خانه همدم السلطنه اصفهان | کافه رستورانی قجری و زیبا

0

این بار در ره بال آسمان قصد داریم شما را به سفری به مرکز ایران و در دل اصفهان مهمان کنیم. در این مطلب با یکدیگر سری به یکی از بهترین کافه‌ رستوران های اصفهان می‌زنیم. اصفهان سومین شهر بزرگ ایران است. این شهر بزرگ همواره در دوران مختلف تاریخی پایتخت ایران بوده است. ردپای این ادوار مختلف در جای‌جای اصفهان باقی مانده است و هرکدام از این آثار ما را به سفری در دل تاریخ می‌برد. از این رو شوق گردشگران خارجی و ایرانی برای رفتن به این شهر بی‌مثال است. به‌علاوه در چند سال اخیر پویشی برای بازسازی و مرمت آثار و خانه‌های تاریخی اصفهان که گردش ایام آنان را فرسوده کرده است راه افتاده است. یکی از این مکان‌ها خانه همدم السلطنه است. برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با خانه همدم السلطنه

خانه همدم السلطنه

همدم‌السلطنه در واقع نام دختر امیرکبیر است که بعدها به همسری پسر ناصرالدین شاه، ظل السلطان درآمد. خانه همدم السلطنه در مسافرپذیرترین نقطه شهر اصفهان یعنی در نزدیکی میدان نقش جهان قرار گرفته است. این خانه تاریخی که قدمت آن به بیش از 160 سال پیش می‌رسد، در چندسال گذشته بر اثر گذر زمان دچار فرسودگی شدید شده بود؛ اما بعدها به همت کلاهدوزان خیر اصفهان طی سه سال و با هزینه‌ای بالغ بر5 میلیارد بازسازی و مرمت شد. این خانه تاریخی هم‌اکنون تغییر کاربری داده است و به‌عنوان یکی از رستوران های اصفهان به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند.

تصویری از خانه تاریخی همدم السلطانه

خانه همدم السلطنه در واقع در زمره خانه‌های تاریخی بازسازی شده است که برای بازسازی و مرمت آن از مصالح قدیمی موجود در خود خانه استفاده شده است. در قسمت ورودی این خانه دالانی کوتاه قرار دارد که شما را به حیاطی نسبتاً بزرگ وارد می‌کند. حیاط این خانه در مرکز است و اطراف آن را اتاق‌هایی با معماری بسیار زیبا فراگرفته‌اند. در وسط این حیاط حوضی فیروزه رنگ قرار دارد که صدای فواره‌اش گوش را نوازش می‌دهد و لذت خوردن غذا در این فضا را دوچندان می‌کند.

معماری خانه همدم السلطنه

تصویری از رستوران همدم السلطنه

معماری این خانه کاملاً با سبک و سیاق معماری قاجار است و شکوه و جلال معماری آن دوران را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. ابتدا که وارد این خانه می‌شوید؛ پس از گذر از در چوبی با حیاط بسیار زیبا و باصفای آن مواجه می‌شوید. حیاطی با حوض بزرگ در وسط آن، که گلدان‌های شمعدانی در اطرافش به زیبایی چیده شده‌اند. گرداگرد حیاط را اتاق‌هایی با درهای چوبی فرا گرفته‌اند و حیاط در مرکز آن‌ها خودنمایی می‌کند. در یکی از اضلاع این حیاط، دری با اورسی پنج دهنه قرار دارد که می‌توان گفت باشکوه‌ترین قسمت خانه است و در تمام قسمت‌‌هایش با ظرافت شیشه‌های رنگی کار شده است که نور را به رقص درمی‌آورند.

تصویری از کافه رستوران همدم السلطنه

خانه تاریخی همدم ‌السلطنه از بخش‌ها و اتاق‌های مختلفی ساخته شده است نظیر اتاق شاه‌نشین، پنج دری، دو دری، سه دری و دو گوشواره. در بازسازی این خانه از مصالح کهن باقی‌مانده از خانه استفاده شده است و همین امر باعث شده تا به بافت تاریخی آن لطمه‌ای وارد نشود.

تاریخچه خانه همدم السلطنه

تصویری از کافه رستوران خانه همدم السلطنه

خانه همدم‌السلطنه یکی از خانه های تاریخی اصفهان است که قدمت آن به حدود 160 سال پیش، به زمان قاجار و دوران ناصرالدین شاه می‌رسد. این خانه تاریخی متعلق به همدم‌السلطنه دختر امیرکبیر، صدراعظم ایران و همسر ظل‌السلطان، پسر ناصرالدین شاه است.

