سوغات یزد | از لذیذترین شیرینی‌ها تا زیباترین ترمه‌ها

8

یزد شهر بادگیرهای زیبایی است که عظمت و شکوهشان، کلاه از سر عقل می‌اندازد. اینجا شهر خانه‌های سنتی با دیوارهای گلی و کوچه‌های سنگفرش قدیمی است. یزد شهر شیرین‌ترین شیرینی‌های ایران و زیباترین پارچه‌های ترمه جهان است. رد پای زرتشت عزیز و کردار و پندار نیک در این شهر به‌وضوح پیداست. اینجا شهر بهترین و زیباترین یادگارهای سفر است. سوغاتی‌های یزد، یادگاری‌های ارزشمندی هستند که تماشایشان هر لحظه شما را راهی کوچه‌های تو در تو و پرماجرای شهر تاریخی می‌کنند. این یادگاری‌ها آنقدر خواستنی هستند که بعید است به این شهر سفر کنید و دست خالی برگردید. شما چند تا از سوغات یزد را می‌شناسید؟ همراه ما شوید تا دانسته‌هایمان را با هم مرور کنیم.

شیرینی های یزدی

یزد به شیریني‌های خیلی شیرینش معروف است. می‌پرسید یعنی چه؟ همراهمان بیایید تا برایتان بگوییم.

پشمک بهترین سوغات یزد

اجازه دهید صحبت از سوغات یزد را با پشمک خوشمزه آن شروع کنیم. کافی است مثل من عاشق این خوراکی ظریف و لذیذ باشید تا چشم بسته بین آن همه شیرینی، پشمک را انتخاب کنید. می‌دانید که انواع و اقسام پشمک در ایران تولید می‌شود. از پشمک‌های چوبی توی شهربازی گرفته تا پشمک‌های فانتزی که این روزها حاج‌عبدالله وارد بازار کرده است.

هر کدام از آن‌ها هم لذت و طعم خاص خودشان را دارند؛ اما اگر کمی کلاهتان را قاضی کنید، متوجه می‌شوید که هیچ چیز پشمک‌های بسته‌بندی حاج‌خلیفه رهبر با عطر خوش هل و گلاب نمی‌شود که یک سر رشته‌اش را با چنگال بگیری و مانند غذاهای پنیری بوراک، آشپز معروف ترک، بالا بکشی و پشمک هم وفادار و پرقدرت با تو همراه شود.

به نظر من لذتی که در خوردن پشمک یزد هست، در پشمک هیچ شهر دیگر نیست تا جایی که شاید یکی از این روزها با خرید بلیط هواپیما یزد به مقصد اولین شعبه شیرینی حاج خلیفه، خودم را غافلگیر کنم!

شیرینی پنجره‌ای

شیرینی پنجره‌ای که معرف حضورتان هست. وقتی دستور پختش را در اینستاگرام می‌بینیم حس می‌کنیم که چقدر ساده و راحت است؛ اما وقتی امتحانش می‌کنیم، می‌بینیم چه زحمت و دردسری پشت ساخت این پنجره‌های شیرین پنهان شده است. کافی است روغن به‌اندازه داغ نباشد یا مایه شیرینی، به قدر کافی قوام نیافته باشد که به جای پنجره‌های زیبا، شکلک‌های از جنگ‌برگشته توی سینی‌تان جا شوند.

می‌دانید که شیرینی پنجره‌ای وزن خاصی ندارد و بسیار سبک است. برای همین هم هست که مثلاً یک کیلو از آن ممکن است یک جعبه بزرگ را پر کند. از ما به شما نصیحت که اگر همان موقع قصد خوردن شیرینی را ندارید، از فروشنده بخواهید که مقدار کمتری پودر قند رویش بریزد که بعداً شیرینی‌تان شکرک نزند. راستی حمل این شیرینی مستلزم دقت و ظرافت خاص است. نکند آن را یک گوشه ناجور صندوق عقب بگذارید و بعداً با پودر شیرینی مواجه شوید!

