راهنمای سفر قائمشهر | دیاری کهن، بارانی و سرسبز

2

یکی از شهرهای سرسیز شمال در مازندران که می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب و زیبای سفر محسوب شود، قائم شهر است. جاهای دیدنی قائمشهر و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن تا حدی است که هر سال هزاران مسافر و گردشگر را به خود جذب می‌کند. ما نیز در ره بال آسمان قصد داریم چند دقیقه‌ای در این شهر گردش کنیم و درباره زیبایی‌های آن برایتان بگوییم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

قائمشهر کجاست؟

بعید است کسی اهل سیروسفر به شمال ایران باشد و نداند قائمشهر کجاست. این شهر یکی از شهرهای استان مازندران است. در شمال قائمشهر، شهر جویبار، جنوب آن سوادکوه، شرق آن ساری و غرب آن نیز شهرستان بابل قرار گرفته است. از نام‌های قدیمی این شهر می‌توان به «چمنو» اشاره کرد که از ترکیبب دو واژه «چمن» و «او به معنی آب» تشکیل شده است. به گواهی کتاب‌های تاریخی، پلی که روی رود شهر چمنو بوده، به دست پادشاه طبرستان تعمیر شده است.

تصاویر قائمشهر

ابن اسفندیار هم در کتاب خود از این نام یاد کرده است. جالب است بدانید هم‌اکنون محله‌ای با نام چمنو در قائمشهر وجود دارد. قائمشهر که نام‌های قدیمی آن «عشق آباد» و «قصر شیرین» بوده، از به‌هم‌پیوستن هفت محله با نام «علی آباد» شکل گرفت و در سال ۱۳۱۴ با عنوان «شاهی» نام‌گذاری شد. نام‌گذاری این شهر با عنوان «قائمشهر» به بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ برمی‌گردد. از شهرهای مختلفی در قائمشهر ساکن هستند که از بین آن‌ها می‌توان به گرمساری‌ها، سمنانی‌ها، شهمیرزادی‌ها، سوادکوهی‌ها و ساکنان بومی اشاره کرد. مردم این منطقه علاوه بر زبان فارسی به زبان مازندرانی هم صحبت می‌کنند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین فصل سفر به قائمشهر | بهار و تابستان دل‌انگیز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

قائمشهر با کوه و دریا محاصره شده است و این یعنی همیشه آب‌وهوای مرطوبی دارد و بارندگی در این نقطه از جغرافیای ایران زیاد است. البته بخش‌های جنوبی این منطقه به خاطر داشتن پوشش کوهپایه‌ای آب‌وهوای سردتری دارند و در فصل زمستان شاهد برف بیشتری در این مناطق هستیم.

طبیعت قائمشهر | زیبای بارانی

مگر می‌شود جایی باران و رطوبت کافی باشد و طبیعتش از سبزی و طراوت چیزی کم داشته باشد؟ البته هر چه به سمت قسمت کوهپایه‌ای پیش برویم، رطوبت کمتر می‌شود و مراتع جایگزین جنگل‌های نقاط شمالی می‌شوند. قائمشهر فصل بدون رطوبت ندارد؛ چراکه در یک جلگه قرار گرفته است. این منطقه پوشش جنگلی هیرکانی دارد و بعضی از مناطق آن جزء مناطق حفاظت‌شده هستند.

پارک جنگلی تلار و جنگل خیبوس و انجیل سی، از جمله جنگل‌های این شهر هستند. جنگل اوجی تالار جزو جنگل‌های طبیعی باقی‌مانده از مازندران کهن است که در مسیر بابل به قائمشهر قرار گرفته است. بیشتر درختان تشکیل‌دهنده پوشش گیاهی این جنگل، توسکا هستند.

پوشش جانوری | گونه‌های باارزشی از حیوانات

به‌علت پوشش گیاهی مناسب و جنگل‌های بکر، گونه‌های جانوری با ارزشی هم در این منطقه زندگی می‌کنند. مهم‌ترین انواع جانوری منطقه عبارت‌اند از مارآبی، لوسی مار، کبوتر جنگلی، سنجابک درختی، رودک، روباه معمولی، شغال، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال یا گوزن قرمز، توکا و شوکا که نوعی گوزن کوچک است.

