مدرسه سعادت بوشهر | اولین مدرسه نوین جنوب ایران

0

همیشه آشنایی و بازدید از اولین‌ها، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جالب است؛ مثلاً اولین موزه، اولین مدرسه، اولین دانشگاه، اولین آتشکده و… . به همین خاطر امروز قصد داریم به مدرسه سعادت بوشهر برویم و در فضای دل‌نشین آن چرخی بزنیم. این مجموعه اولین مدرسه نوین در جنوب است که ساخت آن باعث تحولات زیادی در بخش فرهنگی شد.

مدرسه سعادت بوشهر کجاست؟

مدرسه سعادت بوشهر

مدرسه سعادت، جایی در دل شهر بوشهر است؛ پس برای بازدید از آن باید به جنوب ایران سفر کنید. موقعیت دقیق مدرسه سعادت در خیابان امام است. به آنجا که بروید، روبه‌روی میدان معلم این مکان را پیدا می‌کنید.

معرفی مدرسه سعادت بوشهر

معرفی مدرسه سعادت بوشهر

با شروع آموزش به شیوه‌های نو در ایران، مدارس مهمی هم شکل گرفتند. مدرسه سعادت اولین مدرسه در جنوب ایران است که در آن مطالب را به روش‌های نوین آموزش می‌دادند. این مدرسه را به‌عنوان پنجمین مدرسه ماندگار در کشور هم می‌شناسند. بنای مدرسه سعادت به‌خاطر پیشینه تاریخی و فرهنگی‌اش یکی از جاهای دیدنی بوشهر است.

تاریخچه مدرسه سعادت بوشهر

راه‌اندازی مدرسه در بوشهر

راه‌اندازی مدرسه در بوشهر

مدرسه سعادت از بناهای قدیمی و باارزش شهر بوشهر است. ساخت این مدرسه به سال 1278 هجری شمسی برمی‌گردد. در آن دوره «احمدخان دریابیگی» حکمران بوشهر بود و اداره بندرهای خلیج فارس را به عهده داشت. او به آموزش و آبادانی منطقه اهمیت بسیاری می‌داد. به همین خاطر دو اتاق از خانه «حاج محمدحسین صفر» را اجاره کرد تا کلاس درسی در آن راه‌اندازی کند. این خانه در مرکز شهر و نزدیکی حسینیه (برحه کازرونی‌ها) بود. احمدخان، سرپرستی 20 کودک را به «میرزا حسین فاضل اهرمی»، «میرزا علی» و «میرزا آقا دلال شیرازی» سپرد. افراد سرشناسی در این مدرسه به بچه‌های تهی‌دست آموزش می‌دادند؛ مثلاً «محمد باقر بهبهانی» که منشی تجارخانه ملک التجار بود، «شیخ محمدحسین سعادت» و برادرش «شیخ عبدالکریم سعادت». آن‌ها در مدرسه به کودکان علوم مختلف و قرآن می‌آموختند.

تأسیس مدرسه سعادت

راه‌اندازی مدرسه در بوشهر

بعد از مدتی احمدخان تصمیم گرفت مدرسه‌ای مستقل بسازد. بنای اولیه مدرسه در محله نیدی بود. این بنا فضای بزرگ و امکانات بیشتری داشت. مدرسه سعادت را در عصر پنجشنبه، 18 اسفند 1278 هجری شمسی افتتاح کردند. در افتتاحیه مدرسه تعدادی از افراد نامدار و صاحب‌قلم‌ها هم حضور داشتند. دانش‌آموزها از مدرسه جدید و امکانات خوب آن استقبال کرده بودند؛ اما این بنا با مرکز شهر حدود ۳ کیلومتر فاصله داشت. به همین خاطر رفت‌وآمد را برای دانش‌آموزهای ساکن مرکز شهر، سخت کرده بود. احمدخان برای حل این مشکل خانه‌ای نزدیک به مدرسه ساخت و دانش‌آموزها در آن ساکن شدند.

راه‌اندازی مدرسه در بوشهر

بوشهری‌ها به ساخت این مجموعه علمی روی خوشی نشان ندادند. آن‌ها این مدرسه را مرکز فساد می‌دانستند و تصور می‌کردند در آن فرهنگ غربی را رواج می‌دهند. به همین خاطر تا دو ماه حتی یک خانواده هم فرزندش را به این مدرسه نفرستاده بود. این مسئله باعث شد تا بدخواهان دریابیگی درباره مدرسه نقد و بدگویی کنند؛ البته با وجود این‌ها تعداد دانش‌آموزها، طبق گزارشی در روزنامه «حبل‌المتین» در سال 1279 هجری شمسی به 63 نفر می‌رسید.

ساخت مدرسه سعادت امروزی

ساخت مدرسه سعادت امروزی

خیرخواهان بومی برای افزودن به کیفیت این مرکز، ایده ساخت مدرسه‌ای بزرگ‌تر را با احمدخان در میان گذاشتند. احمدخان هم از این موضوع استقبال کرد و بیرون از شهر زمینی به‌اندازه دو هکتار خرید. ساخت این مجموعه را در سال 1280 هجری شمسی تکمیل کردند. مدرسه جدید دارای شش کلاس بزرگ، یک سالن، چهار ایوان و راهرو بود. بعد از افتتاح دانش‌آموزهای ساکن در ساختمان درون شهر را، به این مدرسه انتقال دادند. این بنا امروزه همان بخش تاریخی و فرهنگی مدرسه سعادت است.

