جاهای دیدنی قائمشهر از قلم یک بومی

0

قائمشهر شهری زیبا با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که در هر گوشه‌وکنار آن جایی برای تفریح و سرگرمی پیدا می‌شود. این شهر کهن در تقاطع جاده هراز و فیروزکوه قرار دارد و از مسیرهای متنوعی می‌توان به آن رسید. اگر مقصدتان قائمشهر است یا سر راهتان از آن عبور می‌کنید، بهتر است با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید. در راهنمای سفر قائمشهر از چند و چون سفر به این شهر برایتان گفنیم و در این مطلب درباره جاهای دیدنی قائمشهر سخن می‌گوییم و سیر تا پیاز مراکز تفریحی آن را برایتان شرح می‌دهیم؛ پس هرچه سریع‌تر چمدان خود را ببندید و در این سفر جذاب با ما همسفر شوید.

پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی تلار

در میانه جاده نظامی و در ارتفاعات شهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی قائمشهر جا خوش کرده است. پارک جنگلی تلار با درختان تنومند و رنگارنگش مکانی دل‌انگیز برای تفریح و پیک‌نیک است که می‌توانید اوقات خوشی را با خانواده در آن سپری کنید.

عکس پارک جنگلی تلار

پارک تلار در انتهای جاده بابل قرار دارد که برای رسیدن به آن باید پیش از پل ارتباطی بابل به قائمشهر از خروجی سمت راست جاده خارج شوید و مسیر جاده نظامی را در پیش بگیرید. از امکانات این پارک جنگلی زیبا می‌توان به جاده سلامت، پله‌های طراوت، پیست آفرود دوچرخه و چهارچرخه، چند وسیله ورزشی و فود استریت اشاره کرد.

ورودی پارک جنگلی تلار

همچنین در این پارک جنگلی چند اقامتگاه چوبی بنا شده که می‌توانید اقامتی متفاوت و خاطره‌انگیز را در آن تجربه کنید. یک ساختمان دوطبقه چوبی نیز در بخشی از پارک قرار گرفته است که در آن سالن‌های غذاخوری، رستوران، کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی قرار دارد. این بنا از جاذبه‌های ممتاز پارک جنگلی تلار است.

آدرس: قائمشهر، جاده بابل به قائمشهر، ورودی غربی به سمت جاده نظامی.

سد زمزم برنجستانک

سد زمزم برنجستانک

برنجستانک روستایی زیبا و تماشایی در حاشیه شهر قائمشهر است. در بدو ورود به این روستا با درختان کهن و تنومندی در دو سمت جاده روبه‌رو می‌شوید که همچون مسیری رو به بهشت به استقبالتان می‌آیند. در پیچ‌وخم این مسیر رؤیایی که پیش بروید، به ورودی روستا خواهید رسید و پس از آن در نقطه‌ای زیبا، دهکده گردشگری برنجستانک و سد زمزم را خواهید دید.

عکس سد زمزم برنجستانک

اگرچه تماشای جنگل و طبیعت دیدنی برنجستانک برای عموم آزاد است؛ اما اگر قصد بازدید از سد و استفاده از تفریحات گردشگری آن را دارید، باید قبل از ورود مبلغ ناچیزی پرداخت کنید. وارد محوطه که شوید در یک سوی سد درختان سبز و سربه‌فلک‌کشیده و در سوی دیگر آبی زیبای دریاچه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

عکس جدید سد زمزم برنجستانک

سد زمزم یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر است که در آن می‌توانید عکس‌هایی زیبا و خاطره‌انگیز ثبت کنید. در این منطقه علاوه‌بر طبیعت زنده و بکر برنجستانک، تفریحاتی همچون پدالو، کشتی تفریحی، قایق، تاب و… نیز انتظارتان را می‌کشد. همچنین چنانچه گرسنه یا تشنه بودید، می‌توانید در رستوران و کافه اطراف محوطه دلی از عزا در بیاورید.

آدرس: 5کیلومتری قائمشهر، روستای برنجستانک.

