تفرجگاه ائل گلی یا شاه گلی | الماسی درخشنده در قلب تبریز

1

گوش‌هایتان را تیز کنید. کسی در کوچه حیدر بابا می‌خواند. تبریز است و نوای شیرین آذری‌زبان‌ها! باقلواهای خوش‌آب‌ورنگش که دلت برایش غنج می‌زند. به تبریز در شمال غرب ایران که بروید، محال است اسم پارک ائل گلی به گوشتان نخورد. استخری بزرگ، با جاذبه های گردشگری زیبایش که در قلب تبریز مثل الماس می‌درخشد. اگر اهل خواندن تاریخ باشید، قطعاً می‌دانید که تمدن تاریخی ‌این شهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همان‌جایی که شهریار این‌طور وصفش می‌کند: شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند/ سرمه چشم از غبار چشم مهمان می‌کند. بیایید باهم به شهر شهریار در آذربایجان شرقی برویم و از ائل گلی دیدن کنیم.

ائل گلی کجاست؟

اگر از سمت جنوب‌شرقی به مرکز شهر تبریز حرکت کنید، در ۷کیلومتری آن به ائل گلی می‌رسید؛ اما خیالتان راحت باشد، در مسیر از هرکسی بپرسید، نشانی آنجا را دارد؛ البته ممکن است مردم محلی آن را به اسم شاه گلی بشناسند. تعجبی هم ندارد، چون اسم این استخر قبلاً استخر شاه بود. بعد از انقلاب که اسم شاه را از همه‌جا پاک می‌کردند، اسم این‌یکی را هم استخر ملت یا استخر مردم گذاشتند.

ایل گلی تقریباً در ارتفاع و روی یک تپه است؛ پس در بخشی از آزادراه شهید کسایی از دور خودنمایی می‌کند. در گوگل مپ هم می‌توانید آن را جست‌وجو کنید. چشمتان که مسیر حرکت نشانگر را در پیچ‌وخم نقشه پی بگیرد، به shahgoli pool می‌رسید. شاه که اسم خاص است و ترجمه نمی‌شود، pool هم به فارسی می‌شود استخر.

اگر با ماشین شخصی به سفر نیامده‌اید، هیچ اشکالی ندارد. ایستگاه مترو ائل گلی، اتوبوس‌های خط واحد و تاکسی‌ها شما را به‌راحتی به مقصد مدنظرتان می‌رسانند.

ائل گلی | شاه استخرها

تصویری از استخر ائل گلی

درباره اسم انگلیسی ایل گلی که گفتیم، فارسی‌اش هم از قلم نمی‌اندازیم. برای اینکه اطلاعاتمان دقیق باشد، با یکی از دوست‌های تبریزیمان صحبت کردیم. «گل» در زبان شیرین آذری می‌شود جایی که در آن آب جمع می‌شود. از دریاچه کوچک‌تر و از برکه بزرگ‌تر است؛ اما شاید شما آن را به‌معنی استخر دیده و شنیده باشید. احتمالاً ائل گلی را با کلمه استخر ملت در فارسی تطبیق داده‌اند و فکر کرده‌اند گل معادل استخر است. اگر سخت‌گیرانه قضاوت کنیم، معنی استخر چندان درست نیست.

درباره واژه شاه هم ۲ دیدگاه وجود دارد. بعضی می‌گویند این استخر را شاه‌های قدیم ساخته بودند، پس به افتخارشان اسم آن را استخر شاه گذاشتند. دیدگاه دیگر را آقای بهروز خاماچی مطرح کردند. ایشان گفته‌اند شاه به‌معنی شخص شاه نیست و معنای بزرگی و عظمت دارد. این استخر شاه همه استخرهاست. چه این باشد و چه آن، اسم استخر را بعد از انقلاب تغییر دادند.

اگر جایی ایل گلی هم دیدید، تعجب نکنید. تایپ‌کردن ائل برای بعضی‌ها سخت است، پس آن را ایل می‌نویسند. بعضی‌ها هم فکر می‌کنند ائل به‌خاطر همزه‌اش به عربی شباهت دارد و باید فارسی‌اش کنند! ال گلی هم درست است و ساده‌نویسی شده و در تلفظ هم راحت‌تر است.

