تله کابین حیران | لذت پرواز در بین ابرها

0

گردنه حیران یکی از زیباترین شاهکارهای خلقت در ایران است. منطقه‌ای که همیشه و در هر فصلی از سال پوشیده از ابر و مه است و به همین دلیل حیران، به معنای احاطه شده در مه نام گرفته است. این منطقه در حد فاصل گیلان و اردبیل قرار دارد و زیبایی‌های خیره‌کننده آن هرساله گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. حال تصور کنید بتوانید این بهشت زیبا را از بالا و دیدی گسترده‌تر ببینید و در دل ابرهای بی‌شمارش پرواز کنید. چه لذتی بالاتر از این؟ تله کابین حیران این لذت را برای شما فراهم کرده است و با اتصال دو استان زیبای گیلان و اردبیل به یکدیگر و عبور از دل زیباترین نقاط طبیعت لذتی بکر به شما می‌بخشد. اگر شما هم فکر رفتن به این تله کابین زیبا امانتان را بریده پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع سفر این راهنما را تا انتها بخوانید.

 تله کابین حیران کجاست؟

عکس تله کابین حیران

تله کابین حیران تقریباً در سال 1390 در دهکده توریستی حیران و در دل ارتفاقات البرز افتتاح شد. شرق این تله کابین به دریای بی‌کران خزر، شهر آستارا و گردنه زیبای حیران، غرب و جنوب ‌آن به جنگل‌های سرسبز فندقلوی استان اردبیل و شمالش به شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان متصل است. این تله کابین طولی بالغ بر 1500 متر دارد و در این مسیر طولانی از دل ابرها، جنگل‌ها و ارتفاعات مختلف عبور می‌کند. بازه زمانی که شما در این تله کابین هستید، تقریباً 25 دقیقه است که 12 و نیم دقیقه برای مسیر رفت و 12 و نیم دقیقه برای برگشتتان در نظر گرفته شده است.

عکس سفری بر فراز ابرها تله کابین حیران

سفری بر فراز ابرها و ارتفاعات البرز با هوایی مطبوع و دیدن زیباترین و بکرترین منظره‌ها از این مجموعه، مجموعه‌ای بی‌مثال و تکرارنشدنی در کشورمان ساخته  است. از جمله مناطقی که در هنگام سفر با تله کابین می‌توانید ببینید، می‌شود به قلعه شیندان اشاره کرد که ویو و منظره‌ای رؤیایی برا مسافران تله کابین به ارمغان می‌آورد. این قلعه متعلق به دوره ساسانیان است و در حال حاضر در قلمرو کشور آذربایجان قرار دارد.

حدوداً 33 دستگاه تله کابین در این مکان وجود دارد که 30 تای آن‌ها معمولی و دارای کابین‌های 6 نفره است و 3 تای باقی مانده کابین های ویژه و VIP هستند که قیمت بالاتری دارند. ایستگاه‌های این تله کابین بسیار استاندارد و امن است و امنیت خاطر مسافران خود را به‌خوبی فراهم می‌کند و تمامی آن‌ها از شرکت دوپل مایر اتریش تهیه شده است.

امکانات تله کابین حیران

اینجا یکی از معروف ترین تله کابین های ایران است که در مسیر طولانی خود امکانات متنوع و زیادی دارد. بستگی به این که شما از کدام قسمت آن استفاده کنید می‌توانید از این امکانات برخوردار شوید. در تله کابین حیران آستارا، شما علاوه بر خود تله کابین می‌توانید از امکانات دیگری نظیر پیست کارتینگ، استفاده کنید. پیست کارتینگ تفریحی مناسب برای عاشقان سرعت و هیجان است. شما می‌توانید با استفاده از این پیست آن هم در این مکان زیبا آدرنالین خود را به اوج برسانید. پیست کارتینگ در واقع نوعی مسابقه اتوموبیل‌رانی است که با خودروهایی چرخ باز به نام کارت انجام می‌شود.

