خیابان ولیعصر تهران | خیابانی با چنارهای سرسبز 

0

تقریباً باید گفت که در هر شهری از دنیا، یک خیابان اهمیت و شهرت بسیاری دارد. جالب است بدانید که نه فقط در استان تهران و شمال ایران، بلکه در تمام خاورمیانه، خیابان ولیعصر تهران شهرت دارد. این خیابان یکی از مهم‌ترین و بلندترین خیابان‌های ایران است. زندگی در این خیابان به‌صورت 24ساعته جریان دارد. انواع مراکز خرید تهران تا رستوران‌های پایتخت در این خیابان حضور دارند. خیابان ولیعصر یک خیابان نیست. بلکه خود این خیابان قابلیت تبدیل‌شدن به یک شهر را دارد! از پایین تا بالای ولیعصر را که بروید، تمام تهران را می‌توانید بشناسید! از خیابان ولیعصر تا میدان ولیعصر تهران، از پیاده روی در میدان ولیعصر تا مسیر پیاده‌روی میدان ولیعصر تا کارگر، هرکدام لذتی دارد که باید حتماً بچشید. با ما همراه باشید تا همانند خطوط کف دست خود، این خیابان را هم بشناسید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

خیابان ولیعصر تهران کجاست؟

خیابان ولیعصر تهران

اگر یک خط فرضی از وسط تهران بکشیم که آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کند، خیابان ولیعصر دقیقاً همان خط خواهد بود! این خیابان درست در مرکز شهر و در محور شمال به جنوب قرار دارد. خیابان ولیعصر جنوبی‌ترین نقطه تهران را به شمالی‌ترین نقطه تهران متصل می‌کند. این خیابان از جنوب شهر یعنی میدان راه آهن آغاز شده و تا میدان تجریش ادامه پیدا می‌کند. در طول مسیر، خیابان ولیعصر از بسیاری از مهم‌ترین خیابان‌های تهران و میدان‌ها از جمله میدان ولیعصر عبور می‌کند. خیابان ولیعصر اهمیت بسیاری در پایتخت دارد. بسیاری از مراکز خرید، رستوران‌ها، سینماها، پارک‌ها و بیمارستان‌های مهم در همین محدوده واقع شده‌اند. همین موضوع اهمیت خیابان ولیعصر را دوچندان می‌کند.

خیابان ولیعصر تهران

فقط باید بدانید که بخش‌هایی از این خیابان در محدوده طرح ترافیک هستند. از خیابان مطهری به پایین، این خیابان در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. همچنین بسیاری از قسمت‌های این خیابان یک‌طرفه است و امکان دارد شما را گیج کند. برای مثال از میدان ولیعصر تا شهید بهشتی، فقط می‌توان این خیابان را به سمت شمال رفت. همچنین بخش‌هایی از این خیابان در محدوده طرح زوج و فرد سابق و طرح آلودگی هوای امروزی قرار دارد. این خیابان از همت به پایین، در محدوده طرح آلودگی هوا قرار دارد؛ پس برای تردد در این خیابان باید مسائل مختلف را در نظر بگیرید.

معرفی خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران است که از مرکز پایتخت عبور می‌کند. این خیابان هم مراکز خرید بسیاری دارد و هم برای تفریح و وقت‌گذرانی جان می‌دهد. بسیاری از مسافران، پیاده‌روی در این خیابان را تجربه می‌کنند تا تهران را به معنای واقعی بشناسند. قدمت خیابان ولیعصر تهران به اواخر دوره قاجار و وزیر جنگی رضاخان باز می‌گردد. این خیابان جزو پرترددترین خیابان‌های تهران است. زندگی شبانه نیز تا پاسی از شب در آن جریان دارد. از شکم‌گردی تا خرید در بازارچه‌ها تا پیاده‌روی و ورزش را می‌توانید در این خیابان تجربه کنید. با ما همراه باشید تا این خیابان را مثل کف دست خود بشناسید.

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر تهران

تاریخ ساخت این خیابان زیبا به زمانی باز می‌گردد که رضاخان در دوران قاجار وزیر جنگ بود. در سال 1300، رضاخان بخش‌هایی از زمین‌های بهجت‌آباد شمیران را خریداری کرد. سپس کاخی که به دختر ناصرالدین‌شاه تعلق داشت را نیز خرید. در همین دوران برای دسترسی به این کاخ، خیابانی در محدوده شمیرانات ساخت.

خیابان ولیعصر تهران

تا پیش از آنکه رضاخان به سلطنت برسد، کاخ‌هایی در بخش جنوبی و شمالی تهران قرار داشتند. برای مثال کاخ گلستان در جنوب تهران و کاخ نیاوران در شمال تهران حضور داشتند. در آن دوران، خاندان سلطنتی هنگام زمستان به کاخ‌های جنوبی و هنگام تابستان به کاخ‌های شمالی می‌رفتند. به همین خاطر به یک مسیر تردد بسیار عالی نیاز داشتند. همین موضوع دلیل ساخت جاده اختصاصی خاندان پهلوی شد. وی مسیری ساخت و آن را جاده پهلوی نام‌گذاری کرد. این جاده، طولانی‌ترین جاده در تمام خاورمیانه شد. هنوز هم این خیابان، بلندترین خیابان در تمام ایران و خاورمیانه است.

