اقیانوس های ابر ایران | بهشتی در آغوش آسمان

0

اقیانوس های ابر ایران از بکرترین جاهای دیدنی ایران هستند که در گوشه‌و‌کنار این کهن‌دیار پراکنده‌اند. چشم‌اندازی که اقیانوس ابر پیش‌ روی گردشگران قرار می‌دهد به اندازه‌ای آرامش‌بخش است که هرگز از آن سیر نمی‌شوید. برای تماشای اقیانوس ابر باید آن‌قدر از ارتفاعات بالا بروید تا ابرها همانند دریای پنبه‌ای زیر پای شما قرار بگیرد. کاملاً مشخص است چنین شرایطی در مکان‌های خاصی از ایران فراهم شده است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با اقیانوس ابر و مکان قرارگیری این جاذبه تماشایی، در ادامه با هم مکان‌هایی اشاره می‌‌کنیم که با گردشگری در آن‌ها چشمتان به اقیانوس ابر روشن می‌شود. به شما قول می‌دهیم منظره اقیانوس ابر به اندازه‌ای در دل شما بنشیند که خاطره خوش آن برای همیشه در ذهنتان باقی بماند.

اولسبلنگاه | زیبای خفته در مه

امکان ندارد اهل گردشگری در شمال ایران باشید و نام ماسال به گوش شما نخورده باشد. جاهای دیدنی ماسال به اندازه‌‌ای است که ارزش دارد یک سفر خاص را به این منطقه اختصاص دهید. با این حال در بین تمامی این مکان‌ها، اولسبلنگاه ماسال دیدنی‌تر است. در این منطقه اقیانوس ابری وجود دارد که نظیر آن را در کمتر جای ایران سراغ داریم. ماسال منطقه‌ای جنگلی کوهستانی است که در غرب گیلان واقع شده. این منطقه طبیعتی دست‌نخورده دارد.

برای تماشای اقیانوس ابر اولسبلنگاه، باید خودتان را به ییلاق ماسال برسانید. سپس راه جاده گیلوان را پیدا کنید. پس از مدتی چشم شما به جمال زیبایی‌های اولسبلنگاه روشن می‌شود. این منطقه در نگاه اول دورافتاده به نظر می‌رسد. با این حال غم به دل خود راه ندهید؛ زیرا انواع امکانات اقامتی در اولسبلنگاه برای گردشگران فراهم است. پس از تماشای یکی از زیباترین اقیانوس‌ های ابر ایران، پیشنهاد می‌کنیم سری به دیگر جاهای دیدنی ماسال مانند غار آویشو، آبشار رامینه، باغ پرندگان تمجیدی و پارک جنگلی ریزمندان بزنید. راستی برای رفتن به این منطقه، حتماً از یکی از افراد بومی کمک بگیرید تا راه را اشتباه نروید.

اشکورات | ییلاقی بر فراز ابرهای پنبه‌ای

در حد فاصل رودسر تا اوایل رامسر منطقه‌ای زیبا با نام اشکورات وجود دارد. طبیعت‌ سرسبز این منطقه گردشگران را از دورونزدیک به گشت‌و‌گذار فرا می‌خواند. اشکورات گیلان از ۲ قسمت بالا اشکور و پایین اشکور تشکیل شده است. در هر کدام از این منطقه چندین روستا با اهالی باصفا چشم‌انتظار گردشگران هستند. همان‌گونه که حدس زده‌اید، اقیانوس ابر در منطقه بالا اشکور وجود دارد. به همین دلیل در حین بالارفتن از جاده‌های بالا اشکور، احساس می‌کنید که از بین اقیانوسی از ابرهای پنبه‌ای رد می‌شوید. در این منطقه بساط تفریح‌و‌خوشگذرانی مهیاست. به لحاظ اسکان نیز روی کلبه‌های روستاهای اشکورات می‌توانید حساب باز کنید. در کنار بازدید از اشکورات، سری به دیدنی‌های اطراف این ناحیه مانند تالاب صمد آباد، منطقه آسمانرود، کوه عروس و داماد و غار واردار بزنید.

فیلبند بابل | معروف‌ترین اقیانوس ابر ایران

برای شما گفتیم که اقیانوس ابر در مناطق مرتفع ایجاد می‌شود. با این حساب از آنجایی که روستای فیلبند در ارتفاع ۲۳۰۰‌متری قرار دارد، اقیانوسی از ابرهای صدفی‌رنگ را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. ناگفته نماند پدیده اقیانوس ابر به دنبال سردوگرم شدن هوا اتفاق می‌افتد. به همین دلیل اقیانوس ابر را در تابستان‌های فیبلند می‌توانید مشاهده کنید.

