راهنمای سفر تالش | نقاشی بی‌نظیر خالق

0

فکرش را بکنید پس از یک پروژه کاری سنگین، خسته‌اید و به یک استراحت جانانه نیاز دارید. با خودتان قرار می‌گذارید به یک سفر کوتاه بروید و روح و جانتان را صفا ببخشید. تردید دارید؛ چرا که از شمال تا جنوب ایران پر است از جاهای دیدنی و مناظر عالی که حضور در آنجا شما را سر ذوق می‌آورد. دلتان جایی می‌خواهد که کوه و دریا و دشت را با هم داشته باشد. تاس می‌اندازید و قرعه به نام تالش می‌افتد. به شما تبریک می‌گوییم. انتخابتان عالی است. حتماً خودتان خوب می‌دانید که تالش یکی از شهرستان‌های سرسبز استان گیلان در شمال ایران است که طبیعت زیبایش همه ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند؛ اما باز هم قبل از سفر همراه ما شوید تا بگوییم جاهای دیدنی تالش کدامند و چطور می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. 

فهرست مطالب

تالش کجاست؟

منطقه تالش محل سکونت قوم تالش از بازماندگان اقوام کادوس است و نام خود را از همین قوم گرفته است. این شهرستان از شمال با آستارا، از شرق با دریای خزر، از غرب با كوه‌های خلخال و اردبیل و از جنوب با شهرستان رضوان شهر همسایه است. بخشی از شهرستان کوهستانی است و در امتداد کوه‌های مرتفع تالش در جهت شمالی‌جنوبی کشیده شده و قسمتی دیگر، جلگه‌ای است که به‌صورت نوار باریکی بین کوهستان و دریای خزر واقع شده است.

بهترین زمان سفر به تالش | بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

تالش را شهری مرطوب می‌دانند؛ چون میانگین بارندگی سالانه در آن زیاد است. بهار و پاییز، فصل‌های پربارش این شهر هستند. اگر میانه خوبی با چتر و باران‌های گاه‌وبیگاه دارید، بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. در غیر این صورت بهتر است در تابستان چمدانتان را برای رفتن به این شهر ببندید.

طبیعت تالش

تالش به علت نزدیکی به دریای خزر، درست مثل سایر نواحی ساحلی، یکی از سرسبزترین، زیباترین و حاصلخیزترین قلمروهای ساحلی را به وجود آورده است. وجود جلگه ساحلی هرچند کم‌عرض و مناطق کوهستانی جنگلی و مراتع نسبتاً وسیع در ارتفاعات، از تالش طبیعتی کم‌نظیر ساخته ‌است.

این شهر محل زندگی جانوران و پرندگانی همچون آبیا، آهو، ببر، بز کوهی، پلنگ، تورنگ یا همان قرقاول و خرس قهوه‌ای است. در باغ‌هایش هم که قدم بگذارید، به فراخور فصل درختان آلو، انار، انجیر، ازگیل، به، گردو، زردآلو، گیلاس، گلابی، سیب و فندق را مشاهده می کنید. شما باشید دلتان برای این همه میوه جذاب غنج نمی‌رود؟

جاهای دیدنی تالش

گفتیم که جاهای دیدنی تالش هر ساله بسیاری از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در ادامه می‌خواهیم معروف‌ترینشان را به شما معرفی کنیم.

  • پارک جنگلی سیاه داران

ییلاق‌نشینان، منطقه دیدنی سیاه داران را به دلیل انبوه درختان سر‌به‌فلک کشیده بلوط سیاهی که داشته، به این نام خوانده‌اند. پارک جنگلی سیاه داران یا بام تالش مجموعه‌ای سیاحتی تفریحی با طبیعتی بکر و زیباست که به شهر تالش مشرف است. این پارک چشم‌انداز‌‌های منحصربه‌فردی دارد و امروزه یکی از تفرجگاه‌های اصلی تالش به شمار می‌رود. یک سورتمه جنگلی ریلی‌ به طول یک کیلومتر در دل طبیعت کم‌‌نظیر این پارک تأسیس شده است. عبور از مسیر آن قطعاً یکی از خاطره‌انگیز‌ترین اتفاقات سفر برای گردشگران این منطقه است. ضمناً اگر شانس بیاورید، می‌توانید در داخل محدوده و پس از عبور از مسیر، در حیات وحش طبیعی، حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی را ببینید.

