متل قو | قوی زیبای سلمان شهر

0

تصور کن، اردیبهشت باشد و یک دل سیر شمال و طراوت و عطر بهارنارنج بخواهی. فرصتی هم باشد و کوله‌ای برداری و به آن سمت راهی شوی. اگر از همه خطه شمال، انتخابت مازندران باشد، توصیه ما هم متل قو می‌شود که حتماً آوازه‌اش به گوشتان خورده است. پس تردید برای چه؟ باروبندیلتان را ببندید و سوار شوید. ما با ماشین ره بال آسمان عازم سلمانشهر یا همان متل قو هستیم و می‌خواهیم چند روز تعطیلمان را در جاهای دیدنی سلمان شهر بگذرانیم. اجازه دهید در راه رسیدن، بیشتر با هم صحبت کنیم تا مسیر کوتاه‌تر شود. هر چند این مسیر آنقدر زیباست که خستگی به تن کسی نمی‌گذارد.

فهرست مطالب

متل قو کجاست؟

شهرت دیرینه این شهر این سؤال را برای خیلی‌ها ایجاد کرده است که متل قو کجاست. متل قو یا سلمان شهر معروف، یکی از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. سلمان شهر در فاصله ۸کیلومتری شرق عباس آباد و ۵کیلومتری غرب شهر کلار آباد جا خوش کرده است. در واقع متل قو در شهرستان عباس آباد و بخش سلمان شهر قرار دارد.

البته نام سلمانشهر قبل‌ترها ساقی کلایه بود. ساقی نام دختر جمشید جوانشیر بود. می‌گوییم بود؛ چون حالا سن و سالی از این دُردانه دختر گذشته است و شاید برای خودش مادربزرگی باشد. کلایه هم که به زبان مازنی معنای محله دارد؛ پس ما داریم به محله ساقی‌بانو قدم می‌گذاریم. بعد از انقلاب نام این شهر شد سلمان شهر! اما خیلی‌ها مثل من و شما این شهر را به نام همان متلی می‌شناسند که در آن است؛ به نام متل قو!

تصویری از سلمان شهر

اگر مثل ما کمی کنجکاو باشید، این سؤال برایتان پیش می‌آید که قبل از تولد ساقی‌بانو نام سلمانشهر چه بود؟ جواب ساده است! در آن زمان شهری وجود نداشت. تا چشم کار می‌کرد زمین خدا بود و خانه‌های پراکنده. بگذارید در ادامه بیشتر درباره گذشته متل قو صحبت کنیم.

پیشینه متل قو | شهری بیرون آمده از دل یک استارت‌آپ

تصاویری از جمشید جوانشیر و عکس های قدیمی متل قو

جمشید جوانشیر جوانی مثل من و شما شیفته طبیعت‌گردی بود. سرسبزی شمال و عطر پلوکبابش دل او را هم مثل همه برده بود. شاید درست همان موقع‌ که با رفقایش به آن جا سفر کرد، همان وقتی که در 20سالگی صاحب ارثیه کلانی شد، به فکر تجارتی در این خطه افتاد؛ اما همه راه‌ها که همان اول به موفقیت ختم نمی‌شود.

با ارثیه‌اش تا می‌توانست زمین خرید. دلش باغ میوه می‌خواست. درخت‌هایش را هم کاشت؛ اما به جایی نرسید. چرایی‌اش را ما هم نمی‌دانیم. روزی که ناامید در کنار ساحل قدم می‌زد، درست ۶ ماه مانده به عید ۱۳۳۸ بود، چه شد و چه فکری کرد خدا عالم است؛ اما همان جا عزمش را جزم کرد که متلی در شهرستان عباس آباد، در نزدیکی تنکابن راه بیندازد؛ البته آن‌وقت‌ها تنکابن را هم با نام شهسوار می‌شناختند. چشمش به قوهای داخل آب افتاد و اسم متلش را هم همان لحظه انتخاب کرد. متل قو بی‌شک اسمی بی‌نظیر بود.

تصاویر قدیمی از متل قو

اولین روز عید سال ۱۳۳۹ درست رأس ساعت ۱۱، همه اتاق‌های متل قو از مسافر پر بود و همین اتفاق خوب، مسیری برای رونق منطقه شد. حدود سال 1340 بود که کم‌کم کار به شهرک‌سازی رسید و اولین شهرک را به نام دریاگوشه ساختند. در سال ۱۳۴۱ کلارآباد و ساقی کلایه با هم یک شهرداری داشتند و شهردار کسی نبود جز خانم فیروزگر، همسر جناب آقای جوانشیر. خانم فیروزگر اولین شهردار زن تاریخ ایران است.