تالاب قادیکلا

تالاب قادیکلا

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری قائمشهر در روستایی به نام قادیکلا قرار گرفته است. این روستا چشم‌اندازی تماشایی دارد و از طبیعت بی‌نظیری برخوردار است. در جنوب روستا و جایی که باغ‌های مرکبات و کشتزارها تمام می‌شود، تالابی جذاب و متفاوت قرار گرفته است.

عکس تالاب قادیکلا

در این تالاب درختانی تنومند دیده می‌شود که ریشه‌هایشان در آب و قسمتی از تنه آن‌ها بیرون از آب قرار دارد. این درختان جذابیت مرداب قادیکلا را چندین برابر کرده‌اند و منظره دل‌انگیز و متفاوتی را به نمایش گذاشته‌اند. با پرداخت ورودی 30هزار تومان (دی‌ماه سال 1402) می‌توانید وارد محوطه تالاب شوید. سپس ماشین خود را در گوشه‌ای پارک کرده و یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را در این مکان زیبا آغاز کنید.

عکس جدید تالاب قادیکلا

از طرفی تالاب و از سوی دیگر درختان سربه‌فلک کشیده جنگلی همان چیزی است که برای یک تفریح تمام‌عیار به آن نیاز دارد. اگر می‌خواهید در مکانی خاص به پیک‌نیک بروید و تصاویر کم‌نظیری ثبت کنید، تالاب قادیکلا بهترین انتخاب برایتان است.

نکته: توجه کنید در برخی از روزهای تابستان این تالاب ممکن است خشک باشد؛ بنابراین اگر قصدتان تماشای مرداب پرآب است سعی کنید اوایل بهار، پاییز یا زمستان به این مکان دیدنی بروید.
آدرس: قائمشهر، دهستان علی‌آباد، جنوب روستای قادیکلا.

پارک ولیعصر قائمشهر

پارک ولیعصر قائمشهر

در انتهای یکی از خیابان‌های اصلی قائمشهر که به ساری منتهی می‌شود، پارکی به وسعت 28هزار مترمربع برای تفریح و بازی کودکان قرار گرفته است. این پارک یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر است که کتابخانه‌ عمومی شهر نیز در آن واقع شده است.

عکس پارک ولیعصر قائمشهر

پارک ولیعصر پاتوق کودکان و خانواده‌هایشان و همچنین جوانان و سالمندان است که برای دورهمی، بازی و گپ‌وگفت به آنجا می‌روند. این پارک بیشتر روزهای سال شلوغ است و چند نیمکت، پیست اسکی، مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و زمین‌بازی کودکان در آن دیده می‌شود.

آدرس: قائمشهر، بلوار کارگر، خیابان یاس 41.

پل بالا تجن

پل بالا تجن

پل بالاتجن بنایی قدیمی و یادگاری از دوران قاجار است. این پل از آجر و ساروج ساخته شده و در شمار جاهای دیدنی قائمشهر قرار دارد. پل آجری بالاتجن در روستای استرآبادمحله و روی رود تجن واقع شده و پیوندی میان دو روستای اطرافش است. این پل در سال 1383 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: قائمشهر، روستای استرآباد.

رودخانه تلار

رودخانه تلار

رودخانه تلار از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و با رودخانه کبیر در دوآب ترکیب می‌شود و در راستای جاده فیروزکوه به قائمشهر جریان می‌یابد. بخشی از سرسبزی منطقه سوادکوه و قائمشهر مدیون این رود خروشان است که گاهی در حاشیه جاده خود را نشان می‌دهد.

بسیاری از جاهای دیدنی قائمشهر در نزدیکی رودخانه تلار قرار دارند. هتل تلار، پارک سراج، نمایشگاه بین‌المللی قائمشهر بخشی از مراکز گردشگری اطراف پل تلار در انتهای خیابان بابل هستند.

پارک سراج

پارک سراج

همان‌طور که گفتیم پارک سراج در حاشیه رود پرآب تلار قرار دارد. این پارک دقیقاً کنار پل اتصال بابل به قائمشهر قرار گرفته است و جایی برای استراحت و کمپینگ مسافران به حساب می‌آید. پیست کارتینگ، زمین‌بازی کودکان و شهربازی از امکانات پارک سراج است. اگر خسته راه هستید و می‌خواهید ساعاتی را در نزدیکی شهر بگذرانید می‌توانید سری به این پارک بزنید.

