جاهای دیدنی بوشهر | آشنایی با جاذبه‌های اسرارآمیز جنوب

0

امروز قصد داریم به یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران یعنی بوشهر سفر کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا جاهای دیدنی بوشهر را به‌صورت کامل بشناسید و از سفر به آن نهایت لذت را ببرید.

معرفی بخش‌های تاریخی جاهای دیدنی بوشهر

  • بازار قدیم بوشهر

در سفر به هر شهر و دیاری باید حتماً سری به بازارچه‌های سنتی همان شهر بزنید. بازارهای قدیمی نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ مردم آن شهر هستند. بازار قدیم بوشهر جزو بهترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید. قدمت این بازارچه به دوران افشار بازمی‌گردد. در دوران قاجار، شهرهای جنوبی کشور به‌دلیل حضور انگلیس‌ها، آلمان‌ها، و پرتغالی‌ها، رونق بسیاری داشتند. به همین خاطر بازار قدیم بوشهر در دوران قاجار به نقطه اوج رونق خود رسید. البته متأسفانه این روزها دیگر خبری از شلوغی و ازدحام سابق در این بازار نیست. در حال حاضر اکثر حجره‌های این بازار خالی باقی‌مانده‌اند و عملاً کاسبی در این بازار جریان ندارد. با وجود این، بافت بازار هنوز همان طور ساده و سنتی باقی مانده است. در این بازار 240 حجره مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان شهدا
  • عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر به یکی از تجار معروف شهر بوشهر تعلق داشت. قدمت این خانه به دوران قاجار بازمی‌گردد. در آن دوران تجارت در شهرهای جنوبی کشور بسیار رونق داشت. به همین خاطر تاجران داخلی و خارجی بسیاری در این شهر تردد داشتند. همین مسئله باعث شده بود تا بوشهر رونق بسیاری داشته باشد. عمارت ملک بوشهر نیز یادگار همان دوران است. از نظر ظاهری شباهت بسیاری بین عمارت ملک بوشهر و عمارت ملک‌التجار بوشهر وجود دارد. جالب است بدانید که از نظر هنر معماری، این عمارت را می‌توان برگرفته از معماری فرانسوی و ترکیب آن با معماری سنتی ایرانی دانست. خوشبختانه عمارت ملک بوشهر آسیب کمی دیده است و امکان بازدید از آن وجود دارد.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان ماهینی، کوچه ملک
  • امامزاده میر محمد حنفیه

بقعه مبارک امامزاده میر محمد حنفیه جزو جاهای مذهبی و تاریخی بوشهر است. این بقعه در خارک قرار دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد. با وجود قدمت تاریخی این بقعه؛ اما هنوز هم جزئیات طراحی آن به‌خوبی حفظ شده است. جالب است بدانید گردشگران هندوستان و پاکستان، احترام خاصی برای میر محمد حنفیه قائل هستند. به همین خاطر آن‌ها تا مدت طولانی احتیاجات این بقعه را فراهم می‌کردند. بارگاه این امامزاده دارای گنبدی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. این بقعه از نظر ظاهری شباهت بسیاری به معابد هندو دارد. بخش بیرونی بقعه فاقد تزئینات خاصی است و سادگی در آن موج می‌زند. بقعه امامزاده میر محمد حنفیه جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید.

آدرس: استان بوشهر، جزیره خارک
  • گورستان صخره‌ای سیراف

گورستان صخره‌ای سیراف جزو عجیب‌ترین گورستان‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. به تصویر بالا نگاه کنید. آیا شما هم از دیدن چنین گورستانی تعجب کرده‌اید؟ این گورستان جزو آثار ملی ایران است و در دره لیرودی شیلو قرار دارد. قدمت این گورستان به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. بسیاری از کارشناسان آن را متعلق به دوران ساسانی می‌دانند. برای دسترسی و بازدید از گورستان صخره‌ای سیراف باید خودتان را به بخش شمال غربی بندر سیراف و دامنه‌های جنوبی ارتفاعات مشرف به آن برسانید. این گورستان بسیار مرموز است و با بازدید از آن حس هیجان را در خونتان احساس می‌کنید.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، شمال غربی بندر سیراف
  • گور دختر

