راهنمای سفر رضوانشهر | همسایه خوب خزر

0

رضوان شهر در استان گیلان مقصد گردشگری امروز ماست. جاهای دیدنی رضوان شهر مثل همه شهرهای شمال ایران پر است از رودها و دشت‌ها و کوه‌های سرسبز و زیبا. رودهای این شهر مثل رگ‌های بدن انسان، در جای‌جای آن ساری و جاری است و روح زندگی را در شهر گسترش می‌دهد. اگر دوست دارید بدانید رضوانشهر کجاست و چه جاذبه های گردشگری دارد، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

رضوانشهر کجاست؟

تصویری از رضوانشهر

شهرستان رضوانشهر در شمال غربی استان گیلان قرار دارد و از دو بخش جلگه‌‌ای و کوهستانی تشکیل شده است. این شهرستان، از شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان اسالم، از جنوب به کوه‌های تالش و از شرق به بندر انزلی محدود می‌شود.

بهترین زمان سفر به رضوانشهر

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

تصویری از رضوانشهر

آب و هوای این شهرستان در ناحیه کوهستانی نیمه مرطوب و در ناحیه جلگه‌‌ای مرطوب است. با این توضیح باید انتظار باران‌های گاه و بیگاه را داشته باشید. معمولاً اکثر مسافران، دو فصل بهار و تابستان را برای سفر به این شهرستان انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی رضوانشهر

  • شفا‌رود رضوان شهر

شفا‌رود دومین رودخانه‌‌ پرآب از رودخانه‌های تالش است که در مسیرش رودهای کوچک متعددی به آن می‌ریزند. این رود با شیب تندی در ناحیه‌‌ پونل، از توابع شهرستان رضوانشهر، وارد جلگه می‌شود.

  • پارک جنگلی دکتر درستکار

پارک جنگلی زیبایی در ضلع غربی جاده‌‌ انزلی قرار دارد که به نام مرحوم دکتر درستکار، از بنیان‌گذاران جنگل‌شناسی، نام‌گذاری شده است. پارک دارای امکانات مناسب تفریحی است و در آن انواع درختان برگ پهن دیده می‌شود.

  • آبشار ویسادار رضوان شهر

یکی از شگفتی‌های طبیعت و جاهای دیدنی رضوان شهر، آبشار ویسادار است. این آبشار، سومین آبشار مرتفع استان گیلان به شمار می‌رود که طبیعت و ویژگی خاص آن همیشه در مرکز توجه طبیعت‌گردان بوده است. این آبشار در 16کیلومتری شهر پره‌سر در شهرستان رضوانشهر قرار دارد و معنای نامش «سایه‌‌ درخت بید» است.

  • ییلاق زندانه

ییلاق بسیار زیبا و بهشت‌گونه زندانه در 45کیلومتری پونل، در جاده‌‌ اسالم به خلخال قرار دارد. اگر شب عازم این منطقه هستید باید بدانید که این ییلاق برق شهری ندارد. همچنین هنوز ساکنان این روستا از چراغ‌های گازی و نفتی یا هیزم برای گرما و گاه پخت و پز استفاده می‌کنند.

  • روستای رودکنار

عکس از روستای رودکنار رضوانشهر

روستای رودکنار هم از آن دسته جاهای زیبایی است که در بخش پره‌سر شهرستان پره‌سر قرار دارد و از سمت شمال به دریای خزر وصل می‌شود.

  • روستای سیاه بیل

عکس از روستای سیاه بیل رضوانشهر

روستای کوهپایه‌‌ای سیاه بیل در غرب استان گیلان و در جنوب شهرستان رضوانشهر، در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد. مردم روستا به زبان تالشی صحبت می‌کنند و شغل اصلی‌شان کشاورزی و دامداری است.

  • روستای انل رضوان شهر

روستای انل از توابع بخش پره‌سر، در دهستان ارده‌‌ شهرستان رضوانشهر قرار دارد. مردم این روستا ییلاق، قشلاق دارند و به شغل چوپانی، دامداری و کشاورزی مشغولند. درختانی مثل گردو، راش، سه خط‌‌دار، آزاد و حیواناتی مثل خرس، روباه، شغال، گرگ، خوک و قوچ در این روستا دیده می‌شوند.

  • روستای ارده رضوانشهر

روستای ارده در بخش پره‌سر شهرستان رضوان شهر قرار دارد و مرکز دهستان ییلاقی ارده است. مردان روستا به کشاورزی و دام‌پروری مشغولند و زنان با نخ‌ریسی، بافتن شال، جوراب و چادر شب اوقات فراغت خود را می‌گذرانند.

  • روستای پونل رضوانشهر

روستای پونل بخشی از توابع مرکزی شهرستان رضوانشهر در استان گیلان است و در سه راهی تالش، انزلی و خلخال قرار دارد. اهالی روستا کشاورز و دامدار هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند. یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا، جاده‌‌ جدید خلخال به پونل است‌ که در فصل‌های مختلف گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.

