روستای وردیج تهران | شهر ارواح سنگی

0

اکثر مردم پایتخت برای تفریحات آخر هفته، مناطق ییلاقی حاشیه شهر را ترجیح می‌دهند؛ اما شما به چه میزان با جاهای دیدنی اطراف تهران آشنایی دارید؟ نام چند روستای حاشیه تهران را می‌دانید؟ اصلا آیا روستاهای اطراف تهران را می‌شناسید؟ امروز قصد داریم تا شما را با یکی از روستاهای بسیار زیبا که برخی آن را «شهر ارواح سنگی» می‌دانند آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از روستای وردیج تهران به دست آورید.

روستای وردیج کجاست؟

روستای وردیج در بخش غربی و منطقه 22 تهران واقع شده است. این روستا در بخش شمالی وردآورد قرار دارد و جزئی از تهران به حساب می‌آید. برای دسترسی به این روستا، باید در امتداد رودخانه کن حرکت کنید. این روستا در بخش کوهستانی تهران و در ارتفاع هزار و 850 متری واقع شده است و آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد. برای دسترسی به این روستا، باید از بزرگراه همت خودتان را به بزرگراه خرازی برسانید. از آنجا هم به سمت جاده وردیج حرکت کنید.

معرفی روستای وردیج تهران

همه چیز درباره روستای زیبای وردیج

تهران، یکی از ابرشهرهای ایران و خاورمیانه که بیش از 8میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر زیبا در گذشته چندین مرتبه کوچک‌تر از چیزی که امروز شاهد آن هستیم، بوده است. در گذشته مرزهای تهران خلاصه به دروازه شمیران و دروازه دولت می‌شد؛ اما این روزها تهران از شرق تا فیروزکوه، از شمال تا مازندران، از جنوب تا شهرری و از غرب تا البرز ادامه دارد. علاوه بر گسترش مرزهای تهران، بخش‌های مختلف آن پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و این شهر را می‌توان جزء شهرهای مدرن دنیا دانست. با این وجود جالب است بدانید که هنوز در بخش‌هایی از این پایتخت مدرن، روستاهایی با همان سبک و سیاق سنتی وجود دارند و روستای وردیج نیز یکی از این همین روستاها محسوب می‌شود.

در بین جاذبه‌های استان تهران، همیشه از روستاهایی همانند روستای کن سولقان یا فشم و لواسانات نام برده می‌شود؛ اما خبری از روستای وردیج یا واریش نیست. به همین خاطر افرادی که قصد بازدید از روستاهای بکر در محدوده تهران را دارند، عازم روستای وردیج می‌شوند. بد نیست بدانید که حتی کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به ورزش، روستای وردیج را برای آغاز مسیر کوه‌نوردی و فتح قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار انتخاب می‌کنند.

سفر به روستای وردیج تهران

در اطراف روستای وردیج کوه‌های بلند، دره‌های عمیق، رودی خروشان و باغ‌هایی سرسبز به چشم می‌خورند. در این روستا مردم به شغل باغداری مشغول هستند و صدها باغ شخصی شاتوت، توت، خرمالو، سیب و گردو در این روستا وجود دارد که باعث زیبایی دو چندان منطقه شده است. اگر درباره ساکنان این روستا کنجکاو هستید، باید بدانید که جمعیت وردیج در آخرین سرشماری انجام شده، فقط 550 نفر است. البته این جمعیت فقط شش ماه اول سال را ساکن وردیج هستند و در شش ماه دوم به دلیل سرمای هوا، روستا و خانه خود را ترک می‌کنند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی روستای واریش

اگر به دنبال ماجراجویی هستید، باید بدانید که روستای وردیج پایان راه نیست؛ اگر به مسیر خود ادامه دهید، به روستای دیگری با نام روستای واریش خواهید رسید. روستای واریش نسبت به وردیج، 400 متر از سطح دریا بالاتر است و به همین نسبت هوای آن نیز سردتر است. شاید برای شما جالب باشد که فقط 40 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که معمولاً در شش ماه دوم سال، 15 تا 20 خانوار، واریش را به دلیل سرمای شدید هوا ترک می‌کنند و مجدداً ابتدای بهار به خانه خود باز‌می‌گردند.