خیابان ولیعصر تهران

نهرکشی و درختکاری در این خیابان از همان سال 1300 آغاز شد. درختانی که امروز هم شاهد حضور آن‌ها هستیم، روایت این تاریخ هستند. بعد گذشت ۷ سال، این خیابان را سنگ‌فرش کردند. از سال 1310، عملیات آسفالت خیابان ولیعصر آغاز شد. در سال 1318، هر دو طرف خیابان را به فاصله دو متری از هم درختان چنار کاشتند. در بین هر دو درخت نیز یک بوته گل سرخ کاشته شد. دو حلقه چاه در منطقه زعفرانیه وجود داشت که از آن‌ها برای آبیاری این درختان استفاده می‌شد. بر اساس برخی منابع، 20هزار درخت در این خیابان کاشته شد. برخی منابع نیز تعداد آن‌ها را 60هزار درخت برآورد می‌کنند.

میدان ولیعصر و سایر میدان‌ها و تقاطع‌های مهم، در دوران پهلوی به این خیابان اضافه شد. تا انقلاب، خیابان ولیعصر را با نام خیابان پهلوی می‌شناختند. بعد انقلاب برای مدتی این خیابان را به مصدق تغییر نام دادند و در نهایت به ولیعصر تبدیل شد.

نقشه خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر تهران

این خیابان در محور شمالی – جنوبی قرار دارد. وقتی که روی نقشه به این خیابان نگاه می‌کنیم، طولانی‌ترین خطی که از مرکز تهران عبور کرده و آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند، خیابان ولیعصر است.

طول خیابان ولیعصر

طول خیابان ولیعصر

در بخش تاریخچه گفتیم که در همان دوران سلطنت رضاخان، خیابان ولیعصر به طولانی‌ترین جاده در تمام خاورمیانه تبدیل شد. جالب است بدانید که این رکورد هنوز هم شکسته نشده است. خیابان ولیعصر 17.9 کیلومتر طول دارد. این خیابان جنوبی‌ترین بخش پایتخت را به شمالی‌ترین بخش متصل می‌کند. اگر از میدان راه‌آهن مسیر خود را آغاز کنید و تا میدان تجریش ادامه دهید، از مهم‌ترین بخش‌های تهران عبور خواهید کرد. میدان منیریه که به فروش لوازم ورزشی شهرت دارد در نزدیکی همین خیابان واقع شد است. همچنین از میدان ونک با مراکز خرید و اداری بسیار بزرگ و معروف نیز عبور خواهید کرد. خیابان جمهوری، خیابان امام خمینی و چهارراه ولیعصر همگی در این مسیر قرار دارند. در طول راه از میدان ولیعصر تهران نیز عبور خواهید کرد.

میدان ولیعصر تهران

میدان ولیعصر تهران

میدان ولیعصر تهران تقریباً در بخش میدان خیابان ولیعصر قرار دارد. این میدان یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین میدان‌ها در تمام تهران است. میدان ولیعصر از تقاطع خیابان ولیعصر تهران، بلوار کریم‌خان و بلوار کشاورز به وجود می‌آید. به همین خاطر اهمیت بسیاری دارد و نوعی شاه راه محسوب می‌شود. دور این میدان می‌توانید شاهد انواع مراکز خرید و فروشگاه‌های متنوع باشید. مدتی است که خود میدان را نیز به یک مرکز خرید و بازارچه زیرزمینی تبدیل کرده‌اند. این بازارچه به نوبه خود یکی از جاهای دیدنی پایتخت محسوب می‌شود. حتی گشت‌وگذار در آن یک مسیر عالی برای پیاده روی در میدان ولیعصر خواهد بود.

میدان ولیعصر

سینما قدس، سینما استقلال و سینما آفریقا در نزدیکی همین میدان قرار دارند. بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها سنتی و بسیار باصفا نیز دور میدان به چشم می‌خورند. میدان ولیعصر پاتوقی برای دانشجویان تهران است. این میدان در فاصله کمی از پارک لاله قرار دارد. حتی قدم‌زدن در بلوار کشاورز نیز می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. این منطقه بورس کافه های تهران نیز است. پس می‌توانید از کافه‌گردی در این منطقه نیز لذت ببرید. خلاصه که میدان ولیعصر یک میدان عالی برای سرگرمی و وقت‌گذرانی در پایتخت است.

میدان ولیعصر تهران

یکی از نکاتی که درباره میدان ولیعصر باید بدانید، وجود یک تابلوی بیلبورد بسیار بزرگ دور میدان است. این تابلو اهمیت بسیاری دارد. در حقیقت بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی و فرهنگی از طریق این میدان به اطلاع مردم می‌رسد. در حقیقت این بیلبورد یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بیلبوردهای شهری در تمام ایران است. میدان ولیعصر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و ورود به آن بدون مجوز طرح ترافیک ممنوع است.

جاهای دیدنی نزدیک خیابان ولیعصر تهران

  • باغ فردوس و موزه سینما

باغ فردوس و موزه سینما

باغ موزه فردوس از جمله زیباترین و باصفاترین جاهای دیدنی خیابان ولیعصر تهران محسوب می‌شود. قدمت این باغ به دوران قاجار باز می‌گردد. البته برای مدت‌ها این باغ را به حال خود رها کرده بودند. در دوران پهلوی دوباره باغ فردوس احیا شد و به شکلی امروز شاهد آن هستیم درآمد. این باغ فضایی بسیار زیبا و تماشایی دارد. در گذشته از این باغ برای انواع جشن‌های ملی و هنری استفاده می‌کردند. در سال 1381 بود که باغ فردوس به موزه ملی سینمای ایران تبدیل شد. پیش از آن در سال 1377، موزه ملی سینما را در لاله‌زار بنا کردند.

