روستای اخلمد مشهد | آشنایی با بهشت خراسان

12

تا همین چند سال گذشته، همه ما شهر مشهد را فقط به‌عنوان شهری دینی و مذهبی می‌شناخته‌ایم. منتها این روزها زمانی که درباره جاهای دیدنی مشهد جست‌وجو کنیم، با فهرستی بلندبالا روبه‌رو می‌شویم. یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم مشهد مناطق ییلاقی اطراف و روستاهای نزدیک به این شهر است. در این مطلب نیز قصد داریم یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد، یعنی روستای اخلمد را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید و راهنمای سفر به اخلمد را از دست ندهید.

روستای اخلمد مشهد کجاست؟

تصویری از طبیعت سرسبز روستای اخلمد

روستای اخلمد در نزدیکی مشهد و در دل کوه‌های بینالود واقع شده است. اخلمد از نظر جغرافیایی در شمال غربی مشهد واقع در ۸۵کیلومتری این شهر در شمال شرق ایران قرار دارد. روستای اخلمد مشهد یا ییلاق اخلمد یکی از مناطق ییلاقی خراسان رضوی محسوب می‌شود. اخلمد یکی از اماکن گردشگری مهم اطراف مشهد است که چند هزار سال قدمت دارد. در این روستا، رودخانه‌ای دائمی می‌گذرد و آب‌وهوای اخلمد را همانند بهشت خوش و دل‌پذیر می‌کند. وجود این رودخانه به همراه چندین و چند چشمه جوشان از زمین باعث شده که تا چشم کار می‌کند در این روستا شاهد سرسبزی و مناظر طبیعی بی‌بدیل و بکر باشیم.

مسیر دسترسی به روستای اخلمد مشهد


روستای اخلمد مشهد یکی از دورترین روستاهای اطراف این شهر به حساب می‌آید. برای دسترسی به این روستا از شرق مشهد باید حدود ۷۵ کیلومتر مسیر جاده‌ای را پشت سر بگذارید. برای دسترسی به این روستا از بخش شمال غربی مشهد وارد جاده قوچان شوید. مسیر را تا کمربندی چناران ادامه دهید و با کمک این کمربندی، خودتان را به جاده اخلمد برسانید. با ادامه‌دادن جاده اخلمد، نهایتاً به روستای اخلمد مشهد خواهید رسید. برای پیمودن این مسیر در شرایط ترافیک معمولی و سرعت مطمئن، حدود ۱ ساعت باید زمان صرف کنید.

آدرسمشهد، جاده قوچان، چناران، روستای اخلمد.
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینه بازدیدرایگان

آشنایی با روستای اخلمد مشهد

تصویری از طبیعت بکر روستای اخلمد خراسان رضوی

اخلمد در دل کوه‌های بینالود واقع شده است. به همین علت، آب‌وهوایی خنک و پاک و کوهستانی دارد. به‌لطف همین محیط کوهستانی و منابع کافی آب، شاهد حضور صدها باغ میوه در این منطقه هستیم. زمانی که میوه این باغ‌ها به بار بنشینند، مردم روستایی را خواهید دید که در کنار جاده اصلی محصولات خود را به گردشگران می‌فروشند. این محصولات ارگانیک‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌هایی‌اند که در طول زندگی خود میل کرده‌‌اید.

در هر گوشه از اخلمد، می‌توانید شاهد حضور یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر و زیبا باشید. در این روستا چندین و چند آبشار تماشایی و مرتفع به چشم می‌خورد که در فصل تابستان و زمستان گزینه مناسبی برای صخره‌نوردی محسوب می‌شوند.

 تاریخچه روستای اخلمد مشهد

تصویری از جاده روستای اخلمد

روستای اخلمد مشهد هزاران سال قدمت دارد. بر اساس آثار باستانی یافت‌شده در این منطقه، قدمت ییلاق اخلمد به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. اهالی بومی اخلمد بر این باورند که هنگام حمله اعراب به ایران، مردم خراسان به دره اخلمد پناه آوردند. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی و وجود کوه‌های مرتفع در کنار پوشش گیاهی مناسب برای مخفی‌شدن، این داستان واقعی به نظر می‌رسد.

جالب است بدانید در دوران حمله اعراب، مردم به یکدیگر ندا می‌دادند که «خالد آمد» تا از هجوم اعراب در امان باشند. به همین دلیل این دره را در گذر زمان دره اخلمد نامیدند.

