چشمه های آب گرم ایران | بهترین درمانگا‌ه‌های طبیعی

2

آبتنی‌کردن بهترین تفریح دنیاست، مخصوصاً اگر آبی که در آن شنا می‌کنید گرم باشد. خوشبختانه ایران چشمه های آب گرم زیاد دارد. زمین مهربان مانند اجاقی دائمی عمل می‌کند؛ اجاقی که آب را ولرم می‌کند تا نه سرد باشد و نه گرم. آب سختکوش آرام‌آرام خود را به سطح زمین می‌رساند و میزبان انسان‌ها می‌شود؛ انسان‌هایی که عاشق آب و آبتنی هستند. چشمه‌هایی که آب گرم دارند، اکثراً دارای خاصیت درمانی هستند. این آب‌ها املاح مفید هم بسیار دارد. در ادامه ما هر نکته‌ای که برای بازدید از بهترین چشمه های آبگرم ایران نیاز دارید را معرفی می‌کنیم. دوست دارید تنی به آب بزنید؟ همراه ما باشید.

خواص چشمه های آب گرم

خواص این چشمه‌ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. عواملی مانند حرارت آب، خواص شیمیایی و فیزیکی اثر مستقیمی بر خواص آب دارد. ویژگی اصلی این چشمه‌ها گرمای آن است. گرمای ملایم آب باعث رفع خستگی عضلات و آرامش اعصاب می‌شود. بدن برای دریافت انرژی به گرما نیاز دارد و آب این چشمه‌ها گرمایی که نیاز دارید را فراهم می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که یک ساعت استراحت در آبی با 40 درجه حرارت معادل با میزان کالری مصرفی در نیم ساعت پیاده‌روی است. این روش را گرمایش غیرفعال می‌گویند و برای افرادی مناسب است که توان فعالیت بدنی ندارند. از سوی دیگر برخی املاح موجود در چشمه های آبگرم به درمان برخی بیماری‌های پوستی یا حتی دردهای آرتوروزی و رماتیسمی کمک می‌کند. در ادامه به معرفی چند تا از چشمه های معروف آبگرم ایران می‌پردازیم.

چشمه های آب گرم دهلران

چشمه های آب گرم دهلران

بهترین چشمه‌ های آب گرم ایران را دهلران دارد. این چشمه‌ها خواص درمانی بسیاری دارند و قطب گردشگری غرب ایران به حساب می‌آیند. دمای آب این چشمه به 50 درجه سانتی گراد می‌رسد. این مجموعه شامل چشمه‌های آب گرم بهداشتی و استخرهای لجن درمانی می‌باشد. این مجموعه در 3کیلومتری شرق دهلران در استان ایلام می‌باشد. آب‌های ناشی از باران به‌آرامی در زمین‌های آهکی این منطقه فرو می‌رود و براساس شیب به طرف گرمای زمین می‌رود. به همین علت آب این چشمه‌ها خاصیت آهکی دارد. این آب برای بیماری‌های مفصلی، روماتیسم و بیماری‌های پوستی بسیار مفید است و خاصیت درمانی دارد. در روز تابش آفتاب روی آب باعث ایجاد رنگ‌های هفتگانه زیبا می‌شود. البته این چشمه به‌علت درصد گوگرد بالایی که دارد، برای افراد با مشکل قلبی و تنفسی مناسب نیست. برای بازدید از این جاذبه اواخر پاییز و اوایل زمستان را انتخاب کنید.

آدرس: استان ایلام، ۳کیلومتری دهلران

چشمه های جوشان آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی 66 چشمه آب گرم و آب معدنی وجود دارد. اغراق نیست اگر لقب بهترین چشمه های آب گرم ایران را به این چشمه‌ها بدهیم. در ارومیه چند چشمه مشهور قرار دارد نام آن‌ها چشمه آبگرم قینرجه زنبیل، هفت آباد و محال باراندوز است. چشمه معدنی زنبیل دارای حوضچه‌های دایره‌ای شکل است. قطر این حوضچه‌ها 4 متر و عمق‌ آن‌ها 20 تا 25 سانتی متر است. از کف این حوضچه‌ها دائم گاز خارج می‌شود. آب گرم باش کندی ماکو دیگر چشمه این استان است که از آب‌های گرم و گازدار به حساب می‌آید. خوی هم چشمه‌های متعددی دارد که چندتا از این چشمه‌ها دارای خاصیت درمانی هستند. آب گرم احمد آباد در تخت سلیمان تکاب، چشمه صدیقان در سلماس، آب معدنی زندان سلیمان در میاندوآب، آبگرم گراو مهاباد و چشمه آبگرم چالدران از دیگر چشمه‌های استان آذرباجان غربی هستند.

