سوغات رشت | کامل‌ترین لیست از خوشمزه‌های هوس‌انگیز تا صنایع‌دستی ارزشمند

0

رشت شهری رؤیایی است. وقتی از شهرهای شلوغ و پرسروصدای دیگر به رشت سفر می‌کنید، ناگهان متوجه می‌شوید که زندگی واقعی چه معنایی می‌دهد. تا می‌توانید نفس می‌کشید تا ریه‌هایتان طعم اکسیژن واقعی را بچشد. چشمان خود را با رنگ سبز سیراب می‌کنید و از لمس درختان لذت می‌برید. رشت مردمانی خوش‌ذوق و خون‌گرم دارد. حتی رنگ لباس زنان رشتی نیز آدم را سر ذوق می‌آورد. وقتی سفر رشت به پایان می‌رسد، ناچار باید کوله‌بار خود را جمع کنید؛ اما چند تکه سوغات کوچک می‌تواند باعث شود تا هر موقع و هر جا به یاد خاطرات خوش سفران بیفتید. خب سوغات رشت چیست؟ فقط باید بگوییم که سوغات رشت آنقدر خوشمزه و رنگارنگ است که دلتان می‌خواهد همین حالا با خرید بلیط هواپیما رشت خودتان را در کمترین زمان به رشت برسانید!

سوغات رشت | خوراکی‌های خوشمزه

اجازه دهید قبل از شروع مقاله، با هم یک چالش اجرا کنیم. چشمان خود را ببندید و بدون تقلب گرفتن از مقاله، 10 تا از سوغات رشت را با خودتان مرور کنید. در نهایت ببینید چند تا از آن‌ها را درست حدس زدید و چند تا برایتان تازگی داشت. پیش از شروع باید هشدار دهیم که بهتر است گرسنه نباشید؛ زیرا با گرسنگی اگر این بخش را شروع کنید، سر از آشپزخانه و یخچال در می‌آورید! پس اول کمی تنقلات کنار خودتان بگذارید. خلاصه از ما گفتن بود!

  • رشته خوشکار

خب در ابتدا با یک شیرینی بسیار خوشمزه شروع می‌کنیم که حتی با شنیدن اسم آن، صدای چرق چرقش به گوشمان می‌رسد. رشته خوشکار جزو خوشمزه‌ترین شیرینی‌های رشت است که حتماً باید طعم آن را تازه تازه در رشت بچشید. البته جای نگرانی نیست. می‌توانید رشته خوشکار را به‌صورت خام به‌عنوان سوغات رشت تهیه کنید و سپس در شهر خودتان به همان روش سنتی سرخ کرده و نوش جان کنید. رشته خوشکار نوعی شیرینی خاص است که با خمیر حاصل از آرد برنج درست می‌شود. خمیر را بسیار نازک می‌کنند و درون آن گردو چرخ‌شده، آرد برنج، هل ساییده‌شده، روغن، دارچین و شکر قرار می‌دهند. در نهایت آن را درون روغن سرخ می‌کنند و داخل شربت قرار می‌دهند. این شیرینی کمی چرب، شیرین و بی‌نهایت خوشمزه است.

  • برنج ایرانی

خب وقتی صحبت از سوغات رشت وسط می‌آید، مگر می‌توان به یاد برنج ایرانی نیفتاد؟ برنج ایرانی در بخش‌های مختلف کشور رشد می‌کند. بیشترین حجم رشد برنج ایرانی مربوط به بخش شمال کشور است. در این بخش می‌توانید شاهد حضور مزارع متعدد باشید. اگر به عطر و طعم عالی و اصیل برنج ایرانی علاقه‌مند باشید، حتماً می‌دانید که برنج ایرانی گیلان یک برنج دیگر است و با تمامی برنج‌های ایران تفاوت دارد. مخصوصاً اگر برنج هاشمی اصل گیرتان بیاید که دیگر حرف ندارد. از رشت می‌توانید برای خود، اقوام، خویشان و عزیزان خود برنج ایرانی سوغات بیاورید. البته برای خرید برنج ایرانی باید برنج شناس باشید. کمی عطر برنج و یکدست بودن آن را بررسی کنید.