گور دختر نیز جزو آثار تاریخی بوشهر است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. گور دختر بوشهر بنایی تاریخی با طراحی و معماری بسیار ساده است که شباهت بسیاری به آرامگاه کوروش کبیر دارد. به همین خاطر بسیاری از کارشناسان و باستان‌شناسان، این بنا را متعلق به دوران هخامنشیان می‌دانند. درباره این گور تحقیقات متعددی انجام داده‌اند. برخی این معبد را متعلق به همسر ایلامی یعنی مادر کوروش کبیر می‌دانند. برخی آن را به شاهان اولیه دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. به هر صورت بازدید از این اثر تاریخی در سفر به بوشهر حتماً توصیه می‌شود. برای بازدید از گور دختر باید خودتان را به شهرستان دشتستان برسانید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میانکوهی پشت پر
  • بافت تاریخی بوشهر

جالب است بدانید بوشهر از نظر تاریخی به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می‌شود. بافت قدیمی و تاریخی بوشهر را باید در زمره زیباترین جاهای دیدنی بوشهر قرار داد. بافت قدیمی این شهر شامل چهار محله کوتی، شنبدی، دهدشتی و بهبهانی می‌شود. این بخش در مرکز شهر قرار دارد و می‌توان آن را قلب تپنده تاریخ بوشهر دانست. وسعت بخش تاریخی بوشهر به حدود 38 هکتار می‌رسد. برای آشنایی با تاریخ بوشهر فقط کافیست تا یک جفت کفش مناسب پیاده‌روی پا کنید و به بخش‌های مختلف بافت قدیمی سرک بکشید. در این بخش می‌توانید شاهد عمارت‌های اربابی، کنسولگری کشورهای مختلف، مساجد مختلف، کلیساهای زیبا و بازارچه‌های قدیمی باشید.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، بافت ساحل دریا، خیابان ساحلی
  • مدرسه سعادت

مدرسه سعادت جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. قدمت این مدرسه به سال 1278 و دوران قاجار بازمی‌گردد. در آن دوران تحصیلات همانند امروز بین اقشار معمول مردم رایج نبود. در حقیقت بسیاری از شهرها فاقد مدرسه یا مکتب بودند. در این حین، مدرسه سعادت بوشهر با سیستم آموزشی نوین احداث شد و اقدام به آموزش دانش‌آموزان کرد. همین موضوع نشان‌دهنده سطح فرهنگی عالی ساکنین بوشهر و جنوب کشور در دوران قاجار است. این مدرسه در بافت قدیمی شهر بوشهر قرار دارد. مدرسه سعادت را به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند و در حال حاضر نشانه‌ای از فرهنگ مردم بوشهر به حساب می‌آید. امکان بازدید از فضای داخلی مدرسه وجود دارد و در طول بازدید با تصاویر قدیمی مربوط به مدرس و شاگردان این مدرسه رو‌به‌رو خواهید شد.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم
  • عمارت گلشن

عمارت گلشن نیز از جمله عمارت‌های اربابی بوشهر است. این عمارت زیبا در بافت قدیمی بوشهر و محله معروف بهبهانی قرار دارد. جالب است بدانید عمارت گلشن در فاصله 10متری از دریا قرار گرفته است. پس می‌توانید حدس بزنید که عمارت گلشن در آن دوران در بهترین موقعیت شهر قرار داشته و قیمت گرانی نیز داشته است. این عمارت به یکی از تجار معروف بوشهر ، یعنی آقای گلشن تعلق داشته. این عمارت دارای 3 طبقه است و طبقه اول به حمام، دستشویی و آب‌انبار اختصاص دارد. تصور کنید که در آن دوران، این خانه سرویس حمام و دستشویی اختصاصی داشته است! خوشبختانه عمارت گلشن به دست سازمان میراث‌فرهنگی کاملاً بازسازی شده است و ظاهری زیبا دارد. بازدید از عمارت گلشن برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی
  • قلعه نصوری

