موزه های یزد | قدم‌زدن در تاریخ مناطق مرکزی ایران

0

استان یزد یکی از قدیمی‌ترین نقاط ایران است. در گذشته این شهر را با نام ایساتیس می‌شناختند و تمدن‌های قدیمی ایران را در خود جای می‌داد. هنوز هم این استان جزو استان‌های مهم مرکز ایران به حساب می‌آید. از‌این‌رو می‌توانیم شاهد وجود موزه‌های تاریخی مختلف در این شهر باشیم که برای بسیاری از تاریخ‌دوستان بسیار جذاب است و گردشگران زیادی را به خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مخصوصاً خرید بلیط هواپیما یزد جذب می‌کند. موزه های یزد همگی بسیار جذاب و تماشایی هستند. پس بازدید از آن‌ها را حتماً در برنامه سفرهای خود قرار دهید. امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا مهم‌ترین موزه های یزد را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

گنجینه سنگ یزد | شهر یزد

به نظرتان در موزه سنگ یزد قرار است از چه آثاری دیدن کنید؟ خب پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. در موزه سنگ یزد، از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مختلف نگهداری می‌کنند. گران‌قیمت‌ترین منابع دقیقاً در همین زمینی که روی آن قدم می‌زنید قرار دارد. در این موزه می‌توانید سنگ‌هایی بسیار منحصر‌به‌فرد و گران‌قیمت را تماشا کنید. بسیاری از افراد که در زمینه زمین‌شناسی تخصص ندارند؛ شاید فقط چند سنگ قیمتی همانند زمرد، یاقوت یا الماس را بشناسند. این در حالی است که در موزه گنجینه سنگ یزد، انواع سنگ خاص همانند آمیتیس، ورفونیت، صدف آبولون، رسوبی، ژپیس، اپیدوت و سیلینیت وجود دارند. این سنگ‌ها دارای ظاهری بسیار زیبا هستند و اکثراً قیمت گزافی دارند.

ساعت بازدید: از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۲
آدرس: یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کنار کارخانه جنوب، کنار موزه‌ خودروهای سلطنتی

گنجینه مسجد جامع | شهر یزد

در دوران بعد از اسلام، مساجد به یکی از مهم‌ترین محل‌های اجتماع تبدیل شدند. دولت‌های مختلف در دوره‌های متفاوت تاریخی، تلاش می‌کردند تا مساجدی بزرگ را بنا کنند. این مسئله حتی در دولت عثمانی نیز رایج بود. گویا بزرگی و عظمت مساجدی که در هر دوره تاریخی بنا می‌شدند، ارتباط مستقیمی با قدرت و شوکت آن حکومت داشتند. گنجینه مسجد جامع یکی دیگر از موزه های یزد است. ساختمان این مسجد به‌نوبه خود یک جاذبه تاریخی است، علاوه بر این داخل آن نیز انواع اشیاء عتیقه به چشم می‌خورند. این اشیاء در طول تاریخ به مساجد مختلف استان یزد تعلق داشتند. انواع ساعت چوبی، منبر سنگی، کاشی و آجرهای نقاشی‌شده، درب‌های قدیمی مساجد، سماور ذغالی و البته پرده کعبه اهدایی پادشاه عربستان به ایران، همگی در این مسجد هستند.

آدرس: خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجدجامع، ضلع غربی مسجدجامع

موزه آب، خانه‌ کلاهدوزها یزد | شهر یزد

در راهنمای سفر یزد حتماً این مسئله را به شما ذکر می‌کنند که یزد جزو شهرهای مرکز ایران است. زمانی که شهری در کویر قرار داشته باشد، تأمین آب شرب مردم، به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. مردم این شهر از حدود 2هزار سال پیش، راه‌حل این مشکل را پیدا کردند. اهالی یزد با کمک احداث قنات، آب را از چشمه به مناطق مسکونی می‌رساندند. برای احداث قنات در آن دوران به ابزار و ادوات خاصی نیاز بود. حتی مقنیان لباس خاصی به تن می‌کردند و از نقشه‌های مخصوصی کمک می‌گرفتند. در حال حاضر داخل یکی از خانه‌های قدیمی یزد، یعنی خانه کلاهدوزها، موزه‌ای با عنوان موزه آب تأسیس شده است. در این موزه می‌توانید از انواع تجهیزات حفاری و نحوه انتقال آب به بافت مسکونی دیدن کنید. این موزه بسیار جذاب است و در آن از انواع اشیاء تاریخی نگهداری می‌شود.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: چهارراه شهدا، ابتدای خیابان قیام

