روستای کن سولقان تهران | روستای 1400ساله

0

تهران از آن دسته شهرهای کوهپایه‌ای است که روستاهای خوش‌آب‌وهوایی دارد. گاهی خوب است از شلوغی‌های شهر دور بشوید و زمانی را در محیط آرامش‌بخش روستا بگذرانید. طبیعت این مناطق بکر و تماشایی هستند و روحتان را تازه می‌کنند. اگر دلتان گشت‌وگذار در این محیط را می‌خواهد، پیشنهادمان روستای کن سولقان تهران است. این روستا فاصله زیادی با شهر تهران ندارد و به‌راحتی می‌‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.

روستای کن سولَقان تهران کجاست؟

عکس روستای کن سولقان تهران

شهر تهران سه بخش اصلی دارد که آن‌ها را به تهران مرکزی، کَن و آفتاب می‌شناسند. برای بازدید از روستای کن باید به شمال غربی تهران و منطقه پنج بروید. میدان توحید، ستارخان، آریاشهر در سمت شرق این بخش هستند. در بخش غربی کن هم می‌توانید به گرم دره، وردآور، شهر قدس و اسمائیل آباد برسید. زمانی که به این منطقه بروید، آپارتمان‌های چندین‌طبقه را به جای زمین‌های سرسبز و خرم می‌بینید. در چند سال اخیر بخش‌های زیادی از زمین‌ها و باغ‌های این منطقه را به خانه‌های مسکونی تبدیل کرده‌اند.

بعد از پشت ‌سر گذاشتن بلوار کوهسار به جاده‌ای می‌رسید که انتهایش روستای کن است. در این مسیر از کنار روستاها و آبادی‌های مختلفی مثل وریج، سنگان، رندان، طالون، واریش، کشار و علیا می‌گذرید. بعد از گذشتن از این روستاها می‌توانید کن را در ۸کیلومتری جاده امامزاده داوود پیدا کنید. بزرگ‌راه آزادگان، نهر فیروز بهرام و مهرآباد در جنوب روستای کن سولقان هستند. از شمال روستا هم می‌شود به شمیرانات، فرحزاد و امامزاده داوود رسید.

معرفی روستای کن سولقان تهران

عکس معرفی روستای کن سولقان تهران

روستاهای کن و سولقان از روستاهای اطراف تهران هستند. به‌خاطر فاصله کم این روستا با شهر تهران، گردشگران زیادی برای تفریح به این منطقه می‌روند. در گذشته روستای کن تهران، جزء توابع ری بود؛ اما به‌مرور و به‌خاطر توسعه شهری به‌شکل منطقه‌ای جداگانه درآمد. این روستاها به کَن سولوقون هم معروف هستند. چشم‌اندازهای دیدنی و هوای خوب این روستا بهترین مکان برای پیوند با طبیعت است. روستای کن را از قدیمی‌ترین روستاهای تهران می‌شناسند که قدمت آن به 1400 سال می‌رسد. محله‌های بالان، میان ده، اسماعیلیون، دار قاضی و سرآسیاب بخشی از این روستا هستند. با رفتن به این منطقه می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دیدن کنید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاذبه های گردشگری روستای کن سولقان تهران

  • طبیعت روستای کن تهران

عکس طبیعت روستای کن تهران

با واردشدن به جاده کن سولقان، طبیعت چشم‌نوازی شما را شگفت‌زده می‌کند. این روستا در دامنه‌های البرز شکل گرفته است. به همین خاطر در هر فصل تصویر جدیدی از خودش را نشان می‌دهد. اطراف روستا باغ‌های سیب، هلو، گیلاس، شاه‌توت، آبالو و گردو وجود دارد. این درخت‌ها در بهار زیبایی روستای کن سولقان را دوچندان می‌کنند. دره‌های سرسبز کن سولقان زیبایی خاصی دارند؛ مثلاً دره رودخانه، لوسک، خرگوش دره، وسک، حصارک، تنگه باغ میر، آسیاب باد، زرنو کوچک، پستونک، دره قارچ و پل حاج محمد کنی.

  • کوه‌نوردی در روستای کن تهران

عکس کوه‌نوردی در روستای کن تهران

روستای کن تهران در تمام فصل‌ها میزبان کوه‌نوردهایی است که برای صعود قله‌های منطقه به آنجا می‌روند. این روستا مسیرهای مختلفی برای کوه‌نوردی دارد. اگر دستی بر صخره‌نوردی هم دارید، می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان با گروه‌های صخره‌نوردی به این منطقه بروید. روستای سنگان یکی از بهترین روستاها برای صخره‌نوردی و کوه‌نوردی در تمام سال است. اسم قله‌های معروف این منطقه را برایتان می‌گذارم: کوه کبوتک، کوه دره ملا، کوه باغ میر، هزار دره، پیر داوود، گرم دره، بازارک، شاهنشین، لیچه و مزرا.

