کویر دروازه قرآن یزد | آشنایی با شکوهمندترین شوره‌زار یزد

0

شهر یزد، سرزمین باد‌گیر‌ها، دومین شهر تاریخی زنده در دنیاست! این شهر به لطف داشتن تاریخی پر‌افتخار، فرهنگی غنی و طبیعی منحصر‌به‌فرد از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در کشور ایران شمرده می‌شود. در این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی به چشم می‌خورند که هر‌کدام شگفتی خاص خود را دارند. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع‌به سرزمین بادگیر‌ها و جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد آن سخن گفته‌ایم. این بار نیز قصد داریم صفحه‌ای دیگر از کتاب یزد را ورق بزنیم و جاذبه‌ای دیگر در این شهر را معرفی کنیم. موضوع صحبت ما در این مطلب کویر دروازه قرآن یزد است. این کویر به لطف داشتن تالابی شگفت‌انگیز و تماشایی و چشم‌انداز‌هایی نفس‌گیر از شکوه و زیبایی شوره‌زار، به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان یزد شناخته می‌شود. از‌این‌رو اگر می‌خواهید در این شوره‌زار وسیع قدم بگذارید و از تماشای آسمان شب خیره‌کننده آن غرق لذت شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کویر دروازه قرآن کجاست؟ 

معرفی کویر دروازه قرآن یزد

کویر دروازه قرآن از منحصر‌به‌فرد‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر یزد است. این کویر در نزدیکی دروازه قرآن یزد قرار دارد؛ به همین دلیل نیز این شوره‌زار وسیع و حیرت‌انگیز را کویر دروازه قرآن نامیده‌اند. در میان کویرهای یزد، کویر دروازه قرآن، نزدیک‌ترین کویر به مرکز شهر است و به همین سبب طرفداران بسیاری دارد. 

معرفی کویر دروازه قرآن یزد | از زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین شوره‌زار‌های مرکز ایران

کویر دروازه قرآن را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین شوره‌زار‌های مرکز ایران معرفی کرد. اگر در میان جاهای دیدنی اطراف یزد به‌دنبال جاذبه‌ای منحصر‌به‌فرد می‌گردید تا تجربه‌ای متفاوت برای خود خلق کنید، این کویر مقصدی مناسب برای شماست. در قلب این کویر تالابی وسیع وجود دارد. این تالاب به‌سان نگینی بر سینه دروازه قرآن می‌درخشد و سبب برتری و تمایز این شوره‌زار با سایر کویرهای ایران شده است. در‌نهایت خوب است اشاره کنیم که وجود کمپ‌های کویری که امکانات رفاهی و تفریحی جذابی فراهم کرده‌اند، به شما این فرصت را می‌دهد تا ماجراجویی به‌یاد‌ماندنی و متفاوتی را در قلب کویری زیبا تجربه کنید. 

جاذبه‌های کویر دروازه قرآن یزد | ماجراجویی در دریایی از شن 

همان طور که گفتیم، کویر دروازه قرآن از تماشایی‌ترین و منحصر‌به‌فرد‌ترین کویر‌های یزد و حتی ایران است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این شوره‌زار طلایی‌رنگ، در‌خصوص جاذبه‌های آن توضیح داده‌ایم: 

  • تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد

تالاب پساب را می‌توان به‌عنوان دیدنی‌ترین جاذبه‌ کویر دروازه قرآن یزد معرفی کرد. رهاسازی آب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد در قلب کویر قرآن سبب ایجاد تالاب پساب یزد شده و پدیده طبیعی حیرت‌انگیزی را ایجاد کرده است. این تالاب زیبا و دیدنی در‌واقع از چندین تالب کوچک و بزرگ تشکیل شده است که همچون نگین‌هایی آبی‌رنگ در دل پستی‌و‌بلندی‌های کویر، می‌درخشند. طول این تالاب بزرگ و زیبا حدود ۳ کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت، حدود یک کیلومتر است. همچنین خوب است اشاره کنیم که تالاب پساب یزد حدود ۱۴۳ کیلومتر از سطح دریا ارتفاع دارد. وجود نیزار‌های بلند و طلایی‌رنگ در اطراف تالاب و پرواز پرندگان بر‌فراز آن، سبب ایجاد منظره‌ای نفس‌گیر در قلب کویری خشک شده است. جالب است بدانید که گاهی حیوانات منطقه برای نوشیدن جرعه‌ای آب به کنار تالاب می‌آیند و صحنه‌ای جذاب برای گردشگران و عکاسان خلق می‌کنند. 