آدرس: قائمشهر، محله سراج‌کلا، جنب پل تلار.

شهرداری قدیم قائمشهر

شهرداری قدیم قائمشهر

قائمشهر علاوه‌بر طبیعت دل‌انگیزش که بهشت طبیعت‌گردان محسوب می‌شود، دارای چندین بناهای تاریخی و کهن نیز است. ساختمان قدیم شهرداری یکی از جاهای دیدنی قائمشهر در قلب شهر است.

این عمارت زیبا در سال 1305 و در دوره پهلوی اول بنا شده که شامل زیرزمین، طبقه همکف و اول می‌شود. این بنا نزدیک به 100 سال است که در حوالی میدان طالقانی در هسته مرکزی شهر قرار دارد. شهرداری قدیم قائمشهر در سال 1356 در فهرست آثار ملی ثبت شده و پس از ترمیم و بازسازی به موزه تغییر کاربری داده است.

آدرس: هسته مرکزی قائمشهر، 1کیلومتری میدان طالقانی.

تالاب کرچنگ

تالاب کرچنگ

کرچنگ روستایی خوش‌آب‌وهوا در 11 کیلومتری قائمشهر است که تالاب کرچنگ در آن قرار دارد. این تالاب مکانی رؤیایی برای طبیعت‌گردی است که درختان بلندقامت و شالیزارهای سرسبز آن را احاطه کرده‌اند. اگر می‌خواهید در هوایی مطبوع، غرق زیبایی‌های طبیعت شده و از بوی دشت‌ و دمن مست شوید، کجا بهتر از تالاب کرچنگ؟

آدرس: 11کیلومتری قائمشهر، روستای کرچنگ.

آب بندان ساروکلا

آب بندان ساروکلا

در دل دهستان کوهساران و میان باغ‌های تماشایی مرکبات، روستایی کوچک و زیبا به نام ساروکلا قرار گرفته است. در روستای ساروکلا یک دریاچه مصنوعی به همین نام قرار گرفته که بازدید از آن و طبیعت پیرامونش توجه شما را به خود جلب می‌کند.

عکس آب بندان ساروکلا

آب‌بندان ساروکلا در ابتدا با هدف پرورش ماهی و آبیاری شالیزارهای پایین‌دست احداث شد؛ اما پس از مدتی به دلیل جذابیت‌هایی که برای بازدیدکنندگان داشت، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر جای خود را در دل گردشگران باز کرد. این آب‌بندان و شالیزارها و چمنزارهای اطرافش، همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و مکانی ایدئال برای تفریح و سرگرمی ایجاد کرده‌اند.

آدرس: قائمشهر، دهستان کوهساران، روستای ساروکلا.

تپه باستانی گردکوه

تپه باستانی گردکوه

وقتی صحبت از جاهای دیدنی قائمشهر به میان می‌آید، یکی از مکان‌هایی که باید به سراغش برویم، تپه باستانی گردکوه است. تپه‌های گردکوه از سه تپه باستانی و بزرگ تشکیل شده‌اند که ارتفاع بلندترین آن‌ها به 26 متر می‌رسد. این تپه‌ها یکی از کهن‌ترین آثار باستانی ایران هستند که قدمت آن‌ها به عصر آهن برمی‌گردد.

عکس تپه باستانی گردکوه

همچنین گورستانی با قدمت 4500ساله نیز در این مکان یافت شده که مهر تأییدی بر قدمت تپه‌های گردکوه است. در این تپه‌ها آثار ارزشمندی از دوران ساسانیان و اشکانیان کشف شده و کاوش‌ها در آن همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود تپه‌های گردکوه در گذشته کاربرد نظامی داشته‌اند و از آن‌ها به‌عنوان مقر دفاعی در برابر دشمنان استفاده می‌شده است. این تپه‌های کهن در سال 1382 در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند.