  • سنگ‌های شکل‌گرفته در دامنه کوه

عکس سنگ‌های شکل‌گرفته در دامنه کوه در روستای کن تهران

اگر حواس‌جمع از کنار کوه‌ها بگذرید، صخره‌های عجیبی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. روی این تخت‌سنگ‌ها حفره‌های زیادی وجود دارد و سطحشان صیقلی است. تعدادی از صخره‌ها در بالاترین بخش کوه هستند و به صورتک‌های تراشیده‌شده شباهت دارند؛ اما خوب است بدانید تراشکار این صخره‌های تماشایی دست‌های هنرمند طبیعت است. این سنگ‌ها بخشی از جاذبه‌های شگفت‌‌انگیز در این منطقه هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای کن تهران

اطراف روستای کن جاذبه‌های دیدنی دیگری انتظارتان را می‌کشد. بازدید از این روستاها و مکان‌های تفریحی خالی از لطف نیست.

  • غار بیوک

اگر تماشای غارهای طبیعی برایتان جذاب است، بازدید از غار بیوک را در برنامه‌هایتان بگذارید. برای رفتن به این غار باید تا روستای سنگان بروید. موقعیت این غار در بلندی‌های سنگان است و باید مسیری دوساعته را کوه‌نوردی کنید.

  • امامزاده داوود از اماکن مذهبی در نزدیکی روستای کن سولقان

عکس امامزاده داوود از اماکن مذهبی در نزدیکی روستای کن سولقان

در مسیر رسیدن به روستای کن، پنج امامزاده هست. بین این اماکن مذهبی امامزاده داوود محبوبیت زیادی بین بومی‌های منطقه دارد. این امامزاده از بناهای قدیمی در کن سولقان است. تا نزدیک امامزاده مسیری ماشین‌رو وجود دارد؛ اما بعد از آن باید حدود یک ربع در مسیری سربالایی پیاده‌روی کنید.

  • رودخانه کن از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای کن سولقان تهران‌

عکس رودخانه کن از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای کن سولقان تهران‌

رودخانه کن از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای کن سولقان تهران است. این رودخانه از بلندی‌های توچال سرچشمه می‌گیرد و در ادامه به‌سمت پایین‌دست جاری می‌شود. طول این رود به‌اندازه 33 کیلومتر است. رودخانه کن را از پرآب‌ترین رودخانه‌های تهران می‌شناسند. این رود منبع آب برای دریاچه چیتگر است. عبور این رود از کنار روستای کن چشم‌اندازی تماشایی در این منطقه می‌سازد.

  • دره دوچناران

اگر دوست دارید در مسیری سرسبز و دل‌نشین پیاده‌روی کنید، پیشنهادمان دره دوچناران است. این دره یکی از زیباترین چشم‌اندازها را دارد. چشمه‌های مختلفی در این دره جاری هستند که درخت‌های میوه و باغ‌ها را سیراب می‌کنند. دوچناران را به دره دو حصارک فرحزاد هم می‌شناسند که محل مناسبی برای گشت‌وگذار است. مسیر دره را که ادامه بدهید به امزاده داوود می‌رسید.

  • روستای وردیج

عکس روستای وردیج جاهای دیدنی نزدیک به روستای کن تهران

هرکدام از روستاهای اطراف کن سولقان، جاذبه‌های دیدنی ویژه‌ای دارد. روستای وردیج، بزرگ‌ترین روستا در نزدیکی کن و در ارتفاع 1850متری از سطح دریا است. برای بازدید از سنگ‌ها و صخره‌های عجیب کن باید به وردیج بروید. به همین خاطر این محله را به روستای ارواح سنگی می‌شناسند. طبیعت دل‌نشین وردیج محیطی مناسب برای پیک‌نیک‌و کمپ در طبیعت است. از باغ‌های این روستا میوه‌هایی مثل گیلاس، سیب، خرمالو، توت، شاتوت و گردو برداشت می‌کنند. تا وردیج که رفتید، به آبشار لت مال هم سری بزنید. این آبشار در شش ماه اول سال بسیار دیدن دارد.

  • روستای واریش از سردترین روستاها نزدیک به روستای کن سولقان تهران

واریش از زیباترین روستاها در نزدیکی کن سولقان است. این منطقه حتی در روزهای گرم تابستان هم دمای کمی دارد. به همین خاطر می‌توانید در طبیعت این روستا زمان خوشی را بگذرانید. سرمای هوای واریش در پاییز و زمستان به اوج می‌رسد. معمولاً بومی‌های روستا در نیمه دوم سال به روستاهای پایین‌دست می‌روند. پس یادتان نرود که بلندی‌های این روستا برای کوه‌نوردی در زمستان مناسب نیستند. می‌توانید این روستا را در ۴کیلومتری روستای وردیج پیدا کنید.

