روستای عنبران مشهد | کعبه‌آمال شکم‌گردها

0

روستای عنبران مشهد مکانی خوش‌منظره با آب‌وهوایی دل‌انگیز است که فاصله کمی از مشهد دارد. زیبایی‌های این روستا باعث شده تا گردشگران پس‌ از اینکه حسابی مشهدگردی کردند، سری به عنبران بزنند و آب‌و‌هوایی تازه کنند. منطقه عنبران مشهد را تپه‌های سرسبز فرا گرفته است. این شرایط باعث شده تا عنبران از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از مراکز مهم رستوران‌داری در اطراف مشهد شناخته شود. کافی است فقط یک‌بار غذای خوشمزه‌ای در رستوران‌های عنبران نوش‌جان کنید تا متوجه شوید چرا رستوران‌های عنبران در تمامی استان خراسان رضوی محبوبیت دارد. همراهان ما در ره بال آسمان به‌خوبی می‌دانند که گردشگران را به جایی نمی‌بریم که به آن‌ها خوش نگذرد. با این حساب در ادامه برای شما از عنبران مشهد می‌گوییم و جاهای دیدنی این روستای باصفا را معرفی می‌کنیم.

روستای عنبران مشهد کجاست؟

تصویری از روستای عنبران

مهم‌ترین ویژگی برای یک منطقه گردشگری، فاصله نزدیک آن به شهروآبادی است. خوشبختانه این ویژگی برای عنبران وجود دارد. این منطقه به‌عنوان یکی از نواحی ییلاقی مشهد، در منطقه سرسبز طرقبه قرار دارد. امکان ندارد راهی مشهد شده‌ باشید و سری به طرقبه نزده باشید. اگر مرکز مشهد را بارگاه امام رضا (ع)، در نظر بگیریم، از حرم رضوی تا طرقبه حدود ۴۴ کیلومتر راه است. این فاصله را در عرض سه‌ربع ساعت طی می‌کنید. به طرقبه که رسیدید، عنبران در چند قدمی شما قرار دارد. جالب است بدانید از طرقبه تا عنبران حدود یک کیلومتر رانندگی نیاز دارید. این مسیر کاملاً آسفالت است و بدون اینکه گرد سفر بر تن شما بنشینید، در کمترین زمان به یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران می‌رسید.

به این نکته نیز اشاره کنیم روستایی با نام عنبران علیا در اردبیل قرار دارد. این روستا با عنبرانی که از آن صحبت می‌کنیم کاملاً متفاوت است و به‌غیر از تشابه اسمی، هرکدام این روستاها موقعیت جغرافیایی و تاریخچه خاص خودشان را دارند.

روستای عنبران مشهد چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

پوشش گیاهی عنبران از نام این روستا پیداست. ماجرای نام‌گذاری عنبران از این قرار است که بهار هر سال، شکوفه‌های بهاری این منطقه را عطراگین می‌کنند. عطر خوش این شکوفه‌ها تمامی منطقه را فرا می‌گیرد. به همین دلیل از آنجایی که عنبر بوی خوشی می‌دهد، نام این روستا را عنبران گذاشته‌‌اند تا نام روستا، عطر شکوفه‌های بهاری را نزد طبیعت‌دوست‌ها زنده کند. در این منطقه گیاهان رونده رشد چشمگیری دارند. این شرایط باعث شده تا کلبه‌های روستایی از گیاهان سرسبز پوشیده شود. در گوشه‌و‌کنار عنبران جویبارهای زلال جریان دارد. به لطف آب گوارای این منطقه، باغ‌های میوه‌ پرباری در عنبران مشاهده می‌شود. انگور، گوجه‌سبز، گیلاس، آلبالو و گوجه‌سبز به‌عنوان خوشمزه‌ترین میوه‌های عنبران به حساب می‌آیند.

عنبران این روزها نسبت به روستای قدیمی که در این منطقه وجود داشت، تفاوت‌های زیادی دارد. امروزه تمامی حاشیه جاده عنبران را رستوران‌، آشکده‌، جگری‌ و کافه‌ پوشش داده است. این شرایط باعث شده تا خبر چندانی از گونه‌های جانوری در قسمت‌های شلوغ عنبران نباشد. ناگفته نماند هرچقدر از مکان‌های گردشگری پرازدحام عنبران که دورتر می‌شوید، طبیعت‌ بکرتری پیش روی شما قرار می‌گیرد.

