شهر احلات ترکیه| شهری با تاریخ غنی و طبیعتی مسحور‌کننده

2

کشور ترکیه از جمله قطب‌های مهم گردشگری در خاورمیانه است. بسیاری این کشور توریستی را با شهر‌های استانبول، آنکارا و ازمیر می‌شناسند؛‌ اما آیا تا‌به‌حال چیزی راجع‌به شهر احلات در کشور ترکیه شنیده‌اید؟ این شهر که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد و مشرف به دریاچه وان است، به‌لطف وجود جاذبه‌های باستانی و طبیعتی خرم، مقصدی عالی برای سفر و تفریح است. در نتیجه اگر شما نیز جزء افرادی هستید که دوست دارند شهر‌های کمتر شناخته‌شده که ارزش سفر‌کردن دارند را کشف کنند، در این مطلب با ما همراه باشید تا با این سرزمین بهشتی در شرق کشور ترکیه آشنا شوید. 

شهر احلات کجاست؟

عکس موقعیت مکانی شهر احلات

احلات نام شهری نسبتاً کوچک و خرم است که در استانی به نام بیتلیس، واقع در شرق کشور ترکیه قرار دارد. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر به موقعیت این شهر اشاره کنیم، باید بگوییم که احلات در شمال‌شرقی دریاچه وسیع وان و میان دریاچه کراتر نمرود و دامنه کوه مرتفع سبحان واقع شده است. 

قدمت و تاریخچه شهر احلات | سرگذشتی پر‌فرازو‌نشیب در طول تاریخ

عکس شهر احلات در ترکیه

شاید تصور کنید که شهر احلات تنها به‌خاطر طبیعت بی‌نظیرش به‌لحاظ گردشگری پر‌اهمیت است؛‌ اما باید بگوییم که این شهر از گذشته‌های دور تا به امروز توسط حکومت‌ها و امپراتوری‌های مختلف اداره می‌شد و در دوره‌های مختلف جزء شهر‌های مهم منطقه بوده است. به همین دلیل نیز جاذبه‌های باستانی منحصر‌به‌فرد و جالب‌توجهی در آن به چشم می‌خورد و داستان‌های متعددی از سرگذشت این منطقه در سینه دارد.

 اگر به گذشته‌های دور سفر کنیم، خواهیم دید که این دیار در قرون ۱۳ و ۱۴ در نزد مسلمانان از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همچون شهر های «بخارا» و «بلخ»، به «گنبد اسلام» شهرت داشته است. نام این شهر در تاریخ ایران و حکومت سلجوقیان نیز به عنوان سنگر سپاهیان ایران در زمان جنگ میان آلب ارسلان (پادشاه سلجوقی) و رومانوس دیوگنس (امپراتور بیزانس)، می‌درخشد. همچنین خوب در بیان سرگذشت احلات، اشاره کنیم که این شهر روزی پایتخت ارمنستان بزرگ بوده است. جالب است بدانید که سرگذشت پر‌فراز‌و‌نشیب این شهر و میزبانی آن از تمدن‌های مختلف باعث شده است تا مردم آن بتوانند به سه زبان ارمنی، ترکی و فارسی سخن بگویند. 

گورستان‌های شهر احلات | قبر‌هایی به‌جا‌مانده از قرون وسطی

از جمله دلایل شهرت و محبوبیت شهر احلات، میان گردشگرانی که به تاریخ و آثار باستانی علاقه‌مند هستند، وجود گورستان‌های تاریخی و منحصر‌به‌فرد در این دیار است. سنگ‌هایی که روی قبر‌های این گورستان نصب شده است، دارای اشکال هندسی خاصی هستند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در‌خصوص قدمت قبر‌های واقع در این گورستان‌ها، اختلاف نظر‌های فراوانی میان باستان‌شناسان وجود دارد. برخی بر این باور هستند که قدمت این گورستان‌ها به قرون وسطی باز می‌گردد. برخی دیگر می‌گویند که قبر‌های این گورستان، متعلق به دوره حکومت سلجوقیان است. از‌ سوی دیگر، اطلاعات شهرداری این شهر تاریخی، بر این باور است که گورستان‌های باستانی احلات به دوره‌هایی از حکومت پادشاهان ارمنی، حکومت ایوبیان، فرمانروایی مغول‌ها و در نهایت دوره حکومت صفویان، تعلق دارند. بر‌اساس این ادعا می‌تواند نتیجه گرفت که این گورستان‌های عجیب و منحصر‌به‌فرد، در طول قرن‌های ۱۲ تا ۱۵ میلادی، ایجاد شده‌اند. 

موزه احلات | روایتگر تاریخ ۴‌هزار‌ساله

موزه احلات (Ahlat Museum) از دیگر جاذبه‌های باستانی این شهر است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. این موزه تاریخی در سال ۱۹۷۰ در این شهر افتتاح شده است. با مراجعه به این موزه می‌توان اشیاء باستانی مختلفی از قبیل تندیس‌ها، مجسمه‌ها، ظروف سفالی و سرامیکی و… را از نزدیک تماشا کرد که قدمت برخی از آن‌ها بالغ‌بر ۴هزار سال است. هر‌کدام از این اشیاء باستانی، روایتگر سبک زندگی مردم گذشته هستند و تماشای آن‌ها همچون سفر به بطن تاریخ، لذت‌بخش خواهد بود. جالب است بدانید که برخی از اشیاء باستانی که در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند، از گوشه‌و‌کنار قبر‌های گورستان باستانی شهر احلات کشف شده‌اند که قدمت آن‌ها بیش از ۷۰۰ سال تخمین زده شده است. 