کاربری فعلی خانه همدم السلطنه

خانه تاریخی همدم السلطنه در حال حاضر به رستورانی سنتی و زیبا تغییر کاربری داده است تا مهمانان خود را به ضیافتی بی‌نظیر در دل تاریخ دعوت کند. چیدمان رستوران همدم‌السطنه کاملاً درخور و شایسته معماری زیبا و تاریخی این مکان است. وارد صحن حیاط که می‌شوید صندلی‌ها و میزهای نهارخوری گرداگرد حوض چیده شده‌اند؛ تا با نوشیدن شربت یا خوردن غذایی از منوی منتخبتان، خستگی را از تنتان دربیاورید و خاطره سفرتان را ماندگار کنید.

خانه همدم السلطنه

کافه رستوران خانه همدم السلطنه دارای دو منوی کافی‌شاپ و رستوران است. منوی رستوران آن شامل انواع غذاهای سنتی اصفهان و همین طور غذاهای فرنگی است. شما می‌توانید در این رستوران از غذاهایی نظیر بریانی مخصوص اصفهان، بلدرچین، دیزی، کباب کوبیده، جوجه تنوری و کلم پلو لذت ببرید. به‌علاوه قیمت غذاها در کافه رستوران همدم‌ السلطنه بسیار معقول و مناسب است از این رو می‌توانید با خیال راحت غذای دلخواهتان را انتخاب و نوش‌جان کنید. نکته دیگر اینکه نیازی نیست نگران گرما و سرمای داخل صحن حیاط باشید؛ زیرا تمامی وسایل گرمازا و سرمازا در این محیط فراهم است. به‌علاوه در صورت علاقه می‌توانید غذای خود را در محیط داخلی رستوران و در داخل خود خانه سرو کنید. زیبایی‌‌های فضای داخل خانه نه‌تنها کم از بیرون آن ندارد، بلکه می‌توانید بازی نور و رنگ را بهتر مشاهده کنید یا از کاشی‌کاری‌های فیروزه کنار پنجره‌ها لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف خانه همدم السلطنه

هنگامی که در سفر هستیم، یکی از مهم‌ترین نکات برای رستورانی که می‌خواهیم به آن برویم، مکان آن رستوران و نزدیکی‌اش به مراکز گردشگری مختلف است. از این رو در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم رستوران همدم السلطنه به کدام یک از جاهای دیدنی اصفهان نزدیک است.

میدان نقش جهان

همان طور که گفتیم کافه رستوران خانه همدم السلطنه در نزدیکی میدان نقش جهان یا همان میدان امام قرار دارد. این میدان باشکوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است و قدمت آن به دوران صفویان و شاه عباس صفوی می‌رسد؛ البته این میدان تا قبل از شاه عباس نیز با نام میدان نو وجود داشته است؛ اما در زمان شاه عباس به اوج جلال و شکوه خود می‌رسد و نام میدان نقش جهان را بر روی آن می‌گذارند.

مسجد شاه عباسی

در ضلع جنوبی این میدان مسجد جامع امام اصفهان قرار دارد. این مسجد برای اجتماعات گسترده مردم در جشن‌ها، اعیاد و مراسمات مختلف بنا شده بود و تاریخ ساخت آن به سال 1020 می‌رسد. کاشی کاری‌های این مسجد آمیخته‌ای از طرح و رنگ است و نماد بارز معماری عصر صفوی است. کتیبه‌ای که در سر این مسجد قرار دارد به خط ثلث علیرضا عباسی و در سال 1025 نوشته شده‌است. جهت قبله این مسجد را شیخ بهائی و با استفاده از ابزارهای آن زمان مشخص کرده است.

 مسجد شیخ لطف الله

کمی آن طرف‌تر و در سمت شرق این میدان مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. این مسجد در زمان شاه عباس صفوی به دستور شخص شاه و برای استفاده شخصی‌اش ساخته شده است. ساخت این مسجد حدود 18 سال طول کشیده است. مسجد شیخ لطف الله، در زمان قاجار دچار آسیب و خسارت شد؛ اما در زمان رضاشاه پهلوی بازسازی و مرمت شد. سردر ورودی این مسجد تماماً از سنگ مرمر زرد پوشیده شده است و جنس در آن از چوب چنار است. یکی دیگر از شاهکارهای این مسجد محراب آن است که کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌های ظریف و زیبایی در آن به کار رفته است. وجه تسمیه این مسجد، نام امام جماعت آن یعنی شیخ لطف‌الله‌بن‌عبدالکریم بوده است.

