باغ جهان نما | تکه‌ای جامانده از بهشت در شهر شیراز

0

فضای بهشتی باغ‌های ایرانی با طراحی زیبا و دلنواز خود، از مهم‌ترین جاذبه‌های جذاب گردشگری کشور هستند و ماجراجویی در آن‌ها روح را جلا می‌دهد. شهر شعر و شاعری شیراز، با زیباترین باغ‌های ایرانی آراسته شده است و یکی از تماشایی‌ترین آن‌ها، باغ جهان نما است. باغ جهان نما سرزمین بهشتی در شیراز است که با تاریخ غنی و طراحی سرسبز خود، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این باغ بهشتی، تا پایان این مطلب، همسفر ره بال آسمان باشید.

باغ جهان نما در کدام نقطه از شهر شیراز واقع شده است؟

همان‌طور که گفتیم، باغ جهان نما در استان فارس و شهر شیراز واقع شده است. این باغ در تقاطع دو خیابان حافظ و نفت و در نزدیکی چهارراه حافظیه قرار دارد. باغ جهان نما در یکی از مهم‌ترین مناطق شهر شیراز جا خوش کرده است و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شیراز گرداگرد آن واقع شده‌اند. موزه هفت‌تنان در همسایگی شرقی این باغ با فاصله ۴۰۰متری جا قرار دارد و برای رفتن از باغ جهان نما تا آرامگاه حافظ شیرازی نیز تنها به یک کیلومتر پیاده‌روی به سمت جنوب نیاز است. باغ ملی نیز در همسایگی حافظیه واقع شده است و پیمودن مسافت بین این باغ تا جهان نما تنها نیاز به ۷۰۰ متر پیاده‌روی دارد. دروازه قرآن در همسایگی شمالی باغ جهان نما واقع شده است و اگر بخواهید مسافت بین این دو جاذبه شیراز را پیاده طی کنید، طول مسیرتان تقریبا ۹۰۰ متر خواهد شد؛ اما اگر قصد دارید با اتومبیل بروید، مسیر شما حدود ۱٫۵ کیلومتر خواهد بود. آرامگاه خواجوی کرمانی نیز در محدوده شمالی باغ جهان نما و در همسایگی دروازه قرآن واقع شده است و بعد از گذر از دروازه، با چند قدم پیاده‌روی به این آرامگاه خواهید رسید.

موقعیت جغرافیایی باغ جهان نما

آرامگاه بابا کوهی به‌روی نقشه در محدوده شمال غربی باغ جهان نما دیده می‌شود و پیمودن مسافت بین این دو جاذبه، نیاز به ۵٫۵ کیلومتر رانندگی دارد. گهواره دید شیراز در شمال شرق باغ جهان نما با فاصله ۳٫۷ کیلومتر و ارگ کریم‌خان شیراز نیز در جنوب غربی باغ با فاصله ۲٫۷ کیلومتر واقع شده است. باغ ارم شیراز و باغ تخت نیز در محدوده شمال غربی باغ جهان نما به ترتیب با فاصله ۴٫۸ کیلومتر و ۲٫۲ کیلومتر واقع شده است.

آشنایی با باغ جهان نما در شیراز

نمایی دیدنی از باغ جهان نمای شیراز در شب

باغ جهان نما در شیراز یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود و عضوی از کلکسیون باغ‌های زیبای شیراز است و به همراه باغ ارم، باغ نارنجستان قوام، دلگشا و… شیراز را به بهشتی دیدنی تبدیل کرده است. این باغ جهان نما و همچنین باغ‌های ارم، تخت و دلگشا در زمان آل مظفر و آل اینجو بنا شده‌اند و به همین دلیل این باغ از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود. باغ جهان نما در دوران صفویه نیز بسیار زیبا و آباد بوده و بهشت سرسبز شیراز محسوب می‌شده است. تیمور گورکانی بعد از حمله به شیراز، چنان شیفته زیبایی جهان نما می‌شود که به دستور او باغی با شکل و شمایل باغ جهان نما در اطراف سمرقند بنا می‌شود.