جاهای دیدنی قائمشهر | طبیعت بی‌نظیر

از جاذبه های طبیعی و دیدنی قائمشهر، می‌توان به چشمه معدنی هزارون، منطقه حفاظت شده خیبوس، آب بندان ساروکلا، منطقه حفاظت شده شیرگاه، تالاب کرچنگ قائمشهر و سد زمزم اشاره کرد.

  • چشمه معدنی هزارون

چشمه معدنی هزارون قائمشهر

اگر می‌خواهید از چشمه معدنی هزارون بازدید کنید به سمت جاده فرعی بروید که از آزادراه شمال تهران انشعاب پیدا می‌کند. وجود درختان زیبا و بلند و یک آبشار در این ناحیه باعث شده که در فصل‌های گرم سال گردشگران بسیاری به این نقطه از استان مازندران سفر کنند. البته فقط زیبایی این چشمه باعث جذب گردشگر نمی‌شود؛ بلکه آب چشمه به خاطر داشتن مواد و املاح معدنی برای بهبود بیماری‌های استخوانی و پوستی مناسب است.

  • منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل

در فاصله بین مناطق باغ کوه و جنگل‌های جنوبی قائمشهر منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل قرار دارد. این منطقه هم به لحاظ پوشش گیاهی و هم پوشش جانوری، منطقه‌ای غنی است. از درختانی که در این منطقه رشد می‌کنند می‌توان به ممرز، توسکا و نمدار اشاره کرد.

  • آب بندان ساروکلا

آب بندان ساروکلا شامل دریاچه‌ای مصنوعی و منطقه‌ای سرسبز است. این بنا در شرق روستای کوهساران قرار گرفته است و جزو جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی قائمشهر محسوب می‌شود. هدف اصلی از ایجاد این آب بند، آبیاری شالیزارهای مجاور و پرورش ماهی بوده است.

  • تالاب کرچنگ

از تالاب‌های زیبای استان مازندران و شهرستان قائمشهر، تالاب کرچنگ است. این منطقه از یک طرف به شالیزارهای کشاورزی و از طرف دیگر به جنگل می‌رسد. برای سفر به این نقطه باید از قائمشهر به سمت روستای ساروکلا حرکت کنید.

  • منطقه حفاظت شده شیرگاه

در مسیر تهران به قائمشهر منطقه حفاظت شده شیرگاه قرار دارد و مکانی زیباست که در دهه هفتاد تأسیس شده است.

  • سد زمزم

سد زمزم قائمشهر

سد زمزم از نوع سدهای خاکی است و در مسیر قائمشهر تهران قرار دارد. فضای پوشیده از درختان، این منطقه را به مکانی زیبا و مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است، ضمن اینکه این سد در حریم منطقه جنگلی خیبوس قرار دارد.

تاریخچه | قائمشهر در گذر تاریخ

وجود تپه‌های کهن در قائمشهر، نشانی از قدمت این منطقه دارد. از این تپه‌ها می‌توان گردکوه از عصر آهن و تپه طالقانی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد را نام برد. دلاواله، جهانگرد ایتالیایی، در زمان صفویان به مازندران هم سفر کرده و در سفرنامه‌اش به ویژگی‌های قائمشهر و مردمش اشاره کرده است. وی اهمیت این شهر و کل استان مازندران نزد شاه عباس را به دلیل ویژگی جغرافیایی آن می‌داند که در برابر دشمن نفوذ‌ناپذیر است. ناصرالدین شاه هم در سفرنامه‌اش به استان مازندران از این شهر یاد کرده است. در زمان رضا شاه هم کارخانه نساجی مازندران در این شهر افتتاح شد.

جاذبه های تاریخی قائمشهر | یادگاری از نیاکان

قائمشهر به دلیل سابقه بلند تاریخی دارای جاذبه‌های تاریخی دیدنی بسیاری است که از میان آن‌ها می‌توان به پل بالاتجن، تپه باستانی گردکوه، پل خرماکلا، پل آجری بالاجنید لاک‌پل و پل افراکتی اشاره کرد.