  • نان برنجی

خب وقتی که در هر وجب از خاک رشت، برنج رشد می‌کند، نباید وجود نان برنجی در بین سوغات این شهر عجیب به نظر برسد. نان برنجی را بسیاری سوغات کرمانشاه می‌دانند؛ اما نان برنجی رشت با نان برنجی کرمانشاه کاملاً تفاوت دارد. نان برنجی رشت را اصلاً بیشتر با نام نان تیمیجان می‌شناسند. نان برنجی کرمانشاهی نوعی شیرینی است؛ اما نان برنجی گیلکی، واقعاً نوعی نان است. این نان را به روش سنتی از آرد برنج تهیه کرده و حسابی روی اجاق خشک می‌کنند. جالب است بدانید که برخی مردم محلی، آن را بیسکوئیت رژیمی گیلکی می‌شناسند. این نان طعمی عالی دارد و همانند چیپس ترد است.

  • ماهی سفید

اصلاً فصل صید ماهی سفید که می‌رسد، آدم دلش می‌خواهد با خرید بلیط قطار رشت از دل طبیعت عبور کند و سری به یکی از رستوران های رشت، مثلاً رستوران خاورخانم بزند. اول یک دل سیر ماهی سفید و برنج ایرانی سفارش دهد و بعد همراه یک یخدان، سری به بازار محلی بزنید. ماهی سفید جزو بهترین سوغات رشت به حساب می‌آید. البته متأسفانه ماهی سفید فصل دارد و فقط باید در فصل مخصوص به‌دنبال ماهی سفید در بازار محلی باشید. ماهی سفید دو نوع پرورشی و ساده دارد. نوع پرورشی آنچنان براق نیست؛ اما ماهی سفید معمولی همانند الماس برق می‌زند و طعمی بسیار لذیذ و عالی دارد. حتی اگر اهل غذاهای دریایی هم نیستید، حتماً از طعم ماهی سفید لذت خواهید برد.

  • ماهی دودی

اگر از بازارهای سنتی رشت عبور کنید، حتماً چشمتان به ماهی‌هایی می‌خورد که با نخ از سقف مغازه‌ها آویزان شده‌اند و رنگی سیاه دارند. این ماهی‌ها، ماهی دودی هستند. ماهی دودی در حقیقت نوعی ماهی نمک‌سود‌شده است که مدت طولانی می‌توانید از آن حتی به دور از یخچال و فریزر نگهداری کنید. ماهی دودی بسیار شور است و البته عطر دودی خاصی می‌دهد؛ زیرا آن را در اتاقی به سقف آویزان می‌کنند و زیر آن هیزم مخصوص آتش می‌زنند. ماهی دودی شاید کمی مضر باشد؛ اما نمی‌دانیم حکمت خدا چیست که تمام غذاهای خوشمزه مضر هستند! به هر صورت با توجه به ماندگاری مناسب ماهی دودی، این نوع ماهی هم می‌تواند جزو خوشمزه ترین سوغات رشت باشد.

  • چای رشت

همه ما ایرانی‌ها عاشق چای ایرانی هستیم. با وجود آنکه بسیاری از کشورها تبلیغ چای سریلانکا، هند و چین را می‌کنند؛ اما چای ایرانی عطر اصیل دیگری دارد. چای هم در شهرهای مختلف کشور رشد می‌کند؛ اما چای گیلکی یا همان چای لاهیجان طعم دیگری دارد. چای لاهیجان در بازار سنتی رشت به‌وفور وجود دارد. پس می‌توان آن را جزو مهم ترین سوغات رشت دانست. شما را نمی‌دانیم؛ اما برای من اگر سوغات از رشت چای بیاورند، بسیار خوشحال می‌شوم! شما می‌توانید حتی برای خودتان هم بهترین چای ارگانیک و تازه لاهیجان را تهیه کنید.

  • زیتون و روغن زیتون

منطقه رودبار و منجیل را در تمام ایران و آسیا به زیتون می‌شناسند. از رشت که به‌سمت تهران حرکت کنید، در طول مسیر از کنار شهر رودبار عبور می‌کنید. در طول مسیر با درختچه‌هایی با برگ سبز رو‌به‌رو خواهید شد که برگ آن‌ها از دور همانند الماس در نور می‌درخشند. این درختچه‌ها، درختچه‌های زیتون هستند. زیتون رودبار اصلاً طعم دیگری دارد. بسیار لذیذ است و بیشترین میزان روغن را در خود جای می‌دهد. از کنار رودبار که عبور می‌کنید، ده‌ها مغازه فروش سوغات رشت را مشاهده خواهید کرد که انواع مختلف زیتون هسته‌دار، بدون هسته، روغن زیتون و زیتون پرورده به مسافران ارائه می‌دهند.