ساخت مدرسه سعادت امروزی

به‌خاطر کمک‌های مالی «مظفرالدین شاه» این مجموعه را به اسم مدرسه سعادت مظفری هم می‌شناسند. با مدیریت خوب مدرسه و پیشرفت سطح علمی آن تعداد دانش‌آموزها روزبه‌روز بیشتر شد. تا جایی که بعد از گذشت دو سال، تعداد آن‌ها به 450 نفر رسید. حوزه مدرسه سعادت فقط به جنوب محدود نبود. این مرکز علمی دانش‌آموزهایی از دیگر شهرها مثل نجف، کربلا، کاظمین و سامرا داشت. آوازه این مرکز علمی و آموزشی به امارات، بحرین، آسیای میانه، کویت، زنگبار و هند هم رسیده بود.

معماری مدرسه سعادت بوشهر

معماری مدرسه سعادت بوشهر

مدرسه سعادت بوشهر معماری جذاب و متفاوتی دارد. بنای مدرسه را به سبک معماری اسلامی و ایرانی ساخته‌اند. در و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی جذابیت این بنا را دوچندان کرده است. می‌توانید در زمان بازدید از این مدرسه از هر گوشه آن عکس‌های زیبایی ثبت کنید.

اهمیت مدرسه سعادت

اهمیت مدرسه سعادت

مدرسه قدیمی سعادت یکی از مهم‌ترین قطب‌های آموزشی و علمی کشور در دوره قاجار بود. این مرکز آموزشی مدرسه‌ای غیرانتفاعی بود و دولت در اداره آن دخالت نمی‌کرد؛ اما به‌خاطر امکانات و سطح علمی‌اش در جهان شهرت داشت. «رابیندرانات تاگور» فیلسوف و شاعر هندی به قصد بازدید از این مدرسه برای اولین‌بار به ایران آمد. «سید قاسم حسینی» مورخ بوشهری در نوشته‌هایش به این مدرسه اشاره کرده است. او می‌گوید: «مدرسه سعادت، اولین مدرسه به سبک جدید در سراسر جنوب و حوزه خلیج فارس است.»

اهمیت مدرسه سعادت

این مدرسه در طول این سال‌ها سیاست‌مدار، محقق، معلم، دانشمند، شاعر، مورخ و نویسنده‌های زیادی را پرورش داده است. وجود این مرکز آموزشی تغییر و تحول زیادی را در سطح علمی و فرهنگی جنوب ایران ایجاد کرد. به همین خاطر این مجموعه برای بومی‌ها ارزش بسیاری دارد. بوشهری‌ها برای بزرگداشت مؤسسان و اساتید مدرسه، روز 18 اسفند را به این مجموعه اختصاص دادند. آن‌ها این روز را روز ملی بوشهر نامیده‌اند. همچنین صدمین سالگرد مدرسه سعادت را در آبان 1378 هجری شمسی با حضور افراد مهمی برگزار کردند. این افراد درباره تدوین کتاب‌هایی صحبت کردند که به این مدرسه و دستاوردهایش اشاره می‌کرد. مرکز علمی سعادت را در 11 بهمن 1378 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رساندند.

بخش‌های مختلف مدرسه سعادت بوشهر

بخش‌های مختلف مدرسه سعادت بوشهر

مدرسه تماشایی سعادت دارای دو بخش جدید و مختص به دانش‌آموزان و بخش تاریخی فرهنگی است. در بخش تاریخی و فرهنگی مدرسه عکس‌هایی از دانش‌آموزهای قدیمی به یادگار مانده است. بعضی از این دانش‌آموزها افراد سرشناسی در طول تاریخ هستند. در همین بخش گالری هنری هم برپاست. صنایع‌دستی زیبایی را در گالری هنری مدرسه به نمایش گذاشته‌اند. بازدید از این گالری هم فال است و هم تماشا! می‌توانید از غرفه‌های گالری خرید کنید و با خود به سوغات ببرید.

نکات بازدید از مدرسه سعادت بوشهر

نکات بازدید از مدرسه سعادت بوشهر

بنای مدرسه سعادت بیشتر شبیه خانه های تاریخی بوشهر است؛ پس باید در حفاظت از این بنای ارزشمند تلاش کنیم تا آسیبی به آن نرسد. همیشه از زیبایی هنرهای دستی گفته‌ایم. استقبال از کار هنرمندها و خرید از غرفه‌های صنایع‌دستی مدرسه می‌تواند در گسترش بخش فرهنگی مؤثر باشد. با این کار هم یادگاری ارزشمند از جنوب دارید و هم به چرخه اقتصاد گردشگری کمک بزرگی می‌کنید. یادتان باشد قبل از رفتن به مدرسه سعادت بوشهر، با این مجموعه تماس بگیرید و از بازبودن آن مطمئن بشوید.