این سکه روی دیگری هم دارد و زمستان‌ها به دنبال سردی هوا، خبری از اقیانوس ابر نیست. فیلبند جاده‌ای با آسفالت خوب دارد. این منطقه در ۱۶۰‌کیلومتری تهران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که برای گذران آخر هفته‌ها گزینه بسیار مناسبی پیش روی پاتخت‌نشینان قرار می‌دهد. برای رسیدن به فیلبند باید ۱۳۰ کیلومتر در جاده هراز رانندگی کنید تا چشم شما در سمت راست جاده به تابلو چلاو روشن شود. روستای فیلبند، آخرین روستا در منطقه چلاو است. چشمه لار، جنگل سنگچال و چلاو و امامزاده یحیی و امامزاده قاسم از دیگر جاهای دیدنی فیلبند به حساب می‌آیند.

سوباتان تالش | یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران

روستای سوباتان، منطقه‌ای ییلاقی در تالش است. سبزه‌زارهای تماشایی و کوه‌های سرسبز این منطقه از یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران نوید می‌دهد. محلی‌های این منطقه هر سال تابستان به سوباتان کوچ می‌کنند. به همین دلیل تابستان را در کنار اهالی باصفای این منطقه سپری خواهید کرد. جالب است بدانید در سوباتان آرامستان‌هایی با قدمت چندین هزارساله وجود دارد. به همین دلیل در کنار تماشای اقیانوس ابر و دشت‌های سرسبز، فرصتی برای گشت‌و‌گذاری باستان‌شناسانه هم پیدا می‌‌کنید.

در سوباتان کلبه‌های چوبی برای اقامت گردشگران تعبیه شده است. برای رسیدن به این ناحیه باید جاده رشت به سمت هشت‌‌پر را در پیش بگیرید. سپس به سمت جاده اق اولر بروید. این جاده، هموار نیست و باید حتماً با خودروهای شاسی‌بلند از آن عبور کنید. دریاچه نئور، آبشار وِرَزان، پارک جنگلی آلچالق و قلعه سلسال به‌عنوان جاهای دیدنی اطراف سوباتان شناخته می‌شوند.

جاده اسالم به خلخال | رؤیایی‌ترین اقیانوس ابر ایران

ایران‌گردها با ما هم‌‌عقیده‌اند که جاده اسالم به خلخال، یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال غرب ایران است. زیبایی‌های این جاده، خستگی راه را از تن گردشگران بیرون می‌کند. در کنار تمامی این زیبایی‌ها، جاده اسالم به خلخال یکی از تماشایی‌ترین اقیانوس های ابر ایران را دارد. همان‌گونه که از نام این جاده پیداست، شهرستان خلخال را به گیلان مرتبط می‌کند. زیبایی‌های این جاده باعث می‌شود تا هر چند کیلومتر یک‌بار، کنار بزنید و از طبیعت اطراف لذت ببرید. برای اینکه گردشگری در این ناحیه به شما حسابی خوش بگذرد، در کنار اقیانوس ابر جاده اسالم به خلخال، از جنگل گیسوم، روستای ناو روی، آبشار دریابن و ییلاق لرزره هم دیدن کنید.

جواهرده | جواهری درخشنده در دل شهرهای شمالی ایران

جاهای دیدنی جواهرده، این مکان را به یکی از دیدنی ترین مکان‌های رامسر تبدیل کرده است. روستای جواهرده رامسر، مکانی با امکانات چشمگیر گردشگری است. به همین دلیل در این روستا به لحاظ امکانات رفاهی چیزی‌کم‌و‌کسر نخواهید داشت. از زیبایی های جواهرده هرچقدر بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. برای رسیدن به جواهرده باید راه رامسر را در پیش بگیرید. در رامسر به سمت سه‌راهی فلسطین رانندگی کنید تا به جنوب این شهر برسید. در این منطقه چشم شما به تابلو جواهرده و اقیانوس ابر زیبای آن روشن می‌شود. این مسیر را ادامه دهید تا به روستا جواهرده برسید. در این سفر از گشت‌و‌گذار در بوستان جنگلی صفارود، دریاچه قو، مسجد آدینه و گورهای تاریخی گبری غافل نشوید.

جواهردشت رودسر | گوهری ناب بر فراز ابر

مگر ممکن است نام جایی جواهردشت باشد و جاذبه های طبیعی آن گردشگران را مدهوش نکند؟ جواهردشت روستایی زیبا در دل جنگل‌های هیرکانی است. زیبایی‌های این روستا قبل از رسیدن به‌ آن در طول جاده آغاز می‌شود و با رسیدن به جواهردشت به اوج می‌رسد. جنگلی سرسبز با حدود ۱۰۰ هکتار مساحت، ییلاق جواهردشت رودسر را فرا گرفته است. این جنگل در ۴۶‌کیلومتری رودسر و ۲۶‌کیلومتری سیاهکلرود قرار دارد. در کنار جنگل انبوه و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران در جواهردشت خودنمایی می‌کند. قله سماسوس، منطقه حفاظت‌ شده سرولات و روستای قاسم آباد از جاهای دیدنی نزدیک جواهردشت است.

