آبشار راین | جواهری در دامنه هزار کوه

2

امروز قصد داریم تا با ما هم سری به منطقه جنوب شرق ایران و استان کرمان بزنیم. در استان کرمان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار وجود دارند. در این میان، آبشار راین یکی از زیباترین آبشارها و جاذبه‌های طبیعی این استان به حساب می‌آید. آبشاری که همه‌ساله هزاران گردشگر را مجذوب زیبایی خود می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با این آبشار زیبا آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا آبشار راین، این جواهر مخفی استان کرمان را بهتر بشناسید.

آبشار راین کجاست؟

آبشار راین با 40 متر ارتفاع در فاصله 14 کیلومتر جنوب‌غرب شهری ییلاقی و کوهستانی با نام راین استان کرمان قرار دارد. این آبشار در دامنه یکی از مرتفع‌ترین قله‌های ایران، یعنی قله هزار قرار دارد.

معرفی آبشار راین

آبشار راین

آبشار راین که آن را با نام «زررود» نیز می‌شناسند، از جمله زیباترین و باشکوه‌ترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. این آبشار در مسیر کوهپایه‌های استان کرمان قرار دارد. آبشار راین دارای 40 متر ارتفاع است. این آبشار همان طور که اشاره کردیم در 14کیلومتری جنوب‌غرب شهر زیبا و ییلاقی راین قرار دارد. راین از ریزش رودخانه‌ای خروشان از مناطق کوهستانی و صخره‌ای به وجود آمده است. این رودخانه از چشمه‌های ارتفاعات بالادست سرچشمه می‌گیرد.

آبشار راین طی چهار مرحله مختلف فرود می‌آید. مرحله اول این آبشار 3 متر ارتفاع دارد. بخش دوم آبشار دارای 4 متر ارتفاع است. در مرحله سوم، آبشار از لبه پرتگاه تا کف سنگی فرود می‌آید. به این ترتیب یک حوضچه سنگی بسیار زیبا ایجاد می‌کند. در این حوضچه سنگی می‌توان آب‌تنی کرد. همچنین زیر آب آبشار ایستاد. وقتی که آب خنک آبشار روی شانه‌های شما بریزد، تمام خستگی زندگی خود را فراموش خواهد کرد. آب بسیار در این بخش پرفشار است. حتی از دور که به این حوضچه نزدیک می‌شوید، ذرات ریز آب را روی پوست خود تجربه می‌کنید. مرحله چهارم آبشار نیز در حقیقت همین حوضچه است.

جاذبه های گردشگری آبشار راین

آبشار راین

برای دسترسی به این آبشار زیبا باید از مناطق بکر و طبیعی با بافت کوهستانی عبور کنید. هرچه به آبشار نزدیک‌تر می‌شوید، هوا خنک خواهد شد. می‌توانید ذرات خنک آب را روی پوست خود احساس کنید. زمانی که به آبشار می‌رسید، محو زیبایی و عظمت آن خواهید شد. همان طور که اشاره کردیم، آب در مرحله آخر داخل یک حوضچه می‌ریزد. آب‌تنی در این حوضچه و ایستادن زیر فشار آب آبشار جزو تفریحاتی است که حتماً باید تجربه کنید. این تجربه در فصل بهار و تابستان امکان‌پذیر است. همان طور که انتظار دارید، هوای منطقه در فصل زمستان و پاییز بسیار سرد می‌شود.

البته این بدان معنا نیست که امکان لذت‌بردن از منطقه در فصل پاییز و زمستان وجود نداشته باشد. بلکه در شش ماه دوم سال، این منطقه به یکی از بهترین مناطق برای یخ‌نوردی به حساب می‌آید. یخ‌نوردی از نظر فعالیت فیزیکی شباهت بسیاری به صخره‌نوردی دارد. با این تفاوت که یخ‌نوردی استرس و ریسک بیشتری دارد. یخ شکننده است و همین موضوع استرس آن را دو چندان می‌کند. در ضمن سرمای هوا، صعود را بسیار دشوار می‌کند. مسیر صعود به قله کوه هزار از کنار آبشار راین عبور می‌کند. در طول مسیر می‌توانید از گل‌های وحشی و گل‌های پونه دیدن کنید. در فصل بهار و تابستان، دشت‌های اطراف پوشیده از گیاهان محلی مخصوص می‌شود. خلاصه که در هر فصل و هر زمان به شکلی خاص می‌توان از این آبشار تماشایی لذت برد.

بهترین زمان بازدید از آبشار راین

آبشار راین

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که این منطقه در شش ماه دوم سال بسیار سرد خواهد بود. حتی در سال‌های بسیار سرد، آب آبشار به‌صورت کامل یخ می‌بندد. البته این موضوع باعث نمی‌شود که شش ماه دوم سال را برای بازدید از این آبشار در لیست سیاه قرار دهیم! در حقیقت فصل بهار و تابستان برای آب‌تنی، بازدید از آبشار، صعود به قله کوه هزار و گشت‌و‌گذارهای خانوادگی مناسب است. حتی کوه‌نوردان نیز شش ماه اول سال را برای کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند. در حالی که شش ماه دوم سال برای یخ‌نوردی فقط مناسب خواهد بود. اگر تجهیزات خاص کوهنوردی ندارید و به بازدید از جاهای دیدنی طبیعی علاقه|‌مندید، بهار و تابستان برایتان بهترین زمان بازدید خواهد بود.

