دریاچه قو رامسر | افسانه‌ای واقعی

0

دریاچه قو نام قطعه موسیقی است که نوازنده روسی، چایکوفسکی ساخته است. همچنین نام انیمیشنی هم هست. این قطعه و این انیمیشن معجزه دستان هنرمند بشر است. شاید برایتان جالب باشد که ایران باطراوت ما هم دریاچه قو دارد. این دریاچه از جنس نت نیست؛ ولی صدا دارد. از جنس آدمک‌های انیمیشن نیست؛ ولی جان دارد. صدای دریاچه از جنس آرامش و سکوت است. جانش هم از جنس عشق و علاقه بشر به طبیعت است. بله درست حدس زدید، این دریاچه مکان است. اسم جذاب آن کنجکاوی خواننده را تحریک می‌کند تا بیشتر راجع‌به آن بداند. برای رفع کنجکاوی ایجاد شده با ما همراه باشید.

دریاچه قو کجاست؟

جمله «خاطرات شمال محال یادم بره» را همه ما به شوخی تکرار کرده‌ایم؛ اما واقعاً خاطراتی هستند که محال است ما آن‌ها را فراموش کنیم. یکی از این خاطره‌ها متعلق به این سفر است. برای خاطره‌سازی در دریاچه باید به شمال ایران عزیزمان سفر کنیم. از استان مازندران سرسبز بگذریم تا به رامسر برسیم. پس از گشت‌زدن در یکی از پر بازدیدترین‌های ایران، آدرس جواهرده را ‌می‌پرسیم. 26کیلومتر که از رامسر دور شوید به جواهرده می‌رسید. جواهرده روستایی است که در گذشته به همراه مردگان خود جواهرات به خاک می‌سپردند. از ده جواهری که گذر کنیم پس از مدت کوتاهی به دریاچه می‌رسیم. رسیدن به دریاچه یعنی شروع خاطره‌سازی با طبیعت، خاطراتی که فراموش نمی‌شوند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با دریاچه قو

نمایی از دریاچه قو در جواهرده

انسان اشرف مخلوقات است و دستی در خلق‌کردن زیبایی‌ها دارد. روح زیبایی‌پسند انسان با روح پاک طبیعت گره خورده و معجزه به وجود آورده است. این معجزه دریاچه قو نام دارد. این دریاچه ساخته دست بشر است. نمی‌توان به آن لقب مصنوعی‌بودن داد؛ چراکه باید با چشم جان به این طبیعت نگاه کرد نه با چشم سر. این دریاچه در ابتدا برکه بوده است که با تلاش و مراقبت انسان‌های خوش‌ذوق به معجزه بشری تبدیل شده است. دور تا دور برکه درختان سر‌به‌فلک‌کشیده را می‌بینید که سبزی با نشاط خود را با زردی پرتوهای آفتاب گره زده‌اند تا دل از بیننده ببرند. اطراف دریاچه پر از جنگل است. اگر به این جنگل‎‌ها سر زدید، مقداری به سکوت جنگل گوش جان بسپرید و از آن لذت ببرید.

امکانات گردشگری

نمایی از دریاچه قو

اشاره کردیم که این دریاچه خاص است و در نوع خود پدیده محسوب می‌شود. می‌دانیم که پدیده‌ها مراقبت ویژه نیاز دارند. این پدیده هم شامل این قانون می‌شود. برای حفظ دریاچه قو رامسر از هر گونه آلودگی، افرادی استخدام شده‌اند تا به نظافت و امنیت رسیدگی کنند. به همین علت برای ورود به این مکان باید ورودی بپردازید. قدم‌زدن در طبیعت بکر شمال و نفس کشیدن هوای دل‌نشین آن باعث نشاط و شادابی هر کسی می‌شود. هر دقیقه که می‌گذرد نشاط بیشتری در خود احساس می‌کنید و حس شادابی شما بیشتر می‌شود. با نزدیک شدن به ظهر ممکن است نشاط شما کم شود؛ چراکه از آفتاب ملایم صبح خبری نیست و گرمای هوا بیشتر می‌شود. برای رفاه گردشگران، تعدادی آلاچیق در اطراف دریاچه ساخته شده است.

عکس قایق‌های پدالی در دریاچه قو

سفر به دریاچه و نزدیک‌نشدن به غازهای وحشی‌ ناممکن است. به همین منظور در کنار دریاچه قایق‌های پدالی کرایه داده می‌شوند. نگران قیمت‌ها نباشید. با اطمینان می‌گویم که هزینه‌ پرداختی، در مقابل حس بی‌نظیری که دریافت می‌کنید هیچ است. احتمال دارد شما از کسانی باشید که به بازدید یک روزه از دریاچه قانع نشوید و به سپری‌کردن زمان بیشتر در این مکان تمایل داشته باشید. این خاصیت اینجاست که بیننده را شیدای خود کند. برای سپری‌کردن شب، سوئیت یا هتل‌های نزدیک دریاچه را کرایه کنید. اجازه چادرزدن ندارید؛ چراکه ممکن است به طبیعت آسیب برسد. برای تهیه غذا باید قبل از رسیدن به دریاچه اقدام کنید. البته رستوران‌های معروفی در مسیر رسیدن به دریاچه وجود دارند.