  • پل بالاتجن

پل بالاتجن در روستای استرآباد ساخته شده و از آثار دوره قاجاریه است. لازم به توضیح است که این بنا در زمره آثار ملی ثبت شده است.

  • پل خرما کلا

پل خرما کلا با آجر در روستای خرما کلا ساخته شده و مربوط به دوران صفویه است، ضمن اینکه این بنا در زمره آثار ملی نیز ثبت شده است.

  • پل آجری بالاجنید لاک پل

پل آجری بالاجنید لاک پل مربوط به دوره قاجار و در روستایی با نام خودش قرار دارد.

  • پل افراکتی

پل افراکتی در دوران قاجار ساخته شده و در روستای پایین افراکتی قرار دارد.

  • تپه باستانی گردکوه

تپه باستانی گردکوه در قائمشهر

تپه باستانی گردکوه دربرگیرنده سه تپه است که قدمت آن‌ها را مربوط به عصر آهن می‌دانند. این تپه در جنوب شرقی قائمشهر واقع شده و گورستانی باستانی در آن کشف شده است.

  • مقبره سید ابوصالح

مقبره سید ابوصالح از اماکن مذهبی قائمشهر است و بنایی ساخته شده از جنس آجر دارد. نمای بیرونی این بنا از گچ و نقوش هندسی شکل گرفته است و در ورودی آن هم کنده‌کاری‌هایی دارد که نشان‌دهنده بانی ساخت آن و در ضمن نجار این بناست. در میانه این مقبره ضریحی چوبی وجود دارد که روی آن کتیبه‌ای با آیات و احادیث و نام بانی حک شده است.

غذاهای قائمشهر | خوشمزه و لذیذ

قائمشهر مثل بقیه شهرهای استان مازندران غذاهایی سنتی دارد که طعم مخصوص و دل‌چسب خاص خود را دارند. استفاده از شکر سرخ و رب انار طعم خوبی به این غذاها می‌دهد. ناز خاتون، ته چین، خورش مرغ ترش، مرغ شکم‌پر، آش‌کدو، آش دوغ، آش گزنه، باقلا پلو و ماهی شکم پر از معروف ترین غذاهای قائمشهر هستند.

سوغات قائمشهر | یادگاری‌های سفر

سوغات قائمشهر شامل انواع شیرینی، ترشی، مربا، میوه و صنایع چوبی می‌شود. کوماج، نان محلی، سوهان کنجد و برنجک از این شیرینی‌ها هستند. شربت‌های بهار نارنج، آلبالو و انار همچنین مرباهای آلبالو، انجیر، هویج و بالنگ از دیگر سوغات قائمشهر است. میوه‌های خوشمزه‌ای مثل انواع مرکبات، خرمالو، تمشک، گوجه سبز و صنایع چوبی مانند مبل، گونی‌بافی، انواع پارچه و… را هم می‌توان از مغازه‌های این شهر یا بازار به‌عنوان سوغات تهیه کرد

اقامت در قائمشهر | تجربه شب و روزی متفاوت

برای اقامت در شهرهای ساحلی ایران همیشه گزینه‌های خوب و مناسب با قیمت‌های مختلف وجود دارد. از هتل‌های لوکس گرفته تا خانه‌های افراد محلی شهر، هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند. در قائمشهر هم می‌توانید از هتل ماسوله یا هتل مازون استفاده کنید.

رستوران در قائمشهر | شکم‌گردی در شمال ایران

رستوران‌ها و فست‌فودهای بی‌شماری در قائمشهر هستند که هر کدام کیفیت و قیمت متفاوتی دارند. در این بخش به معرفی چندتای آن‌ها می‌پردازیم که مشتری‌های مختلف از آن راضی بوده و بهشان رأی داده‌اند. کافه دانژه با محوریت فست فود و در سه وعده صبحانه و ناهار و شام خدمات‌رسانی دارد. آش مادربزرگ هم یک رستوران ایرانی است که علاوه بر غذاهای سنتی انواع آش و حلیم هم سرو می کند و مسافران متعددی هم به کیفیت آن رأی داده‌اند. این رستوران هم برای هر سه وعده غذایی، پیشنهادهای خوبی دارد.

