آرامگاه علی بن مهزیار اهواز | آرامشی ابدی به قیمت تغییری سخت

0

اهواز شهری متنوع است. متنوع در قومیت‌ها، گویش‌ها و حتی در آیین‌ها. البته اهواز شهر تغییرها هم هست. چه بدهایی که خوب شدند و چه خوب‌هایی که بهترین خود شدند. شاید این جملات در نظر شما مبالغه باشد؛ اما در این شهر آرامگاه فردی است که از خوب به عالی تبدیل شده است. آرامگاه علی بن مهزیار نشان می‌دهد که فرصت برای تغییر همیشه هست. برای آشنایی با این فرد بزرگ در سفر به اهواز همراه ره بال آسمان باشید.

آرامگاه علی بن مهزیار کجاست؟

دقت کرده‌اید که سفر به جایی که انتظارش را کشیده‌ایم چقدر شیرین است؟ از عسل شیرین‌تر و از آب خنک در دل گرمای تابستان گواراتر. ما برای سفر به آرامگاه شخصی سرسخت و شجاع که خفقان زمان هم نتوانست روح سرکش او را به بند بکشد بسیار مشتاقیم. ولی برای رسیدن به مقصد باید اول راه را پیدا کرد. ما کار شما برای رسیدن را راحت کرده‌ایم. جنوب ایران، استان خوزستان، اهواز، خیابان امام موسی صدر. این راه رسیدن ما و شما به محل قرار است؛ پس با دقت از آن پیروی کنید.

قدمت و تاریخچه آرامگاه علی بن مهزیار

با وجود تمام دستکاری‌هایی که در تاریخ می‌شود، تاریخ هنوز معتبرترین منبع برای تخمین عمر بناها و گواهی معتبر برای اتفاقات است. چراکه تاریخ با هیچ کس خصومت شخصی ندارد و فقط بازگو کننده واقعیات است. آرامگاه پسر مهزیار در مسجدی کوچک بنا شده است و با استناد به اسناد گذشته متوجه می‌شویم که زمان ساخت این مسجد صفر سال 201 هجری قمری است. این مسجد افتخار میزبانی از امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع) را دارد. ایشان در مسیر سفر خود در اهواز اقامت کردند و محل اقامتشان این مسجد بود. علی بن مهزیار مرید و عاشق اهل بیت وصیت کرد که پس از مرگ در همین مسجد به خاک سپرده شود.

معرفی هتل علی بن مهزیار

سفر به شهری مانند اهواز صرفه نظر از قصدونیت شما از سفر زمان زیادی می‌طلبد. اکثر افراد وقتی می‌شنوند که قرار است مدتی طولانی در شهری غریب باشند عزا می‌گیرند که شب کجا بمانم؟ در جواب باید گفت که شما به شهری با امکانات مناسب سفر کرده‌اید و می‌توانید شب را در هتل صبح کنید؛ اما هستند کسانی که هزینه هتل‌های لوکس برای آن‌ها سنگین است. چاره آن‌ها این است که سری به هتل کوچک با نامی بلند بزنند. حواستان باشد که هتل علی بن مهزیار با آرامگاه او فرق دارد. برای رسیدن به هتل این مسیر را دنبال کنید: اهواز، اتوبان آیت‌الله بهبهانی، چهارراه آبادان، جنب پمپ بنزین. این هتل جمع‌وجور، هتل آپارتمان است یعنی اتاق‌ها و امکانات هتل در حد سوئیت‌های کوچک است که پارکینگ مجزا هم دارد. نگران نباشید اتاق‌ها تمیز و بهداشتی هستند. این هتل یک ستاره امکانات کافی برای زندگی موقت را دارد.

معرفی شخصیت علی بن مهزیار

عکس معرفی آرامگاه علی بن مهزیار

شخص‌پرست‌ها افرادی هستند که توانایی و مهارت‌های افراد را نه خود آن فرد را می‌پرستند. متأسفانه درصد این افراد در جامعه کم نبوده و نیست. از گذشته تا به حال افرادی به قدرت و ثروت رسیده‌اند که لایق آن نبوده‌اند. تنها دلیل موفقیت این افراد داشتن پیروان کم خرد یا طماع بوده و هست. خبر خوب این است که در همه جوامع درصد کمی افراد با تدبیر وجود دارد که گول ظواهر و قدرت را نمی‌خورند و تا آخر بر سر عقاید خود هستند. این افراد افتخار این را دارند که در تاریخ با نامی خوش جاودان شوند. ایران عزیزمان از گذشته ثابت کرده که مردم دانا و باتدبیر کم ندارد. وجود شخصیت عزیزی مانند علی بن مهزیار در ایران این ادعا را ثابت می‌کند.

همه ما شنیده‌ایم که می‌گویند پسر کو ندارد نشان از پدر، اگر علی داستان ما به همچین شخصیت گرانقدری تبدیل شد دلیل آن وجود پدری به بزرگی مهزیار است. این پدر و پسر مشهور علاوه بر تدبیر نماد میل انسان به پیشرفت و حقیقت‌جویی نیز هستند. علی در نوجوانی پیرو حضرت مسیح (ع) بود. تا اینکه نور روشنگر اهل بیت (ع) به دل ایشان و پدر عزیزشان تابید و این دو بزرگ به اسلام گرایش پیدا کردند. این نور فقط دین فرزند مهزیار را تغییر نداد، این نور ایشان را به مرید و امین اهل بیت تبدیل کرد.

