بازار بزرگ کرمان | پر‌شکوه‌ترین و بزرگ‌ترین راسته بازار در ایران

0

کرمان شهر تاریخ، فرهنگ و هنر است! این شهر مملوء از شگفتی و زیبایی است. پیش از این‌ها راجع‌به بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، بهترین اقامتگاه‌ها و هتل های کرمان، بهترین رستوران های کرمان و… سخن گفته‌ایم؛ تا شما را برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی در این شهر راهنمایی کنیم. در این مطلب قصد داریم به معرفی مهم‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه گردشگری این شهر، یعنی بازار بزرگ کرمان بپردازیم. بازار کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین راسته بازار در ایران شناخته می‌شود. بخش‌های مختلف این اثر باستانی ارزشمند در طی صد‌ها سال، در دوره‌های تاریخی مختلف، ساخته شده است. هر‌گوشه از این بازار مملوء‌ از شگفتی و جذابیت است؛‌ به‌طوری که با قدم‌گذاشتن درون آن، ساعت‌ها در زیبایی و شکوهش غرق خواهید شد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با معماری، تاریخچه و بخش‌های مختلف این بازار بزرگ و دریافت اطلاعات بازدید و راهنمای دسترسی به آن، با ما همراه باشید. 

بازار کرمان کجاست؟

بازار بزرگ کرمان از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های شهر کرمان و از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی واقع در مرکز ایران است. این بازار از میدان ارگ کرمان آغاز می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی امتداد دارد. بازار سنتی کرمان در قلب شهر کرمان واقع شده و به خاطر وسعت زیاد و ورودی‌های متعددی که دارد، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر، به‌راحتی امکان‌پذیر است. میدان ارگ کرمان در غرب، خیابان میرزا رضای کرمانی در شرق، خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان مطهری در جنوب و میدان شهدا یا خیابان شریعتی در شمال این بازار بزرگ و قدیمی را احاطه کرده‌اند. 

تاریخچه بازار کرمان | یادگاری به‌جا‌مانده از دوره‌های تاریخی مختلف 

بخش اعظم بازار بزرگ کرمان از قرن هشتم هجری به بعد، در زمان فرمانروایی شاهان مختلف در ایران ساخته شده است؛‌ به همین سبب می‌توان گفت که این بازار بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد. از آنجایی که بخش‌های دیگر بازار در طول تاریخ و در زمان‌های مختلف به آن اضافه شدند، هر گوشه از این اثر تاریخی ارزشمند، جلوه‌گر هنر معماری در دوره‌های تاریخی مختلف است. به همین سبب معماری منحصر‌به‌فرد هر‌یک از بخش‌های این بازار بزرگ و طویل، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. 

معماری بازار بزرگ کرمان | شاهکاری مسحور‌کننده و شگفت‌انگیز

عکس معماری بازار بزرگ کرمان

بازار کرمان شاهکاری خیره‌کننده و بی‌نظیر از هنر معماری ایرانی-اسلامی در دوره‌های تاریخی مختلف است. ساختار کلی این بازار سر‌پوشیده را راسته‌ها (گذر‌گاه‌) اصلی و فرعی، سرا‌ها، تیمچه‌ها و چهارسوق اصلی بازار، تشکیل داده‌اند. سرا یا راسته‌های بازار در‌واقع همان مسیر‌های طویلی هستند که در دو سمت آن، مغازه‌ها و دکان‌ها چفت‌به‌چفت هم قرار گرفته‌اند. جایی که راسته‌های بازار یکدیگر را قطع می‌کنند چهارسوق (چهارسو) نام دارد. تیمچه‌ها نیز فضاهای سر‌پوشیده و کوچکی هستند که در هر‌یک از آن‌ها نوعی کالای خاص عرضه می‌شود. فضای داخلی تیمچه‌ها اغلب از سایر بخش‌های بازار، زیبا‌تر هستند و تزیینات چشم‌نواز‌تری دارند. 

