روستای تابستان نشین املش | گشت‌وگذار در طبیعتی بکر 

6

وقتی صحبت از سفر به استان گیلان مطرح می‌شود، معمولاً ذهنمان سمت شهرهای رشت و لاهیجان می‌رود؛ اما دیدنی‌های این استان زیبا، فقط به چند شهر معروف آن ختم نمی‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را برای یک سفر چند روزه به روستای تابستان نشین املش آماده کنیم؛ روستایی که شما را در آرامش و طبیعت بکر خود غرق می‌کند؛ روستایی که خانه‌هایش در میان مزارع چای دلبری می‌کند و هر رهگذری را به سوی خود فرامی‌خواند. اگر تا به حال نام این روستا به گوشتان نخورده یا آشنایی چندانی با آن ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

روستای تابستان نشین املش کجاست؟

شنیده‌اید که می‌گویند روستای جواهرده، نگین انگشتری شهر رامسر است؟ این بار می‌خواهیم درباره نگین انگشتری شهرستان املش صحبت کنیم؛ روستایی که به روستای تابستان نشین معروف بوده و تجربه خارق‌العاده‌ای را برایتان رقم می‌زند. در میان مزارع چای، نرسیده به شهر رشت، شهر کوهپایه‌ای املش با طبیعتی بکر و آب و هوایی دل‌نشین منتظر شماست. این شهر یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری استان گیلان بوده و در حاشیه جنگل‌های سرسبز و باغ‌های چای گیلان قرار دارد. طبیعت بکر و کوهستانی این روستا دل هر طبیعت‌گردی را برده و برای چند روز شما را درگیر جذابیت‌های خود می‌کند. کمتر کسی پیدا می‌شود که با اولین سفر به روستای تابستان نشین دوباره و دوباره به این منطقه سفر نکند. ازاین‌رو حتم داریم که از رفتن به این سفر پشیمان نخواهید شد. بیایید با هم در ادامه بیشتر با این روستای دیدنی آشنا شویم.

جاهای دیدنی روستای تابستان نشین املش

کوهستان‌های بکر و زیبا و باغات چای و مرکبات همان چیزهایی است که املش را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق توریستی استان گیلان تبدیل کرده است. قدم‌زدن در این طبیعت بکر و دست‌نخورده، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. آرامشی که در فضای روستا حکم‌فرماست ذهنتان را از هیاهوی دغدغه‌های زندگی جدا کرده و برای ساعاتی حس زندگی اصیل و واقعی را برایتان تداعی می‌کند. در این روستا خانه‌ها در میان باغ‌های چای قرار دارند و چشم‌انداز رؤیایی آن از هر سو شما را به وجد می‌آورد. از طرفی تمامی مسیرهای منتهی به روستای املش از دامنه کوه شروع شده و به روستاهای حاشیه رودخانه شلمان رود و روستاهای البرز مشرف است. با این همه جذابیت‌های دیدنی، نه‌تنها خستگی راه را حس نمی‌کنید؛ بلکه مناطق جذاب دیگری را نیز کشف خواهید کرد.

پوشش گیاهی روستای تابستان نشین املش

بدون شک مهم‌ترین علت جذب گردشگران به منطقه تابستان نشین املش آب‌وهوای دلربای این روستاست. این روستای بکر و کوهستانی به دلیل نزدیک‌بودنش به دریا، آن سوز و سرمای آزاردهنده مناطق کویری را ندارد. روستای تابستان نشین گیلان در بخش جنوبی شهر املش و در ارتفاع 390متری از سطح دریا قرار داشته و با آب‌وهوایی بسیار خنک و دل‌پذیر از گردشگران استقبال می‌کند. طبیعتاً این شرایط اقلیمی، سرسبزی این منطقه را دوچندان کرده و تنوع گیاهی روستا را افزایش داده است. این پوشش گیاهی بی‌نظیر روح و جسمتان را نوازش می‌کند و خاطره‌ای ماندگار از سفر به استان گیلان برایتان رقم می‌زند. شاید روستای تابستان نشین امکانات پیشرفته و جذابیت‌های متنوع شهری را نداشته باشد؛ اما بی‌شک چند روزی شما را در زیبایی‌های طبیعی و سکوت و آرامش خود سرگرم می‌کند. اگر اهل عکس‌برداری و ثبت لحظات هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک دوربین عکاسی همراه خود ببرید و خاطرات سفرتان را در لوکیشن‌های طبیعی به ثبت برسانید.

سوغات روستای تابستان نشین گیلان

اگر از شانس خوبتان در روز سه شنبه به املش رسیدید، از بازارهای محلی این شهر نیز غافل نشوید. سه‌شنبه‌بازارهای املش از مشخصه‌های اصلی این منطقه و یکی از پرهیاهوترین بازارهای محلی استان گیلان است. این بازارها بهترین مکان برای خرید سوغات رشت بوده و شما را با دست پر راهی شهرتان می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از صنایع دستی بی‌نظیر و سوغات خوشمزه این منطقه بخرید و چمدان‌هایتان را از یادگاری‌های ماندگار استان گیلان پر کنید.

