باغ ملی شیراز | دریای الهام‌بخش شعر و ادب فارسی

0

شیراز شهری است که سال‌هاست با طبیعت زنده، هوای سرمست‌کننده و تاریخ و فرهنگ باشکوه‌ش، شکوفایی شاعران و بزرگان ایران را رقم می‌زند. هر گوشه این شهر جذابیت خاص خودش را دارد و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند؛ اما امروز ما می‌خواهیم فقط سراغ یکی از باغ های دیدنی شیراز به نام باغ ملی شیراز برویم. این باغ قصه‌های پنهان دیروز، آوای شادی امروز و چشم‌انداز روشن فردا را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. اگر شما هم قصد دارید به شهر رؤیایی شیراز سفر کنید، بد نیست سری به باغ ملی و حافظیه روبه‌روی آن بزنید؛ اما پیش از هرچیز، بهتر است بیشتر با پارک ملی شیراز آشنا شوید؛ داستان‌هایش را بشنوید و مقصدهای بعدی خود را کشف کنید. پس با ما همراه باشید تا گوشه‌ای از شهری که حافظ حاضر به ترک آن نشد را بیشتر بشناسیم.

باغ ملی شیراز کجاست؟

باغ ملی یکی از باغ های ایران در شهر تاریخی مرکز ایران، یعنی شیراز است. این باغ در چهارراه حافظیه جای خوش کرده است و از شرق تا ورزشگاه حافظیه و از جنوب تا بیمارستان شهید دستغیب گسترش یافته است. موقعیت مناسب باغ ملی شیراز، در کنار فضای رؤیایی‌اش، بازدید از آن را وسوسه‌انگیزتر می‌کند.

تاریخچه باغ ملی | قصه‌های نگفته درختان بی‌زبان

باغ ملی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که از قدیم‌الایام باقی مانده است. این باغ طی زمان تحت حمله و غارت‌های متعددی قرار گرفته است؛ اما این غارت‌ها به‌جای نابودی باغ، تبدیل به قصه‌های سرگذشت آن تبدیل شدند و به زینت‌های ساکت باغ پیوستند. صحرای مصلا و جعفرآباد، زمین‌های این باغ در قرن هشتم بودند که با گذر زمان به بخش‌های مسکونی و اداری تبدیل شدند. پارک ملی شیراز امروزی از اراضی سرسبز آن زمان باقی مانده است.

تصویری از یاده روی در باغ ملی شیراز

مهم‌ترین بازسازی این باغ در سال ۱۳۱۵ شمسی رخ داد. قبرستانی به‌نام «جوان آباد» در جنوب باغ قرار دارد. این قبرستان که تا بقعه علی‌بن‌حمزه (ع) ادامه دارد نیز در دوره قاجار، در سال ۱۳۱۶ بهسازی شد. دگرگونی باغ ملی شیراز به شکل امروزی آن در سال ۱۳۶۵ رخ داد. پیش از این، این باغ به‌عنوان باغ‌وحش استفاده می‌شد. در این سال باغ‌وحش به منطقه «آب باریک» انتقال یافت و پس از بازسازی مجدد باغ، درختان نارنج در آن کاشته شدند. امروزه بوی عطر بهارنارنج در اردیبهشت ماه، گردشگران را از مرغوب‌ترین شراب‌های شیراز بیشتر سرمست می‌کند.

فواره‌های رقصان باغ حاصل بازسازی اخیر شهرداری شیراز هستند. تندیس ورودی باغ نیز پس از بارها بازنگری، توسط کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری شیراز اصلاح و ترمیم شد. این مجسمه تصویر زائری است که بخشی از نمای جلوی آن از نظر کارشناسان خطرناک تشخیص داده شد و امکان سقوط آن وجود داشت؛ به همین دلیل، این بخش از مجسمه بریده و حذف شد. 

دیدنی‌های باغ ملی شیراز | دلربایی فضایی سرسبز و شاعرانه

عکسی از باغ ملی شیراز

هرچند جای‌جای باغ ملی شیراز، هرکدام جاذبه‌ای به‌شمار می‌روند؛ اما بخش‌هایی از آن چشم‌گیرتر هستند. سردر این باغ از سه قوس آجری مینیمال تشکیل شده است. میدان مرکز باغ نیز چهار حوض به شکل قلب دارد که گویی قلب‌های تپنده باغ هستند. وسط این حوض‌ها نیز باغچه‌ای مدور جای گرفته است. در مرکز این باغچه ستونی سنگی قرار گرفته که اشعار شاعران نامدار نظیر سعدی، حافظ و امام خمینی روی چهار طرف آن نوشته شده‌اند. این بخش پارک ملی شیراز محل استراحت و گشت‌وگذار خانواده‌ها محسوب می‌شود و محبوبیت آن مدیون درختان مسحورکننده و آب‌وهوای مطبوعش است.