سادگی، فرم‌های تکرار‌شونده، ریتم منظم، تقارن و استفاده از یک قالب رنگی (خشت‌های گلی) از بارز‌ترین ویژگی‌های معماری بازار کرمان شمرده می‌شوند. در گذشته، پیش از آنکه ساختمان‌های بلند و مرتفع امروزی در اطراف بازار سنتی کرمان ساخته شوند، ردیف منظم و یکدست گنبد‌های بازار، از دور شبیه‌ به ستون فقرات شهر، خودنمایی می‌کردند؛‌ به‌راستی که این بازار از گذشته تا به امروز، در عرصه هنر معماری مایه افتخار ایرانیان بوده و هست. 

عکس معماری بازار بزرگ کرمان

همان طور که می‌دانید استان کرمان، کویری و خشک است و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که بنای بازار سر‌پوشیده و تاریخی کرمان به‌صورت ٰمتراکم و درون‌گرا، طراحی و ساخته شده است. این کار سبب شده است تا میزان جذب گرمای خورشید به کمترین حد خود رسیده و سایه بیشتری ایجاد شود. سقف بلند طاق‌ها و دریچه‌های آن‌ها نیز باعث ایجاد جریان هوای مطبوع در بازار و تهویه هوا و تأمین نور می‌شوند. در برخی از قسمت‌های بازار نیز بادگیر‌هایی برای تهویه هوا ساخته شده‌اند. 

جاهای دیدنی بازار کرمان | گشت‌و‌گذار در طولانی‌ترین راسته بازار ایران

  • بازار نقاره خانه

عکس بازار نقاره خانه از جاهای دیدنی بازار کرمان

اگر از ورودی میدان ارگ وارد بازار کرمان شوید، به محض ورود با سردری بزرگ و بلند که با هنر کاشی‌کاری زینت داده شده، رو‌به‌رو خواهید شد. این سر‌در متعلق به بازار نقاره خانه است که بنایی مسقف دارد و چند اتاق در بالای آن قرار دارند. سبک معماری بازار نقاره خانه، شباهت بسیاری به سبک معماری دوران حکومت قاجار دارد؛ از‌این‌رو به نظر می‌رسد، این بخش از بازار در دوره حکومت قاجار در ایران، بنا شده باشد. 

  • بازار مسگری کرمان

عکس بازار مسگری از جاهای دیدنی بازار کرمان

بازار مسگری از مهم‌ترین و معروف‌ترین بخش‌های بازار کرمان است که دکان‌های قدیمی آن با ظروف زیبای مسی مزین شده‌اند. در جای‌جای این بازار صدای خاص کوبیدن چکش مسگران بر مس شنیده می‌شود و برخی دیگر از آن‌ها نیز مشغول سفید کردن ظروف مسی هستند. شما می‌توانید انواع سازه‌های مسی، از ظروف مسی ساده و زیبا گرفته تا ظروف قلم‌زنی شده را از این بازار تهیه کنید. 

  • بازار زرگری یا قیصریه

عکس بازار زرگری یا قیصریه از جاهای دیدنی بازار کرمان

بازار قیصریه یا زرگری که آن را با نام «بازار ابراهیم‌ خان» نیز می‌شناسند، از تماشایی‌ترین و درخشان‌ترین بخش‌های بازار کرمان است. ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در زمان فتحعلی‌شاه بود. وی در دوره حکومت خود در کرمان، بنا‌های پر‌شکوه و متعددی را در این شهر ساخت. «مجموعه ابراهیم خان»‌ در بازار بزرگ (که بازار زرگری نیز بخشی از آن است) از جمله بنا‌های ارزشمندی است که در آن زمان، به دست ابراهیم خان ظهیرالدوله ساخته شد. بازار قیصریه را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مرکز خرید و فروش طلا در استان کرمان معرفی کرد. بیش از ۹۰درصد مغازه‌های این بازار، زر‌گری و طلا‌فروشی هستند. حتی اگر قصد خرید طلا نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از بنای پر‌شکوه این بازار و همچنین مغازه‌های درخشان و مملوء از طلای آن را از دست ندهید. 

