تالاب کرچنگ قائمشهر | بهشتی در میان جنگل‌ها و شالیزارها

0

مازندران، استانی که در کرانه‌های جنوبی دریای خزر قرار دارد، همواره جزء زیباترین و مسافرپذیرترین استان‌های کشورمان بوده است که از گذشته تا کنون همانند نگینی در شمال ایران می‌درخشد. یکی از شهرهای جذاب و دیدنی استان مازندران، قائمشهر است. قائمشهر از شمال با جویبار، از شرق با ساری، از جنوب با سوادکوه و از غرب با بابل همسایه است. اکثر جاهای دیدنی قائمشهر بسیار بکر و جذاب است و از جمله آن‌ها می‌توان به تالاب کرچنگ، جنگل کوتنا، سد زمزم، پارک جنگلی تلار و… اشاره کرد. اگر شما هم مثل ما عاشق ایرانگردی هستید و دوست دارید سفری به قائمشهر داشته باشید، با ره بال آسمان همراه باشید. ما قصد داریم در این مقاله شما را با تالاب کرچنگ قائمشهر آشنا کنیم.

تالاب کرچنگ کجاست؟

این تالاب در شهر قائمشهر واقع شده است. اگر قصد رفتن به تالاب کرچنگ قائمشهر را دارید، کافی است 11 کیلومتر از قائمشهر فاصله بگیرید تا به روستایی خوش آب‌وهوا به نام کرچنگ برسید. این تالاب درست در همین روستا و با موقعیت جغرافیایی N362641 E525700 قرار دارد.

آشنایی با تالاب کرچنگ

عکس آشنایی با تالاب کرچنگ

حال که از موقعیت جغرافیایی و مکانی این تالاب باخبر شدید، وقت آن رسیده است که با زیبایی‌های این تالاب بیشتر آشنا شوید. چشم‌هایتان را ببندید و تصور کنید به دیدن تالاب زیبایی رفته‌اید. یک طرف آن را جنگل‌های انبوه همراه با درختان سر به فلک کشیده فراگرفته و سمت دیگر آن را شالیزارها و زمین‌های کشاورزی سرسبز و زیبا. در همین حال نسیم خنکی صورتتان را نوازش می‌دهد و آب‌وهوایی مطبوع گوارای وجودتان می‌شود. حال چشمانتان را باز کنید. مکان زیبایی که برایتان به تصویر کشیدیم جایی جز تالاب دیدنی کرچنگ نیست. این تالاب زیبا دقیقاً همان جایی است که رؤیای شما را برآورده می‌کند و آنقدر شما را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند که فکر می‌کنید در خوابی شیرین به‌ سر می‌برید.

آب و هوای روستای کرچنگ

روستای کرچنگ، آب‌وهوایی معتدل و تاحدودی کوهستانی دارد که بسیار دلنشین است. یکی از دلایلی که هرساله گردشگران زیادی به این روستا سفر می‌کنند، همین آب‌وهوای فوق‌العاده و بی‌نظیر آن است که منجر به رویش انبوه درختان و پوشش گیاهی سبز این منطقه نیز شده است.

امکانات گردشگری تالاب کرچنگ

عکس امکانات گردشگری تالاب کرچنگ

متأسفانه این تالاب امکانات رفاهی کمی دارد و فقط در قسمت جنگلی آن امکانات محدودی برای استفاده مسافران وجود دارد؛ اما می‌توانید از تفریحات مختلفی نظیر پیاده‌روی، کمپینگ، عکاسی و… در این مکان لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از تالاب کرچنگ

روستای کرچنگ و تالاب معروف آن در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد؛ اما  اگر شما نسبت به سرما حساس هستید و مسافرت در هوای سرد برایتان دل‌چسب نیست، پیشنهاد می‌کنیم در فصول مساعد سال نظیر بهار و تابستان به این تالاب سفر کنید؛ زیرا روستای کرچنگ محیطی کوهستانی دارد و در نیمه دوم سال رو به سردی می‌رود.

جاهای دیدنی  اطراف تالاب کرچنگ

از آنجایی که روستای کرچنگ فاصله کمی با قائمشهر دارد، تمامی جاهای دیدنی قائمشهر به این تالاب زیبا نزدیک است. اگر قصد رفتن به روستای کرچنگ را دارید، بهتر است با جاهای دیدنی نزدیک به آن نیز آشنا شوید تا بتوانید یک تیر و چند نشان بزنید. در ادامه با جاهای دیدنی قائمشهر آشنا شوید.

