پارک جنگلی سیاهداران | از زیبا‌ترین پارک های جنگلی ایران

0

گیلانِ همیشه سبز از مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری ایرانِ زیباست. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع‌به شهر‌ها، روستا‌ها و جاذبه‌های گردشگری گوشه‌گوشه این استان سخن گفته‌ایم. این بار مقصود نوشته ما وصف شکوه و جمال پارک جنگلی سیاهداران تالش است. این جنگل با درختان انبوه و سر‌به‌فلک‌کشیده خود، همچون نگینی زمردین در شمال ایران می‌درخشد و به لطف دارا بودن امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذاب، در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. از‌این‌رو اگر عاشق جنگل‌های غنی و گشت‌و‌گذار ر طبیعت هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با یکی از دلربا‌ترین جنگل‌های ایران آشنا شوید. 

پارک جنگلی سیاه داران کجاست؟‌

عکس پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سر‌سبز و انبوه سیاهداران، از زیبا‌ترین پارک های جنگلی ایران است که در جوار روستایی با همین نام در شمال ایران، جای خوش کرده است. روستای سیاهداران در ۴‌کیلومتری جنوب غربی شهر تالش، واقع در استان گیلان قرار دارد. 

معرفی پارک جنگلی سیاهداران | جنگلی انبوه به‌سان تکه‌ای از بهشت 

پارک جنگلی سیاه داران را می‌توان به‌عنوان یکی از دلربا‌ترین و سر‌سبز‌ترین جنگل های ایران معرفی کرد. این پارک با درختان انبوه و سر‌به‌فلک‌کشیده خود، در گذشته‌ای نه‌چندان دور، مکانی بکر و نا‌آشنا بود. پس از آن ییلاق‌نشینان مهمان طبیعت زیبای این منطقه شدند و آن را «سیاهداران» نا‌میدند. در گویش مردمان تالش، «دار» به معنای درخت بوده و «سیاهداران» به معنای «درختان سیاه» است. با ایجاد روستایی در با همین نام در سیاهداران و گسترش گردشگری در شمال ایران این منطقه به پارکی جنگلی تبدیل شد. اکنون پارک سیاه داران جزو مهم‌ترین قطب‌های گردشگری شهر سر‌سبز و زیبای تالش شمرده می‌شود. 

عکس طبیعت بی‌نظیر و پوشش گیاهی پارک جنگلی سیاهداران

طبیعت بی‌نظیر و پوشش گیاهی غنی این جنگل هر‌کسی را شیفته و حیران خود می‌کند. عمده پوشش گیاهی جنگل سیاهداران از گیاهان و درختانی همچون شمشاد، ممرز، آزاد، بلوط، انجیل و راش جراحان تشکیل شده است. حضور در طبیعت دلکش این بهشت دلربا، احساس شادی، نشاط و سرزندگی را به تن و روح شما تزریق می‌کند. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، لذت گشت‌و‌گذار در این جنگل مسحور‌کننده و تماشای مناظر بکر و بی‌نظیر آن را از دست ندهید. 

  • علت نامگذاری روستای سیاهداران

در گذشته در منطقه کنونی روستای سیاهداران و جنگل‌های اطراف آن که اکنون بخشی از آن‌ها با عنوان «پارک جنگلی سیاه داران» شناخته می‌شود، مملوء از درختان سیاه آزاد و بلوط بود؛ به همین سبب این بهشت خرم، «سیاهداران» نام گرفت. 

جاذبه‌های گردشگری پارک جنگلی سیاه داران | تجربه‌هایی لذتبخش و پر‌هیجان 

گوشه‌گوشه پارک جنگلی سیاهداران مملوء از شگفتی و زیبایی است. در این بهشت دلربا چندین جاذبه گردشگری نیز وجود دارند که جذابیت آن را برای گردشگران دو‌چندان کرده‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پارک جنگلی سیاه داران را معرفی کرده‌ایم: 

  • سورتمه ریلی تالش 

در پارک جنگلی سیاهداران، سورتمه‌ای ریلی وجود دارد که از میان انبوه درختان این پارک می‌گذرد و مناظری خیره‌کننده از طبیعت دلکش اطراف و شهر تالش را به نمایش می‌گذارد. سورتمه ریلی تالش از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. امنیت این سورتمه ریلی بسیار زیاد بوده و شما می‌توانید با خیال آسوده از سواری با آن بر‌فراز جنگل‌های دلکش و سر‌سبز و تماشای مناظری کم‌نظیر و زیبا لذت ببرید. 

