دهکده گردشگری برنجستانک | اقامتی لاکچری در سوادکوه

0

گاهی وقت‌ها مناظر منطقه‌ای می‌تواند ما را برای سفر به آنجا ترغیب کند؛ اما تا حالا به این فکر کرده‌اید که در منطقه‌ای اقامتگاه‌ها آنقدر زیبا باشند که خودشان دلیلی برای سفر شوند؟ اگر چنین اقامتگاهی را در منطقه‌ای با منظره‌ای تماشایی بسازند که دیگر هم فال و هم تماشاست. امروز قرار است به یکی از این اقامتگاه‌ها سری بزنیم و از طبیعت زیبای اطراف آن لذت ببریم؛ چون دهکده گردشگری زمزم برنجستانک جایی در دل جنگل‌های هیرکانی است.

برنجستانک کجاست؟

به سمت شمال ایران که سفر کنیم، روستای برنجستانک جایی در استان مازندران، در 22کیلومتری شهرستان قائمشهر است. اگر کمی دقیق‌ترش را بخواهید، پی این روستا را باید جایی در بخش نارجستان سوادکوه بگیریم. برجستانک آنقدر خوش‌آب‌وهواست که پایتخت‌نشینان هر هفته سفری سه‌ساعته را برای رسیدن به آن به جان می‌خرند؛ پس دور از انتظار نیست که یکی از دهکده های توریستی ایران را درست در همین منطقه بنا کرده باشند.

دهکده گردشگری زمزم برنجستانک کجاست؟

در دل منطقه برنجستانک یکی از اقامتگاه های خاص در ایران را ساخته‌اند. این اقامتگاه کلبه‌های چوبی و مثلثی دارد که ماندن در آن‌ها حالتان را بهتر می‌کند. یکی از دوستان من همیشه می‌گوید، آدمی حداقل یک شب زندگی در کلبه را به خودش بدهکار است. تصور نور صبحدم که داخل اتاقی چوبی حال‌وهوایی تازه می‌پاشد، می‌تواند من را به اندازه یک سال کاری زنده نگه دارد. اگر صدای سوت کتری هم بیاید، شاید کمی بیشتر در این بخش زندگی‌ام مکث کنم؛ کمی بیشتر از یک عمر.

حتی اگر خبری از آفتاب نباشد، باز هم حس‌وحال این کلبه‌ها خوب است. صدای بارانی که روی شیروانی می‌بارد و ماندن زیر پتویی گرم، مرخصی‌گرفتن لذت‌بخشی از روزمرگی‌های زندگی است. به جای تمام روزهای بارانی که به مدرسه یا محل کار رفتید، تنبلی کنید.

آب و هوای برنجستانک سوادکوه

برنجستانک در فصل‌های گرم سال، آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد. سوادکوه در این فصل‌ها شبیه تکه‌ای از بهشت است که فرشتگان آن را به زمین آورده‌اند. هر کسی حداقل یک بار در زندگی‌اش، در این فصل باید خودش را به بهشت دعوت کند؛ البته یادتان باشد که این منطقه مرطوب هم هست که شاید برای همه خوشایند نباشد. در نیمه دوم سال این منطقه آب‌وهوایی سرد دارد. در فصل‌های سرد اگر آسمان  هم کمی دلتنگی کند، احتمالاً برف و باران برنامه‌هایتان را به هم می‌ریزد. شاید بهتر است لباس‌های گرم و برنامه‌ای منعطف را برای روزهای سرد انتخاب کنید.

تاریخچه و وجه تسمیه برنجستانک

یکی‌دوتا از اهالی می‌گویند قبل‌ترها، این منطقه به جای دهکده، شالیزاری کوچک بود که در آن برنج می‌کاشتند. کوچکی این منطقه را در «ک» تصغیرش جا داده‌اند و یاد شالیزار را هم واژه برنجستان به دوش می‌کشد. این طور می‌شود که از آن شالیزار کوچک اسم برنجستانک به یادگار مانده است. این اسم حالا اسم دیگر دهکده گردشگری زمزم است.