قلعه نصوری که آن را با نام عمارت شیخ جبار نصوری نیز می‌شناسد، از دیگر ابنیه تاریخی و عمارت‌های اربابی بوشهر به شمار می‌آید. این عمارت زیبا و تماشایی در شهرستان کنگان از توابع بوشهر قرار دارد. عمارت نصوری به خاندان معروف نصوری تعلق دارد. این عمارت روی تپه‌ای مرتفع و مشرف به دریا بنا شده است. به همین خاطر می‌توان گفت که در یکی از بهترین موقعیت‌های کنگان قرار دارد. قدمت این عمارت زیبا به اوایل دوران قاجار بازم می‌گردد و حدود 200سال قدمت دارد. در ایوان غربی این عمارت، 18 تابلو نفیس از مجالس شاهانه فردوسی نقش بسته است که توجه گردشگران را همیشه به خود جلب می‌کنند.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، کنگان، کوچه نصوری
  • گورستان شغاب

گورستان‌های تاریخی همواره همانند گنجینه‌ای ارزشمند برای باستان‌شناسان هستند. با کمک کاوش در گورستان‌های تاریخی، پرده از اسرار تاریخ دور برداشته می‌شود. گورستان شغاب جزو قدیمی‌ترین گورستان‌های جهان است. قدمت این گورستان به حدود 4200 سال پیش، یعنی دوره ایلامیان بازمی‌گردد! در این قبرستان چند خمره بزرگ و کوچک یافت شده است که حاوی اسکلت اموات بودند. جالب است بدانید حتی تا اواخر دوره ساسانی و اشکانی نیز از این گورستان برای دفن کردن اموات استفاده می‌کردند. در این گورستان آثار بسیار ارزشمندی یافت شده است که در موزه‌های ایران و کشورهای دیگر به نمایش درآمده‌اند. گورستان شغاب ارزش تاریخی بسیاری دارد و جزو قدیمی‌ترین محوطه‌های باستانی ایران به حساب می‌آید.

آدرس: استان بوشهر، جنوب بوشهر، کنار پارک شغاب
  • عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی معروف‌ترین جای دیدنی بوشهر است. قدمت عمارت دهدشتی بوشهر به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، حاج غلام حسین دهدشتی این عمارت را بنا کرده است. وی جزو تاجران معروف و نامی بوشهر بوده که در زمینه روغن فعالیت می‌کرده و به همین خاطر عمارت دهدشتی را با نام عمارت روغنی نیز می‌شناسند. این عمارت در بافت قدیمی شهر قرار دارد و در فاصله کمی از بازار قدیم بوشهر واقع شده است. عمارت دهدشتی معماری بی‌نظیر دارد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود. خوشبختانه سازمان میراث‌فرهنگی کشور این عمارت را به‌صورت کامل بازسازی کرده و در حال حاضر میزبان موزه تاریخ پزشکی ایران است. در این موزه شاهد اشیای تاریخی مختلف در زمینه پزشکی خواهید بود که به صدها سال پیش تعلق دارند.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی
  • دژ برازجان

دژ برازجان جزو زیباترین جاهای دیدنی بوشهر است. قدمت این دژ تاریخی به دوران قاجار و سال 1250 بازمی‌گردد. این دژ عظیم به دست فردی با نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی ساخته شده است. وی جزو نیکوکاران و خیرین وقت شیراز بود. جالب است بدانید دژ برازجان در آن دوران با 40هزار تومان هزینه ساخته شد. این دژ شامل 4برج و 68 اتاق است. در ابتدا از این دژ به‌عنوان کاروان‌سرا استفاده می‌کردند. دژ برازجان به‌خوبی بازسازی شده است و در میدان اصلی برازجان قرار دارد.