چشمه آب گرم چالدران

این چشمه یکی از زیباترین چشمه های آبگرم ایران است. از این چشمه در قسمت قبلی نام بردیم. متأسفانه این چشمه مانند دیگر اماکن گردشگری چالدران از امکانات حداقلی برخوردار است. با اینکه این چشمه بسیار زیباست؛ اما گردشگران کمی به این چشمه سر می‌زنند. مهم‌ترین علت این اتفاق مسیر بد و ناهموار منتهی به چشمه است. حدود 2 کیلومتر از جاده این چشمه خاکی و بدون آسفالت است. کمبودها را گفتیم تا برسیم به قسمت زیبای ماجرا. از قدیم گفته‌اند هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد؛ پس هرکسی که عاشق طبیعت است، سختی مسیر را به جان می‌خرد و راهی چشمه می‌شود. این چشمه خاصیت درمانی هم دارد.

آدرس: آذربایجان غربی، چالدران، روستای آبگرم

چشمه آب گرم قلعه کندی

یکی از شلوغ ترین چشمه های آبگرم ایران متعلق به قلعه کندی است. این چشمه در نزدیکی رود مرزی ارس و سد خداآفرین قرار دارد. به همین علت گردشگران خارجی بسیاری به این چشمه می‌آیند. خاصیت درمانی این چشمه هم در داخل و هم در خارج شهرت دارد. آب این چشمه برای درمان روماتیسم بهترین انتخاب است. دمای چشمه اصلی 75 تا 80 درجه است. اگر این گرما برایتان مناسب نیست، می‌توانید چشمه یل سوئی را انتخاب کنید. این چشمه خاصیت درمانی بیشتری دارد و آب آن نسبت به چشمه اصلی سردتر است. این چشمه در مجموعه گردشگری و جنگل‌های ارسباران قرار دارد.

آدرس: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، قلعه کندی

چشمه های آبگرم سرعین

چشمه های آبگرم سرعین

در قسمت بالاتر ذکر کردیم که آذربایجان غربی چشمه‌های بسیاری دارد. مشهورترین چشمه های آب گرم ایران در این منطقه قرار دارد. چشمه های آبگرم سرعین بسیار متنوع هستند. از چشمه‌های گازدار بگیر تا چشمه‌هایی که خاصیت درمانی دارند. مجتمع آب‌درمانی سرعین بزرگ‌ترین مرکز آب‌درمانی خاورمیانه است. در این مجتمع تمام امکانات رفاهی برای گردشگران مهیا است. زیبایی چشمه‌ها در کنار خاصیت درمانی بهترین مقصد برای سفر است. اگر دوست دارید درباره این چشمه‌ها بیشتر بدانید، مقاله چشمه های آب گرم سرعین را مطالعه کنید. در ادامه به اختصار هر کدام از این چشمه‌ها را معرفی می‌کنیم.

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی پرآب‌ترین چشمه شهر سرعین است. آبدهی این چشمه از تمام چشمه‌های آبگرم و معدنی که در اردبیل وجود دارد بیشتر است. این چشمه استخری روباز به عمق 130 سانتی متر دارد. آب چشمه از وسط این استخر می‌جوشد. آبی که در گامیش گلی جریان دارد دارای ویژگی‌های خاصی است. آب این چشمه تند مزه و بی‌رنگ است. از آب این چشمه بوی گوگرد به مشام می‌رسد.