  • مجموعه گنجعلی خان

عکس مجموعه گنجعلی خان از جاهای دیدنی بازار کرمان

بی‌شک پر‌شکوه‌ترین و دیدنی‌ترین بخش بازار کرمان، مجموعه گنجعلی خان است. این مجموعه به‌دلیل داشتن معماری منحصر‌به‌فرد و تحسین‌بر‌انگیزی که دارد، در شمار شاهکار‌های معماری ایرانی-اسلامی قرار می‌گیرد. مجموعه گنجعلی خان در طی سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ هجری قمری، در زمان حکومت فردی به نام «گنجعلی خان» در کرمان بنا شد. در آن زمان حکومت صفویه بر‌پا بود و حاکم وقت کشور نیز، «شاه عباس»‌ نام داشت. دستور ساخت مجموعه گنجعلی خان نیز توسط شاه عباس صادر شد. این مجموعه پر‌شکوه، جایی میان راسته شمالی، راسته جنوبی و راسته غربی-شرقی بازار بزرگ کرمان قرار دارد. بازار گنجعلی خان نیز که بخش مهمی از مجموعه است، در حد فاصل چهار سوق، بازار اختیاری و میدان گنجعلی خان قرار گرفته است. 

عکس حمام مجموعه گنجعلی خان از جاهای دیدنی بازار کرمان

در سمت راست بازار گنجعلی خان، حمام تاریخی با همین نام قرار دارد. بنای این حمام جزو شاهکار‌های معماری ایران به شمار می‌آید. فضای درون حمام تاریخی گنجعلی خان با گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های ظریف و هنر‌مندانه زینت داده شده و بسیار تماشایی است. در سمت راست این بازار علاوه‌بر حمام، ۱۸ مغازه نیز وجود دارند. در سمت چپ بازار نیز طاق‌نما‌های زیبا و بلندی به چشم می‌خورند که معماری بی‌نظیر این مجموعه را به رخ می‌کشند. این بازار تا اطراف میدان گنجعلی خان امتداد یافته و مجموعه‌ای از مدرسه، کاروان‌سرا، مسجد، ضرابخانه، مسجد و آب‌انبار را در خود جای داده است. 

  • مدرسه، کاروانسرا و مسجد گنجعلی 

عکس مدرسه کاروانسرا و مسجد گنجعلی  از جاهای دیدنی بازار کرمان

در شرق میدان گنجعلی، بنایی دو طبقه و قدیمی با چهار ایوان وجود دارد که در گذشته کاروانسرا و مدرسه بوده است. این بنا در سال ۱۰۰۷ هجری قمری، بر‌پا شد. در این بنا کتیبه‌هایی زیبا و نفیس به چشم می‌خورند که به دست علیرضا عباسی، خطاط به‌نام دوران حکومت صفویه، نوشته شده‌اند. سر‌در بنای کاروانسرای گنجعلی، مقرنس‌کاری‌های چشم‌نوازی دارد که جلوه‌ای خاص به بنا بخشیده است. 

عکس مدرسه کاروانسرا و مسجد گنجعلی  از جاهای دیدنی بازار کرمان

مسجد یا نمازخانه گنجعلی خان نیز از دیگر بخش‌های مجموعه گنجعلی خان بازار بزرگ است. این مسجد در شرق میدان، درست در کنار مدرسه گنجعلی خان قرار دارد. وسعت بنای مسجد به ۳۷ متر‌مربع می‌رسد. درون مسجد گنجعلی خان، موزه‌ای وجود دارد که در آن انواع تزیینات معماری پس از اسلام ایران، در دوره صفویه به نمایش گذاشته شده است. توصیه می‌کنیم هنگام گشت‌و‌گذار در بازار بزرگ کرمان، لذت تماشای هنر‌های زیبای گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی، مقرنس‌‏کاری، کاربندی، حجاری‏ و نقاشی‌های زیبا را در موزه مسجد گنجعلی خان، از دست ندهید. 