آدرس: بوشهر، برازجان، میدان اصلی
  • عمارت کازرونی

عمارت کازرونی یکی از قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی بوشهر است. قدمت این بنای تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد. عمارت کازرونی را نیز باید در دسته عمارت‌های اربابی بوشهر قرار داد. بر اساس اسناد تاریخی، این عمارت به فردی با نام محمدرضا کازرونی تعلق داشت. وی جزو تاجران ثروتمند و نامی بوشهر در دوران قاجار بود. در حال حاضر عمارت کازرونی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. این سازمان نیز به‌خوبی عمارت را بازسازی و امکان بازدید را برای عموم آزاد کرده است. عمارت کازرونی چند طبقه دارد و در بخش‌های بالایی، شرایط برای اقامت تابستانی مهیا شده است.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، محله‌ی قدیمی بهبهانی
  • قبر جنرال بوشهر

قبر جنرال بوشهر که با نام قبر جرنیل نیز آن را می‌شناسند، از دیگر جاهای دیدنی بوشهر است. جالب است بدانید این گورستان نمادین متعلق به یک ژنرال انگلیسی است. گورستانی از کشته‌شدگان انگلیسی به‌عنوان یادمان در بوشهر وجود دارد که امروز به پارک تبدیل شده است. بد نیست بدانید درباره هویت فرد یا افرادی که در این محل به خاک سپرده شده‌اند اطلاعات وجود ندارد. بوشهر مدت‌ها در اشغال انگلیس‌ها بود. در اصل می‌توان این قبر را یادگاری نمادین از دوران اشغال بوشهر دانست. این بنا آسیب بسیاری دیده و شبیه به یک برج کوتاه آجری است.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان امام خمینی
  • عمارت امیریه

عمارت امیریه را می‌توان زیباترین عمارت اربابی بوشهر دانست. این عمارت را با نام عمارت بلدیه نیز می‌شناسند. قدمت این عمارت به سال 1317 و دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. رضاخان دستور داده بود تا زمینی که این عمارت در آن قرار دارد را از یکی از تجار ثروتمند بوشهر خریداری کنند و ساختمان بلدیه یا همان شهرداری بوشهر را در آن بسازند. به این ترتیب اولین ساختمان بلدیه بوشهر در این شهر بنا شد. ظاهر ساختمان بسیار باعظمت است و ستون‌های بسیار بلندی دارد. سازمان میراث‌فرهنگی این عمارت را به‌خوبی بازسازی کرده است و امکان بازدید از بخش‌های داخلی آن وجود دارد. این عمارت در طول شب به‌لطف نورپردازی عالی، بسیار زیبا و تماشایی می‌شود.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی
  • مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. قدمت این مسجد به اوایل دوره اسلام بازمی‌گردد. بر اساس نظر کارشناسان، این مسجد جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران به حساب می‌آید و نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به چشم می‌خورد. مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد. در بخش بالایی مسجد به جای مناره، بادگیری بزرگ به سبک بادگیرهای یزد به چشم می‌خورد. فضای داخلی مسجد بسیار زیباست و بازدید از آن شما را با معماری دوران ابتدایی اسلام آشنا می‌کند. فقط به یاد داشته باشید در اکثر مواقع درب این مسجد بسته است و فقط برای مراسم خاص همانند نماز جمعه یا نماز عید فطر از آن استفاده می‌کنند. البته از همسایه‌های مسجد می‌توانید درخواست کنید تا درب مسجد را برایتان باز کنند.