جاهای دیدنی برجستانک سوادکوه

دریاچه گل پل شاهی

پنج کیلومتر که از روستای برنجستانک بگذرید، جایی در میان جنگل‌های سوادکوه، دریاچه‌ای پنج‌هکتاری خانه دارد. آب این دریاچه شیرین است و پرنده‌ها هم به آن سر می‌زنند؛ اما اگر دلتان می‌خواهد در دریاچه گل شنا کنید، عمق پنج‌متری آن را از یاد نبرید. کافی است کمی به این دریاچه رسیدگی کنند تا یکی از بهترین مکان‌ها برای وقت‌گذرانی طبیعت‌گردان باشد.

اگر اهل ماهیگیری هستید و وسایلتان آماده است، چند ساعتی کنار دریاچه بنشینید و از صدای آرامش‌بخش طبیعت لذت ببرید؛ اما چرا به این دریاچه شاهی می‌گویند؟ قبل از سال 57 اسم قائم‌شهر، شاهی بود. بعد از سال 57 اسم این شهر تغییر کرد؛ اما اسم این دریاچه همانی که بود، ماند.

سد برنجستانک (سد زمزم)

این روزها ممکن است با شنیدن اسم سد، به جای کشاورزی و آبادانی به خشکسالی فکر کنید؛ اما این سد را در دل منطقه حفاظت‌شده و جنگلی انجیل‌سی و خیبوس ساخته‌اند تا کمک‌حال کشاورزان منطقه باشد. سد برنجستانک سوادکوه را روی رود تیچون ساخته‌اند و ۸کیلومتری با روستای برنجک فاصله دارد. اگر اسمی از سد زمزم برنجستانک را هم شنیده‌اید، آن هم اسم دیگر همین سد است. از آنجایی که این سد خاکی را روی رودخانه‌ای در دل جنگل ساخته‌اند، منظره‌ای تماشایی دارد؛ پس این منظره را از چند زاویه طلایی قاب کنید و با خودتان به خانه ببرید. این منظره تابلویی ارزشمند برای خانه‌اتان می‌شود.

هفت آبشار

هفت آبشار از زیبایی‌های اطراف دهکده گردشگری زمزم برنجستانک و از جاهای دیدنی قائمشهر است. این هفت آبشار با بلندای متفاوت شبیه پلکانی روی هم این زیبایی را تصویر کرده‌اند. هر هفت آبشار در کنار هم بلندایی 9متری دارند که در قاب دوربینتان خوش می‌نشینند. حالا اگر مراتع اطراف و جنگل لفور هم به تصویرتان اضافه کنید، دیگر چیزی از تابلوهای نقاش معروف، بابراس کم ندارد. یادتان هست که چطور با قلمویش جادو می‌کرد؟ حالا نوبت شات‌های جادویی شماست. این عکس‌ها می‌توانند شاهکار شما در مجلات گردشگری باشند. اگر هم اهل شنا هستید، در حوضچه هفت آبشار برنجستانک سوادکوه کمی آب‌تنی کنید. با این کار خستگی یک سال کاری از تنتان در می‌رود.

جنگل و مرداب قادیکلا در برنجستانک

در مرکز دهستان علی آباد از توابع شهرستان قائمشهر، قادیکلای بزرگ وجود دارد. روستای ۲کیلومتری قادیکلا در جنگل‌هایی به وسعت 15 کیلومتر محسور است. اگر مساحت این جنگل‌ها را هم به روستا اضافه کنیم، این روستا از بزرگ‌ترین روستاهای قائمشهر می‌شود. تصور چنین منظره‌ای احتمالاً آثار سینمایی با لانگ‌شات‌هایی کم‌نظیر از طبیعت را به یادتان می‌آورد. منتظر نباشید تا جهان را از لنز دوربین دیگران ببینید، سفر کنید و قاب خودتان را بسازید.