  • چهارسوق گنجعلی‌خان

عکس چهارسوق گنجعلی‌خان از جاهای دیدنی بازار کرمان

به محل تقاطع دو راسته بازار، چهار‌سوق گفته می‌شود. چهارسوق گنجعلی‌خان نیز محل تقاطع دو راسته مهم بازار کرمان است. این مکان در گذشته از پر‌تردد‌ترین بخش‌های بازار بوده و در شمار مهم‌ترین نقاط بازار بزرگ کرمان قرار می‌گیرد. فضای درون چهار‌سوق گنجعلی خان، با گچ‌بری‌های ظریف و نقاشی‌های رنگ روغن زیبا و چشم‌نواز، مزین شده است. جالب است بدانید که این بنا و گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های درون آن، بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند. تزئینات این بنا پس از گذشت صد‌ها سال، از بین نرفته است و چهارسوق گنجعلی‌خان به‌لطف وجود این تزیینات زیبا، از چشم‌نواز‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های بازار به شمار می‌آید. 

  • کاروانسرای هنود (هندوها)

عکس کاروانسرای هنود از جاهای دیدنی بازار کرمان

در نیمه قرن نوزدهم میلادی، انگلیسی‌ها بخشی از بازار کرمان را اجاره کردند و در اختیار هندو‌ها قرار دادند. هندو‌ها نیز در این مکان ساکن شدند و به تجارت انواع ادویه، فلفل، هل و… در آن پرداختند؛‌ به همین سبب این مکان کاروانسرای هنود (هندوها) نام گرفت. در این کاروانسرا، معبدی به سبک معماری هندو وجود دارد. این بنا از هندو‌های ساکن این کاروانسرا به یادگار مانده و امروزه گردشگران نیز توجه خاصی به آن دارند؛‌ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم هنگام گشت‌و‌گذار در بازار سنتی کرمان، بازدید از کاروانسرای هنود و معبد هندو‌ها از دست ندهید. 

  • بازار اختیاری کرمان

بازار اختیاری از قدیمی‌ترین بخش‌های بازار کرمان است. این بازار کم‌عرض و باریک از انتهای بازار جنوبی گنجعلی‌ خان شروع می‌شود و تا اول بازار وکیل کرمان امتداد دارد. بازار اختیاری علاوه‌بر دارای بودن مغازه‌ها و حجره‌های متعدد، دارای چندین جاذبه دیدنی از جمله مسجد چهل‌ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری، حمام تاریخی و چای‌خانه سنتی وکیل است. 

  • مجموعه وکیل کرمان

عکس مجموعه وکیل از جاهای دیدنی بازار کرمان

 بازار و مجموعه وکیل کرمان، در شرق مجموعه گنجعلی خان و در امتداد بازار بزرگ کرمان قرار دارد. این مجموعه به دستور اسماعیل‌خان وکیل‌الملک، که در سال ۱۲۸۲ هجری قمری حاکم کرمان بود، ساخته شد. این مجموعه تاریخی ارزشمند شامل بازار، کاروان‌سرا، حمام و مسجد می‌شود. 