تصویری از باغ ملی شیراز

به ضلع شمالی باغ ملی شیراز که بروید، با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در ضلع غربی آن با فرهنگسرای باغ روبه‌رو خواهید شد. طرح مدور این نگارخانه یا فرهنگسرا هر گردشگری را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد. وسط این نگارخانه نیز حوض گرد وسیعی ساخته شده که زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

امکانات پارک ملی شیراز | مناسب برای خانواده و دوستان

تصویری از وسایل بازی در باغ ملی شیراز

خوشبختانه باغ ملی شیراز از امکانات رفاهی متعددی برخوردار است و شما می‌توانید بدون نگرانی از کمبود و کاستی نیازهای سفرتان، در این باغ وقت بگذرانید. از جمله امکانات این باغ می‌توان به رستوران، سرویس بهداشتی، فضای سبز مناسب استراحت، نمازخانه، کافه، آب‌خوری و نیمکت اشاره کرد.

دیدنی‌های اطراف باغ ملی | لمس عناصر شاعرساز فارسی

خوشبختانه هر گوشه شیراز، زیبایی‌های مخصوص‌به‌خودش را دارد و شما می‌توانید پس از بازدید از پارک ملی، سراغ دیگر جاهای دیدنی شیراز بروید. باغ ملی شیراز در مرکز شهر قرار گرفته و ازاین‌رو، دسترسی راحتی به جاذبه‌های مشهور دیگری نیز دارد. در ادامه با تعدادی از این جاذبه‌ها آشنا خواهیم شد.

  • حافظیه (آرامگاه حافظ)

فقط در ۲۰۰متری و روبه‌روی باغ ملی شیراز، آرامگاه سلطان غزل ایران، حافظیه قرار دارد. بازدید از آرامگاه این شاعر بزرگ، تجربه‌ای معنوی است که هرگز از یاد نخواهید برد.

  • باغ جهان نما

این باغ با گل‌ها و گیاهان رنگارنگش، چشمان شما را می‌نوازد و روحتان را جلا می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از باغ ملی، سراغ باغ جهان نما بروید.

  • لونا پارک

اگر دنبال هیجان و سرگرمی هستید، کافی است از باغ ملی شیراز به‌سمت دروازه قرآن بروید و سوار یکی از بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک‌های ایران شوید. گردش و تفریح در لونا پارک، می‌تواند هرکسی را سرزنده کند.

  • باغ موزه هفت‌تنان

اگر می‌خواهید با فرهنگ و تاریخ شیراز بیشتر آشنا شوید، سراغ باغ موزه هفت تنان بروید. این باغ در نزدیکی باغ ملی قرار گرفته و معماری تاریخی و محیط سرسبزش، شما را به سفری در تاریخ می‌کشاند. علت نام‌گذاری این مکان به هفت‌تنان، این است که هفت عارف مشهور در آن دفن شده‌اند.

مسیر دسترسی باغ ملی | لذت تماشای خیابان‌های شیراز

برای رسیدن به باغ ملی شیراز باید به چهارراه حافظیه بروید و لذت اصلی این مسیر، تماشای خیابان‌های شیراز است. اگر می‌خواهید با تاکسی به باغ بروید، می‌توانید سوار تاکسی‌های فلکه گاز شوید. بیشتر این تاکسی‌ها به سمت پارک ملی شیراز می‌روند. اگر هم می‌خواهید با خودروی شخصی به پارک ملی شیراز بروید، ابتدا باید از طرف دروازه قرآن به بلوار هفت‌تنان بروید. حدود ۵۰۰ متر در این مسیر ادامه دهید و در سمت راست، به خیابان چهل مقام وارد شوید. در این خیابان پیش بروید تا به چهارراه ادبیات و از آنجا به باغ ملی و حافظیه برسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه

در این مطلب با ره بال آسمان همراه شدید تا یکی از منابع الهامات حافظ و سعدی، یعنی باغ ملی شیراز را بشناسید. بی‌شک شما هم هنگام گشت‌وگذار در پارک ملی شیراز، طبع شاعری خود را می‌یابید. کدام بخش از باغ ملی را بیشتر دوست داشتید؟ حس‌وحال شما از قدم زدن در این باغ و حافظیه چه بود؟ فراموش نکنید که افکار و نظرات خود را با ما و دیگر عاشقان شیراز در میان بگذارید.

این پارک در چهارراه حافظیه شهر شیراز قرار گرفته است.

هرچند این باغ در تمام سال، زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ اما هوای خنک و بوی عطر بهارنارنج در بهار، آن را به بهترین فصل بازدید از باغ تبدیل می‌کنند.

خیر. بازدید از این باغ رایگان است.

پارک ملی شیراز همه‌روزه و به‌صورت ۲۴ ساعته به روی همگان باز است.

حافظیه درست روبروی باغ ملی و در ۲۰۰ متری آن قرار گرفته است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.