ساندویچی سید داوود هم فقط برای ناهار و شام ساندویچ‌های خوشمزه عرضه می‌کند. رستوران ایرانی آرین به مراکز خرید و بازار نزدیک است و برای صرف آبمیوه و بستنی هم می‌توان به آن مراجعه کرد. رستوران و فست فود آوینا برای خانواده‌هایی مناسب است که هر کدام سلیقه غذایی متفاوتی دارند. در این رستوران می‌توانید غذاهای سنتی و فست فود را همزمان سفارش دهید.

مراکز خرید قائمشهر | لذت بازارگردی

برای خرید در قائمشهر می‌توانید به مجتمع تجاری میلاد نور، مجتمع تجاری نگین شمال، پاساژ بزرگ ناصر، فروشگاه بچه‌گانه هپی لند و غیره مراجعه کنید.

مسیرهای دسترسی به قائمشهر | سفر به شهر بارانی

  • مسیر جاده ای

جاده‌های آسفالتی که قائمشهر را به تهران متصل می‌کنند، از فیروزکوه می‌گذرند و جزو پُرترافیک‌ترین راه‌های ارتباطی کشور هستند، ضمن اینکه قائمشهر از طریق آمل نیز به تهران ارتباط دارد.

  • راه آهن

راه آهن سراسری کشور از این شهر می‌گذرد و تا گرگان امتداد پیدا می‌کند. نکته جالب درباره خط راه‌آهن عبوری از این شهر، ساخت آن به‌عنوان اولین راه آهن نوین ایران از این شهر تا بندرترکمن در زمان رضا شاه بوده است.

امیدوارم در سفر مجازی به قائمشهر به شما خوش گذشته باشد. کم‌کم باید از این شهر و زیبایی‌هایش خداحافظی کنیم و به دنیای واقی‌ برگردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یک روز هم که شده برای بازدید از جاهای دیدنی قائمشهر برنامه‌ریزی کنید. به شما قول می‌دهیم خاطرات خوشی از این سفر برایتان باقی بماند که مرور آن تا مدت‌ها شما را سرحال بیاورد. دوست دارید مقصد گردشگری بعدی ره بال اسمان کجا باشد؟ برایمان در بخش نظرتان بنویسید.

۱. بهترین فصل سفر به قائمشهر چه زمانی است؟

قائمشهر در بیشتر فصل‌های سال بارانی است| ولی بهار و تابستان وقت بهترین برای سفر به این شهر است.

۲. جاهای دیدنی قائمشهر کدامند؟

از جاذبه های طبیعی و دیدنی قائمشهر، می‌توان به چشمه معدنی هزارون، منطقه حفاظت شده خیبوس، آب بندان ساروکلا، منطقه حفاظت شده شیرگاه، تالاب کرچنگ و سد زمزم اشاره کرد.

۳. برای اقامت در قائمشهر به کجا برویم؟

هتل ماسوله و هتل مازون در کنار سوئیت‌های دیگر از جمله گزینه‌های اقامتی قائمشهر هستند.

۴. بهترین رستوران‌های قائمشهر کدامند؟

مسافران و مشتریان از کافه دانژه، آش مادریزرگ، ساندویچی سید داوود، رستوران ایرانی آرین، رستوران و فست فود آوینا در قائمشهر، رضایت بیشتری داشته‌اند.

۵. سوغات قائمشهر چیست؟

سوغات قائمشهر شامل انواع شیرینی، ترشی، مربا، میوه و صنایع چوبی می‌شود.

استان مازندران

2 نظرات
  1. رها می گوید

    چقدر تالاب خرچنگ زیباست. اگر گذرم به قائمشهر بخوره حتما سری به این تالاب میزنم. از غذاهای خوشمزه شمالی هم که نمیشه گذشت!

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.