روستای عنبران چه امکانات گردشگری دارد؟

فاصله نزدیک عنبران با مشهد، پیشرفت‌ این منطقه را به دنبال داشته است. از طرف دیگر در کنار حضور گردشگران، عنبران ییلاقی برای مشهدی‌هاست. به لطف این ویژگی‌ها، سوئیت‌هایی برای اتراق شبانه، پوشش‌دهی مطلوب موبایل و اینترنت، درمانگاه و امکانات رفاهی مخصوص گردشگران در عنبران مهیاست. اگر تاکنون سفری به استان خراسان رضوی داشته‌اید، حتماً مجذوب صفا و محبت خراسانی‌ها شده‌اید. مهمان‌نوازی و مردم‌داری اهالی این مرزوبوم به غریبه و آشنا ثابت شده است. عنبرانی‌ها هم مردمان مهماندوستی هستند که خاطره‌ای خوش از گشت‌و‌گذار در این منطقه برای گردشگران فراهم می‌کنند.

روستای عنبران چه جاذبه های گردشگری دارد؟

در آب‌و‌هوای دل‌انگیز عنبران هیچ شکی نیست؛ اما این منطقه بیشتر از هر چیز به رستوران‌های طرازاول در بین مشهدی‌ها معروف است. طعم خوش غذای رستوران‌های عنبران برای همیشه در زیر دندان مشهدگردها باقی می‌ماند. بوی خوش غذای این رستوران‌ها در ورودی جاده عنبران هوش از سر شکم‌گردها می‌برد. با این حساب می‌توان بهترین جاذبه عنبران را در غذای خوش رستوران‌های این منطقه دانست. انصافاً باید اعتراف کرد خراسانی‌ها در کنار مردم‌داری و انسان‌دوستی، غذاهای خوشمزه‌ای هم دارند. شیشلیک، شله، دیزی‌ سنگی، خورشت فسنجان، اشکنه و انواع قرمه از غذاهای معروف خراسانی‌ است. رستوران‌های عنبران بهترین سرآشپزهای منطقه را دور هم جمع کرده‌اند تا این غذاها خاطره‌ای خوشمزه برای گردشگران به‌دنبال داشته باشد.

رستوران‌های عنبران در کنار ناهار و شام، صبحانه‌های جانانه‌ای هم عرضه می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم صبح خروس‌خوان راهی عنبران شوید و صبحانه‌ای پروپیمان در یکی از رستوران‌های این منطقه نوش‌جان کنید. پس‌‌ از اینکه حسابی در عنبران گشت‌و‌گذار کردید، در مسیر بازگشت حتماً بستنی سنتی و فالوده طرقبه را امتحان کنید تا شکم‌گردی شما در عنبران تکمیل شود. در نهایت برای اینکه دست‌خالی از ییلاق‌های مشهد بیرون نیایید، سری به مغازه‌های سوغاتی فروشی طرقبه بزنید. صنایع‌دستی ساخت هنرمندان خراسانی‌ مانند زیورآلات فیروزه‌ای، پوستین‌های گرم‌و‌نرم و هرکاره‌های سنگی در این فروشگاه‌ها پیش روی گردشگران خوش‌سلیقه قرار دارد.

روستای عنبران مشهد در چه فصلی زیباتر است؟

تصویری از روستای عنبران

عنبران منطقه‌ای ییلاقی است. با این حساب بهار و تابستان بهترین زمان برای ییلاق‌گردی در اطراف مشهد شناخته می‌شود. انصافاً باید گفت عنبران اردیبهشت‌‌های تماشایی دارد. در این ماه رایحه خوش گل‌ها و گیاهان از دور به مشام می‌رسد. جویبارهای زلال عنبران در اردیبهشت از همیشه خروشان‌تر است. از بهار که بگذریم، به تابستان‌های باصفای عنبران می‌رسیم. در این فصل به لطف طولانی‌شدن روزها، فرصت بیشتری برای عنبران‌گردی پیدا می‌کنید. شب‌هنگام که فرا رسید، سری به رستوران‌های رستوران‌های عنبران می‌زنید و با کوله‌باری از خاطره‌ از این منطقه باز می‌گردید. عنبران در پاییز هم زیباست. در این فصل برگ زرد درختان پوششی تماشایی در گوشه‌و‌کنار عنبران ایجاد می‌کند. این منطقه حتی در زمستان هم به‌رغم سرما، لطف خاص خودش را دارد. رستوران‌های عنبران شرایطی مهیا می‌کنند تا گردشگران در محیطی گرم، غذایی خوشمزه نوش‌جان کنند.