ائل گل | در تاریخ

تصویری قدیمی از ائل گلی

در زمان آق قویونلوها، فکر ساخت یک استخر بزرگ به سر یکی از حاکم‌ها زد؛ استخری که با آن بتوانند زمین‌های شرق تبریز تا دروازه تهران و تپلی باغ را آبیاری کنند. آن‌ها استخری به وسعت ۵۵هزار متر مربع ساختند که ۷۲۰هزار متر مکعب آب در آن جا می‌گیرد. بیشترین عمق این استخر هم به ۱۲ متر می‌رسید. یکی از شاخه‌های رودخانه لیقوان از جنوب‌شرقی استخر ایل گلی به آن می‌ریزد و آب استخر را تأمین می‌کند. این شاخه از رود از حوالی روستای چاوان می‌گذرد. صفویان اهمیت بیشتری به ائل گلی دادند. شن و ماسه را از داخل این استخر رُفتند و برای محافظت از آن دورش حصاری کشیدند.

در زمان قاجار اطراف استخر مسیرهای عبورومرور ساختند. در این زمان بود که درخت‌های تبریزی، بید مجنون و اطلسی دور ائل گلی کاشتند. این‌طور بود که شاه استخرها شکوه و زیبایی جدیدی به خودش دید. حالا دیگر هوای اطراف استخر هم تازه‌تر شده بود.

می‌گویند هرجا که آب باشد، آبادی هم هست. این روزها که همه‌جا آباد شده است، هرجا که خوش‌آب‌وهوا باشد، محلی تفریح می‌شود. بروبیای استخر ایل گلی و زیبایی‌اش هم مردم را به‌سمت خودش کشید. سرانجام پهلوی‌ها آن را به شهرداری تبریز واگذار کردند و این استخر محل تفریح شاهانه مردم شد. استخر ائل گلی شد تفرجگاه ایل گلی. دستور اولین تعمیر و زیباسازی را آقای سید باقر کاظمی داد. رسیدگی به فضای سبز استخر هم با دستور ایشان بود. آقای کاظمی استان‌دار آذربایجان شرقی بودند و ایشان را به اسم مهذب الدوله هم می‌شناختند.

گل‌کاری و بازسازی استخر در سال ۱۳۶۷ آن را کوچک‌تر کرد و امروز ابعاد استخر ۲۰۰×۲۰۰ متر مربع است. استخر دیگر مثل قبل‌ترها عمیق نیست و کمترین و بیشترین عمق آن به ۳ و ۶ متر می‌رسد. تفرجگاه ایل گلی تبریز ثبت ملی هم شده است.

ائل گلی و عمارت میان آب | کلاه‌فرنگی روی آب

نمایی از ائل گلی در تبریز

گمان نکنید تفرجگاه ایل گلی فقط استخر است!

در زمان حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو، در قلب شاه گلی بنایی خشتی ساختند و اسمش را هم گذاشتند کاخ ائل گلی. کاخ شاه گلی در زمان قاجارها به‌دستور قهرمان میرزا (شهردار وقت تبریز) تکمیل‌تر شد. همان موقع بود که شاه گلی تبدیل شد به تفرجگاه آقازاده‌های قجری. بخشی از این ساختمان در سال ۱۳۴۶ به‌خاطر رطوبت، فرسودگی و مصالح بی‌کیفیت فرو ریخت؛ اما شهرداری تبریز ۳ سال بعد به‌جای آن یک بنای ۸ضلعی جدید و ۲طبقه ساخت.

این بنا شبیه شبه‌جزیره به نظر می‌آید و زیبایی خاصی دارد. به این بنا کلاه‌فرنگی می‌گفتند، عمارت کلاه‌فرنگی. برای رسیدن به کلاه‌فرنگی مسیری در ضلع جنوبی استخر هست. دو طرف این مسیر را با گل‌های رنگارنگ به‌زیبایی، گل‌کاری کرده‌اند. این روزها بنای کلاه‌فرنگی را تالار پذیرایی گردشگرها کرده‌اند. زمستان که باشد آبِ روی استخر یخ می‌بندد. تصور کنید! انگار شما به‌سمت تالاری می‌روید که آن را روی یخ بنا کرده‌اند. اینجاست که اگر گوشی یا دوربین همراهتان نباشد، ضرر می‌کنید.