قطاب

قطاب از آن دست شیرینی‌هایی است که هم درون پرمغزی دارد و هم مزه خوبی. می‌دانید که این شیرینی را باید با دست پیچید و شبیه پیراشکی نیست که موادش را داخل قالب بریزند و با یک فشار ساده کلی چین‌های یکسان رویش ایجاد کنند. قطاب را به دو رنگ سفید و قهوه‌ای در یزد پیدا می‌کنید که هر دو مواد یکسانی دارند، فقط برخی را در پودر قند غلطانده‌اند و برخی از این موهبت محروم مانده‌اند.

به افرادی که مبتلا به بیماری چربی خون یا قند خون هستند، توصیه می‌کنیم به‌شدت از خوردن این شیرینی پرهیز کنند. آخر آنقدر جذاب است که نمی‌شود به یکی و دوتای آن قانع شد و بعد دیگر جانتان پای خودتان است!

انواع لوز

بین سوغات یزد نمی‌توان دلبرتر از لوزهای آن پیدا کرد. ترکیب سفید و سبز و کرمی و قهوه‌ای لوزها که با نظم و ترتیب یک‌جا بنشینند عین تیر نگاه معشوق هستند بر قلب عاشق دل‌سوخته. باید اراده آهنین داشته باشید که یک سینی لوز یزدی با طعم بادام و پسته و نارگیل جلویتان بگذارند و آن را تا آخرین دانه‌اش نخورید. یعنی حتی اگر میل به شیرینی هم نداشته باشید، نمی‌توانید دست رد به سینه یک سینی لوز یزدی بزنید.

مقاومت را کنار بگذارید و تا جایی که جیبتان همراهی می‌کند از این شیرینی جذاب و خوشمزه بخرید. نگران حملش هم نباشید. کافی است با خرید بلیط قطار یزد به مقصد شهرتان، خیالتان را راحت کنید. قطار به اندازه هواپیما محدودیت وزن در بار شما ندارد؛ پس زحمت حملش را به دوش کوپه‌ها بگذارید.

باقلوای یزدی

عکس باقلوای یزدی

اسم باقلوا که می‌آید همه ذهنتشان به سمت باقلواهای ترک می‌رود که با خمیر یوفکا و مغزی‌جات مختلف پخته می‌شوند. اگر قبلاً مسافر یزد نبوده‌اید، باید برایتان بگویم که باقلوای یزد چیزی کاملاً متفاوت با باقلوای ترک است. این شیرینی خوشمزه چیزی شبیه کیک خیس است که با شهد شکر و زعفران تهیه می‌شود. یک فنجان چای داغ لب‌سوز و یک بشقاب باقلوای یزدی، یک قاب خیال‌انگیز و عالی برای یک عصر به‌یادماندنی رقم می‌زند. امتحانش کنید. هم عکسش خوب می‌شود و هم مزه‌اش عالی.

  • کیک یزدی

عکس کیک یزدی

نام کیک یزدی برای من یادآور مراسم‌های مختلف خوابگاه دانشگاه یزد است. فرقی نمی‌کرد که جشن باشد یا مراسم عزاداری، به محض اینکه مسئول امور فرهنگی مجوز برگزاری مراسم را می‌داد به اولین شیرینی‌فروشی نزدیکمان می‌رفتیم و چند جعبه کیک یزدی سفارش می‌دادیم.

می‌دانید که کیک یزدی مخصوص این شهر با آن مافین‌هایی که دورش کاغذ روغنی است، فرق می‌کند. جثه این کیک بزرگ‌تر است و بافتش خیس و آبدار و رویش پر از پودرهای سبز پسته. عکسش را ببینید. باید آن را امتحان کرده باشید تا با دیدن این تصویر، بوی خوشش در مشامتان بپیچد. می‌دانید که این محصول کیفش به این است که تازه میل شود. به قدر نیازتان بخرید و در همان زمان سفرتان میل کنید. بردن این کیک به‌عنوان سوغات یزد، چندان پیشنهاد خوبی نیست، مگر اینکه مقصدتان نزدیک باشد یا با هواپیما سفر کنید.

