پارک جنگلی سراوان | یک شمال کوچک همه‌چیزتمام

2

جای دیدنی دیگری در پیش داریم و سفری دیگر. کوله‌تان را آماده کنید. راستی، دوربین را فراموش نکنید و اگر اهل عکاسی با گوشی هستید، آن را کاملاً شارژ کنید و حواستان به فضای خالی حافظه‌اش باشد. می‎‌خواهیم باهم به دریاچه و پارک جنگلی سراوان برویم. جایی که می‎‌شود کلی سلفی گرفت یا شاید هم عکس‌هایی به سبک نشنال جئوگرافیک بخواهید. از من می‌شنوید کوله‌تان را کمی پر بارتر ببندید. این پارک تفریح کم ندارد؛ شاید دلتان خواست یک روز دیگر هم در سراوان ماندید. سفر به سراوان یک‌روزه نمی‌شود.

فهرست مطالب

سراوان کجاست؟ | یک اسم و دو مکان

سراوان روستایی در نزدیکی شهر سنگر گیلان است. البته اگر این اسم را گوگل کنید، سراوان در سیستان و بلوچستان را نشانتان می‌دهد که شهری مرزی است. قبلاً به سراوان سیستان هم سری زدیم و امروز سفرمان به‌سمت گیلان است. در گیلان پارک جنگلی سراوان انتظارمان را می‌کشد. برای دیدن این پارک جنگلی باید یک روز تمام وقت صرف کنید.

پارک جنگلی سراوان کجاست؟ | برویم جاده شمالتصویر زیبا از درختان پارک جنگلی سراوان

عادلانه نیست که ما همه آدرس‌ها را از تهران بدهیم؛ اما راستش کاری هم نمی‌شود برایش کرد. هرکسی از شهری به سراوان می‌رود و نمی‌شود که همه مسیرهای دسترسی را نوشت؛ مثنوی هفتادمَن می‌شود. ما آدرس را از تهران می‌دهیم. اگر به کار شما نیامد، پارک جنگلی سراوان را در گوگل‌مپ جست‌وجو کنید. حواستان باشد جست‌وجوی «سراوان» به‌تنهایی، ممکن است باعث شود از جنوب سر دربیاورید. از ما گفتن بود.

برای رفتن به پارک سراوان باید جاده تهران به رشت را پی بگیریم. لازم است در ۱۷کیلومتری رشت، به‌سمت غرب جاده برویم. کمی با احتیاط‌تر برانید؛ پارک جنگلی همین نزدیکی‌هاست. پارک سراوان نزدیک مرکز استان گیلان در شمال ایران است و برِ جاده اصلی. نگران نباشید، برای یافتنش سردرگم نمی‌شوید. این پارک جنگلی یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های رشت است و البته بزرگ‌ترین پارک جنگلی نزدیک بندر انزلی هم هست؛ یعنی تا انزلی دیگر جنگلی به این وسعت پیدا نمی‎‌کنید؛ پس به‌راحتی آن را از دست ندهید.

اگر از مسیری جز تهران به رشت به‌سمت جنگل سراوان می‌روید، شاید حدود جنگل بیشتر به کارتان بیاید. این جنگل سرسبز و دیدنی از شمال به جاده دره پشت به فشتام می‌رسد و از غرب به کچا-جوکلبندان؛ شرقش هم می‌خورد به همین جاده رشت به تهران خودمان.

پارک جنگلی سراوان | یک شمال کوچک همه‌چیزتمام

تصویر بسیار زیبا از پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان فقط یک جنگل برای تفریحی آرام و خوردن چای‌زغالی نیست؛ باید بیشتر از این‌ها از یک مساحت ۱۴۸۷هکتاری انتظار داشته باشیم. اینجا هم پینت‌بال دارد و هم موتور چهارچرخ؛ دریاچه، مرداب و قایق هم هست. قبل‌ترها شبیه‌‎سازی شکار هم داشت؛ اما برای حالا اطلاعاتی از آن نداریم. این یکی را می‌سپاریم به شما. اگر به این پارک جنگلی رفتید، خبری از این تفریح مهیّج بگیرید. اگر هنوز برقرار بود، در نظرات خبرش را به ما هم بدهید.

