بازار صفویه تهران | طعم‌ خوش خرید با خاطره‌ حجره‌های قدیمی

0

بازار صفویه تهران یکی از بازارهای قدیمی پایتخت است که خرید در آن حال‌و‌هوای دیگری دارد. این بازار در خیابان ولیعصر تهران واقع شده و بورس زیباترین پوشاک و کیف‌و‌کفش تهران است. به لطف این شرایط، گردشگران اهل‌دلی که قدر خرید در مراکز خرید تهران را می‌دانند، راه بازارچه صفویه را در پیش می‌گیرند. این بازار نه‌تنها بنایی ماندگار و تاریخی است، بلکه فروشنده‌های قدیمی و خوش‌انصافی دارد. این فروشنده‌ها نبض بازار را در اختیار دارند و کالاهای باکیفیت و زیبا را قیمت‌های مقطوع می‌فروشند. از آنجایی که می‌دانیم بازارهای قدیمی ایران جایگاه ویژه‌ای در دل همراهان ما دارند، در ادامه با هم به ویژگی‌های جالب بازارچه صفویه اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها شما را به هوس می‌اندازد تا در اولین برنامه بازارگردی خود در تهران، سری به بازارچه صفویه بزنید.

بازار صفویه کجاست؟

تهران‌گردی را سراغ نداریم که نام خیابان ولیعصر به گوشش نخورده باشد. این خیابان شاهراه دستیابی به بازار صفوی به حساب می‌آید. خیابان ولیعصر از شمال و جنوب شهر تهران خوش‌مسیر است. این شرایط باعث شده تا در کنار دسترسی راحت به بازارچه صفویه، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تهران پیدا کنید. برای رسیدن به خیابان ولیعصر باید خودتان را به مرکز پایتخت برسانید. سپس حدفاصل میدان راه‌آهن تا میدان تجریش را در پیش بگیرید. در نهایت آدرس پارک ملت تهران را از رهگذران بپرسید. به این پارک که رسیدید، فاصله چندانی با بازارچه صفویه ندارید. این بازار دقیقاً در روبه‌روی پارک ملت خودنمایی می‌کند.

بازار صفویه تهران به چه دوره‌ای باز می‌گردد؟

عکس بازار سنتی صفویه در تهران

حتماً با شنیدن نام صفویه به این فکر افتاده‌اید که قدمت این بازار به دوران صفویان باز می‌گردد. بر خلاف این نامگذاری، ریشه‌های ساخت این بازار به دوران پهلوی نسبت داده می‌شود. با این حال به لحاظ معماری و تاریخچه، رنگ‌و‌لعاب زیبای بازارهای باشکوه صفویان در این بازار کاملاً مشهود است. بازار زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم در دوره پهلوی دوم بنا شد. کلنگ احداث این بازار در سال ۱۳۴۷ بر زمین خورد. چیزی حدود ۳ سال بعد، بازار صفوی در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. از آن زمان تاکنون بازار صفوی یکی از قطب‌های خرید تهران است. در کنار پروژه ساخت بازار،‌ پارک شاهنشاهی نیز در روبه‌روی این بازار ساخته شد.

عکس بازار سنتی صفویه در تهران

این پارک که امروزه آن را با نام پارک ملت می‌شناسیم، با هدف تکمیل جاذبه‌های بازارچه صفویه احداث گردید. به لطف این شرایط خیابان ولیعصر رونق پیدا کرد و به مرکز خرید و تفریح تهرانی‌ها تبدیل شد. از آنجایی که در آن زمان بازارهای بزرگ چندانی در تهران وجود نداشت، بازار صفوی به‌سرعت جای خود را در میان گردشگران و پاساژگردها باز کرد. با گذشت حدود ۲ سال از افتتاح بازار، در این مرکز خرید جای سوزن‌انداختن نبود و تمامی غرفه‌های آن واگذار شد. از آن زمان تاکنون این بازار از رونق نیفتاد تا امروزه در کنار مرکز خرید، یکی از بناهای تاریخی تهران نیز به حساب آید.

بازار صفویه تهران چه معماری دارد؟

در زمان ساخت بازار صفوی چیزی برای بنای آن کم گذاشته نشد. به همین دلیل در کنار گذشت سالیان دراز، این بازار هنوز هم زیبا و خاطره‌انگیز است. ریشه‌های معماری این بازار به بناهای قدیمی دوران صفویان در اصفهان باز می‌گردد. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به کاشی‌کاری‌های زیبا، گچ‌بری‌های تماشایی و ورودی سنتی این بازار بیندازید. جالب است بدانید دو تن از تاجرین تهرانی با نام‌های محمد تقی نیلی و حسن پیرایش، سرمایه ساخت بازار صفوی تهران را فراهم کردند. این تاجرین خوشنام اکنون چهره در نقاب خاک کشیده‌اند، اما یادگاری از خود باقی گذاشته‌اند که تا آینده‌های دور نام آن‌ها را در ذهن تهرانی‌ها زنده نگه می‌دارد. گفته می‌شود معماری بازار صفوی به اندازه‌ای به معماری بازارهای اصفهان نزدیک است که کارشناسان این بازار را خواهرخوانده بازار هنر اصفهان می‌دانند.