روستای واریش دسترسی نسبتاً دشواری دارد و به همین خاطر حتی گردشگران چندانی از آن بازدید نمی‌کنند. با وجود این، مردم روستای واریش مردمانی خونگرم هستند و از بازدیدکنندگان با روی گشاده استقبال می‌کنند. به دلیل عدم حضور گردشگران، خوشبختانه هنوز بافت طبیعی منطقه واریش به‌خوبی حفظ شده است.

اهالی روستای واریش

اگر به کوهپیمایی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند باشید، می‌توانید ساعت‌ها در این منطقه مشغول گشت‌وگذار شوید. نکته جالب توجه درباره واریش این است که در طبیعت آن حتی ذره‌ای زباله و آلودگی پیدا نخواهید کرد و این را مدیون مردم عزیز روستای واریش هستید.

مردم این روستا نیز همانند مردم وردیج، اکثراً باغدار هستند. به همین خاطر در روستای واریش نیز می‌توانید انواع باغ‌ها نظیر باغ گیلاس، توت، شاتوت، آلو و زردآلو را مشاهده کنید. البته باید به یاد داشته باشید که مردم واریش روی املاک شخصی خود بسیار حساس هستند و اجازه ورود افراد غریبه را به آن نمی‌دهند. اگر در فصل تابستان به این روستا بیایید، مردم روستایی را خواهید دید که در کنار جاده مشغول فروش محصولات خود هستند که همگی ارگانیک بوده و طعمی متفاوت با محصولات داخل میوه‌فروشی‌های شهری تهران دارند.

بهترین زمان سفر به روستای وردیج تهران

روستای وردیج در ارتفاع هزار و 850 متری از سطح دریا در شمال ایران واقع شده است و یک منطقه کاملاً کوهستانی به حساب می‌آید. زمستان‌های وردیج آنقدر سرد می‌شود که حتی مردم این روستا نیز خانه‌های خود را ترک می‌کنند و در ابتدای بهار دوباره باز می‌گردند. پس کاملاً طبیعی است که اصلاً نباید در فصل زمستان حتی فکر بازدید از روستای وردیج در سر شما باشد! اگر قصد بازدید از روستای وردیج را دارید، بهترین زمان ممکن، فصل بهار و تابستان است.

در ابتدای بهار با وجود آنکه هوا کمی سرد است؛ اما دامنه کوه‌های اطراف وردیج پر از شکوفه‌های رنگارنگ و زیبا می‌شود. در فصل بهار مناظر اطراف همه سرسبز هستند و رودخانه کن جریان بیشتری دارد. البته باید در این فصل انتظار رگبارهای بهاری را نیز داشته باشید؛ پس حتماً یک چتر با خود ببرید!

در فصل تابستان هوای روستای وردیج تفاوت دمای زیادی با تهران دارد. از این رو اگر طاقت شما از گرمای هوای پایتخت تاب شده، می‌توانید برای گشت‌وگذار، روستای وردیج را انتخاب کنید. فصل تابستان بهترین زمان ممکن برای کمپ زدن و اتراق کنار رودخانه روستای وردیج است. در این فصل جاده وردیج نیز خطرناک نیست و با خیال آسوده می‌توانید در آن رانندگی کنید. در فصل پاییز، منطقه به یک بوم نقاشی با هزاران رنگ تبدیل می‌شود؛ اما باید بدانید که هوا رو به سرما می‌رود و جاده کمی خطرناک می‌شود. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به روستای وردیج، بهار و تابستان است.

جاهای دیدنی روستای وردیج

شاید برای شما این سؤال به وجود آمده باشد که بازدید از یک روستا چه جاذبه‌هایی را همراه دارد؟ حتی در بخش ورودی روستا، با تابلویی به مضمون «ورود افراد متفرقه به روستا ممنوع است» روبه‌رو خواهید شد؛ اما این فقطمربوط به بخش خصوصی و باغ‌های روستاییان است و بازدید از دیدنی های روستای وردیج هیچ محدودیتی ندارد. در این بخش قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با جاهای روستای وردیج آشنا کنیم.

