آبشار ریشو تالش | جاذبه‌ای در کنار شهر کیوی‌ها

3

گیلان، این استان همیشه سبز و پرآب حالتان را هم مثل حال‌وهوای خودش باطراوت می‌کند. اسمش را که می‌شنویم، لباس‌های رنگارنگ قاسم‌آبادی یادمان می‌آید و شالیزارهای طلایی‌اش لبخند را به صورتمان می‌آورد. آبشار و چشمه ریشو تالش جنگل‌های زیبا و پرتراکم گیلان را تماشایی‌تر می‌کنند.

آبشار ریشو تالش کجاست؟

برای رفتن به این آبشار باید به شمال ایران سفر کنید. آبشار ریشو جایی در استان گیلان و شهر تالش انتظارتان را می‌کشد. شهر چوبَر را که پیدا کنید، چشمه و آبشار زیبایش همان اطراف است. مسیر رسیدن به این آبشار را از راهنماهای محلی بپرسید. بومی‌ها آبشار ریشو را به آبشار گوشا چای هم می‌شناسند.

پوشش گیاهی آبشار ریشو تالش

آبشار زیبای ریشو از جاهای دیدنی تالش و در قلب جنگل است. پهنه‌ای سبز از دیار گیلان با درخت‌های بلندقامت و استوارش فقط بخشی از زیبایی‌های این منطقه را به رخ می‌کشد. منطقه چوبر پوشیده از درخت‌های هیرکانی است. برگ‌های روشن و تیره نشان از تنوع پوشش گیاهی در این منطقه دارد. درخت‌های شاه بلوط، گردو و انجیر مسیر رسیدن به آبشار را تماشایی‌تر می‌کنند. آلوچه، ازگیل وحشی و زالزالک هم پیدا می‌شود. در کنار آبشار بوته‌هایی از گیاهان رطوبت‌دوست هم روییده‌اند. نشانی از خزه‌ها و سرخس‌ها در اطراف آبشار پیداست.

پوشش جانوری آبشار ریشو تالش

وقتی اسم جنگل می‌آید، همه می‌دانیم که قرار است با حیوان‌های مختلفی روبه‌رو بشویم. از انواع حشره‌ها گرفته تا پرندگان و حیوان‌های وحشی در این منطقه زندگی می‌کنند. به همین خاطر حتی اگر تابلویی وجود آن‌ها را به شما هشدار نداد، خودتان حواس‌جمع باشید. در جنگل‌های چوبر حیوان‌هایی مثل خرس قهوه‌ای، خرگوش، روباه، شغال، کبک، قرقاول و بلدرچین زندگی می‌کنند. شاید روی درخت‌های بلوط و گردو ردی هم از سنجاب‌ها ببینید؛ البته این‌ها فقط بخشی از هزاران گونه جانوری در این جنگل است.

جاذبه‌های آبشار ریشو تالش

  • طبیعت‌گردی در کنار آبشار ریشو تالش

چشم‌انداز آبشار گوشا چای در انبوهی از درخت‌ها و گیاهان، قابی تماشایی می‌سازد. انگار دخترکی موهای بلندش را بر روی صخره‌ها رها کرده است. بدون شک در این جنگل صحنه‌های دل‌انگیز کم نیست. خوب است کمی در اطراف آبشار چرخی بزنید و جاهای جدید را کشف کنید. هوا هم که دل‌پذیر باشد، قدم‌زدن در جنگل حالتان را خوب می‌کند؛ اما مراقب باشید که مسیر برگشت را گم نکنید.

  • آب‌تنی در آبشار ریشو تالش

از خوبی‌های آبشار گوشا چای این است که می‌توانید در استخر پای آبشار آب‌تنی کنید. آب‌تنی در هوای گرم تابستان و در فضای جنگل لذت‌بخش است. کمی پاهایتان را در آب خنک آبشار بگذارید تا خنکی آب روحتان را تازه کند. ایستادن زیر آبشار هم هیجان‌انگیز است.

  • عکاسی

اصلاً می‌شود این چشم‌انداز رؤیایی را دید و عکاسی نکرد؟ آبشار ریشو از دل‌انگیزترین آبشارهای ایران است. دوربینتان را بیرون بیاورید. آبشار پرآب گوشا چای در کنار صخره‌های پوشیده از خزه و گیاه‌های رونده، بهترین قاب برای عکس‌هایتان می‌شود.

