شهر زیرزمینی سامن | گنجینه‌ای پنهان در اعماق زمین

2

آثار باستانی همواره با شگفتی‌هایی همراه هستند که حتی فکرشان را نمی‌توان کرد. همدان، استانی است که از این دست جاذبه‌ها کم ندارد. امروز می‌خواهیم شما را به سفری ترسناک زیرزمینی ببریم. یکی از جاهای دیدنی ملایر، شهر زیرزمینی سامن است با قدمتی بسیار طولانی و حکایتی شنیدنی. این شهر که روزگاری برای خود آمد و شدی داشته است، امروزه به محل کشف اسکلت‌ها و در عین حال بازدید مردم تبدیل شده است. البته نترسید، شما قرار نیست با هیچ اسکلتی روبه‌رو شوید. با ره بال آسمان همراه شوید تا تمام ماجرا را بفهمید.

شهر زیرزمینی سامن کجاست؟

این شهر زیرزمینی در شهر سامن، یکی از شهرهای شهرستان ملایر واقع شده است. شهر سامن در جنوب غربی ملایر قرار دارد و از جمله کهن‌ترین شهرهای استان همدان است. داستان کشف این شهر زیرزمینی بسیار شنیدنی است. این شهر در سال ۱۳۸۴ و به‌صورت کاملاً اتفاقی کشف شد. پس از آن گروهی از باستان‌شناسان به مرمت و مطالعه آن پرداختند.

معرفی شهر زیرزمینی سامن

حالا نوبت رسید به همان داستانی که شهر زیرزمینی سامن ملایر را به مکانی متمایز تبدیل می‌کند. ماجرا این است که در سال ۱۳۷۴ زمانی که شرکت مخابرات قصد داشت مجموعه‌ای از فیبرهای نوری را احداث کند، به ورودی این شهر برخورد. این برخورد اتفاقی آنقدر شوکه‌کننده بود که باستان‌شناسان، دو سال بعدی را صرف ایمن‌سازی راه‌های ورودی شهر کردند تا مبادا ناخواسته گنجینه‌ای عظیم را از بین ببرند.

سرانجام در سال ۱۳۸۶ کاوش‌ها و بررسی‌ها به طور رسمی آغاز شد. با توجه به این نکته که شهر زیرزمینی سامن ملایر، ‌شهری عظیم با مساحتی بیش از ۳ هکتار است، کاوش کردن آن کاری ساده نبود. باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد قدمت این شهر به دوران پیش از اشکانیان باز می‌گردد. عمر  ۳هزار و چند ساله این شهر اهمیت آن را چندین برابر کرد.

تا به امروز ۲۵ اتاق از این شهر کشف شده است و علاوه بر کشف معماری حیرت‌آور، اسکلت‌ها و بقایایی از هدایای قدیمی در این شهر نیز یافت شد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مدت‌ها از این شهر به‌عنوان گورستان استفاده شده بود. این شهر به‌صورت دست‌کند و بر روی بستری از سنگ گرانیتی ساخته شده است. شاید با شنیدن نام اسکلت و بقایای آن از تماشای شهر منصرف شده باشد؛ اما باید بدانید حالا که شهر برای بازدید به روی مردم باز است قرار نیست از نزدیکی اسکلت‌ها رد شوید. بازدید از این شهر را که به‌راستی یکی از عجایب همدان است، به هیچ‌وجه از دست ندهید.

 تاریخچه شهر زیرزمینی سامن

کاوشگران در طی بررسی این شهر به این نتیجه رسیدند که احتمالاً قدمت این شهر به دوران پیش از اشکانیان بازمی‌گردد. وسعت این شهر حدود ۳ هکتار است و شهری عظیم محسوب می‌شود؛ اما تا به حال تنها بخشی از شهر کشف شده است. بخش بزرگی از شهر هنوز در دل سنگ‌ها قرار دارد. عاملی که کار کاوش و باز کردن مسیر را سخت می‌کند، رطوبت است. بخش کشف‌نشده شهر در ناحیه‌ای مرطوب قرار دارد و به همین دلیل کاوش آن ممکن نیست.

شاید از خود پرسیده باشید که این شهر با این عظمت در عمق ۳ تا ۶متری زمین برای چه منظوری ساخته شده است؟ باستان‌شناسان به این سوال نیز پاسخ داده‌اند. گمان می‌رود که مراسم‌های مذهبی در این شهر به‌صورت مخفیانه برگزار می‌شد. بخش‌هایی از شهر نیز به‌عنوان گورستان بزرگان مذهبی در نظر گرفته شده بود. معماری این شهر نیز شما را به حیرت می‌آورد. به نظر می‌رسد قسمت‌هایی از شهر زیرزمینی سامن ملایر به‌صورت قرینه ساخته شده‌اند. تصور کنید که یک دالان و اتاق‌هایش را تماشا می‌کنید و مدتی بعد دوباره به مکانی دقیقاً مشابه دالان قبلی برمی‌خورید. بازدیدکنندگان ممکن است هنگام تماشای شهر گم بشوند یا یک مسیر را چندین بار تکرار کنند.