  • روستای سنگان

سنگان از دیگر روستاهای نزدیک به کن است. روستای سنگان دو بخش مجزا دارد که آن‌ها را با اسم‌های سنگان بالا و سنگان پایین مشخص کرده‌اند. بیشتر بومی‌ها در این روستا به زبان تاتی حرف می‌زنند. به‌خاطر وجود آبشار و رودها دامنه کوه‌های اطراف سنگان سرسبز و خرم است. اگر در بهار از روستا بازدید کنید، درخت‌ها پر از شکوفه هستند و سنگان را به بهشتی کوچک تبدیل می‌کنند. بابت اقامتگاه هم خیالتان راحت باشد. اقامتگه‌های بوم‌گردی سنگان فضای خوبی برای اسکان چندروزه دارد.

  • آبشار رندان

آبشار رندان از جذاب‌ترین دیدنی‌های سنگان است. برای رسیدن به این آبشار باید حدود ۲ تا ۳ ساعت کوه‌نورودی کنید. بعد از گذشتن از روستای سنگان، تابلوهای راهنما مسیر آبشار را به شما نشان می‌دهند. طول این آبشار به 30 متر می‌رسد. در بهار و تابستان می‌توانید نزدیک به آبشار محلی را برای پیک‌نیک پیدا کنید. آب این آبشار در زمستان یخ می‌زند و تصویر شگفت‌آوری دارد. آبشار یخی رندان از محبوب‌ترین بخش‌های است که کوه‌نوردها برای بازدید از آن به سنگان می‌روند.

  • پارک کوهسار از جاهای دیدنی نزدیک به روستای کن سولقان تهران

عکس پارک کوهسار جاهای دیدنی نزدیک به روستای کن تهران

کمی که به شمال روستای کن بروید، به پارک کوهسار می‌رسید. درخت‌های تنومند و چندساله، این بخش از منطقه را پوشانده‌اند. پارک کوهسار در سطحی بالاتر از سطح روستاها شکل گرفته است. به همین خاطر چشم‌اندازی زیبا و 360 درجه از روستاهای پایین‌دست دارد. در این پارک می‌توانید پاراگلایدرسواری را تجربه کنید و آدرنالین خونتان را به اوج برسانید.

  • دره کشار از جاهای دیدنی اطراف تهران

بعد از کمی رانندگی در کیلومتر 10 جاده کن سولقان، به دره کشار می‌رسید. دره کشار با درخت‌های سرسبزش بهترین مکان برای توقف و استراحت است. میز و صندلی‌های سنگی از امکانات دره کشار هستند. خیلی از گروه‌های طبیعت‌گردی برنامه‌ای برای گردش یک‌روزه در این دره دارند.

رستوران های روستای کن سولقان تهران

عکس رستوران های روستای کن سولقان تهران

این روزها روستای کن منطقه‌ای توریستی است. به همین خاطر امکانات خوبی برای گردشگرها در این روستا فراهم کرده‌اند. در جاده کن سولقان رستوران‌های خوب و باکیفیتی هست که غذاهای لذیذی را برایتان طبخ می‌کند. چراغ‌های رنگارنگ رستوران‌ها در شب زیبایی دل‌نشینی دارند. بعضی از رستوران‌ها آلاچیق‌هایی آماده کرده‌اند تا فضای خصوصی‌تری برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی داشته باشید. اگر دلتان می‌خواهد در فضای باز غذایتان را نوش جان کنید، به باغ‌رستوران‌ها سری بزنید. بعضی از رستوران‌های کن سولقان کنار رودخانه هستند و می‌توانید از صدای گوش‌نواز طبیعت هم لذت ببرید.

عکس رستوران های روستای کن سولقان تهران

هرکدام از آن‌ها منوی پروپیمانی از غذاهای ایرانی، فرنگی و کباب‌های خوش‌مزه آماده کرده‌اند. بلال کبابی و چای و نبات هم به راه است. نمی‌شود از آش‌های خوش‌طعمی گذشت که در این مسیر می‌فروشند. یک کاسه آش داغ سرمای روزهای پاییز و زمستان را دل‌چسب‌تر می‌کند. کافی‌شاپ‌های این منطقه هم با منوی متنوعی از نوشیدنی‌ها از شما میزبانی می‌کنند. اسم و آدرس تعدادی از رستوران‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • باغ رستوران دف کن: انتهای خیابان کوهسار و ابتدای جاده سولقان.
  • رستوران کاکتوس: خیابان کوهسار، قبل از کلانتری کن.
  • قهوه‌خانه و رستوران سنتی گل صحرا: میدان بهاران، جاده سولقان.
  • فست‌فود خانه دودی: بعد از میدان دوم شهران، خیابان امید عباسی، نبش سوم غربی.
  • باغ رستوران طبیعت: انتهای بزرگ‌راه نیایش، خیابان کوهسار، انتهای خیابان طبیعت.
  • رستوران آسیاب کن: بلوار کوهسار، جاده کن سولقان، بعد از پل آهنی.
  • باغ رستوران دل‌گشای کن: جاده کن سولقان، بعد از تونل، پلاک 16.
  • رستوران نگارستان: بلوار کوهسار، روبه‌روی شهرک opg، جنب آتش‌نشانی، خیابان دانش.
  • باغ رستوران آفتاب: جاده کوهسار، جاده سولقان، بعد از اولین تونل.
  • کافه سیتی تراس کن؛ خیابان کوهسار، مجموعه گردشگری کوهسار.
  • باغ رستوران امپراطور: بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود، دو کیلومتر بعد از سولقان، سمت راست.