عکس امکانات تله کابین حیران

از تفریحات تله کابین گردنه حیران آستارا که بگذریم در تله کابین حیران اردبیل، شما می‌توانید لذت خوردن غذایی مطبوع و چایی دبش را در این فضای بی‌نظیر و چایخانه‌های سنتی و کافه رستوران‌های آن تجربه کنید. به‌عنوان مثال یکی از رستوران‌‌های این منطقه که در بکرترین نقطه آن قرار دارد، رستورانی است که روی تپه‌ای به نام آخرا آخار قرار گرفته است.

جاهای دیدنی اطراف تله کابین حیران

اگر به تله کابین حیران  رفتید؛ حتماً به جاهای دیدنی اطراف آن هم سری بزنید و از طبیعت بکر و هوای زیبای این مناطق لذت ببرید. جاذبه‌های گردشگری متفاوت و جذاب زیادی در اطراف این تله کابین وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 گردنه حیران

عکس  گردنه حیران

به جرئت می‌توان گفت زیباترین نقطه دیدنی این منطقه گردنه حیران است. این گردنه در حد فاصل آستارا و اردبیل قرار دارد؛ اما از نظر تقسیم‌بندی استانی متعلق به استان گیلان است؛ گردنه‌ای فرو رفته در ابر و مه که بیشتر به رؤیا و خیال می‌ماند تا واقعیت. بی‌دلیل نیست که گذشتگان برای آن نام حیران را در زبان تالشی انتخاب کرده‌اند. یکسوی این گردنه را جنگل‌های انبوه و سرسبز پوشانده است و سوی دیگر آن را دره‌ای عمیق. در این میان عبور رود ارس از میان این همه زیبایی به شگفتی‌های این منطقه افزوده است.

عکس  گردنه حیران

این منطقه 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این ارتفاع در کنار رطوبت همیشگی دریای خزر منجر به مه‌آلودگی این منطقه شده است. دهکده گردشگری حیران نیز در این منطقه قرار دارد که امکانات فراوان و جاذبه‌های آن می‌تواند برای شما لذت سفری آسوده و بی‌نظیر را در دل طبیعت به همراه داشته باشد.

 جنگل های فندقلو

عکس  جنگل های فندقلو

دومین منطقه جذاب در نزدیک تله کابین حیران اردبیل، جنگل‌های فندقلو است. جنگلی بی‌مثال که یکی از دیدنی‌تربن نقاط شمال غرب ایران و بکرترین جاهای دیدنی اردبیل است و سرشار از درخت‌های فندق و گل‌های زیبای بابونه است. هرساله در این دشت‌های پهناور، به یمن وجود این گل‌های زیبا جشنواره گل بابونه برگزار می‌شود. این جنگل بکر با ۱۶هزار هکتار وسعت، یکی از مناطق گردشگری شهر اردبیل است که در 39 کیلومتری اردبیل، 67 کیلومتری آستارا و در جنوب شهر نمین واقع شده است. این جنگل پوشش گیاهی خاص و متنوعی دارد. از گونه‌های جنگلی و نادر آن می‌توان به فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک اشاره کرد.

عکس  جنگل های فندقلو

این جنگل در گویش محلی «مشه» خوانده می‌شود و علاوه بر جنگل‌های فندق و گل‌های بابونه‌اش، تله کابین و آبگرم‌های آن نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. دو مسیر دریاچه سوها و آبشار لاتون بهترین مسیرها برای کوهنوردی در این جنگل محسوب می‌شوند و توقف‌گاه آن‌ها آبگرم مشه سویی است.

 روستای حیران

عکس  روستای حیران

این روستای زیبا یکی از مناطقی است که وقتی سوار بر تله کابین از فراز کوه‌ها عبور می‌کنید نظاره‌گر آن خواهید بود. روستای حیران آستارا فقط 30 کیلومتر با شهر آستارا فاصله دارد. این منطقه ییلاقی و زیبا خود از سه روستای کوچک‌تر با نام‌های حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. اکثر مردم این روستا، همچون دیگر روستاهای شمالی به کارهایی چون کشاورزی و دامداری مشغول هستند. با این وجود با گذشت زمان و توریستی شدن روستا عده‌ای از مردم رفته‌رفته به سمت کارهای توریستی و گردشگری نظیر اجاره ویلا و ساخت صنایع دستی جذب شدند.