طبیعت بکر روستای اخلمد چناران

روستای اخلمد چناران به‌لطف هم‌جواری با کوه‌های بلند بینالود، در ارتفاع ۱۳۳۵متری از سطح دریا واقع شده است. در این روستا، تمام عوامل طبیعی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا هر آنچه را مادر طبیعت برای رشد خود نیاز دارد فراهم کنند. به همین علت، در این منطقه شاهد مناظر طبیعی بی‌بدیل خواهید بود که مانند آن را در هیچ جای دیگر ندیده‌اید.

تصویری از طبیعت سرسبز اخلمد

به‌لطف منابع آب فراوان و هوایی عالی و کوهستانی، درختان میوه رشد بسیار مناسبی دارند. در منطقه اخلمد می‌توانید شاهد باغ‌های میوه بسیار بزرگ و پربار باشید. این باغ‌های زیبایی روستا را دوچندان می‌کنند و باعث خلق مناظری خیره‌کننده می‌شوند. در فصل مناسب، زمانی که درختان گیلاس این باغ‌ها جوانه می‌زنند، شکوفه‌های صورتی‌رنگ گیلاس فضا را شاعرانه خواهند کرد و موقعیتی زیبا و دوست‌داشتنی برای عکاسی به وجود خواهد آمد.

در بخش ورودی روستا، بندی به چشم می‌خورد که در دوران میرزای تیموری، پسر شاهرخ تیموری، حاکم توس در سده نهم بنا کرده است. بند اخلمد و همچنین غار اخلمد از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید که بازدید از آن را در کنار جاذبه‌های طبیعی توصیه می‌کنیم.
  • عبور از طبیعت بکر

تصویری از طبیعت اخلمد

جالب اینجاست که حتی برای بازدید از آثار تاریخی و بخش‌های فرهنگی روستا نیز به‌ناچار باید از دل طبیعت بکر اخلمد عبور کنید. گویی چاره‌ای برای لذت‌بردن از مناظر طبیعی نخواهید داشت. وجود منابع آب شیرین و همچنین بارش‌های متعدد باعث شده در تمامی دشت‌ها و مناطق کوهستانی شاهد پوشش گیاهی خاص و متنوعی باشیم. این کوه‌های سرسبز را در اخلمد به نام کوهسار می‌شناسند و از ترکیب سه کوه به وجود می‌آید. جالب است بدانید مردم محلی این سه کوه را با نام «منیجه و پرو» می‌شناسند که در زبان محلی به‌معنای «پرآب» است.

رودخانه‌ای پرپیچ‌وتاب و پرآبی از میان دره‌های کوه منیجه عبور می‌کند تا نهایتاً به دره اخلمد برسد. بند تاریخی ۷۰۰ساله‌ای با ۱۰ دیوار سنگی و دو جان‌پناه کوهنوردی در مسیر این رودخانه به چشم می‌خورد و بر زیبایی مناظر طبیعی می‌افزاید.

تصویری از رودخانه پلنگ دره

همین طور که به پایین روستا نزدیک می‌شویم، در ارتفاع ۹متری، دره‌ای را خواهید دید که به «پلنگ دره» معروف است. در همین نواحی است که غاری عجیب و مرموز به چشم می‌خورد که یک ورودی دایره‌ای شکل دارد. مسئله‌ای که این غار را به غاری مرموز تبدیل می‌کند این است که فقط یک نفر آن‌ هم با خزیدن می‌تواند وارد این غار شود. این غار با ۳۶ متر طول و ۹ متر عرض و حدود ۵ متر ارتفاع به غار اخلمد شهرت دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیری محسوب می‌شود که صخره‌نوردان را جذب خود می‌کند.

برای سفر به مشهد به اطلاعات کاملتری نیاز دارید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر مشهد

رودخانه و چشمه‌های آب معروف اخلمد

آب رودخانه اخلمد از محلی به نام «پیش باغ» و همچنین «شیرمرغ» سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه در مسیر خود از مناطق کوهستانی کوه‌های منیجه عبور می‌کند و نهایتاً به دره اخلمد می‌ریزد. آب این رودخانه در فصل بهار بالا می‌آید و در سال‌های کم‌بارش، عمق آن کم می‌شود. به همین علت، برخی افراد این رودخانه را رودخانه فصلی می‌دانند؛ با این تفاوت که آب رودخانه در فصل‌های پاییز و زمستان به‌صورت کامل خشک نمی‌شود و فقط تقلیل می‌یابد.

لازم‌‌ به‌ ذکر است از آب این رودخانه برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغ‌ها استفاده می‌شود. رودخانه اخلمد یکی از نعمات الهی این روستاست.