اقامت در روستای کن سولقان تهران

عکس اقامتگاه‌بوم‌گردی آسیاب کن سولقان

معمولاً در بهار و تابستان‌مسافرهای زیادی برای اقامت چند‌روزه به روستای کن می‌روند. برای ماندن در این منطقه می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید. حتی می‌توانید کلبه‌ها یا خانه‌های روستایی را کرایه کنید. اقامتگاه‌ بوم‌گردی آسیاب کن سولقان از اقامتگاه‌های خوب در این منطقه است. این اقامتگاه امکانات خوبی برای پذیرایی از مهمان‌هایش دارد. اگر محیط متفاوتی می‌خواهید، اقامتگاه بوم‌گردی ارگ سنگان فضای مناسبی دارد. در این اقامتگاه دو کلبه سنگی، دو کلبه چوبی و یک سیاه چادر مهیاست. خانه چوبی آسیاب هم کلبه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی است که می‌توانید برای اقامت انتخابش کنید.

بهترین زمان سفر

روستای کن سولقان تهران در روزهای بهار و تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد؛ پس می‌توانید برای گردش و تفریح به این منطقه بروید. حتی با شروع پاییز چشم‌انداز این روستاها بسیار جذاب است. البته روستای واریش هوای سردتری در پاییز دارد؛ اما می‌توانید با داشتن لباس مناسب تفریح دل‌چسبی داشته باشید. در اواخر پاییز سرمای هوا بیشتر می‌شود و به استقبال برف‌های زمستانه می‌رود. سرمای زمستان‌در این منطقه به‌ویژه روستای واریش استخوان‌سوز است. اگر تحمل سرمای زیاد را ندارید، بهتر است در نیمه دوم سال به این منطقه نروید.

مسیر دسترسی

اگر ساکن پایتخت هستید، به‌راحتی می‌توانید به روستای کن بروید. در گذشته بیشتر تهرانی‌ها برای رفتن به این روستا، از جاده فرحزاد می‌گذشتند تا به امامزاده داوود برسند؛ اما امروزه با ساخت جاده کن سولقان یا همان جاده جدید امامزاده دادوود، رفتن به این روستاها آسان است. در ابتدا وارد بزرگ‌راه همت بشوید. مسیر را تا بزرگ‌راه آبشناسان ادامه بدهید تا به بلوار کوهسار برسید. بعد از رسیدن به میدان بهاران در انتهای بلوارکوهسار، می‌توانید جاده کن سولقان را ببینید. فراموش نکنید که این جاده پرپیچ‌وخم است؛ پس با سرعت مناسب رانندگی کنید. سولقان اولین روستایی است که در این جاده می‌بینید. این روستا تا میدان بهاران حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. آرامگاه امامزاده داوود را را که پیدا کنید، روستای کن هم در همان اطراف است. اگر خودروی شخصی ندارید، می‌توانید با تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی به این منطقه بروید.

روستای کن سولقان تهران از نزدیک‌ترین روستاهای تفریحی به پایتخت است. از گشت‌وگذار در این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در سفرهای قبل از این روستا دیدن‌کرده‌اید، تجربه‌هایتان شنیدنی است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان تهران، بزرگ‌راه همت، بزرگ‌راه آبشناسان، بلوار کوهسار، جاده کن سولقان، روستای کن سولقان.

بهار و تابستان بهترین بازدید از این روستا است؛ البته این روستا در پاییز هم زیبایی‌های چشمگیری دارد.

بله در مسیر جاده کن سولقان روستاهای متعددی برای پذیرایی از گردشگرها هست.

بله. برای اقامت می‌توانید از کلبه‌های اجاره‌ای استفاده کنید. اقامتگاه بوم‌گردی آسیاب کن سولقان و ارگ سنگان هم به‌خوبی از گردشگرها میزبانی می‌کند.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.