آدرس: تقاطع خیابان ولیعصر و بلوار شریعتی، میدان گاومیش گلی

مجتمع آب‌درمانی دره لرسویی

آب چشمه مجتمع آب درمانی دره لرسویی برای تمدد اعصاب، درمان دیسک کمر و گردن، روماتیسم و بیماری‌های پوستی مناسب است. این مجتمع، قسمت خانوادگی ندارد و باید افراد در سانس مخصوص آقایان یا بانوان به آنجا مراجعه کنند. این ویژگی باعث نارضایتی بعضی افراد شده است؛ اما گردشگران زمانی که وارد این مجتمع می‌شوند، با دیدن کیفیت خدمات راضی از مجتمع بیرون می‌روند. امکانات این متجمع کامل است.

آدرس: میدان گاومیش گلی، بلوار شریعتی

مجتمع آب‌درمانی قهوه سویی

مجتمع آب‌درمانی قهوه سویی ازمجهزترین چشمه های آبگرم

آبی که در مجتمع آب درمانی قهوه سویی استفاده می‌شود دارای کلربیکربنات، رسوبات آهن و سیلیس است. این مواد خاصیت درمانی بالایی دارند و می‌توانند باعث بهبود بسیاری از بیماری‌ها شوند. برای مثال آب این مجتمع برای افزایش تعریق، کنترل نبض و تسکین دردهای مفصلی بسیار عالی است. ساختمان این مجتمع دو طبقه مجزا مخصوص خانم‌ها و آقایان دارد که مزیت مهمی به حساب می‌آید. افرادی که خانوادگی به این مرکز می‌آیند مجبور نیستند زمان زیادی را منتظر بمانند تا سانس مخصوصشان برسد. امکاناتی نظیر استخر، سونا، ماساژ و… در این مجتمع وجود دارد. در این مجتمع خستگی جسم و روح با هم رفع می‌شود.

آدرس: خیابان طالقانی، نرسیده به بلوار شریعتی

مجتمع آب‌درمانی سبلان

مجتمع آب‌درمانی سبلان ازمجهزترین چشمه های آبگرم

به جرئت می‌توانیم بگوییم که مجتمع سبلان و خدمات آب‌درمانی آن در خاورمیانه تک است. در آسیا مانند این مجتمع کم پیدا می‌شود؛ پس بدانید که مهمان یکی از کمیاب‌ترین مجموعه های آب درمانی هستید. آبی که از در این مجتمع جریان دارد خواص بسیاری دارد. برای مثال آب این چشمه برای درمان روماتیسم، اسپاسم، دردهای عضلانی و بیماری‌های پوستی مناسب است. این مجتمع یکی از مجهزترین چشمه های آبگرم ایران است. امکاناتی مانند جکوزی، سونای بخار و خشک، سالن‌های خصوصی و اتاق‌های ماساژ در این مجتمع وجود دارد. خوشبختانه دو قسمت مجزا برای آقایان و خانم‌ها وجود دارد که باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود.

 آدرس: میدان گاومیش گلی، خیابان ولیعصر، خیابان دانش

مجتمع آب‌درمانی ایرانیان

مجتمع آب‌درمانی ایرانیان ازمجهزترین چشمه های آبگرم

زمانی که برای خرید بلیط مجتمع آب درمانی ایرانیان اقدام کنید با سیلی از بازخوردهای مثبت مواجه می‌شوید. افراد متخصص و متبحر با دقت و ظرافت، تمامی نکات مهم را بررسی کرده‌اند و با شما به اشتراک گذاشته‌اند. این مجتمع پرسنلی خوش‌اخلاق دارد. محیطی تمیز با وسایلی با کیفیت در این مجتمع به چشم می‌خورد. دو سانس خانم‌ها و آقایان همزمان است که باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان برای هماهنگی زمان نگرانی نداشته باشند. امکاناتی که در این مجتمع وجود دارد مانند مجتمع سبلان کامل است. به نظر تجربه‌کنندگان قیمت بلیط با خدمات باکیفیت مجموعه، متناسب است.