تاریخچه رضوانشهر

تصویری از طبیعت رضوانشهر

در زبان تالشی نام اصلی این شهر، رزوند، رزونده یا رزوندی است؛ اما در طول زمان، به صورت رضوان ده و سپس رضوانشهر تغییر نام یافته است.

بناهای تاریخی رضوانشهر

  • قلعه‌‌ امیر ساسان

عکس از قلعه امیر ساسان رضوانشهر

قلعه امیر ساسان که در ییلاق ارده‌‌ شهرستان رضوانشهر واقع شده، اقامتگاه ییلاقی حاکمان تالش دولاب در قدیم بوده است. ییلاق‌های این منطقه، در فصل تابستان، محل زندگی بخش بزرگی از اهالی روستاهای جلگه‌ای پره‌سر بوده است.

  • پل آجری پونل

در ۴کیلومتری جاده‌‌ رضوانشهر به تالش، پل آجری پونل قرار دارد. این پل در دوره‌‌ صفویه بنا و در دوره‌‌ قاجاریه بازسازی شده است. جنس پل آجر و سنگ است. طول پل 30 متر و عرض آن 30/2 متر است. جان‌پناه‌های آن در طول زمان تخریب و تمام سطوح آن با رودخانه فرش شده است. هم‌اکنون در مجاورت این پل، روی شفارود پل جدید دیگری احداث شده است.

  • پل شفا رود

در کنار جاده‌‌ رضوانشهر به تالش، روی رودخانه‌‌ شفارود پلی قرار دارد که قدمت آن به دوره‌‌ قاجار می‌رسد. سبک ساخت پل شفارود در معماری پل‌های تاریخی، کمتر دیده شده است.

  • اسپیه مزگت

بنای تاریخی اسپیه مزگت که تاریخ آن به سده‌‌ پنجم هـ. ق می‌رسد، در شمال آبادی دنیا‌چال قرار دارد و یکی از عجایب هفتگانه‌‌ استان گیلان به شمار می‌رود. این بنای تاریخی، مدت‌ها در زیر شاخ و برگ درختان عظیم‌الجثه پنهان شده بود و بعدها در پی کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه کشف شد. اسپیه مزگت، به معنای مسجد سفید، آتشکده‌‌ زرتشتی قدیمی و بزرگ، مربوط به دوران پیش از اسلام است که در دوران اسلامی بدون هیچ تغییری به مسجد تغییر کاربری داده شد.

  • گورستان باستانی «مینه‌رو» و «وسکه»

عکس از گورستان روستای وسکه رضوانشهر

پس از گذشتن از شرکت چوکا، جاده‌ای شوسه‌‌ای، در میانه‌‌ جنگل و کناره‌‌ شمال‌شرقی شفارود، شما را به روستای ییلاقی وسکه و روستای مجاور آن، مینه رو می‌رساند. در این منطقه، گورستان‌های باستانی متعددی مربوط به دوره‌‌ اشکانی، کشف و لایه‌برداری شده است. در این گورها، علاوه بر اسکلت‌ انسان، اشیایی مثل مهره‌های تزئینی، ظروف سفالی، النگو، ادوات آهنی، پیکان، خنجر و شمشیر کشف شده است.

بناهای مذهبی رضوانشهر

  • بقعه‌‌ سیده بانو

بقعه‌‌ سیده بانو در دارسرای رضوان شهر قرار دارد. اعتقاد عوام بر این است که این بقعه، مدفن مادر پیرشرف شاه است.

  • آرامگاه شرف شاه

تصویری از آرامگاه شرف شاه رضوانشهر

آرامگاه شرف شاه در روستای دارسرا، در 5کیلومتری شرق رضوانشهر قرار دارد. این آرامگاه در جوار بقعه‌‌ سیده بانو واقع شده است و رودخانه‌‌ چاف در میان این دو مزار جریان دارد. سید شرف شاه، عارف و شاعر گیلانی است که از او دیوان اشعاری به زبان گیلکی ـ تالشی به جا مانده است.

  • آرامگاه سلطان برزکو

آرامگاه سلطان برزکو در ییلاق برزکوه و در قله‌‌ بسیار مرتفعی واقع شده است.

  • اما‌مزاده سلطان غریب بنده

زیارتگاه اما‌مزاده سلطان غریب بنده در داخل رضوان‌شهر واقع شده است. ایشان از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) هستند.

  • آرامگاه آقا سید صالح

عکس از آرامگاه آقا سید صالح رضوانشهر

آرامگاه آقا سید صالح در شهرستان رضوانشهر، در روستای اوراملال قرار دارد.

فرهنگ و هنر رضوانشهر

  • زبان و گویش

مردم رضوان شهر، در منطقه‌‌ جلگه‌‌ای به زبان گیلکی و در منطقه‌‌ کوهستانی به زبان تالشی صحبت می‌کنند.

  • مشاهیر

پرفسور یگانی در روستای رودبارسرای متولد شده است و در حال حاضر در ناسا اشتغال دارد. دکتر علی عبدلی نیز از تات‌زبان‌های رضوانشهر است. او عضو آکادمی ملی جمهوری آذربایجان، عضو بنیاد ایران‌شناسی و انجمن دبیران تاریخ استان و مدیر مؤسسه‌‌ تالش‌شناسی است.

