جنگل گیسوم | سبز و آبی به رنگ جنگل و دریا

2

استان گیلان را باید نگینی زمردی دانست که روی حلقه انگشتر شمال ایران نشسته است. وجب به وجب این استان، با رنگ سبز آمیخته شده و رنگ آبی خزر نیز به زیبایی آن در حاشیه ساحلی افزوده است. منطقه گیسوم در گیلان همیشه سبز، جنگلی زمردی را با آبی فیروزه‌ای دریا پیوند می‌دهد. ره بال آسمان در این مطلب مسافر جنگل گیسوم است؛ پس شما نیز همسفر ما در این ماجراجویی باشید تا راهی این مکان زیبا شویم. امروز می‌خواهیم سفری سبز در این جنگل آغاز کنیم و در انتها به دریای خزر برسیم.

جنگل گیسوم کجاست

جنگل گیسوم در محدوده شمال غربی ایران، در حاشیه خزر و در نزدیکی روستایی هم‌نام خود واقع شده است. در ۸۶کیلومتری جنوب شرقی جنگل گیسوم، رشت زیبا واقع شده است. ماسال نیز در حدود ۴۴ کیومتری جنوب این جنگل جا خوش کرده است. تالش و اسالم در شمال غربی جنگل گیسوم قرار دارند و تالاب انزلی نیز در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی جنگل گیسوم واقع شده است. بندر انزلی نیز در همین جهت و کمی دورتر، در فاصله ۵۵کیلومتری از جنگل گیسوم روی نقشه دیده می‌شود. پره‌سر و رضوانشهر نیز در جنوب شرقی این جنگل به ترتیب با فاصله‌های ۱۴ و ۲۲ کیلومتر قرار دارند. آستارا نیز در شمال جنگل گیسوم و در فاصله ۱۱۰۰کیلومتری آن واقع شده است. امیدوارم با این توضیحات به‌خوبی متوجه شده باشید که جنگل گیسوم کجاست.

آشنایی با جنگل گیسوم

جنگل گیسوم تونلی به دریا

همانطور که گفتیم، جنگل گیسوم در نزدیکی روستایی با نام گیسوم واقع شده است. این روستا بخشی از شهرستان تالش و یکی از جاهای دیدنی گیلان است و نام خود را به جنگلی سرسبز بخشیده است که در حدود ۴کیلومتری شمال شرقی این روستا واقع شده است. پارک جنگلی گیسوم از خاص‌ترین مناطق جنگلی و سرسبز شمال ایران است که ساحل خزر را در آغوش گرفته است و به این دریا وصل می‌شود.

جنگل گیسوم با درختان بلندقامت خود، مثل دالانی بهشتی و سرسبز شما را تا رسیدن به دریای آبی خزر همراهی می‌کند. فرصت جنگل‌نوردی، لذت از طبیعت بکر جنگلی و تنفس در هوای پاک پر از اکسیژن، موهبتی است که در سفر به جنگل گیسوم نصیبتان خواهد شد. به دلیل نزدیکی جنگل گیسوم به دریا، با سفر به این جاذبه سرسبز، بعد از پیاده‌روی در این جنگل ۸۰هکتاری، می‌توانید خودتان را به ساحل برسانید. بنابراین در این سفر هم از سرسبزی جنگل لذت خواهید برد و هم می‌توانید در همین نقطه به ساحل خزر نیز دسترسی داشته باشید.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل گیسوم

پوشش گیاهی در دل جنگل گیسوم

حدود ۷۰ گونه گیاهی، به پارک جنگلی گیسوم رنگ سبز بخشیده‌اند و زیبایی خودشان را با زیبایی دریا پیوند داده‌اند. درختان انجیر، آلو، ازگیل، به، انار، سیب زردآلود و… از گونه‌های گیاهی جنگل گیسوم هستند. علاوه بر بافت سرسبز جنگلی، گونه‌های جانوری متنوعی در جنگل گیسوم ساکن هستند که از بین آن‌ها می‌توان از بز کوهی، آهو، قرقاول، گیلانشاه، غاز وحشی، خوتکا، روباه، راسو، سمور، خرگوش، شغال، خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ و… نام برد.