حاجی بادام

سال‌ها پیش که خواهرزاده من ۴ساله بود، در حاجی بادام یزد، سراغ بادام می‌گرفت. یک بار یک بشقاب بزرگ حاجی بادام را پودر کرده بود به امید اینکه یک مغز بادام در آن پیدا کند! غافل از اینکه این شیرینی فقط در نامش بادام دارد و در بافتش فقط پودر بادام است. ابعاد این شیرینی کمی بزرگ‌تر از فندق و کمی کوچک‌تر از بادام است. رنگش شبیه بادام است و طعم خاصی دارد که من هیچوقت نتوانستم شبیه آن را پیدا کنم. این شیرینی برعکس کیک و باقلوای یزد، ماندگاری بسیار خوبی دارد و بسیار هم سبک است. به‌راحتی با خرید یک کیلو از آن می‌توانید صاحب صدها دانه حاجی بادام شوید. این خوراکیِ ریزه میزه هم گزینه خوبی برای تهیه سوغات یزد است.

ارده

بوی ارده تازه که در مشامتان بپیچد، ناخودآگاه مغزتان گرم می‌شود و طبیعی است که حال خوشی به شما دست بدهد. این خوراکی خوشمزه و لذیذ علاوه بر اینکه شما را سر ذوق می‌آورد، بسیار هم مقوی و مفید است؛ مخصوصاً اینکه با شیره انگور یا عسل ناب آویشن مخلوط شود. البته اگر طبعتان گرم است، در خوردنش کمی احتیاط کنید؛ چون ممکن است شاهد زردی چشم یا جوش‌های فراوان روی صورتتان شوید. در یزد و مخصوصاً در شهر اردکان همیشه می‌توانید تازه‌ترین و خوشمزه‌ترین ارده‌ها را تهیه کنید. از تاریخ مصرفشان هم خیالتان راحت باشد. این بمب انرژی آنقدر طرف‌دار دارد که هرگز توی مغازه نمی‌ماند که بخواهد کهنه یا بیات شود.

حلوا ارده

اگر شما هم از علاقه‌مندان ارده باشید، بی‌شک حلوا ارده هم سهم پرپرنگی سر میز صبحانه‌تان دارد. فرق حلوا ارده یزد با سایر شهرها و برندهای دیگر این است که نرمی و لطافتش زیر زبانتان می‌آید. این خوراکی جذاب آنقدر لطیف است که هرگز ار خوردنش سیر نمی‌شوید. ماندگاری حلوا ارده هم زیاد است؛ برای همین می‌توانید چند بسته برای خودتان بخرید و به‌مرور استفاده کنید. فقط موقع حمل حلوا ارده دقت کنید؛ چون ممکن است ظرفش کج و راست شود و روغنش داخل ساکتان بریزد. پیشنهاد من این است که آن را در کسیه فریزر جداگانه‌ای بگذارید که نم پس ندهد.

صنایع دستی یزد

ماندگارترین سوغاتی یزد صنایع دستی آن است. این هنرهای زیبا، سالیان سال گوشه خانه شما یا رفیقانتان می‌ماند و آخ نمی‌گوید.

ترمه یزدی، زیباترین پارچه دنیا و معروف‌ترین سوغاتی یزد

بعد از شیرینی، ترمه معروف‌ترین سوغات یزد است. ترمه‌های سنتی با نقش‌های زیبای بته و جقه و رنگ‌های قرمز، آبی لاجوردی و فیروزه‌ای خوش نقش‌ونگار، عاشقانه‌ترین طرح‌هایی هستند که سال‌هاست هویت اصیل ایرانی و عظمت آریایی را در این مرز و بوم فریاد می‌زنند. اگر شما هم اهل چیدمان سنتی در خانه‌تان هستید، به‌راحتی از کنار طرح‌های بی‌نظیر ترمه رد نمی‌شوید.

چه بسا بین دنیایی از طرح‌های زیبا هم سردرگم شوید. به نظر من که دل به دریا بزنید و اولین طرحی که به چشمتان خوش آمد بخرید. شک نکنید که هر کس آن را ببیند، سلیقه‌تان را تحسین می‌کند. ترمه‌های یزد مثل گل‌های بهاری هستند. همه زیبا و دلفریبند و با اینکه بوی هر یکی با دیگری متفاوت است، هر کدام زیبایی دیگری را نفی نمی‌کنند.