باغ فردوس و موزه سینما

در حقیقت سال 1381 این موزه به باغ فردوس جابه‌جا شد. هدف اصلی افتتاح این موزه، حفظ گنجینه‌های ارزشمند سینمای ایران بود. در این باغ موزه، سالن‌های سینمای بسیار خاص و دوست‌داشتنی وجود دارند که اصلاً نمی‌توانید از تماشای فیلم داخل آن‌ها بگذرید. حتی در روزهایی که هوا مناسب است، یک سانس در باغ و روی پرده سفید موقت برگزار می‌شود. این نوع تماشای فیلم می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی باشد. در فضای داخل عمارت هم می‌توانید از آثار قدیمی متعلق به سینمای ایران دیدن کنید. این باغ‌موزه در فصل بهار بسیار زیبا و تماشایی است.

آدرستهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، بعد از عارف نسب، مجموعه باغ فردوس
شماره تماس۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵
ساعت کارهمه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ | جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ | شنبه‌ها تعطیل
هزینه ورودی3هزار تومان
  • پارک ملت

پارک ملت

از زیبایی پارک ملت تهران هرچه بگوییم کم گفتیم. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک های تهران است. پارک ملت در دوران پهلوی داخل خیابان ولیعصر ساخته شد. این پارک فضایی بسیار بزرگ دارد. پارک ملت برای تمامی گروه‌های سنی بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود. این پارک درست در ضلع غربی خیابان ولیعصر و نزدیک چهارراه پارک‌وی قرار دارد. دورتادور پارک ملت نیز می‌توانید شاهد حضور بهترین رستوران های تهران باشید. البته برخی معروف‌ترین مراکز خرید تهران نیز در همین نزدیکی قرار دارند. این پارک هر روز صبح میزبان ورزشکارانی است که در ورزش همگانی شرکت می‌کنند. مسیر تندرستی، میز تنیس، زمین اسکیت، والیبال، بدمینتون و میزهای پینگ‌پنگ بخشی از امکانات تفریحی پارک ملت به حساب می‌آیند. زمانی که در زمستان هوای تهران برفی شود هم مردم پایتخت برای برف‌بازی به پارک ملت می‌آیند. این پارک دریاچه‌ای زیبا دارد که جزو زیباترین بخش‌های پارک به شمار می‌رود. خلاصه که پارک ملت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خیابان ولیعصر تهران است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع آیت الهه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، بوستان ملت
  • پارک ساعی

پارک ساعی

پارک ساعی را می‌توان یکی از عاشقانه‌ترین و شاعرانه‌ترین پارک‌های تهران دانست. نمی‌‌توان گفت چرا؛ اما این پارک با تمامی پارک‌های تهران و ایران تفاوت دارد. پارک ساعی در نزدیکی پل همت و ضلع شرقی خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. برای دسترسی به این پارک، تعداد بسیاری پله را باید به سمت پایین بروید. در حقیقت پارک داخل گودی قرار دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا افرادی کهن‌سال به‌ندرت در این پارک حضور داشته باشند. پارک ساعی دارای نیمکت‌های دنجی است که می‌توانید روی آن‌ها خلوت کنید. این پارک را همه به وجود قفس‌های مخصوص حیوانات نیز می‌شناسند. پارک ساعی انگار که یک باغ‌وحش کوچک و دنج داخل خود دارد. برخی قفس‌ها مخصوص نگهداری از پرندگان و برخی دیگر مخصوص خرگوش‌ها هستند. این پارک می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی باشد. فضای پارک در هنگام شب بسیار زیبا نورپردازی می‌شود و مناسب پرسه‌های شبانه است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از یوسف‌آباد، ایستگاه آبشار
  • پارک دانشجو و تئاتر شهر

پارک دانشجو و تئاتر شهر

پارک دانشجو از جمله معروف‌ترین پارک های تهران است. این پارک را به سبب قرارگیری تئاتر شهر در آن می‌شناسند. همان طور که می‌دانید، تئاتر شهر یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در تمام ایران محسوب می‌شود. بسیاری از هنرمندان نامی کشور، تئاترهای بزرگ خود را در این سالن برگزار می‌کنند. همچنین بسیاری از رویدادهای بزرگ فرهنگی و سینمایی نیز در همین پارک برگزار می‌شود. این پارک درست در چهارراه ولیعصر قرار دارد. پارک دانشجو پایین‌تر از میدان ولیعصر تهران قرار دارد. پس مسیر چهارراه ولیعصر تا میدان، یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی در میدان ولیعصر به شمار می‌رود. در طول این مسیر، بسیاری از مراکز خرید تهران را خواهید دید که بورس خدمات کامپیوتری، لوازم اداری، لپ‌تاپ و … هستند.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، چهارراه ولیعصر
  • کاخ مرمر