  • کلوچه فومن

خب ما که دیگر گرسنه شدیم و دلمان می‌خواهد همین الآن حداقل از محل خودمان هم که شده یک کلوچه فومن تهیه کنیم! کلوچه فومن نوعی کلوچه مخصوص شمالی است. همان طور از نام این کلوچه بر می‌آید، اصالتاً به شهر فومن استان گیلان تعلق دارد. البته در شهر رشت هم مردم محلی علاقه خاصی به کلوچه فومن دارند و به همین خاطر در بازارهای سنتی رشت هم مغازه‌های پخت کلوچه فومن به چشم می‌خورد. کلوچه فومن با وجود آنکه خوشمزه ترین سوغات رشت به حساب می‌آید؛ اما تازه‌اش طعم دیگری می‌دهد. پس ابتدا چند کلوچه تازه و داغ رو نوش جان کنید و در آخرین روز سفر، مقداری هم برای عزیزان خود سوغات ببرید.

  • کوکی رشتی

کوکی یک کلمه انگلیسی است؛ اما کوکی اصلی را باید در رشت بخرید. اصلاً روایت است که خود آمریکایی‌ها هر سال به رشت می‌آیند و برای خودشان کوکی رشتی تهیه می‌کنند! کوکی رشتی جزو جذاب ترین سوغات رشت به حساب می‌آید. البته بهتر است به‌دنبال کوکی‌های شرکتی و بسته‌بندی نباشید. به بازار سنتی بروید و سراغ مغازه‌های پخت کوکی رشتی را بگیرید. این مغازه‌ها کوکی‌های داغ و تازه رشتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. کوکی رشتی از آرد، وانیل، شیر، پودر کاکائو، گردو و کشمش پلویی تهیه می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد.

  • پنیر سیاهمزگی

آیا تا کنون نام پنیر سیاهمزگی به گوشتان خورده است؟ پنیر سیاهمزگی برخلاف پنیرهای دیگر، از شیر بز تهیه می‌شود. شیر بز در مقایسه با شیر گاو ارزش غذایی بسیار بیشتری دارد. این شیر بهتر جذب می‌شود و برای کودکان هم بسیار مفید است. باید بدانید که پنیر سیاهمزگی به‌راحتی هضم می‌شود و برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند نیز بسیار مفید خواهد بود. شیر سیاهمزگی طعمی بسیار عالی دارد و برای تهیه کردن آن باید دوره سه ماه را بگذرانند. اگر یک بار طعم این پنیر را بچشید، ترجیح می‌دهید هر چند ماه یک بار اقدام به خرید بلیط اتوبوس رشت کنید، مقداری پنیر بخرید و به شهر خودتان بازگردید!

  • رب انار

در مناطق شمالی رشت و نزدیکی تالش، مزارع انار بسیاری وجود دارند. به همین خاطر انار و محصولات مرتبط با انار، همانند رب انار جزو بهترین سوغات رشت به حساب می‌آیند. اصلاً مردم شمال به عشق فسنجان‌های خودشان هم که شده، همیشه رب انار در خانه نگه می‌دارند! پس در بازار سنتی همیشه رب انار ترش و ملس خوشمزه رشتی را می‌توانید بیابید. رب انار می‌تواند ترش، ملس یا می‌خوش باشد. پس بر اساس سلیقه خودتان یکی از انواع رب انار را تهیه کنید. رب انار شمالی طعمی بسیار عالی دارد و حتی یک قاشق چایخوری از آن به غذای شما طعم می‌دهد. پس حتی یک شیشه کوچک از آن هم ماه‌ها مهمان خانه شما خواهد بود!

  • مربای بالنگ

اگر مربا بالنگ در خانه داشته باشید، هر روز صبح به آن اعتیاد پیدا می‌کنید. مربای بالنگ نه فقط سوغات رشت بلکه سوغات کل مناطق شمالی کشور است. تقریباً در تمام مغازه‌های فروش سوغات شمال کشور می‌توانید این مربای خوش‌طعم و عالی را مشاهده کنید. مربای بالنگ از بالنگ که نوعی مرکباب مخصوص شمال است تهیه می‌شود. این مربا طعمی بسیار شیرین دارد. وقتی که آن را روی نان بربری داغ و کره می‌گذارید، صبحتان را می‌سازید!