موزه اسناد تاریخی یزد، خانه لاری ‌ها | شهر یزد

موزه اسناد تاریخی یکی دیگر از موزه های استان یزد است. این موزه در خانه‌ای قدیمی قرار دارد. این خانه به خاندان تجاری و معروف لاری‌ها، تعلق دارد و اولین‌بار به دست حاج غلامحسین ملازینل، جد لاری‌ها، ساخته شده است. قدمت این خانه به حدود 300 سال پیش بازمی‌گردد. این خانه جزو قدیمی‌ترین خانه‌های یزد به حساب می‌آید که ظاهری بسیار سالم دارد. در این موزه از اسناد تاریخی قدیمی و تاریخی بسیار مهم همانند فرمان کشف حجاب، فرمان‌های دولتی و غیره نگهداری می‌شود.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰
روزهای تعطیل: روزهای تعطیل ۲۸ صفر، تاسوعا، عاشورا، شهادت حضرت علی، شهادت امام جعفر صادق و رحلت امام خمینی
آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان، کنار عمارت کلاه فرنگی

موزه آیینه و روشنایی، عمارت قصر آیینه | شهر یزد

موزه آینه یکی از زیباترین موزه های یزد به حساب می‌آید. در گذشته زندگی به‌سادگی امروز نبود. در حال حاضر با فشردن یک کلید برق ساده، تمام خانه ما غرق در نور می‌شود. این در حالی است که در گذشته دور، تأمین روشنایی منزل یکی از چالش‌های مهم و بزرگ در زندگی انسان بود. موزه آیینه و روشنایی یزد در یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های این شهر قرار دارد. این موزه در خانه‌ای متعلق به فردی به نام صراف‌زاده، از بازرگانان نامی آن دوران، واقع شد است. قدمت این خانه به دوران تبعید رضاخان از ایران، یعنی سال 1320 بازمی‌گردد. بازدید از این موزه می‌تواند خاطرات بسیاری را زنده کند و برای نسل جدید بسیار هیجان‌انگیز باشد.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: یزد، خیابان کاشانی، رو‌به‌روی پارک هفت تیر، کنار کارخانه جنوب
برای آشنایی با جاذبه‌های یزد، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

موزه پست و چاپار میبد | شهر یزد

در گذشته به سیستم پست امروزی ما چاپار می‌گفتند. در حقیقت به جای آنکه مرسوله پستی شما را با وانت و موتور تحویل دهند، با اسب از این شهر به آن شهر می‌بردند. تصور کنید آیفون خانه شما را بزنند و فردی با صدای محکم بگوید «چاپار هستم، از ایساتیس بسته شما را همراه آورده‌ام!» چاپار برای اولین‌بار در دوران قاجار به‌دستور امیرکبیر کنار کاروان‌سرای شاه عباس بنا شد. در حال حاضر این چاپارخانه یا اداره پست دوران قاجار را به موزه پست تبدیل کرده‌اند. این موزه می‌تواند شما را با سختی‌های سیستم پستی در گذشته دور آشنا کند.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰
آدرس: یزد، کنار کاروان‌سرای شاه عباسی

موزه تاریخ طبیعی | شهر یزد

مناطق کویری همانند سایر مناطق طبیعی کشور، دارای پوشش گیاهی و جانوری خاصی هستند. بسیاری تصور می‌کنند که در مناطق کویری خبری از تنوع حیوانی یا پوشش گیاهی نیست. این در حالی است که اتفاقاً اکوسیستم حاکم بر این مناطق، جذابیت بسیاری دارد. از‌این‌رو موزه تاریخ طبیعی در شهر یزد افتتاح شده است. این موزه برای افرادی که به طبیعت و مناطق کویری علاقه‌مند هستند، بسیار جالب خواهد بود.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل در ساعات اداری
آدرس: یزد، بلوار دانشجو، کنار اداره برق، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد

موزه ترمه | شهر یزد

ترمه نوعی پارچه سنتی و البته گران‌بها است که جزو سوغات یزد به حساب می‌آید. ترمه در بافت لباس، سجاده، رومیزی و غیره به کار می‌رود. ترمه ظاهری بسیار زیبا دارد و در طراحی آن از بته‌جقه یا سایر نقوش سنتی استفاده می‌کنند. در موزه ترمه می‌توانید با دستگاه‌های بافت ترمه و سیر تحول آن بیشتر آشنا شوید. پس اگر شما نیز به این پارچه زیبا و خوش‌بافت علاقه‌مند هستید، سری به موزه ترمه بزنید. این موزه یکی از بهترین موزه های یزد به شمار می‌آید.

آدرس: شهر یزد، خیابان امام خمینی(ره) یزد، کوچه شهیدان حسینیان

موزه خودروهای کلاسیک | شهر یزد

مگر می‌شود به خودروهای کلاسیک نگاه کرد و عاشق آن‌ها نشد؟ گویا در گذشته بیشتر از کاربرد به زیبایی اهمیت می‌دادند. انگار که خودروهای کلاسیک بیش از آنکه یک وسیله نقلیه باشند، یک اثر هنری بودند. در سال 1396، موزه‌ای با نام موزه خودروهای کلاسیک در شهر یزد افتتاح شد. این موزه در یک سالن بزرگ قرار دارد و چندین و چند ماشین کلاسیک و کلکسیونی را در آن به نمایش گذاشته‌اند. اگر به تماشای خودروهای کلاسیک علاقه‌مند هستید، حتماً سری به این موزه بزنید. در موزه خودروهای کلاسیک یزد، حداقل حدود 25 خودرو وجود دارد. البته در بازه‌های زمانی مختلف، برخی از خودروها به‌صورت موقت در این موزه به نمایش در می‌آیند.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲
آدرس: شهر یزد، خیابان آیت الله کاشانی، رو‌به‌روی بوستان هفت تیر، کنار موزه آیینه و روشنایی، مجموعه کارخانه جنوب

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین | شهر یزد

منظور از دیرینه‌شناسی، آثاری است که به تاریخ ما و نیاکان ما ارتباطی ندارند. این موزه مخصوص زمان ماقبل تاریخ است. در این موزه می‌توانیم شاهد آثار تاریخی به‌جای‌مانده از فسیل حیوانات قدیمی باشیم. برخی از این آثار به دوره سوم زمین‌شناسی تعلق دارند. در این میان می‌توان به فسیل انواع بی‌مهرگان اشاره کرد که بخش عمده آثار را تشکیل می‌دهند. اگر به تاریخ و زمین‌شناسی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به موزه دیرینه‌شناسی بزنید. این موزه یکی از جذاب‌ترین موزه های یزد به حساب می‌آید.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۱
آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصاب‌ها، کنار آب‌انبار شش بادگیری، کوچه سوم شهید زینی، پلاک ۲۰

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، تالار پول | شهر یزد

در محله قدیمی فهادان و نزدیک زندان معروف اسکندریه، یکی از مهم‌ترین موزه های یزد قرار دارد. این موزه را با نام موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده می‌شناسند. همچنین به تالار پول یزد نیز شهرت دارد. این موزه در یک ساختمان قدیمی قرار گرفته است و قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این موزه از قدیمی‌ترین سکه‌های ایران نگهداری می‌شود. سکه‌هایی که پس از مبادله کالا به کالا، به پول رایج کشور تبدیل شدند. برخی از این سکه‌ها بسیار ارزشمند هستند و ارزش آن‌ها فقط به حجم طلای به‌کاررفته در آن‌ها نیست. بازدید از این موزه به طرفداران آثار تاریخی اکیداً توصیه می‌شود.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: یزد، خیابان امام، محله تاریخی فهادان، خانه عرب زاده

موزه سنگ و معدن یزد، موزه‌ای توریستی و علمی | شهر یزد

کار معدن یک فرآیند بسیار پیچیده است. همه ما کار در معدن را به‌عنوان یکی از سخت‌ترین شغل‌های دنیا می‌شناسیم؛ اما مراحل اکتشاف معدن، حتی از کار در معدن نیز دشوارتر است. به همین خاطر در بین موزه های یزد، موزه‌ای با نام موزه سنگ و معدن به چشم می‌خورد؛ موزه‌ای که درباره تمامی مراحل اکتشاف و استخراج معدن با شما صحبت می‌کند. پس اگر درباره نحوه اکتشاف و استخراج معدن کنجکاو هستید یا قصد فعالیت در این حوزه را دارید، حتماً سری به این موزه بزنید.