باغ زیبای جهان نما در شیراز

با روی‌کارآمدن سلسله زندیه، کریم‌خان در صدد مرمت باغ جهان نما برمی‌آید و علاوه بر سروسامان‌دادن به فضای باغ و درخت‌کاری، در نهایت بنای هشت ضلعی کوشک را نیز به آن اضافه می‌کند. کوشک در مرکز باغ قرار گرفته و نقطه اشتراک چهار مسیر اصلی با ردیف‌های منظم از درختان تنومند و گل‌های خوش‌رنگ‌ولعاب است. سه درب از چهار درب اصلی باغ در مسیر کوشک قرار گرفته‌اند.

بنای کوشک و موزه‌ای تماشایی در جهان نما

موزه جهان نما در باغ زیبای شیرازی

سازه هشت ضلعی کوشک در دوران حکومت زندیه به دستور کریم‌خان زند به باغ جهان نما اضافه شد. این سازه با نمای زیبای آجری و طاق‌های کاشی‌کاری شده در دل باغ زیبایی خودش را به رخ می‌کشد. از طریق راه‌پله‌های یکی از دو ورودی آن، می‌توانید به داخل عمارت بروید. علاوه بر نمای زیبای بنا که معماری هنرمندانه ایرانی را یادآور می‌شود، داخل آن نیز بخش‌هایی همچون حوض هشت ضلعی از جنس مرمر و اتاق‌های دو طبقه شاه‌نشین در چهار طرف بنا، حسابی مجذوبتان خواهد کرد. هنر مقرنس‌کاری شاه‌نشین از زیبایی‌های داخل کوشک است. این بنا که به سبک عمارت کلاه فرنگی شیراز ساخته شده، امروزه به یکی از موزه‌های مهم شیراز تبدیل شده است و در آن بسیاری از آثار و اشیای قدیمی و تاریخی نگهداری می‌شود.

گشت‌وگذار در فضای سرسبز باغ

نمایش آب‌راهه در باغ های شیراز

درختان بلندقامت و گلزارهای خوش‌رنگ‌ولعاب به باغ جهان نما نمایی بهشتی داده‌اند و طراحی با صفای این باغ، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. درون باغ جهان نما چهار گذرگاه با دو حوض کوچک و دو حوض بزرگ طراحی شده است و یادآور سبک مخصوص باغ های ایران است. درختان زیبایی همچون سرو، کاج‌‌های بلندقامت، نارنج و درختان میوه و دیگر مرکبات در باغ جهان نما به چشم می‌خورند. هنگام قدم زدن در باغ با صفای جهان نما از تماشای شمشادهای سرسبز و انواع گل‌های خوش‌رنگ همچون رز، بنفشه، نارنج و اطلسی و داوودی حسابی لذت خواهید برد.

تماشای هنر معرق‌کاری در باغ جهان نما

هنر معرق کاری به کاررفته در باغ جهان نما

علاوه بر فضای سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های هنری نیز در باغ جهان نما خودنمایی می‌کند. در بسیاری از گذرگاه‌های باغ جهان نما درختان خشکیده‌ای را خواهید دید که به ستونی بلندقامت و مزین به نقش‌ونگار تبدیل شده‌اند. این درختان که در روزگار قاجار، خشک شده و در کنار دیگر درختان سرسبز و زیبای باغ جهان نما، جلوه خود را از دست داده بودند. اکنون توسط هنر معرق‌کاری، تنه‌های آنها به یکی از زیباترین نماهای این باغ تبدیل شده‌اند. در هنگام گذر از کنار این درختان لحظاتی توقف خواهید کرد و چشمتان غرق در کنده‌کاری‌های هنرمندانه آنها خواهد شد.

منطق‌الطیر عطار به روی این تنه‌های خشکیده نقش بسته است و روایت‌گر ماجرای سیمرغ از این مجموعه است. نقش‌های هنرمندانه و طرح‌های ظریف این درخت‌ها، زبردستی هنرمند این مجموعه را برای زیباسازی فوق‌‍‌العاده باغ جهان نما نشان می‌دهد. هر تنه راوی یک قسمت از داستان سیمرغ است و تا پایان ماجرا باید این درختان را در طول مسیرتان دنبال کنید. علاوه بر دو سیمرغی که در لحظه ورود به باغ خواهید دید، به‎روی دیگر تنه‌های خشکیده این باغ، نقوش، گل، ترنج، هدهد، طاووس، کبک، جغد، شاهین و خروس نیز دیده می‌شود. این آثار هنرمندانه توسط آقای عمادی، مجسمه‌ساز زبردست شیرازی با ظرافت بالایی خلق شده‌اند.