  • مربای شقاقل

شقاقل گیاهی دوساله است که ظاهری همانند هویج، با ظاهری رنگ‌پریده دارد و برگ‌های آن باریک و داندانه‌دار است. در زبان فارسی به این سبزی، زردک رنگی یا زردک ریش بزی نیز گفته می‌شود. شقاقل را می‌توانید در اکثر مناطق آسیایی و اروپایی پیدا کنید. البته طعم شقاقل آسیایی از اروپایی بهتر است. ریشه شقاقل طبع گرم و تر دارد و برای افراد سردمزاج بسیار مناسب است. این گیاه حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین سی، نیاسین و آنتی اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می‌کند. حال مردم عزیز شمال کشور، از این گیاه عالی و مفید، مربایی خوشمزه برای صبحانه آماده می‌کنند. در سفر به رشت، حتماً چند شیشه مربای شقاقل برای خود و دوستانتان همراه بیاورید.

  • حلوای به

وای که این مردم عزیز شمال ایران چه شیرینی‌های خوشمزه و خاصی را تهیه می‌کنند. حلوای به نوعی حلوای بسیار خاص با طعمی عجیب است. این طعم آنقدر برایتان عجیب و غریب خواهد بود که بعد از آنکه تکه‌ای از حلوای به را درون دهانتان گذاشتید، باید تا چند ثانیه چشمتان را ببندید و با تمام وجود طعم آن را در دهانتان احساس کنید. این حلوای خاص از نشاسته گل، شکر و پوره به تهیه می‌شود. حلوای به رنگ قرمز دارد و بسیار هوس‌انگیز است. اگر به‌دنبال خاص ترین سوغات رشت هستید، می‌توانید در بازار سنتی حلوای به بخرید.

  • باقلوای یاس

باقلوای یاس را می‌توان مشابه باقلوای گل قزوینی دانست. در این باقلوای خوشمزه از خمیر نازک به همراه مغز بادام چرخکرده، مقداری گردو، هل و پودر قند استفاده می‌کننند. این باقلوا به شکل گل پیچیده می‌شود و تهیه کردن آن زحمت بسیاری دارد. نهایتاً روی آن شربت می‌ریزند و سرو می‌کند. باقلوای یاس آنقدر خوش‌عطر است که وقتی یک گاز از آن بزنید، تمام مشام شما عطر هل و گلاب می‌پیچد. بهتر است به‌دنبال مغازه‌های باقلوای سنتی رشتی بگردید که باقلوا را به‌صورت تازه سرو می‌کنند؛ زیرا باقلوای بیات هیچ مزه‌ای ندارد.

  • کونوس (ازگیل)

کونوس نوعی میوه است که آن را با نام ازگیل یا زالزالک نیز می‌شناسند. کونوس طعمی بسیار خاص دارد و حاوی مواد مفید و انواع ویتامین مختلف است. میل کردن کونوس شاید کمی سخت باشد. این میوه هسته‌های بسیاری دارد و ابتدا باید پوست آن را بکنید. شاید زحمت آماده‌سازی این میوه از لحظه‌ای که آن را میل می‌کنید بیشتر باشد؛ اما اگر یک بار طعم کونوس را بچشید، حتماً عاشق این طعم خاص می‌شوید. فقط به یاد داشته باشید که کونوس سریعاً کپک می‌زند و نمی‌توانید مدت طولانی آن را نگهداری کنید.

  • انبه وحشی (انبه محلی)

انبه در مکان‌های گرمسیری همانند جنوب کشور یا حتی کشورهایی همانند پاکستان رشد می‌کند. همه ما هم در اوج گرمای تابستان منتظر رسیدن انبه‌های تازه می‌شویم؛ اما در شمال کشور و گیلان هم نوعی خاص از انبه وجود دارد که آن را با نام انبه وحشی یا همان انبه محلی نیز می‌شناسند. این میوه که به ازگیل ژاپنی یا گلابی جنگلی نیز شهرت دارد، یک میوه بسیار شیرین و آبدار است. از نظر ظاهری، انبه وحشی شباهت بسیاری به انبه و گلابی دارد. گویا در طبیعت این وصلت عجیب بین گلابی و انبه، منجر به تولید این میوه خوشمزه شده است! اگر به‌دنبال خاص ترین سوغات رشت هستید، می‌توانید در پاییز مقداری انبه وحشی تهیه کنید.