این رونق به همین جا ختم نشد و حالا هم سلمان شهر سری از سرها سوا دارد و میزبان پروژه‌های بزرگی است. یکی از این پروژه‌‌ها، پروژه‌ای است که به الماس خاورمیانه شهرت دارد و شبیه برج‌های ساحلی دبی است.

جاهای دیدنی متل قو | نگاه‌گیرها

تصاویری از جاهای دیدنی متل قو

در جنوب متل قو ارتفاعات ییلاقی و جنگل سرسبز و انبوه دامنه کوه البرز است و در شمال، ساحل ماسه‌ای دریای خزر. اگر مسیر را طوری انتخاب کنید که از تنکابن بگذرد، دره دو هزار و سه هزار هم دیدنی است. این ۲ دره در موازات هم شما را همراهی می‌کنند. حالا که در این مسیر هستید، سری هم به روستاهای اشتوج، امامزاده قاسم، اشکور محله، لیرسر و خانیان بزنید که خالی از لطف نیست. ساحل متل قو نیز از بهترین و زیباترین سواحل شمال ایران است.

اقامت در متل قو | چند‌ و‌ چون ماندن

تصویری از متل قو

حالا که تا اینجا آمده‌اید، فقط یک روز ماندن، جفا به لذت‌بردن است. چرخی در متل قو بزنید و اقامتگاهی پیدا کنید. کار سختی هم نیست. خبر بد اینکه هتل اینجا کمی گران است. سلمانشهر پر از مسافر است؛ پس جای تعجب ندارد. خبر خوب اینکه اینجا یک شهر توریستی است؛ پس حتماً جایی متناسب با بودجه شما پیدا می‌شود. کافی است سری به ویلاها و خانه‌های محلی بزنید که تعدادشان از هتل‌ها خیلی بیشتر است. سوئیت هم کم نیست؛ ولی شاید شما از آن دسته آدم‌ها باشید که دلتان آلاچیق و چادر بخواهد. آن هم مهیاست. کمپ‌زدن را هم که به عهده خودتان می‌گذاریم. اگر تجربه‌اش را داشته باشید، یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین انتخاب‌هاست.

تفریح در متل قو | برنامه یک سفر خاطره‌انگیز

تصویری از ساحل متل قو

جایی برای اقامت پیدا کردید؟ کوله‌تان را زمین بگذارید و استراحت کوتاهی کنید. هنوز تا وقتِ خواب، فرصت زیادی دارید. توصیه من این است که از تفریحات شهری لذت ببرید، مثلاً چرخیدن در میان برج‌های تجاری متل قو که میزبان برندهای معتبر داخلی و خارجی هستند. البته نا گفته نماند که اینجا بازار محلی هم کم ندارد. اگر دلتان یک خرید به‌صرفه‌تر می‌خواهد سری به آن‌ها بزنید. امکان ندارد دست خالی برگردید. گالری‌های هنری را هم از دست ندهید! بعد هم خودتان را در کافه‌های شهر به یک نوشیدنی به سلیقه خودتان مهمان کنید و… .

اگر تا غروب آفتاب فرصت کافی باقی مانده است و خستگی راه را به تن ندارید، تفریح‌های مهیج‌تری هم برای انتخاب هست. تفریح ساحلی پلاژ متل قو یکی از بهترین آن‌هاست. در ساحل همه چیز برای شنا، والیبال و فوتبال ساحلی، تجربه قایق موتوری، جت اسکی و پاراسل مهیاست. پاراسل هم که اسمش این روزها آشناست، پرواز با چتری است که به قایق موتوری وصل شده و  روی آب‌ها به پرواز در می‌آید. این یکی آنقدر هیجان‌انگیز است که باید حتماً امتحانش کرد.

تصویری از تفریحات آبی متل قو

البته جنگل و کوه‌نوردی هم وسوسه‌انگیز است؛ اما برای این‌ها شاید قوا و زمان بیشتری در روز لازم باشد. فقط همین‌ها نیست، باید یک بلدِ راه هم پیدا کنید؛ پس عجله نکنید و این‌ها را برای فردا بگذارید! جاهای بیشتری برای دیدن در اطراف متل قو هست که ما اینجا نشانتان می‌دهیم.