آدرس: یزد، خیابان وحشی بافقی، کوچه ۱۴ معصوم، مدرسه نمونه اندیشه

موزه علوم طبیعی | شهر یزد

بسیاری از افراد موزه علوم طبیعی یزد را با موزه علوم طبیعی بهاباد اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که هر کدام از آن‌ها، یک موزه کاملاً مستقل به حساب می‌آیند. در موزه علوم طبیعی یزد می‌توانید درباره علوم مختلف از جمله فیزیک، شیمی، زیست‌گیاهی و زیست‌جانوری اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. بازدید از این موزه می‌تواند برای کودکان و نوجوانان بسیار آموزنده و هیجان‌انگیز باشد.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌‎غیر از جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، کنار دبیرستان ایرانشهر

موزه فرهنگ و ایران باستان یزد، موزه مارکار | شهر یزد

مارکار نام یک فرد خیرخواه اهل هندوستان است که به حیات کودکان ایران اهمیت بسیاری می‌داد. او زرتشتی بود و در کشور هندوستان زندگی می‌کرد. وی در طول عمر خود تمام سرمایه‌اش را در جهت رفاه کودکان خرج کرد. کارهای خیرخواهانه او تا حدی ادامه داشت که هنگام مرگ، حتی هزینه‌ای برای کفن و دفن خود کنار نگذاشته بود. موزه فرهنگ و ایران باستان یا همان موزه مارکار یزد، یکی از مهم‌ترین موزه های یزد به حساب می‌آید. این موزه متشکل از پرورشگاه، مدرسه و برج ساعت است. موزه در ساختمان مدرسه قرار دارد. در این موزه می‌توانید از وسایل مخصوص تحصیل و زندگی کودکان بی‌بضاعتی دیدن کنید که در این مدرسه و خوابگاه زندگی می‌کردند.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰
آدرس: یزد، خیابان کاشانی، میدان مارکار، کوچه‌ فرش مشهد یا بلوار منتظر قائم، کوچه‌ میلاد

موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی | شهر یزد

میرزا محمد کاظمینی یکی از افراد سرشناس در دوران پهلوی بود. وی کلکسیون ارزشمندی از آثار و کتب مختلف را در اختیار داشت. او پیش از مرگ مجموعه آثار و بخشی از خانه خود را وقف کرد و هنوز هم موزه‌ای از آثار قدیمی از جمله انواع کتب خطی، سکه و اسکناس قدیمی و تمبرهای پستی در این موزه وجود دارند. این موزه تحت نظارت اداره اوقاف است و یکی از بهترین موزه های استان یزد به حساب می‌آید.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: بلوار امامزاده جعفر، ضلع شمالی امامزاده، میدانگاه مجاور بلوار امامزاده جعفر و در کنار درب اصلی حرم

موزه وزیری | شهر یزد

موزه وزیری یکی از ارزشمندترین موزه های استان یزد به حساب می‌آید. در این موزه بیش از 250 نسخه کتاب خطی وجود دارد که هر یک دارای اهمیت بسیاری هستند. این موزه تحت نظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود و اکثر کتب با محوریت زندگی حضرت زهرا هستند. علاوه‌بر نسخ کتب خطی، هزاران جلد نسخه چاپی بسیار ارزشمند نیز در این موزه وجود دارد. همچنین علاوه‌بر کتاب، انواع لباس سنتی و اشیای عتیقه مختلف هم در این موزه به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۷ تا ۱۹
آدرس: یزد، خیابان امام، انتهای خیابان مسجد جامع، کنار مسجدجامع کبیر یزد

