تخت سلیمان کلاردشت | گردش و تفریح در آلپ ایران

4

رشته کوه البرز با قله‌ها و کوه های سربه‌فلک‌کشیده‌اش در دل خود جاهای دیدنی باصفایی را جای داده است. یکی از این جاهای دیدنی که بسیار چشم‌نواز و باصفاست، منطقه تخت سلیمان کلاردشت است که در درونش ده‌ها قله بلند قرار دارد. هر کدام از این قله‌ها بیش از 4هزار متر ارتفاع دارند. این منطقه که از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌رود در ناحیه البرز شمالی واقع شده است. بلندترین قله آن علم کوه نام دارد که با رتفاع ۴هزار و 850متری خود استوار و مستحکم قد برافراشته است. این منطقه کوهستانی با آب‌وهوای سرد و کوهستانی همواره پذیرای گردشگران بسیاری بوده است. در ادامه مقاله به معرفی کامل کوه تخت سلیمان مازندران پرداخته‌ایم.

تخت سلیمان کجاست؟

تصویری از قله کوه های تخت سلیمان کلاردشت

منطقه تخت سلیمان مازندران در ناحیه‌ای کوهستانی در 20کیلومتری جنوب غربی کلاردشت واقع شده است. شمال این منطقه کوهستانی را چالوس، تنکابن و سلمان شهر، جنوب آن را طالقان، غرب آن را دره سه هزار و شرق آن را دره چالوس فرا گرفته‌اند. برای دسترسی به این منطقه می‌توانید از جاده کرج به چالوس به راه افتاده و پس از رسیدن به شهرستان کلاردشت به طرف روستای رودبارک حرکت کنید. از آنجا به منطقه تخت سلیمان مازندران می‌رسید.

معرفی مختصری از منطقه تخت سلیمان کلاردشت

این منطقه کوهستانی یکی از جاهای خوش آب‌وهوا و باصفای شمال ایران محسوب می‌شود که برای گردش و تفریح در دل کوهستان بسیار مناسب است. قله‌های منطقه تخت سلیمان همانند علم کوه، تخت سلیمان و دندان اژدها که از بلندترین قله‌های ایران محسوب می‌شوند در نوع خود جاذبه بی‌نظیری را خلق کرده‌اند. کافی است با کوه‌نوردی آشنا باشید و با انجام این ورزش از قله‌های مرتفع آن بالا بروید و منظره بسیار تماشایی قله‌های سربه‌فلک‌کشیده را تماشا کنید.

تصویری از تخت سلمیان کلاردشت

تخت سلیمان که از جاهای دیدنی کلاردشت در استان مازندران محسوب می‌شود سرچشمه رودهای بزرگی همچون گرمارورد، ازارود، ناریان، سردآبرود، دوهزار و سه‌هزار و پراچان است. رودهای این منطقه در سرچشمه خود بسیار پرآب و زلال هستند و بی‌گمان نوشیدن آب گوارای آن‌ها برای هر گردشگری لذت بسیاری دارد.

کشتی نوح در تخت سلیمان

تصویری از تخت سلیمان کلاردشت

باورهایی هم در میان مردم منطقه تخت سلیمان مازندران وجود دارد مبنی بر اینکه تکه‌های چوبی که در ارتفاع ۴هزار و 500متری منطقه تخت سلیمان یافت شده است متعلق به بقایای کشتی نوح است. محققان پس از کشف این بقایا و بررسی آن‌ها به این نتیجه دست یافتند که در میان بقایا و تکه‌های چوبی که پیدا شده است آثاری از زندگی موجودات آبی دیده می‌شود که محل زیست آن‌ها در اعماق دریاها بوده است.

علم کوه، باشکوه و تماشایی

تصویری از ارتفاعات علم کوه

دومین قله مرتفع ایران پس از دماوند علم کوه است. این قله با ارتفاع ۴هزار و 850متری خود مرتفع‌ترین قله منطقه تخت سلیمان به شمار می‌رود. شهرت علم کوه علاوه بر ارتفاع آن، به خاطر دیواره آن است که در دامنه شمالی آن ایجاد شده است. این دیواره از لحاظ سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در نوع خود یک پدیده بی‌نظیر بوده و سخت‌ترین و فنی‌ترین راستاها را دارد.

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک تخت سلیمان کلاردشت

در نزدیکی‌های تخت سلیمان مازندران، جاهای دیدنی و تفریحی خوش آب‌وهوایی وجود دارد. بدون شک در حین سفر و بازدید از منطقه تخت سلیمان، رفتن به این جاهای دیدنی و تماشای شکوه طبیعت می‌تواند لذت سفرتان را به این منطقه تکمیل کند.