آدرس: استان بوشهر، بردستان، محله سادات.
  • قلعه خورموج

قلعه خورموج از دیگر آثار ملی ایران است که در بوشهر قرار دارد. این قلعه تاریخی در 80کیلومتری خورموج، یکی از شهرهای استان بوشهر واقع شده است. از قلعه بزرگ و قدیمی که آن را با نام قلعه محمدخان دشتی نیز می‌شناسند، فقط یک برج باقی مانده است. این قلعه در دوران اوج خود، جزو برترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های جنوب ایران به حساب می‌آمد. از این برج برای دیده‌بانی و محافظت از قلعه استفاده می‌کردند. فقط کافیست تا این برج را معیار قرار دهید و تصور کنید که این قلعه تا چه اندازه‌ای بزرگ و باعظمت بوده است. بازدید از این قلعه تاریخی را حتماً در برنامه سفر خود به بوشهر قرار دهید.

آدرس: استان بوشهر، خورموج، خیابان شهید مطهری
  • موزه رئیسعلی دلواری

دلوار از توابع بوشهر است که جاهای دیدنی متعدد را در خود جای می‌دهد. موزه رئیسعلی دلواری از جمله جاهای دیدنی و موزه های بوشهر است که در دلوار قرار دهد. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد. رئیسعلی دلواری جزو آزادی‌خواهان نهضت مشروطه بود. وی رهبری گروهی را علیه نیروهای انگلیس در جنگل جهانی اول به عهده داشت. در حال حاضر خانه این فرد بزرگ و مبارز را به موزه رئیسعلی دلواری تبدیل کرده‌اند. ظاهر خانه کاملاً ساده و بدون آلایش است و درب ورودی چوبی دارد. با بازدید از این موزه می‌توانید هرچه بیشتر با نهضت مشروطه و بلایایی که در آن دوران بر سر ایران و ایرانی آمدض آشنا شوید.

آدرس: استان بوشهر، دلوار
  • خانه قاضی بوشهر

خانه قاضی از دیگر جاهای دیدنی بوشهر است که در بافت قدیمی آن و محله معروف بهبهانی قرار دارد. قدمت این بنای تاریخ به دوران زندیه بازمی‌گردد . در حقیقت می‌توان گفت که خانه قاضی، جزو قدیمی‌ترین خانه‌های اربابی این شهر به حساب می‌آید. خانه قاضی آسیب بسیاری را در طول تاریخ متحمل شده است. البته با درنظرگرفتن قدمت تاریخی آن، این آسیب، آسیب بسیاری نیست. در کنار درب ورودی خانه، مقرنس‌کاری‌هایی استادانه و زیبا به چشم می‌خورد. تمامی پنجره‌ها منبت‌کاری شده‌اند و دارای شیشه‌های رنگی هستند. این خانه به خانواده قاضی بوشهر تعلق دارد که جزو خانواده‌های معروف بوشهری هستند. به همین خاطر امکان بازدید از فضای داخلی خانه وجود ندارد و فقط به تماشای نمای بیرونی آن باید بسنده کنیم.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، خیابان خلیج فارس، محله بهبهانی
  • مسجد کوفه بوشهر

مسجد کوفه جزو قدیمی‌ترین و باصفاترین مساجد و ابنیه تاریخی بوشهر به حساب می‌آید. این مسجد در یکی از محلات قدیمی و معروف بوشهر، یعنی محله بهبهانی قرار دارد. جالب است بدانید که در دوران قاجار، تاجران و بازرگانان معمولاً این محله را برای زندگی انتخاب می‌کردند. مسجد کوفه نیز یادگار دوران قاجار است. بر اساس اسناد تاریخی، مسجد کوفه بوشهر در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار بنا شده است. جالب است بدانید مردم بوشهر مدعی هستند که در گذشته آیت الله علم الهدی بوشهری در این مسجد نماز جمعه بوشهر را ادا می‌کردند. معماری این مسجد ظاهری بسیار زیبا و در عین حال ساده دارد. فضای داخلی مسجد بسیار بدون آلایش و فاقد هرگونه تزئینات گران‌قیمت است.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، بلوار طالقانی
  • مدرسه گلستان