جاذبه های گردشگری

اگر صبح هنگام طلوع به دریاچه سفر کنید، می‌توانید یکی از زیباترین نقاشی‌های خدا را ببینید. آسمان قرمز با لکه‌های ابر اطراف خورشید الحق که نقاشی خداست. بهتر است دوربین همراه خود داشته باشید تا این طلوع بی‌مانند را از دست ندهید. شما بهتر از ما نکات عکاسی را می‌دانید؛ اما یادآوری می‌کنم که برای خراب‌نشدن عکس، زاویه دوربین با منظره باید اریب باشد. اطراف دریاچه، آبشار و جنگل قرار دارد که برای رسیدن به آن‌ها باید پیاده‌روی کنید؛ پس کفش و وسایل مناسب پیاده‌روی همراه داشته باشید.

از جاذبه‌های دیگر سفر که همه دوست دارند خریدن سوغات است. خرید یادگاری از مکانی خوش‌آب‌وهوا، همیشه فرصتی برای تجدید خاطره را فراهم می‌کند. این منطقه سرسبز و خرمن از مکان‌های ییلاق به حساب می‌آید؛ پس خرید شما صنایع دستی مردمان مهربان عشایر است. صنایع دستی که می‌توانید تهیه کنید نمد، سفال و چادرهای بافته‌شده است. محصولات خوراکی مانند انواع ترشی و مربا را هم می‌توانید از عشایران خوش‌ذوق تهیه کنید. تابستان فصل برگزاری نمایشگاه است؛ پس حتماً از زمان برگزاری نمایشگاه‌های فصلی آگاهی پیدا کنید تا با فرهنگ مردمان این اقلیم بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان سفر

موقعیت جغرافیایی دریاچه قو جواهرده گویای وضعیت آب‌وهوای این دیار است. در تابستان درمای هوا به 10 تا 12 درجه می‌رسد که در نوع خود بی‌مانند است. تابستان سوزان را در مکانی خنک سپری‌کردن؛ چه حسی به شما القا می‌کند؟ البته توجه داشته باشید، وقتی هوا در اوج گرمای سایر مناطق، اینقدر در دریاچه قو خنک است؛ در زمستان چقدر می‌تواند سرد باشد؟ البته اگر با سرما مشکلی نداشته باشید، چه گل‌ها و میوه‌های بهاری، چه برف سفید زمستانی، هیچ کدام در زیبایی این دریاچه تغیر ایجاد نمی‌کند. شاخه‌های آویزان که مماس با سطح آب هستند؛ چه پوشیده از برگ باشند، چه پوشیده از برف، دیدنی هستند. انتخاب فصل سفر با شماست.

جاهای دیدنی دریاچه قو

با جاذبه های دریاچه آشنا شدید؛ حالا نوبت به اطراف دریاچه می‌رسد. طبیعت اطراف دریاچه همانند دریاچه قو رامسر از وصف خارج است. کلمات فقط گوشه‌ای کوچک از عظمت دریاچه را بیان می‌کنند و بیشتر از این در توان کلمات نبوده و نیست.

  •  آبشار صفا رود

آبشار صفا رود آبشاری فصلی است؛ اگر زمان سفرتان تابستان باشد، می‌توانید از آبشار دیدن کنید. از کنار درختان گذر می‌کنید، از روی خاشاک رد می‌شوید. پس از 17کیلومتر کم‌کم هوای مرطوب آبشار را نفس می‌کشید. از آنجایی که هر شروعی سرانجامی دارد، شروع آبشار دامنه‌ شرقی کوه سماسوس و سرانجام این آبشار دریاست.

  •  جنگل سخت سر

 جنگل سخت سر رامسر

جنگل سخت سر نام خود را از نام قدیم رامسر گرفته است. این جنگل خوراک فیلم‌های رمانتیک و مکانی عالی برای پیاده‌روی است. در جنگل که قدم می‌زنید با هر قدم غم، مشکل و گرفتاری را گم می‌کنید؛ اما مراقب باشید گم نشوید. این جنگل پیچ‌و‌خم بسیار دارد که اگر نابلد راه باشید، گم می‌شوید؛ پس حتماً از مسیرهای مشخص حرکت کنید.

اقامت در دریاچه قو

ذکر کردیم که چادرزدن در اطراف دریاچه ممنوع است. برای اقامت از شهرهای اطراف دریاچه استفاده کنید. یکی از این شهرها متل قو است. این مکان از جاهای گردشگری رامسر است. متل قو یا سلمان شهر، پر از امکانات گردشگری بوده و جاذبه‌هایی مانند غار دانیال، تیلاکنار و دریاچه ولشت در خود جا داده است. بازدید از کل متل زمان زیادی می‌طلبد؛ پس حتماً با برنامه سفر کنید تا زمان کافی برای بازدید از همه جاذبه‌ها داشته باشید و حسرت نخورید. سلمان شهر قدیم، شهر کوچکی است و فاصله آن تا شهرهای اطراف مانند جواهر ده بیشتر از 30کیلومتر نیست.