آدرس: بلوار سبلان

مجموعه آب‌درمانی رویال پارک

 مجموعه آب درمانی رویال پارک مزیتی بزرگ نسبت به دیگر مراکز دارد. نام کامل این مجموعه هتل آب‌درمانی است. تصور کنید که بعد از رانندگی طولانی به هتل رسیده‌اید و بدنتان به حدی خسته است که نمی‌توانید بخوابید. در این زمان یک ماساژ جانانه و شنا در آب گرم می‌تواند سرحالتان بیاورد. این مجموعه یکی از لوکس ترین چشمه های آب گرم ایران است. لقب اولین هتل آب‌درمانی ایران به این مجموعه رسیده است. گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری به این هتل آمده‌اند و با لبخند حاکی از رضایت از آن خارج شده‌اند. در اولین نگاه معماری فاخر هتل جلب توجه می‌کند. با ورود به هتل متوجه کیفیت خدمات می‌شوید. آب این هتل از چشمه سحرآمیز گاومیش گلی تأمین می‌شود.

آدرس: خیابان دارایی، نرسیده به میدان دارایی

آب گرم پهنلو

آب گرم پهنلو از لوکس ترین چشمه های آبگرم

مجموعه آبگرم پهنلو دو قسمت دارد، یک قسمت آب گرم و قسمت دیگر هتل است. پهنلو از چشمه‌ای با همین نام سرچشمه می‌گیرد. هتل این مجموعه با نام هتل ارشاد هم شناخته می‌شود. آب گرم پهنلو مانند دیگر آبگرم‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم، سرشار از خواص است. مزیت مهم این مجموعه نسبت به دیگر مجموعه‌ها در داشتن قسمت مخصوص خانواده و گروه‌ است. با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید برای خود حریمی کوچک داشته باشید. بعد از تمام‌شدن آبتنی غذایتان را در رستوران همین مجموعه میل کنید. غذا بعد از شنا خیلی می‌چسبد، خصوصاً شنا در آب گرم که آدم را سبک می‌کند.

آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان سلامت

چشمه آب گرم شابیل لاهرود

چشمه شابیل در مسیر صعود کوه سبلان قرار دارد؛ پس برای رسیدن به این چشمه باید کفش مناسب به پا کنید و کمر همت ببنید. آب چشمه  49 درجه حرارت دارد و یکی از گرم ترین چشمه آبگرم های ایران است. به علت گرمای زیاد، کمی آب خنک را با آب چشمه مخلوط می‌کنند و در حوضچه‌ای مخصوص می‌‌ریزند. آب این حوضچه برای شنا و آبتنی مناسب است. آب معدنی چشمه شابیل برای درمان بیماری‌های زنانه، روماتیسم مزمن، لنفاویسم و راشیتیسم مناسب است. اسید کربینک محلول در آب برای درمان کمر درد و پا درد بسیار مناسب است. درمان بیماری‌های عصبی، تسکین‌دهندگی، ضدتورم، ضددرد، تسهیل‌کننده عمل تنفس و اتساع عروق سطحی بدن از دیگر خواص آب چشمه لاهرود است. از ویژگی‌های ظاهری چشمه می‌توان به زلال‌بودن، کف‌داربودن، مزه کمی ترش و بوی کم اشاره کرد.

آدرس: استان اردبیل، 25کیلومتری لاهور

چشمه آب گرم مرتضی علی

تصویری از چشمه آبگرم مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی در واقع یک مجموعه چشمه است. در دو طرفه یک دره چندین چشمه وجود دارد. تعدادی از این چشمه‌ها دارای آب سرد و تعدادی دیگر دارای آب گرم هستند. این اتفاق یکی از عجایب چشمه مرتضی علی است. بزرگ‌ترین سد قوسی جهان در نزدیکی این چشمه قرار دارد. این چشمه یکی از قدیمی‌ ترین چشمه های آب گرم ایران است. در مسیر رسیدن به چشمه‌ها در دیواره تنگه تعدادی قبر می‌بینید. این قبرها متعلق به زرتشتیان ساکن این منطقه بوده است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 27کیلومتری طبس