هتل موزه فهادان | شهر یزد

هتل موزه فهادان یکی دیگر از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی یزد است. این خانه لقب اولین هتل موزه ایران را به دوش می‌کشد. قدمت این هتل موزه به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، فردی به نام مهدی شیخ عرب که یکی از تاجران تهرانی بوده است، در این منطقه برای خود عمارتی بزرگ می‌سازد. این عمارت شامل بخش‌های مختلفی از جمله سه حیاط، عمارت کلاه فرنگی، اتاق شاه‌نشین، چاه‌خانه، سرداب و غیره می‌شود. در حال حاضر این خانه به یک هتل موزه سنتی تبدیل شده است. پس با اقامت در آن می‌توانید حس و حال بی‌نظیری را تجربه کنید.

معرفی سایر موزه های استان یزد

موزه های یزد فقط محدود به شهر یزد نمی‌شوند. بسیاری از شهرهای اطراف یزد، دارای موزه‌های بسیار ارزشمند و منحصر‌به‌فردی هستند. پس در این بخش شما را با بهترین موزه های استان یزد آشنا خواهیم کرد.

  • گنجینه ایثار و شهدا | اردکان

گنجینه ایثار و شهدا در شهر اردکان قرار دارد. این موزه در سال 1391 فعالیت خود را با کمک برخی از جوانان و رزمندگان آغاز کرد. شهدا و رزمندگان دین بزرگی بر گردن همه ما دارند. تلاش آن‌ها بود که امروز ما بوی آرامش را در زندگی خود احساس می‌کنیم. هیچ‌گاه نباید خاطره این عزیزان را به دست فراموشی بسپاریم. وجود موزه‌هایی از این قبیل به ما کمک می‌کنند تا نسل‌های جدید را با رزرمندگان و شهدای 8 سال دفاع مقدس آشنا کنیم؛ پس بازدید از این موزه برای یادآوری خاطرات گذشته و همچنین آشنایی نسل جوان با خاطرات جنگ بسیار مناسب است.

ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱
آدرس: اردکان، ابتدای خیابان آیت الله حائری، محل سابق ساختمان بيمارستان قلب اردكان
  • موزه مفاخر، خانه آیت الله خاتمی | شهر اردکان

آیت الله خاتمی یکی از روحانیون بسیار محترم و معتمد مردم و سالیان سال، امام جمعه یزد بود. خانه وی در حال حاضر به موزه مفاخر یزد تبدیل شده است. این خانه قدیمی و سنتی در شهر اردکان قرار دارد. از نظر معماری، این خانه را می‌توان نمونه‌ای کامل از معماری سنتی کویری یزد دانست. در این خانه یک حیاط مرکزی، ایوان بزرگ و یک بادگیر به چشم می‌خورد. داخل موزه مفاخر می‌توانید با چهره‌های مختلف و مهم روحانیت در این شهر بیشتر آشنا شوید.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌‍جز روزهای جمعه از ساعت ۳۰: ۸ تا ۱۳:۳۰ و از ساعت ۱۸ تا۲۰
آدرس: اردکان، محله‌ چرخاب، خانه آیت الله خاتمی
  • موزه مردم‌شناسی | اردکان

موزه مردم شناسی اردکان اولین موزه مردم شناسی با موضوع معرفی فرهنگی یک شهر در استان یزد بود. به همین خاطر می‌توان این موزه را یکی از مهم‌ترین موزه های استان یزد دانست. این موزه در سال 1370 به‌همت فردی با نام علی سپهری احداث شد. در حال حاضر با کمک مردم، آثار تاریخی مختلفی در این موزه جمع‌آوری شده است. مدیریت موزه نیز با استفاده از مجسمه‌های مومی و البسه سنتی مردم، روش زندگی قدیمی آن‌ها را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند. بازدید از این موزه شما را به شناخت کافی درباره فرهنگ مردم اردکان خواهد رساند.

ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱
آدرس: اردکان، خیابان خامنه‌ای، کنار حوزه‌ علمیه
  • موزه فرش، خانه تاریخی ملک افضلی | اردکان

فرش یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی ایران است. در کشورهای مختلف، از فرش ایرانی به‌عنوان یکی از نفیس‌ترین و بهترین انواع فرش یاد می‌کنند. این در حالی است که داخل ایران، فرش هر شهر با شهر دیگر تفاوت دارد. مردم عزیز استان یزد و شهر اردکان نیز در زمینه بافت فرش، دستی بر آتش دارند. آن‌ها نیز طرح را از دار قالی بالا می‌برند و به زمین طرح‌های زیبایی می‌بخشند. مراحل آماده‌سازی فرش بسیار دشوار است. اگر احساس می‌کنید که قیمت یک فرش دست‌بافت بسیار گزاف است، پس حتماً از موزه فرش اردکان دیدن کنید. به این ترتیب دیگر به فرش دست‌بافت، گران‌قیمت نخواهید گفت!

ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱
آدرس: اردکان، بافت تاریخی محله‌ چرخاب، کوچه‌ آیت الله خاتمی
  • موزه مردم‌شناسی اشکذر | شهر اشکذر

اشکذر یکی دیگر از شهرهای استان یزد است. این شهر در فاصله 22کیلومتری شمال یزد و 8کیلومتری اختر قرار دارد. اشکذر جزو شهرهایی است که بسیاری از مردم ایران حتی نام آن را نشنیده‌اند. با وجود این جزو شهرهای قدیمی ایران به حساب می‌آید و تاریخی غنی را در سینه خود حفظ می‌کند. اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری درباره این شهر عجیب و کمترشناخته‌شده به دست بیاورید، حتماً باید سری به موزه مردم شناسی آن بزنید. این موزه در یک حمام قدیمی قرار دارد و به این ترتیب یک تیر و دو نشان می‌زنید. قدمت این حمام به دوران قاجار بازمی‌گردد. در حال حاضر داخل این موزه از وسایل مختلف مشاغل قدیمی مردم این شهر همانند چرخ نخ‌ریسی، گیوه‌چینی و غیره نگهداری می‌شود.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان طالقانی، کنار مسجد حاجی غلام، حمام باغستان
  • موزه زیلو و پلاس | شهر میبد

زیلو و پلاس جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی استان یزد به حساب می‌آیند. در گذشته از زیلو و پلاس به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کردند. حتی در کاروان‌سراها نیز این نوع زیرانداز به‌وفور به چشم می‌خورد. بسیاری از کارشناسان آثار تاریخی، ساخت اولین زیلو و پلاس را به مردم یزد نسبت می‌دهند. موزه زیلو و پلاس یکی دیگر از موزه های یزد است که بازدید از آن برای شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. همچنین زمانی که با روند بافت و تولید زیلو بیشتر آشنا شوید، متوجه خواهید شد که این صنعت مهم، چه تأثیری در کسب درآمد مردم این منطقه داشته است.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: میبد، خیابان امام، بلوار قاضی میرحسین، کاروان‌سرای شاه عباسی
  • موزه سفال و سرامیک | شهر میبد

ساخت سفال و سرامیک برای مردم گذشته یک هنر بسیار مهم بود. آن‌ها پس از ظروف سنگی و زمخت، اقدام به ساخت انواع ظروف سفالی و سرامیکی کردند. ظروف سرامیکی ظرافت بسیاری داشتند و به همین خاطر به‌سرعت در بین مردم رایج شدند. هنوز هم طی حفاری‌هایی که در محوطه‌های تاریخی انجام می‌شود، آثار مختلف سفالی و سرامیکی را پیدا می‌کنند. این آثار جزوی از تاریخ ما به حساب می‌آیند و ارزش بسیاری دارند. اگر شما نیز عاشق تماشای آثار قدیمی و تاریخی هستید، حتماً سری به این موزه بزنید و از تماشای آثار قدیمی لذت ببرید.

ساعت بازدید: همه‌روزه به‌غیر از ایام تاسوعا و عاشورا از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: شهر میبد، کاروان‌سرای شاه عباسی میبد
  • موزه فرهنگ و هنر | بافق

موزه فرهنگ و هنر بافق یکی دیگر از مهم‌ترین موزه های استان یزد به حساب می‌آید. این موزه در مدرسه نمونه اندیشه بافق قرار دارد. با بازدید از این موزه می‌توانید با تجهیزات تحصیل در گذشته بیشتر آشنا شوید. در این موزه انواع رادیو، آلات موسیقی، ضبط‌صوت و لوازم‌التحریر قدیمی وجود دارد.

