دره شمخال قوچان | بهشت خراسان رضوی

10

تاکنون نامی از دره شمخال شنیده‌اید؟ دره‌ای زیبا و خوش‌آب‌وهوا که به بهشت خراسان رضوی معروف است. این منطقه سرسبز با چشمه‌سارها و آبشارهای حیرت‌انگیز و نیز درختان سربه‌فلک‌کشیده گردو، هنوز دست‌خوش تغییرات زیادی نشده است و مکانی بکر برای گذراندن اوقاتی خوش در دل طبیعت است. رودی خروشان در تمام مسیر دره جاری است و شما را تا انتهای مسیر 18کیلومتری دره همراهی می‌کند. هرچند این رود در آغاز راه عمق زیادی ندارد؛ اما هرچه جلوتر بروید، به یمن وجود چشمه‌ها و آبشارهای خارق‌العاده، پرآب‌تر شده و بر زلال‌بودنش افزوده می‌شود. از خنکای دره به‌همراه صدای گوش‌نواز خروشیدن آب هم نگوییم که روح آدمی را نوازش می‌دهد و شما را محو افسون‌گری خود می‌کند. این چند خط فقط بخشی از زیبایی‌های دره شمخال قوچان است؛ پس اگر مشتاقید از این مکان رؤیایی نزدیک قوچان بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

دره شمخال کجاست؟

دره شمخال در 25کیلومتری شهر مرزی باجگیران و نزدیکی کشور ترکمنستان قرار گرفته است و با شهر قوچان 80 کیلومتر فاصله دارد. دره‌ای شگفت‌انگیز به طول 18 کیلومتر و دیواره‌هایی به بلندی 200 متر که یکی از مناطق ییلاقی پرطرفدار خراسان و از جاهای دیدنی قوچان محسوب می‌شود. البته به دلیل نزدیکی این دره به شهر درگز، می‌توان آن را یکی از جاهای دیدنی درگز هم به حساب آورد.

نام این دره از روستای نزدیک آن با همین نام گرفته شده است. شمخال در زبان کردی کرمانجی نام یک تفنگ قدیمی و دست‌ساز است. در کنار زیبایی منحصربه‌فرد شمخال، این دره باصلابت، نسبتاً صعب‌العبور است. به همین دلیل کرمانج‌ها از شمخال در یک ضرب‌المثل محلی استفاده می‌کنند که می‌گوید: «مگر تیر شمخال بهت خورده». این ضرب‌المثل کنایه به کسانی است که برای مسائل ناچیز، بسیار ناله می‌کنند.

پیاده‌روی در دره شمخال

این دره با شیب ملایم و دیواره‌های عظیم و صخره‌ای، از آب‌وهوایی بسیار مطبوع برخوردار است. همچنین طبیعت بی‌نظیرش جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است. وجود رودخانه‌های شارک، قرچه، دربادام و شمخال و نیز پیوستن آن‌ها به یکدیگر و در ادامه اضافه‌شدن چشمه‌های گوناگون در مسیر، دره شمخال را به منطقه‌ای پرآب تبدیل کرده است. وجود چشمه‌های جوشان ابتدای دره که در ادامه راهشان به رودخانه‌ای پرآب تبدیل می‌شوند، علاوه بر زیبایی چشم‌نوازی که به این دره اضافه می‌کنند، بسیاری از شالیزارهای روستاهای اطراف را نیز آبیاری می‌کنند. تمام این ویژگی‌ها باعث شده است توجه بسیاری از گردشگران به این منطقه جلب شود. روستاهایی مانند روستای قزقان دره هم در نزدیکی دره شمخال قرار دارد که طبیعت منحصربه‌فرد و دیدنی‌اش گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند.

چه جاذبه‌هایی در دره شمخال در انتظارمان است؟

هنگام ورود به این دره، رودخانه فصلی را می‌بینید که منظره‌ای چشم‌نواز را به تصویر کشیده است و در همان ابتدای راه، لبخند رضایت را بر لبان شما می‌نشاند. با پیاده‌روی در امتداد دره پرپیچ‌وخم شمخال، با عظمت دیواره‌های مستحکم آن روبه‌رو می‌شوید و از هیبت این دیواره‌ها که همانند دژی محکم رودخانه را در دل خود جای داده‌اند، به وجد می‌آیید. در 10کیلومتری رودخانه، منطقه‌ای به‌نام حمام آب وجود دارد که فضایی جذاب و دیدنی را خلق کرده است و هرساله در فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی است.