کاخ مرمر

کاخ مرمر یکی از ارزشمندترین کاخ‌های پایتخت است. این کاخ در مرکز تهران و بخش جنوبی خیابان ولیعصر قرار دارد. موزه مرمر را در پایتخت با نام موزه هنر ایران نیز می‌شناسند. این موزه دارای معماری خاص و بسیار منحصر‌به‌فرد است. بد نیست بدانید که از نظر هنر معماری و تزئینات، کاخ مرمر را با مسجد شیخ لطف الله اصفهان مقایسه می‌کنند. جالب است بدانید که این کاخ تا به امروز شاهد رویدادهای مهم بسیاری بوده است. در ابتدا در محل امروز کاخ مرمر، کاخی متعلق به خانواده فرمان فرمانیان در دوران قاجار وجود داشت. بعد از در دوران پهلوی، رضاشاه دستور ساخت این کاخ را صادر کرد. کاخ مرمر در ابتدا محل اقامت زمستانی پهلوی اول و دفتر کار او بود. رضاشاه کاخ مرمر را ساخت تا قدرت خود را به رخ کشورهای دیگر بکشد.

آدرستهران، خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر
ساعات کاریاز ساعت 9 صبح تا ۱۲ ظهر و از ساعت یک ظهر تا چهار عصر
هزینه ورودی20هزار تومان
  • موزه زمان

موزه زمان

موزه زمان همانند پارک ملت و پارک ساعی درست در مسیر ولیعصر قرار ندارد. بلکه از سه‌راه زعفرانیه باید به سمت زعفرانیه بروید تا این موزه را نبش یک خیابان ببینید. موزه زمان داخل عمارتی قدیمی قرار دارد. قدمت این عمارت به دوران قاجار باز می‌گردد. در نگاه اول که شیفته زیبایی عمارتی خواهید شد که این موزه در آن قرار دارد. نمای خارجی ساختمان آن‌قدر زیباست که نمی‌توانید چشم از آن بردارید. اگر بخواهیم داستان را هیجان‌انگیزتر کنیم، باید بدانید که موزه زمان در دل باغی بسیار سرسبز و تماشایی قرار دارد.

موزه زمان

در گوشه‌ای از این باغ نیز فضایی را به یک کافه بسیار خاص و دوست‌داشتنی اختصاص داده‌اند. در فضای موزه می‌توانید شاهد سیر تکاملی ساعت در دنیا باشید. بسیاری از آثار این موزه ارزش مادی و معنوی بسیاری دارند. قطعاً تعجب می‌کنید ساعتی که به‌راحتی روی دیوار خود قرار می‌دهید، در گذشته به چه شکل بوده است. همچنین در بخشی از موزه می‌توانید از ساعت افراد مشهور ایران دیدن کنید که ساعت‌های خود را به موزه اهدا کردند.

آدرستهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲
ساعات کاریاز ساعت 9 صبح تا 17
هزینه ورودی15هزار تومان
  • فرهنگستان هنر

فرهنگستان هنر

وقتی که از سمت چهارراه ولیعصر به سمت میدان ولیعصر تهران حرکت کنید، در سمت چپ خود و ضلع غربی خیابان ولیعصر، یک ساختمان با آجرهای زرد را خواهید دید که یک محوطه حیاط‌مانند بزرگ دارد. در گوشه این حیاط بزرگ، دربی کوچک وجود دارد که به دنیای هنر منتهی می‌شود. فرهنگستان هنر یکی دیگر از جاهای دیدنی خیابان ولیعصر تهران است. این کتابخانه مرکزی برای هنر و فرهنگ است. در بخشی از آن می‌توانید سری به فروشگاه مرکز کتاب‌های هنری بزنید. این کتابخانه برای دانشجویان هنر بسیار مناسب است. در بخش‌های دیگر فرهنگستان نیز می‌توانید از نمایشگاه‌های هنری مختلف دیدن کنید. برای مثال اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید نمایشگاه نقاشی فرهنگستان هنر را ببینید. این فرهنگستان در زمینه‌های مختلفی از قبیل موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش، معماری، سینما، هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و … فعالیت می‌کند.

آدرسخیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲
ساعات بازدیداز ساعت 9 صبح تا 17
هزینه ورودیرایگان

سینماهای خیابان ولیعصر تهران

  • سینما قدس

سینما قدس

سینما قدس یکی از معروف‌ترین سینماهای تهران است. این سینما را در دوران پیش از انقلاب با نام سینما پولیدور می‌شناختند. بعد از انقلاب، این سینما به سینما قدس تغییر نام پیدا کرد. این سینما در سال 1346 به بهره‌برداری رسید. تا مدت‌های سینما قدس یکی از مهم‌ترین مراکز نمایش فیلم در تمام ایران بود. سینما قدس دارای 500 نفر ظرفیت است. برای مدت محدود این سینما تعطیل شد. البته خوشبختانه در چند سال اخیر، این سینما دوباره به فعالیت خود ادامه داد.

آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر
  • سینما آفریقا

سینما آفریقا

سینما آفریقا یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سینماهای تهران است. این سینما در سال 1343 به بهره‌برداری رسید. سینما آفریقا مجموعاً هزار نفر ظرفیت دارد. امروزه سینماهای بسیاری در تهران افتتاح شده‌اند. بااین‌حال هنوز هم سینما آفریقا در بین مردم شهرت خود را حفظ کرده است. این سینما را در دوران پیش از انقلاب با نام سینما آتلانتیک می‌شناختند. بعد انقلاب اسلامی، این سینما به سینما آفریقا تغییر نام پیدا کرد. سینما آفریقا در حال حاضر ارتقا پیدا کرده است و در آن از بهترین تجهیزات صوتی و تصویری استفاده کرده‌اند.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، روبه‌روی بانک سپه
  • سینما استقلال

سینما استقلال

سینما استقلال نیز جزو سینماهایی است که قدمت آن به پیش از انقلاب باز می‌گردد. این سینما حتی از سینما آفریقا نیز قدیمی‌تر است. سینما استقلال در سال 1339 با نام سینما امپایر افتتاح شد. سینما استقلال کمی بالاتر از میدان ولیعصر قرار دارد. در ایام جشنواره فجر، سینما استقلال بسیار شلوغ می‌شود. این سینما 700 نفر ظرفیت دارد. سینما استقلال درست در مرکز شهر واقع شده است. به همین خاطر طرف‌داران بسیاری دارد. فقط به یاد داشته باشید که در نزدیکی این سینما، خبری از جای پارک خودرو نیست. به همین خاطر بهتر است از اتوبوس BRT برای دسترسی به سینما استفاده کنید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر

رستوران های خیابان ولیعصر تهران

  • رستوران حاج محسن

رستوران حاج محسن

حاج محسن از آن رستوران‌های قدیمی ولیعصر است که اگر غذای آن را نخورید، نصف عمرتان بر فناست! این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران های تهران به شمار می‌رود. رستوران حاج محسن فضایی بسیار ساده دارد و خبری از دکوراسیون لوکس نیست. معمولاً در طول روز این رستوران بسیار شلوغ است. حتی معمولاً باید منتظر بمانید تا یک میز خالی شود. البته کیفیت غذای رستوران حاج محسن آن‌قدر عالی است که ارزش این انتظار را داشته باشد. در این رستوران انواع کباب باکیفیت عرضه می‌شود. اگر راهی رستوران حاج محسن شدید، حتماً چلوکباب آن را بچشید.

آدرس: خیابان ولیعصر، چهارراه ولیعصر، ساختمان علوی، پلاک ۱۴۸۰
تلفن: ۶۶۴۰۸۰۴۱-۰۲۱
  • کباب سرای منصور

کباب سرای منصور

کباب سرای منصور از جمله کبابی‌های اصیل ایرانی است که سالیان سال در خیابان ولیعصر قرار دارد. این کباب‌سرا دارای ظاهری بسیار ساده است. شیشه‌های قدی، میز و صندلی سنتی و کباب‌هایی که روی زغال آماده می‌شوند. کباب‌سرای منصور سال‌هاست که کیفیت خود را حفظ کرده است. کسانی هستند که از آن سر تهران برای چشیدن طعم کباب‌های کبابی منصور عازم خیابان ولیعصر تهران می‌شوند. این کباب‌سرا معمولاً شلوغ است. به همین خاطر باید خودتان را برای ایستادن در صف طولانی آماده کنید.

آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، جنب پله اول
تلفن: ۸۸۷۲۳۷۹۰-۰۲۱
  • رستوران دیدنی ها

رستوران دیدنی ها

اگر دلتان یک رستوران شیک برای قرار کاری یا مناسب خاصی در خیابان ولیعصر تهران می‌خواهد، سری به رستوران دیدنی ها بزنید. این رستوران فضایی بسیار شیک و امروزی دارد و البته که غذاهایی بسیار باکیفیت را ارائه می‌دهد. رستوران دیدنی‌ها جزو رستوران‌های گران تهران قرار می‌گیرد. همچنین برنامه موسیقی زنده نیز در این رستوران برگزار می‌شود. رستوران دیدنی باوجودآنکه غذاهای بسیار متنوعی را عرضه می‌کند؛ اما چلوکباب آن بیش از همه شهرت دارد.

آدرس: خیابان ولیعصر، روبه‌روی پارک ساعی، رستوران دیدنی‌ها
تلفن: ۸۸۷۷۱۰۱۴-۰۲۱
  • رستوران ایران ایتالیا

باوجودآنکه بیشتر ما غذاهای سنتی ایرانی همانند کباب را دوست داریم؛ اما مگر می‌شود از غذاهای ایتالیایی گذشت؟ مخصوصاً وقتی که صحبت از پیتزا به میان بیایید، خیلی از ما کباب را کنار می‌گذاریم! رستوران ایران ایتالیا یکی از بهترین رستوران‌های ایتالیایی در خیابان ولیعصر تهران به حساب می‌آید. البته به‌غیراز پیتزا، انواع برگر و ساندویچ نیز در این رستوران عرضه می‌شود. رستوران ایران ایتالیا ظاهری بسیار امروزی و فضایی دوست‌داشتنی و آرام دارد.

آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه ولیعصر، رستوران ایران ایتالیا
تلفن: ۶۶۴۷۶۳۵۳-۰۲۱
  • رستوران نایب

رستوران نایب

مگر می‌شود بحث خیابان ولیعصر تهران و رستوران‌های آن به میان بیاید و رستوران نایب را فراموش کرد؟ رستوران نایب یکی از قدیمی‌ترین، گران‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های پایتخت است. حتی چند شعبه از این رستوران در کشورهای خارجی نیز فعالیت می‌کنند. رستوران نایب در بخش‌های مختلف تهران شعبه دارد. نایب ولیعصر یکی از معروف‌ترین رستوران‌های نایب در تمام دنیاست. فضای داخلی این رستوران را بسیار شیک و مجلل طراحی کرده‌اند. کیفیت غذاهای نایب بی‌نظیر است و البته که باید هزینه گرانی را بابت غذاهای نایب بپردازید. انواع کباب و گوشت گردن نایب بسیار معروف و پرطرف‌دار هستند.