بهترین زمان بازدید از تله کابین اردبیل

گردنه حیران و تله کابین حیران در تمام فصول سال زیبایی‌های منحصر به خود را دارند. حتی در فصل زمستان که تمام گردنه سفیدپوش می‌شود نیز این منطقه زیبایی خود را حفظ می‌کند. با این وجود اینکه در چه فصلی از سال به این منطقه سفر کنید به سلیقه و تجهیزات خودتان برمی‌گردد. اگر شما فردی هستید که گرمای تابستان امانتان را می‌برد و تحمل روزهای سوزان و طولانی تابستان را ندارید پیشنهاد ما برای شما گردنه ییلاقی حیران و استفاده از تله کابین زیبای آن در این فصل است. اگر هم سفری پرچالش در دل یخبندان و زیبایی‌های زمستان با منظره‌ای پوشیده از برف را دوست دارید باز هم این گزینه بهترین گزینه برای شماست. منتها خاطرتان باشد که اگر در فصل سرما به این مناطق سفر می‌کنید، به علت پرخطر بودن مسیر، حتماً تجهیزات لازم نظیر زنجیرچرخ را همراه خود داشته باشید.

اطلاعات بازدید از تله کابین حیران

عکس بازدید از تله کابین حیران

مجموعه تله کابین حیران هرروزه از ساعت 11:5 صبح تا 19:30 فعال است. البته در ایام تعطیل ساعت فعالیت مجموعه از 10 تا 21 است. قیمت بلیط تله کابین حیران بسته به نوع کابینی که شما انتخاب می‌کنید، متغیر است. اگر از کابین‌های معمولی استفاده کنید؛ قیمت بلیط به‌ازای هر فرد بزرگسال 30 هزار تومان و به‌ازای هر کودک 20 هزار تومان است. اگر هم قصد استفاده از کابین‌های ویژه و VIP را داشته باشید؛ بهای آن‌ها نفری80 هزار تومان است. تفاوت کابین‌های ویژه با کابین‌های معمولی در این است گه در این کابین‌ها می‌توانید از لذت شنیدن موسیقی و کابین‌هایی مبله همراه با یخچال بهره ببرید.

مسیر دسترسی

بهترین مسیر برای رفتن به تله کابین حیران این است که به 35 کیلومتری آستارا به اردبیل بروید سپس به منطقه‌ای با اسم حاجی امیر که رسیدید می‌توانید ورودی این تله کابین را مشاهده کنید و از این قسمت بلیط تهیه کنید. همان طور که در بالا گفتیم قیمت بلیط تله کابین حیران چندان بالا نیست؛ پس با خیال راحت خرید کنید و از سفر خود لذت ببرید.

استان گیلان همواره جزء استان‌های پر تردد و مسافرپذیر بوده است و اغلب افراد حداقل یک بار به این استان سرسبز و دوست‌داشتنی سفر کرده‌اند. اما ممکن است هنوز از دیدن گردنه حیران و استفاده از تله کابین حیران غافل مانده باشند. اگر شما هم هنوز به این مکان زیبا نرفته‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم وقت را غنیمت بشمارید و هرچه سریع‌تر به این مکان رؤیایی بروید تا کمی در فضای مه‌آلود و سرسبز آن، دود و دم شهر را به فراموشی بسپارید و به ریه‌های خود فرصت نفس کشیدن بدهید. اگر هم از این مکان زیبا دیدن کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

این تله کابین در حد فاصل آستارا و اردبیل قرار دارد.

قیمت بلیط کابین‌های معمولی، نفری 30 هزار تومان و کابین‌های ویژه نفری80 هزار تومان است.

استفاده از تله کابین حیران در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص خود را دارد. اما در فصول مساعد سال سفر به این مناطق راحت‌تر و بدون دردسرتر است.

گردنه حیران و جنگل‌های فندقلو نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به این منطقه است.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.