جنگل ابر شاهرود | اقیانوسی خیال‌انگیز و زیبا

گردشگری را سراغ نداریم که محو تماشای جاهای دیدنی شاهرود نشود. در ۴۵‌کیلومتری شمال شاهرود، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران انتظار گردشگران را می‌‌کشد. این اقیانوس ابر بر فراز جنگل شاهرود گسترده می‌شود. جنگلی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۳۵ هزار متر مربع مساحت دارد. جنگل ابر شاهرود با حدود ۸۵ گونه گیاهی، مکان زیبایی برای جنگل‌گردی و کمپ‌‌های شبانه است. درخت‌های توسکا، بلوط، راش، سرخدار و بارانک زینت‌بخش این جنگل هستند. آسمان این جنگل را گاه‌و‌بیگاه اقیانوسی از ابرهای نقره‌فام فرا می‌گیرد. برای رسیدن به جنگل ابر شاهرود از مسیر تهران باید حدود ۴۰۴ کیلومتر رانندگی کنید. تاکسی‌های میدان امام شاهرود نیز گردشگران را به روستای ابر می‌برند. آبشار آلوچال، دالان بهشت، چشمه‌های جنگل ابر، روستای شیرین آباد و روستای ابر از جاهای دیدنی نزدیک به جنگل ابر شاهرود هستند.

ییلاق هلودشت املش | زیباترین جنگل ابر ایران برای تفریح

املش شهری کوچک و باصفا در گیلان است. این شهر جاهای دیدنی زیادی دارد،‌ با این حال ییلاق هلودشت با حدود ۳۰ کیلومتر فاصله از املش، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی املش به حساب می‌آید. در سرتاسر مسیر ییلاق هلودشت، جنگلی زیبا از گردشگران استقبال می‌کند. پس از مدتی که در این جنگل به پیش رفتید، چشم شما به جمال یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران روشن می‌شود. سپس به دهکده هلودشت می‌رسید. در این دهکده قهوخانه‌ای سنتی با نمایی به اقیانوس ابر وجود دارد. پس از اینکه فنجانی چای در این قهوه‌خانه نوش‌جان کردید، می‌توانید به گشت‌و‌گذار در زیبایی‌های ییلاق هلودشت مشغول شوید. ییلاق خصیل دشت، آبشار سیاه تاش، تالاب زریجار، روستای بلوردکان، عمارت صوفی ها و قلعه شاه‌ نشین املش از دیدنی‌های نزدیک به اقیانوس ابر هلودشت به حساب می‌آید.

روستای داماش رودبار | بیشه‌زاری سرسبز با گل‌های زیبا

روستای داماش در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. کاملاً مشخص است در چنین ارتفاعی، یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران شکل بگیرد. بیشه‌زارهای سرسبز با گل‌های زیبا روستای داماش را احاطه‌ کرده‌اند. این روستا مردمانی باصفا دارد که همیشه از گردشگران با روی گشاده استقبال می‌کنند. روی کمک اهالی روستای داماش برای گذران شب هم می‌توانید حساب باز کنید. مردمان این منطقه غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند. در کنار تماشای اقیانوس ابر داماش، خوراکی‌های بامزه این منطقه را فراموش نکنید. روستای استخرگاه، غار دربند رشی، ییلاق سلانسر، ییلاق سی دشت، چشمه سنگرود، آبشار کلشتر و قله درفک به‌عنوان جاهای دیدنی نزدیک به رودبار شناخته می‌شود.

روستای اوپرت | ماندگارترین اقیانوس های ابر ایران

روستای اوپرت در منطقه‌ای سرسبز بین استان‌های سمنان و مازندران واقع شده است. مکان این روستا، محل تلاقی کویر و جنگل است. به همین دلیل اختلاف دما اقیانوس ابری تماشایی در این ناحیه شکل می‌گیرد. از طرف دیگر ارتفاعات اطراف ییلاق اوپرت سمنان جلوی خروج ابرهای باران‌زا را به سمت نواحی کویری می‌گیرد. به لطف این شرایط، اقیانوس ابر روستای اوپرت، یکی از ماندگارترین اقیانوس های ابر ایران است که از اردیبهشت تا اواخر تابستان می‌توان ابرهای این اقیانوس را مشاهده کرد. به همین دلیل اگر اهل کوهنوردی هستید، حتماً لوازم مخصوص کوهنوردی همراه ببرید. دریاچه چورت، آبشار فینیسک، آبشار اوبن و باداب سورت از جاهای دیدنی نزدیک به روستای اوپرت هستند.

