آب گرم شاهان گرماب فریمان | داروخانه طبیعی

22

استفاده از آب‌های معدنی به‌ویژه آب گرم در بین ایرانی‌ها محبوب است. آب گرم‌‌های معدنی از جاذبه‌های گردشگری مهم در کشور محسوب می‌شوند. مسافرهای زیادی برای بازدید از این جاذبه طبیعی به بخش‌های مختلف سفر می‌کنند. یکی از جاهای دیدنی فریمان، آب گرم شاهان گرماب است. اگر گذرتان به خراسان رضوی افتاد، سری هم به فریمان بزنید و از آب گرم آن لذت ببرید.

آب گرم شاهان گرماب کجاست؟

برای بازدید از این آب گرم باید به شمال شرق ایران و استان خراسان رضوی بروید. می‌توانید آن را در 58کیلومتری شهر فریمان و در دهستان سفید سنگ پیدا کنید.

آشنایی با آب گرم شاهان گرماب

در دامنه شمالی کوه‌ها در روستای گرماب، چشمه آب گرمی با دمای 48 درجه سانیتی‌گراد از دل زمین می‌جوشد. از ویژگی‌های این آب گرم می‌شود زلال‌بودن، و نداشتن بو، آمونیاک، گوگرد و شوره را نام برد. وجود مواد رادیواکتیو در این آب نشان می‌دهد که چشمه شاهان از لایه‌های عمیق زمین به سطح می‌آید. شاید عجیب باشد؛ اما در بین چشمه های آب گرم ایران، فقط آب این چشمه آشامیدنی است. بارش‌های فصلی و خشکسالی باعث کم‌وزیادشدن آب این چشمه نمی‌شود. به همین خاطر میزان آبدهی چشمه همیشه ثابت است. قدمت بنای استخر آبگرم به دوره صفوی می‌رسد. در سال 1055 هجری شمسی شاه سلیمان صفوی دستور داد تا بنایی در طراف آبگرم شاهان گرماب بسازند. شاه سلیمان فرزند شاه عباس دوم بود. شاید به همین خاطر است که اسم آبگرم را شاهان نامیدند؛ البته به این آب گرم، شان گرماب یا شاهین گرماب هم می‌گویند.

خواص درمانی آب گرم شاهان گرماب

آب این چشمه یکی از سه آبگرم معدنی ایران است که خاصیت‌های باورنکردنی دارد. به طوری که آن را داروخانه طبیعی فریمان نامیده‌اند. درمان بیماری‌ها به روش طبیعی و سنتی همیشه در ایران جایگاه ویژه‌ای داشت. هنوز هم بیشتر مردم راه‌های سنتی را امتحان می‌کنند. به همین خاطر خیلی‌ها برای رفع بیماری‌هایشان به این آب گرم می‌روند. وجود منیزیم، آهن، پتاسیم، سدیم، سیلیکات و آهک باعث شده است که چشمه شاهان تأثیر چشمگیری بر بیماری‌ها بگذارد. آب این چشمه می‌تواند در درمان عفونت‌های پوستی، زخم‌های مزمن، واریس، رماتیسم، آرتروز، کوفتگی، سردرد و دردهای عصبی مؤثر باشد. این آب گرم، بیماری‌های گوارشی، سنگ مثانه و سنگ کلیه را هم درمان می‌کند. آب این چشمه دارای گازهای طبیعی است. می‌توانید بی‌ضررترین و گواراترین نوشیدنی گازدار را در کنار این چشمه بنوشید.

جاذبه‌های آب گرم شاهان گرماب

  • شناکردن در آب گرم شاهان گرماب

حمام‌و آب‌تنی در این آب گرم روح و جسمتان را بانشاط می‌کند. هوا هم که کمی سرد باشد، لذت این آب‌تنی چند برابر می‌شود. این داروخانه طبیعی، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. به همین خاطر مسافرها اغلب برای بازید از آن به شهر فریمان می‌روند.

