هر طرف که نگاه کنید، پوششی سرسبز از درخت‌های بلوط، راش، افرا، چنار و توسکا می‌بینید. در این روستا درخت‌هایی مثل زالزالک، ازگیل، خرمالو، آلوچه و گلابی وحشی هم رشد می‌کنند. رودخانه‌ای پرآب از کنار روستا می‌گذرد که حیات درخت‌ها و زمین‌های کشاورزی به آن وابسته است. این رودخانه از سرچشمه‌های سفیدرود است.

یادتان نرود نشستن کنار رودخانه، گوش‌دادن به موسیقی طبیعت و نوشیدن فنجان چای هم در برنامه‌هایتان بگذارید. حتی می‌توانید در دل جنگل بساط کمپینگ را به راه کنید. این روستا از بهترین ییلاق‌های رودبار است که حتی در تابستان هم هوایی معتدل و دل‌نشین دارد. فاصله سرو هرزویل تا روستای دیورش 35 کیلومتر است. بعد از پشت‌سرگذاشتن 45 دقیقه به دیورش می‌رسید. غار آبی دیورش یکی از زیباترین جاذبه‌های این روستاست.

آدرس: استان گیلان، شهرستار رودبار، ۳.۵کیلومتری شهرستان شیرکوه، ۷کیلومتری توتکابن.

روستای استخرگاه از جاهای دیدنی اطراف سرو هرزویل

استخرگاه، روستایی تماشایی است و در دامنه کوه‌های گیلان و در جنگل‌های سرسبز شکل گرفته است. به‌خاطر وجود دو استخر در شرق و غرب روستا، این مکان را به استخرگاه می‌شناسند. چشم‌انداز روستا با این چشمه‌ها تصویری دل‌نشین و شگفت‌انگیز است. خیلی‌ها برای عکاسی از این مکان تا روستای استخرگاه می‌روند. می‌توانید کنار دریاچه از خانه قدیمی و 100ساله روستا هم دیدن کنید.

چرخی در جنگل بزنید و تا کنار رودخانه بروید. درخت‌های زیتون در بخشی از روستا استوار هستند و دیدن دارند. از اهالی روستا هم می‌توانید زیتون درجه یک بخرید و به سوغات ببرید. برای اقامت در روستا می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی اتاقی را اجاره کنید. فاصله درخت سرو هرزویل تا روستای استخرگاه 43 کیلومتر است و باید حدود یک ساعت رانندگی کنید. شاید این مسیر کمی طولانی به نظر برسد؛ اما جاذبه‌های تماشایی استخرگاه آن‌قدر زیاد است که از رفتن به آنجا پشیمان نمی‌شوید.

آدرس: استان گیلان، 35کیلومتری رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل، روستای استخرگاه.

بهترین زمان بازدید

رشد درخت‌های زیتون در این منطقه نشان می‌دهد که آب‌وهوای روستای هرزویل گرم و شرجی است. به این نوع آب‌وهوا، مدیترانه‌ای می‌گویند. به همین خاطر با شروع تابستان و گرم‌شدن هوا ممکن است تحمل گرما برایتان کمی سخت باشد. بهار بهترین زمان برای بازدید از سرو هرزویل و گشت‌وگذار در روستا است؛ البته هر فصل که به هرزویل بروید، بادهای شدید منجیل را حس می‌کنید. بازدید از درخت سرو هرزویل محدودیت زمانی ندارد؛ اما زیبایی‌های این سرو در روز مشخص است؛ پس قبل از غروب آفتاب برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید.

نکات مهم بازدید از سرو هرزویل

سرو هرزویل درختی ارشمند است که باید برای حفاظت از آن بکوشیم؛ البته این روزها با فنس‌کشی اطراف درخت، از شکستن احتمالی شاخه‌ها و آسیب‌رسیدن به تنه آن جلوگیری کرده‌اند. حواستان باشد برای بازدید از درخت که رفتید، آشغال یا زباله‌ای را در طبیعت رها نکنید. حفاظت از دیگر درخت‌های جنگل هم بسیار اهمیت دارد. سعی کنید برای روشن‌کردن آتش از منقل استفاده کنید و قبل از رفتن از خاموش‌شدن آن مطمئن بشوید.

مسیر دسترسی

دسترسی از تهران به روستای هرزویل

سرو هرزویل یکی از جاهای دیدنی منجیل است. به همین خاطر باید کوله‌بار سفر را برای رفتن به استان گیلان ببندید. اگر مبدأ حرکتتان تهران است، باید از اتوبان تهران_کرج به‌سمت شمال بروید. فاصله درخت سرو هرزویل تا تهران حدود 257 کیلومتر است و بعد از ۳ ساعت و 20 دقیقه به مقصد می‌رسد. این روستا تا شهر کرج هم 207 کیلومتر فاصله دارد. به همین خاطر از بهترین مقصدها برای سفرهای کوتاه‌مدت یا یک‌روزه می‌شود. در ادامه این مسیر، اتوبان‌های کرج_قزوین و قزوین_رشت را پشت سر بگذارید.

250 کیلومتر که جلو رفتید، جاده خروجی‌ را در سمت راست اتوبان قزوین_رشت می‌بینید. این خروجی به جاده قدیمی قزوین_رشت وصل می‌شود. خروجی اول جاده قدیم را دیدید، تغییر جهت بدهید و از آن خارج بشوید. حواس‌جمع که برانید، تابلوهای راهنما را می‌بینید. جاده فرعی از پشت پادگان منجیل و از کنار خانه‌های سازمانی نیرو دریایی می‌گذرد و حدود ۴ کیلومتر است. این مسیر را که پشت سر بگذارید، به ورودی روستا می‌رسید. درخت سرو هرزویل در خیابان سرو و در وسط میدان استوار است. خوب است بدانید اتوبوس‌هایی که از تهران و کرج به رشت می‌روند، از آزادراه جدید رشت می‌گذرند. به همین خاطر در منجیل توقفی نمی‌کنند؛ پس در نزدیک‌ترین مکان به منجیل پیاده بشوید.

مسیر دسترسی از رشت به روستای هرزویل

اگر می‌خواهید از سمت رشت به این روستا بروید، باید خودتان را به آزادراه رشت_قزوین برسانید. فاصله شهر رشت تا سرو هرزویل 80 کیومتر است و باید یک‌ونیم‌ساعت در راه باشید. بعد از رسیدن به شهر رودبار، به‌سمت خروجی جاده قدیم (منجیل_لوشان) تغییر مسیر بدهید. مسیر را ادامه دهید و از سد منجیل بگذرید. تابلوهای روستای هرزویل در این بخش از مسیر، شما را به‌سمت مقصد راهنمایی می‌کنند. تاکسی‌های خطی هم می‌توانند شما را به روستای هرزویل برسانند.

سرو هرزویل، درختی کهنسال و تماشایی است که حدود 3000 سال از عمرش می‌گذرد. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت بردید؟ تلاش کردیم برای بازدید از این سرو مشتاق بشوید. اگر در گذشته به روستای هرزویل رفته‌اید، از خاطره‌هایتان بگویید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان گیلان، شهرستان رودبار، دوکیلومتری شمال شرقی منجیل، روستای هرزویل.

بهار بهترین فصل برای بازدید از این درخت و گردش در روستای هرزویل است.

این درخت تا تهران حدود 257 کیلومتر فاصله دارد.

بله. می‌توانید به اقامتگاه گردشگری خاطره هرزویل بروید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.