  • پارک جنگلی گیسوم

یکی از جاهای دیدنی تالش در استان گیلان، پارک جنگلی گیسوم و ساحل زیبای آن است. این دو دلبر زیبا در فاصله چند ده متری از هم قرار دارند و منظره خارق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند. تصورش را بکنید، عبور از تونلی که درختان سربه‌فلک‌کشیده انجیلی به‌وجود آورده‌اند. حتی فکر کردن به این صحنه زیبا هر علاقه‌مند به طبیعت را به تالش و البته گیسوم می‌کشاند. در این پارک می‌توانید گردش باد در لا‌‌به‌لای گیسوان گیسوم را از نزدیک لمس کنید.

شاید بسیاری از طبیعت‌گردان شش ماه اول سال را برای سفر به گیسوم ترجیح دهند. البته زیبایی‌های این پارک جنگلی در این فصول وصف‌ناشدنی است؛ اما گیسوم در فصل‌های پاییز و زمستان هم بسیار دیدنی است. برای اقامت شبانه در این منطقه خانه‌های محلی روستای گتکسر انتخاب مناسبی برای گردشگران است. آنجا امکانات خوبی را به گردشگران ارائه می‌دهند.

  • رودخانه کرگان رود

کرگان رود بزرگ‌ترین رودخانه شهرستان و یکی از جاهای دیدنی تالش در شمال ایران است که از کوه‌های تالش میانی سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از وسط شهر، در ۶کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه‌ کَرگان‌رود ۳ سرشاخه اصلی به اسم‌های آق اولر، وزنه سر و رزه دارد که در روستاهای کیشون‌بن و ماشین‌خانه به هم می‌پیوندند. این رودخانه دائمی، محل زندگی مناسبی برای انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

  • آبشار لوشکی تالش

سراغ دومین آشار مرتفع گیلان را باید از آبشار لوشکی در منطقه لمیر از شهرستان تالش بگیرید. لمیر در کیلومتر ۵۰ هشتپر به آستارا قرار دارد. در واقع فاصله‌اش تا آستارا ۲۰ کیلومتر می‌شود. آبشار لوشکی را سه آبشار پله مانند تشکیل می‌دهند. ارتفاع آبشار اصلی ۷۵ متر، آبشار بالادست ۱۴ متر و آبشار پایین هم در حدود ۱۶ متر است.

یکی از دلایلی که باعث شده این آبشار از چشم بسیاری از گردشگران دور بماند، مسیر سخت و صعب‌العبور آن است. با این توضیح وقتی به دیدن آبشار بروید که هنوز به نیروی جوانی‌تان اعتماد دارید. البته این را هم بگوییم که بیشتر مسیر از کنار رود‌خانه یا از روی پل‌های چوبی موقت می‌گذرد. همین مسیر زیبا هیجان رسیدن به آبشار بلند لوشکی را چندین برابر می‌کند. برای رسیدن به پای آبشار باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کرد؛ اما چشم‌انداز‌های اطراف در مسیر راه آنقدر بکر و جذاب هستند که به طی مسافتی این‌چنینی حتماً می‌ارزد. اگر کودک یا فرد سالخورده همراهتان دارید، می توانید در همان میانه راه اتراق کنید تا خسته نشوند.

  • دریاچه سراگاه تالش

روستای سراگاه در بخش مرکزی هشتپر، دریاچه‌ای هم‌نام خودش دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی متعددی تأمین می‌شود که در بستر آن قرار دارند. در واقع آب از کف دریاچه می‌جوشد. خود دریاچه محل پرورش ماهی است. اطرافش هم انبوه درختان جنگل‌های تالش خودنمایی می‌کند و انعکاسشان در سطح دریاچه منظره‌ای زیبا می‌آفریند. اینجا را با خانواده بروید و با راهنمایی محلی‌ها خودتان را مهمانی یک ماهی کبابی تازه و عالی کنید.

  • منطقه ییلاقی سوباتان

از زیبایی‌های روستای سوباتان که هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. درست است که ییلاق است و طبیعتاً کمی هم باید سرد باشد؛ اما چنان دلتان را گرم می‌کند که نخواهید از آنجا خارج شوید.  ییلاق سوباتان یا در زبان تالشی سووتون یکی از مناطق ییلاقی کشور است که در ۲۲کیلومتری غرب شهر لیسار از توابع شهرستان تالش قرار دارد. این ییلاق از شرق به جنگل‌های انبوه تالش، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه نئور، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است. چشمه‌های پر آب و بسیار خنک، هوای عالی، زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن هدیه‌ای است که سوباتان به حسن انتخاب شما می‌دهد.