ائل گلی تبریز و امکاناتش | از پارکینگ تا اینترنت

تصویری از پاییز ائل گلی

  • پارکینگ

اگر با خودروی شخصی به تفرجگاه ایل گلی تبریز بروید، جای نگرانی نیست. ائل گلی دو پارکینگ دارد، یکی در پایین تپه و یکی هم بالای آن. انتخاب با شماست که مسیر تا بالای تپه را سواره بروید یا پیاده. پارکینگ‌ها مثل همه‌جای ایران هزینه ورودی دارند؛ البته شاید همان اطراف جایی برای پارک پیدا کنید؛ اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و پارکینگ امن‌تر است. از پارکینگ پایین دو پله تا پارک ایل گلی فاصله دارید.

ایل گلی تبریز هزینه ورودی ندارد.
  • اینترنت

تبریز شهری است که در خیلی از مسائل پیشرو بوده است؛ پس تعجبی ندارد که بگوییم پارک ایل گلی تبریز اولین پارکی بود که اینترنت در آن راه‌اندازی شد. پیشنهاد آن را مرکز فناوری تبریز به مدیریت گردشگری این شهر داد. در ۱۰ روز دو فرستنده در ضلع‌های شرقی و جنوبی نصب شد تا مهمان‌ها رفاه بیشتری داشته باشند؛ البته اینجا باید حقیقی لذت ببرید، برای وب‌گردی مجازی همیشه وقت هست؛ اما بعد از گشت‌وگذارتان می‌توانید با اینترنت همان‌جا تجربه سفرتان را برایمان بفرستید.

  • کیوسک اطلاع‌رسانی

اولین کیوسک اطلاع‌‌رسانی مکان‌های گردشگری هم در ائل گلی راه افتاد. در داخل اتاقی شیشه‌ای، ۴ دستگاه کیوسک قرار گرفته است که می‌توانید از اطلاعاتی که نمایش می‌دهند استفاده کنید. این اطلاعات متنوع‌اند و در حوزه‌هایی که در ادامه می‌بینید راهنمایی‌تان می‌کنند:

این‌طور نیست که راهنمای شما فقط این کیوسک‌ها باشند. در کنار این اتاقک شیشه‌ای، افراد محلی را می‌بینید که می‌توانند راهنمایتان برای گردشی عالی باشند. همیشه راهنما می‌تواند داستان‌های هیجان‌انگیزتری برایتان تعریف کند. او خشت و آسمان آنجا را زندگی کرده است.

  • نمازخانه

اگر صدای دل‌نشین مرحوم موذن زاده اردبیلی را شنیدید، نمازخانه نزدیک است. برای وضوگرفتن هم راه زیادی تا سرویس‌های بهداشتی نیست.

ائل گلی و تفریحاتش | از ماهی تا اسب

  • پیاده‌روی

تصویری از پیاده روی در ائل گلی

پیاده‌روی هیچ هزینه‌ای ندارد؛ با این حال، یکی از مفیدترین‌ها هم هست. درخت‌هایی که در زمان قاجار کاشته شده‌اند، امروز در بلوغی زیبا جذابیت پارک شاه گلی تبریز را چند برابر کرده‌اند. در بخش جنوبی، تپه نسبتاً بلندی هست. روی آن هم گشتی بزنید و اسمش را بگذارید تپه‌‌نوردی.

جوی‌ها کوچک آب را هم تماشا کنید. خلاف مسیرشان که بروید، به آبشارهای دست‌ساز می‌رسید. دیدن تصویر تالار در آب هم در گزینه‌هایتان بگذارید. اگر اهل ذوق باشید، چند عکس هنری خوب نصیبتان می‌شود. خلاصه قدمی بزنید و هوایی تازه کنید، کالری‌هایتان را بسوزانید تا به‌وقتش از غذاهای خوشمزه این شهر هم برایتان بگویم.

  • دوچرخه‌سواری

دوچرخه سواری در پارک زیبای شاه گلی تبریز

امروزه کرایه دوچرخه در پارک‌ها چیز عجیبی نیست. شاه گلی هم این امکان را دارد؛ پس یکی کرایه کنید و چرخی در پارک بزنید. بچه‌ها از این‌یکی هم استقبال می‌کنند.