  • عکاسی در اطراف آب گرم شاهان گرماب

اگر در فصل بهار به بازدید از آبگرم شاهان گرماب بروید، در بین راه به دشتی از گل‌های زیبا می‌رسید. این دشت پرگل می‌تواند سوژه خوبی برای عکس‌هایتان باشد. همچنین می‌توانید از بنای 300 ساله آب گرم هم عکس‌های تماشایی بگیرید.

امکانات گردشگری آبگرم شاهان گرماب

در این آب گرم استخرهای مجزا برای بانوان و آقایان مهیاست. شما به‌ازای هر ورودی می‌توانید یک‌ونیم ساعت از استخر استفاده کنید. این آب گرم امکاناتی مثل کمد لباس، دوش، وان و سرویس بهداشتی دارد. در این استخر خدمات ویژه‌ای به گردشگرها می‌دهند. اگر دوست داشتید از وان اختصاصی استفاده کنید، برای رزرو ساعتی به مسئول آنجا اطلاع بدهید. تعدادی سوئیت‌ و اتاق‌ همراه با وان‌های آب گرم موجود است که می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید.

نکات مهم برای بازدید از آبگرم شاهان گرماب

برای رفتن به آب گرم تمامی وسایل لازم مثل مایو، کلاه استخری، شوینده و حوله را با خودتان ببرید. بطری آب هم نیازتان می‌شود. باقی مواد خوراکی را می‌توانید از مغازه خواروبارفروشی در نزدیکی استخر تهیه کنید. یادتان باشد اگر بیماری قلبی دارید یا به سرطان مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک به این آب گرم نروید. میزان گرمای این آب زیاد است و ممکن است برایتان خطر داشته باشد. همچنین کودکان کمتر از 5 سال اجازه ورود به آب گرم را ندارند.

جاهای دیدنی اطراف آبگرم شاهان گرماب

بعد از اینکه تنی به آب زدید، بازدید از جاهای دیدنی نزدیک به فریمان خالی از لطف نیست. سد فریمان، سنگ بست فریمان، باغ ملی، موزه شهید مطهری و موزه مردم شناسی در نزدیکی آب گرم هستند.

  • سد فریمان

می‌توانید در 11کیلومتری فریمان از سد فریمان دیدن کنید. چشم‌انداز زیبا و درخشش آب سد تماشایی است. سد فریمان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است که بنای اولیه آن به دوران مغول و صفویه بر می‌گردد. بنای این سد را در دوران قاجار کاملاً بازسازی کردند. اگر به بخش شرقی سد نگاهی بیندازید، برجی مثل فانوس دریایی را می‌بینید. این برج یادگاری از دوره پهلوی است.

  • شهر تاریخی سنگ بست

شهر تاریخی سنگ بست تصویری از معماری زیبای پس از اسلام را نشان می‌دهد. حصار این شهر به اندازه 400 در 24 متر است و خندقی با پهنای 10متری و عمق ۲متری دارد. شهر سنگ بست در گذشته توس، مرو، هرات و نیشابور را به هم متصل می‌کرد. در این شهر تاریخی کاروان‌سراها، مسجد و خانقاه ساخته بودند. مسافرها و بازرگان‌ها در این شهر توقف و استراحت می‌کردند.

  • موزه مردم شناسی فریمان

تصویری از موزه مردم شناسی فریمان

اگر به آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم فریمان علاقه دارید، بازدید از موزه مردم شناسی فریمان برایتان لذت‌بخش است. در این موزه با زندگی مردم فریمان و فرهنگشان، هنرهای مختلف و صنایع‌دستی فریمان آشنا می‌شوید. بنای این موزه داستانی طولانی دارد. در گذشته مهندس‌ها و کارشناس‌های خارجی در آن اقامت می‌کردند. بعد از مدتی آن را به اداره ارزیابی و بررسی کار کشاورزها تبدیل کردند؛ اما در سال 1387 سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان موزه مردم‌شناسی از آنجا استفاده کرد.