حواستان به یک چیز دیگر هم باشد: این وسعت احتمال گم‌شدن را افزایش می‌دهد؛ پس خیلی هم بازیگوشی نکنید و مراقب خودتان باشید.

یکی از کارهای قشنگ این مجموعه این است که در بدو ورود به شما کیسه زباله می‌دهند؛ اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد، شما خودتان این فرهنگ قشنگ را به خاطر داشته باشید و کیسه‌ای با خود ببرید. در پارک سطل زباله هم هست، می‌توانید به وقتش کیسه‌هایتان را در سطل بیندازید. ریختن زباله در جنگل نه‌تنها زیبایی طبیعت را خراب می‌کند، بلکه به جانداران هم لطمه می‌زند. ما برای حفظ این طبیعت بکر و زیبا روی شما حساب می‌کنیم.

طبیعت پارک جنگلی سراوان | از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران

طبیعت پارک جنگلی سراوان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پارک جنگلی جزو قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است. اگر رشته‌ای مرتبط با گیاه‌شناسی نخوانده‌اید، هیچ ایرادی ندارد؛ تنوع گیاهی پارک سراوان چشم‌نوازتر از دیدن عکس در کتاب‌هاست. پوشش گیاهی این جنگل بیشتر خودرو است؛ اما درخت‌های کاشته‌شده هم دارد. این درخت‌ها را بعد از مدتی برای تهیه چوب قطع می‌کنند و دوباره جایشان درخت می‌کارند.

درخت‌ها در این پارک جنگلی بسیار متراکم‌اند. آن‌قدر که ممکن است نتوانید خورشید را ببیند. بازهم تأکید می‌کنیم: اگر بنا دارید از مسیر اصلی دور شوید، در راه علامتی بگذارید تا گم نشوید. لطفاً این علامت‌ها زخم روی تن درختان نباشد. در این جنگل شگفت‌انگیز می‌توانید از داستان هانسل و گرتل کمک بگیرید.

پلیس راه و پاسگاه انتظامی در فاصله کمتر از ۱۰۰متری جنگل سراوان مستقر است. خیالتان راحت باشد. آن‌ها شش‌دانگ حواسشان به امنیت گردشگران هست.

حیوانات پارک جنگلی سراوان | خطرناک یا امن؟

در پارک جنگلی سراوان گیلان هیچ تابلویی وجود ندارد که وجود حیوانات خطرناک را هشدار بدهد؛ اما شما همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید. حیواناتی هستند که به‌طور طبیعی در این پارک زندگی می‌کنند: راسو، خرگوش، قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید یکی از آن‌ها را در عکس‌هایتان داشته باشید؛ اما خیلی به راسوها نزدیک نشوید، دلیلش را هم که خودتان بهتر می‌دانید! معمولاً در جنگل‌ها همه‌جور حشراتی پیدا می‌شود؛ به‌ویژه که جنگل‌ها مرطوب‌اند. یکی از آزاردهنده‌ترینشان هم پشه است. اگر به سلامت پوستتان علاقه‌مند هستید، سعی کنید حتماً از پمادهای ضدگزش حشرات استفاده کنید.

مناظر طبیعی پارک جنگلی سراوان | خاطراتی رنگارنگ

منظره ی پاییزی در پارک جنگلی سراوان

اصلاً شمال است و درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده‌اش. پارک جنگلی سراوان گیلان هم که خودش جنگل است و پر از زیبایی. هرکدام از فصل‌ها که به این پارک سر بزنید، تجربه‌ای خواهید داشت با رنگی متفاوت. رنگ خاطراتتان در بهار طیفی از سبز کم‌رنگ می‌شود و در تابستان سبز پررنگ. پاییز طیف نارنجی‌اش را به خاطر می‌آورید و در زمستان زیبایی سفیدش چشمتان را می‌گیرد. برای عکاس‌ها این خودش پروژه‌ای رنگارنگ می‌شود.

جاده زیبا پارک جنگلی سراوان | و کمی هم تنبلی!

جاده بسیار زیبا پارک جنگلی سراوان

از مناظر زیبای پارک جنگلی سراوان که گفتیم، حالا تصور کنید در این زیبایی، یک جاده ماشین‌رو هم باشد. راندن در این زیبایی خودش تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. هرجا هم دلتان خواست می‌توانید توقف کنید و قدمی بزنید.