  • دیدن ماهی‌ها

همراه رودخانه، مهمان‌های کوچکی هم وارد استخر می‌شوند. اگر دقت کنید، شاید آن‌ها را زیر آب ببینید؛ البته اگر زمستان را برای این بازدید انتخاب کنید، دیدن ماهی‌ها نصیبتان نمی‌شود. زیبایی زمستان یخ‌های روی آب است؛ البته فقط همین نیست. لایه یخ روی آب باعث کندشدن رشد ماهی‌ها هم می‌شود؛ پس شاید در بهار و تابستان هم زیاد نباشند.

  • شب‌گردی

پیاده روی و شب گردی در شب های بارانی پارک ائل گلی تبریز

شب‌گردی در ائل گلی با نورپردازی و تصویر آن در آب، زیبایی خودش را دارد. مردم محلی هم برای پیک‌نیک می‌آیند و پارک حسابی شلوغ می‌شود. در زمستان اینجا باشید یا تابستان، شب‌های هر فصل تجربه متفاوتی دارد.

نگران امنیت در شب نباشید. در پارک ایل گلی پلیس هست.
  • ساعت آفتابی

تصویر یکی از بزرگترین ساعت های آفتابی کشور در پارک شاه گلی تبریز

نه، واقعاً قصد ندارم این‌یکی را یک تفریح جا بزنم. فقط خواستم یادآوری کنم: دوربینتان! این ساعت آفتابی کم چیزی نیست. بزرگ‌ترین ساعت آفتابی شمال‌غرب کشور است.

  • عکاسی

عکاسی در پارک زیبای ائل گلی تبریز

در لابه‌لای این سفر مجازی هرجا که لازم بود گفتم که دوربینتان را از قلاف دربیاورید؛ اما برای حرفه‌ای‌ترها این را با یک تیتر درشت تکرار می‌کنم: دوربینتان را فراموش کنید، باختید.

  • درشکه‌سواری

شاید یکی از تفریحات متفاوت شاه گلی درشکه‌سواری‌اش باشد؛ به‌ویژه برای بچه‌ها که زودتر با حیوانات ارتباط می‌گیرند. آوردن اسم کلاه پهلوی و فکرکردن به درشکه‌سواری شما را سال‌ها عقب‌تر می‌برد، به دوران کت و دامن‌های شیک و کلاه‌. به زمانی که خانم‌ها جسارت استفاده از کلاه‌های دربی، فلاپی و کلاچ را در استایلشان داشتند. به دورانی که مرد‌ها کت‌وشلوار و ژیله می‌پوشیدند و با سیگار و روزنامه اطلاعات ژست روشن‌فکری می‌گرفتند.

دوربینتان را در کیف مخصوصش نگه دارید، این روزها در ائل گلی خبری از درشکه‌سواری نیست. اگر به شاه گلی سری زدید، پیشنهاد بدهید که اسباب این تفریح دوست‌داشتنی را دوباره فراهم کنند. درشکه‌رانی خودش شغلی شرافتمندانه است و می‌تواند زندگی یک نفر را بگذراند.

اگر دلتان می‌خواهد درشکه‌سواری به پارک ایل گلی تبریز برگردد، احتمالاً تماس با شهرداری می‌تواند راه خوبی باشد. می‌توانید ایمیل را هم امتحان کنید. هر دوتایش را برایتان می‌گذارم.

شماره تماس روابط عمومی مرکز: ۰۴۱۳۴۷۷۵۹۵۵

ایمیل: info@tabriz.ir

  • باغ پرندگان

بازدید از باغ پرندگان پارک شاه گلی تبریز

دیدن باغ پرندگان نیز حتماً برای بچه‌ها هیجان‌انگیز است. حوصله کنید و اجازه بدهید به آن‌ها هم خوش بگذرد. اصلاً چرا برای دل خودتان به آنجا سری نزنید؟ خیلی وقتتان را نمی‌گیرد.

  • ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مینی گلف

زمین مینی گلف پارک شاه گلی تبریز

قبول کنید که فکرش را هم نمی‌کردید؛ اما بله، در ضلع جنوب‌شرقی می‌توانید یک دست گلف کوچولو بازی کنید. هر تفرجگاهی زمین گلف ندارد، قدر این‌یکی را بدانید. راستی می‌دانستید گلف به فارسی می‌شود گوی‌چال؟

  • نورپردازی

نورپردازی پارک ائل گلی زیبا در شب

جداً این‌یکی را هم نمی‌خواهم تفریح حساب کنم؛ فقط خواستم توصیه کنم هر ساعت از روز به ائل گلی رفتید، شبش را هم از دست ندهید. این پارک شب‌ها تماشایی‌تر می‌شود.