آدرس: جنوب‌شرقی قائمشهر، منطقه جمنان.

چشمه معدنی هزارون واسکس

چشمه معدنی هزارون واسکس

نوبتی هم که باشد به یکی از چشمه‌های معدنی و پرخاصیت در حوالی قائمشهر می‌رسیم. هزارون چشمه‌ای در روستای واسکس و در نزدیکی امامزاده زکریا است. آب این چشمه ظهرهای تابستان به‌صورت لوله‌کشی در محوطه‌ای جاری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای رسیدن به واسکس باید در ابتدای جاده سوادکوه به قائمشهر در سمت راست جاده وارد روستای متانکلا شوید. سپس حدود یک‌ونیم کیلومتر به‌سمت شرق برانید تا وارد روستا شوید.

آدرس: 4کیلومتری قائمشهر، روستای واسکس.

منطقه حفاظت شده خیبوس

خیبوس منطقه‌ای حفاظت‌شده و کوهستانی در قائمشهر است که از جنگل‌های قادیکلا آغاز می‌شود و تا یاغ‌کوه ادامه می‌یابد. این منطقه در سال 1378 به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد و در شمار مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست ایران قرار گرفت. این جنگل از درختان انبوه و گونه‌های جانوری خاص تشکیل شده و طبیعتی بکر و بی‌نظیر دارد.

جنگل‌های هیرکانی خیبوس پوشیده از توده‌های دست‌نخورده شمشاد و درختان خوش‌قدوبالا است. از پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به ماز، راش، ممرز، مازو، ملچ، انجیلی، توسکا و خرمندی اشاره کرد. همچنین گونه‌های جانوری همچون شوکا، مرال، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه، سنجاب، شغال، توکای گلوسیاه و پشت بلوطی، مارآبی، رودک و تشی نیز در منطقه خیبوس دیده می‌شود.

آدرس: قائمشهر، حدفاصل روستای قادیکلا تا یاغ‌کوه برنجستانک.

پل خرماکلا

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مازندران که قدمتش به دوران صفوی برمی‌گردد، پل آجری خرماکلا است. این پل در روستای خرماکلا قرار دارد که در سال 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: قائمشهر، روستای خرماکلا.

پارک گردشگری پایین لموک

پارک گردشگری پایین لموک

پایین لموک یکی از روستاهای قائمشهر است که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های روستایی کشور در آن قرار دارد. پارک نمونه گردشگری از جاذبه‌های تفریحی پایین لموک است که در سال 1389 به بهره‌برداری رسیده است. این پارک 5هزار مترمربع وسعت دارد و از امکانات آن می‌توان به پیست اسکی و دوچرخه‌سواری و چند آلاچیق اشاره کرد.

عکس پارک گردشگری پایین لموک

در کنار این پارک، آب‌بندانی به مساحت 8هزار مترمربع قرار گرفته که جذابیت پارک را بیشتر می‌کند. آب این آب‌بندان از دو چاهی که در حوالی آن حفر شده، تأمین می‌شود. مصالحی که در ساخت پارک نمونه گردشگری به‌کاررفته با بافت روستایی آن کاملاً هم‌خوانی دارد و متناسب با فضای اطرافش است.

آدرس: یک کیلومتری جاده قائمشهر به ساری، روستای پایین لموک.

روستای کوتنا

اگرچه در خلال این مطلب اشاره‌هایی به برخی از روستاهای قائمشهر کرده‌ایم؛ اما این شهر چندین و چند روستای دیدنی دارد که سخت می‌توان از آن‌ها گذشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش به‌صورت مختصر برخی از روستاهای معروف قائمشهر را معرفی کنیم.

کوتنا یکی از زیباترین روستاهای قائمشهر است. این روستا با طبیعت تازه و سرسبزی که دارد، حس طراوت و تازگی را به روحتان تزریق می‌کند و حسابی شما را سر ذوق می‌آورد. در این روستا آب‌بندانی نیز قرار دارد که بیشتر روزهای سال پر از آب است و پاتوقی برای عکاسان به شمار می‌رود. در بسیاری از روزهای سال در این مکان زوج‌های جوانی را خواهید دید که برای عکاسی عروسی به آنجا آمده‌اند.