عکس حمام مجموعه وکیل از جاهای دیدنی بازار کرمان

حمام مجموعه وکیل از زیبا‌ترین حمام‌های ساخته شده در دوره حکومت قاجار در ایران است. این حمام در نزدیکی حمام‌های گنجعلی خان و ابراهیم خان قرار دارد. کاروانسرای مجموعه وکیل بازار کرمان را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش مجموعه وکیل کرمان معرفی کرد. از بخش‌های جذاب بنای کاروانسرای وکیل می‌توان به بادگیر و برج‏ ساعت آن اشاره کرد. مدرسه حیاتی کرمانی نیز جزوی از مجموعه وکیل کرمان است. بنای این مدرسه در ابتدا به‌عنوان شعبه بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس استفاده می‌شد؛‌ بعد‌ها در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی، این بنا به مدرسه دخترانه، تغییر کاربری داد. بی‌بی جان حیاتی کرمانی از شاعران و ادیبان مشهور و سر‌شناس کرمان بوده است. این مدرسه نیز برای زنده نگه‌داشتن یاد این شخص بزرگ، «حیاتی کرمانی»‌ نام گرفت. هم‌اکنون این بنا به موزه‌ای برای نمایش هنرها و سنت‌های بومی، فرآیند تولید و… تبدیل شده است. 

  • بازار مظفری کرمان

عکس بازار مظفری از جاهای دیدنی بازار کرمان

از دیگر بخش‌های بازار کرمان که به‌لحاظ معماری نیز بسیار ارزشمند و در‌خور توجه است، بازار مظفری نام دارد. این بازار از انتهای بازار وکیل شروع می‌شود و تا ابتدای خیابان میرزا رضای کرمانی امتداد دارد. بازار مظفری را امیر مبارزالدین محمد مظفر در سال ۷۵۰ هجری قمری ساخته است. از بخش‌های مهم این بازار می‌توان به تکیه (صف) عزاخانه، مسجد جامع، آب‌انبار، مدرسه و بازار قدمگاه اشاره کرد. جای تأسف است که امروزه از تمام بخش‌ها و بنا‌های ارزشمند این بازار تاریخی، فقط مسجد جامع مظفری و تکیه (صفه عزاخانه) باقی مانده‌اند. سایر بنا‌های این بازار در اثر گذر زمان و فعالیت‌های شهرداری کرمان برای ایجاد تغییرات در شهر، از بین رفته‌اند. 

  • بازار عزیز کرمان

عکس بازار عزیز از جاهای دیدنی بازار کرمان

بازار عزیز قسمتی از راسته شمالی-جنوبی بازار بزرگ کرمان است که در نزدیکی دروازه شمالی شهر قدیم کرمان (دروازه خراسان) قرار دارد. این بازار از خیابان شریعتی مقابل بازار حاج آقا علی آغاز می‌شود و به تکیه شاهزاده شاهرخ خان می‌رسد. بازار عزیز با ۷۰ مغازه، در گذشته از پر‌رونق‌ترین بخش‌های بازار کرمان بود؛ احداث خیابان شمالی و جنوبی در این بخش از شهر کرمان باعث شد تا بسیاری از مغازه‌های بازار عزیز، به خیابان منتقل شوند. به همین سبب امروزه این بازار از رونق قبل افتاده و بیشتر جنبه گردشگری دارد.  

  • مجموعه حاج آقا علی (بازار آهنگری)

عکس مجموعه حاج آقا علی (بازار آهنگری) از جاهای دیدنی بازار کرمان

مجموعه حاج آقا علی که به بازار آهنگری نیز شهرت دارد، از دیگر بخش‌های بازار بزرگ کرمان است. این مجموعه در اواخر قرن سیزدهم هجری شمسی، در دوره حکومت قاجار بنا شد. بازار آهنگری در آن زمان در امتداد بازار عزیز بود. اکنون پس از احداث خیابان شریعتی در کرمان، بازار آهنگری نیز از این خیابان شروع می‌شود و به‌سمت جنوب، تا راسته بازار کفاش‌ها امتداد دارد. از بخش‌های مهم مجموعه تاریخی حاج آقا علی می‌توان به مسجد چهل‌ستون، آب‌انبار، بازار و کاروان‌سرا اشاره کرد. 