  • قله شاه کرم

تصویری از کوه شاه کرم

یکی از جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک تخت سلیمان مازندران، قله شاه کرم است. این قله با ارتفاع ۳هزار و ۲۵۰ متر از سطح دریا، در رشته کوه جنوبی طالقان واقع شده است. وقتی از این قله مرتفع صعود می‌کنید مناظر چشم‌نواز روستاهای میان طالقان، دریاچه سد طالقان و همچنین مسیرهای دسترسی به قلل علم کوه، شاه البرز، ناز، ساد و ….. را مشاهده خواهید کرد. در این هنگام است که عظمت طبیعت خارق‌العاده در برابر چشمان شما پدیدار می‌شود.

  • یخچال های طبیعی علم کوه

تصویری از یخچال های طبیعی علم کوه

یکی از جاهای دیدنی در نزدیکی تخت سلیمان مازندران، یخچال‌های طبیعی علم کوه است. تخت سلیمان، هفت خوان، مرجیکش، تخت چال، خرسان، شمال غربی علم کوه و چالون از جمله این یخچال‌ها هستند. بازدید از یخچال‌های طبیعی علم کوه که با سفیدی و سرمای خودشان یادآور زمستان‌های سرد و برفی هستند، قطعاً خاطره‌انگیز خواهد بود. یکی از یخچال‌های معروف علم کوه، یخچال علم چال است که با طول نزدیک به 4 کیلومتر و عمق 80 متر، یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعی را ایجاد کرده است. در نزدیکی این یخچال به‌قدری هوا سرد است که باید لباس گرم زمستانی به تن داشته باشید.

وسایل ضروری برای بازدید از منطقه

برای سفر به این منطقه و کوه‌نوردی در ارتفاعات آن، وسایلی از جمله لوازم شخصی، لباس گرم زمستانی، کاپشن، جوراب ضخیم، کفش کوه‌نوردی، عینک ضدآفتاب، چراغ پیشانی، کوله پشتی، تجهیزات کوه‌نوردی، غذای مقوی، آب کافی و یک نقشه راهنما را با خود به همراه ببرید.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
مدت زمان بازدید۱ تا ۲ ساعت
آدرساستان مازندران، حد فاصل کلاردشت و طالقان

اگر عاشق کوه‌نوردی و صعود به قله‌های مرتفع باشید، سفر به منطقه تخت سلیمان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. با سفر به این منطقه از استشمام هوای دل‌انگیز کوهستان نهایت لذت را خواهید برد. علاوه بر این با استفاده از تجهیزات کوه‌نوردی و صعود به قله‌های کوچک و بزرگ این منطقه خاطرات شیرین و به‌یادماندنی را با همراهانتان رقم بزنید. اگر هم تاکنون به این منطقه سفر کرده‌اید و از قله‌های کوچک و بزرگ آن صعود کرده‌اید، سبب خوشحالی است که تجارب و خاطرات سفرتان را با وبلاگ ره بال آسمان به اشتراک بگذارید تا کاربران با مطالعه آن‌ها از تجربیات ارزنده شما، برای سفر به این منطقه استفاده کنند.

اوایل تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است که به لحاظ اقلیمی شرایط مساعدی برقرار است.

برای صعود به قله تخت سلیمان می‌توان از سه مسیر شمالی، جنوبی و غربی استفاده کرد. اما مسیر جنوبی آن راحت‌تر است.

برای اقامت در این منطقه و بازدید از مناظر زیبای آن می‌توانید از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این منطقه یا هتل‌ها و ویلاهای کلاردشت استفاده کنید.

برای سفر به این منطقه و کوه‌نوردی در ارتفاعات آن، وسایلی از جمله لوازم شخصی، لباس گرم زمستانی، کاپشن، جوراب ضخیم، کفش کوه‌نوردی، عینک ضد آفتاب، چراغ پیشانی، کوله پشتی، تجهیزات کوه‌نوردی، غذای مقوی و آب کافی و یک نقشه راهنما را با خود به همراه ببرید.

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. سارا می گوید

    چه جاذبه گردشگری جالبی بود. تا حالا چیزی ازش نشنیده بودم. ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، حقیقتاً جای بسیار زیبا و جالبیه.

  2. سرور تو می گوید

    تخت سلیمان سه هزار (تنکابن) نه فقط کلاردشت و طالقان

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، توجهتون رو جلب می‌کنم به بخشی از پاراگراف دوم نوشته:
      منطقه تخت سلیمان مازندران در ناحیه‌ای کوهستانی در 20کیلومتری جنوب غربی کلاردشت واقع شده است. شمال این منطقه کوهستانی را چالوس، تنکابن و سلمان شهر، جنوب آن را طالقان، غرب آن را دره سه هزار و شرق آن را دره چالوس فرا گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.