آدرس: روبه‌روی پارک ساعی و یک شعبه بالاتر از زعفرانیه
  • رستوران لوکس طلایی

رستوران لوکس طلایی

رستوران لوکس طلایی از آن جمله رستوران‌های قدیمی تهران است که همه ساکنین پایتخت آن را می‌شناسند. باوجودآنکه رستوران لوکس طلایی در خیابان فرشته قرار دارد؛ اما ظاهر سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. این رستوران در یک فضای سبز بسیار زیبا قرار دارد. به همین خاطر قطعاً حتی از تماشای زیبایی فضای آن نیز لذت خواهید برد. رستوران لوکس طلایی منویی بسیار متنوع دارد؛ اما اکثر مشتریان، این رستوران را به کباب‌های بسیار خوشمزه و عالی می‌شناسند. فقط همان طور که می‌توانید تصور کنید، غذاهای این رستوران قیمت گرانی دارند.

آدرس: خیابان ولی‌عصر، بالاتر از خیابان فیاضی (فرشته)، پلاک 2955
تلفن: 02122041654

مراکز خرید نزدیک خیابان ولیعصر تهران

  • پاساژ پردیس ولیعصر

پاساژ پردیس ولیعصر

پاساژ پردیس یکی از معروف‌ترین مراکز خرید در محدوده ولیعصر است. این مرکز خرید در نزدیکی میدان ولیعصر قرار دارد. پاساژ پردیس بورس یک صنف خاص نیست. به همین خاطر می‌توانید برای پاساژگردی و وقت‌گذرانی روی این پاساژ حساب باز کنید. پاساژ پردیس برای خرید انواع پوشاک زنانه و مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب است. فقط به یاد داشته باشید که در نزدیکی این پاساژ عمدتاً جای پارک خودرو پیدا نمی‌شود؛ پس بهتر است از مترو و اتوبوس برای دسترسی به پاساژ استفاده کنید.

آدرس: میدان ولیعصر، ضلع شمال‌غربی میدان، کوچه ارژنگ، مرکز خرید پردیس
  • مرکز خرید دی ولیعصر

مرکز خرید دی ولیعصر

میدان ولیعصر مراکز خرید بسیاری دارد. در کنار اداره پست میدان، یکی از مراکز خرید معروف تهران وجود دارد. این مرکز خرید چندان بزرگ نیست؛ اما می‌توانید برای خریدی با قیمت مناسب روی این مرکز خرید حساب باز کنید. در این مرکز خرید انواع فروشگاه لباس زنانه و مردانه در کنار مغازه‌های فروش پارچه و پرده وجود دارند. قیمت اجناس این مرکز خرید اقتصادی و مناسب است.

آدرس: میدان ولیعصر، خیابان ولیعصر، جنب اداره پست، مرکز خرید دی
  • پاساژ بهرام ولیعصر

پاساژ بهرام ولیعصر

پاساژ بهرام را با نام بازار بهرام نیز می‌شناسند. این مرکز خرید یکی از کوچک‌ترین مراکز خرید در خیابان ولیعصر است. پاساژ بهرام در نزدیکی میدان تجریش و بازار قدیمی تجریش قرار دارد. این بازار فضای بسیار کوچک دارد؛ اما شیک و امروزی است. در این پاساژ مغازه‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر حضور دارند. قیمت اجناس این مرکز خرید مناسب است و چندان گران نیست.

آدرس: ولیعصر، میدان تجریش
  • مرکز خرید نگین ولیعصر

مرکز خرید نگین ولیعصر

پاساژ نگین در مسیری قرار دارد که به پارک لاله منتهی می‌شود. این پاساژ یکی از پاساژهای دنج مرکز تهران است. اگر از میدان ولیعصر به سمت خیابان کارگر در بلوار کشاورز پیاده‌روی کنید، در نزدیکی پارک لاله، چشمتان به پاساژ نگین می‌خورد. پاساژ بهرام مخصوص یک صنف خاص نیست. انواع پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش و لوازم اداری در این مرکز خرید حضور دارند. قیمت اجناس در این مرکز خرید مناسب است و می‌توانید خرید مناسبی داشته باشید. پاساژ بهرام برای وقت‌گذرانی گزینه خوبی خواهد بود.

آدرس: میدان ولیعصر، پارک لاله، پلاک 10
  • مرکز خرید گاندی ولیعصر

مرکز خرید گاندی ولیعصر

پاساژ گاندی یکی دیگر از مراکز خرید معروف و نسبتاً لوکس تهران است. مرکز خرید گاندی طراحی معماری بسیار خاص دارد. به شکلی که بیشتر مغازه‌‌های در بالکن قرار دارند و دارای نورگیر مناسبی هستند. در اکثر مواقع وقتی که وارد مراکز خرید می‌شویم، به دلیل شلوغی و ازدحام، فضا شرایط مناسبی برای تنفس ندارد؛ اما مرکز خرید گاندی در فضای باز واقع شده است. همین موضوع توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این مرکز خرید بورس صنف خاصی نیست؛ پس می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید.