  • بازار ارگ

عکس بازار ارگ از جاهای دیدنی بازار کرمان

در غربی‌ترین قسمت بازار کرمان، بازار ارگ قرار دارد. این بازار از میدان ارگ آغاز و تا چهارسوق گنجعلی‌ خان امتداد دارد. بازار ارگ بخشی از محوطه میدان توحید کرمان را احاطه کرده است. خوب است بدانید که این بازار از دو بازار فرعی با نام‌های بازار نقاره‌خانه و بازار سراجی تشکیل شده است. بازار نقاره‌خانه در ابتدای بازار ارگ قرار دارد و دارای سقفی بلند و چندین اتاق در طبقه بالا است. در گذشته به‌هنگام غروب آفتاب روی سقف این بازار نقاره می‌نواختند تا تعطیلی بازار را اعلام کنند؛‌ به همین دلیل این بخش از بازار ارگ به بازار نقاره‌خانه شهرت دارد. بازار سراجی نیز در امتداد بازار نقاره‌خانه قرار دارد و به چهار‌سوق می‌رسد. به افرادی که زین می‌ساند، «سراج» می‌گویند. در گذشته نیز این مکان محل حضور سراج‌ها و چمدان‌ساز‌ها بوده است؛ به همین سبب آن را با نام بازار سراجی‌ها می‌شناسند. 

  • بازار سردار

بازار سردار بخشی از بازار بزرگ کرمان است که خود شامل بازارچه‌های کوچک و متقاطع می‌شود. چیزی که بازار سردار را از دیگر بخش‌های بازار کرمان متمایز می‌کند، این است که گنبد‌های آن با «کاشی معقلی» مزین شده و هر‌یک از گنبد‌ها، طرح و نقشی منحصر‌به‌فرد دارند؛‌ به همین سبب بنای بازار سردارد، به «دايره‌المعارف كاشی‌‌كاری معقلی» شهرت دارد. اغلب مغازه‌های واقع در این بازار، به فروش پارچه‌هایی رنگارنگ با طرح‌های متنوع مشغول هستند. تجارت پارچه از گذشته تا به امروز در این مکان رونق بسیاری داشته و دارد. 

  • بازار قلعه محمود

عکس بازار قلعه محمود از جاهای دیدنی بازار کرمان

بازار قلعه محمود بازاری کهن و سر‌پوشیده است که در جنوبی‌ترین بخش راسته شمالی-جنوبی بازار کرمان قرار دارد. این بازار از محل دروازه سابق جنوبی کرمان (دروازه ریگ‌ آباد) در خیابان احمدی شروع می‌شود و تا خیابان امام خمینی (ره) به‌سمت شمال امتداد یافته است. برخی ابتدای این بازار را با نام «‌دروازه ریگ آباد» می‌شناسند. بازار قلعه محمود در گذشته رونق بسیاری داشته و امروزه تنها برخی از آهنگران به سبک قدیم در این بازار فعالیت دارند. فضای این بازار به گونه‌ای است که با ورود به آن گویی وارد تونل زمان شده‌اید و به صد‌ها سال پیش سفر کرده‌اید.  

  • بازار میدان قلعه

عکس بازار میدان قلعه از جاهای دیدنی بازار کرمان

بازار میدان قلعه از طویل‌ترین و قدیمی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ کرمان است. این بازار در محله‌ای به نام «میدان قلعه» قرار دارد و همین امر باعث شده است تا آن را با نام «بازار میدان قلعه»‌بشناسند. بازار میدان قلعه درست رو‌به‌روی بازار قلعه محمود قرار دارد. این بازار از خیابان امام خمینی (ره) شروع می‌شود و تا چهارسوق گنجعلی خان امتداد دارد. 