دامنه ارواح سنگی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که برخی افراد تصور می‌کنند این روستا محل زندگی ارواح است. این خرافه فقط به‌خاطر وجود دامنه ارواح سنگی شکل گرفته است. دامنه ارواح سنگی یا همان آدمک حاجیان، نام منطقه‌ای عجیب در محدوده وردیج است که شهرت بسیار زیادی دارد. در این منطقه سنگ‌هایی با شکل ظاهری بسیار خاص وجود دارند. این سنگ‌ها فاقد شکل طبیعی هستند و حالتی مرموز به خود گرفته‌اند. اگر به هر سنگ نگاه کنید، با کمی قوه تخیل، شکل یک حیوان یا جمجمه انسان برای شما تداعی می‌شود.

افسانه دامنه ارواح

مردم محلی بر این باور هستند که سنگ‌های دامنه ارواح، جاندارانی هستند که در گذشته تبدیل به سنگ شده‌اند. برخی افراد تصور می‌کنند حتی سنگ‌هایی که ظاهری شبیه به جمجمه انسان دارند نیز افراد گناه‌کاری هستند که مورد غضب خداوند قرار گرفته‌اند و تبدیل به سنگ شده‌اند؛ اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

واقعیت چیست؟

زمین‌شناسان در این باره تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که رسوبات موجود در خاک این منطقه به سنگ‌های آتشفشانی باز می‌گردد که 35 میلیون سال قدمت دارند. طی 100 تا 200 هزار سال گذشته، به دلیل تغییرات اقلیمی، فرسایش این سنگ‌ها با آب و باد بیشتر شده و باعث ایجاد این اشکال عجیب شده است.

از دید زمین‌شناسان، این سنگ‌ها کاملاً به شکل طبیعی و بدون دخالت دست انسان به وجود آمده‌اند. با این حال باستان‌شناسان نیز درباره پیدایش چنین سنگ‌هایی این‌طور بیان می‌کنند که در گذشته قلعه‌ای بزرگ در این منطقه وجود داشته که نیاکان مردم امروزی روستای وردیج محسوب می‌شوند و این سنگ‌ها نیز بقایای همان قلعه قدیمی است.

آبشار مال

در منطقه وردیج، رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که فقط از اواسط زمستان تا اواخر بهار در جریان است. این رودخانه در بخشی از مسیر خود، از کوهی زیبا سقوط می‌کند و باعث خلق منظره‌ای خارق‌العاده می‌شود. دلیل نام‌گذاری آبشار لت مال بدین خاطر است که آب در مسیر خود بر روی سنگ و صخره مالیده می‌شود و در نهایت به پایین می‌ریزد.

برای دسترسی به آبشار لت مال، باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. آبشار لت مال به‌صورت کلی از 3 آبشار کوچک‌تر به وجود می‌آید و به همین خاطر چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. فقط به یاد داشته باشید که برای بازدید از این آبشار، تنها تا آخر بهار فرصت دارید.

ارتفاعات پهنه حصار

در بخشی از مقاله اشاره کردیم که برخی کوه‌نوردان، این روستا را برای کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند. در قسمتی از روستای وردیج، ارتفاع به 3 هزار و 375 متر می‌رسد. از این منطقه رشته‌ کوهی بین جاده سولقان و جاده چالوس عبور می‌کند که از شمال به شهرستانک و از غرب به روستای خور و جاده چالوس راه دارد.

بلند‌ترین قله این رشته کوه پهنه سار نام دارد که به گندم چال، پشته بند و پهنه حصار نیز شهرت دارد. فتح قله پهنه حصار بسیار دشوار است و به دانش و مهارت کوه‌نوردی نیاز دارد. اگر قصد صعود به این قله را دارید، باید حتماً تجهیزات کامل همراه داشته باشید و به همراه گروه کوه‌نوردی این کار را انجام دهید.