اگر غروب نزدیک است، غروب لب دریا را از دست ندهید! خودتان را به ساحل برسانید، روی ماسه‌ها بنشینید و خورشیدی را تماشا کنید که در امتداد افق، در پس دریا پنهان می‌شود.

غار دانیال | غارنوردی در آب

تصویری از غار دانیال

اگر طبق برنامه پیش رفته باشید، امروز می‌توانید سری هم به غار دانیال بزنید. این غار، دومین غار بزرگ آبی ایران است. برای دیدنش کافی است 5 کیلومتر به سمت جنوب بروید، از خیابان دریا گذر کنید و به روستای دانیال برسید.

به یاد داشته باشید که لباس مناسبی برای این غارنوردی انتخاب کنید؛ چون قرار است لباس‌هایتان خیس شود. در کف غار آب تا اندازه یک متر بالا آمده است که می‌شود تا حدود کمر. این آب آشامیدنی است. این آب بسیار خنک و گوارا هم هست. اصلاً همین سردی آب در گرمای اردیبهشت نشانه خوبی است و حسابی می‌چسبد. دما در این غار همیشه ثابت و مطبوع است، چیزی در حدود 20 تا 25 درجه سانتیگراد.

تصویری از غارنوردان غار دانیال

تا قسمت‌هایی از این غار می‌توانید به‌راحتی پیش بروید؛ اما از جایی به بعد به تجهیزات و لباس مناسب‌تر نیاز دارید و مهارت هم می‌خواهد. تا همین جا هم از کنار سنگ‌هایی گذشته‌اید که سال‌های سال فرسایش آب را تحمل کرده‌اند و حالا تبدیل به چکه سنگ شده‌اند. این خودش اثر هنری طبیعت و درس بزرگ آن به ما است. قبل از برگشتن به متل قو یادتان باشد که عکس‌هایتان را بگیرید؛ چون خاطره‌ای می‌شود تکرارنشدنی.

جنگل تیلار | سبز بکر

تصویری از جنگل تیلار

حالا که تا روستای دانیال آمده‌اید، سری هم به روستای تیلار در همین حوالی بزنید، جنگل تیلار در آنجاست. در مسیر سفر به متل قو به شما قول جنگل‌نوردی را هم  داده بودیم. الوعده وفا. حالا وقت آن است. این جنگل بکر است و نباید توقع امکانات تفریحی از آن داشت؛ ولی اگر دل به آن زدید، مسیرهای پیاده‌روی، رودخانه و آبشار صخره‌ای آن لذت‌بخش است.

دریاچه ولشت | ماهی گیری پدالی

نمایی از دریاچه ولشت

متل قو شهر بزرگی نیست؛ پس حالا که تا این جا آمده‌اید اگر سری هم به اطراف بزنید عالی می‌شود. در کنار جاده مرزن آباد به کلاردشت در حوالی روستای لردگان، دریاچه آب شیرین ولشت قرار دارد. رودخانه‌ای به دریاچه ولشت نمی‌ریزد با این حال اردک‌ماهی‌هایش حرف ندارد. اگر ماهی‌گیری جزیی جدانشدنی از علایق شماست از مرکز خدمات رفاهی کناری، یک قایق پدالی اجاره کنید و قلابی به آب بیندازید. طعم عالی اردک‌ماهی‌ها ارزشش را دارد.

مازیچال | آفرود مرتفع

تصویری زیبا از مازیچال

اگر به آفرود علاقه دارید، جای درستی آمده‌اید. در شمال کلاردشت و غرب جاده عباس آباد، از روستای طویدره که وارد جاده فرعی شوید به ییلاق مازیچال می‌رسید که بکر و خوش‌منظره است. بهتر است قبل از سفر یک محلی را با خودتان ببرید؛ چون فرعی‌هایش کمی گمراه‌کننده هستند.

مازیچال به جنگل ابرش معروف است. قبل از رفتن یادتان باشد به میزان نیازتان آب و خوراکی بردارید؛ چون آنجا به مغازه‌ای نمی‌رسید. در ضمن اگر بچه یا فرد ناتوان همراهتان است، طوری برنامه بریزید که با روشنی هوا بروید و برگردید. ساختمان‌های آنجا، به برق تجهیز نشده‌اند.

