جنگل سرپوش تنگه | مکثی عالی در مسیر چالوس

0

شمال ایران طبیعتی منحصربه‌فرد را در خود جای داده است و در هرگوشه آن، جاذبه‌هایی کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر دیده می‌شود. یکی از این جاذبه‌ها جنگل سرپوش تنگه در مسیر جاده چالوس است. این جنگل زیبا امکان پیمایش و طبیعت‌گردی را فراهم کرده و برای کسانی که می‌خواهند خود را به چالش بکشند گزینه‌ای مناسب است. سرپوش تنگه امکان عبور از میان جنگل‌های شمالی، آب‌بازی و تنگه‌نوردی را برای بازدیدکنندگانش فراهم می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا برایتان توضیح دهیم چطور از یک روز خود در سرپوش تنگه لذت ببرید و چگونه خود را به آنجا برسانید.

جنگل سرپوش تنگه کجاست؟

عکس جاده کرج-چالوس

سرپوش تنگه در مسیر جاده کرج-چالوس قرار دارد و در فاصله کمی پیش از پلیس راه چالوس-کندوان واقع شده است. درست پیش از این پلیس راه، یک ورودی به روستای محمدآباد و باغ خانوادگی محمدآباد قرار دارد و از طریق آن می‌توان خود را به سرپوش تنگه رساند.

آشنایی با طبیعت جنگل سرپوش تنگه

سرپوش تنگه در حقیقت از دو تنگه در فاصله کمی از یکدیگر تشکیل شده است. با عبور از تنگه اول شاهد یک آبشار کوچک هستیم و در ادامه، درختان بلندقامت‌تری به چشم می‌خورند و تنگه دوم از راه می‌رسد. در انتهای تنگه دوم هم یک آبشار پرخروش با ارتفاع تقریبی 15 متر دیده می‌شود که فرود و صعود دشواری را به همراه دارد و تنگه‌نوردان را به چالش می‌کشد. در تنگه اول سنگ‌های بزرگ و خزه‌پوش وجود دارد و از میان آن آبی روان می‌گذرد. با رسیدن به تنگ دوم، سنگ‌ها سرسخت‌تر می‌شوند که عبور را دشوارتر می‌کند و نیاز به تجهیزات لازم تنگه‌نوردی دارد. پس از این آبشار، جنگل‌های زیبای شمالی تمامی منطقه را فرا می‌گیرند.

پوشش گیاهی و جانوری

عکس درختان بلندقامت جنگل سرپوش تنگه

به درختانی که در منطقه سرپوش تنگه روییده‌اند، انجیلی می‌گویند. این درختان، بزرگ و بلندقامت هستند و از گونه‌های منحصر به‌فردی شمرده می‌شوند که فقط در نوار جنوبی دریای خزر به چشم می‌خورند. از دیگر درختان جنگل سرپوش تنگه باید ممرز و توسکاهای سربه‌فلک‌کشیده را نام برد. در میان این درختان هم پرندگانی نظیر شاه بوف، دارکوب و سهره پنهان شده‌اند و با نوای خود، صدای جنگل می‌شوند.

وجه تسمیه

عکس حاطه‌شدن تنگه‌ها با درختان بلندقامت

جالب آنکه وجه تسمیه اینجا را به احاطه‌شدن تنگه‌ها با درختان بلندقامت نسبت می‌دهند. گویی هر دو تنگه سرپوشیده هستند و درختان به سقفی از جنس چوب و برگ برایشان تبدیل شده‌اند.

جاذبه های سرپوش تنگه

عکس جاذبه های سرپوش تنگه

زمانی که بخواهیم از جذابیت‌های سرپوش تنگه بگوییم، در وهله اول باید به عبور از جاده زیبای چالوس اشاره کنیم. جاده‌ای جنگلی که لذت سفر را چندین برابر می‌کند و حال خوشی را برای مسافران خود رقم می‌زند. در ادامه درختان جنگلی، آب‌وهوای دلپذیر، آب‌تنی در منطقه سرپوش تنگه، درختان انجیلی و ممرز و… همه و همه از جاذبه‌های بازدید جنگل سرپوش تنگه شمرده می‌شوند. دو آبشار سرپوش تنگه هم از دیگر دلایل زیبایی این خطه هستند. آن‌ها به جنگل‌های اطراف طراوت بخشیده‌اند و با آب پرجوش و خروش خود سکوت منطقه را می‌شکنند. برخورد آب این آبشارها با سنگ‌های اطراف و ریزش آن‌ها درون برکه‌ای زلال از آن مناظری است که نباید دیدنش را از دست دهید.