تصویری از رودخانه در روستای اخلمد

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که علاوه بر رودخانه اصلی اخلمد، چندین و چند چشمه پرآب و جوشان نیز در این روستا وجود دارند. چشمه‌هایی همچون دراجی، دیزبار، خواهش، سربرج، غسل‌خانه، پونه‌زا، حاتم، حصار، سلیمه، بلبل و دنبه در این منطقه وجود دارند که هریک دارای جوشش خارق‌العاده‌اند و به آبادانی منطقه کمک شایان توجهی می‌کنند. اگر به تماشای مناظر طبیعی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با کمی تحقیق و پرس‌و‌جو خودتان را به این چشمه‌ها برسانید و از مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای که ایجاد می‌کنند دیدن کنید.

آبشارهای روستای اخلمد چناران

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای اخلمد چناران آبشارهای بی‌بدیل آن است. همان طور که اشاره کردیم، در این منطقه ده‌ها چشمه جوشان و یک رودخانه پرآب وجود دارند. از تلفیق منابع فراوان آب و مناطق کوهستانی چه انتظاری جز ایجاد آبشارهای مرتفع و زیبا می‌رود؟ در روستای اخلمد مشهد مجموعاً ۷ آبشار وجود دارد. البته لازم به ذکر است بازدید از این آبشارها برای عموم بازدیدکنندگان آسان نیست و برای دسترسی به برخی از آن‌ها باید مهارت صخره‌نوردی داشته باشید.

اگر اهل ورزش هستید و آمادگی جسمانی بالایی دارید و به‌دنبال موانعی برای به‌چالش‌کشیدن مهارت خود می‌گردید، روستای اخلمد چناران برای شما بهترین گزینه خواهد بود. البته این روستا نیز تلاش شما را بدون اجرت نمی‌گذارد و در نهایت زیباترین مناظر خود را به شما هدیه می‌کند.
  • آبشار اخلمد

تعداد ۴ آبشار از مجموع ۷ آبشار به‌صورت دائمی در جریان‌اند. چندین آبشار کوچک نیز در کنار ۳ آبشار باقی‌مانده به‌صورت فصلی جریان پیدا می‌کنند. اگر از روستای اخلمد چناران حدود ۳ کیلومتر دور شوید، به آبشارهای اصلی این روستا خواهید رسید. البته نیازی نیست تأکید کنیم که این مسیر ۳کیلومتری را باید با پای پیاده و در میان زیباترین مناظر طبیعی طی کنید.

تصویری از آبشار اخلمد

دقیقاً در انتهای مسیر رودخانه پرآب اخلمد، ۲ آبشار چشم‌نواز را خواهید دید. آبشار بزرگ اخلمد ۴۵ متر ارتفاع دارد و آبشار کوچک‌تر دارای ۲۳ متر ارتفاع است. ابتدا شما با آبشار کوچک‌تر مواجه خواهید شد و پس از طی‌کردن مسیری ۱کیلومتری نهایتاً به آبشار بزرگ خواهید رسید.

  • آبشار بزرگ اخلمد

تصویری از آبشار اخلمد

آبشار اخلمد را بی‌تردید می‌توان جزو زیباترین آبشارهای ایران دانست. آبشار اخلمد ارتفاع زیادی دارد و از روی ارتفاعات سنگی به‌سمت زمین سقوط می‌کند. به‌خاطر رطوبت بسیار هوا، شاهد وجود خزه‌های سبز‌رنگ روی صخره‌‌ها خواهید بود. آبشار اخلمد از ارتفاع ۴۵متری روی زمین سقوط می‌کند. در لحظه سقوط نیز مه زیبایی را خلق می‌کند که محو تماشای آن خواهید شد. میان این آبشار، محلی وسیع با نام تخت شاه عباس وجود دارد. پس از عبور از آبشار بزرگ، رودخانه‌ای به طول ۲ کیلومتر را خواهید دید که مسیر دسترسی به آن بسیار تنگ است و کوه‌هایی مرتفع آن را احاطه کرده‌اند.

آب آبشار اخلمد بسیار سرد است و با قرار گرفتن زیر آن تمام اعصاب بدن شما تحریک می‌شود. حتی برخی پزشکان بر این باورند که ایستادن زیر آب آبشارهای این‌چنینی به بهبود بیماری‌های عصبی همانند ام‌اس کمک می‌کند.
  • آبشارهای سوم و چهارم

آبشار دائمی سوم و چهارم اخلمد نیز بالای دو آبشار بزرگ و کوچک که اشاره کردیم قرار دارند. این یعنی برای دسترسی به این دو آبشار و تماشای زیبایی‌های آن‌ها باید مسیری به‌مراتب دشوارتر را پشت سر بگذارید. افرادی که تجربه حضور در این مسیر را داشته‌اند بر این باورند این مسیر زیباترین مسیر در تمام ایران به حساب می‌آید. البته ناگفته نماند برای صعود در این مسیر، به آمادگی جسمانی بالا، تجهیزات لازم و روحیه جنگنده نیاز خواهید داشت.