چشمه آب گرم محلات

چشمه آب گرم محلات از پرطرفدارترین چشمه های آبگرم

چشمه محلات از معروف‌ترین چشمه های آبگرم ایران است. مجموعه چشمه‌های محلات دارای 6 چشمه است. عمق بعضی چشمه‌ها به 20هزار متر می‌رسد. بعضی از این چشمه‌ها حدود 100 درجه حرارت دارند. دانشمندان می‌گویند آبی با این حرارت از لایه خمیرکره گرم می‌شود؛ یعنی آبی که شما دردها و خستگی‌هایتان را به آن می‌سپارید از گرم‌ترین جای زمین بیرون آمده است. آب کلسیک و سولفاته این چشمه‌ها باعث درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی، دستگاه گوارش و بیماری‌های پوستی و استخوانی می‌شود. بعضی چشمه‌ها آب گازدار دارند. گاز رادون منتشر شده از چشمه برای درمان بیمای‌های ریوی مناسب است.

آدرس: استان مرکزی، شهرستان محلات، جاده آبگرم

چشمه آب گرم فلکده

مهم‌ترین ویژگی چشمه آبگرم فلکده شیرینی آب آن است. برخلاف دیگر چشمه‌ها که طعم نامناسبی داشتند یا قابل شرب نبودند، آب این چشمه بسیار گواراست. نبود گوگرد در این آب به آن خاصیت آشامیدنی‌بودن داده است. آزمایشات نشان داده‌اند که در آب فلکده املاح معدنی بسیاری وجود دارد. هرکدام از این املاح برای قسمتی از بدن مفید هستند. نوشیدن این آب برای سنگ کلیه و کم خونی مفید است. شناکردن در آب فلکده هم برای کاهش علائم بیماری‌های مفصلی و استخوانی مناسب است؛ پس بنوشید و شنا کنید که چنین فرصی کم پیش می‌آید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌ آباد، روستای فلکده

چشمه آب گرم اهرم

چشمه آب گرم اهرم ازخلوت ترین چشمه های آبگرم

یکی دیگر از چشمه های آبگرم ایران در بوشهر قرار دارد. این چشمه سرشار از خواص است. بیماری‌های پوستی مانند دمل و پیسی، در این آب بهبود می‌یابند. بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز و نقرس با کمک این آب بهتر می‌شوند. مشکلات عضلانی مانند کوفتگی و سفتی عضلات در چشمه اهرم تسکین می‌یابند. افرادی که سنگ کلیه دارند یا افرادی که حال روحشان خوب نیست هم به این چشمه می‌آیند. مجموعه اهرم علاوه بر آب مناسب، امکانات کاملی را در اختیار گردشگران قرار داده است.

آدرس: استان بوشهر، اهرم، خیابان آبگرم

چشمه آب گرم میراحمد

برخلاف چشمه اهرم، چشمه میر احمد یکی از خلوت‌ترین چشمه های آب گرم ایران است. البته این چشمه در مقایسه با دیگر چشمه‌ها خلوت است نه اینکه کلاً کسی سراغ این چشمه نیاید. میراحمد در کنار امامزاده‌ای با همین نام قرار دارد. افرادی که به زیارت امامزاده می‌آیند، کلید بعضی مشکلاتشان را در این آب پیدا می‌کنند. مشکلاتی که این آب می‌تواند حل کند شامل بیماری‌های پوستی، تنفسی، مفصلی، عضلانی و اعصابی است.

آدرس: بوشهر، تنگستان

چشمه آب گرم کاریز

منظره چشمه آبگرم کاریز خارق‌العاده است. تصویر کلی چشمه این است: حوضچه‌ای شش‌گوشه به رنگ سنگ که در میانش آبی زلال روان است. انعکاس آسمان را می‌توانید در این چشمه ببینید. هر چقدر هم که ما تعریف کنیم، تا این چشمه را از نزدیک نبینید عمق زیبایی را درک نمی‌کنید. این چشمه را با نام کریز هم می‌شناسند. خاصیت درمانی این چشمه با سایر چشمه های آبگرم ایران تفاوتی ندارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان کاشمر، روستای کاریز

چشمه آب گرم دلفان

با اینکه دلفان طبیعتی غنی و زیبا دارد، متأسفانه در لیست آبگرم های فراموش شده ایران است. این خبر دردناک است؛ اما مزایایی هم دارد. یکی از این مزایا سالم‌ماندن طبیعت است و دیگری خلوت‌بودن چشمه است. حریمی کوچک در این چشمه برای شما شکل می‌گیرد؛ پس اگر روزی مسافر این چشمه شدید نهایت استفاده را از زمانتان و آب چشمه ببرید.