چادر شب

چادر شب را ما و مادربزرگ‌هایمان خوب می‌شناسیم. همان روزگاری که هنوز تخت‌های امروزی پایشان به اتاق مهمان باز نشده بود، رخت‌خواب‌ها با چادرشب‌های زیبا کنار اتاق بقچه‌پیچ می‌شدند. گاهی هم ظهرهای تابستان گوشه بهارخواب خانه‌ها یک چادرخواب نرم و نازک و زیبا، روپوشمان می‌شد تا خوابمان کیفیت بیشتری داشته باشد.

چادرشب این روزها هم هنوز طرفداران خود را دارد. حقیقتاً رنگ‌های زیبای این پارچه‌ها و مقاومت و استحکامشان هم دلیل خوبی است برای اینکه هنوز هم بعد از گذشت این همه سال، جای خودشان را در قلب و خانه ما حفظ کنند. البته باید بگوییم که این پارچه هم دو بافت مختلف دارد. یکی که برای مصارف خانگی است و ضخامتش متوسط است و دیگری برای پیچیدن علوفه که ضخیم‌تر است.

  • شمد

من هم تا همین چند سال پیش فرق شمد و چادر شب را نمی‌دانستم و همیشه این دو بزرگوار را یکی قلمداد می‌کردم تا اینکه دوست عزیزی تفاوتشان را برایم گفت. البته خب از نظر ظاهری این دو پارچه بسیار شبیه هم هستند. حتی گاهی الیافشان هم یکی است؛ اما فرق مهمی بین آن دو هست. یادتان هست که گفتم چادرشب برای رخت‌خواب‌پیچی یا برای حمل علوفه استفاده می‌شود؟

شمد بافت بسیار ظریف‌تر و نازک‌تری دارد و از آن به‌عنوان حوله مسافرتی یا روانداز در ظهرهای گرم تابستان استفاده می‌کنند. ظرافت پارچه اجازه نمی‌دهد که بتوانید از آن برای بقچه‌کردن وسایل استفاده کنید. از سوی دیگر همین ظرافت کمکتان می‌کند که به‌راحتی گوشه ساکتان قرار دهید و با خود به سفر ببرید و به جای حوله استفاده کنید. خبر خوب اینکه سبکی‌اش هم باعث می‌شود زود خشک شود و دغدغه خیس‌ماندنش را در روز آخر سفر نداشته باشید!

دارایی یزدی

می‌دانید وجه تسمیه دارایی چیست؟ این پارچه را در گذشته از ابریشم خالص می‌بافتند و به همین دلیل هم بود که هر کسی توان خریدش را نداشت. فقط ثروتمندان می‌توانستند از این پارچه روی جهیزیه دخترشان بگذارند و با آن پز بدهند. از همان زمان هم اسم دارایی روی این پارچه ماند.

البته این روزها هم صنعت دارایی‌بافی کم شده و هم اینکه اگر پارچه‌ای هم هست، با ابریشم مصنوعی بافته می‌شود؛ اما در مجموع این پارچه رنگ‌های گرم و پر شوری دارد. شاید هیچ پارچه دارایی را نتوانید سراغ بگیرید که از رنگ قرمز در آن استفاده نشده باشد. اگر گذرتان افتاد و این پارچه زیبا را پیدا کردید، برای خودتان بخرید و به دارایی‌هایتان بیفزایید!

دستمال یزدی

اگر شما هم برای گردگیری یا تمیزکردن ظرف‌هایتان با معضل پرز‌های مزاحم و ماندن جای دستمال روی شیشه‌ها مواجه هستید، دستمال یزدی گزینه خوبی برایتان است. خانم‌های خانه‌دار، دستمال یزدی را خوب می‌شناسند. این دستمال در عین اینکه بسیار نرم و لطیف است، آبگیری خیلی خوبی دارد و برای خشک‌کردن ظروف و میوه‌های شسته‌شده یا حتی دستمال‌کشی منزل، بسیار مقاوم است. اگر می‌خواهید دل مادرتان را شاد کنید، حتماً یکی‌دوبسته از این دستمال‌های عالی در سبد سوغات یزد بگذارید. قیمت این محصولات هم نسبت به محصولات نانو مشابه خود، بسیار بهتر است و کیفیتشان مثال‌زدنی است.