تصویری از آبشار اخلمد

البته لازم به ذکر است که در مسیر دسترسی به این دو آبشار، از مناطقی تماشایی و زیبا عبور خواهید کرد که تا آخر عمر خود تصویر آن از ذهن شما محو نمی‌شود. این مسیر را زیباترین بخش اخلمد و بهشت خراسان می‌نامند.

دره اجنه اخلمد مشهد

خب نام این روستا کمی عجیب و البته ترسناک است. با توجه به اینکه این روستا در فاصله نسبتاً نزدیک به روستای سربرج قرار دارد، دره اجنه بیش از همیشه ترسناک خواهد بود. روایات ترسناک و ماورایی درباره این دره متعلق به یک روز و دو روز نیست. بسیاری از مردم محلی سینه‌به‌سینه داستان‌هایی عجیب و مرموزی درباره حضور نیروهای ماورایی در این دره روایت می‌کنند.

تصویری از دره اجنه اخلمد

مردم بر این باورند که اتفاقات بسیار عجیب‌وغریبی طی سالیان گذشته در این مکان رخ داده است. همگی اعتقاد دارند اجنه در این محلی زندگی می‌کنند. این دره پیچ‌وتابی فراوان دارد و با به‌یاد‌آوردن داستان‌های ماورایی که درباره آن روایت می‌شود، ظاهری مرموزتر از همیشه به خود می‌گیرد.

اگر قصد بازدید از این دره را دارید، بسیار احتیاط کنید. گاهی حس ترس باعث می‌شود انسان رفتارهای عجیبی از خود بروز دهد.

صخره‌نوردی در ییلاق اخلمد

تصویری از صخره نوردی اخلمد

کوه نوردان و صخره‌نوردان همواره به‌دنبال مناطقی جدید برای به‌چالش‌کشیدن مهارت‌های خودند. کوه‌های بینالود، منطقه‌ای مناسب برای کوه نوردی و صخره‌نوردی محسوب می‌شود. ورزشکاران می‌توانند از قسمت‌های مختلف، مسیر صعود خود را به ارتفاعات بینالود آغاز کنند؛ اما بهترین منطقه برای آغاز صعود روستای اخلمد چناران است. ورزشکاران عزیز می‌توانند در حین صعود، از زیباترین مناظر طبیعی دیدن کنند و خاطره‌ای بی‌بدیل از صعود به ارتفاعات بینالود را به یادگار ببرند.

  • دیوار سفید اخلمد

علاوه بر صعود به بینالود، دره اخلمد نیز گزینه‌ای مناسب برای صخره‌نوردی است. دره اخلمد دیواره‌هایی به ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر دارد. همین مسئله باعث شده این مکان تبدیل به بهشتی برای صخره‌نوردان شود. این دیوارهای مرتفع از جنس آهک‌اند و به دوران پیش از ژوراسیک تعلق دارند.

تصویری از دیوار سفید اخلمد

به‌دلیل وجود آهک فراوان و نیز فرسایش، در این دیواره‌ها حفره‌های طبیعی بسیاری به وجود آمده که جای دست مناسبی برای صخره‌نوردی محسوب می‌شوند. به همین علت، حتی برخی صخره‌نوردهای باتجربه که دل شیر دارند بدون تجهیزات از این دیوار بالا می‌روند. البته بهتر است در همه‌حال مسائل ایمنی را در نظر بگیرید. این دیوار در ییلاق اخلمد و دره اخلمد واقع شده است و آن را با نام دیوار سفید، دیوار الله اکبر یا دیواره عقاب می‌شناسند.

معدن روستای اخلمد چناران

تصویری از معدن سرب و آهک اخلمد

تقریباً می‌توان گفت خداوند نعمات خود را بر مردم روستای اخلمد چناران تمام کرده است. در این منطقه معادن آهک و سرب وجود دارد که جزو معادن مهم ایران به شمار می‌آیند. وجود معادن آهک باعث شده یک کوره آهک‌پزی بسیار بزرگ نیز در این روستا احداث شود و به اشتغال جوانان روستا نیز کمک کند. معادن سنگ سرب این روستا نیز از سال ۱۳۴۳ فعال‌اند و هنوز هم بازده دارند.