دست‌کندهایی که در این شهر می‌بینید خود به‌تنهایی نمونه‌هایی شگفت‌انگیز از معماری هزاران سال پیش هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مجموعه اتاق‌ها توسط دریچه‌هایی مانند تنور به یکدیگر متصل می‌شوند. این دریچه‌ها گویی نقش ورود و خروج اضطراری را هم ایفا می‌کنند و طبقات بالا را به پایین متصل می‌کنند.

جاذبه‌های شهر زیرزمینی سامن

تصویری از جاذبه‌های شهر زیرزمینی سامن

اگر تا کنون قانع نشده‌اید که هنگام سفر به استان همدان نباید از دیدن این شهر غافل شوید، اینجا باز هم برایتان دلیل می‌آوریم و از شگفتی‌های بیشتر شهر حرف می‌زنیم. بی‌شک بعد از شنیدن این اطلاعات، در اولین فرصت اقدام به خرید بلیط هواپیما همدان می‌کنید و راهی این شهر می‌شوید.

اولین دلیل برای بازدید از شهر زیرزمینی سامن ملایر، قدمت بسیار زیاد و عمر طولانی آن است. این حقیقت که هزاران سال پیش مردمانی دقیقاً در همین جایی که شما قدم برمی‌دارید زندگی‌ کرده‌اند و با ابتدایی‌ترین وسایل شاهکاری چنین ماندگار را خلق کرده‌اند، هر کسی را مشتاق تماشای گوشه‌گوشه این شهر می‌کند. دومین دلیل نیز کمک به ارتقای صنعت گردشگری است. مطمئناً کاوش این شهر هزینه‌های بسیاری داشته است. شما با رفتن به این شهر نه‌تنها برای خود اوقاتی ارزشمند خلق می‌کنید، بلکه به نوعی به مردم کمک می‌کنید تا بتوانند همچنان بازدید از شهر را برای عموم باز بگذارند و از پس هزینه‌ها برآیند. بازدید شما به معنی ارائه خدمات بهتر در آینده است.

جاهای دیدنی نزدیک به شهر زیرزمینی سامن

شهر سامن یکی از باستانی‌ترین شهرهای استان همدان است؛ پس وقتی به این شهر می روید خیالتان راحت باشد که بیکار نخواهید بود. علاوه بر شهر زیرزمینی، چند جاذبه تاریخی دیگر در شهر قرار دارند. برج خانقلی در مرکز شهر و یک امامزاده که ساخت آن به دوران ایلخانی برمی‌گردد در سامن وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. برج خانقلی در کوچه شهید خانقلی واقع شده است و فاصله چندانی تا شهر زیرزمینی ندارد.

مسیر دسترسی به شهر زیرزمینی سامن

برای رفتن به شهر زیرزمینی سامن ملایر بهتر است با خودروی شخصی بروید. بعد از اینکه به استان همدان رسیدید، از بزرگراه همدان-ملایر به شهر ملایر بروید. مسیر خود را در بزرگراه همدان-ملایر ادامه بدهید و وارد بزرگراه ملایر-بروجرد شوید. پس از طی چند کیلومتر در این بزرگراه به تابلوی شهر سامن برمی‌خورید. وارد شهر سامن شوید. این شهر، مساحت چندانی ندارد؛ بنابراین پس از ورود به شهر اگر از اهالی محل درباره شهر زیرزمینی بپرسید، به‌راحتی باقی مسیر را خواهید یافت.

آدرس: استان همدان، شهرستان ملایر، شهر سامن
حدود یک سال است که تماشای این شهر برای عموم امکان‌پذیر شده است؛ بنابراین اطلاعات دقیقی درباره ساعت و هزینه بازدید وجود ندارد.

استان همدان در غرب ایران سالانه میزبان تعداد قابل‌توجهی از مسافران است. این استان برای مهمانان خود کم نمی‌گذارد و از لحاظ جاذبه‌های دیدنی، همواره گزینه‌های متنوعی برای مسافران دارد. شهر زیرزمینی ملایر که عمر کشف آن چندان طولانی نیست به این گزینه‌ها اضافه شده است. دیدن تمدنی که ۳ هزار سال پیش از ما شکل گرفته و تاکنون نیز شکوه خود را حفظ کرده است خالی از لطف نیست. راستی اگر شما هم به پرواز حساسیت دارید، می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس همدان از سایت ره بال آسمان نیز به این شهر سفر کنید و از جاذبه‌هایش لذت ببرید.

این شهر در شهر سامن، یکی از شهرهای شهرستان ملایر و در استان همدان قرار دارد.

قدمت این شهر به احتمال بالا به دوران‌های پیش از اشکانیان برمی‌گردد.

این شهر در سال ۱۳۸۴ و اتفاقی، حین احداث فیبرهای نوری مخابرات کشف شد.

این شهر از پاییز سال ۹۸ برای بازدید عموم باز است.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. ... می گوید

    فروردین ۱۴۰۱ – امکان بازدید وجود ندارد و عملا بازگشایی نشده است

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونم از اطلاع‌رسانی‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.