راسته های بازار  بزرگ کرمان | آشنایی با راسته‌های اصلی بازار 

عکس راسته های بازار  بزرگ کرمان

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، بازار کرمان متشکل از دو راسته اصلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی است که در محلی به نام چهار‌سوق، یکدیگر را قطع می‌کنند. برخی از بخش‌های بازار بزرگ کرمان همچون بازار وکیل، بازار اختیاری، بازار گنجعلی خان و… بخشی از این دو راسته اصلی هستند. بخش‌های دیگر بازار که معرفی کردیم، یا به‌صورت راسته‌های فرعی هستند که راسته‌های اصلی بازار را قطع می‌کنند؛ یا به‌صورت تیمچه‌هایی کوچک ساخته شده‌اند و به بازار اصلی راه دارند. 

  • راسته جنوبی: قدیمی‌ترین و مهم‌ترین راسته بازار بزرگ است. این راسته از دروازه رق‌ آباد (ریگ‌ آباد) که دروازه جنوبی شهر کرمان است، آغاز و به چهار‌سوق مرکزی بازار ختم می‌شود.
  • راسته شمالی: دومین راسته مهم بازار کرمان است که از شمال غرب به جنوب شرق می‌رسد. به‌طور دقیق‌تر این راسته از دروازه شمالی شهر (دروازه خراسان) در خیابان ابوحامد شروع می‌شود و تا چهارسوق اصلی بازار ادامه دارد و در آنجا به راسته جنوبی متصل می‌شود. 
  • راسته غربی-شرقی: با ۳ کیلومتر طول، طویل‌ترین راسته بازار بزرگ کرمان است. برخی این راسته را همچون راسته شمالی-جنوبی، به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کنند. بخش غربی این راسته از میدان ارگ شروع می‌شود و تا چهارسوق ادامه دارد. بخشی شرقی نیز از خیابان میرزا رضا کرمانی شروع و به چهار‌سوق ختم می‌شود. به‌طور کلی راسته غربی-شرقی در مقایسه با راسته شمالی-جنوبی، رونق کمتری دارد. 

خرید در در بازار کرمان |‌ چه چیز‌های بخریم؟ 

عکس خرید در در بازار کرمان

از گذشته‌های دور تا به امروز، بازار سنتی کرمان محل خرید و فروش پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده و هست. اکنون نیز فروشگاه‌های فروش پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بخش عمده این بازار را تشکیل داده‌اند. همچنین این بازار به‌عنوان مهم‌ترین قطب پخش ادویه در جنوب شرق ایران شناخته می‌شود؛ به همین سبب می‌توانید برای تهیه بهترین و مرغوب‌ترین ادویه‌ها، از زیره معروف شهر کرمان گرفته تا کاری پر‌عطر و طعم هندوستان، به این بازار مراجعه کنید. در بازار عطاران این مجموعه وسیع نیز انواع داروهای گیاهی و عرقیات با‌کیفیت و مرغوب عرضه می‌شود. سوغات خوراکی و شیرینی‌های سنتی و اصیل کرمانی نیز، نقل مجلس این بازار هستند که طرف‌داران بسیاری دارند؛ از‌این‌رو اگر در سفر به کرمان به‌دنبال خرید سوغات کرمان هستید، بازدید از این بازار بزرگ و قدیمی برای شما، هم فال است و هم تماشا. 

اطلاعات بازدید از بازار بزرگ کرمان | هر‌آنچه لازم است بدانید 

آدرسایران، استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ
ساعات بازدیداز شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۳۰
ساعات کاری فروشگاه‌ها از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۳۰ (فروشگاه‌های این بازار در روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی، فعالیت ندارند.)
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدحدود ۳ تا ۴ ساعت
هزینه ورودیرایگان

مسیر دسترسی به بازار کرمان | راحت‌تر از تصور شما 

همان طور که گفتیم، بازار سنتی کرمان مساحت زیادی از شهر را به خود اختصاص داده و دارای ورودی‌های مختلف است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید از مسیر‌های مختلف، به این بازار بزرگ برسید. دسترسی به این جاذبه تاریخی و مرکز تجاری در کرمان از میدان ارگ کرمان در غرب، خیابان میرزا رضای کرمانی در شرق، خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان مطهری در جنوب و میدان شهدا یا خیابان شریعتی در شمال امکان‌پذیر است. اگر در سفر به کرمان خودرو شخصی در اختیار دارید، نقشه‌های آنلاین بهترین راهنمای شما برای دسترسی به جاهای دیدنی کرمان، از جمله بازار بزرگ آن هستند. این نقشه‌ها بر‌اساس مبدأ شما بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را به شما نشان می‌دهند. 