امامزاده بی بی زرین قمر

دقیقاً در محدوده پهنه حصار و در نزدیکی روستای واریش، مقبره‌ای با نام امامزاده بی بی زرین قمر وجود دارد که فقط دارای دو اتاق است. در یکی از این اتاق‌ها مقبره امامزاده بی بی زرین قمر واقع شده است و اتاق دیگر را به استراحتگاهی برای کوه‌نوردان تبدیل کرده‌اند. بر اساس روایات تاریخی، خواهران امام رضا، امامزاده بی بی زرین قمر و بدرالنساء نام داشتند. آن‌ها در آن دوران مشغول فرار از دست حاکمان وقت بودند و به همین خاطر به کوه این منطقه پناه آوردند.

آن‌ها در این منطقه کاملاً بی‌پناه ماندند و از شر دشمنان به خدا پناه برده و ذکر یا الله را می‌گویند. در این لحظه به اذن خداوند کوه شکافته می‌شود و این دو خواهر را در خود جای می‌دهد. دشمنان نیز با شمشیر به کوه ضربه می‌زنند تا آن را بشکافند و آثار این شمشیرها نیز هنوز بر روی صخره به شکل شکاف مشخص است. به هر صورت این امامزاده بی بی زرین قمر در حال حاضر جان‌پناهی امن برای کوه‌نوردان محسوب می‌شود.

جاده مسیح الله دین محمد

جاده مسیح الله دین محمد یکی از جاده‌های معروف برای کوه‌نوردی محسوب می‌شود که بعد از روستای واریش قرار دارد. برای دسترسی به این جاده زیبا، باید خودتان را به بخش شمالی روستای واریش برسانید. شیب این جاده نسبتاً ملایم است و با کمی آمادگی جسمانی، می‌توانید از این راه خودتان را به پهنه حصار برسانید.

مسیح الله دین محمد یکی از خلبان‌های نیروهای هوایی ارتش بود که در عملیاتی جنگی تاریخی، به همراه چند فروند از فانتوم‌های ایرانی بر فراز خاک ایران پرواز کردند. این جاده برای افرادی که مهارت کوه‌نوردی ندارند؛ ولی به کوهپیمایی علاقه‌مند هستند، مسیر مناسبی محسوب می‌شود. در این مسیر می‌توانید از چشم‌انداز‌های بی‌نظیر اطراف نیز لذت ببرید.

تاریخچه روستای وردیج

زمانی که از روستای وردیج بازدید کنید، قطعاً این سؤال برای شما به وجود می‌آید که قدمت این روستا چقدر است و تاریخچه آن به چه دورانی باز می‌گردد؟ تاریخچه روستای وردیج را باید به دو شکل مختلف بررسی کنیم. در وهله اول باید گفت که درباره تاریخچه به‌وجود‌آمدن بافت روستایی وردیج، هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما زمین‌شناسان، تاریخ به‌وجودآمدن این منطقه را از نظر زمین‌شناسی بررسی کرده‌اند. نتایجی که به دست آمده، واقعاً شگفت‌انگیز است.

بر اساس نظر زمین‌شناسان، قدمت سنگ‌هایی که در این منطقه وجود دارند، به حدود 30 تا 40 میلیون سال پیش باز می‌گردد. آن‌ها رسوبات کوه‌ آتشفشانی را در این منطقه یافته‌اند که بیش از 35 میلیون سال پیش فوران کرده است و شکل ظاهری سنگ‌ها نیز دقیقاً به‌خاطر فوران همین آتشفشان است که به چنین حالتی در آمده.

از نظر علمی، دلیل به‌وجود‌آمدن سنگ‌های دامنه ارواح سنگی نیز افزایش فرسایش سنگ‌های آتشفشانی طی 100 تا 200 هزار سال گذشته است. محققان بر این باور هستند که سنگ‌های دامنه ارواح بدون دخالت دست انسان و به‌صورت طبیعی چنین شکلی پیدا کرده‌اند و همین مسئله آن را  به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل کرده است.