  • تجربه تفریحاتی متفاوت در قلب کویر 

در این کویر جذاب می‌توانید از تجربه تفریحات کویری همچون پیاده‌روی در شنزار‌ها و کویر‌نوردی، بالارفتن از تپه‌های شنی و تماشای چشم‌انداز خیره‌کننده کویر، شب‌مانی در کویر و تماشای آسمان پر‌ستاره و اعجاب‌انگیز شب و همچنین ثبت عکس‌های ماندگار از طبیعت منحصر‌به‌فرد کویر لذت ببرید. 

تفریح در کمپ‌های کویر دروازه قرآن یزد | تفریحاتی جذاب و مهیج 

در کمپ‌های کویری شن‌زار زیبای دروازه قرآن یزد، امکانات تفریحی جذابی برای گردشگران فراهم شده است؛ از‌این‌رو شما با مراجعه به کمپ‌های کویری کویر دروازه قرآن یزد می‌توانید تفریحات هیجان‌انگیز و جذابی نظیر سافاری، موتور‌سواری با موتور‌های چهار‌چرخ، شترسواری، پاراگلایدر و کایت باگی را تجربه کنید. 

امکانات گردشگری کویر دروازه قرآن یزد | فرا‌تر از انتظار 

امکانات گردشگری کویر دروازه قرآن یزد

در کویر دروازه قرآن یزد، چند کمپ کویری فعال وجود دارند که امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذابی برای گردشگران فراهم کرده‌اند. از جمله امکانات رفاهی ارائه‌شده در این کمپ‌ها می‌توان به امکانات زیر اشاره کرد:‌

  • سرویس‌بهداشتی
  • رستوران
  • سفره‌خانه
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی 
  • فضا‌های مناسب برای کمپینگ

از محبوب‌ترین و بهترین کمپ‌های فعال در کویر دروازه قرآن می‌توان به کمپ باران، کمپ کویر هفت سنگ و کمپ سند‌باد اشاره کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در‌خصوص امکانات و خدمات این کمپ‌ها با آن‌ها تماس بگیرید. 

شماره تماس با کمپ باران: ۰۹۱۳۲۵۱۹۸۵۹
شماره تماس با کمپ کویر هفت سنگ: ۰۹۱۳۱۵۲۷۳۷۵
شماره تماس با کمپ سند‌باد: ۰۹۱۳۳۵۲۶۹۱۲

بررسی امکان اقامت در کویر دروازه قرآن |‌ تجربه اقامتی متفاوت در زیر آسمان پر‌ستاره

بیش از نیمی از زیبایی و شگفتی کویر، در آسمان پر‌ستاره شب‌های آن نهفته است؛ به همین سبب بسیاری به قصد شب‌مانی به کویر دروازه قرآن می‌روند. در ادامه به بررسی امکان اقامت در این شوره‌زار پرداخته‌ایم: 

  • اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی 

همان طور که گفتیم، چندین کمپ کویری فعال در شوره‌زار دروازه قرآن یزد وجود دارند که در آن‌ها اقامتگاه‌های بوم‌گردی جذابی برای اسکان گردشگران فراهم شده است. شما می‌توانید شب را در یکی از این اقامتگاه‌های مانده و امکانات رفاهی و تفریحی آن‌ها بهره‌مند شوید. 

  • کمپ‌کردن در کویر 

کمپ‌کردن در کویر  دروازه قرآن یزد

چنانچه خود را جزوی از طبیعت می‌دانید و عاشق کمپ‌کردن در جنگل‌ها و بیابان‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه کمپ‌کردن در دل کویر دروازه قرآن یزد را از دست ندهید. کمپ‌های کویری فعال در این شنزار زیبا، برای رفاه گردشگران و کمپر‌ها، فضا‌هایی امن و مناسب برای کمپینگ فراهم کرده‌اند؛ از‌این‌رو فقط کافی است تجهیزات و وسایل کمپینگ خود را به‌همراه داشته باشید و با خیالی آسوده در قلب کویر کمپ کرده و تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید. 