تصویری از مدرسه گلستان

کمی قبل‌تر درباره فرهنگ مردم بوشهر در دوران قاجار صحبت کردیم. شاید تصور کنید که در آن دوران فقط مدرسه سعادت در بوشهر محل تحصیل بود؛ اما باید بدانید در کنار مدرسه سعادت، مدرسه گلستان نیز محل تحصیل و سوادآموزی در آن دوران بود. قدمت این مدرسه به اوایل دوره قاجار و حدود 200 سال پیش بازمی‌گردد. ساخت این مدرسه هم‌زمان با استعمار دولت انگلستان بود. جالب است بدانید که این مدرسه به دست انگلیس‌ها ساخته شده است. پس از مدتی مدرسه گلستان را به پست و تلگراف‌خانه تغییر کاربری دادند. در سال 1322 و هم‌زمان با دوران پهلوی دوم، این ساختمان به مدرسه‌ای با نام مدرسه گلستان واگذار شد. هنوز هم بخش‌هایی از ساختمان اصلی مدرسه دست‌نخورده و قدیمی باقی مانده‌اند.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، محله بهبهانی‌ها
  • قلعه هلندی‌ها

تصویری از قلعه هلندی ها

بخش جنوبی ایران عزیزمان متأسفانه به مدت صدها سال در چنگال استعمار کشورهای اروپایی افتاده بود. کشورهای انگلستان، هلند و پرتغال بر سر منافع ایران با یکدیگر می‌جنگیدند و بخش‌های مختلف را به یکدیگر می‌بخشیدند و مردم ایران در فقر به سر می‌بردند. هنوز هم آثار تاریخی بسیاری از آن دوران به‌جای‌مانده است. برای مثال قلعه هلندی‌ها جزو آثار تاریخی است که به همان دوران تعلق دارد. قدمت این قلعه به سال 1748 و هم‌زمان با دوره حکومت صفوی بازمی‌گردد. هلندی‌ها بعد از تعطیلی دارالتجاره بندرعباس، جزیره زیبای خارک را مرکز خود قرار دادند و به همین منظور قلعه‌ای در آن بنا کردند. این قلعه به قلعه هلندی‌ها معروف است و در بخش شمال‌شرقی جزیره خارک قرار دارد.

آدرس: استان بوشهر، شمال‌شرق جزیره خارک
  • موزه دریانوردی خلیج فارس

تصویری از موزه دریانوردی خلیج فارس

صنعت دریانوردی در بخش جنوب ایران بعد از صنعت پتروشیمی جزو مهم‌ترین صنایع به حساب می‌آید. تقریباً می‌توان گفت که هر کدام از ساکنین جنوب کشور، خودشان یک دریانورد هستند! انگار که دریانوردی در خون مردم جنوب است. دلایل مختلفی برای دریانوردی وجود دارد. برخی به قصد سفر به دریا می‌زنند و ده‌ها مسافر را همراه می‌برند و برخی دیگر قصد تجارت یا حتی صیادی دارند. تمامی اطلاعات مرتبط با صنعت دریانوردی جنوب کشور را می‌توانید در موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، واقع در محله بهمنی بوشهر متوجه شوید. این موزه در عمارتی زیبا متعلق به دوران قاجار قرار دارد. جالب است بدانید در سال 1858 این عمارت را به‌عنوان کنسولگری دولت انگلیس بنا کردند. در این موزه اطلاعات کامل و دقیقی از صنعت دریانوردی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. همچنین 40 قطعه از ادوات و تسلیحات جنگلی ادوار مختلف تاریخی نیز در این موزه به نمایش در آمده است.