  • شهربازی لونا

شهربازی لونا تبریز

در ایران در کنار هر تفرجگاهی یک شهربازی کوچک یا بزرگ هست. تعجبی هم ندارد، جوان‌ترها دلشان به این‌جور چیزها خوش است. اگر موقع قدم‌زدن در باغ ائل گلی صدای فریاد شنیدید، نترسید، صدا از شهربازی کناری است. وسایل بازی برای هر سنی فراهم است، مثلاً:

  • ماشین برقی؛
  • فریزبی؛
  • ترن‌هوایی؛
  • چرخ‌فلک؛
  • پیست اسکی.

می‌توانید همه را امتحان کنید. انتخاب با شماست. حواستان باشد یک شهربازی لونای دیگر هم در حوالی آن منطقه هست؛ البته خیلی دورتر. در گوگل هم که بگردید، اسم این‌یکی شهربازی لونا شادی است. شماره تماس شهربازی ایل گلی تبریز را برایتان می‌گذارم، شاید به کارتان آمد: ۰۴۱۳۳۸۴۵۲۵۶

  • پیست اسکی لونا

زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع را برای اسکی در نظر گرفته‌اند. اگر حرفه‌ای هستید، لذتش را ببرید و اگر نه هیچ‌چیز از ارزش‌های این پیست برایتان کم نمی‌شود، بروید و برف‌بازی کنید.

  • سورتمه سواری

در شهربازی لونا تبریز امکان سورتمه سواری هم هست؛ البته خودتان که می‌دانید سورتمه سواری و اسکی به فصل هم بستگی دارد.

  • قایق پدالی

سواری بر روی قایق پدالی در پارک شاه گلی تبریز

کم پیش می‌آید که جایی استخر باشد و قایقی در آن نباشد. در شاه گلی نیز می‌توانید قایق پدالی کرایه کنید و دلی به آب بزنید. قایق‌سواری در این دریاچه کوچک امن است. غریق‌نجات‌ها حواسشان به شما هست، شما هم مراقب کوچک‌ترها و بازیگوشی‌هایشان در قایق باشید.

ائل گلی و غذاهای خوشمزه | خوشمزه‌‌های تبریزی

ببینید من درک می‌کنم که هیچ‌چیز دست‌پخت مادرتان نمی‌شود؛ اما شما هم قبول کنید این‌همه تفریح بدون خوردوخوراک، می‌تواند صدای سازمان حقوق بشر را هم دربیاورد.

برای یافتن یک رستوران، غذاخوری یا فست فودی لازم نیست جای دوری بروید. گرچه اگر هم لازم بود، شرط می‌بندم با این‌همه کالری که سوزاندیم، نایی برای رفتن نداشتید. یادتان که نرفته است، عمارت کلاه‌فرنگی تالار پذیرایی است و برای عموم باز است.

اگر به یاد دست‌پخت بی‌نظیر مامان‌ها یک غذاخوری سنتی را انتخاب کرده‌اید، کوفته تبریزی را امتحان کنید. باقالی پلو و ماهیچه هم می‌تواند انتخاب شکم‌پسندی باشد؛ اما انتخاب یک دونر کباب دیگر کار شکم نیست، انتخاب یک شکموست. لازم است از دیزی‌ های تبریز برایتان بگویم؟ فهرستمان بلندبالاست، اصلاً به همین خاطر این‌همه راه رفتیم. بدون عذاب وجدان، دلی از عزا دربیاورید. گوشت بشود به تنتان.

اگر هم فقط دنبال یک ته‌بندی ساده هستید، شب‌ها دست‌فروش ساندویچ مخصوصی می‌فروشند. ساندویچی از سیب ‌زمینی کبابی و تخم‌مرغ و کره. این‌یکی در زمستان‌ها معرکه می‌شود. می‌دانیم آمدید خوش بگذرانید و کیف کنید؛ اما حواستان با چربی و قند و اوره‌تان هم باشد. اگر هم به دنبال یک جای دنج برای هم‌نشینی با دوستانتان می‌گردید، کافه عمارت ائل گلی، از بهترین کافه های تبریز یک فرصت عالی برایتان می‌سازد.