صرف‌کردن زمان در طبیعت اشتها را باز می‌کند؛ پس قبل از رسیدن به دریاچه حتماً غذا تهیه کنید. در راه چند رستوران معروف مانند کافه جمشید، رستوران سلیمی و اکبر جوجه قرار دارند. منوی رستوران‌ها شامل انواع غذا است؛ اما سفر به شمال ایران و امتحان‌نکردن غذاهای شمالی، کار صحیحی نیست. فکر کنید، سفر به شمال و امتحان‌نکردن باقالاقاتوق، کباب ترش یا میرزا قاسمی شدنی است؟ رستوران عمو رجب هم از رستوران‌های معروف این منطقه است که بعد از دریاچه قرار دارد. این لیست رستوران‌های معروف جواهر ده به حساب می‌آید.

پایان انتظار و مسیر دریاچه

عکس مسیر جاده جواهرده

دریاچه های ایران مسیر خاص خود را دارند که گردشگران دریاچه را با مسیرش به بقیه معرفی می‌کنند. مسیر رسیدن به این دریاچه هم از این قاعده پیروی می‌کند. راه رسیدن به دریاچه آنقدر زیباست که ببینده از پایان آن ناراحت می‌شود و افسوس می‌خورد، کاش می‌شد زمان را متوقف کرد. ببینده در این جاده سر‌درگم می‌شود که کجا را نگاه کنم؟ آسمان زلال بالای سر یا رودخانه روان پایین دره؟ کدام زیباتر است؟ این مسیر زیبا به سلامت جسم انسان هم کمک می‌کند؛ در مسیر جواهر ده کارخانه آب معدنی ساخته شده است. احداث این کارخانه به علت وجود چند چشمه در این مسیر است؛ چشمه‌هایی مانند چشمه آب علی، سلیمان چشمه و برتل چشمه. خودتان را به جرعه‌ایی هرچند کم از این آب گوارا مهمان کنید. با نوشیدن آب حس می‌کنید روحتان آرام گرفته است.

مسیر دسترسی به دریاچه قو

با عبور از سه راه فلسطین رامسر، تابلوهای جواهرده کم‌کم پدیدار می‌شوند و خبر از مسافتی 26کیلومتری می‌دهند. پس از طی مسیر 20کیلومتری به یک اشتباه برخورد می‌کنید که آدرس درست‌ترین مکان ممکن را به شما می‌دهد. چه اشتباهی این قدر زیباست؟ اشتباه املایی تابلوهای مسیر دریاچه، که نام دریاچه غو روی آن‌ها به چشم می‌خورد. بعد از مسافتی کوتاه باید از جاده فرعی به راه خود ادامه دهید و حدود 2کیلومتر را در خاکی رانندگی کنید. راننده باید با سرعت و دقت مناسب در جاده خاکی رانندگی کند. فراموش نکنید قبل از رسیدن به دریاچه ماشین را متوقف کنید تا با خیال راحت از مناظر لذت ببرید. البته حواستان به قوانین راهنمایی و رانندگی باشد تا خدایی ناکرده حادثه ناگواری پیش نیاید.

رامسر -پایین دست روستای جواهرده

سفر به دریاچه قو رامسر به پایان رسید؛ اما خاطرات آن تا ابد، در ذهن و جان ببینده ثبت شده است. هر بار که هوس سفر کردید و موقعیت جفت‌و‎جور نبود. چشمانتان را ببندید و به مناظری که امروز دیدید فکر کنید. لبخند به لبتان می‌آید، انگار که سفر دوباره تکرار شده است. در مرور خاطرات، همسفر خود، ره بال آسمان را فراموش نکنید. نظرات خود راجع به سفر امروز را با ما به اشتراک بگذارید.

محل قرار گیری دریاچه از این قرار است: شمال ایران، استان مازندران، شهرستان رامسر، روستای جواهر ده.

به رامسر بروید. از سه راه فلسطین عبور کنید. به سمت جواهر ده برانید و از اشتباه دریاچه غو پیروی کنید.

برای تفریح می‌توانید از قایق‌های پدالی استفاده کنید و به وسط دریاچه بروید. آلاچیق‌هایی اطراف دریاچه برای استراحت شما تدارک دیده شده‌اند در صورت تمایل، از آن‌ها استفاده کنید. غذای خود را قبل از رسیدن به دریاچه تهیه کنید. صبح کردن شب در هتل‌های اطراف دریاچه خالی از لطف نیست.

دریاچه قو ابتدا برکه بوده است که با کمک افراد طبیعت دوست به یکی از جاهای دیدنی جواهر ده تبدیل شده است.

بله برای وارد شدن به دریاچه باید ورودی پرداخت کنید. این مبالغ خرج احترام به طبیعت و محافظت از آن می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.