وجود درخت‌های گردو از دیگر دارایی‌های ارزشمند این منطقه هستند که علاوه بر زیبایی بی‌مانند، عطر دل‌پذیرشان را با رطوبت موجود در دیواره‌های سنگی گره زده‌اند و با وزش نسیم، فضایی خوش‌عطر و امیدبخش را ایجاد می‌کنند. پوشش گیاهی این منطقه علاوه بر درخت گردو شامل درخت‌های زردآلو، چنار، سپیدار، تمشک، بید، موسیر، هفشان، چریش، زرشک، ریخوک، گون، کاکوتی، زالزالک و چندین گیاه وحشی و نیز دارویی دیگر می‌شود. به‌راستی دره شمخال مکانی بکر و آرام در دل طبیعت خراسان است که می‌توانید مدتی را به دور از هرگونه هیاهو در آنجا بگذرانید.

چه زمانی به دره زیبای شمخال قوچان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به دره شمخال، فصل‌های بهار و تابستان است؛ چراکه در این ایام طبیعتش بسیار سرسبز و خیره‌کننده است. همچنین اگر قصد دارید به‌طور کامل از طبیعت بی‌نظیر این منطقه دیدن کنید، باید خود را برای سفری حداقل دوروزه و کمپینگ آماده کنید؛ چون پیمودن مسیر 18کیلومتری دره شمخال و دیدن همه زیبایی‌های آن در یک روز کار دشواری است. منطقه‌های کبوترخانه و حمام اول فضاهایی هستند که به‌دلیل مسطح‌بودن و وجود چشمه می‌توانید در آنجا کمپ بزنید و شب را بگذرانید. اگر می‌خواهید بیش از نیمی از مسیر را در روز اول بپیمایید، پیشنهاد می‌کنیم کبوترخانه را برای اقامت خود انتخاب کنید. با این کار بیش از 11کیلومتر از مسافت دره را پشت سر می‌گذارید و برای روز دوم مسیر کوتاه‌تری در پیش خواهید داشت. همچنین چشمه‌ای کم‌آب در این منطقه وجود دارد که می‌توانید هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

وسایل لازم برای سفر به دره وسیع شمخال

نمایی زیبا از دره شمخال

برای سفر به دره شمخال بهتر است قبل از هر چیز، مسیر رفت و برگشت خود را مشخص کنید. همچنین بهتر است وسایلی مانند کوله مناسب طبیعت‌گردی، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه، پاوربانک، باتری، داروهای مسکن، آب معدنی، صندل مناسب رودخانه‌نوردی، کیسه خواب، چادر ضد‌آب، زیرانداز و کلاه لبه‎‌دار را همراه خود داشته باشید.

در سفر به دره شمخال به این نکات توجه کنید:

  • اگر قصد دارید شب را در دره شمخال بگذرانید، بهتر است در اطراف خود آتش هرچند کوچکی روشن نگه دارید، چراکه این منطقه زیستگاه مناسبی برای برخی از حیوانات وحشی است؛
  • تلفن همراه در دره شمخال آنتن نمی‌دهد، بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و آمادگی داشته باشید؛
  • توجه داشته باشید که صندل انتخابی‌تان مناسب رودخانه‌نوردی باشد، چراکه ممکن است سنگ‌های تیز کف رودخانه به پایتان آسیب بزنند؛
  • بهتر است چادر خود را در مناطق کم‌شیب برای دوری از خطر ریزش سنگ و دور از رودخانه برپا کنید؛
  • حتماً لباس اضافه برای خود بردارید چون ممکن است هنگام عبور از آب خیس شوید؛
  • توجه داشته باشید اگر از پادرد یا استخوان‌درد رنج می‌برید، شاید تجربه گردش در دره شمخال خیلی برای شما مناسب نباشد.

مسیر دسترسی

آدرس: خراسان رضوی، 65 کیلومتری شمال شهر قوچان

برای دسترسی به دره شمخال باید از مسیر قوچان به سمت باجیگیران حرکت کنید. با تابلوهای راهنمایی که در 80کیلومتری قوچان وجود دارند، می‌توانید مسیر دره را بیابید. توجه کنید که نمی‌توانید با خودروی شخصی وارد منطقه دره شوید. برای حرکت به سمت دره شمخال باید ماشین خود را در مکانی پارک کنید و بقیه راه را از میان دره‌ها و رودخانه پیاده بروید. خودتان با شنیدن صدای خروشان آب و مناظر شگفت‌انگیزی از صخره‌ها و کوه‌های عظیم منطقه، متوجه می‌شوید که به دره رسیدید. حال شمایید و آرامش وصف‌نشدنی منطقه سحرآمیز دره شمخال.