مرکز خرید گاندی ولیعصر

مرکز خرید گاندی جزو مراکز گران‌قیمت تهران به شمار می‌آید؛ پس بهتر است پیش از خرید، قیمت آن را بپرسید! در ضمن در نزدیکی این مرکز خرید، خبری از جای پارک نیست. همچنین پارکینگ عمومی نیز در کنار آن پیدا نمی‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که از اتوبوس برای دسترسی به مرکز خرید گاندی استفاده کنید.

آدرس: ولیعصر، بین دوازدهم و چهاردهم
  • پالادیوم

پالادیوم

پالادیوم، مرکز خریدی شیک و عظیم که با ورود به آن احساس می‌کنید در مراکز خرید کشورهای خارجی همانند دبی هستید. پروژه ساخت پالادیوم، یک پروژه بسیار عظیم و پرخرج بود. این مرکز خرید عظیم در خیابان مقدس اردبیلی منطقه زعفرانیه قرار دارد. این مرکز خرید در زمینی به مساحت 10هزار مترمربع ساخته شده است. پالادیوم 150 واحد تجاری، 120 فروشگاه و 25 کافه و رستوران دارد. در طبقات بالایی پالادیوم، انواع دفاتر شرکت‌های هوایی، بیمه و سایر دفاتر وجود دارند. پالادیوم در ساختمانی 13 طبقه واقع شده است. ساخت پالادیوم در سال 1388 آغاز شد و در سال 1391 بعد 3 سال کار مداوم به پایان رسید.

پالادیوم

در مرکز خرید پالادیوم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. این مرکز خرید آن‌قدر بزرگ و لوکس است که می‌توان آن را در فهرست جاهای دیدنی تهران قرار داد. بسیاری از برندهای معروف دنیا در این مرکز خرید شعبه دارند. برای مثال می‌توانید محصولات اورجینال دیزل، جین وست، نایکی، جنیفر، منگو، اسپرینگ فیلد، پونت روما، پوما و … را در پالادیوم تهیه کنید. پالادیوم قیمت‌های نجومی دارد؛ پس مراقب خرید در آن باشید. این پاساژ برای وقت‌گذرانی گزینه مناسبی است. می‌توانید ساعت‌ها در این مرکز خرید بگردید و از تماشای مغازه‌های لوکس لذت ببرید یا برای استراحت و صرف غذا یا نوشیدنی به فودکورت بروید. این مرکز خرید دارای پارکینگ 6 طبقه است. پس لازم نیست نگران جای پارک خودرو خودتان باشید. آدرس پالادیوم بسیار سرراست است و به‌راحتی آن را پیدا می‌کند.

آدرس: زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، مرکز خرید پالادیوم

مسیرهای مناسب پیاده روی در خیابان ولیعصر تهران

اگر راهنمای سفر تهران را بخوانید، متوجه می‌شوید که پیاده‌روی در خیابان ولیعصر تهران یکی از تفریحاتی است که می‌توانید تجربه کنید. در این بخش قصد داریم تا شما را با بهترین مسیرهای پیشنهادی برای پیاده‌روی در خیابان ولیعصر تهران آشنا کنیم.

  • مسیر پیشنهادی اول

اولین مسیر پیشنهادی برای پیاده‌روی در خیابان ولیعصر، از چهارراه ولیعصر آغاز می‌شود. چهارراه ولیعصر ایستگاه مترو و اتوبوس دارد. پس می‌توانید به‌راحتی خودتان را به این چهارراه برسانید. از پارک دانشجو و تئاتر شهر مسیر خود را آغاز کنید. پیاده از کنار نهر آب ولیعصر به سمت شمال حرکت کنید. در طول مسیر از چهارراه طالقانی عبور می‌کنید. چند مرکز خرید بزرگ کامپیوتری هم در مسیرتان حضور دارند. مسیر را ادامه دهید تا به میدان ولیعصر برسید. حال به سمت غرب و بلوار کشاورز بروید. بلوار کشاورز برای قدم‌زدن واقعاً جان می‌دهد. این بلوار را در گذشته با نام الیزابت می‌شناختند و یکی از مهم‌ترین بلوارهای تهران است.

در بلوار کشاورز چندین و چند کافه حضور دارند که می‌توانید در آن‌ها کمی استراحت کنید. الحق که کافه‌های این خیابان هم فضاسازی بسیار زیبا و بی‌نظیری دارند. مسیر را ادامه دهید تا به پارک لاله برسید. پارکی بزرگ که در گذشته آن را با نام پارک فرح می‌شناختند. وارد پارک شوید و چند دقیقه‌ای در مسیرهای مخصوص، پیاده‌روی کنید. سپس می‌توانید خودتان را به موزه هنرهای معاصر تهران و موزه فرش ایران برسانید که در این پارک قرار دارند. اگر باز هم رمقی برای پیاده‌روی دارید، می‌توانید خیابان کارگر را به سمت جنوب میدان انقلاب بروید. اگر اهل فرهنگ و هنر باشید، گشت‌وگذار در میدان انقلاب هم برایتان بسیار جذاب خواهد بود.