عکاسی در پارک جنگلی سراوان | جنگل را برای خانه‌ات قاب کن

عکاسی در پارک جنگلی سراوان

اصلاً مگر می‌شود در میان این‌همه زیبایی ایستاد و عکاسی را فراموش کرد؟ ما که از اول ماجرا حجت را تمام کردیم. گفتیم دوربینتان را بردارید و چک‌کردن ظرفیت حافظه گوشی را هم فراموش نکنید. اگر دلتان خواست٬ وقت عکاسی، نیم‌نگاهی هم به جشنواره‌ها و مجلات داشته باشید. عکس‌های این پارک دیدنی می‌شود. شاید هم دلتان خواست و جنگل سراوان را قاب کردید به دیوار اتاقتان. این‌یکی حسابی حالتان را خوب می‌کند، هم منظره‌اش و هم افتخارش.

رودخانه پارک جنگلی سراوان | روان و سرزنده و زیبا

در شرق پارک جنگلی سراوان ۲ رودخانه سیاه رود و سفید رود وجود دارد که در فصل بارندگی پرجوش‌وخروش‌اند. این رودخانه‌ها ارتباطی به دریاچه سراوان یا مردابش ندارند. در کنارشان بیشتر از قبل مراقب بچه‌ها باشید.

دریاچه پارک جنگلی سراوان | قایق‌سواری جنگلی

دریاچه پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان در ابتدای فاز دوم پارک است. این یعنی نیازی به رفتن به اعماق جنگل نیست و راه دوری در پیش ندارید؛ مخصوصاً اگر از ورودی فاز دوم وارد جنگل شده باشید. اگر قصدتان فقط دیدن دریاچه سراوان است، می‌توانید ماشینتان را بیرون از پارک جنگلی پارک کنید و پیاده بروید. هزینه ورودی برای پیاده‌ها بسیار ناچیز است.

شاید در نگاه اول گمان کنید که یک زمین چمن پیش رویتان است؛ اما خیلی زود متوجه می‌شوید این دریاچه سراوان است که تن‌پوشی سبز از گیاه خرفه دارد. اگر همت کنید و صبح زود به دل این پارک جنگلی بزنید، تصویر دریاچه در مه شما را حیرت‌زده می‌کند. این مه صبح‌گاهی روحتان را جلا می‌دهد. اگر قبلاً به دریاچه سراوان رفته‌اید؛ اما این صحنه را تماشا نکرده‌اید، این گردش را یک ‌بار دیگر به فهرست سفرهایتان اضافه کنید.

  • جزییات قایق‌سواری در دریاچه سراوان

قایق سواری در دریاچه پارک جنگلی سراوان

اینجا می‌توانید قایق پدالی اجاره کنید و در قسمت محدودی از فضای دریاچه سراوان گشتی بزنید. البته این تفریح مدت محدودی دارد و فقط ۱۵ دقیقه است. قایق‌ها شبیه به قو هستند و این هم زیبایی خودش را دارد. البته اگر روزهای تعطیل را برای قایق‌سواری انتخاب کرده‌اید، باید منتظر یک صف طولانی باشید.

بخش کوچکی از دریاچه سراوان با طناب برای قایق‌سواری محدود شده است. قسمت‌های دیگرش را برای فیلمبرداری عروسی‌ها در نظر گرفته‌اند. بله، کسانی هم هستند که بخشی از این جنگل را برای زندگی مشترکشان قاب می‌کنند. اگر دوستتان از زوج‌ها عکاسی می‌کند، پیشنهاد این دریاچه را به او بدهید. قدر رودخانه و دریاچه سراوان را بدانید. هر پارک جنگلی‌ای از این زیبایی‌ها ندارد. اصلاً همین جاذبه یکی از دلایل محبوب‌بودن این پارک است.

فقط یادتان نرود هوا که بارانی باشد، خبری از قایق‌سواری نیست؛ پس اگر با این هدف به پارک جنگلی سراوان می‌روید، گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید.