روستای عنبران به کدام جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؟

مجموعه چالیدره در ۵‌کیلومتری غرب طرقبه، روستای نغندر و بند گلستان با فاصله‌ای حدود ۴ کیلومتر از طرقبه به‌عنوان جاهای دیدنی اطراف مشهد نزدیک به عنبران شناخته می‌شوند. در کنار مکان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، دره ارغوان مشهد، دره داغستان، پیست اتومبیل‌رانی، پیست اسکی ابرده و امامزاده سید یاسر(ع) و سید ناصر(ع)، دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد هستند که فاصله کمی با عنبران دارند. در این منطقه تا دلتان بخواهد روستای دیدنی و نواحی ییلاقی وجود دارد. به همین دلیل اگر فرصت‌ دست داد حتماً سری به روستای کنگ، دهبار، کلاته آهن، ازغد، مایان، روستای حصار گلستان و جاغرق بزنید.

روستای عنبران در همسایگی کدام هتل های مشهد است؟

هتل پارک حیات که قبلاً در منطقه با نام هتل بزرگ طرقبه شناخته می‌شد، یکی از بهترین هتل های مشهد برای اقامت در اطراف عنبران است. از این هتل که بگذریم متل بام طرقبه، اقامتگاه بوم‌گردی پاچنار در جاغرق، هتل ثامن مشهد و هتل پارس از مکان‌های نزدیک عنبران به حساب می‌آیند.

روستای عنبران مشهد از کدام جاده خوش‌مسیرتر است؟

برای رسیدن به عنبران باید در هرکجای مشهد که هستید، خودتان را به بلوار وکیل آباد برسانید. این بلوار را به سمت بیرون مشهد ادامه دهید تا تابلوی راهنمای شاندیز و طرقبه پیش روی شما قرار بگیرد. مسیر طرقبه را در پیش بگیرید. به طرقبه که رسیدید، راهی تا عنبران ندارید و تابلوهای راهنما شما را به این منطقه دیدنی هدایت می‌کنند. به لحاظ جغرافیایی می‌توان گفت عنبران در شمال‌ غربی مشهد واقع شده است.

آدرساستان خراسان رضوی، ۲۶ کیلومتری شهر مشهد، یک کیلومتری طرقبه.
هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان

روستای عنبران مشهد یکی از دیدنی‌ترین جاهای شمال شرق ایران است که حتماً باید سری به آن بزنید. با این حساب اگر مطالعه این مطلب شما را به این هوس انداخت که راهی مشهد شوید و از عنبران دیدن کنید، در این سفر جای همراهان خود در ره بال آسمان را خالی کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن‌دسته مشهدگردهایی هستید که ییلاق‌های مشهد را زیرپا گذاشته‌اند، خاطره‌های خوشی که از سفر به مشهد داشته‌اید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

استان خراسان رضوی، ۲۶ کیلومتری شهر مشهد، یک کیلومتری طرقبه.

باغ‌های میوه‌ پرباری در عنبران مشاهده می‌شود. انگور، گوجه‌سبز، گیلاس، آلبالو و گوجه‌سبز به‌عنوان خوشمزه‌ترین میوه‌های عنبران به حساب می‌آیند.

عنبران بیشتر از هر چیز به رستوران‌های طرازاول و غذاهای خوشمزه در بین مشهدی‌ها معروف است.

عنبران منطقه‌ای ییلاقی است. با این حساب بهار و تابستان بهترین زمان برای ییلاق‌گردی در اطراف مشهد شناخته می‌شود.

هتل پارک حیات که قبلاً در منطقه با نام هتل بزرگ طرقبه شناخته می‌شد، متل بام طرقبه، اقامتگاه بوم‌گردی پاچنار در جاغرق، هتل ثامن مشهد و هتل پارس.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.