آدرسAhlat/Bitlis, Türkiye İki Kubbe mah. İyiler mevkii Devlet bahçeli bulvarı Bitlis Yolu, 13400 Ahlas/Bitlis, Turkey
شماره تماس۲۶ ۴۰ ۴۱۲ ۴۳۴ ۹۰+
ساعات بازدیدسه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ 
روز‌های تعطیلدوشنبه‌ها

جاهای دیدنی نزدیک به شهر احلات | مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و باستانی

همان طور که گفتیم شهر احلات در شمال‌شرقی دریاچه وان، که از زیبا‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است، واقع شده و این منطقه در طول تاریخ از اهمیت والایی برخوردار بوده است. به همین سبب در اطراف این شهر، جاذبه‌های طبیعی مسحور‌کننده و جاذبه‌های باستانی حیرت‌انگیز متعددی وجود دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی کرده و توصیه می‌کنیم بازدید از آن‌ها را به‌هیچ وجه از دست ندهید. 

  • جزیره کوش
  • قلعه وان
  • پارک کورتولوش وان
  • کوه نمرود
  • آبشار مرادیه
  • دریاچه کراتر نمرود
  • دریاچه وان 
  • جزیره آدیر
  • جزیره آکدامار
  • کلیسای آلتین تاج
  • گورستان گواش
  • جزیره چارپانک

بهترین زمان بازدید از احلات | تجربه سفری دل‌پذیر در زمانی مناسب

عکس بهترین زمان بازدید از احلات

شهر احلات در منطقه‌ای با اقلیمی قاره‌ای و خشک قرار دارد و به همین دلیل زمستان‌های آن بسیار سرد است. از‌این‌رو اگر می‌خواهید در سفر به این شهر، ضمن بازدید از جاذبه‌های باستانی مسحور‌کننده آن، از طبیعت به‌سان بهشت اطرافش نیز لذت برده و اوقاتی خوش را در کنار دریاچه بزرگ وان، سپری کنید، بهتر است فصول گرم را برای سفر به این شهر در تقویم خود علامت بزنید. 

مسیر دسترسی به شهر احلات | تجربه سفر زمینی به ترکیه 

در ابتدا باید بگوییم که شهر احلات در نزدیکی شهر وان ترکیه واقع شده است. شهر وان نیز در نزدیکی مرز زمینی ایران و ترکیه قرار داشته و دسترسی به آن از طریق «مرز رازی»، به‌وسیله خودرو شخصی، اتوبوس و قطار، برای ایرانیان امکان‌پذیر است. از‌این‌رو شما با مطالعه راهنمای سفر زمینی به ترکیه می‌توانید آمادگی لازم جهت تجربه‌ سفری متفاوت به‌سوی ترکیه را کسب کرده و ماجراجویی خود را آغاز کنید. 

نکته: مرز رازی در نزدیکی شهر «خوی» و میان دو پایانه مرزی «بازرگان» و «سرو» واقع شده است.
ساعت کاری مرز رازی: در نیمه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰

حال که در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر بال نوشته بر فراز کشور ترکیه پرواز کرده و از شهری منحصر‌به‌فرد، با طبیعتی بی‌نظیر، دیدن کرده و با تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیب آن آشنا شدید، وقت آن رسیده تا برای تجربه ماجراجویی واقعی در دل شهر احلات و گشت‌و‌گذار در سرزمین‌های اطراف آن، بار سفر را بسته و به‌سوی آن روانه شوید. در‌ نهایت از شما می‌خواهیم که اگر تا‌کنون تجربه بازدید از این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن را داشته‌اید، تجربیات و مشاهدات ارزشمند خود را با ما و مخاطبانمان به‌ اشتراک بگذارید.

شهر احلات در استان بتلیس، واقع در شرق کشور ترکیه و شمال‌شرقی دریاچه وان، قرار دارد.

شما می‌توانید در روز‌های سه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ به بازدید موزه احلات بروید. لازم‌به‌ذکر است که این موزه در روز‌های دوشنبه تعطیل است.

توصیه می‌کنیم در طول سفر به این شهر بازدید از گورستان‌های باستانی و موزه احلات را از دست ندهید.

این شهر در‌نزدیکی مرز زمینی ایران و ترکیه قرار دارد؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با استفاده از خودرو‌ شخصی، اتوبوس یا قطار، از طریق مرز رازی، به‌سوی این شهر سفر کنید.

در نزدیکی شهر احلات جاذبه‌های طبیعی و باستانی متعددی قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه وان، جزیره آدیر، جزیره آکدامار، کلیسای آلتین تاج، گورستان گواش، جزیره چارپانک، جزیره کوش، قلعه وان، پارک کورتولوش، وان، کوه نمرود و آبشار مرادیه اشاره کرد.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رایان می گوید

    تا حالا از احلات نشنیده بودم. رهبال تور گردشگری برای احلات هم برگزار میکنه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رایان عزیز.
      نه متأسفانه تور احلات نداریم؛ اما برای آنتالیا و استانبول تور داره ره بال آسمان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.