مرداب سراوان | دریاچه یا مرداب؟ مسئله این است

تصویر مرداب سراوان

خیلی‌ها دریاچه سراوان را با مردابش اشتباه می‌گیرند و خیلی‌ها هم گمان می‌کنند هر دوی این‌ها یکی است؛ اما دریاچه سراوان با مرداب سراوان فرق می‌کند. در گوگل‌مپ هم این دو را می‌توانید جدا از هم پیدا کنید. مرداب سراوان در سال‌های اخیر و به‌خاطر انباشت آب راکد ایجاد شده است. اینجا نیز می‌توانید پوشش سبز روی آب را ببینید که یکی از زیبایی‌های این پارک جنگلی به شمار می‌رود؛ اما این گیاه که خرفه نام دارد، با همه زیبایی‌اش، جزو گیاهان مضر دسته‌بندی می‌شود. اکسیژن آب را مصرف می‌کند و باعث ازبین‌رفتن ماهی‌ها می‌شود؛ البته اگر در تالاب سراوان ماهی‌ای مانده باشد.

آب نمای مارلیک پارک جنگلی سراوان | سازه‌ای بسیار دیدنی

از ورودی فاز دو که وارد پارک جنگلی شوید، اولین چیزی که می‌بینید دریاچه سراوان است و کمی جلوتر هم آب نمای مارلیک. این آب‌نما مسیر سنگی طولانی و دست‎‌سازی دارد. گذری چند دقیقه‌ای از کنارش خالی از لطف نیست.

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان | اولین اِکو موزه ایران

موزه میراث روستای گیلان

در پارک جنگلی سراوان موزه‌ای با خانه‌های صدساله وجود دارد. این موزه شامل روستایی کوچک با خانه‌های محلی است. ۳۵ خانه از این مجموعه ثبت ملی شده است. به‌جز خانه‌‎ها، کندوج‎‌ها هم در این روستا دیدنی‌اند که یکی از معروف‌ترینشان کندوج عابدینی است. اگر برایتان سؤال پیش آمده که این دیگر چه‌جور بنایی است، جواب انبار شالی است. البته این انبارهای شالی جالب‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. اجازه بدهید راهنمایتان درباره‌اش برایتان توضیح بدهد یا همین حالا آن را گوگل کنید.

با چرخی در این روستا می‌توانید با فرهنگ، صنایع‌دستی و آداب‌‌ورسوم گیلان آشنا شوید. در این موزه، غرفه‌هایی برای صنایع‌دستی و محصولات بومی هم هست. فروشنده‌ها لباس محلی به تن دارند و محصول خود را همان‌جا آماده می‌کنند و می‌فروشند. اینجا علاوه بر سوغاتی، خوراکی‌های خوش‌مزه و غذاهای سنتی گیلان هم به فروش می‌رسد. تا میرزاقاسمی، باقالا قاتق و مرغ ترش گیلان را امتحان نکرده‌اید از این خطه سبز خارج نشوید. سیر، ترشی و زیتون هم که از غذای شمالی‌ها جدا نیست. حظش را ببرید.

در موزه میراث روستایی گیلان، در روزهای مختلف می‌توانید در جشن‌ها و مراسم محلی و بومی استان شرکت کنید و نهایت لذت را از آن ببرید. برای پرسیدن درباره این فستیوال‌ها و جشن‎‌ها تلفن موزه را برایتان گذاشته‌ایم:

هزینه ورودی5000 تومان
ساعت بازدید9 صبح تا 4:30 عصر
شماره تماس01333690971
آدرساستان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان- شفت

امکانت رفاهی پارک جنگلی سراوان | همه‌چیز مهیاست

امکانات رفاهی پارک جنگلی سراوان

در پارک جنگلی سراوان گیلان آلاچیق، سکوی نصب چادر، میزونیمکت و منقل کباب‌پز هست. اگر به هر دلیلی در موزه، دلی از عزا درنیاوردید یا علاقه‌ای به غذای محلی ندارید؛ وقت دست‌به‌کارشدن است. هنر طبخ کبابتان را روی یکی از این منقل‌ها امتحان کنید. اگر هم غذا نوش جان کرده‌اید، همین حالا بساط چای را آماده کنید. نگران سرویس بهداشتی هم نباشید، آن هم در همین نزدیکی است.

در این جنگل محوطه بازی برای بچه‌ها هم هست. اگر حوصله‌شان سر رفته بود یا دلشان کمی بازی می‌خواست، این امکان برایشان فراهم است. اجازه بدهید آن‌ها هم کمی به سبک خودشان خوش بگذرانند.