  • سبزی دلار (یا درار)

اگر دلار را می‌شناسید، اجازه دهید که کمی با روحتان بازی کنیم. مثلاً فصل گوجه‌سبز باشد، گوجه‌ها را بشکنید و درون کاسه بریزید و روی آن دلار و نمک بریزید. یا اینکه هنگام گرمای تابستان، خیار خنکی را از یخچال بردارید، روی آن دلار بزنید و نوش جان کنید. قطعاً آب دهنتان راه افتاد. سبزی دلار یک سبزی نیست بلکه از انواع سبزی محلی ترکیب می‌شود. برای تهیه دلار از سبزی‌های گشنیز، خالواش، بو انجیر، چوچاق و نعنا استفاده می‌کنند. چوچاق مهم‌ترین سبزی محلی است که بیشتر در استان گیلان به چشم می‌خورد. حتی این گیاه در محدوده مازندران نیز چندان رشد نمی‌کند. پس می‌توانید دلار رشت را به‌عنوان بهترین سوغات رشت تهیه کنید.

صنایع دستی رشت | هنر دستان سخاوتمند طبیعت و مردم

مردم شمال کشور مردمانی بسیار خوش‌ذوق هستند. زنان گیلکی در روستاها علاوه‌بر آنکه روی مزرعه مشغول زحمت‌کشی هستند، در خانه‌های خود نیز به ساخت صنایع‌دستی مشغول می‌شوند.

  • حصیر بافی

حصیربافی جزو قدیمی‌ترین هنرهای مخصوص به شمال کشور است. در این هنر بومی، مردم با زحمت فراوان از حصیر انواع محصولات و صنایع‌دستی به وجود می‌آورند. صنایع حصیری معمولاً شامل زنبیل، سبد، پرده، زیرقابلمه و کلاه می‌شود. اصلاً در سفر شمال حتماً باید یک کلاه حصیری بخرید و به‌عنوان سوغات رشت نگه دارید! حصیر بافی یک هنر است و بهتر است از آن قدردانی کنیم. مردم محلی برای بافت حصیر تلاش بسیاری می‌کنند و با خرید آن‌ها می‌توانید به اقتصاد روستایی کمک کنید.

  • چموش دوزی

آیا تا کنون شنیده‌اید به فردی که خیلی سرکش و خیره‌سر است می‌گویند که چقدر «چموش» هستی!؟ چموش نوعی پاپوش یا همان کفش است که گیله مردان و روستاییان از آن استفاده می‌کنند. به تصویر بالا دقت کنید. چموش نوعی کفش بدون پاشنه است که جلوی آن را شبیه به نوع عقاب طراحی می‌کنند. چموش طرح‌های اصیل دارد و در ساخت آن از چرم ساده و بدون رنگ استفاده می‌کنند. شاید با خودتان بگویید پس چرا اکثر چموش‌ها به رنگ قرمز هستند؟! خب از انار برای رنگ‌آمیزی چرم استفاده می‌کنند! چموش می‌تواند بهترین سوغات رشت برای افرادی باشد که عاشق صنایع‌دستی اصیل شمال هستند.

  • چادرشب بافی

چه تصویری از زنان گیکلی در ذهن دارید؟ زنانی که لباس‌های رنگارنگ و زیبا پوشیده‌اند و البته یک چادر به دور کمرشان بسته‌اند؟ خب به چادری که دور کمر این زنان گیلکی بسته شده است، چادر شب گفته می‌شود. چادر شب نوعی چادر خاص و سنتی است که فقط در منطقه گیلان و رشت از آن استفاده می‌کنند. البته در استان خراسان شمالی و روستاهای آن نیز استفاده از چادرشب شمالی رایج است. این نوع چادر از جنس پنبه، پشم و ابریشم تهیه می‌شود. چادر شب در گذشته کار دست بود؛ اما امروزه به‌صورت ماشینی آن را تهیه می‌کنند. به هر صورت چادر شب بافی جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی و سوغات رشت به حساب می‌آید.