جاهای دیدنی اطراف مدرسه سعادت بوشهر

بوشهر از شهرهای تاریخی و جذاب جنوب است. بناهای تاریخی، بنادر زیبا، ساحل چشم‌نواز دریا، غذاهای جنوبی و نخل‌های استوار بخشی از زیبایی‌های بوشهر هستند؛ پس برای بازدید از این شهر تماشایی سفری چندروزه را برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید بعد از بازدید از مدرسه سعادت به دیگر جاهای دیدنی بوشهر سری بزنید.

 عمارت طاهری

عمارت طاهری یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. این بنا را به اسم عمارت بلدیه هم می‌شناسند. ساخت این مجموعه به دوره قاجار برمی‌گردد و معماری باشکوهش همه را متحیر می‌کند. بنای عمارت طاهری را به سبک معماری بیت میلانی ساخته‌اند. این سبک از معماری در خانه‌های جنوبی و شمال سوریه رواج دارد. استفاده از المان‌های چوبی زیبایی این بنا را بیشتر کرده است. به همین خاطر می‌توانید سوژه‌های نابی برای عکاسی پیدا کنید. امروزه این خانه را به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل کرده‌اند؛ پس بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آدرس: استان بوشهر، شهر بوشهر، بلوار خلیج، بین نسیم 20 و 21.

 موزه رئیس علی دلواری

این موزه روزهای استعمار بوشهر و ایستادگی و مقاومت بوشهری‌ها را یادآوری می‌کند. در قدیم بنای موزه، خانه «رئیس علی دلواری» بود. او یکی از مشروطه‌خواهان دوره قاجار بود که برای آزادی بوشهر از دست استعمارگرهای انگلیسی کارهای بزرگی کرد. بنای موزه رئیس علی دلواری زیبایی برجسته‌ای دارد. خوب است بازدید از آن را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

آدرس: استان بوشهر، شهر بوشهر، تنگستان، دلوار.

 عمارت دهدشتی از جاهای دیدنی اطراف مدرسه سعادت بوشهر

با موزه‌گردی می‌توانید در دل تاریخ قدم بگذارید و از آثاری کم‌نظیر دیدن کنید. عمارت دهدشتی از بناهای قدیمی بوشهر است که آن را در دوره قاجار ساخته‌اند. این بنا در حال حاضر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس است و بخش‌های جذابی دارد. معماری و المان‌های تماشایی بنا توجه همه را به خودش جلب می‌کند. در بخش‌های مختلف آن از اسناد و ابزارهای پزشکی قدیمی نگهداری می‌کنند. خوب است تا بوشهر که رفتید، سری هم به این عمارت بزنید.

آدرس: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان انقلاب، شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن (شعبه مرکزی).

اطلاعات بازدید از مدرسه سعادت بوشهر

آدرساستان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم.
شماره تماس07733325715
ساعات بازدیدهمه‌روزه امکان بازدید از این موزه هست.
هزینه بازدیددرباره هزینه بازدید از این مدرسه اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بهتر است برای اطلاع از هزینه بلیط با این مجموعه تماس بگیرید.
آدرس سایتhttps:///saadatbu.ir/fa

مسیر دسترسی

اگر قصد بازدید از این مکان دیدنی را دارید، باید خودتان را به استان بوشهر برسانید. مسیر را تا شهر بوشهر ادامه بدهید. مقصد اصلیتان خیابان امام است. برای پیداکردن این خیابان می‌توانید از بومی‌ها کمک بگیرید؛ البته این روزها تکنولوژی هم کار را راحت کرده است. کافی است اسم مدرسه سعادت را در گوگل‌مپ جست‌وجو کنید تا مسیر دسترسی را به شما نشان بدهد. این مدرسه روبه‌روی میدان معلم است. اگر ماشین شخصی ندارید، برای رفتن به آنجا نگران نباشید. تاکسی‌های درون‌شهری یا آژانس‌ها شما را به مقصد می‌رسانند.

مدرسه سعادت بوشهر اولین مرکز آموزشی و علمی در جنوب ایران است و آن را مادر مدارس جنوب می‌دانند. بعد از سال‌های طولانی این مجموعه هنوز هم پابرجاست. بی‌تردید بازدید از آن سفرتان را لذت‌بخش می‌کند. در این سفر مجازی با ره بال آسمان، تلاش کردیم برای رفتن به این مکان دیدنی مشتاق بشوید. اگر در گذشته از آن دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم.

پاییز، زمستان و اوایل بهار بهترین زمان سفر به جنوب و بازدید از این مدرسه است.

درباره هزینه بازدید از این مدرسه اطلاعات دقیقی وجود ندارد. به همین خاطر بهتر است با این مجموعه تماس بگیرید.

این مدرسه دارای بخش فرهنگی و تاریخی است. در این بخش غرفه‌هایی صنایع‌دستی برپاست که در آن صنایع‌دستی جنوب را به نمایش گذاشته‌اند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.