نکات مهم برای بازدید از آبشار راین

آبشار راین

  • بهتر است فقط فصل تابستان را برای بازدید از آبشار راین انتخاب کنید؛
  • در نزدیکی آبشار بهتر است به‌خاطر حضور حیوانات کمپ نزنید؛
  • در داخل شهر راین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلف حضور دارند؛
  • بهتر است یک کوله‌پشتی همراه خود بیاورید؛
  • یک دست لباس اضافی، وسایل شنا و حوله همراه خود داشته باشید؛
  • بهتر است گوشی موبایل، دوربین و سایر وسایل حساس به آب را همراه نیاورید یا حسابی آب‌بندی کنید؛
  • برای بازدید از آبشار باید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید؛
  • حتماً کفش مناسب پیاده‌روی، ترجیحاً با خاصیت ضدآب پا کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار راین

  • ارگ راین

ارگ راین

ارگ راین یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی راین به حساب می‌آید. در راهنمای سفر کرمان نیز همیشه به این ارگ زیبا اشاره می‌شود. ارگ راین بعد ارگ بم، دومین بنای خشتی بزرگ در تمام جهان به حساب می‌آید. قدمت این ارگ زیبا به دوران ساسانیان باز می‌گردد. ارگ راین در بخش جنوب‌غربی شهر راین قرار دارد. در گذشته، این ارگ محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان او، کشاورزان، تاجران، پیشه‌وران و دیگر مشاغل بوده است.

  • دهانه‌ها آتشفشانی

دهانه‌ها آتشفشانی

دهانه‌ها آتشفشانی از دیگر جاهای دیدنی راین است. راین مجموعاً 14 دهانه انفجاری آتشفشانی دارد. این دهانه‌ها بیشتر در جنوب‌شرق شهر راین قرار دارند. برای بازدید از این دهانه‌ها می‌توانید به دهکده‌ قلعه حیدر، قلعه حسنعلی و توتک بروید. درباره این دهانه‌ها روایات بسیاری وجود دارد. برخی بر این باور بودند که بر اثر برخورد شهاب‌سنگ به وجود آمده‌اند. بعدها معلوم شد که این‌ها دهانه‌های آتشفشانی هستند.

  • کوه هزار

کوه هزار

کوه هزار در بخش جنوب راین قرار دارد. قله این کوه، مرتفع‌ترین قله تمام استان کرمان به حساب می‌آید. در این کوه بیش از هزار نوع گیاه مختلف به چشم می‌خورد. به همین خاطر آن را با نام کوه هزار می‌شناسند. کوه هزار چهارمین کوه بزرگ ایران به حساب می‌آید. دامنه این کوه در فصل بهار آب‌وهوایی بی‌نظیر و عالی دارد.

  • آبشار گیشیگان

آبشار گیشیگان

به‌غیر از آبشار راین، آبشار گیشیگان از دیگر زیباترین آبشارهای استان کرمان است. این آبشار در فاصله 30کیلومتری راین و در دل روستای زیبای گیشیگان قرار دارد. رودخانه گیشیگان از ارتفاعات قله سرمشک کرمان سرچشمه می‌گیرد. سپس این رودخانه به‌سمت جنوب جاری می‌شود و آبشار گیشیگان را به وجود می‌آورد.

  • امامزاده شیرخدا

امامزاده شیرخدا

امامزاده شیرخدا از دیگر جاهای دیدنی راین است. مقبره این امامزاده در خیابان امام خمینی و میدان شیرخدا راین قرار دارد. این مقبره بسیار کوچک است. در این مقبره پیکر ابو البشائر هاشم است. نسب این امامزاده با 9 واسطه به امام جعفر صادق منتهی می‌شود.

مسیر دسترسی به آبشار راین

راین در بخش جنوب‌شرقی کرمان قرار دارد. بهتر است ابتدا خودتان را به شهر کرمان برسانید. سپس از آنجا به سمت راین حرکت کنید. با کمک مردم محلی می‌توانید درباره مسیر دسترسی به آبشار اطلاعات پیدا کنید. در انتهای مسیر، امکان استفاده از وسیله نقلیه وجود ندارد؛ پس باید ماشین خود را پارک کنید و پیاده به دل طبیعت بزنید. بازدید از این آبشار می‌تواند برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، کمی دشوار باشد. برای دسترسی از کرمان به راین نیز دو مسیر وجود وجود دارد. می‌توانید از مسیر ریلی یا جاده‌ای استفاده کنید. فاصله کرمان تا راین حدود 107 کیلومتر است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، به نظرتان زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمان کدام جاذبه‌ها هستند؟ آیا تاکنون از شهر تاریخی راین دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین آبشار ایران کدام است؟ از کدام آبشارها دیدن کرده‌اید؟ تجربیات سفر و عکس‌های یادگاری خود از جاذبه‌های طبیعی را برایمان ارسال کنید تا با دیگر دوستان به اشتراک بگذاریم!

آبشار راین در فاصله 14کیلومتری جنوب‌غرب شهر راین قرار دارد.

این دو شهر 108 کیلومتر از هم فاصله دارند.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آبشار راین است.

طول آبشار راین به 40 متر می‌رسد.

بله، باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

3/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. مریم می گوید

    امروز ما این آبشار بودیم که اهالی همون منطقه مزاحم ما شدن و به ما حمله کردن
    هرگز به این آبشار نیایید
    واقعا منطقه خطرناکی هست

    1. محدثه بهنام می گوید

      سلام مریم عزیز.
      متأسفیم بابت تجربه تلخی که داشتید.
      امیدواریم در سفرهای بعدی، خاطره‌های خوشی بسازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.