آدرس: استان بوشهر، بوشهر، محله بهمنی، جاده سبزآباد
  • آبگیر دره‌ لیر

تصویری از آبگیر دره‌ لیر

آبگیر دره لیر جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید. قدمت این آبگیر به اوایل دوران پس از اسلام بازمی‌گردد. به احتمال فراوان از این آبگیر برای سیراب‌کردن حیوانات اهلی و احشام استفاده می‌کردند. متأسفانه این آبگیر بزرگ آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم ارزش بازدید دارد. آبگیر دره لیر در بندر سیراف قرار دارد و جزو آثار تاریخی ملی ایران است.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف
  • آب انبار قوام

تصویری از آب‌انبار قوام

آب انبار قوام نیز جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. این آب انبار از جنس سنگ و ساروج ساخته شده و بافتی بسیار مقاوم دارد. به همین خاطر بعد سال‌ها گذشت زمان، هنوز هم سالم و پابرجا باقی مانده است. این آب انبار از سطح زمین حدود 2.6 متر عمق دارد. در گذشته دور از این آب‌انبار سنگی برای نگهداری آب در شرایط سخت آب‌وهوایی بوشهر استفاده می‌کردند. جالب است بدانید در حال حاضر این آب‌انبار به یکی از رستوران های بوشهر تبدیل شده است. پس اگر می‌خواهید هم سر از معماری و اسرار آب‌انبار در بیاورید و هم غذایی خوشمزه و جنوبی نوش جان کنید، سری به آب‌انبار قوام بزنید.

آدرس: استان بوشهر، بندر بوشهر، بخش ساحل غربی

معرفی بخش‌های طبیعی جاهای دیدنی بوشهر

  • منطقه حفاظت شده مند

با وجود شرایط سخت زندگی و آب‌وهوا در جنوب کشور، اکوسیستم این منطقه بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد است. منطقه حفاظت‌شده مند جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. این منطقه زیبا، حدود 46هزار هکتار وسعت دارد. اکوسیستم منطقه مند را می‌توان به دو بخش اکوسیستم آبی و اکوسیستم خشکی تقسیم کرد. این منطقه جزو مناطق جلگه‌ای و کویری به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که این منطقه، زیستگاه مهم آهو در بخش جنوبی کشور نیز محسوب می‌شود. علاوه‌بر وجود آهو، انواع حیوانات دیگر همانند گراز، کفتار، گرگ، خرگوش، روباه و جوجه‌تیغی نیز در این منطقه مشغول زندگی هستند.

اگر عاشق پرنده‌نگری هستید، حتماً باید سری به منطقه حفاظت‌شده مند بزنید. در این منطقه انواع پرندگانی همانند فلامینگو، اگرت ساحلی، باکلان، ماهی خورک، چکاوک، دراج، پرستوی دریایی و زنبورخوار زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی منطقه نیز شامل انواع گیاهان و خاص بومی منطقه از جمله درختان حرا، انوكنمون سودامبولیس، ساریکورینا، هالوکاریس، دامبارنکیما، کهور پاکستانی و گز می‌شود. همچنین به‌صورت پراکنده چند درخت نخل نیز در این منطقه به چشم می‌خورد.

آدرس: استان بوشهر، دیر، شهرستان دیر، بخش بردخون
  • پارک جنگلی چاهکوتاه

نمایی از پارک جنگلی چاهکوتاه

چاهکوتاه نام روستایی است که در فاصله 50کیلومتری شمال‌شرق بندر بوشهر قرار دارد. این بندر جزو بهترین مقاصد برای تجربه بوم‌گردی و گردشگری اکوتوریسم است. در نزدیکی این روستا، جنگلی قدیمی با حدود 40 سال قدمت وجود دارد. این پارک اکوسیستم بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی داشته و جزو مناطق کویری و حاره‌ای است. در این جنگل انواع پرندگان ساحلی، انواع حیوانات دوزیست و خزندگان متعدد مشغول زندگی هستند. پارک جنگلی چاهکوتاه بهترین مکان برای پرنده نگری در جنوب ایران به حساب می‌آید.