در همین حوالی روستای برنجستانک، جایی که کشتزارها و باغ‌ها به آخر می‌رسند، در ابتدای مسیر جنگل، مردابی وجود دارد. زیبایی این مرداب احتمالاً شما را به یاد دریاچه نقره‌ای داستان‌های آنه‌شرلی بیندازد. کمی در کنار مرداب بنشینید و از صدای سکوت جهان لذت ببرید. درخت‌های اطراف مرداب، پاهایشان در آب و سرهایشان در آسمان است. شاید بد نباشد که از لنز دوربینتان به آسمان نگاه کنید. اگر هم نقاشی سرگرمی شماست، حتماً وسایلتان را تا کنار مرداب با خودتان ببرید. تصویر نور رقصان روی آّب که جشن نیلوفرهای آبی را رونق می‌دهد، در بوم نقاشی‌تان اثری تماشایی می‌شود.

این مرداب برای کمپینگ هم مناسب است؛ پس نگران گذر زمان نباشید. اینجا جهان با ثانیه‌های شما در گذر است.

منطقه حفاظت‌شده خیبوس

این منطقه محافظت‌شده 3471هکتاری، کاملاً جنگلی است. جنگل‌های منطقه خیبوس، بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است. امکان دارد که به شمال سفر کنید و سری به این جنگل‌ها نزنید؟ رودخانه توجی از دل منطقه خیبوس می‌گذرد و آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. اگر تجهیزات حرفه‌ای عکاسی دارید، این منطقه انتخاب خوبی برای محک‌زدن مهارت عکاسی از طبیعت است. اگر کمی خوش‌شانس باشید، احتمالاً روباه، پلنگ، مارال، خرس قهوه‌ای یا سنجاقکی را با لنز دوربینتان شکار می‌کنید. خوش‌شانس هستید؟

تفریحات برنجستانک سوادکوه

کمپینگ

دهکده گردشگری زمزم برنجستانک، اقامتگاه زیبایی است که نیازی به چادر و کمپ ندارد؛ اما اگر اهل کمپینگ باشید، هیچ اقامتگاهی نمی‌تواند به‌اندازه چادرزدن و چای هیزمی بعد از آن برایتان لذت‌بخش باشد. اگر وسایلتان مهیاست، نقطه‌ای زیبا در کنار دریاچه پیدا کنید و بساط چایتان را راه بیندازید؛ اما حواستان به آتش باشد، برنجستانک منطقه‌ای جنگلی است و باید با احتیاط آتش روشن کنید. حتماً جهت باد را هم در نظر بگیرید. ممکن است کمپ خودتان در کنار کتری روی هیزم بهترین تصویری باشد که می‌توانید از این سفر قاب بگیرید.

خیلی از گردشگرها با دوستان و خانواده در این منطقه چادر می‌زنند که این لذت تفریح را چندبرابر می‌کند؛ اما اگر کودکان را همراه خودتان برده‌اید، حتماً در کنار دریاچه مراقبشان باشید.

عکاسی در دهکده گردشگری زمزم برنجستانک

چه حرفه‌ای و چه آماتور باشید، چند شات از طبیعت زیبای این منطقه حتماً شما را سر ذوق می‌آورد. از سرگرمی که فراتر برویم، ماندگاری همیشه دغدغه‌ای برای بشر بوده است؛ پس چرا با تکنولوژی خاطرات دوست‌داشتنی‌مان را ماندگار نکنیم؟ عکسی از کلبه‌های چوبی دهکده گردشگری برنجستانک، می‌تواند کارت پستال شخصی شما باشد. شاید هم بتوانید زیبایی عکس‌های این منطقه را در نشنال جئوگرافی ثبت کنید. سرتان را بالا بگیرید و به آسمان نگاهی بیندازید. نورهایی که از لای شاخ‌وبرگ درختان داخل می‌زند، احتمالاً زیباترین جلوه نور برای عکس‌هایی هنری هستند.

ماهیگیری

 

دریاچه سد زمزم مأمن آبزیان است؛ پس اگر وسایل ماهیگیری دارید و این تفریح از علاقه‌مندی‌های شماست، خیلی راحت می‌توانید قلابتان را در آب بیندازید. درس اول این تفریح صبر و انتطار است که با منظره‌ای که پیش روی شماست، ساده‌ترین کار دنیا می‌شود. پاهایتان را در آب بگذارید، خنکای آب خستگی را از روحتان می‌گیرد. در مدت ماهیگیری می‌توانید آسمان را هم تماشا کنید و از دیدن آسمانی تمیز و ابرهای پنبه‌ای لذت ببرید. آسمان‌نگری هم از تفریح‌هایی است که آرامش را به روح برمی‌گرداند. کمی بیشتر روی جهان هستی تمرکز کنید.