شال بافی

شال‌های یزدی از نظر تنوع رنگ، سبکی و لطافت و نرمی در بین شال‌های ایران زبانزد هستند. نمی‌شود دختر نوجوانی در خانه باشد و یک جین از رنگ‌های مختلف شال یزدی را در کمد لباسش نداشته باشد. سبکی این شال‌ها تا جایی است که در تابستان حس پرواز به شما دست بدهد. ضمن اینکه این پارچه‌ها از جنس پنبه یکدست هستند و چروک زیبایی که ایجاد می‌کنند برای تکمیل یک ست سنتی عالی بسیار مناسب است.

یک راز درگوشی دیگر درباره این شال‌ها هم هست که برایتان می‌گوییم. شال یزدی گزینه ایدئالی برای خشک‌کردن موهای افرادی است که به‌تازگی کراتینه کرده‌اند یا به موخره دچارند. بافت پنبه‌ای شال، آب اضافی مو را به‌خوبی می‌گیرد. ضمن اینکه با پهن‌کردنش در معرض نور خورشید، به‌سرعت باکتری‌زدایی می‌شود. همه این‌ها در مجموع به موهای شما کمک می‌کنند که زیباتر و سالم‌تر از همیشه باشند.

مخمل بافی

پشتی‌ها و کوسن‌های مخملی خانه مادربزرگتان یادتان هست؟ یا روکش مبل‌هایشان که ردی از مخمل‌های زیبا در خودش داشت؟ این‌ها بیشتر کار هنرمندان یزد بود. مخمل بافی یکی دیگر از هنرهای مردم یزد است و پارچه‌های مخملی با طرح‌های جذاب برای روتختی و کوسن‌های زیبا هم سوغات یزد هستند. با سرزدن به پارچه‌فروشی‌های یزد می‌توانید دنیایی از طرح و رنگ این پارچه اصیل را بیابید و حتی با برخی از آن‌ها برای خودتان لباس‌های مجلسی اعلا بدوزید و در مهمانی‌هایتان بدرخشید.

زری بافی

زری‌بافی هم مثل مخمل‌بافی از هنرهایی است که در یزد از سال‌های پیش رایج بوده است. این پارچه‌ها را هم می‌توانید به‌عنوان سوغاتی یزد با خودتان ببرید. بسته به اینکه چه جنس پارچه یا چه طرحی را انتخاب کنید، کاربردهایش متفاوت است. از پارچه زری‌بافی در ساخت مبل، کوسن، پرده و حتی برخی لباس‌های مجلسی هم استفاده می‌شود. حتی می‌توانید از یک تکه پارچه زری‌بافی هم برای تزئین میز یا اوپن آشپزخانه‌تان هم استفاده کنید و از درخشش آن زیر نور لامپ لذت ببرید.

شعربافی

شَعربافی هم یک صنعت قدیمی و اصیل در استان یزد است که البته این روزها خیلی هم خبری از آن نیست. برای همین اگر دنبال خریدش هستید باید از قبل در گوگل یا اینستاگرام جست‌وجو کنید تا از وجودش در مغازه‌ای یا بازاری مطمئن شوید و زمانتان را به پرس‌وجو در سطح شهر هدر ندهید.

دندانی بافی

دندانی بافی هم مثل شعربافی خیلی کم و به‌ندرت پیدا می‌شود. دلیل عمده این موضوع هم این است که دندانی نوع پارچه خاص است که اکثراً زرتشتیان برای لباس‌های خاص خود از آن استفاده می‌کنند. با به‌حاشیه رفتن این مذهب در شهر یزد و توابعش، پارچه دندانی نیز از رونق خود افتاده است. ضمن اینکه حتی زرتشتیان ساکن این استان نیز در اکثر مواقع لباس‌هایی شبیه به مسلمانان می‌پوشند و تمایز خاصی بینشان نیست.