  • پیک‌نیک در اطراف آبشار گوشا چای

پیک‌نیک‌کردن در جنگل از لذت‌بخش‌ترین برنامه‌های طبیعت‌گردی است. می‌تواند در کنار آبشار زیراندازی بیندازید یا چادر بر پا کنید. چای و کباب هم که به راه باشد، دیگر همه چیز تکمیل است.

نکات مهم بازدید از آبشار ریشو تالش

تمام مسیر رسیدن به آبشار ماشین‌رو نیست و پیاده‌روی دارد. این مسیر برای سالمندها و بچه‌های خردسال خسته‌کننده می‌شود. برای روشن‌کردن آتش هم بهتر است جای مناسبی انتخاب کنید. در زمان برگشت هم از خاموش‌بودن آتش مطمئن بشوید.

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار ریشو تالش

عکس تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار ریشو تالش

برای رسیدن به آبشار، باید از بین جنگل بگذرید و مسیری را پیاده بروید. به همین خاطر انتخاب کفشی مناسب مهم است. لباس اضافه، آب نوشیدنی، مواد خوراکی، چادر، زیرانداز و وسایل کمپ از لوازم ضروری طبیعت‌گردی است. کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد گزش حشرات هم به کارتان می‌آید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار ریشو

هر بخش از شهرهای گیلان را که بگردید، تماشا دارد. جاده ال کیوی، آبشار حویق، باغ‌های کیوی و آبشار چوبر بخشی از جاهای دیدنی تالش‌اند.

  • جاده ال کیوی

این جاده یکی از زیباترین جاده‌های کشور است. طبیعت سرسبز، زیبایی جاده ال کیوی را دو برابر می‌کند. در این منطقه از بازارچه ساحلی و مجموعه‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی هم دیدن‌کنید.

  • آبشار حویق

عکس آبشار حویق

آبشار حویق، از جاذبه‌های طبیعی چوبر است که همه را محو تماشای خودش می‌کند. اگر دنبال یکی از آبشارهای دوقلو در شمال کشور هستید، از آبشار حویق غافل نشوید. زیبایی این آبشار در بهار و تابستان به اوج می‌رسد. گل‌های زیبای اطراف آبشار کم‌نظیر هستند. این گل‌های دیدنی منشأ عسل‌های خوش‌طعم چوبر است و شغل زنبورداری را در این منطقه گسترش داده است.

  • باغ‌های کیوی

چوبر به شهر کیوی ایران معروف است. بخش بزرگی از باغ‌های چوبر پوشیده از درخت‌های کیوی است؛ البته اگر در فصل پاییز به این شهر بروید، کیوی‌های خوشمزه را هم می‌بینید. می‌توانید این میوه را با قیمتی مناسب از باغدارها بخرید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان برای رفتن به آبشار ریشو تالش تابستان است. بارندگی کمتر و هوای خوب جنگل در فصل تابستان سفری عالی را برایتان می‌سازند. اگر در این فصل به آبشار بروید، می‌توانید آب‌تنی کنید و لذت ببرید.

اقامتگاه

در اطراف آبشار هیچ اقامتگاهی مهیا نیست؛ اما می‌توانید در روستاهای اطراف و شهر تالش اقامتگاه بوم‌گردی پیدا کنید. اگر به کمپ در طبیعت هم علاقه دارید، در نزدیکی آبشار شب را بگذرانید.

مسیر دسترسی

اگر از تهران به رشت بروید، 325 کیلومتر در راه هستید که حدود ۴ ساعت می‌شود. بعد از پشت‌سرگذاشتن 145 کیلومتر به چوبر می‌رسید. مسیر رسیدن به آبشار ریشو تالش را باید از راهنماهای محلی بپرسید. بخشی از جاده‌های کوهستانی خاکی است. همچنین باید مسیر جنگل را پیاده‌روی کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان گیلان. تالش. شهر چوبر.

آبشار ریشو تالش از جاهایی است که دیدنش حالتان را خوب می‌کند. در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای تماشای این آبشار ، مشتاق شده‌اید؟ اگر در سفرهای قبل به این جاذبه رفته‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت بنویسید. لذتش را می‌بریم.

4.7/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. محمدرضا شهیدی می گوید

    اقامتگاه بومگردی علی بابا
    اولین اقامتگاه بومگردی در شهر چوبر
    بامجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
    سرویس دهی صبحانه نهار شام
    بمدیریت امید صلاحی
    09111838095
    eghamatgah_bomgardi_alibaba@

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما

  2. محمدرضا شهیدی می گوید

    فاصله تا آبشار 2 کیلومتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.