  • مروار بافی

مرواربافی رشته‌ای صنایع‌دستی گیلکی است که جزوی از سبدبافی به حساب می‌آید. این هنر مخصوص به مردم شمال کشور و استان گیلان است. مروار نوعی چوب است که در منطقه سولقان و حوالی تهران رشد می‌کند. از این گیاه در ساخت صنایع‌دستی مختلف همانند زیلو و سبد استفاده می‌کنند و نام آن را مرواربافی می‌گذارند. مرواربافی شباهت بسیاری به حصیربافی دارد؛ اما ضخامت و دوام مروار از حصیر بیشتر است. به همین خاطر از مروار مثلاً در تهیه کلاه نمی‌توان استفاده کرد؛ اما کلاه حصیری به‌وفور در بازار وجود دارد.

  • بامبو بافی

بامبو نوعی گیاه است که آن را با نام‌های نی هندی یا خزیران نیز می‌شناسند. اولین بار این نوع گیاه را همراه با چای، مردم چین به ایران آوردند. از همان دوران بود که بامبوبافی در ایران به وجود آمد. بامبو نوعی گیاه بسیار مقاوم است. از الیاف بامبو در معماری باستانی برای ساخت ساختمان، ساخت کشتی و سلاح استفاده می‌کردند. در حال حاضر هنوز هم بامبوبافی رواج دارد و از آن برای ساخت انواع وسایل از قبیل الک، قلم نی، آباژور و سایر وسایل تزئینی استفاده می‌کنند. بامبوبافی می‌تواند خاص ترین سوغات رشت برای مسافران باشد.

  • نمد مالی

نمد تنها زیراندازی در صنایع‌دستی است که به کمک بافتن ایجاد نمی‌شود. نمدمالی از دو کلمه نمد و مالی به وجود می‌آید. اگر سری به فرهنگ دهخدا بزنید، نمد را نوعی فرش معرفی می‌کند که از پشم یا کرک مالیده شده حاصل می‌شود. در نمدمالی، کرک را درون آب داغ می‌کنند و با زور بازو به هم می‌تنند یا همان می‌مالند! نمدمالی در بسیاری از شهرهای کشور رایج است؛ اما نمدمالی رشت و گیلان شهرت بسیاری دارد. پس اگر به‌دنبال یک اصیل ترین سوغات رشت برای عزیزان خود هستید، می‌توانید نمد سنتی این شهر را تهیه کنید.

  • عروسک های پارچه‌ای یا کاموایی

در مغازه‌های فروش سوغات رشت، قطعاً شاهد عروس‌های پارچه‌ای یا کاموایی بسیار زیبایی خواهید بود که در رنگ و طرح‌های مخلتف هستند. این عروس‌ها را همگی با هنر دست به وجود می‌آورند. برخی آن‌ها کاموایی هستند و برای ساخت هر یک زمان بسیاری صرف می‌شود. یادتان باشید وسیله‌ای که با ماشین به وجود بیاید، روح ندارد؛ اما صنایع‌دستی انگار جان دارند. انگار که محبت می‌کنند و محبت می‌خواهند. عروسک‌های پارچه‌ای می‌تواند زیباترین سوغات رشت برای عزیزانتان باشد.

  • کولوش جارو

کولوش جارو شاید اسم سختی داشته باشد؛ اما همان جارو رشتی خودمان است. خب اصلاً از اولی که این جارو به وجود آمد، آن را با نام جارو رشتی می‌شناختند! جارو رشتی یک جاروی دستی خانگی است که تمام مادران و مادربزرگان ما پیش از جاروبرقی، از آن برای نظافت خانه استفاده می‌کردند. البته ناگفته نماند که پس از جارو زدن با کولوش جارو، آن دانه‌های جارو رشتی و خرده چوب آن بیشتر خانه را کثیف می‌کرد! کولوش جارو دیگر به یک وسیله دکوری و تزئینی تبدیل شده است. اگر به‌دنبال اصیل ترین سوغات رشت هستید، حتماً بهتر است جارو رشتی بخرید!

  • شال بافی

هر کدام از ما تعریفی از شال داریم؛ اما شال رشتی چیست؟ شال رشتی نوعی پارچه زخمت و تک‌رنگ است که آن را از پشم گوسفندان در دستگاه شال بافی درست می‌کنند. هنر شال بافی مربوط به مردم شهر تالش است که جزو ییلاق‌نشین‌های گیلان هستند. شال دارای ابعاد مختلفی است. از شال می‌توانید به‌عنوان روبوزی، تزئینی روی دیوار یا روی مبل استفاده کنید. شال‌های رشتی را می‌توانید در بازار سنتی این شهر بیابید.