  • زیلو و روفرشی

البته که زیلو و روفرشی دو محصول کاملاً متفاوت و با کاربرد کاملاً متفاوت هستند؛ اما از شما چه پنهان، کمتر کسی را دیدیم که زیلو را به‌عنوان سوغات یزد بخرد؛ چون حمل‌ونقلش کمی سخت است؛ اما تا دلتان بخواهد انواع روفرشی‌های ساده و لبه‌دار و روفرشی‌های طرح فرش در این شهر پیدا می‌کنید که یکی از دیگری جذاب‌تر هستند. با دیدن طرح‌های شبیه فرش، دل از دستتان می‌رود و می‌مانید که کدام را بخرید.

می‌دانید که این روزها هم روفرشی در جنس‌های مختلف در بازار وجود دارد. از روفرشی مخملی گرفته تا پارچه‌ای همه در فروشگاه‌های یزد پیدا می‌شوند. اگر کسی را می‌شناسید که بچه بازیگوش دارد، با خرید یک روفرشی یزدی سبک، غافلگیرش کنید.

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک یزد آنقدر معروف هستند که آوازه‌شان به کشورهای دیگر هم رسیده و حتی آستان قدس رضوی هم دست به حمایت این صنعت برداشته است. شاید خنده‌تان بگیرد و پیش خودتان بگویید مگر می‌شود کاشی را به‌عنوان سوغات یزد خرید؟ البته ما هم اصراری نداریم از این سرامیک‌ها برای عزیزانتان هدیه ببرید؛ اما خبر داریم که برخی کاشی‌های ریز در ابعاد ۳ تا ۵سانتی‌متر مکعب، وجود دارد که برای تزيین حوض یا آینه از آن استفاده می‌کنند. از ما به شما نصیحت که اگر این کاشی‌ها را گیر آوردید، برای تزئین سفره هفت‌سین سال بعدتان حتماً از آن بخرید و در کنار سفالی‌های زیبای یزد، یک میز متفاوت بچینید.

ظروف سفالی

کافی است کمی مثل من عاشق ظروف سفالی باشید تا ساعت‌ها در مغازه‌های سفال‌فروشی یزد بمانید و خسته نشوید. سفال یزد و اردکان در ایران ممتاز هستند. طرح و رنگشان نیز با سایر سفال‌هایی مثل سفال شهرضا و لالجین همدان متفاوت است. در اکثر سفالی‌های یزدی می‌توانید ردی از خورشید خانم، مرغ آمین، ماهی‌های کوچک و خطوط چهارخانه پیدا کنید. این ظروف، بسیار اصیل و زیبا هستند و برای هرکسی از آن سوغات ببرید، بی‌درنگ خوشحال می‌شود.

ظروف مسی

در روزگارانی که مردم ایران برای سلامت جسم و روح خود بیشتر از الآن اهمیت قائل بودند، غذایشان را در هر ظرفی نمی‌پختند. در آن روزگاران ظرف‌های مسی بهترین وسیله برای طبخ غذا بود. قبل از اینکه پای منحوس ظروف نچسب و چدن‌های صنعتی به پای آشپزخانه‌ها باز شود، مردم ایران آب خوردنشان را در پارچ مسی تصفیه می‌کردند و غذایشان را در قابلمه مسی، پر طعم و پر برکت. البته که هنوز هم از این ظروف می‌توانید در بازار قدیمی شهر پیدا کنید.