در دوران خفقان حکومت‌های ظالم قرن سوم هجری قمری ایشان افتخار داشت که وکیل امامان جواد و هادی (ع) باشد. همچنین ایشان خدماتی به امام رضا (ع) داشته است. خدمات ایشان به اندازه‌ای مهم و خالصانه بود که این سه امام عزیز ایشان را ستایش کرده و او را نمونه فرد مؤمن معرفی کرده‌اند. این بزرگ مرد را می‌شود در چند کلمه کوتاه اما عمیق توصیف کرد شیعه، فقیه، وکیل، امین و اندیشمند.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه علی بن مهزیار

اهواز شهری است که می‌توان در آن خاطره ساخت و با یادآوری این خاطرات لبخند زد انگار در همین لحظه دوباره به آنجا رفتید و خاطره‌سازی می‌کنید. در ادامه شما را با چندتا از جاهای دیدنی اهواز و نزدیک به آرامگاه آشنا می‌کنیم. دانشگاه سه گوش اهواز معجزه تلفیق هنر اسلامی با هنر پهلوی است. این بنا نشان می‌دهد که انسان‌ها نان قلبشان را می‌خورند. می‌پرسید چطور؟ سازنده این بنا معماری فرانسوی است ولی این فرد بدون توجه به مرزهای جغرافیایی به کشوری دیگر خدمت کرد و بنایی به این عظمت را از خود به یادگار گذاشت. مکان دوم پل طبیعت اهواز است این پل میزبان طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه و نمادی از ارزشمندی ورزش و سلامتی در میان پل های اهواز است.

سومین محل نزدیک به آرامگاه کلیسای سورپ مسروپ است. این کلیسا به دست فردی مسیحی به ‌نام ترداد داویدیان طراحی و در نزدیک به مرکز شهر ساخته شد. ترداد در شرکت نفت مشغول به کار بود و در اهواز سکونت داشت؛ پس به فکر مکانی برای عبادت افتاد. کلیسا به غیر از زیبایی معنوی زیبایی ظاهر هم دارد. نمای سفید کلیسا با آدم حرف می‌زند و او را به سمت خود می‌‌کشد. این سه مکان گوشه‌ای کوچک از زیبایی‌های بزرگ اهواز هستند. به امید روزی که تمام اینها را از نزدیک ببینیم.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه علی بن مهزیار

عده‌ای از مردم اعتقاد دارند که مردم اهواز خونگرمی خود را از آب‌و‌هوا به ارث برده‌اند؛ اما گرمای محبت مردم شریف اهواز کجا و گرمای آزاردهنده تابستان اهواز کجا؟ به نظر ما که این تعبیر درست نیست. هوایی که از آن یاد کردیم در فصل‌های خاصی از سال بسیار آزاردهنده و طاقت‌فرساست؛ اما در صورتی که درست انتخاب کنید هوای مطبوع این شهر شما را شیفته خود می‌کند. فصل مناسبی که از آن یاد کردیم فصول معتدل سال یعنی بهار و پاییز هستند؛ پس زمان سفر خود به اهواز را در این دو فصل قرار دهید تا خدایی ناکرده خوشی سفر برایتان ناخوش نشود.

مسیر دسترسی به آرامگاه علی بن مهزیار

برای رسیدن به آرامگاه این بزرگ مرد باید به استان بزرگ‌ مردان و دلاوران یعنی خوزستان سفر کنید. بعد از اینکه به این استان رسیدید شهر اهواز را به عنوان مقصد بعدی انتخاب کنید. با رسیدن به اهواز دنبال خیابان امام موسی صدر باشید. خیابان را پیدا کردید؟ حالا برای اندکی آرامش جست‌وجو کنید. این هم از آرامگاهی که آرامش به جان آدم سرازیر می‌کند.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل پاییز و زمستان
آدرس استان خوزستان، اهواز، خیابان نهج البلاغه

بعضی افراد فکر می‌کنند که تغییر ناممکن است. وجود افرادی مانند مهزیار و فرزندش علی نشان می‌دهد که تغییر ناممکن نیست ولی سخت چرا. امیدواریم که همه تغییرهای شما مانند تغییر این شخصیت درست و ارزشمند باشد. حرفی، سخنی یا نکته‌ای از آرامگاه علی بن مهزیار داشتید، ما شنوای آن هستیم. آن‌ها را با ما و همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

خوزستان، اهواز، خیابان امام موسی صدر

ایشان امین و وکیل امامان شیعه و اندیشمندی بزرگ بودند.

بله این حرف صحت دارد. ایشان در نوجوانی به همراه پدر گرانقدر خود تغییر آیین داده و مسلمان شدند.

بله امام رضا (ع) در مسیر سفر خود در اهواز اقامت کردند. این مسجد محل اقامت ایشان بود.

دانشگاه سه گوش اهواز، پل طبیعت اهواز، کلیسا سورپ مسروپ.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.