قایق سواری

در دریاچه سد برنجستانک سوادکوه، امکانات قایق‌سواری فراهم است. خیلی راحت می‌توانید قایقی اجاره کنید و دلی به آب بزنید. این قایق‌ها پدالی هستند؛ پس بهتر است که پاهای قوی‌ داشته باشید. قایق‌ها هم چهارنفره هستند؛ اما اگر تعدادتان بیشتر است، نگران نباشید. می‌توانید قایق‌های بیشتری اجاره کنید و رقابتی دوستانه راه بیندازید. از هیچ فرصتی برای شادی نگذرید؛ به‌ویژه اگر با دوستانتان هستید؛ اما همچنان توصیه این است که اگر کودکان با شما هستند، به‌طور ویژه‌ای مراقبشان باشید.

سوارکاری در دهکده گردشگری برنجستانک سوادکوه

دهکده گردشگری زمزم برنجستانک باشگاه سوارکاری دارد. در این باشگاه اسب‌های با نژادهای مختلف نگهداری می‌شوند. می‌توانید اسبی که به دلتان نشست، انتخاب کنید و سوارکاری را تجربه کنید. اگر هم سوارکاری بلد نیستید، در این باشگاه بخش آموزش هم وجود دارد، می‌توانید امتحان کنید. احتمالاً به اندازه دورزدن در محوطه کوچک باشگاه، از پسش برمی‌آیید. اگر هم به‌طور کلی از اسب‌سواری می‌ترسید، تماشای این حیوانات نجیب هم سرگرمی مفرحی است. کودکانی که همراهتان هستند، حتماً از این بخش سوار استقبال می‌کنند. این سفر را برای خودتان و آن‌ها لذت‌بخش کنید. فقط حواستان باشد که بدون هماهنگی به اسب‌ها غذا ندهید، ممکن است برایشان مضر باشد. اسب‌ها هم مثل انسان‌ها ممکن است پرهیزهای غذایی یا حساسیت داشته باشند. این موضوع را با کودکان هم در میان بگذارید.

بهترین زمان برای سفر به برنجستانک

تابستان به‌خاطر تعطیلی مدارس، بهترین زمان برای گشت‌وگذار خانواده‌هاست؛ اما برنجستانک در تابستان گرم و شرجی است و رطوبت ممکن است برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد. اگر رخت‌خواب‌های سرد و مرطوب و لباس‌های چسبیده به تنتان برایتان تحمل‌ناپذیر است، تابستان را برای این سفر انتخاب نکنید؛ اما از طرفی دیگر در این فصل، چون گردشگران کمتری این منطقه را انتخاب می‌کنند، همه‌چیز ارزان‌تر است. قیمت غذاها در رستوران، بلیط جاذبه های گردشگری سوادکوه و هزینه اقامت در تابستان کمتر است؛ پس می‌توانید به‌صرفه‌تر سفر کنید.

با تغییر اقلیم، هرساله آب‌وهوای متفاوتی را در بغضی مناطق تجربه می‌کنیم. گاهی برف آن‌قدر سنگین می‌بارد که نمی‌شود از خانه بیرون آمد و گاهی فقط سرمایی خشک منطقه را در برمی‌گیرد؛ پس برای این یکی باید گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید یا در زمستان، سفر به مناطق شمالی را فراموش کنید.

بهار بهترین فصلی است که می‌توانید به دهکده گردشگری زمزم برنجستانک سفر کنید. اگر دقیق‌ترش را بخواهید، اردیبهشت بهترین زمان سفر به برنجستانک سوادکوه است. در اردیبهشت سوادکوه بهشتی زمینی می‌شود که آن را برای مدتی به زمین هدیه داده‌اند. گاهی فکر می‌کنم که خدا، طبیعت را به قلموی بابراس می‌سپارد.