طلا و جواهرات یزد

شاید بیشتر شبیه شوخی باشد اگر بخواهیم که طلای ۲۰ و ۲۴عیار یزد را هم به‌عنوان سوغات برای دوست و آشنایتان بخرید. اینکه اینجا اسمی از آن می‌آوریم هم فقط محض اطلاع است که بدانید عیار طلای یزد در مقایسه با سایر شهرهای ایران بیشتر است. برای همین هم هست که رنگ زرد آن بسیار جلب توجه می‌کند. بین زنان یزدی هم قطعه‌ای طلا شبیه خوشه انگور بسیار معروف است و هر کسی آن را در سرویس طلای خود داشته باشد، خوشبخت‌ترین زن شهر می‌شود. البته که این روزها واردات طلای بی‌کیفیت و ارزان، جلوی ابتکارهای سازنده‌های بومی را گرفته است؛ اما اگر دوست داشتید هنر طلاسازی یزدی‌ها را از نزدیک ببینید، سری به بازار طلا بزنید. امیدواریم در پایان گردشتان، با دیدن قیمت‌ها افسرده نشوید!

مراکز خرید یزد برای تهیه سوغاتی

نظرتان چیست حالا که با انواع سوغاتی یزد آشنا شدید، برایتان بگوییم بهترینشان را از کجا تهیه کنید؟

بهترین فروشگاه‌های خرید شیرینی یزدی

این همه از شیرینی‌های خوب یزد گفتیم. بد نیست که از شیرینی‌فروشی‌های آن نیز برایتان بگوییم که اگر دلتان خواست سوغات یزد را با بهترین کیفیت بخرید، خیالتان راحت باشد. در بین یزدی‌ها شعبه‌های مختلف شیرینی حاج‌خلیفه علی رهبر بسیار معروف است. یکی از شعبه‌های اصلی آن کنار میدان میر چخماق است.

آنجا که بروید می‌توانید با یک تیر چندین نشان بزنید. خود میدان امیر چخماق، بازارچه زیر آن، کوچه ضیایی، مسجد جامع یزد، موزه آب و خیلی از جاهای دیدنی یزد همان حوالی هستند. گردشتان را بکنید و بعد هم با دست پر از شیرینی به محل اقامتتان برگردید.

شاید هم در یکی از هتل های سنتی یزد ساکن شده‌اید. آنجا معمولاً آدرس بهترین شیرینی‌فروشی‌ها و مراکز خرید یزد را بهتان می‌دهند و چه بسا خودشان هم غرفه‌ای برای خرید سوغات یزد داشته باشند. در مجموع شیرینی فروشی حاج خلیفه در هر کدام شعبه‌اش، شیرینی فروشی‌های موسوی، متوسلیان، باغشاهی، گلبن، گل یاس و غیره همه از نظر خود ساکنان یزد، بهترین‌ها هستند.

بهترین فروشگاه‌های ترمه یزدی

برای خرید ترمه یزد بهترین کار این است که به بازار قدیمی یزد سر بزنید. آنجا انبوهی از انواع ترمه‌ها پیش رویتان قرار می‌دهند که گاه از دیدنشان سیر هم نمی‌شوید. اگر از ما می‌شنوید قبل از رفتن به بازار حتماً یک بطری آب و قدری شکلات با خودتان داشته باشید که از دیدن طرح‌های مختلف و جذاب ترمه‌ها ضعف نکنید. ترمه رضایی، ترمه خجسته، ترمه دیباج، ترمه حسینی، ترمه دستجردی، ترمه هاشمی، ترمه افشار، نساجی یاسمین گوهر کویر یزد، دارایی ملک یزد و ترمه سنتی عقیق فقط بخشی از برندهای معروف ترمه در این شهر هستند.

مراکز خرید طلا در یزد

اگر زحمت رفتن تا میدان میرچخماق را کشیده‌اید، مسیر را به سمت خیابان قیام ادامه دهید. بازار زرگرها اینجاست. اینجا چشمانتان برق می‌زند. قلبتان به نپش می‌افتد و البته ممکن است چند آه سرد هم بکشید. مهم نیست. حتماً بروید و برق طلاها را از ویترین مغازه‌ها ببینید.

مراکز خرید سرامیک و صنایع دستی

خانه کسرا یزد، گالری هنری نارچیچک و پارسیان، گالری کوهکن یزد، فروشگاه صنایع دستی کویر، صنایع دستی پارسه یزد و صنایع دستی ماتریس بخشی از مراکز فروش صنایع دستی یزد هستند. پیشنهاد می‌کنم کارت پرپولتان را در هتل جا بگذارید و سپس به این بازارها بروید. اینجا خیلی زود پایتان سست می‌شود و ممکن است همه اندوخته مالی‌تان را خرج خرید کنید. البته میل خودتان است، ما فقط یک هشدار کوچک دادیم. ممکن است موقع برگشتن از بازار، بودجه‌تان فقط به اندازه خرید بلیط اتوبوس یزد بماند، شاید هم حتی کمتر!