تله کابین نمک آبرود | سیروسیاحت در ارتفاع

تصویری از تله کابین نمک آبرود

نمک آبرود در 10کیلومتری متل قو است. در جنوب شهر هم تله کابین نمک آبرود قرار دارد. اگر این تله کابین را سوار شوید، شهر زیر پای شماست. اگر فضا کمی مه‌آلود هم باشد، یکی از دیدنی‌ترین تجربه‌های تله کابین سواری نصیبتان شده است. البته فقط همین نیست. اگر دل و جرئت بیشتری دارید، سورتمه سواری هم می‌چسبد؛ اما خب این یکی بستگی به فصلش دارد.

بهترین فصل سفر به متل قو | بهترین اما پر دردسر

بهترین زمان سفر به متل قو

بهار و تابستان شاید یکی از بهترین فصل‌ها برای دیدن متل قو و گشت‌وگذار در اطراف منطقه باشد. فصل، فصل شالی‌کاری و بهارنارنج است، البته این منطقه در پاییز و زمستان هم لطف خودش را دارد. در خاطرتان نگه دارید که تعطیلات در سلمان شهر، شلوغ، پر ترافیک و کمی کلافه‌کننده است. جاده تنکابن و چالوس باریک است و مسافر زیاد. حدود 200هزار نفر در روزهای تعطیل هوای متل قو به سرشان می‌زند. این عدد را در کنار جمعیت 14هزار نفری شهر بگذارید، حساب کار دستتان می‌آید. اگر کاسه صبرتان تنگ است، فصل دیگری را انتخاب کنید.

سوغاتی های متل قو | خوشمزه‌های بردنی

تصویری از سوغاتی های متل قو

حالا که بعد از چند روز وقت رفتن است، کوله‌تان را بردارید و دوباره چرخی در شهر بزنید. خریدن سوغاتی جزیی از سفر است. کوکی‌های کشمشی و گردویی متل قو سلمان شهر همیشه با چای می‌چسبد، شکورول را که اصلاً از دست ندهید. کمی که بیشتر فکر کنید، شاید جای یکی از صنایع دستی این خطه هم در خانه‌تان خالی باشد. آن را هم با خودتان به خانه ببرید.

مسیر دسترسی متل قو | دربست متل قو

اگر هنوز کوله بر پشت منتظرید تا مسیر را بدانید، باید بگوییم که آدرس سر راست است. سه مسیر پیش رو دارید و می‌توانید همانی را انتخاب کنید که برایتان مناسب‌تر است. اگر مسیر گیلان را انتخاب کنید، باید اتوبان قزوین رشت را به سمت رشت رانندگی کنید. از آنجا به سمت لاهیجان، رامسر، چابکسر و بعد هم چالوس بروید. البته می‌شود از همان اول مسیر، جاده چالوس را به سمت چالوس طی کنید یا جاده هراز را به سمت محمود آباد بروید و از آنجا خودتان را به چالوس برسانید.

به چالوس که برسید تا عباس آباد راهی نمانده است. حواس‌جمع که برانید، راه کاملاً پیداست و متل قو همین نزدیکی‌هاست. در واقع جایی در 194کیلومتری غرب ساری و 216کیلومتری شمال شرقی تهران متل قو منتظر شماست. شرق متل قو کلارآباد است و غرب آن عباس آباد. اگر کمی‌ جغرافیایی‌تر بخواهید، می‌شود 20 درجه و 51 دقیقه طول شرقی و 41 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان مازندران، شهرستان عباس آباد، سلمان شهر، جاده سیاهکلرود- مازندران


یک بار در خیال با هم به متل قو سلمان شهر سفر کردیم. اگر دوست‌داشتنی بود، برای ما کامنت بگذارید. خدا را چه دیدید، شاید دلتان خواست و در مسیرهای بعدی هم با ره بال آسمان هم‌سفر شدیم. 

متل قو یا سلمان شهر معروف، یکی از شهرهای استان مازندران است. سلمان شهر در فاصله ۸کیلومتری شرق عباس آباد و ۵کیلومتری غرب شهر کلار آباد جا خوش کرده است.

اگر حوصله شلوغی و ترافیک را دارید، بهار و تابستان برای این سفر خوب است. هرچند در پاییز هم این شهر زیباست.

هتل‌ها، ویلاها و اقامتگاه‌های فراوانی در سلمان شهر هست که می‌توانید با توجه به بودجه‌تان یکی را انتخاب کنید.

کوکی‌های کشمشی و گردویی، شکورول و صنایع دستی از سوغات متل قو یا سلمان شهر هستند.

استان مازندران

 
0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.