هم‌آغوشی جنگل گیسوم و دریا

تلاقی دریا و جنگل گیسوم

به جنگل گیسوم که وارد شوید با درختان بلندقامتی روبه‌رو می‌شوید که در تمامی مسیر با شما هم‌قدم هستند. در حال‌وهوای بکر جنگلی غرق می‌شوید و ریه‌هایتان را با اکسیژن خالص هوای جغرافیای شمالی ایران پر می‌کنید. کمی که در این جنگل تماشایی پیش بروید و ماجراجویی کنید، وارد جاده‌ای پر دار و درخت و سرسبز خواهید شد که درختانی خوش‌‌قدوقامت، در هر دو طرف آن دیوار کشیده‌اند. بهتر است در این دالان بهشتی پیش بروید یا در حاشیه سبز آن اطراق کنید. بعد از استراحت، بساط پیک‌نیک خود را جمع کنید و راهتان را در این مسیر رؤیایی ادامه دهید تا در نهایت به دریا برسید. جنگل گیسوم شما را تا رسیدن به ساحل خزر تنها نخواهد گذاشت.

حال خوش در جنگل سرسبز و بهشتی گیسوم

حس و حال خوش در جنگل گیسوم

با سفر به پارک جنگلی گیسوم، لحظاتی خوش و جذابی را برای خود و همسفرانتان می‌توانید بسازید. جذاب‌ترین لحظه سفر شما با واردشدن به جاده رؤیایی این جنگل شروع می‌شود و در ادامه این مسیر سرسبز و بهشتی تا دریا، استشمام اکسیژن خالص جنگلی حسابی سرحالتان می‌آورد. پهن‌کردن بساط پیک‌نیک نیز در فضای سرسبز و خوش‌رنگ‌‍ولعاب جنگل گیسوم و در پناه درختان بلندقامت آن، تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. می‌توانید ساعت‌ها در سکوت این جنگل بکر غرق شوید و فقط صدای پرندگان را به خلوت خود راه دهید. پیاده‌روی در این بهشت سرسبز و هوای پاک آن نیز از جذاب‌ترین تجربه‌های سفرتان خواهد بود که سرخوشی را به وجودتان منتقل می‌کند. همچنین اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید، در پارک جنگلی گیسوم شانس این را خواهید داشت که از این ورزش مهیج و درعین‌حال آرامش‌بخش لذت ببرید.

بعد از رسیدن به دریا و وصال سرسبزی جنگل و آبی خزر، تفریحات و سرگرمی‌های ساحلی و دریایی منتظرتان است. قایق‌سواری، پاراسل، پاراگلایدر، جت اسکی و موتور چهار چرخ از جمله تفریحات ساحلی جنگل گیسوم محسوب می‌شوند. در این ساحل می‌توانید اسب‌سواری را نیز تجربه کنید و از تماشای قابی که این اسب‌ها با ساحل خزر پدید می‌آوردند لذت ببرید و با لنز دوربین خود این لحظه را ثبت کنید.

سوغات و خوشمزگی‌ها در سفر به جنگل گیسوم

صنایع دستی و سوغات زیبای گیسوم

خرید سوغات و تجربه خوشمزگی‌ها، در هر سفری لذت‌بخش است. پارک جنگلی گیسوم نیز مثل هر مقصد دیگری سوغات جذابی دارد. در سفر به جنگل گیسوم می‌توانید طعم دل‌چسب بلال کبابی را تجربه کنید. البته هرگز از لبو، باقالی و آش گرم نیز غافل نشوید. جذاب‌ترین خوشمزگی این سفر، ماهی‌کباب‌هایی است که محلی‌های منطقه در ساحل آماده می‌کنند. نشستن در ساحل زیبای جنگل گیسوم و گوش سپردن به امواج دریا وقتی با چشیدن ماهی‌کباب تازه همراه شود، به تجربه‌ای لذت‌بخش برایتان تبدیل خواهد شد.

از خرید سوغاتی در این منطقه نیز غافل نشوید و حتماً سری به غرفه‌های ساحلی بزنید. در ساحل گیسوم بازارچه‌ای برای فروش انواع سوغاتی‌های محلی وجود دارد که در آن می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه مثل آلوچه، انواع مربا و… را پیدا کنید. علاوه بر سوغاتی‌های خوردنی، می‌توانید از صنایع دستی مردمان گیسوم نیز یادگاری با خود ببرید؛ پس دست‌سازهای حصیری و چوبی خاص مردمان این منطقه را از دست ندهید.

امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم

تفریحات ساحلی جنگل گیسوم

جنگل گیسوم به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پر طرفدار در شمال ایران، امکانات خوبی را برای رفاه مسافران دارد. همان طور که گفتیم، انواع بازی‌های ساحلی و دریایی را در این منطقه می‌توانید تجربه کنید و سری به بازارچه ساحلی نیز بزنید. از دیگر امکانات رفاهی جنگل گیسوم و ساحل آن می‌توان به کافه، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نانوایی، اقامتگاه و… اشاره کرد.

اقامت در سفر به پارک جنگلی گیسوم

اقامت در جنگل گیسوم

این مژده را به شما بدهیم که در سفرتان به جنگل گیسوم، به هیچ وجه دغدغه اقامت نداشته باشید؛ چرا که گزینه‌های فراوانی برای گذران شب پیش رویتان است. یکی از بهترین گزینه‌های اقامتی در سفر به جنگل گیسوم، گذران شب در چادرهایی است که می‌توانید در این منطقه جنگلی برپا کنید. تجربه کمپینگ در جنگل گیسوم، به خاطره‌ای خوش برایتان تبدیل خواهد شد. در این جنگل، محل مخصوصی برای کمپینگ وجود دارد. همچنین می‌توانید از دیگر امکانات اقامتی این جنگل همچون سوئیت، ویلا و پلاژ استفاده کنید. اقامت در خانه‌های روستایی و محلی در روستاهی اطراف پارک جنگلی گیسوم از دیگر گزینه‌های اقامتی شما در این سفر خواهد بود. در شهرهای اطراف جنگل گیسوم نیز می‌توانید سراغ هتل‌ها و دیگر گزینه‌های اقامتی بروید. بنابراین در این سفر مشکلی برای گذران شب نخواهید داشت و می‌توانید با خیالی آسوده بعد از یک جنگل‌نوردی و ساحل‌گردی جذاب، به اقامتگاه خود برای استراحت بروید.

بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم

  • گیسوم بهاری

بهار زیبا در جنگ گیسوم

وقتی صحبت از سفر به مناطق جنگلی می‌شود، به دلیل بافت گیاهی و دار و درختی که در این مناطق وجود دارد، فصل بهار به ذهنمان می‌رسد و نمی‌شود منکر زیبایی بهشتی مناطق جنگلی در این فصل شد. در بهار، جنگل گیسوم جان تازه می‌گیرد و همه جا خبر از تازگی زمین دارد. فصل بهار، گیسوم را به بهشت تبدیل می‌کند؛ به‌خصوص در اردیبهشت که زیبایی آن به اوج خود می‌رسد. در این فصل شانس تماشای جوانه‎‌های کوچک را خواهید داشت. عطر جوانه‌های تازه این جنگل مرطوب بهاری در مشامتان می‌پیچد و باران‌های پیاپی و خاص این فصل نیز شما را همراهی‌ خواهد کرد. همراهی این باران‌های ریز و دوست‌داشتنی تا رسیدن به خط ساحلی، خاطره‌ای شیرین و رؤیایی در ذهنتان ثبت خواهد کرد. البته گاهی هم بارش بهاری از حالت عادی فراتر می‌رود و می‌تواند شما را مجبور کند به اقامتگاهتان پناه ببرید.

  • گیسوم تابستانی

تابستان در جنگل گیسوم

با رسیدن تابستان جنگل گیسوم هنوز زیبا و تماشایی است و درختان بلندقامت آن، شما را از قرارگرفتن در زیر تابش خورشید در امان نگه می‌دارد؛ اما به دلیل همجواری با خط ساحلی و دریا، هوای شرجی آن ممکن است اذیت‌کننده باشد.

  • گیسوم پاییزی

پاییز در جنگل گیسوم

پاییز با زیبایی هزاررنگ خود، جنگل گیسوم را به تابلویی تماشایی تبدیل می‌کند. این فصل نیز همچون بهار، از محبوب‌ترین زمان‌های سفر به پارک جنگلی گیسوم محسوب می‌شود. در دو ماه اول این فصل، بافت پاییزی به زیبایی در جنگل رخنه می‌کند و سه رنگ زرد، قرمز و نارنجی گوشه و کنار جنگل را می‌آراید. جنگل گیسوم در پاییز ظاهری رؤیایی به خود می‌گیرد. این جاذبه در پاییز بهترین مقصد برای سفرهای عاشقانه محسوب می‌شود. می‌توانید دوچرخه‌سواری در بافت زرد و نارنجی این منطقه جنگلی را تجربه کنید و از آرامش و زیبایی جنگل پاییزی گیسوم لذت ببرید. البته حواستان به سرمای این فصل و سختی‌های سفر باشد. حتماً در پاییز مجهز سفر کنید و هنگام رانندگی در جاده‌های بارانی دقت بیشتری داشته باشید.