امیدواریم از این سفر خوشمزه و جذاب لذت برده باشید. نمی‌دانم قبلاً به یزد سفر کرده‌اید یا نه، اگر این شهر را ندیده‌اید، حتماً در اولین فرصت بهاره یا پاییزه عازم شوید. برای خرید هر نوع بلیطی هم می‌توانید به سایت ره بال آسمان سر بزنید. ما جاذبه‌ها، هتل‌ها و سوغات یزد را به شما معرفی می‌کنیم. شما به سفر بروید و خاطره‌هایتان را در قالب پیام یا عکس برایمان ارسال کنید. می‌خواهیم یک آلبوم هیجان‌انگیز از خاطرات شما به این شهر زیبا بسازیم.

پشمک، قطاب، لوز، حاجی بادام، کیک یزدی، باقلوا و شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های یزد هستند.

شعبه‌های حاج خلیفه رهبر بهترین شیرینی‌های یزد را ارائه می‌کنند.

بازار بزرگ و مرکزی یزد جای مناسبی برای خرید انواع ترمه است

نوعی پارچه که برای دوخت لباس زرتشتیان از آن استفاده می‌شود.

8 نظرات
  1. Zahra می گوید

    وقتی چند سال دانشجو یزد بودی و همه این خوشمزه ها را از نزدیک چشیده باشی، محاله فراموش کنی.
    بانو تقیان مثل همیشه گل کاشتی. تمام خاطرات چند سال را برامون زنده کردی با این قلم شیوا.
    اونقدر زیبا می نویسی که می ترسم هوس خوردن شیرینی های خوشمزه حاج خلیفه دوباره ما را بکشونه اونجا.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، همیشه حرفی که از دل برمیاد، لاجرم بر دل هم می‌شینه. خوشحالم مقاله رو دوست داشتی. امیدوارم فرصت چندین و چندباره چشیدن این شیرینی‌ها بازم نصیبمون بشه.

  2. سمیه می گوید

    وای خدای من
    چه توصیفاتی کردید
    یک بار دیگه شوق یزد گردی با پای پیاده در دلم
    جان گرفت
    و شوق خرید سوغاتی های خوشمزه برای خانواده
    یادش بخیر
    روزگار خوبی بود….

    1. بانو تقیان می گوید

      سمیه عزیز، این یه حس مشترکه که به من هم موقع نوشتن مقاله دست داد.

  3. نسترن می گوید

    دوباره خاطرات دوران دانشجویی ام زنده شد،اولین بار بیست سال پیش شیرینی پنجره ای را تو شهر یزد تجربه کردم و اینقدر این تجربه شیرین بود که تبدیل به بخشی از ضروریات زندگی مون شد.

    1. بانو تقیان می گوید

      نسترن عزیز، منم دقیقا مثل شما برای اولین‌بار توی شهر یزد با شیرینی پنجره‌ای آشنا شدم. 🙂
      ولی خب مثل شما عاشقش نشدم و فقط برام جذاب بود ؛)

  4. علی می گوید

    تو لیست خوشمزه های یزد،آش شولی از قلم افتاد،یزد فالوده هم داره که البته به خوشمزگی فالوده شیرازی نیست.به نظر من جدای از آثار تاریخی هر شهر،خوردنی های اون شهر جذاب تر هست.

    1. بانو تقیان می گوید

      علی عزیز،‌
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به‌اشتراک گذاشتید.
      درسته که شولی، آش خوشمزه یزدی‌هاست؛ اما سوغات بردنش کار سختیه.
      بله فالوده در شهرهای مختلف مثل مشهد و کرمان هم تولید می‌شه که مثل شیرازی‌ها رشته‌ای نیست و بیشتر مکعبیه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.