اگر جنگلی را در پاییز تصور کنید، قبل از خواندن خط‌های بعدی، برنجستانک سوادکوه را در برنامه سفر پاییزتان می‌گذارید. رنگ‌های شاد و گرم در گیردار سرما جشنی است که کادر دوربینتان را آذین می‌بندد. پادشاه فصل‌ها، پاییز حتماً زیبایی‌هایی باورنکردنی برایتان تدارک می‌بیند.

اقامت در دهکده گردشگری زمزم برنجستانک

اقامتگاه‌های برنجستانک از زیباترین اقامتگاه های توریستی ایران است. هر فصلی را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید، امکانات این اقامتگاه‌ها راحتی و آرامشتان را تضمین می‌کنند. اقامتگاه‌های برنجستانک سوادکوه تخت، سیستم گرمایشی و اسپلیت دارند. اگر می‌خواهید دوشی بگیرید و خستگی سفر را از تنتان به در کنید، اقامتگاه‌ها حمام و سرویس ایرانی دارند.

اگر شما هم از افرادی هستید که شمال را با جوجه‌اش دوست دارند، بعضی از اقامتگاه‌ها باربیکیو هم دارند؛ پس آستینی بالا بزنید و غذای محبوبتان را حاضر کنید. بی‌شک شما هم دوست دارید که شادی لحظه‌هایتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، اینترنت به این منطقه رسیده است. می‌توانید اقامتگاهی را انتخاب کنید که اینترنت هم دارد.

هزینه‌ها معمولاً در روزهای مختلف سال متفاوت هستند و به‌خاطر شرایط اقتصادی هم نمی‌شود روی قیمتی ثابت حساب کرد؛ اما آخرین بار هزینه یک شب اقامت در اقامتگاه‌های دهکده گردشگری زمزم برنجستانک حدود 600 تا 800هزار تومان بود. شاید بهتر است موقع سفر دوباره قیمت‌ها را چک کنید.

مسیر دسترسی به برنجستانک سوادکوه

اگر از تهران عازم سفر به دهکده گردشگری برنجستانک هستید، باید در جاده فیروزکوه به سمت شمال برانید. شیرگاه را پشت سر بگذارید و بعد از ۷ کیلومتر، سمت راست جاده تابلویی شما را راهنمایی می‌کند. روی تابلو عبارت برنجستانک و شهرک صنعتی بشل را می‌بینید. ۱۰کیلومتری را که از جاده آسفالته بروید، به دو راهی می‌رسید. سمت راست این دوراهی به سد زمزم برنجستانک و سمت چپ به جنگل می‌رسد. مسیر سد را در پیش بگیرید.

تکنولوژی را فراموش نکنید، خیلی راحت می‌توانید از گوگل‌مپ یا برنامه‌های مسیریابی استفاده کنید؛ البته این برنامه‌ها در نقاطی دورتر از شهرها ممکن است چندان دقیق نباشد، پس شاید بد نباشد که از محلی‌ها هم کمک بگیرید. آن‌ها همیشه با مهربانی راهنمایی‌تان می‌کنند.

سخاوتمندانه دقایقتان را به ره بال آسمان سپردید تا دست‌دردست هم به دهکده گردشگری زمزم برنجستانک در سوادکوه سری بزنیم. اگر تجربه‌ای از سفر به این دهکده دارید، در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید، راهگشاست. تجربه شما حتماً به دیگران کمک می‌کند تا سفر بهتری داشته باشند.

استان مازندران، ۲۲ کیلومتری قائم‌شهر، سوادکوه، بخش نارنجستان، دهکده توریستی برنجستانک.

دریاچه گل پل شاهی، سد زمزم برنجستانک، هفت آبشار، منطقه محافظت‌شده خیبوس، جنگل و مرداب قاردیکلا.

عکاسی، ماهیگیری، کمپینگ، سوارکاری، قایق‌سواری، شنا

فصل بهار به‌ویژه ماه اردیبهشت. فصل پاییز هم به‌خاطر طبیعت هزاررنگ منطقه، پرطرفدار است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.