یادتان نرود که در حوالی مرداب و رودخانه و دریاچه سراوان، بیشتر حواستان به بچه‌ها باشد.

پینت بال پارک جنگلی سراوان | شلیک در جنگل!

پارک جنگلی سراوان اولین جنگلی است که زمینی به مساحت ۲۳۰۰ متر مربع برای مجموعه پینت بال دارد. این بازی مهیج برای افراد بالای ۱۰ سال مجاز است. برای این بازی باید حداقل ۶ و حداکثر ۴۰ نفر باشید و زمان بازی هم ۹۰ دقیقه است.

تجهیزاتی که با خرید بلیت در زمان بازی به شما تعلق می‌گیرد شامل اسلحه، ماسک، دستکش، لباس ویژه، جلیقه ضدضربه، محافظ گردن، گلوبند و کلاه مخصوص است. این مجموعه برای خانم‌ها هم کلاه مخصوص بانوان دارد. می‌بینید، همه‌چیز برای کمی تفریح خانوادگی مهیاست. علاوه بر تجهیزات، این مجموعه امکانات خوبی هم دارد. پارکینگ، پخش موسیقی، جایگاه تماشاچی، نورپردازی در شب و همین‌طور داور. شاید باور نکنید، ولی در این‌جور بازی‌ها یک داور بی‌طرف از نان شب واجب‌تر است!

  • نکات مهم برای استفاده از این مجموعه

  • این مجموعه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعال است.
  • اگر بلیتتان تخفیف‌دار بود، حتماً باید ۲۴ ساعت قبل از حضورتان در محل تهیه شده باشد.
  • رزرو شفاهی باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از حضورتان انجام شده باشد.
  • برای آشنایی کامل‌تر با این مجموعه، می‌توانید اینستاگرامشان را دنبال کنید: saravan_paintballclub@
  • برای رزرو هم می‌توانید با این شماره‌ها تماس بگیرید: ۰۹۱۱۱۳۶۱۴۲۷ – ٠٩١١٦٢٠١٤٢٧
  • مدیریت این مجموعه با آقای غلامی است.

موتور چهارچرخ در پارک جنگلی سراوان | جنگل‌گردی با چهارچرخ

موتور چهار چرخ در پارک جنگلی سراوان

یکی از امکانات جذاب پارک جنگلی سراوان موتورهای چهارچرخ است که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. این موتورها به شما این امکان را می‌دهد که لذت یک فیلم مهیج را تجربه کنید. زمان استفاده از موتورها محدود است و هزینه برای ۱۵ دقیقه محاسبه می‌شود؛ گرچه تا هروقت بخواهید می‌توانید این مدت را تمدید کنید. این مدت به بودجه‌تان بستگی دارد. گردش در کنار دریاچه سراوان با این موتور احتمالاً یکی از جذاب‌ترین تجربه‌هایتان می‌شود.

اقامت در پارک جنگلی سراوان | اجازه بی اجازه

اقامت در روستاهای پارک جنگلی سراوان

شما برای شب اجازه چادر زدن، کمپینگ یا ماندن در جنگل سراوان را ندارید؛ پس بهتر است اگر ماندنی هستید، فکری برای اقامتتان کنید. شب را هم می‌توانید در رشت بگذرانید، هم در یکی از روستاهای سراوان یا جوکلبندان خانه اجاره کنید. هزینه اجاره خانه روستایی همیشه به‌صرفه‌تر است و کمکی هم به اقتصاد خانوارهای روستایی می‌کند. مهمان‌نوازی روستایی‌ها هم که جای بحث ندارد؛ به‌ویژه اگر شمالی باشند.

هزینه های ورودی پارک جنگلی سراوان | ورودی دردسرساز

هزینه ورودی به پارک جنگلی سراوان

چه پیاده باشید چه سواره، ورود به پارک جنگلی سراوان گیلان برایتان هزینه دارد. این هزینه برای پیاده‌ها ناچیز است و برای خودروی شخصی چیزی حدود ۱۰هزار تومان؛ اما این همه ماجرا نیست. شما باید برای هرکدام از تفریح‌ها هزینه‌ای جدا بپردازید. هزینه جدا شامل دیدنی‌ها نمی‌شود؛ مثلاً برای دیدن دریاچه سراوان لازم نیست هزینه‌ای بپردازید؛ اما قایق‌‎سواری هزینه خودش را دارد.