  • مسیر پیشنهادی دوم

میدان ولیعصر تا چهارراه پارک‌وی مسیر بعدی پیاده‌روی است که به شما معرفی می‌کنیم. از مترو یا اتوبوس کمک بگیرید تا خودتان را به میدان ولیعصر برسانید. سری به مرکز خرید زیرزمینی وسط میدان بزنید. چند پاساژ هم دور میدان وجود دارند. می‌توانید چند اسنک و ساندویچ قدیمی و سنتی را دور میدان بخرید و آرام‌آرام به سمت شمال حرکت کنید. این مسیر بسیار زیباست. همین طور که ادامه می‌دهید، خودروها از خیابان مطرحی به سمت راست می‌روند؛ اما شما به مسیر خود ادامه دهید. کمی جلوتر، نزدیک سینما آزادی خواهید شد. یک مجموعه سینمایی بسیار بزرگ که فیلم‌های روز ایران را پخش می‌کند. می‌توانید سری به این سینما بزنید و کمی سرگرم شوید. مسیر را همین طور ادامه دهید به پارک ساعی برسید.

در بخش‌های قبلی درباره پارک ساعی صحبت کردیم. این پارک یکی از زیباترین پارک‌های تهران است. می‌توانید سری به پارک بزنید و حسابی سرگرم شوید. بخش‌های مختلفی هم برای پیاده‌روی و ورزش در پارک ساعی در نظر گرفته شده‌اند. بعد اینکه از پارک ساعی دل کندین، مسیر خود را ادامه دهید. از زیرگذر بزرگراه همت که عبور کردید، مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به پارک ملت برسید. پارک ملت هم چند ساعتی می‌تواند شما را سرگرم کند. در نزدیکی پارک ملت، انواع کافه و رستوران حضور دارند. پس می‌توانید کمی شکم‌گردی کنید و سپس به مسیر خود ادامه دهید. در طول مسیر می‌توانید از باغ‌موزه فردوس نیز دیدن کنید. بعد از باغ‌موزه، به چهارراه پارک‌وی خواهید رسید.

  • مسیر پیشنهادی سوم

مسیر سوم پیشنهادی ما از چهارراه پارک‌وی آغاز می‌شود. از نظر بسیاری از مسافران، خیابان ولیعصر از چهارراه پارک‌وی به بعد، یکی از زیباترین خیابان‌ها در تمام شمال ایران است. این بخش خیابان درختانی بسیار سرسبز و پربار دارد. درختانی که روی خیابان قامت خود را خم کرده‌اند و به شما عزیزان ادای احترام می‌کنند. مسیر را به سمت شمال ادامه دهید؛ اما از سه‌راه زعفرانیه، به سمت محله زعفرانیه بروید. از این مسیر می‌توانید خودتان را ابتدا به موزه زمان برسانید و در آن کمی وقت‌گذرانی کنید. بعد از آن می‌توانید مسیر خود را ادامه دهید و به پالادیوم بروید. وقت‌گذرانی و پیاده‌روی در محله زعفرانیه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

  • مسیر پیشنهادی چهارم

مسیر چهارم را می‌توان به‌نوعی بهترین مسیر پیاده‌روی در خیابان ولیعصر دانست. این مسیر از چهارراه پارک‌وی آغاز می‌شود و مستقیم تا میدان تجریش ادامه دارد. بعد از آن اگر جانی در بدنتان مانده بود، می‌توانید مسیر را به سمت دربند ادامه دهید. این مسیر شیب تندی دارد؛ اما آن‌قدر زیباست که خستگی را متوجه نمی‌شوید. در طول مسیر می‌توانید سری به انواع کافه و رستوران بزنید و استراحت کنید. همینطور که به سمت شمال حرکت می‌کنید، درختان چنار ولیعصر روی سرتان سایه می‌اندازند. زمانی که نزدیک میدان تجریش شدید، می‌توانید به زیارت امامزاده صالح بروید یا سری به بازار تجریش بزنید. پیاده‌روی در این بازار بسیار لذت‌بخش خواهد بود و از تماشای مغازه‌های رنگارنگ آن لذت می‌برید.

دورتادور میدان تجریش انواع کافه و رستوران وجود دارند که می‌توانید برای وقت‌گذرانی انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به مراکز خرید بزرگی همانند ارگ تجریش بروید و از پاساژ‌گردی لذت ببرید. در نهایت هم برای تکمیل این مسیر پیاده‌روی، می‌توانید به دربند بروید. البته باید آمادگی جسمانی کاملی داشته باشید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، اهل تهران هستید یا نه؟ اگر اهل تهران هستید و اطلاعات بیشتری از این خیابان دارید، با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. اگر هم تجربه سفر به استان تهران و بازدید از این خیابان را داشته‌اید، تجربه حضور در خیابان ولیعصر تهران را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. به نظرتان بهترین تفریحی که می‌توان در خیابان ولیعصر داشت کدام است؟

این خیابان در مرکز شهر و محور شمالی – جنوبی قرار دارد. خیابان ولیعصر از میدان راه‌آهن آغاز می‌شود و مستقیم تا میدان تجریش ادامه دارد.

از خیابان مطهری به جنوب این خیابان در محدوده طرح ترافیک است. از بزرگراه همت به جنوب هم این خیابان در محدوده طرح آلودگی هوا قرار دارد.

این خیابان 17.9 کیلومتر طول دارد.

بله این خیابان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است.

قدمت این خیابان به اواخر دوران قاجار و وزیر جنگی رضاخان باز می‌گردد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.