حال خوش در باغ بهشتی شیراز

موزه و کافه در باغ جهان نما

به‌محض ورود به باغ جهان نما با ردیف‌هایی از درختان سرسبز روبه‌رو می‌شوید که به شما نوید گشت‌وگذار در یکی از باغ‌های بهشتی شیراز را می‌دهند. در خیابان‌های سرسبز این باغ و در کنار درختان قدم بزنید و از هوای تازه و پر از اکسیژن باغ استشمام کنید. چند لحظه نشستن به روی نیمکت‌های باغ و تماشای زیبایی‌های آرامش‌بخش آن، خستگی را از تن به در می‌کند و انرژی لازم را برای پیمودن ادامه مسیر به شما برمی‌گرداند. تماشای گل‌های خوش‌رنگ و همچنین چشم دوختن به کوشک زیبایی که در انتهای مسیرتان دیده می‌شود، از جذابیت‌های این باغ کهن است. از تماشای موزه باغ جهان نما و ماجراجویی در تکه‌هایی از تاریخ غافل نشوید.

تنه‌های معرق‌کاری شده باغ در طول مسیر، داستان سیمرغ منطق‌الطیر عطار را برایتان روایت خواهند کرد و شما را به تماشای تلفیق دو هنر داستان‌سرایی و معرق‌کاری دعوت می‌کنند. باغ جهان نما تلفیقی تماشایی از طبیعت، تاریخ و هنر شیراز است که با ماجراجویی در آن، می‌توانید لحظه‌هایی پر از خاطره خوش برای خودتان ثبت کنید. در عکاسخانه باغ، امکانات عکاسی از گردشگران با لباس‌های قدیمی و سنتی ایرانی در فضای سرسبز و پر از گل و گیاه باغ جهان نما فراهم شده است. بعد از پیاده‌روی و عکاسی، برای استراحت و لذت بیشتر، لحظاتی را در کافه باغ بگذرانید و خودتان را به یک طعم خوشمزه دعوت کنید. لذت خرید سوغات شیراز را در سوغات‌سرای باغ جهان نما از دست ندهید و یادگاری‌های شهر شعر و شاعری را با خود به خانه ببرید.

چطور به باغ جهان نما برویم؟

بعد از آنکه به شهر شیراز رسیدید، باید خودتان را به میدان قائم برسانید و سپس وارد بلوار آزادی و در نهایت خیابان حافظ شوید. باغ جهان نما در تقاطع خیابان حافظ و خیابان نفت واقع شده است.

اگر قصد دارید که از دروازه قرآن با اتومبیل به سمت باغ جهان نما بروید، باید در ابتدا وارد بلوار آیت الله ربانی شوید و بعد از دورزدن این بلوار، مسیرتان را در کوچه هفدهم ادامه دهید. سپس وارد خیابان حافظ شوید و در نهایت خودتان را به تقاطع خیابان‌های حافظ و نفت برسانید.

اگر در پایین‌دست این باغ هستید، باید خودتان را به چهارراه حافظیه برسانید. این چهارراه تقاطع خیابان حافظ و بلوار آزادی است. بعد از رسیدن به این چهاراره وارد خیابان حافظ شوید و مسیرتان را تا خیابان نفت ادامه دهید.

هزینه ورودیورودیه ایرانی: 2000تومان
ورودیه خارجی:15000تومان
ساعات بازدیداز 7:30 صبح تا 8:30 شب
شماره تماس۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵
آدرسفارس، شیراز، ضلع شرقی خیابان، حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان نما.

سفر به شیراز با ماجراجویی در فهرست بلندبالای جاذبه‌های این شهر لذت‌بخش خواهد بود و باید در طول زمان شیرازگردی، با برنامه‌ریزی دقیق، هیچ یک از جاذبه‌های این شهر اصیل و تاریخی را از قلم نیندازید. موقعیت جغرافیایی جهان نما به گونه‌ای است که در آغوش بسیاری از دیگر جاذبه‌های شیراز واقع شده است. بنابراین با صرف زمان کمی در مسیر، می‌توانید به‌سراغ مهم‌ترین جاذبه‌های شهر بروید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی شیراز، مجله ره بال آسمان را دنبال کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.