بهترین زمان بازدید از روستای تابستان نشین املش

معمولاً اغلب سفرهای تابستانه با شهرهای شمالی گره خورده است؛ مخصوصاً مناطق ییلاقی که با آب‌وهوای دل‌پذیر خود، هر گردشگری را وسوسه می‌کند. روستای تابستان نشین املش نیز از این قاعده مستثنا نیست. طبیعت خارق‌العاده این روستا، جان می‌دهد برای روزهای گرم تابستان. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال کشف مکان‌های جدید هستید، تجربه گشت‌وگذار در جنگل‌های این روستا را از دست ندهید. همچنین آب‌وهوای کوهستانی این منطقه به‌خصوص در بخش تابستان نشین، این روستا را برای سفر در فصل گرما مناسب کرده است. 

اطلاعات بازدید روستای تابستان نشین

آدرساستان گیلان، حدود 5 کیلومتری روستای املش
مدت زمان بازدیدنصف روز
هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدشبانه‌روزی

مسیر دسترسی روستای تابستان نشین املش

برای رسیدن به روستای تابستان نشین املش راه بسیار ساده‌ای در پیش داریم. یک مسیر آسفالته 7کیلومتری پیش رویتان قرار دارد که شما را به بهشتی زیبا می‌رساند. کافی است ابتدا به شهر رشت بروید و پس از آن مسیر شهرستان املش را دنبال کنید. با رسیدن به مرکز شهر املش، مسیر را به سمت روستای تابستان نشین ادامه دهید و قدم در این بهشت بی‌کران بگذارید. اگر قرار است از سمت پایتخت به روستای تابستان نشین گیلان بروید، باید ابتدا از تهران به سمت کرج حرکت کنید و سپس وارد جاده کرج-قزوین شوید. در این مسیر با گذر از شهرهای قزوین، کوهین، منجیل و رودبار به رشت خواهید رسید. بد نیست از لذت مسیر نیز غافل نشوید و در شهرهای بین‌راه نیز توقف کوتاهی بکنید. با این کار هم خطر تصادفات جاده‌ای را کاهش دهید و هم از طبیعت بکر شهرهای شمالی لذت ببرید. 

این بار در مجله گردشگری ره بال آسمان روی دیگری از جذابیت‌های استان گیلان را بررسی کردیم. در یکی از بکرترین روستاهای ایران در شهرستان املش قدم زدیم و با دیدنی‌های آن آشنا شدیم. روستای تابستان نشین املش منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا در شمال ایران است که روح شما را با طبیعت پیوند می‌زند. اگر تجربه سفر به روستای تابستان نشین را دارید، فراموش نکنید خاطرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که سفر به شهرستان‌های کوچک و کمترشناخته‌شده، کمک شایانی به رشد توریستی و گردشگری آن منطقه می‌کند؛ پس تردید نداشته باشید و در اولین‌فرصت خود را برای این سفر هیجان‌انگیز آماده کنید. این کار شما قدم بزرگی برای رشد صنعت توریسم در منطقه املش خواهد بود.

روستای املش یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری استان گیلان بوده و در حاشیه جنگل‌های سرسبز و باغ‌های چای گیلان قرار دارد.

آب و هوای کوهستانی این منطقه به خصوص در بخش تابستان نشین، این روستا را برای سفر در فصل گرما مناسب کرده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای تابستان نشین می‌توان به آبشار فصلی خرم دره، رودخانه شلمان رود و چشمه‌های گوارا اشاره کرد.

بله. این روستا در تمام فصول سال به صورت شبانه‌روزی و رایگان آماده حضور گردشگران و طبیعت‌گردان است.

5/5 (1 نظر)
6 نظرات
  1. زهرا می گوید

    بسیار عالی بود،واسه کویر نشین ها هیچ چیزی به اندازه سفر یه یه جای سرسبز و آباد دلچسب نیست،من به شخصه حتی با دیدن عکس های شهرهای شمالی ،حس خوبی میگیرم.ممنون از متن خوبتون.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز
      طبیعت خوب شمال همه رو مجذوب خودش می‌کنه. حتما در روزهای گرم سال سری به این روستا بزنید و خاطرات خوش برای خودتون خلق کنید.

  2. Maryam می گوید

    ببخشید امکانات رفاهی روستا در چه حدی هست،آیا میشه در روستا اتراق کرد یا باید شب برای اسکان به رشت برگشت.

    1. بانو تقیان می گوید

      مریم عزیز، امکانات روستا در حد روستاست؛ یعنی چند سوپر مارکت و اقلام ضروری!
      برای اقامت هم کمپ دسته‌جمعی پیشنهاد می‌شه و هم اقامت روستایی. البته اگه زود برید ممکنه خانه‌های روستایی براای اقامت پیدا کنید؛ اما اگه خیلی اهل چادرخوابی یا خانه‌های ساده نیستید و سفر لاکچری می‌پسندید، بهتره به هتل مراجعه کنید.

  3. علی می گوید

    ما در تاریخ شهریور 1402 به این روستا سفر کردیم البته جهت اقامت نرفتیم. خوشبختانه این مسیر هم آسفالت خوب داشت، هم مناظر دیدنی و آرامبخش و بازم خوشبختانه میزان زباله باقی گذاشته شده از سوی برخی از مسافران… کم بود ولی همان تعداد کم باعث شد حالمان خراب شود. جان هر کی دوست دارید بخاطر مردمان آن روستا و لذت بردن خودتان و نسلهای بعدی و ماندگاری طبیعت و استفاده بهتر خودمان ، رعایت بهداشت و پاکیزگی را در طبیعت به طور کامل انجام دهید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علی عزیز، ممنونیم برای توضیحات خوبی که دادید. به امید روزی که فرهنگ دوستی با محیط زیست، در همه افراد نهادینه بشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.