بهترین زمان بازدید

اگر قصد رفتن به آب گرم را دارید، در اوایل یا اواسط هفته به آنجا بروید. آخر هفته و روزهای تعطیل آب گرم خیلی شلوغ است. بنای استخر آبگرم سرپوشیده است و صاف و ابری‌بودن هوا در آن تأثیری ندارد؛ اما برای سفر به این منطقه بهار و اوایل پاییز انتخاب خوبی می‌شود. آب و هوای فریمان گرم و خشک است و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. استفاده از آب گرم شاهان گرماب در روزهای زمستان هم لذت خودش را دارد؛ اما در زمستان مشکل‌های جاده‌ای به خاطر برف و باران را هم در نظر بگیرید.

اقامتگاه

برای اقامت در نزدیکی آب گرم شاهان گرماب می‌توانید از اقامتگاه‌ها خصوصی استفاده کنید. سوئیت‌های اجاره‌ای هم برای اقامت فراهم است. همچنین اقامتگاه بوم‌گردی شاهان در شهر سفید سنگ به‌خوبی از شما میزبانی می‌کند.

مسیر دسترسی

اگر از تهران حرکت کنید، تقریبا 9 ساعت در راه هستید. فاصله تهران تا مشهد 890 کیلومتر است. بعد از گذشتن از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد می‌رسید. فاصله مشهد تا آب گرم شاهان گرماب 130 کیلومتر است. دو راه مختلف شما را به آب گرم می‌رساند. انتخابش با خودتان باشد.

  • مسیر اول:

از جاده مشهد به سرخس است. مسیر این جاده به طرف جنوب است. بیشتر مسیر را آسفالت کرده‌اند. حدود 10 کیلومتر باقی‌مانده مسیری خاکی است که به آب گرم منتهی می‌شود.

  • مسیر دوم:

در مسیر دوم باید از جاده مشهد به تربت جام بروید. در بین این مسیر جاده فرعی می‌بینید که شما را به فریمان و روستای سنگ سفید می‌رساند. فاصله فریمان تا آب گرم 58 کیلومتر است.

روزهای کاریتمام روزهای هفته باز است.
هزینه بازدیدبه‌ازای هر بزرگسال ۴۰هزار تومان. برای کودکان بیشتر از ۲ سال ۲۵هزار تومان
بچه‌های پوشکی اجازه ورود به استخر را ندارند
شماره تماس+09926004756
آدرسخراسان رضوی، فریمان، دهستان سفیدسنگ

هرچه از آب گرم شاهان گرماب می‌دانستیم، برایتان گفتیم. امیدواریم سفر مجازی با ره بال آسمان حس خوبی را به شما داده باشد. اگر به این آب گرم رفته‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

خراسان رضوی، فریمان به سمت جاده تربت جام بعد از سفید سنگ، شاهان گرماب

در تمامی روزهای هفته می‌توانید به آبگرم شاهان گرماب بروید.

فصل بهار و اوایل پاییز. همچنین در اوایل و اواسط هفته از نظر شلوغی بهتر است.

بله. اقامتگاه و سوئیت‌های اجاره‌ای وجود دارد.

2.9/5 (22 نظر)
22 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام این شماره تماس که گذاشتن الکیه ؟؟ اصلا در شبکه هست ؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بله شماره درسته: 09926004756
      این شماره رو خود مجموعه در گوگل‌مپ ثبت کردند. حالا پاسخگو بودن یا نبودنشون، به خود مجموعه بستگی داره.

  2. حسین قلی می گوید

    سلام چرا جواب نمیدن اینا ما میخاییم از سبزوار بریم اونجا بسته باشه چکار کنیم شماره دیگه ای نداره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      در اطلاعاتش اومده که همه روزهای هفته باز است. توی اینستاگرام صفحه دارن. سرچشون کنید و دایرکت بدین. با این شماره هم می‌تونین تماس بگیرین: 09154400165

  3. مائده می گوید

    سلام شاهان فردا جمعه بازاست???