آدرس: خیابان وحشی بافقی، کوچه ۱۴ معصوم، مدرسه نمونه اندیشه
  • موزه مردم شناسی ابرکوه یا خانه صولت یزدی ها | ابرکوه

خانه صولت یزدی‌ها، میزبان موزه مردم‌شناسی ابرکوه است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه های استان یزد به حساب می‌آید. موزه در خانه‌ای قدیمی قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این موزه می‌توانید از آثار قدیمی همانند وسایل حمام، جعبه آواز، ظروف سفالی، نامه دست‌نویس احمدشاه به یکی سردارانش در ابرکوه و همچنین انواع کتیبه‌های قدیمی دیدن کنید.

ساعت بازدید :همه‌روزه به‌غیر از روزهای شنبه‌، تاسوعا، عاشورا، ۲۸ صفر، رحلت امام خمینی، شهادت حضرت علی و امام صادق از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: ابرکوه، محله دروازه میدان، جوار اداره میراث فرهنگی ابرکوه
  • موزه عبرت ابرکوه | ابرکوه

موزه عبرت در خانه‌ای در محله صفاییه و ابرکوه است. در سال 1328، یعنی اوایل دوران پهلوی دوم، افراد بسیاری را در این خانه به قتل رساندند. این قتل‌عام به‌حدی بود که داخل خانه فقط جنازه باقی ماند. در بین پیکرهای بی‌جان، فقط یک نفر توانست جان سالم به در ببرد و درباره این جنایت با دیگران صحبت کند. در حال حاضر این خانه قدیمی و ترسناک را به یک موزه تبدیل کرده‌اند. نام این موزه را عبرت گذاشته‌اند تا نشان دهند که رد خون هیچ‌گاه پاک نمی‌شود. زمانی که خون بی‌گناهی روی زمین بریزد، تقاص آن حتماً پس گرفته خواهد شد .

آدرس: صفاییه، نرسیده به زیرگذر شماره یک (قدس)، رو‌به‌روی مدرسه‌ شهدا
  • موزه مردم شناسی بافق (خانه وحشی بافقی) | شهر بافق

محمد وحشی بافقی، یکی از قدیمی‌ترین قصیده‌سراهای ایران است. او اصالتاً اهل استان یزد بود. خانه وی هنوز هم در شهر بافق یزد قرار دارد. به همین خاطر مسئولان نیز فرصت را مغتنم شمردند و خانه شخصی این شاعر را به موزه مردم‌شناسی شهر بافق تبدیل کردند. در این موزه با کمک مجسمه‌های مومی و اشیای قدیمی، به بهترین شکل ممکن، فرهنگ مردم بافق را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند. در این موزه به‌صورت کامل با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر آشنا خواهید شد.

آدرس: خانه وحشی بافقی، کنار اداره میراث‌فرهنگی بافق
  • موزه مردم شناسی تفت | شهر تفت

تفت یکی دیگر از شهرهای استان یزد است. این شهر نیز دارای فرهنگ منحصر به خود است. پس به همین خاطر موزه‌ مردم‌شناسی مخصوص تفت را در این شهر احداث کرده‌اند. این موزه در بقعه تاریخی شاه خلیل ثانی قرار دارد. در این موزه با کمک مجسمه‌های مومی و اشیای قدیمی، سبک زندگی مردم قدیمی این شهر را به گردشگران نشان می‌دهند. مردم تفت دارای آداب و رسوم خاصی هستند که با بازدید از این موزه، با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹
آدرس: میدان امام خمینی، بقعه شاه خلیل ثانی، مجموعه شاه ولی
  • موزه مردم شناسی چنار ناز | شهر چنار ناز

چنار ناز  یکی دیگر از شهرهای استان یزد است. این شهر را می‌توان جزو شهرهای کمتر شناخته‌شده استان یزد دانست. چنار ناز مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. همچنین قدمت شهر آن‌ها به صدها سال پیش بازمی‌گردد. از‌این‌رو یکی از ساختمان‌های قدیمی آن را به موزه مردم شناسی تبدیل کرده‌اند. با بازدید از این موزه می‌توانید شناخت بیشتری نسبت به مردم این شهر پیدا کنید.