  • آبشار ریشو

یکی از زیباترین آبشارهای ایران در حوالی چوبر تالش جا خوش کرده است. آبشار ریشو را محلی‌ها به نام آبشار گوشاچای می‌شناسند. طبیعت بسیار زیبا و هوای مطبوعی که آبشار دارد باعث شده است که افراد بسیاری در بهار و تابستان برای زدودن خستگی خود به آنجا پناه ببرند. این آبشار پوشش گیاهی و جانوری متنوع و زیبایی دارد و همین باعث جذب گردشگر به آن شده است. نکته مهم برای دیدن این آبشار این است که مسیرش ماشین‌رو نیست و باید برای دیدنش، پیاده‌روی نسبتاً طولانی را به جان بخرید؛ پس اگر فرزند کوچک یا فرد سالخورده همراهتان دارید، از خیر دیدنش بگذرید.

  • قلعه لیسار تالش

در کنار طبیعت خدادادی و در بین جاهای دیدنی تالش، سر زدن به یک بنای تاریخی هم خالی از لطف نیست. به همین جهت قلعه لییسار را به شما معرفی می‌کنیم. این قلعه که مربوط به دوره سلجوقیان است در روستای لیسار در ۱۸‌کیلومتری شمال هشتپر (تالش) در میان طبیعتی با‌شکوه خودنمایی می‌کند. قلعه لیسار یا صلصال در ارتفاع ۸۰متری از سطح زمین واقع شده‌ و مصالح به‌کاررفته در آن ساروج و آجر است. البته که قلعه شکوه سابق را ندارد و از آن فقط آب انبار، ارگ قلعه و برج‌های دیده‌بانی به جا مانده‌‌اند.

  • مریان و آق اولر

روستا‌های مریان و آق اولر در ۲۲کیلومتری ارتفاعات غرب تالش یکی از شگفتی‌های تاریخی و طبیعی این منطقه هستند. سالیان پیش باستان‌شناسان و کاوشگران با کند‌و‌کاو در گورستان باستانی این منطقه که به‌صورت دخمه‌ای و سنگچین ساخته شده بود، آثار باستانی ۳هزار و 500‌‌ساله‌ای را کشف کردند. این اثار گواه تمدن عظیم این منطقه در دوران‌های گذشته است. این روستا‌های تالش در دل جنگل و ارتقاعات کوهستانی تالش قرار گرفتند. روستاهای زیبا آب‌و‌هوای بی‌نظیری دارند و تابستان‌های خنکش برای گردشگران بسیار مطبوع است.

تاریخچه | آنچه بر تالش گذشت

تاریخچه شهر تالش

تالش در گذشته به منطقه وسیعی گفته می‌شد که از شمال با آلبانیای قفقاز، از شرق با دریای خزر و از جنوب با اسپیه‌رو یا سپیدرود همسایگی داشته است. حدود آن به حدود مارلیک یا عمارلوی کنونی می‌رسید. از غرب نیز دشت و پهنه اردبیل، مغان و منطقه کوهستانی نیر و سراب را دربر می‌گرفت. تالشی‌ها جزو کهنسال‌ترین اقوام جهان به شمار می‌روند. این مردم هنوز هم دارای سنت‌ها، فرهنگ و تاریخی بسیار باستانی هستند.

محوطه و گورستان مریان و آق اولر گواهی از تاریخ این سرزمین کهن است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان برمی‌گردد. تالش تا سال ۱۸۱۳ میلادی به‌صورت یکپارچه بخشی از ایران بود؛ اما در این سال به واسطه عهدنامه گلستان و در سال ۱۸۲۸ به موجب عهدنامه ترکمانچای بخش‌هایی از آن از ایران جدا و به روسیه واگذار شد.

زبان و گویش تالشی

مردم شهرستان تالش به گویش‌های تالشی، ترکی آذری، گیلکی و فارسی صحبت می‌کنند. زبان تالشی از دسته زبان‌های ایرانی شمال غربی گفته می‌شود. این زبان ادامه زبانی‌ است که هم‌زمان با آغاز زبان فارسی میانه یا همان زبان پهلوی، به آن سخن می‌گفته‌اند. زبان تالشی در بسیاری از مواقع با زبان فارسی متفاوت است و به زبان‌های مادی و پارتی و اوستایی شباهت بیشتری دارد.