مازیچال کلاردشت | دشتی پر از ابرهای زیبا

مگر می‌شود بحث از اقیانوس های ابر ایران باشد و نام مازیچال زیبا نیاید؟ مازیچال کلاردشت، ییلاقی بهشتی است که هر ساله مسافران بسیاری را به خود دعوت می‌کند. این بهشت سرسبز و زیبا در اردیبهشت پوشیده از ابرهای متراکم و باشکوه می‌شود که دل هر بیننده‌ای را می‌برد. کلاردشت تا تهران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و به همین دلیل خیلی از پایتخت‌نشینان در بهار خود را به آنجا می‌رسانند تا از زیبایی‌های بی‌حد آن بهره ببرند. ار شما هم عازم مازیچال هستید، کیسه خواب، خوراکی ضروری و وسایل پخش نور با خودتان بردارید. ییلاق مازیچال از نعمت برق بی‌بهره است و امکانات خاصی برای اقامت ندارد؛ اما آنقدر زیباست که دیدنش به رنج تهیه آفرود و گذشتن از جاده خاکی بیرزد.

 روستای دهبار مشهد | ناشناخته‌ترین اقیانوس ابر ایران

روستای دهبار حدود یک ساعت دورتر از مشهد است. این روستا با طرقبه که مهم‌ترین مرکز گردشگری طبیعی مشهد به حساب می‌آید فاصله‌ای ۱۴کیلومتری دارد. کلبه‌های این روستا در قسمت‌های مرتفع قرار گرفته است. به لطف این شرایط برای تماشای یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران، کافی است به کلبه‌های بالای روستا بروید. البته برای تماشای این زیبای بي‌نظیر باید رنج بیدارشدن ساعت ۵ صبح را به جان بخرید؛ زیرا حدود ساعت ۸ دیگر خبری از اقیانوش و ابرهایش نیست. روستای دهبار مهمان‌خانه‌ای کوچک برای اتراق گردشگران دارد. بند گلستان، جاغرق، مجموعه گردشگری چالیدره، روستای نغندر و روستای مایان، از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد هستند که فاصله کمی با روستای دهبار دارند.

بایدها و نبایدهای بازدید از اقیانوس ابر

اگر خاطرتان باشد گفتیم که اقیانوس ابر در ارتفاعات شکل می‌گیرد. از طرف دیگر اقیانوس ابر عموماً نواحی جنگلی را پوشش می‌دهد. به همین دلیل برای گردشگری در مناطقی که اقیانوس ابر دارد، حتماً چند دست لباس گرم همراه داشته باشید. ماشین‌های شاسی‌بلند یا آفرود، چوب‌ کوهنوردی، لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات، کمک‌های اولیه، دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت، زیرانداز و چادر از تجهیزاتی است که برای بازدید از اقیانوس های ابر ایران به کار شما می‌آید.

در برخی از شهرهای ایران مانند اولسبلنگاه یا

بهترین زمان بازدید از اقیانوس ابر

اقیانوس ابر در اردیبهشت تا اواخر تابستان شکل می‌گیرد. به همین دلیل برای گردشگری در بین بهترین اقیانوس های ابر ایران، ماه‌های گرم سال را انتخاب کنید.

اقیانوس های ابر ایران در گوشه‌و‌کنار این سرزمین پراکنده‌اند. تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده می‌توانید برنامه گردشگری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در کنار بازدید از اقیانوس ابر، سری به جاهای دیدنی اطراف این منطقه هم بزنید. در پایان پیشنهاد می‌‌کنیم اگر شما هم تجربه‌های سودمند یا خاطره‌های خوشی از گردشگری در اقیانوس های ابر ایران دارید، این خاطره‌های خوش و تجربه‌های مفید را با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

در ارتفاعات سرسبز، اختلاف دمای گرم و سرد ابرهای زیبایی را در ارتفاع کمی تشکیل می‌دهد. به این ابرها اقیانوس ابر می‌گویند.

شرایط جغرافیایی و آب‌و‌هوایی شمال کشور، زمینه‌ای برای تشکیل اقیانوس ابر فراهم می‌کند.

از اردیبهشت تا اواخر تابستان هر سال شاهد تشکیل اقیانوس های ابر ایران هستیم.

اقیانوس ابر به لحاظ گردشگری، نمایی تماشایی از ابرهای زیبا را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

جنگل ابر شاهرود، روستای اوپرت، ورستای اولسبلنگاه، منطقه ییلاقی سوباتان و روستای داماش از زیباترین اقیانوس های ابر ایران به حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.