آدرس: شهرستان خاتم، روستای چنار ناز
  • موزه مردم شناسی مهریز | شهر مهریز

مهریز یکی از زیباترین شهرهای استان یزد به حساب می‌آید. این شهر را به باغ‌های سرسبز آن می‌شناسند. تصور باغ‌هایی به این شکل و شمایل در میان کویر واقعاً کار دشواری است. اگر شما نیز همانند بسیاری از مسافران، شناخت کافی درباره مهریز و مردم این شهر ندارید، می‌توانید سری به موزه مردم‌شناسی مهریز بزنید. این موزه در باغ پهلوان پور قرار دارد که یکی از زیباترین باغ‌های این شهر به شمار می‌آید. در این موزه فرهنگ و آداب و رسوم مردم به‌خوبی به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: مهریز، شهرک زارعین، محله‌ مزویر آباد، باغ پهلوان پور
  • موزه مردم شناسی هرات خاتم | هرات

اشتباه نکنید، منظور ما از هرات، کشور افغانستان نیست! در همین استان یزد خودمان هم شهری با نام هرات وجود دارد. بسیاری از ما حتی با نام این شهر آشنایی نداریم. پس اگر می‌خواهید شهر هرات را بهتر بشناسید، حتماً باید سری به موزه مردم‌شناسی این شهر بزنید. موزه مردم‌شناسی هرات در یک سازه قدیمی قرار دارد که قدمت آن به اوایل دوره زندیه بازمی‌گردد! پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. در این موزه با کمک مجسمه‌های مصنوعی، زندگی مردم گذشته هرات بازآفرینی شده است.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹
آدرس: هرات، خیابان بهشتی، کنار شهرداری
  • موزه مردم شناسی، خانه صالحی | شهر بهاباد

موزه مردم‌شناسی بهاباد یکی دیگر از موزه های استان یزد به حساب می‌آید. در بخش‌های قبلی درباره موزه علوم طبیعی بهاباد با شما صحبت کردیم. این موزه نیز یکی دیگر از موزه‌های جذاب این شهر است. در شهر بهاباد، یکی از خانه‌های قدیمی، یعنی خانه صالحی را به موزه مردم‌شناسی این شهر تبدیل کرده‌اند. این خانه همان خانه‌ای است که از شهر یزد انتظار دارید. ایوانی وسیع، بادگیر و اتاق‌های سردری که در کنار کلاه فرنگی، به یکی از خانه‌های سنتی یزد تبدیل شده است. در این موزه می‌توانید به‌صورت کامل با فرهنگ مردم این شهر بیشتر آشنا شوید.

آدرس: بهاباد، خیابان ملا عبدالله
  • موزه علوم طبیعی | شهرستان بهاباد

موزه علوم طبیعی بهاباد شاید یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بهاباد باشد. بهاباد یکی از شهرستان‌های قدیمی استان یزد است. قدمت این شهرستان به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این شهرستان کوچک، موزه‌ای بزرگ و پربار متشکل از انواع فسیل و سنگ احداث شده است. در این موزه می‌توانید از علوم مختلف جانورشناسی، گیاه‌شناسی، سنگ و همچنین انواع میکروسکوپیک اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

آدرس: شهرستان بهاباد، خیابان ملا عبدالله، دبیرستان زینب

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره خرید بلیط قطار یزد یا بلیط اتوبوس یزد و بازدید از موزه های این شهر چیست؟ تاکنون تجربه بازدید از کدام‌یک موزه های یزد را داشته‌اید؟ آیا موزه‌ای به ذهنتان می‌رسد که نام آن را به لیست موزه های استان یزد اضافه کنیم؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

هتل موزه فهادان بهترین هتل موزه این شهر محسوب می‌شود.

موزه ترمه را می‌توان خاص‌ترین موزه یزد دانست.

موزه وزیری را می‌توان یکی از ارزشمندترین موزه‌های یزد دانست.

موزه علوم بهاباد و موزه علوم یزد بهترین موزه برای کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید.

موزه آب یزد را می‌توان جذاب‌ترین موزه این شهر دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.