  • قالی بافی

سریال زیبای «دنیای شیرین» را یادتان می‌آید؟ در همان سریال هم شیرین، یک دار قالی‌بافی کوچک داشت. اصلاً هنر بافت قالی جزو هنرهایی است که دختران هنرمند گیلکی باید در دوران نوجوانی بیاموزند. الحق که چقدر هم پنجه آن‌ها زیبا قالی را از دار به عرش می‌رساند. قالی‌های رشتی بسیار ظریف و با طرح‌های زیبا است. در صورتی که به‌دنبال یک قالی تزئینی و بسیار باارزش هستید، قالی دستبافت شمال را به‌عنوان گران ترین سوغات رشت تهیه کنید.

  • سفالگری

صنایع‌دستی رشت بسیار گسترده است. انگار که این عزیزان می‌خواهند به همه نشان‌ دهند که در زمینه دستی بر آتش دارند. سفالگری نیز جزو صنایع‌دستی رشت به حساب می‌آید. اگر سری به بازار بزنید، انواع محصولات تزئینی سفالگری از قبیل کوزه و آینه را مشاهده خواهید کرد. سفالگری را می‌توانید به‌عنوان بهترین سوغات رشت تهیه کنید که مدت طولانی شما را به یاد سفر زیبایتان به رشت می‌اندازد. البته هنگام بسته‌بندی این سوغات باید بسیار دقت کنید!

مراکز خرید سوغات رشت

خب حال که دلتان را با سوغات رشت بردیم، باید بگوییم که از کجا بهتر است این سوغات عالی را تهیه کنید. همراه ما باشید با معرفی برخی از مراکز خرید رشت برای تهیه سوغاتی این شهر.

  • روز بازارها و بازارهای محلی

به روزبازارهای رشت، بازار روباز هم گفته می‌شود. این بازار بیش ای 100 سال قدمت دارد و روز‌های مختلف هفته برگزار می‌شود. از شنبه‌بازار تا جمعه‌بازار در بازار روباز تشکیل می‌شوند. این بازار حدود 500 متر با میدان شهرداری رشت فاصله دارد. میدان شهرداری به خودی خود یک جای دیدنی مهم رشت به حساب می‌آید. پس می‌توانید قدم زنان خودتان را به بازار روز واقع در خیابان امام خمینی برسانید. این بازار در ساعات ابتدایی صبح جان می‌گیرد و تا سر چراغ، یعنی اوایل غروب آفتاب ادامه دارد.

  • بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ و بازار روباز در دل هم قرار دارند. در اصل بازار بزرگ شامل دو بخش طاقی بزرگ و طاقی کوچک می‌شود. طاقی بزرگ همان جایی است که راسته زرگرها و پلاستیک فروش‌ها در آن حضور دارند. به این بخش بازار، بازار بزرگ رشت گفته می‌شود. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود و حتی قدم زدن در آن هم لذت‌بخش خواهد بود.

  • مرکز خرید ایرانیان

مرکز خرید ایرانیان در میدان باستانی شعار این شهر قرار دارد. این مرکز خرید برخلاف بازارهای سنتی، یک مرکز خرید بسیار بزرگ، لوکس و امروزی است. در این مرکز خرید آنقدر مغازه‌های مختلف و رنگارنگ وجود دارند که به‌ندرت پیش می‌آید که مشتریان دست خالی بیرون بروند. این مرکز خرید شامل 13 طبقه است که 2 طبقه آن تجاری، 4 طبقه پارکینگ و 7 طبقه آن به واحد‌های اداری و خدماتی تعلق دارد. این مرکز خرید را بیشتر بورس پوشاک مردانه و زنانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و همچنین زیورآلات می‌دانند.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، چند تا از انواع سوغات رشت را توانستید حدس بزنید؟ به نظرتان خوشمزه‌ترین سوغات رشت کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

رشته خشکار بهترین شیرینی رشت است.

قالی بافی بهترین صنایع‌دستی شمال است.

برنج را می‌توان معروف ترین سوغات رشت دانست.

مربای شقاقل بهترین مربای رشت است.

بازار سنتی رشت بهترین مرکز خرید سوغات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.