ائل گلی و جاهای دیدنی | تبریزگردی اکسپرس

تفرجگاه ایل گلی قبل‌ترها خارج از شهر بود؛ اما شهرها هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. به‌خاطر این رشد سریع شهرسازی در تبریز، ایل گلی امروز نزدیک مرکز شهر است؛ پس از آنجا دسترسی به نقاط دیگر شهر کار سختی نیست؛ به‌ویژه که تبریز کلان‌شهر است و خدمات حمل‌ونقل عمومی خوبی دارد. به جاهای دیدنی تبریز سری بزنید.

  • بازارهای تبریز

خرید سوغاتی از بازار بزرگ تبریز

تبریز هم مثل همه شهرها هم مجتمع تجاری دارد و هم بازارهای محلی. سلیقه‌تان با هرکدامشان جور باشد، می‌توانید سری به آنجا بزنید. فراموش نکنید بازارهای محلی همیشه سوغاتی‌های بهتر و قیمت‌های مناسب‌تری دارند.

  • پارک ولیعصر

بازدید از پارک زیبای موزیکال ولیعصر

پارک ولیعصر هم به شما نزدیک است؛ البته شاید گشتن چند پارک در یک روز کار جالبی نباشد. این را برای روزهای بعدی بگذارید.

  • تفرجگاه باغلاری

بازدید از پارک زیبا و پرهیجان باغلار باغی تبریز

این تفرجگاه در چند کیلومتری باغ ائل گلی است. سراغ گوگل مپ بروید.

  • بازار فرش تبریز

تصویر بازار سنتی و قدیمی فرش تبریز

بازار فرش تبریز را اگر از تجارت جدا کنیم، مخلوطی از هنر معماری و فرش‌بافی است. تیمچه‌های بازار و دالان‌هایش شما را به دل رنگ‌ها و عطر خاک باران‌خورده می‌برد. خشت و طاق هم که معماری ایرانی زیبایی است که دیدنش صفای خودش را دارد.

  • آرامگاه شهریار

بازدید از آرامگاه شاعر بزرگ شهریار در شهر تبریز

اصلاً شدنی است که با زمزمه حیدر بابا وارد تبریز شویم و به خانه ابدی این شاعر بزرگ و عزیز سری نزنیم. رسم معرفت نیست که به آرامگاهش نرویم و فاتحه‌ای نثار روح عزیز ایشان نکنیم. علاوه‌بر مقبره الشعرا، اینجا می‌توانید به موزه قاجار بروید یا امامزاده حمزه را زیارت کنید.

ائل گلی و سوغاتی ‌| بردنی‌های درجه‌یک

  • بردنی‌های خوردنی

شیرینی نوقا

شیرینی نوقا سوغات خوشمزه تبریز

شیرینی نوقا شباهت زیادی به گز اصفهان دارد، آن‌ها را باهم اشتباه نگیرید.

شیرینی اریس

شیرینی اریس سوغات شهر تبریز

شیرینی اریس را در راه نخورید، از آن شیرینی‌هاست که مسواک لازمتان می‌کند؛ اما یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های تبریز است.

قرابیه تبریز

شیرینی اعیانی و گران قیمت قرابیه تبریز

قرابیه از معروف‌ترین و گران‌ترین شیرینی‌های تبریز است. روی آن ترد و داخلش بافت نرمی دارد. نیازی نیست شیرینی‌پز قهاری باشید تا بدانید پختن این‌یکی کار هرکسی نیست و ترفندهای خودش را دارد.

باقلوا

باقلوای استانبولی با طعم و عطر ایرانی در شهر تبریز

باقلوا از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز است. باقلوای استانبول با عطر و طعم ایرانی.

شیرینی کنجدی

شیرینی مقوی و خوشمزه کنجدی تبریز

این شیرینی ارزش غذایی زیادی دارد.

شیرینی لطیفه تبریزی

شیرینی لطیفه سوغات شیرین تبریز

شیرینی‌تَرخورها این‌یکی را خیلی خوب می‌شناسند. جدا از خامه‌اش که نمی‌شود از آن گذاشت، نان مخصوص نرمی هم دارد. حتماً امتحانش کنید.