کاخ عالی قاپو

از دیگر مراکز دیدنی موجود د ر میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو است. این بنا که در غرب میدان امام قرار دارد، زیربنایی نزدیک به 1800 متردارد و در 6 طبقه ساخته شده است. کاخ عالی قاپو که ورودی دولتخانه صفوی بوده، یکی از شاهکارهای معماری آن زمان است و از شگفتی‌‌های آن می‌توان به مینیاتورهای آن، گچبری‌های تالار موسیقی، تالار پذیرایی و بازتاب صدا در ورودی عمارت اشاره کرد. این کاخ بین سال‌های 973 تا 977 خورشیدی ساخته شده است.

 شربت سرای روزگار

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به کافه رستوران خانه همدم السلطنه شربت سرای روزگار است. این شربت‌سرا کافه‌ای سنتی است که در شهر اصفهان، میدان جهان گشا، جنب مسجد شیخ لطف‌الله و در سرای اسپادانا قرار دارد و فضای سنتی آن محیطی جذاب برای گردشگرانی است که به دنبال چشم‌نوازترین کافه های اصفهان هستند.

اطلاعات بازدید از خانه همدم السلطنه اصفهان

خانه یا رستوران همدم السلطنه در استان اصفهان، شهر اصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3 واقع شده است. این رستوران همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 23:30 آماده خدمات رسانی به مشتریان خود است. برای برای برقراری ارتباط با اپراتورهای این رستوران می‌توانید با این شماره‌ها ٠٣١٣٢٢٤٧٧٧۴-  ۰۹۱۳۴۲۲۰۳۶۵تماس بگیرید یا از طریق نشانی اینستاگرام hamdamo_saltaneh با آن‌ها در ارتباط باشید.

آدرساصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3
شماره تماس٠٣١٣٢٢٤٧٧٧۴
ساعات بازدیدهمه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 23:30
آدرس صفحه اینستاگرامamdamo_saltaneh@

قطعاً پس از یک گشت و گذار حسابی در میدان نقش جهان، نوبت استراحت و خوردن غذایی مطبوع و دلپذیر یا نوشیدن شربتی گواراست. چه جایی بهتر از کافه رستوران همدم السلطنه که در نزدیکی میدان جهانگشاست و فضایی باصفا و بافتی تاریخی دارد و به قول معروف یک تیر و چند نشان است. برای رفتن به رستوران همدم السلطنه کافی است از در خروجی میدان امام یا نقش جهان به سمت خیابان حافظ حرکت کنید. پس از اینکه حدود 200 متر پیاده‌روی کردید و به چهارراه شکرکن رسیدید، به سمت راست بروید و از کوچه باریکی که در آن هستید عبور کنید. تابلو کوچکی شما را به سمت خانه همدم السلطنه هدایت می‌کند. رد تابلو را بگیرید تا به این رستوران سنتی برسید و از فضای صمیمی و غذاهای با کیفیت آن لذت ببرید. البته می‌توانید از راسته کنار مسجد شیخ لطف‌الله نیز به این رستوران بروید.

امیدواریم این مطلب راهنمایی مناسب برای آشنایی با خانه همدم السلطنه و انتخاب رستورانی مناسب در سفرتان به اصفهان باشد. اگر به این رستوران زیبا رفتید از عکاسی در فضای بی‌نظیر آن غفلت نکنید و حتماً در کنار حوض یا نورهای رنگین بازتاب شده از پنجره‌ها ثبت خاطره کنید. در آخر سفر خوب و خوشی را با خلق بهترین لحظه‌ها برایتان آرزو می‌کنیم و امیدواریم در سفرتان به مناطق تاریخی بیش ار هر چیزی در حفظ این آثار باستانی و باارزش کوشا باشید. خوشحال می‌شویم اگر به این رستوران رفته‌اید تجربه خود را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

شهر اصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3

این خانه در حال حاضر به رستورانی سنتی و زیبا تبدیل شده است.

بریانی مخصوص اصفهان، بلدرچین، دیزی، کباب کوبیده، جوجه تنوری و کلم پلو و همینطور انواع غذاهای فرنگی

4.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.