آدرس: استان لرستان، شهرستان دلفان

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر

 آب گرم ایوب پیغمبریکی از شلوغ ترین چشمه های آبگرم

درباره چشمه آبگرم ایوب پیغمبر داستان‌ جالبی وجود دارد. مردم این منطقه اعتقاد دارند حضرت ایوب در این ناحیه عصایش را بر زمین زد و برای شفا در این چشمه بدنش را شست. به همین علت این چشمه در نظر مردم از قداست خاصی برخوردار است. در کنار چشمه مقبره‌ای برای احترام به حضرت ایوب ساخته شده است. دو استخر مجزا برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد. این استخرها برای جلوگیری از سقوط افراد داخل آب حصارکشی شده است. آب چشمه تمام احساسات منفی و مشکلات شما را برطرف می‌کند.

آدرس: استان خراسان شمالی، شمال بجنورد، شهرستان ایوب پیغمبر

چشمه آب گرم شهر کهنه

چشمه آب گرم شهر کهنه یکی از شلوغ ترین چشمه های آبگرم

روایات قدیمی می‌گویند شهر کهنه در حمله مغول‌ها به ایران کاملاً تخریب شد. این شهر بعد‌ها به دستور هلاکوخان دوباره آباد شد. از این روایت می‌توانید قدمت این شهر را حدس بزنید. آب این چشمه دمای مناسبی دارد. به همین علت هم برای تابستان مناسب است و هم برای زمستان. آبگرم شهر کهنه یکی از پربازدیدترین چشمه های آب گرم ایران است. آب جاری از این چشمه خواص درمانی بسیاری دارد. تنتان را به این آب بسپارید تا از خستگی‌ها رها شوید. امامزاده سلطان ابراهیم تنها بازمانده از قوچان قدیم است که می‌توانید آن را در شهر کهنه بازدید کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، قوچان، شهر شهر کهنه

چشمه آب گرم معدنی فردوس

آبگرم فردوس دارای املاح معدنی بسیاری است. املاح این چشمه از نظر تنوع رتبه نخست را در کشور دارد. سدیم کلراید، سولفات، بیکربنات، منیزیم و کلسیم چندتا از مهم‌ترین مواد معدنی این چشمه هستند. افزایش جریان خون، افزایش فعالیت قلب، بهبود دردهای مفصلی، درمان امراض پوستی و مشکلات عصبی از خواص این چشمه به حساب می‌آیند. نام مجتمع فردوس درمیان لوکس ترین چشمه های آب گرم ایران به چشم می‌خورد. هر امکانات درمانی، رفاهی و گردشگری که بخواهید در مجتمع فردوس پیدا می‌شود. دمای آب این چشمه بین 40 تا 50 درجه است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، فردوس، کیلومتر 20 فردوس به مشهد

چشمه آب گرم گنو بندرعباس

عکس چشمه آب گرم گنو در نزدیکی باغ پرندگان بندرعباس

مجتمع توریستی آب درمانی گنو بندرعباس از زیبارتین چشمه های آبگرم ایران است. آب این چشمه خیلی گرم است و گوگرد دارد. از آب چشمه برای آبیاری نخلستان‌ها هم استفاده می‌شود. تنها زیستگاه گونه‌ای ماهی در جهان این چشمه است. نام این ماهی آوینیوس گینویس است که با نام آفانیوس گینوئیس هم شناخته می‌شود. آب چشمه‌ حرارت 40 درجه دارد. این چشمه هم خاصیت درمانی دارد، هم قدیمی است و هم امکانات مناسبی دارد. آبگرم گنو مقصدی زیبا و غنی‌ برای سفر با خانواده به حساب می‌آید. آسیاب‌های آبی که در مسیر این چشمه قرار دارد متعلق به دوره قاجار است و به ثبت ملی رسیده است.