  • اقامت در هتل‌های اطراف یزد 

اگر خیال شب‌مانی در کویر را ندارید و فقط می‌خواهید گشت‌و‌گذاری یک‌روزه در این شوره‌زار را تجربه کنید، هتل‌های اطراف یزد، بهترین و راحت‌تر اقامتگاه‌ها برای شما هستند. از جمله هتل‌هایی که در نزدیکی این کویر قرار دارند، می‌توان به هتل تهرانی، هتل میلاد نور، هتل ترنج و هتل پارسیان صفائیه اشاره کرد که برخی هم از هتل های سنتی یزد هستند. 

جاهای دیدنی نزدیک به کویر دروازه قرآن یزد | ماجراجویی در شهر باد‌گیر‌ها 

شهر یزد به‌لطف داشتن تاریخی کهن، فرهنگی غنی و طبیعتی منحصر‌به‌فرد، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. همان طور که می‌دانید عمر سفر کوتاه است و اغلب بازدید از تمام جاذبه‌های یک شهر در سفری چند‌روزه ممکن نیست. در چنین شرایطی داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای سفر و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با یک تیر چند نشان زده و در زمانی کوتاه، از چندین جاذبه بازدید کنید. به همین سبب در این بخش ۳ تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد را معرفی می‌کنیم که در فاصله کمی از کویر دروازه قرآن قرار دارند. 

  • مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد

عکس حیاط زندان اسکندر یزد

آدرس: ایران، استان یزد، یزد، محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، مجاور بقعه دوازده امام، مدرسه ضیائیه یزد یا زندان اسکندر.
فاصله مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد تا کویر دروازه قرآن: حدود ۲۰ کیلومتر. 
  • آتشکده یزد

آدرس: ایران، استان یزد، یزد، بلوار آیت الله کاشانی، آتشکده بهرام یزد.
فاصله آتشکده یزد تا کویر دروازه قرآن: حدود ۲۴ کیلومتر. 
  • روستای خرانق یزد

روستای خرانق یزد از جاهای دیدنی نزدیک به کویر دروازه قرآن یزد

آدرس: ایران، استان یزد، شهرستان اردکان، بخش خرانق، روستای خرانق یزد.
فاصله روستای خرانق یزد تا کویر دروازه قرآن: حدود ۷۰ کیلومتر. 

بهترین زمان بازدید از کویر دروازه قرآن یزد | تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی از کویر‌نوردی در یزد

 

بهترین زمان بازدید از کویر دروازه قرآن یزد

چنانچه می‌خواهید هنگام بازدید از کویر دروازه قرآن، از آب‌و‌هوایی مطلوب و معتدل برخوردار بوده و گشت‌و‌گذار راحت و دلپذیری را تجربه کنید،‌ ایامی مناسب در اوایل پاییز تا نیمه بهار را در تقویم خود علامت بزنید. با‌وجود اینکه به‌صورت کلی آب‌و‌هوای کویر در اوایل فصل پاییز تا اواسط فصل بهار، متعادل و مطلوب است، با این حال خوب است که پیش از شروع سفر به‌سوی کویر، آب‌و‌هوای منطقه در روز‌های مد‌نظرتان را از طریق گزارش‌های هوا‌شناسی بررسی کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که در روزهای گرم سال، خطر حضور حشرات و خزندگان بیشتر می‌شود.

مسیر دسترسی به کویر دروازه قرآن | دسترسی به قلب کویر به‌راحتی و در کمترین زمان

همان طور که گفتیم این کویر طلایی‌رنگ در نزدیکی شهر یزد قرار دارد؛ از‌این‌رو دسترسی به آن به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است. برای رسیدن به این کویر، وارد خیابان نصر شوید و مسیر خود را در این خیابان ادامه دهید تا به جاده خاکی برسید. با رسیدن به جاده خاکی، وارد مرز‌های کویر دروازه قرآن می‌شوید؛ اما برای رسیدن کمپ‌ها و تالاب‌ها باید چند کیلومتر دیگر در جاده خاکی رانندگی کنید. پس از حدود ۴ کیلومتر رانندگی در مسیر خاکی با خاک نرم و گذر از چندین تالاب، به اولین کمپ کویری، یعنی کمپ کویری باران خواهید رسید. 