چند شیرینی دیگر:

    • حلوا برزک یا زره حلواسی؛
    • راحت‌الحلقوم؛
    • ایشلی کوکه (نان روغنی)؛
    • چورتمه (ریس خشک)؛
    • شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)؛
    • رشته ختایی؛
    • لوز؛
    • مربای گل سرخ؛
    • عسل سهند؛
    • آجیل و خشکبار.
  • صنایع‌دستی

  • چرم تبریز؛
  • قالی تبریز؛
  • گلیم؛
  • وَرَنی بافی (سوماک)؛
  • ظروف نقره‌کاری؛
  • ظروف قلم‌زنی؛
  • پارچه‌های چاپ کلاقه‌ای (باتیک)؛
  • سفال و سرامیک.

بعضی از سوغاتی را فقط نام بردیم؛ ولی اگر دقیق‌ترش را بخواهید در صفحه دیگری از ره بال آسمان می‌توانید درباره‌شان بخوانید. خانم عابدینی با ظرافت تمام همه‌شان را توضیح داده‌اند. لینکش را برایتان می‌گذارم.

سوغات تبریز | 26 تا از بهترین و مهم ترین سوغاتی های تبریز

ائل گلی و اقامت | تجربه‌ای به‌یادماندنی

سفر یک‌روزه به شهری مثل تبریز جفاست، هم در حق زیبایی‌های این شهر و هم در حق خودتان. چند روزی بمانید. پشیمان نمی‌شوید.

  • هتل

اطراف تفرجگاه ایل گلی هتل‌های زیادی هست. هتل پنج ستاره پارس ایل گلی همان نزدیکی است؛ اما انتخاب هتل همیشه هزینه را زیاد می‌کند. اگر یک گردشگر حرفه‌ای باشید، شاید مهمان‌‌پذیر گزینه بهتری باشد. همیشه که در سفر باشید، می‌دانید که نمی‌شود هرماه چندین شب را در هتل‌ها گذراند؛ دخل‌وخرج به هم می‌ریزد. ناگفته نماند که این هتل از جذابیت مناظر پارک کم کرده است و روی زیبایی آن سایه انداخته است. ای‌کاش شهرداری برای مجوزهایش دقت بیش‌تری به خرج بدهد. ما از تبریز بیش‌تر از این‌ها انتظار داریم.

نگران نباشید در همین حوالی مهمان‌پذیر هم هست. سوییت‌های مبله هم می‌تواند گزینه خوب و آرام‌تری باشد.
  • مجتمع اقامتی ـ‌ جهانگردی

باغ ائل گلی اقامتگاه جهانگردی هم دارد. چادر کرایه می‌دهد. سکوهایی برای برپایی چادر هم هست. اگر هم که خودتان چادر دارید، حسابی از هزینه‌هایتان کم می‌شود.

ائل گلی تبریز و بهترین فصل سفر

اگر سرمایی هستید یا به آب‌وهوای گرمسیری عادت دارید، زمستان تبریز می‌تواند برایتان وحشتناک باشد؛ اما اگر تعریف‌های ما از ساندویچ‌های شبانه، دریاچه یخ‌زده، برف و زمستان شما را هوایی کرده است؛ لباس‌های خیلی گرم را فراموش نکنید. شاید پاییز برای این سربه‌هوایی‌تان بهتر باشد. بهار و تابستان هم که فصل گل و سرسبزی است. فضای رنگارنگ پارک و لاله‌های هزار حتماً چشم‌گیر است. تابستان تبریز خیلی گرم نیست، این شهر کوهستانی در تابستان هوایی معتدل دارد.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24ساعته
آدرساستان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار باکری

این‌ها تمام چیزی بود که ما از ائل گلی (ایل‌گلی) زیبا برایتان گفتیم؛ ولی دیدنش کجا و شنیدن و خواندن درباره‌اش کجا! تا اینجا که با ما ‌همراه شدید، اگر بقیه راه را هم به ره بال آسمان بسپارید. سفر حسابی به کامتان می‌شود. اگر هم شانس دیدن پارک ایل گلی را داشته‌اید، خوش‌حال می‌شویم تجربه‌هایتان را برایمان در بنویسید. این سفر مجازی با شما که به ما چسبید، امیدوارم واقعی‌اش با ما هم به شما بچسبد.

0/5 (0 نظر)
1 نظر
  1. میم می گوید

    مترو ایل گلی بیش از همه مواردی که شمردین در این منطقه چشم نوازی می کند ،با استفاده از مترو در عرض چند دقیقه تبریز زیر پای توست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.