آدرس: استان بوشهر، 50کیلومتری شمال‌شرق بوشهر، روستای چاهکوتاه
  • بوستان شغاب

بوستان شغاب از دیگر جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید. این پارک آرام با فضای سبز عالی و امکانات کامل، در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی و رو‌به‌روی بیمارستان نیروی هوایی بوشهر قرار دارد. دسته‌بندی این پارک در جاهای دیدنی طبیعی یا جاهای دیدنی تاریخی بسیار دشوار است. زیرا بوستان شغاب، از جمله مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی به حساب می‌آید که امروزه به پارک تبدیل شده است. در کاوش‌های انجام‌شده در بوستان شغاب طی سال‌های گذشته، آثار تاریخی متعلق به دوران ایلامیان را یافته‌اند. این آثار چندین هزار سال قدمت دارند و جزو مهم‌ترین آثار تاریخی متعلق به آن دوران به حساب می‌آیند.

آدرس: بوشهر، خیابان بهمنی، خیابان ساحلی، روبه‌روی بیمارستان نیروی هوایی
  • جزیره چراغی

جزیره چراغی نیز جزو زیباترین جاهای دیدنی بوشهر است. این جزیره در نزدیک بوشهر قرار دارد و جزو مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در فصل زمستان به حساب می‌آید. جزیره چراغی جزو جزایر خالی از سکنه به حساب می‌آید. در این جزیره اکوسیستم بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی وجود دارد. در تمام فصول سال، برخی حیوانات بومی منطقه در این جزیره مشغول زندگی هستند؛ اما در زمستان زیبایی جزیره چراغی دوچندان می‌شود. در فصل زمستان تحمل هوای سرد برای پرندگان دشوار خواهد بود. به همین خاطر پرندگان به مناطق جنوبی کشور و مخصوصاً جزایر خالی از سکنه پناه می‌آورند تا فصل زمستان به سر بیاید. از‌این‌رو در فصل زمستان، شاهد حضور پرندگان خاص و منحصر‌به‌فرد بسیاری خواهیم بود. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، حتماً باید در فصل زمستان سری به جزیره چراغی بزنید.

آدرس: استان بوشهر، جزیره چراغی، 2کیلومتری جنوب‌شرق جزیره تهمادو
  • جزیره عباسک

تصویری از جزیره عباسک

جزیره عباسک جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید. این جزیره را در گذشته با نام شاه زنگی می‌شناختند. جزیره عباسک جزیره‌ای خالی از سکنه است که در دل خلیج همیشه فارس و نزدیکی بندر بوشهر قرار دارد. در حقیقت این جزیره بین بندر بوشهر و جزیره شیف جا خوش کرده است. این جزیره پهنه‌ای گلی درون خلیج بوشهر است و خاک آن برای کشاورزی مناسب نیست. در دل این جزیره، موزه‌ای بزرگ در حال ساخت است. مساحت جزیره فقط 15کیلومترمربع بوده و کاملاً بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. بسیاری از گردشگران برای تجربه آرامش بی‌نظیر جزیره، عازم عباسک می‌شوند. برای بازدید از جزیره عباسک یا همان شاه زنگی، باید در کنار اسکله بندر بوشهر قایق سوار شوید و خودتان را به جزیره برسانید.

آدرس: استان بوشهر، حدفاصل بندر بوشهر و بندر شیف

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی بوشهر چیست؟ آیا تا کنون از این شهر زیبا دیدن کرده‌اید؟ اگر این‌طور است، نظرات خود را درباره این شهر گرم و زیبا با ما به اشتراک بگذارید.

بازار قدیم بوشهر در خیابان شهدا قرار دارد.

قدیمی‌ترین بخش بوشهر منطقه بهبهانی است.

مدرسه سادات قدیمی‌ترین منطقه جنوب ایران است.

عمارت بلدیه زیباترین عمارت بوشهر به شمار می‌آید.

زیباترین جاذبه طبیعی بوشهر منطقه محافظت‌شده مند به حساب می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.