  • آداب و رسوم

یکی از آداب و رسوم رضوان شهر، جشنواره‌‌ بومی ـ محلی است که در آن بازی‌های محلی و آداب و رسوم کهن تالش اجرا می‌شوند. اجرای آیین‌های سورنا‌نوازی، اسب‌سواری، عروس بران، نی نوازی، مدح‌خوانی و بازی‌های بومی مانند کشتی گیله مردی، لافند بازی، طناب‌کشی، دو پا کیسه و… از مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره‌‌ یک‌روزه هستند.

یکی دیگر از آداب و رسوم این شهر، برگزاری جشنواره‌‌ ییلاق برن است. از جمله برنامه‌های این جشنواره، می‌‌توان به نواختن ساز و سورنای محلی، سوارکاری، اجرای موسیقی سنتی، کشتی گیله‌مردی و بازی‌های محلی اشاره کرد.

جشنواره‌‌ گاو بومی گیلان هم با هدف حفظ و احیای گاو بومی گیلان در میدان دام پونل شهرستان رضوانشهر برگزار می‌شود.

  • غذاهای محلی

از غذاهای محلی شهرستان رضوانشهر می‌توان گزپلو، چگل پلو، کله‌پاچه پلو، مورچه قلیه، وزپته، خاله‌خاطر، پته، لونگی بادمجان و ماهی شکم‌پر را نام برد. انواع شیرینی‌های محلی مثل علی حلوا، نان زرین، اسپی شیرینی و شیرینی دوشاب هم در این شهر وجود دارند.

اقامت در رضوانشهر

از اقامتگاه‌های رضوان شهر، گزینه‌های زیر طرف‌داران بیشتری دارند:

  • خانه معلم واقع در اسلام‌شهر؛
  • هتل و آسایشگاه معلم واقع در پونل؛
  • مجتمع اقامتی ساحل تازه‌آباد؛
  • مهمان‌پذیر و سفره‌خانه‌های روستاهای دلگشای مسیر جاده پونل به ییلاقات.

سوغات رضوانشهر

عکس از سوغات رضوانشهر

از مهم‌ترین سوغات و محصولات این شهر گلیم، حلواهای سنتی، نان محلی، پنیر محلی و سیاه ترشی را می‌توان نام برد. همه سوغاتی‌های گیلان مانند چای، کلوچه، ماهی سفید، زیتون، بادام‌زمینی و صنایع دستی‌ مانند محصولات حصیری، چوبی، بامبوبافی، مرواریدبافی، رشتی‌دوزی و… را هم می‌توان در این شهر تهیه کرد.

مراکر خرید و بازارهای هفتگی رضوانشهر

تصویری از بازارهفتگی رضوانشهر

دو بازار هفتگی در این شهرستان بر پا می‌شود؛ سه‌شنبه بازار شهر پره‌سر و چهارشنبه بازار. این بازارهای محلی برای تهیه و خرید فراورده‌های زراعی، صنعتی و دامی منطقه است.

مسیرهای دسترسی رضوانشهر

  • مسیر جاده‌ای

چهار مسیر به رضوانشهر منتهی می‌شود:

  • مسیر اول جاده‌‌ خلخال به اسالم یا جاده‌‌ 22 است که از استان اردبیل به استان گیلان کشیده شده است.
  • مسیر دوم، مسیر رشت به سمت رضوانشهر، یا امتداد همان جاده‌‌ 22 است.
  • مسیر سوم جاده‌‌ ساحلی 49 است که بندر انزلی را به رضوانشهر متصل می‌کند.
  • مسیر چهارم امتداد جاده‌‌ 49 است که رضوانشهر را به تالش و در نهایت آستارا منتهی می‌کند.
این شهر فاقد فرودگاه و ایستگاه‌ راه‌آهن است.

سفر به رضوان شهر و گشت‌وگذار در جاهای دیدنی آن با همه فراز و فرودش به پایان رسید. ما تا حد ممکن جاذبه‌های گردشگری مهم‌تر این شهر را به شما معرفی کردیم. معرفی جاذبه‌های دیگر با به شما می‌سپاریم. شما از این شهر چقدر می‌دانید؟ به کدام جاذبه‌اش سفر کرده‌اید؟ با کدام بخش این شهر خاطره دارید؟ برای ما در بخش نظرات ره بال آسمان بنویسید تا سایر دوستانتان هم بخوانند و لذت ببرند.

پارک جنگلی دکتر درستکار، شفا رود، آبشار ویسادار، ییلاق زندانه، روستاهای رضوان شهر و غیره.

خانه معلم واقع در اسلام‌شهر، هتل و آسایشگاه معلم واقع در پونل، مجتمع اقامتی ساحل تازه‌آباد، مهمان‌پذیر و سفره‌خانه‌های روستاهای دلگشای مسیر جاده پونل به ییلاقات.

چای، کلوچه، ماهی سفید، زیتون، بادام‌زمینی و صنایع دستی‌ مانند محصولات حصیری، چوبی، بامبوبافی، مرواریدبافی، رشتی‌دوزی و…

استان گیلان

[

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.