سوغات تالش

تالش هم از شهرهای شمالی است که در پایان سفرتان دست خالی برنمی‌گردید. سوغاتی‌ها و صنایع دستی تالش شامل گلیم و قالی، عروسک‌های پارچه‌ای، دستبافت‌های پشمی است. همچنین عسل طبیعی و انواع لبنیات مانند پنیر و کره محلی ره‌توشه گردشگران و مسافران به این شهر می‌شود.

از محصولات تولید‌شده در تالش می‌توان به برنج، توتون، مرکبات و چای اشاره کرد. این تنوع و فراوانی محصولات سبب شده که تالش بازارهای هفتگی پر‌رونقی داشته باشد. این بازارها در روز‌های مختلف هفته برپا می‌شود. همچنین شهرستان تالش یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید ماهیان خاویاری کشور است و بخش چشمگیری از محصولات آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

اقامت در تالش

به تالش که سفر کنید، چنان مجذوب می‌شوید که دلتان می‌خواهد مرخصی‌هایتان را تمدید کنید و روزهای بیشتری آنجا بمانید. برای اقامت در این شهر هم نگران نباشید. هتل‌های مختلف در این شهر هستند که هر کدام قیمت و ویژگی خاصی دارند. به جیبتان نگاه کنید و سلیقه‌تان. بعد یکی راانتخاب کنید. البته توصیه ما این است که خیلی به خودتان سخت نگیرید؛ شما که تمامی روز در گشت‌وگذار هستید. این چند گزینه از همه معروف‌تر هستند. انتخابش با خودتان:

  • مجتمع اقامتی مجتمع توریستی شمشاد در نزدیکی گیسوم؛
  • هتل لیوادر در خیابان امام رضا تالش؛
  • هتل قصر نگین در بلوار پاییزان شهر؛
  • هتل آپارتمان راستین در خیابان ولعصر تالش.

مسیرهای دسترسی به تالش

برای رسیدن به شهرستان تالش با خوروی شخصی، استفاده از جاده رشت آستارا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. تمامی راه‌های منتهی به تالش به جز از آذربایجان از اتوبان رشت قزوین عبور می‌کند. راه دسترسی دیگر به تالش از استان‌های آذری زبان، گردنه حیرت‌انگیز حیران است. این مسیر اردبیل، ارومیه و تبریز را به استان گیلان متصل می‌کند.

اگر هم می‌خواهید با اتوبوس سفر کنید، سری به سایت ره بال آسمان بزنید. اینجا می‌توانید برای هر تاریخیو برای هر شهری بلیط رزرو کنید. یادتان باشد که برای رسیدن به تالش متأسفانه فرودگاه و ایستگاه راه آهنی در حال حاضر وجود ندارد.

به شما گفتیم که سفر به تالش شما را پشیمان یا دست‌خالی نمی‌گذارد. جاهای دیدنی تالش آنقدر زیبا و حیرت‌انگیز هستند که لحظه‌ای نمی‌توانید از آن‌ها چشم بردارید. راستی یادتان باشد که قبل از سفر حافظه دوربین و گوشی‌تان را خالی کنید. آنجا آنقدر مناظر دل‌نشین می‌بینید که ناخودآگاه برای ثبتشان گوشی‌لازم می‌شوید. اگه روزی به این شهر رفتید، به یاد ما هم باشید. از تجربه هایتان بگویید و خاطراتتان را در بخش نظرات ره بال آسمان ثبت کنید.

پارک جنگلی سیاه داران، پارک جنگلی گیسوم، رودخانه کرگان رود، آبشار لوشکی، دریاچه سراگاه، رودخانه کرگان رود، قلعه لیسار، روستاهای تالش و غیره.

مجتمع اقامتی مجتمع توریستی شمشاد در نزدیکی گیسوم، هتل لیوادر در خیابان امام رضا تالش، هتل قصر نگین در بلوار پاییزان شهر، هتل آپارتمان راستین در خیابان ولعصر تالش و غیره.

برنج، توتون، مرکبات، صنایع دستی، عسل و لبنیات.

گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.