آدرس: استان هرمزگان، بندرعباس، 22کیلومتری جاده بندرعباس به سیرجان

چشمه آب گرم گلگیر

این آب گرم دارای گوگرد و مواد معدنی است. آب گرم جاری در این چشمه به درمان بعضی امراض کمک می‌کند. آب چشمه گلگیر خاصیت جالبی دارد که باعث شهرت آن شده است. درمان گرمازدگی این ویژگی خاص است؛ پس اگر گرمای خوزستان آزارتان داد، به گلگیر پناه ببرید.

آدرس: استان خوزستان، شهر گلگیر، 45کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان

چشمه های آب گرم آمل

در آمل سه روستای دارای چشمه آبگرم وجود دارد. نام این مناطق آب گرم، آب اسک و استرابکو است. این روستاها جمعاً ده چشمه آب گرم را در خود جای داده‌اند. متخصصان اعلام کرده‌اند استفاده بیرونی از آب این چشمه‌ها برای درمان تورم موضعی، بیماری زنان، روماتیسم و لنفاویسم مناسب است. اگر از آب این چشمه‌ها به شکل بخور، غرغره یا شویه بینی استفاده کنید، به درمان بیماری‌های ریوی کمک می‌کند. فاصله آمل تا تهران زیاد نیست؛ پس اگر تهرانی هستید، فرصت استفاده از این نعمت‌ها را از دست ندهید.

چشمه آب گرم لاریجان

این چشمه مانند دیگر چشمه‌هایی که معرفی کردیم دارای مقادیر زیادی گوگرد است. به همین علت افراد می‌توانند برای درمان از آب این چشمه استفاده کنند. دمای آب این چشمه 62 درجه است. امکانات موجود در این مجموعه کامل است. شما می‌توانید از حوضچه‌های عمومی استفاده کنید یا با پرداخت مبلغ بیشتر به قسمت حوضچه‌های خانوادگی بروید.

آدرس: استان مازندران، جاده هراز، روستای آب گرم

چشمه آب گرم رینه

عکس چشمه های آبگرم رینه لاریجان

نزدیک‌ترین چشمه آب گرم به پایتخت، چشمه آبگرم رینه است به همین علت یکی از شلوغ‌ترین چشمه های آب گرم ایران است. آب گرم لاریجان حدود 62 درجه گرما دارد. این چشمه از دل دماوند سرچشمه گرفته است. حرارت دل دماوند باعث شده مردم بسیاری برای تن به آب زدن به این چشمه بیایند. آب این چشمه به شکل استخر و حمام عمومی در اختیار گردشگران قرار گرفته است. آب گوگردی جاری از چشمه برای تسکین درد مناسب است. سوئیت‌ها و ویلاهایی در لاریجان وجود دارند که از همین آب گرم استفاده می‌کنند. با اجاره این ویلاها می‌توانید محیطی خصوصی برای خود دست و پا کنید. حمام شاه عباسی مشهورترین حمام این منطقه است. بازدید از این حمام مشهور خالی از لطف نیست.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای رینه

چشمه های آب گرم آب اسک

روستای ییلاقی آب اسک 9 چشمه معدنی دارد. زاغ چشمه، نادعلی و قل قل سر نام مهم‌ترین چشمه‌های این روستاست. دو چشمه زنانه اسکو و مردانه اسکو از دیگر چشمه‌های این منطقه به شمار می‌روند. مواد معدنی این چشمه‌ها به درمان امراض پوستی، مفصلی و عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند. موقعیت جغرافیایی این روستا، رسیدن به آن را آسان کرده است. این روستا تا تهران 90 کیلومتر فاصله دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای آب اسک

چشمه آب گرم بلیران

جذاب‌ترین چشمه های آبگرم ایران در روستای بلیران قرار گرفته است. دو چشمه به نام‌های لاله‌زار و گرو در این روستا وجود دارند. رنگ آب چشمه لاله‌زار فیروزه‌ای است و چشمه گرو آبی سفید دارد. آب لاله‌زار بعد از جاری‌شدن به رودخانه می‌ریزد و آب گرو از روبه‌روی لاله‌زار عبور می‌کند. محل رسیدن دو آب سرد و گرم در رودخانه با چشم مشخص است. دمای این دو آب حتی در این زمان هم قابل تشخیص است؛ مثلاً می‌توانید یک پایتان را در آب سرد قرار دهید و دیگری را در آب گرم. بهترین زمان بازدید از این دو چشمه، بهار تا اوایل پاییز است.