حواستان باشد قبل از پرداخت هزینه ورودی، از بازبودن تفریحی که مدنظرتان است مطمئن شوید؛ معمولاً این‌ها را از قبل اطلاع نمی‌دهند و ممکن است در ذوقتان بخورد.

نکته‌های اساسی برای رفتن به پارک جنگلی سراوان | پای جانتان در میان است!

  • اگر دریاچه سراوان و مردابش برای شما جذاب است، با دیدن مارهای آبی و قورباغه‌ها غافلگیر نشوید. ممکن است این حیوانات سمی باشند؛ اما وحشت نکنید. فقط سعی کنید مراقب باشید.
  • حواستان به وسعت بزرگ جنگل باشد. وسعت بزرگ احتمال گم‌شدن را افزایش می‌دهد؛ پس خیلی هم بازیگوشی نکنید و مراقب خودتان باشید.
  • یادتان نرود که در حوالی مرداب و رودخانه و دریاچه سراوان، بیشتر حواستان به بچه‌ها باشد.
  • پماد ضد گزش حشرات همراه داشته باشید و کفش مناسب بپوشید.

بهترین فصل سفر به پارک جنگلی سراوان | خاطره‌ای فراموش‌نشدنی

دریاچه سراوان و مردابش در زمستان سفید می‌شود؛ اما در باقی سال تقریباً همیشه به‌رنگ سبز است. جنگل هم که هر فصلی به رنگی درمی‌آید و زیبایی منحصربه‌فرد خودش را دارد؛ پس این جاذبه گردشگری در همه فصل‌ها زیبا و دیدنی است. با توجه به سلیقه هرکس، بهترین فصل سفر به این جنگل متفاوت است؛ اما همیشه نکاتی هست که باید آن‌ها را در نظر بگیریم:

  • در چند سال اخیر، برف‌های سنگینی در خطه شمال بارید. سیل هم در این اواخر کم نبوده است. توصیه ما این است که برای رفتن به این سفر، زمستان را خیلی محتاطانه انتخاب کنید.
  • این پارک جنگلی در پاییز و بهار محشر است؛ اما قبل از سفر در این فصل‌ها، حتماً هواشناسی و خبرهای مرتبط با آن را دنبال کنید. مبادا بی‌گدار به آب بزنید!
  • اگر از عرق‌کردن متنفرید و هوای شرجی حالتان را بد می‌کند، تابستان اصلاً فصل مناسب سفر شما نیست. با این حال، از نظر آب‌وهوایی پایدارتر است.
  • دیگر همه‌چیز به انتخاب و سلیقه شما بستگی دارد؛ اما مطمئن باشید هر فصلی که باب‌میلتان باشد، هیچ از جذابیت این پارک جنگلی کم نمی‌کند.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی سراوان | یک پرس گشت‌وگذار اضافه!

جاهای دیدنی سراوان کم نیست. می‌شود دفترها از آن نوشت.

  • روستای جوکلبندان

روستای جوکلبندان روستایی زیبا در کنار پارک جنگلی سراوان است. این روستا برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار دیدنی است. بخشی از جاده این روستا خاکی است؛ پس حواستان به لاستیک ماشین هم باشد.

  • کارونسرای شاه عباسی

تصویر زیبا از کاروانسرای شاه عباسی جاده تهران به رشت

کاروانسرای لات معروف به کاروانسرای شاه عباسی را در جاده تهران به رشت، نرسیده به سنگر، سمت راست خیابان می‌بینید. این کاروانسرا قدمتی ۵۰۰ساله دارد. فاصله‌اش تا پارک جنگلی سراوان حدود ۱۸ کیلومتر است.