  • گیسوم زمستانی

زمستان زیبا در جنگل گیسوم

زمستان به همراه بارش دانه‌های کریستالی برف، هر گوشه از زمین را به شکل خاصی زیبا می‌کند و ظاهری یکدست و سراسر سفیدپوش به آن می‌بخشد. جنگل گیسوم نیز از این زیبایی سفیدپوش بی‌بهره نخواهد بود و در زمستان به عروس منطقه تبدیل می‌شود. بدون شک تماشای جنگلی برفی که به ساحل می‌رسد، لذت‌بخش خواهد بود. البته فراموش نکنید که سفر در فصل سرما و بارش‌های زمستانی، سختی‌های خود را دارد و بدون تجهیزات و رعایت ایمنی، سخت و خطرناک خواهد بود.

مسیر جنگل گیسوم

برای سفر به پارک جنگلی گیسوم باید به سمت شمال غربی ایران بروید و خودتان را به رشت در استان گیلان برسانید و سپس وارد جاده رشت به آستارا شوید. بعد از گذر از پره‌سر و وقتی که در حدود ۱۴ کیلومتر از آن دور شدید، در جاده رشت به آستارا، به جاده منتهی به جنگل گیسوم خواهید رسید. وارد آن شوید و خودتان را به این منطقه بهشتی برسانید. طی کردن فاصله بین پارک جنگلی گیسوم تا ساحل خزر، فقط به ۲ کیلومتر رانندگی نیاز دارد.

پیش به‌سوی جنگل گیسوم و دیگر جاذبه‌های اطراف آن

جنگل گیسوم از مقاصد رؤیایی در مناطق ساحلی دریای خزر محسوب می‌شود. در این سفر حتماً به جاذبه‌های نزدیک نیز سری بزنید و از ماجراجویی در آن‌ها غافل نشوید. از جاذبه‌های نزدیک به جنگل گیسوم می‌توان به آبشار ویسادار اشاره کرد که در ۲۶کیلومتری جنوب غربی پارک جنگلی گیسوم واقع شده است. همچنین قلعه رودخان نیز در ۹۰کیلومتری جنوب این جنگل واقع شده است. سورتمه تالش نیز در شمال جنگل واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از جنگل گیسوم حدود ۳۷ کیلومتر رانندگی کنید.

با سفر به جنگل گیسوم می‌توانید از آرامش جنگل های ایران لذت ببرید. البته در کنار آن از تجربه بازی‌های مهیج و پر از آدرنالین بی‌بهره نخواهید ماند. پارک جنگلی گیسوم همه سلیقه‌ها راضی خواهد کرد. حتی اگر اهل بازی‌های ساحلی و دریایی هم نباشید، تماشای ساحل وصل‌شده این منطقه به گیسوم، از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفرتان خواهد بود. ساحل گیسوم بدون شک یکی از تماشایی‌ترین ساحل‌های دریای خزر است و مسافران بسیاری شیفته زیبایی و جذابیت این منطقه هستند. امیدواریم از سفرتان به پارک جنگلی گیسوم و ساحل تماشایی این منطقه لذت ببرید. اگر به این منطقه سفر کرده‌اید، حتماً در بخش نظرات از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید تا همراهان ره بال آسمان اطلاعات بیشتری درباره این جنگل به‌دست آورند.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. نوید می گوید

    متاسفانه جنگل بسیار کثیف بود
    بهتر بود از هر خودرو ورودی میگرفتن و بجاش چندین نیروی خدماتی استخدام میکردن که هم کارآفرینی بشه و هم از فضای زیبا لذت ببریم

    1. بانو تقیان می گوید

      نوید عزیز، بابت تجربه ناخوشایند یکه داشتین، متأسفیم. البته تمیزی و طراوت طبیعت، به رفتار خود ماها هم بستگی داره. باید فرهنگ مهمانی در طبیعت، بین همه افراد جامعه جا بیفته. به امید روزی که همه یاد بگیریم، با طبیعت درست‌تر رفتار کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.