توجه کنید که در برخی روزها مخصوصاً تابستان ممکن است این آب‌بندان خالی از آب باشد؛ اما اگر خوش‌شانس باشید و در زمان پرآبی آن به کوتنا بروید، مناظر شگفت‌انگیزی را خواهید دید که تا ابد در یادتان باقی می‌ماند. کوتنا یکی از بکرترین جاهای دیدنی قائمشهر برای پیک‌نیک است.

روستای ریکنده

روستای ریکنده

روستای ریکنده یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر است که در سال‌های اخیر به‌شدت در مرکز توجه گردشگران قرار گرفته است. بافت روستایی، طبیعت چشم‌نواز و فرآورده‌های محلی از جمله جذابیت‌های این روستای تماشایی است.

روستای ریکنده

ریکنده مهد شکر سرخ یعنی نیشکر در ایران است. در این روستا گزینه‌های زیادی برای اقامتی راحت و به‌یادماندنی وجود دارد که به شما فرصتی می‌دهد تا چند شبی را در طبیعت باطراوت آن خوش بگذرانید.

روستای سنگ کتی

سنگ کتی مانند سایر روستاهای قائمشهر طبیعت زیبایی دارد که بازدید از آن حس‌وحال خوبی به شما می‌دهد. در این روستا انواع مرکبات، دانه‌های روغنی و سبزیجات کشت می‌شود. مردم مهمان‌نواز روستای سنگ کتی به‌خوبی از شما استقبال می‌کنند و حال خوش این روستا را با شما شریک می‌شوند.

روستای چمازکتی

روستای چمازکتی

چمازکتی از دیگر جاهای دیدنی قائمشهر است که به روستای کباب‌ها شهرت دارد. این روستا از توابع دهستان نوکندکلا در بخش مرکزی شهر است که به دو دلیل محبوبیت زیادی میان مردم شهر و مسافران دارد. دلیل اول آن کباب‌های خوشمزه و تازه روستا و دیگری آرامگاه سید محمد زرین نوا است.

عکس روستای چمازکتی

در این روستا حدود 12 کبابی وجود دارد که یکی از آن‌ها فقط مخصوص بانوان است. گوشت این کباب‌ها از گوسفندهای تازه تأمین می‌شود و عطروطعم بی‌نظیری دارد. یک‌بار که این کباب‌ها را امتحان کنید، طعم آن را تا همیشه زیر زبانتان احساس خواهید کرد.

امامزاده سید ابوصالح

امامزاده سید ابوصالح

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر امامزاده سید ابوصالح است که در دل روستایی به همین اسم قرار دارد. این امامزاده بنایی آجری و چهارگوش دارد که معماری خاص آن نظر هر بازدیدکننده‌ای را جلب می‌کند.

عکس امامزاده سید ابوصالح

گچ‌کاری‌های زیبا، طراحی‌ها و کنده‌کاری‌های ظریف و اشکال هندسی تزئینی امامزاده در عین سادگی بسیار تماشایی است. اگر می‌خواهید در فضایی آرام که طبیعتی زیبا آن را احاطه کرده کمی عبادت کنید، حتماً سری به امامزاده سید ابوصالح بزنید.

امامزاده زکریا

امامزاده زکریا

امامزاده زکریا از دیگر جاهای دیدنی قائمشهر در روستای واسکس و در مجاورت چشمه هزارون است. ساخت بنای این امامزاده به دوران قاجار برمی‌گردد و در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در اطراف این امامزاده مناظری دلنشین چشم‌‌به‌راهتان است که شما را شگفت‌زده می‌کند.

امامزاده یوسف رضا

امامزاده یوسف رضا

چسبیده به بیمارستان رازی قائمشهر یکی دیگر از امامزاده‌های معروف این شهر قرار دارد که میعادگاه بسیاری از بیماران و خانواده‌های آن‌هاست. آن‌طور که گفته می‌شود این امامزاده متعلق به برادر امام رضا (ع) است.