  • بقعه امامزاده هاشم

بقعه امامزاده هاشم

بقعه امامزاده هاشم از بالای یک صخره بلند، مشرف به تمام جاده است. برای رسیدن به این مکان مذهبی پرتردد، لازم است که از پله‌های زیادی بالا بروید. مادرها همیشه دلشان یک زیارت می‌خواهد؛ پس حواستان با درد پا و زانویشان باشد. فاصله تقریبی این بقعه تا پارک جنگلی چیزی در حدود ۱۴ کیلومتر است. در نزدیکی امامزاده هاشم، در دو طرف خیابان، مغازه و غرفه‌هایی هست که صنایع‌دستی یا مواد خوراکی می‌فروشند. وارد یکی از مغازه‌های صنایع‌دستی بشوید، با دیدن بعضی از اجناس هیجان‌زده خواهید شد.

  • بازارهای محلی

بازار های محلی سراوان رشت

بازارهای محلی را از دست ندهید. در هر شهری در یکی از روزهای هفته بازاری محلی برپا می‌شود که می‌توانید آنجا خرید کنید. جدای از آن هنوز هم خانم‌هایی هستند که با لباس قاسم آبادی برای فروش محصولات باغشان به بازار می‌آیند. لذت دیدن لباس‌های محلی را از دست ندهید. یادتان نرود که خرید شما از محلی‌ها و روستایی‌ها به رونق زندگی آن‌ها کمک می‌کند و برکتِ زندگی خودتان می‌شود.

  • دریاچه سقالسکار

تصویر دریاچه سقالسکار

دریاچه سقالسکار در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت است. اگر بخواهیم دقیق‌تر آدرس بدهیم، نزدیک شهر شفت است و در مسیر جیرده. روستایی به همین نام هم در همان حوالی است. این دریاچه در باران دیدنی‌تر می‌شود. سد خاکی سقالسکار هم روی این دریاچه جلوه خاصی دارد.

  • استخر عینک

تصویر تالاب عینک رشت

این استخر یکی از تالاب های رشت است که در غربی‌ترین نقطه شهر واقع شده است. دومین تالاب بزرگ و طبیعی استان گیلان است. اولی‌اش را هم که می‌شناسید، مرداب معروف گیلان، تالاب انزلی. نی‌زارهای اطراف استخر عینک دیدنی است و آب آن را هم برای آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف کانال‌کشی کرده‌اند.

  • فستیوال و کشتی

در شهرهای مختلف گیلان مراسم ‌محلی و کشتی های گیله مردی برگزار می‌شود. اگر از یکی از این مراسم باخبر شدید، دیدنش قطعاً برایتان جذاب خواهد بود.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی10000 تومان
ساعت بازدید8 صبح تا 5 عصر
آدرساستان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت - تهران، سمت غرب جاده

باهم این سفر طولانی را تا اینجا رساندیم. حالا دیگر همه گفتنی‌ها را به شما گفته‌ایم؛ جوری که نرفته، زیروبم این سفر را به‌خوبی می‌دانید. اگر نکته‌ای هست یا تجربه بکری دارید برای ما ارسال کنید. بسیار برایمان ارزشمند است. نوبت آن رسیده که تصمیم بگیرید: دوست دارید پارک جنگلی سراوان یکی از گزینه‌های گردشتان باشد؟ هوای دیدن دریاچه سراوان را به سر دارید؟ دلتان می‌خواهد در این سفر، ره بال آسمان هوایتان را داشته باشد؟ ما که از خدایمان است. خبرمان کنید. به دیده منت.

این پارک جنگلی در نزدیکی شهر سنگر گیلان است.

دریاچه، آب‌نما، مرداب، مناظر طبیعی، جاده زیبا و موزه میراث روستایی.

پینت‌بال، تیراندازی به هدف ثابت، موتور چهارچرخ، قایق پدالی.

محوطه بازی کودکان، ایستگاه پلیس، منقل برای کباب، سکوهای نصب چادر، آلاچیق، میز و نیمکت و سرویس بهداشتی

بله، علاوه بر هزینه ورودی، هزینه‌های استفاده از تجهیزات تفریحی هم هست.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام
    مطلب کاملی بود، حتی برای منی که شمالی هستم
    فقط تصویر امامزاده هاشم (ع) درست نیست. لطفاً اصلاح بفرمایید
    موفق باشید
    یاعلی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام میلاد عزیز. خوشحالیم که متن رو دوست داشتید.
      ممنون می‌شیم اگه عکس درستی از امامزاده دارید، برای ما ارسال کنید تا با نام خودتون منتشر بشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.