شماره تماس۰۱۳۴۴۲۲۶۷۷۵
قیمت بلیط یک‌نفره۳۰ هزار تومان
قیمت بلیط دو‌نفره۴۰ هزار تومان (برای استفاده از سورتمه دو‌نفره وزن دو نفر در مجموع باید کمتر از ۱۲۰ کیلوگرم باشد.)
ساعات کاریدر بهار و تابستان، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ و در پاییز و زمستان، هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ 
  • حیات وحشی شگفت‌انگیز

عکس حیات وحشی شگفت‌انگیز پارک جنگلی سیاهداران

حیات وحش منطقه پارک جنگلی سیاه داران تالش بسیار غنی و جذاب است. بخشی از این جنگل نیز برای محافظت از زیستگاه حیات وحش منطقه، فنس‌کشی شده است. در این بخش چند قلاده گوزن مارال و چندین آهو وجود دارند که شما می‌توانید از پشت فنس‌ها از آن‌ها بازدید کنید. همچنین بخشی از مسیر سورتمه ریلی تالش نیز از بالای بخش محافظت‌شده گوزن‌ها و آهوان می‌گذرد؛ از‌این‌رو شما می‌توانید حین سورتمه‌سواری نیز از تماشای این مخلوقات زیبا لذت ببرید. 

نکته: لطفاً هنگام بازدید از آهوها و گوزن‌های این جنگل، به آن‌ها غذا ندهید؛ چرا‌که این کار ممکن است به آن‌ها آسیب برساند. 
  • بام تالش

عکس بام تالش پارک جنگلی سیاهداران

گفتنی است که بخشی از پارک جنگلی سیاهداران به بام تالش شهرت دارد. در این بخش امکان تماشای مناظری وسیع و خیره‌کننده از شهر زیبای تالش و طبیعت دلکش اطراف آن وجود دارد. منظره غروب آفتاب و شب‌های این منطقه بسیار تماشایی و رؤیایی است؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم لذت حضور در بام تالش و تماشای مناظر مسحور‌کننده آن، به‌هنگام غروب و شب را از دست ندهید. 

امکانات رفاهی پارک جنگلی سیاهداران | فضایی راحت برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی

در پارک جنگلی تالش امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است. از جمله امکانات رفاهی موجود در این پارک جنگلی می‌توان به سرویس بهداشتی، رستوران، پارکینگ و چندین آلاچیق اشاره کرد. 

  • اقامتگاه‌های نزدیک به پارک جنگلی سیاهداران 

در نزدیکی پارک جنگلی سیاهداران، اقامتگاه‌های متنوعی برای اسکان گردشگران وجود دارند که به بهترین شکل از میهمانان خود میزبانی می‌کنند. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی خوش‌قدم در فاصله ۲۲‌کیلومتری شمال پارک سیاهداران، اقامتگاه سنتی کلبه‌ تالش در روستای سراگاه و اقامتگاه بوم‌گردی بام‌های سفالی تالش اشاره کرد. کلبه‌های ییلاقی در ییلاق سوباتان نیز از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های این منطقه هستند اما فاصله آن‌ها با جنگل سياهداران کمی زیاد است. این کلبه‌های ییلاقی در فاصله ۷۳‌کیلومتری جنگل قرار دارند و برای دسترسی به آن‌ها از جنگل سياهداران، باید حدود ۲ ساعت رانندگی کنید. 

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی سیاه داران | تجربه‌ای دلپذیر با انتخاب زمانی مناسب

لذت سفر و گشت‌و‌گذار در طبیعت هنگامی به اوج خود می‌رسد، که زمان مناسبی را برای آن انتخاب کنید. شرایط آب‌و‌هوایی از جمله مهم‌ترین فاکتور‌ها به‌منظور انتخاب زمان مناسب برای طبیعت‌گردی است. شهر تالش و مناطق اطراف آن، به‌خصوص پارک جنگلی سیاهداران تابستان‌هایی گرم و شرجی دارد. در این فصل گوزن‌های نیز به‌ندرت در منطقه دیده می‌شوند و فقط نزدیک غروب آفتاب، برای چَرا، خودی نشان می‌دهند. از‌ سوی دیگر، طبیعت این منطقه در طول فصل زمستان، به خواب می‌رود تا سرمای زمستان را پشت سر گذاشته و با فرا رسیدن بهار زندگی تازه‌ای را آغاز کند. از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار و اوایل پاییز را برای لذت بردن از طبیعت بکر و دلپذیر این پارک جنگلی، انتخاب کنید. در این ایام جنگل سیاهداران زیبا‌ترین لباس خود را به تن کرده و با آب‌و‌هوایی مطلوب از گردشگران میزبانی می‌کند. 