در ایران دره‌ها و تنگه‌های بسیار زیادی وجود دارد که طبیعتی شگفت‌انگیز را در دل خود جای داده‌اند. دره شمخال قوچان نیز یکی از دره‌های بسیار زیبای ایران است که با مسیر پرپیچ‌وخم و پوشش گیاهی خاصش، زبانزد گردشگران شده است. عاشقان طبیعت همه‌ساله برای بازدید از این جاذبه طبیعی به این منطقه سفر می‌کنند. اگر به دره رؤیایی شمخال سفر کردید، لطف تجربه‌های‌تان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

دره شمخال در 25کیلومتری شهر مرزی باجگیران و نزدیکی کشور ترکمنستان قرار گرفته است و با شهر قوچان 80 کیلومتر فاصله دارد.

با خودروی شخصی نمی‌توانید وارد منطقه دره شوید. برای حرکت به سمت دره شمخال باید ماشین خود را در مکانی پارک کنید و بقیه راه را از میان دره‌ها و رودخانه پیاده بروید.

این مکان هزینه‌ای برای ورودی ندارد و رایگان است.

مسیر پیاده‌روی دره شمخال با شیب ملایم و سنگلاخ است؛ بنابراین اگر از درد مفاصل یا استخوان رنج می‌برید، در مسیر احتیاط بیشتری داشته باشید.

بله حتماً. جاده پیاده‌روی دره شمخال همواره میزبان خانواده‌ها و تورهای جمعی گردشگری است.

5/5 (4 نظر)
10 نظرات
  1. nazanin می گوید

    وای یه چی میگن یه چی میبیند واقعا جای خیلی خوشکلیه حتما برید و از نزدیک ببینید

  2. نبی زاده می گوید

    دره شمخال منطقه زیبایی هست ولی به نظرم بهشت خراسان رضوی یکم اغراق آمیزه براش:-)

  3. ابوالفضل می گوید

    همچین جایی تو ایران من ندیدم. فوق العادست. انگار یه دنیای دیگه ست.

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، ممنون بابت ثبت نظرتون. حقیقتاً در چنین جاهایی، طبیعت به آدم انرژی می‌ده.

  4. حسن برزو می گوید

    سلام آقا تور هم داره من تنها از اونجا دیدن کنم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      ره بال آسمان تور دره شمخال برگزار نمی‌کنه؛ اما می‌تونید یه جست‌وجو در گوگل انجام بدین، خیلی از باشگاه‌های کوه‌نوردی یا آژانس‌های دیگه در تابستون این تور رو برگزار می‌کنن.

  5. بهروز می گوید

    سلام، در جاهایی گفته شده که بهتره قسمتی از مسیر را با ماشین برویم، چقدر از مسیر را می توان با ماشین رفت و کرایه هر نفر چقدر است؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام بهروز عزیز
      تا قسمت پارکینگ رو می‌تونین با ماشین شخصی خودتون برین. برای رسیدن به بخش‌های دیگه دره نیازه که پیاده‌روی کنید. حداقل یک تا یک‌ساعت و نیم و حداکثر تا چند ساعت رو می‌تونین پیاده برین. اگه زمان حضورتون آفرود محلی وجود داشته باشه، یه بخشی از پیمایش دره می‌تونید از آفرود استفاده کنید که قیمتش متفاوته. حتماً کفش مناسب کوهنوردی و تجهیزات لازم مثل لباس اضافه دم دستتون باشه.

  6. منصوره می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی های مفید و توضیحاتتون / برای برگشت چه راهنمایی ایی دارید . شنیده ام بعضی تور ها ، ماشین از مسیر ماشینی به انتهای دره میاید و مسافران را سوار میکند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بی‌شک ماشین‌ها باید آفرود باشند. اکثرشون هم نیسان هستند یا موتور سیکلت! و ماشین عجیب و غریبی نیستند.
      نکته اینکه بهتره قبل از رفتن با یه راننده صحبت کنید و سر قیمت به توافق برسید؛ چون ممکنه موقع برگشتن، در معذوریت واقع بشید و قیمت بیشتری ازتون بگیرن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.