    1. بانو تقیان می گوید

      لطفا با شماره‌های درج‌شده در مقاله تماس بگیرید.

  4. رضا می گوید

    سلام شماره های که گذاشتین که جواب گو نیستن پس چطور سوئیت رزرو کنیم

  5. دیبا می گوید

    شماره ای که گذاشتین که در دسترس نیستن

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. به صفحه اینستاشون سر بزنید.

  6. رضا می گوید

    اینستاشون چیه؟میشه یه شماره بدین جواب بدن

    1. بانو تقیان می گوید

      شماره‌شون: 09926004756
      اینستاشون: @shahangarmab

  7. محمد می گوید

    اتاقها بدون امکانات و کثیف بود .
    سرمایش و گرمایش ندارد
    پنجره ها پشه بند ندارد
    خلاصه نسبت به پولی که میدین خدمات دریافت نمی کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، بابت تجربه بد متأسفیم.
      امیدواریم مسئولان مجموعه، نواقص رو برطرف کنند.

      1. محمود می گوید

        عذرمیخوام افرادی که بیماری پوستی دارن هم اجازه میدن واردبش استفاده کنن

        1. بانو تقیان می گوید

          محمود عزیز، بهتره با مجموعه تماس بگیرید و از خودشون سؤال کنید. به احتمال زیاد برای رعایت بهداشت، از ورود افرادی که بیماری مسری دارند، جلوگیری می‌شه.

  8. حیدر کریمی می گوید

    اصلان نسبت به پولی که میگیرن اصلاااااان ارزش امتحان کردن نداره… وسیله گرمایشی مناسب نداره..اتاق واااقعا کثیف بود…داخل وان پر بود از مو من خودم چندین بار شستمش..از نظر داخل اتاق پرده درست حسابی نداره از مجبوری پدورو زدم که تو اتاق دیده نشه… سقف اتاق افتضاااااح ازش خورده گچ میریزه رو تختخواب… ۲ تا پریز برق بیشتر نداره … ملاحفه ها پتو ها بدجوری بوی بد و رطوبت میداد انگار بجای حوله استفاده شده …خوب شد خودم پتو ملاحفه بالشت داشتم…درکل .؟اگه به تجربه ی من بسنده میکنید اصلا ارزش نداره … خیلی وان دوس دارین برین یه استهر که همه چیز داشته باشه اینجا رو انتخاب نکنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به‌اشتراک گذاشتید.

  9. حیدر کریمی می گوید

    جاده شم خاکیه از روستای کار غش علیا تا گرماب خاکیه اصلا ارزش نداره ماشینتون رو بندازین تو این جاده خاکیه

  10. قریشی می گوید

    سلام اگر قبل از سفر شرایط این مکان را می داستیم نمی رفتیم خیلی حیف از این که آن اب وهوای خوب وآن اب گرم خیلی عالی وشفابخش نه اتاق های مناسب ونه رفتار کارکنان مناسب وخیلی کثیف ونا مناسب است اگر اجازه زدن چادر می دادن خیلی بهتر بود ولی سود جوی اجازه ان را نمی دهند خلاصه تجربه خوبی نبود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آقای قریشی عزیز. بابت این اتتفاق و تجربه ناخوشایند، متأسفیم.
      امید که به گوش مسئولان اونجا برسه و تغییر ایجاد کنند.

  11. یعقوب می گوید

    سلام یک هفته است با این شماره تماس می گیرم قطع میشه خودتون برای اثبات ادعای من میتونین چک کنین !!
    خلق الله را اذیت نکنین .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، این شماره‌ای بود که توی گوگل و اینستاگرام از خودشون گذاشتند.

      ۰۹۹۲۶۰۰۴۷۵۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.