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اگر خودرو شخصی در‌ اختیار ندارید و می‌خواهید از طریق وسایل نقلیه عمومی خود را به این جاذبه شگفت‌انگیز در کرمان برسانید، نام ایستگاه اتوبوس سه‌راه شمال جنوبی در خیابان شریعتی، ایستگاه تاکسی میرزا رضای کرمانی و تاکسی‌های مقصد میدان ارگ (توحید) را به خاطر بسپارید؛‌ چرا‌که ایستگاه‌ها و تاکسی‌ها، بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به این بازار هستند. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به‌سوی دیاری با فرهنگی غنی و تاریخی کهن سفر کردیم تا با طولانی‌ترین راسته بازار ایران آشنا شویم. شهر مقصد ما «کرمان» بود و «بازار کرمان» نام جاذبه‌ای است که از آن سخن گفتیم. بی‌شک شما نیز با توصیفات ما، برای بازدید از بازار بزرگ کرمان هیجان‌زده شده‌اید؛ از‌این‌رو وظیفه خود می‌دانیم که بگوییم، اگر خیال سفر به این دیار را در سر دارید، پیش از هر کاری، راهنمای سفر کرمان را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری خاطره‌انگیز در این شهر باشد. در‌نهایت اگر تجربه بازدید از این شهر و بازار بزرگ و شگفت‌انگیز آن را داشته‌اید، از شما می‌خواهیم نظر، تجربیات و خاطرات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

بازار کرمان در قلب شهر کرمان واقع شده و به خاطر وسعت زیاد و ورودی‌های متعددی که دارد، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر، به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. میدان ارگ کرمان در غرب، خیابان میرزا رضای کرمانی در شرق، خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان مطهری در جنوب و میدان شهدا یا خیابان شریعتی در شمال این بازار بزرگ و قدیمی را احاطه کرده‌اند. این بازار از میدان ارگ کرمان آغاز می شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی امتداد دارد.

بخش‌های مختلف بازار بزرگ کرمان در دوره‌های تاریخی مختلف ساخته شده است. با‌این‌حال می‌توان گفت که قدمت بازار سنتی کرمان به بیش از ۶۰۰ سال می‌رسد.

فروشگاه‌های بازار بزرگ کرمان از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۳۰ باز هستند. این فروشگاه‌ها در روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی، فعالیت ندارند.

از جمله اجناسی که می‌توانید از بازار کرمان تهیه کنید، می‌توان به پارچه، صنایع دستی، ظروف مسی، انواع ادویه‌ها، از زیره معروف شهر کرمان گرفته تا کاری پر‌عطر و طعم هندوستان، داروهای گیاهی، عرقیات با‌کیفیت و مرغوب، سوغات خوراکی و شیرینی‌های سنتی و اصیل کرمانی اشاره کرد.

اگر خودرو شخصی در‌اختیار ندارید و می‌خواهید از طریق وسایل نقلیه عمومی خود را به این جاذبه شگفت‌انگیز در کرمان برسانید، نام ایستگاه اتوبوس سه راه شمال جنوبی در خیابان شریعتی، ایستگاه تاکسی میرزا رضای کرمانی و تاکسی‌های مقصد میدان ارگ (توحید) را به خاطر بسپارید؛‌ چرا‌که ایستگاه‌ها و تاکسی‌ها، بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به بازار کرمان هستند.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.