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی سیاهداران | هر‌آنچه لازم است بدانید 

آدرسایران، استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر، پارک جنگلی سیاهداران
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
هزینه استفاده از پارکینگ ۸ هزار تومان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۳ تا ۴ ساعت

جاهای دیدنی نزدیک به پارک جنگلی سیاه داران | لذت تماشای زیبایی‌های تالش 

لحظه‌هایی که در سفر می‌گذرد، بی‌نهایت دلپذیر است اما کوتاه. از‌این‌رو باید از تک‌تک‌لحظات سفر به بهترین شکل استفاده کرد. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا در زمانی کوتاه از چندین جاذبه بازدید کنید. به همین سبب در ادامه برخی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی تالش را که در نزدیکی پارک جنگلی سیاهداران قرار دارند را معرفی کرده‌ایم: 

  • دریاچه سراگاه تالش

عکس دریاچه سراگاه تالش

آدرس: ایران، استان گیلان، ۱۰‌کیلومتری تالش، روستای سراگاه، دریاچه سراگاه
فاصله دریاچه سراگاه تا پارک جنگلی سیاهداران: ۱۰.۵ کیلومتر 
  • پارک جنگلی گیسوم تالش

عکس پارک جنگلی گیسوم تالش

آدرس: ایران، استان گیلان، ۱۸‌کیلومتری جاده تالش به انزلی، جنگل گیسوم
فاصله پارک جنگلی گیسوم تا پارک جنگلی سياه داران: ۲۰.۶ کیلومتر 
  • رودخانه کرگان رود تالش

عکس رودخانه کرگان رود تالش

آدرس: ایران، استان گیلان، تالش، رودخانه کرگان رود
فاصله رودخانه کرگان رود تا پارک جنگلی سياهداران:‌ ۵.۲ کیلومتر 
  • قلعه لیسار تالش 

عکس قلعه لیسار

آدرس: ایران، استان گیلان، تالش، لیسار، قلعه لیسار
فاصله قلعه لیسار تالش تا پارک جنگلی سیاه داران: ۲۰.۹ کیلومتر
  • مریان و آق اولر تالش

عکس مریان و آق اولر تالش

آدرس: ایران، استان گیلان، تالش، روستای مریان و آق اولر
فاصله مریان و آق اولر تا پارک جنگلی سياهداران: ۳۳ کیلومتر 

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سیاهداران | گذر از مسیری رؤیایی

برای رسیدن به این بهشت زیبا ابتدا باید به سمت «خیابان خرمشهر» واقع در جنوب‌غربی شهرستان تالش، حرکت کنید. سپس از سمت چپ خیابان خرمشهر، وارد «جاده رشت-آستارا» و «خیابان شهید رجایی» شوید. پس از رسیدن به «شهر هشت‌پر»‌، وارد «خیابان ساحلی دریای هشت‌پر» شوید. در این خیابان، مسیر فرعی وجود دارد که به پارک جنگلی سیاه دارن می‌رسد. برای پیدا کردن این جاده فرعی فقط کافی است به تابلو‌های راهنمای کنار جاده دقت کنید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سعی کردیم تا وصف زیبایی‌های پارک جنگلی سیاهداران را در کلام و نوشته جای دهیم؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟ از‌این‌رو اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را بسته و به‌سوی این بهشت دلکش روانه شوید. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر تا‌کنون تجربه بازدید از این پارک جنگلی زیبا را داشته‌اید، ما را در غنی‌تر کردن این مطلب یاری کنید و اطلاعات و نظرات خود را در‌خصوص این جاذبه گردشگری، با ما و مخاطبان خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. 

پارک جنگلی سر‌سبز و انبوه سیاهداران، از زیبا‌ترین پارک های جنگلی ایران است که در جوار روستایی با همین نام در شمال ایران، جای خوش کرده است. روستای سیاهداران در ۴‌کیلومتری جنوب غربی شهر تالش، واقع در استان گیلان قرار دارد.

گوشه‌گوشه پارک جنگلی سیاهداران مملوء از شگفتی و زیباییست. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این پارک می‌توان به سورتمه ریلی تالش، حیات وحشی شگفت‌انگیز و بام تالش اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار و اوایل پاییز را برای لذت بردن از طبیعت بکر و دلپذیر این پارک جنگلی، انتخاب کنید. در این ایام جنگل سیاهداران زیبا‌ترین لباس خود را به تن کرده و با آب‌و‌هوایی مطلوب از گردشگران میزبانی می‌کند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به پارک جنگلی سیاه‌داران می‌توان به اشاره کرد.

شما می‌توانید هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ به بازدید این بهشت خرم بروید.

برای رسیدن به این بهشت زیبا ابتدا باید به سمت «خیابان خرمشهر» واقع در جنوب‌غربی شهرستان تالش، حرکت کنید. سپس از سمت چپ خیابان خرمشهر، وارد «جاده رشت-آستارا» و «خیابان شهید رجایی» شوید. پس از رسیدن به «شهر هشت‌پر»‌، وارد «خیابان ساحلی دریای هشت‌پر» شوید. در این خیابان، مسیر فرعی وجود دارد که به پارک جنگلی سیاه دارن می‌رسد. برای پیدا کردن این جاده فرعی تنها کافی است به تابلو‌های راهنمای کنار جاده دقت کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.