جاهای دیدنی اطراف سرپوش تنگه

نکات مهم برای پیمایش جنگل سرپوش تنگه

پیمایش سرپوش تنگه به دو قسمت تنگه اول و تنگه دوم تقسیم می‌شود. ابتدای مسیر و گذر از تنگ اول برای افراد بیشتری میسر است؛ اما با گذر از این تنگ و عبور از آبشار اول، مسیر تا حدودی دشوار می‌شود. مسیر تنگه دوم در واقع حریف می‌طلبد! عبور از تنگ دوم بدون تجهیزات لازم و مهارت‌های کافی ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد و به همین خاطر، باید خیلی بیشتر مراقب بود. در ضمن بد نیست اشاره کنیم که آب جاری این منطقه هرکسی را برای آب‌بازی وسوسه می‌کند. پس بهتر است یک دست لباس و کفش اضافه با خود به همراه داشته باشید. و مانند هر طبیعت‌گرد دیگری کیسه زباله را از یاد نبرید. فراموش نکنید که تنها رد پای خود را در طبیعت جا بگذارید.

بهترین زمان بازدید از سرپوش تنگه

سرپوش تنگه در تمامی فصول سال زیباست با این وجود تنها در فصول گرم سال، یعنی از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان امکان گردش در این ناحیه وجود دارد. در باقی زمان‌های سال ممکن است در اثر بارش‌های پیاپی رودخانه طغیان کند و درون تنگه سیلاب جاری شود. این مساله امنیت شما را به خطر می‌اندازد، پس سعی کنید در زمان‌هایی که بارش‌های آسمانی بیشتر است، نواحی اطراف را برای گردش انتخاب کنید و از سرپوش تنگه دور بمانید.

اقامت در سرپوش تنگه

عکس ویلا در چالوس

سرپوش تنگه معمولاً از انتخاب‌های سفر یک‌روزه است و اقامت شبانه در اینجا جزو گزینه طبیعت‌گردان نیست. در این منطقه هیچ اقامتگاه بومگردی یا هتلی وجود ندارد و کمپینگ نیز کاری خطرناک به حساب می‌آید. با این وجود اگر مایل باشید می‌توانید در نواحی اطراف اقامتگاه‌های خوبی پیدا کنید. در ضمن فاصله این جاذبه دیدنی تا شهرهای شمالی نیز بسیار کم است و شما می‌توانید روی اجاره ویلا در کنار دریا حساب باز کنید.

مسیر دسترسی به جنگل سرپوش تنگه

مسیر دسترسی به سرپوش تنگه بسیار آسان است و حضور این جاذبه در یکی از معروفترین جاده‌های ایران، یعنی چالوس باعث شده است تا به آسانی بتوان آن را پیدا کرد. کافی است تا خود را به جاده چالوس برسانید و مسیر آن در جهت جنوب به شمال را پیش بگیرید. پیش از پلیس راه چالوس-کندوان یک مسیر فرعی وجود دارد و از طریق این مسیر وارد منطقه سرپوش تنگه می‌شوید. فاصله سرپوش تنگه تا تهران حدود 160 کیلومتر است که تقریباً 3 ساعت زمان می‌برد. از طرفی این جاذبه با شهرهای شمالی همچون چالوس، نوشهر و نمک آبرود هم فاصله کمی دارد.

به استان مازندران و شمال ایران رفتیم تا یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبایش را به شما معرفی کنیم. از جذابیت‌های بازدید سرپوش تنگه گفتیم و فضای این منطقه را برایتان توصیف کردیم. سرپوش تنگه از آن مکان‌هایی است که حتی برای سفر یک‌روزه از پایتخت نیز گزینه مناسبی است و به نوعی می‌توان آن را از جاهای دیدنی اطراف تهران دانست. از طرفی اگر مسافر شمال باشید نیز امکان آن وجود دارد تا کمی از مسیر خود منحرف شوید و یک روز از سفرتان را به گشت‌وگذار در این منطقه اختصاص دهید. آیا تا به حال به این مکان رفته‌اید؟ تجربه خود را از این سفر با دیگر همراهان ره بال آسمان درمیان بگذارید. آیا با عبور از تنگ اول خود را به چالش کشیده و از تنگه دوم هم گذشته‌اید؟

جنگل سرپوش تنگه در مسیر جاده چالوس قرار گرفته است و برای رسیدن به آن، باید وارد مسیر فرعی پیش از پلیس راه چالوس شد.

درون جنگل سرپوش تنگه دو تنگه وجود دارد که با درختان بلند قامت احاطه شده‌اند.

برای عبور از تنگه دوم بله، باید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

بهتر است از کمپینگ و اقامت شبانه در اینجا خودداری کنید. برای اقامت می‌توانید روی اقامتگاه‌های بومگردی روستاهای اطراف یا ویلاهای کنار دریا حساب باز کنید.

فصول گرم سال، یعنی از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.