مردم محلی بر این باور هستند که صدها سال پیش، نیاکان آن‌ها در قلعه‌‌ای داخل همین منطقه زندگی می‌کردند. به مرور زمان این قلعه از بین رفته و جای خود را به خانه‌های امروزی داد. به هر صورت همان طور که اشاره کردیم، تاریخ دقیقی از زمان پیدایش روستای وردیج و ایجاد تمدن در آن وجود ندارد؛ اما این منطقه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین مناطق از نظر زمین‌شناسی دانست.

امکانات روستای وردیج

در روستای وردیج خبری از امکانات رفاهی و خدماتی مخصوص گردشگران نیست؛ اما با این حال شما می‌توانید از امکانات داخل روستا استفاده کنید.  برخی از مردم روستایی درب خانه‌های خود را به روی گردشگران باز می‌کنند. چه در روستای وردیج و چه در روستای واریش، چند مغازه خواربارفروشی کوچک وجود دارد که می‌توانید برخی وسایلی که به آن نیاز دارید را از آنجا تهیه کنید. با وجود این بهتر است پیش از سفر به روستای وردیج، همه مایحتاج خود را تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین در این محدوده خبری از پمپ بنزین نیست. البته برخی مردم محلی بنزین را به‌صورت آزاد می‌فروشند. پس حتماً باک ماشین خود را پر از بنزین کنید و راهی مسیر شوید.

رستوران های وردیج

در روستای وردیج خبری از رستوران‌های بزرگ و لوکس یا حتی رستوران‌های بین شهری نیست. با این وجود چه در روستای وردیج و چه در روستای واریش، یک یا دو قهوه‌خانه سنتی وجود دارند که غذاهای سنتی و ساده‌ای مثل نیمرو سرو می‌کنند. معمولاً کسانی که برای سفر عازم روستای وردیج می‌شوند، ترجیح می‌دهند که غذای خود را همراه بیاورند و به دنبال غذاخوری نباشند؛ پس شما نیز بهتر است چنین کاری را انجام دهید.

اقامت در روستای وردیج

اجاره روزانه خانه های روستای روستای وردیج

مردم روستای وردیج عادت چندانی به افراد غریبه ندارند. آن‌ها معمولاً همه ساکنان روستا را می‌شناسند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند به همین سبک زندگی خود نیز ادامه دهند. از این رو خبری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کرایه دادن خانه‌های شخصی روستایی در وردیج نیست. شاید به‌ندرت و در ایامی خاص، برخی مردم روستا خانه‌های خود را به مسافران کرایه دهند؛ اما یافتن آن‌ها کار بسیار دشواری است. برای انجام این کار بهتر است پیش از مراجعه، کمی در اینترنت جستجو کنید تا فردی را که خانه خود را کرایه می‌دهد بیابید و در روستا از مردم پرس‌وجو نکنید. قیمت خانه در روستای وردیج کاملاً متغیر است. به‌صورت کلی اگر فردی قصد کرایه خانه خود را پیدا کند، به‌ازای هر شب اقامت، بین 200 تا 400 هزار تومان دریافت می‌کند.

چادر زدن و اتراق در روستای وردیج تهران

با همه این تفاصیل، بسیاری از افراد ماجراجو، کمپ‌زدن در مناطق طبیعی نزدیک روستای وردیج را به حضور در خانه‌های بومی ترجیح می‌دهند. در این محدوده امنیت کامل وجود دارد و می‌توانید با خیال آسوده در کنار رودخانه یا نزدیکی روستا اتراق کنید. فقط به یاد داشته باشید که وسایل گرمایشی مناسب و کیسه خواب همراه خود بیاورید. البته لازم به ذکر است که کمپ‌زدن و اتراق‌کردن در طبیعت روستای وردیج نیز فقط در فصل تابستان امکان‌پذیر است. در فصل بهار و پاییز به دلیل بارندگی زیاد در این منطقه و سردی هوا، اتراق کردن کمی دشوار خواهد بود.