بازار صفویه تهران چه جاذبه های گردشگری دارد؟

اولین جاذبه گردشگری این بازار، معماری زیبا و بنای سنتی آن است. به لطف این معماری، گردشگرانی که می‌خواهند خریدی خاطره‌انگیز در بازاری سنتی را تجربه کنند، راه بازار صفوی را در پیش می‌گیرند. در این بازار همانند هر مرکز خرید دیگری از شیرمرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. این شرایط باعث شده تا پاساژ‌گردها با سبدی از سوغاتی و کالاهای باکیفیت از بازار صفوی بیرون بیایند.

بازار صفویه چه فروشگاه‌ هایی دارد؟

بازار صفوی در ابتدا با هدف فروش صنایع‌دستی احداث شد. این بازار سالیان دراز بورس بهترین صنایع‌دستی تهران بود. با این حال از آنجایی که با بازاری در قلب تهران روبه‌رو هستیم، گذشت زمان کاربری بازار را تغییر داد. این روزها فروشگاه‌های پوشاک زنانه و مردانه، جواهرفروشی‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و کیف و کفش در بازار صفوی صف کشیده‌اند. هم‌اکنون فروشگاه‌های این بازار در ۳ طبقه فعال هستند. طبق معمول تمامی مراکز خرید، طبقه اول بازار صفویه مهم‌ترین قسمت آن است.

در این طبقه برند بوسینی، تولیدکننده پیراهن‌های ورزشی و برند بوفالوی سفید، تولیدکننده کیف‌و‌کفش، حضور چشمگیری دارد. برند هالیدی نیز از دیگر برندهای معروف در بازار صفوی به حساب می‌آید. طبقه منهای یک این بازار به غرفه‌های صنایع‌دستی اختصاص یافته است. در این طبقه بهترین صنایع‌دستی تهران و اصفهان پیش‌روی هنردوستان قرار گرفته است. کیف‌های دستباف، قالی، گلیم، جاجیم، تابلوفرش، ظرف‌های چینی، لوازم نقره‌کاری‌شده و لباس‌های محلی از مهم‌ترین کالاهایی است که در طبقه منهای یک بازار مشاهده می‌شود.

بازار صفویه تهران چه امکانات رفاهی دارد؟

از آنجایی که با بازاری قدیمی روبه‌رو هستیم، توقع امکانات رفاهی خاصی را نباید داشت. در این بازار خبری از کافی‌شاپ و رستوران آنچنانی نیست. از طرف دیگر این بازار پارکینگ اختصاصی هم ندارد. با این حساب برای پارکینگ باید روی خیابان‌های اطراف و پارکینگ پارک ملت حساب باز کنید. به گردشگرانی که تاکسی را برای تهران‌گردی انتخاب می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم در میدان ونک سوار تاکسی شوید و خودتان را به بازار صفوی برسانید.

بازار صفویه به کدام جاهای دیدنی تهران نزدیک است؟

نزدیک‌ترین جای دیدنی تهران به بازار صفوی، پارک ملت است. این بازار چیزی حدود ۴۶ کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی فاصله دارد و ۱۳.۴ کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد دورتر است. به گردشگرانی که می‌خواهند اقامتی نزدیک بازار صفوی داشته باشند، هتل‌های هما، آزادی، استقلال و پارسیان تهران را پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم از بازارگردی خسته شدید و خواستید دلی از عزا در بیاورید، سری به رستوران یاس در ۶۳ متری بازار صفوی بزنید. دونر گاردن، کافه کلاسیک و مرغ‌ سوخاری سو گود از دیگر مکان‌های غذایی نزدیک به این بازار به حساب می‌آید.

 

بازار صفویه تهران از کدام مسیر سرراست‌تر است؟

از آنجایی که خیابان ولیعصر یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران است، مترو گزینه مناسبی برای رسیدن به این بازار شناخته می‌شود. برای رسیدن به بازار باید سوار خط یک مترو تهران شوید. به ایستگاه مترو میرداماد که رسیدید، پیاده شوید و راه بازار صفوی را در پیش بگیرید. اتوبوس‌های شهری راه‌آهن تجریش هم مقابل بازار ایستگاه دارد.

آدرستهران، خیابان ولیعصر، روبه‌روی ورودی اصلی پارک ملت، بازارچه صفویه
شماره تماس۰۲۱۲۲۰۳۹۰۶۳
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
ساعات کاری در روزهای تعطیلجمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر

بازار صفویه با طیف گسترده‌ای از مغازه‌های خوش‌رنگ‌و‌لعاب و معماری زیبا، جایی دیدنی است که لذت تهران‌گردی را دوچندان می‌کند. از آنجایی که خاطر همراهان خود در ره بال آسمان را می‌خواهیم، پیشنهاد می‌کنیم گشت‌و‌گذار در بازار صفوی را به برنامه تهران‌گردی خود اضافه کنید. در پایان اگر شما هم تجربه‌های سودمندی از این بازار دارید یا خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در بازار صفوی در ذهن شما تداعی شده است، خواهشمندیم این خاطره‌های خوش و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

بازار صفویه در خیابان ولیعصر تهران و روبه‌روی پارک ملت قرار گرفته است.

ساخت این بازار در سال ۱۳۵۰ به پایان رسید و بنای آن به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد.

فروشگاه‌های پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات و صنایع‌دستی از مهم‌ترین مغازه‌های بازار صفویه به حساب می‌آید.

این بازار همانند بازارهای قدیمی اصفهان در دوران صفویان ساخته شده است.

پارک ملت و خیابان ولیعصر از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک به بازار صفویه به حساب می‌آید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.