سد زمزم

عکس سد زمزم جاهای دیدنی اطراف تالاب کرچنگ قائمشهر

یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر، سد زمزم است. سد زمزم یا سد برنجستانک در حد فاصل قائمشهر به تهران (با فاصله 8 کیلومتر از قائمشهر) و در روستای برنجستانک است. طول این سد 242 متر، عرض آن 10 متر و ارتفاع آن 32 متر است. اطراف این سد محیطی جنگلی و جذاب دارد که با نام دهکده گردشگری برنجستانک شناخته می‌شود و همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

جنگل کوتنا

جنگل کوتنا از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر به تالاب کرچنگ است؛ زیرا برای رفتن به روستای کرچنگ باید از مسیر روستای کوتنا عبور کنید. چه چیزی بهتر از اینکه با یک تیر دو نشان بزنید؟ شما می‌توانید در مسیر خود از جاذبه‌های این جنگل لذت ببرید سپس مسیر خود را به سمت تالاب ادامه دهید. جنگل کوتنا به معنی کوه تنهاست و در روستایی به همین نام قرار گرفته است. به‌علاوه جاده این جنگل سرشار از شالیزارها و دشت‌های زیباست که زیبایی تصویرشان برای همیشه در ذهنتان ثبت خواهد شد.

دریاچه گل پل

عکس دریاچه گل پل جاهای دیدنی اطراف تالاب کرچنگ قائمشهر

دریاچه زیبای گل پل در جنوب شرقی قائم شهر قرار دارد. این دریاچه در احاطه جنگلی اسرارآمیز است و دارای دو حوضچه مجزاست.

پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی زیبای تلار در کنار رودخانه تلار و در ورودی غربی شهر قائمشهر قرار دارد. درختان بلند قامت و سربه‌فلک‌کشیده این پارک، قدمت دیرینه پارک جنگلی تلار را نشان می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به قائمشهر و دیدن تالاب روستای کرچنگ می‌روید، حتماً از این پارک جنگلی زیبا و آرامش وصف‌ناپذیر آن نیز استفاده کنید.

مقبره سید ابوصالح

عکس مقبره سید ابوصالح جاهای دیدنی اطراف تالاب کرچنگ قائمشهر

مقبره سید ابوصالح از معدود اماکن گردشگری تاریخی موجود در قائمشهر است. در دیوارهای بیرونی مقبره اشکال هندسی و سرو‌های تجریدی نقش بسته است و در ورودی آن نیز دری چوبی با کنده‌کاری‌هایی زیباست. تاریخ کتیبه موجود در این مقبره به سال 1324 هجری قمری است.

مسیر دسترسی تالاب کرچنگ قائمشهر

برای دسترسی به تالاب کرچنگ قائمشهر باید از مسیر روستای ساروکلا و سپس روستای کوتنا به سمت روستای کرچنگ بروید. این تالاب درست در همین روستا ودر احاطه جنگل‌ها و شالیزارها قرار دارد.

کمتر کسی هست که از زیبایی‌های شمال ایران بی‌خبر باشد؛ اما همچنان برخی از مناطق گردشگری بکر و زیبای موجود در آن ناشناخته مانده‌اند. تالاب بکر کرچنگ یکی از این مناطق است که برای عده زیادی هنوز ناشناخته است. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با این تالاب زیبا آشنا کنیم تا شما هم بتوانید از جای‌جای ایران زیبا دیدن کنید و لذت ببرید. راستی اگر شما این مکان بکر را دیده‌اید، نظرتان را با ما و سایر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

باید از طریق شهرستان قائمشهر، مسیر ارتباطی روستای سارو کلا و کوتنا به سمت تالاب کرچنگ بروید.

آب و هوای این روستا معتدل و کمی کوهستانی است.

پارک جنگلی تلار، جنگل کوتنا، دریاچه گا و بلبل، مقبره سید ابوصالح، سد زمزم

متأسفانه امکانات رفاهی این تالاب خیلی زیاد نیست و فقط در قسمت جنگلی آن امکانات محدودی برای مسافران وجود دارد.

به علت نیمه کوهستانی بودن اقلیم این منطقه، بهتر است در فصول بهار یا تابستان به این منطقه سفر کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.