 جاهای دیدنی نزدیک به روستای وردیج

  • روستای واریش؛
  • پهنه حصار؛
  • امامزاده بی بی زرین قمر؛
  • روستا و آبشار سنگان؛
  • جاده مسیح الله دین محمد؛
  • دامنه ارواح سنگی؛
  • آبشار مال؛
  • منطقه کن و سولقان؛
  • رود کن؛
  • قله لیچه؛
  • دریاچه خلیج‌فارس،
  • پارک جنگلی چیتگر،
  • ایران مال ( بازار بزرگ ایران).

مسیر دسترسی به روستای وردیج

تهران تا روستای وردیج حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. بر اساس محل سکونت خود، می‌توانید وارد یکی از بزرگراه‌های خرازی، همدانی یا تهران – کرج شوید. ورودی مستقیم به جاده وردیج در بزرگراه خرازی ( انتهای بزرگراه همت غرب) قرار دارد. به همین خاطر ساده‌ترین مسیر دسترسی به وردیج، از بزرگراه همت غرب است. پس از آنکه با تابلوی آغاز بزرگراه خرازی روبه‌رو شدید، حدود 8 کیلومتر پیش بروید تا تابلوی خروجی جاده وردیج را مشاهده کنید.

اگر در بزرگراه شیخ فضل الله حضور دارید، می‌توانید وارد بزرگراه تهران – کرج شوید. سپس از خروجی بزرگراه اردستانی، خودتان را به بزرگراه خرازی و نهایتاً جاده وردیج برسانید. از طریق بزرگراه حکیم و علامه جعفری نیز می‌توانید به بزرگراه همدانی و نهایتاً اردستانی بروید تا وارد بزرگراه خرازی و جاده وردیج شوید.

اگر به نقشه روستای وردیج نگاه کنید، خواهید دید که این روستا در شمال غرب تهران واقع شده است. جاده وردیج از بزرگراه خرازی آغاز می‌شود و تا روستای واریش ادامه دارد. این منطقه در 6 ماه دوم سال بسیار سرد و پر‌بارش است. با وجود آنکه جاده واریش آسفالته است؛ اما پیچ و خم بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را جزء جاده‌های خطرناک تهران دانست. به همین خاطر بهتر است در روزهای بارش برف و باران، از این جاده استفاده نکنید.

هزینه ورودی واریش به ازای هر ماشین5هزار تومان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرستهران، کیلومتر ۹ اتوبان خرازی به‌ سمت غرب، خروجی روستای وردیج و واریش، جاده وردیج-واریش، کیلومتر 8، روستای وردیج
برای بازدید از روستای وردیج و دامنه ارواح سنگی نیازی به پرداخت مبلغ ورودیه نیست،. البته برای بازدید از روستای واریش باید این هزینه را بپردازید. هزینه ورودی گردشگران به حساب دهداری واریز می‌شود و در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم خرج می‌شود.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، به‌صورت کامل و تخصصی با روستای وردیج تهران آشنا شدید. نظر شما درباره این روستا چیست؟ آیا تا به حال از آن بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما این روستاها باید به همین شکل سنتی باقی بمانند تا نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانی باشند؟ یا اینکه دولت و مسئولان باید در جهت ارتقای امکانات داخل تمام روستاهای ایران تلاش کنند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

بله، امکان اقامت در برخی خانه‌های روستایی وجود دارد. البته بهتر است رزرو خود را پیش از سفر انجام دهید.

ابتدای بهار تا اواخر مرداد ماه را می‌توان بهترین زمان سفر به روستای وردیج دانست.

برای دسترسی به روستای وردیج، باید خودتان را به بزرگراه خرازی (انتهای بزرگراه همت) برسانید و از آنجا وارد جاده وردیج شوید.

خیر، هیچ محدودیت سنی برای بازدید از روستای وردیج وجود ندارد. البته برای کوه‌پیمایی به آمادگی جسمانی نیاز خواهید داشت.

خیر، زمستان این منطقه بسیار سرد است و حتی مردم بومی نیز در این فصل خانه‌های خود را ترک می‌کنند.

خیر، اما برای بازدید از روستای واریش باید مبلغ پنج هزار تومان بپردازید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.