آدرس: ایران، استان یزد، شهر یزد، بلوار جمهوری اسلامی، بعد از دروازه قرآن، خیابان نصر، جاده خاکی.
۲ نکته مهم! 
  1. مسیر‌های دسترسی به کمپ‌ها و تالاب‌های کویر دروازه قرآن یزد، فاقد روشنایی و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی است؛ در نتیجه اگر قصد گشت‌و‌گذاری یک‌روزه در این کویر وسیع را دارید، صبح هنگام حرکت کنید و پیش از تاریکی هوا باز‌گردید. همچنین اگر می‌خواهید به عشق دیدن آسمان پر‌ستاره و حیرت‌انگیز کویر، شب را در کویر بمانید، چند ساعت زود‌تر از غروب آفتاب حرکت کنید تا پیش از تاریکی هوا، به کمپ مد‌نظرتان رسیده و مستقر شوید. 
  2. به‌هیچ‌وجه هنگام تاریکی هوا، به قصد گشت‌و‌گذار یا بازدید از تالاب‌ها، تنهایی از کمپ خارج نشوید. در چنین شرایطی می‌توانید از خدمات راهنمایی در کمپ‌ها استفاده کرده و افرادی که با منطقه آشنایی دارند، کمپ بگیرید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، بار دیگر به کمک نیروی واژگان به‌سوی شهر بادگیر‌ها سفر کردیم تا با جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فردی در این شهر آشنا شویم. در این مطلب ضمن معرفی کامل کویر دروازه قرآن یزد و بررسی جاذبه‌ها و ویژگی‌های آن، با توضیح راجع‌به نحوه اقامت، نحوه دسترسی به اقامتگاه‌ها، مسیر دسترسی به کویر، بررسی بهترین زمان بازدید و… راه‌و‌چاه سفر به آن را به شما آموختیم. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟‌ آیا تا‌کنون تجربه بازدید از این شوره‌زار طلایی‌رنگ را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که از خاطرات شیرین و تجربیات ارزشمند خود در کویر دروازه قرآن برای ما و مخاطبانمان بنویسید.  

پرسش و پاسخ 

این کویر در نزدیکی دروازه قرآن، که ورودی اصلی شهر یزد است،‌‌ قرار دارد؛ به همین دلیل نیز این شوره‌زار وسیع و حیرت‌انگیز را کویر دروازه قرآن نامیده‌اند.

برای رسیدن به این کویر، وارد خیابان نصر شوید و مسیر خود را در این خیابان ادامه دهید تا به جاده خاکی برسید. با رسیدن به جاده خاکی، وارد مرز‌های کویر دروازه قرآن می‌شوید؛ اما برای رسیدن کمپ‌ها و تالاب‌ها باید چند کیلومتر دیگر در جاده خاکی رانندگی کنید. پس از حدود ۴ کیلومتر رانندگی در مسیر خاکی با خاک نرم و گذر از چندین تالاب، به اولین کمپ کویری، یعنی کمپ کویری باران خواهید رسید.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد که در نزدیکی کویر دروازه قرآن قرار دارند می‌توان به مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد، آتشکده یزد و روستای خرانق یزد اشاره کرد.

در این کویر جذاب می‌توانید از تجربه تفریحات کویری همچون پیاده‌روی در شنزار‌ها و کویر‌نوردی، بالا رفتن از تپه‌های شنی و تماشای چشم‌انداز خیره‌کننده کویر، شب‌مانی در کویر و تماشای آسمان پر‌ستاره و اعجاب‌انگیز شب و همچنین ثبت عکس‌های ماندگار از طبیعت منحصر‌به‌فرد کویر لذت ببرید. همچنین با مراجعه به کمپ‌های کویری کویر دروازه قرآن یزد می‌توانید تفریحات هیجان‌انگیز و جذابی نظیر سافاری، موتور‌سواری با موتور‌های چهار‌چرخ، شترسواری، پاراگلایدر و کایت باگی را تجربه کنید.

برای اقامت در این کویر ۳ گزینه متفاوت پیش رو خواهید داشت؛ اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کمپینگ در دل کویر و اقامت در هتل‌های اطراف یزد.

چنانچه می‌خواهید هنگام بازدید از کویر دروازه قرآن، از آب‌و‌هوایی مطلوب و معتدل برخوردار بوده و گشت‌و‌گذار راحت و دلپذیری را تجربه کنید،‌ ایامی مناسب در اوایل پاییز تا نیمه بهار را در تقویم خود علامت بزنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.