عکس امامزاده یوسف رضا

در امامزاده یوسف رضا چناری کهن و 400ساله هست که برای بسیاری از مردم ارزش و تقدس خاصی دارد. این درخت تنومند در بنای ساختمان قرار دارد و صفای خاصی به این امامزاده داده است.

امامزاده سید نظام‌الدین

امامزاده سید نظام‌الدین

سید نظام‌الدین امامزاده‌ای شناخته‌شده قبل از روستای گل‌افشان در مسیر جمنان است. این امامزاده در گورستانی بزرگ قرار گرفته که از لحاظ تعداد قبور رتبه اول را در قائمشهر به خود اختصاص داده است. امامزاده سید نظام فضایی روحانی و دلنشین دارد و جای مناسبی برای عبادت و تأمل است.

امامزاده حمزه قائمشهر

امامزاده حمزه

در مرکز شهر و نرسیده به میدان امام یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی قائمشهر قرار گرفته است. امامزاده حمزه بنایی مستطیل‌شکل دارد که بسیاری از مراسم مذهبی مردم شهر در آن برگزار می‌شود.

شکم گردی در قائمشهر

یکی از جذابیت‌های سفر به قائمشهر، چشیدن غذاهای محلی و سنتی این منطقه است. در این شهر رستوران‌های محلی، کافه‌های مدرن و سفره‌خانه‌های زیادی قرار دارد که می‌توانید مهمان آن‌ها شوید و هر غذایی که دوست دارید، نوش جان کنید؛ اما یکی از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین نقاط شهر برای غذاخوردن میدان امام قائمشهر است.

دور این میدان اصلی شهر، چندین کبابی قرار دارد که تا نیمه‌های شب باز هستند و با کباب تازه و نان داغ از شما استقبال می‌کنند. اگر به قائمشهر رفتید، فراموش نکنید خود را مهمان چند سیخ کباب داغ در این مغازه‌ها کنید. راستی در این کبابی‌ها نان تازه نیز در تنوری کوچک کنار هر مغازه طبخ می‌شود که لذت غذاخوردن در این مکان را بیشتر می‌کند.

بهترین فصل سفر به قائمشهر

بهترین فصل سفر به قائمشهر

قائمشهر در هر فصلی پر از زیبایی و تازگی است. برای مثال اگر در فصل پاییز به جنگل‌های برنجستانک بروید، تصاویری رؤیایی را خواهید دید که تا عمر دارید آن‌ها را از یاد نخواهید برد. این شهر در فصل بهار جان تازه‌ای می‌گیرد و حس طراوت و بوی بهار شما را به وجد می‌آورد.

عکس بهترین فصل سفر به قائمشهر

تابستان نیز که هوا رو به گرمی می‌رود، هوا جان می‌دهد تا در رودهای پرآب حاشیه شهر آب‌تنی کنید و حسابی خنک شوید. انتخاب بهترین فصل سفر به قائمشهر به شما و سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید فرصت بیشتری برای بیرون رفتن و پیک‌نیک داشته باشید، بهار و تابستان انتخاب خوبی برایتان است. اگر هم عاشق طبیعت‌گردی در سرما و باران هستید، می‌توانید پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید.

سفری فراموش نشدنی به جاهای دیدنی قائمشهر

سفری فراموش نشدنی به جاهای دیدنی قائمشهر

در این مقاله از ره بال آسمان ما به جاهای دیدنی قائمشهر سفر کردیم و گشتی در این شهر تماشایی زدیم. البته که جاهای دیدنی قائمشهر فقط به این چند مکان ختم نمی‌شود و هر کدام از روستاها و دهستان‌های این شهر طبیعتی رؤیایی را در خود پنهان کرده‌اند. آیا شما تابه‌حال به این جاذبه‌های دیدنی که نام بردیم سفر کردید؟ نظر شما درباره جاذبه‌های دیدنی قائمشهر چیست؟ شما چه جای دیگری برای تفریح و سرگرمی در این شهر می‌شناسید؟ در بخش نظرات از تجربیات خود برایمان بگویید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.