آدرس: استان مازندران، جاده قدیم آمل ـ بابل، روستای بلیران

چشمه اعلا دماوند

چشمه اعلا دماوند یکی از چشمه های آب گرم ایران

چشمه آب اعلا اولین چشمه‌ آب‌معدنی کشف شده در ایران است که با کمک فرانسوی‌ها مجوز احداث بسته‌بندی آب را دریافت کرده است. آب این چشمه از نفوذ آب برف و باران تأمین می‌شود. کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از خواص آب چشمه اعلا دماوند است.

آدرس: 45کیلومتری شرق تهران، دماوند

چشمه شاهدشت کرج

چشمه شاهدشت کرج یکی از چشمه های آب گرم ایران

برخلاف دیگر چشمه های آب گرم ایران که دارای گوگرد زیاد بودند، چشمه شاهدشت کرج ید بسیار دارد. ید محلول در آب این چشمه برای درمان بیماری گواتر مفید است. کمک به درمان بیماری‌های تنفسی از دیگر خواص آب چشمه شاهدشت است.

آدرس: استان البرز، 35کیلومتری کرج

چشمه آب گرم شاهان گرماب فریمان

چشمه آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب فاصله اندکی تا مشهد دارد. به همین علت فوج گردشگران راهی این چشمه می‌شوند؛ اما تعداد کمی از افراد درباره خاصیت این چشمه می‌دانند. چشمه شاهان گرماب یکی از چشمه های آبگرم قابل شرب ایران است. از نظر خواص درمانی دومین چشمه در جهان است. نوشیدن این آب می‌تواند بیماری‌های آشکار و پنهانتان را درمان کند؛ از سنگ کلیه گرفته تا ناراحتی‌های داخلی، خارجی و روحی. دمای آب چشمه حدود 47 درجه است.

آدرس: خراسان رضوی، 130کیلومتری جنوب شرقی مشهد

معرفی چشمه های آبگرم ایران به پایان رسید. امیدواریم حداقل به یکی از این چشمه‌ها سربزنید و به بدنتان اجازه تسکین‌یافتن بدهید. ما مشتاقانه منتظر خواندن نظراتتان هستیم؛ پس نظرتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

چشمه آب معدنی فردوس و مجموعه آب‌درمانی رویال پارک.

چشمه‌های جوشان آذربایجان غربی.

چشمه آب گرم شاهان گرماب فریمان.

چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان و چشمه فلکده.

2 نظرات
  1. هادی می گوید

    سلام وقت بخیر
    شماهم مثل دیگر سایتها بدون تحقیق فقط مطالب رو کپی کردین موندم چرا راجب آب گرمهای طبیعی و مدرن مشکین شهر که خاصیتهای بیشمار درمانی دارن و دردامنه ی کوه زیبای سبلان هستند مطالبی ننوشتین آبگرمها شامل اینها هستند:
    آبگر م قینرجه (گرمترین چشمه ی آب گرم جهان)
    آبگرم قوتورسویی (خواص پوستی)
    آبگرم ایلاندو (مفید برای چشم)
    آبگرم قاینار ساولان ،نگین دودو،وله زیر،موییل،یل سویی،شفا،درناو … که هرکدوم خواص درمانی خاصی دارن با استخر وامکانات مدرن وطبیعتی زیبا و بکر مطالبی ننوشتین؟؟؟؟؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام هادی عزیز، ممنونیم که سایر چشمه‌ها رو هم به ما معرفی کردین. ما محدودیت کلمه داریم؛ اما سعی می‌کنیم در آپدیت‌های بعدی مقاله، این چشمه‌ها رو هم بگنجونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.