امکانات ییلاق اخلمد

تصویری از مغازه های روستای اخلمد

خوشبختانه هنوز اماکن گردشگری در این مکان به وجود نیامده‌اند و به مناظر بکر آسیب نرسانده‌اند. به همین علت، در این منطقه خبری از پارکینگ، سرویس بهداشتی مجهز، نمازخانه یا امکانات رفاهی و خدماتی نیست. البته بخشی از مسیر پیاده‌روی و دسترسی به آبشار، سنگ‌فرش شده‌ است و این را می‌توان امکانات رفاهی منطقه دانست.

با وجود این، در ییلاق اخلمد می‌توانید از بقالی‌های کوچک یا مغازه‌های محلی خرید کنید و نیاز خود را بر طرف کنید. همچنین درِ حسینیه‌ها و مساجد برای استراحت، نماز و حتی استفاده از سرویس بهداشتی روی گردشگران و مسافران باز است. اگر قصد اقامت طولانی در این روستا را دارید، بهتر است بخش عمده مایحتاج خود را در شهرهای بزرگ همانند مشهد تهیه کنید تا در تهیه‌کردن مایحتاج خود دچار مشکل نشوید.

اقامت در روستای اخلمد چناران

تصویری از اقامت و کمپینگ در اخلمد

خوشبختانه در روستای اخلمد چناران خبری از هتل یا مسافرخانه نیست. شاید با خودتان بگویید که چرا «خوشبختانه»؟ به‌دلیل اینکه احداث هتل یا مسافرخانه باعث آسیب‌رسیدن به این طبیعت زیبا خواهد شد؛ اما جای نگرانی نیست. خوشبختانه در این منطقه گردشگری، بسیاری از افراد بخشی از خانه خود را به گردشگران با قیمتی بسیار معقول کرایه می‌دهند. حتی برخی افراد خانه‌هایی ویلایی یا سوئیت‌هایی با امکانات کامل تعبیه کرده‌اند و آن‌ها را به‌صورت دربست در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

لازم ‌به‌ ذکر است امکان رزرو آنلاین این اماکن وجود دارد و بهتر است پیش از سفر خود حتماً مراحل رزرو را انجام دهید؛ زیرا تعداد این سوئیت‌ها محدود است و یافتن آن‌ها شاید کار ساده‌ای نباشد. همچنین برخی کوهنوردان در دل مناطق کوهستانی یا جان‌پناه‌ها کمپ می‌کنند. البته کمپ در این منطقه نیاز به مهارت دارد و برای افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان بازدید از ییلاق اخلمد

تصویری از طبیعت روستای اخلمد

روستای اخلمد مشهد در هر فصل سال زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد. اگر فقط به‌دنبال انتخاب یک فصل به‌عنوان بهترین زمان بازدید از ییلاق اخلمد هستید، ما به شما فصل بهار را توصیه می‌کنیم. در ابتدای بهار هوا هنوز کمی سرد است؛ اما به‌تدریج زمانی که به اردیبهشت نزدیک می‌شوید هوا مطلوب می‌شود و درختان و گل‌های شقایق شکوفه می‌زنند.

در فصل بهار منظره‌ای جز سرسبزی و حیات طبیعت به چشم نمی‌خورد. پرندگان در بین شاخه درختان تکاپو می‌کنند و آواز سرمی‌دهند. همه این‌ها باعث می‌شود فصل بهار بهترین زمان بازدید از ییلاق اخلمد باشد.

در فصل تابستان همواره دمای هوای این روستا چند درجه‌ای با شهرهای اطراف تفاوت دارد. به همین علت، اگر قصد دارید از گرمای هوا متواری شوید، ییلاق اخلمد برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در حقیقت هنگام فصل تابستان بسیاری از مسافران اقامت تابستانه در این روستا را ترجیح می‌دهند. به همین علت، حتی یافتن اماکن بوم‌گردی برای اقامت نیز کار دشواری می‌شود. بر اساس آمار به‌دست‌آمده، حتی مردم محلی نیز در فصل تابستان برای اقامت به اخلمد باز می‌گردند و جمعیت آن افزایش می‌یابد.

تصویری از طبیعت بکر اخلمد

فصل پاییز نیز عاشقانه‌ترین زمان برای بازدید از ییلاق اخلمد به حساب می‌آید. در این فصل، اخلمد به هزار رنگ در خواهد آمد و برگ درختان در کنار سنگ‌های رودخانه منظره‌ای بی‌بدیل را به تصویر می‌کشند. در این فصل هوا رو به سردی می‌رود و شاید اکثر مسافران قادر به تحمل این سرما نباشند.حوالی فصل زمستان، جمعیت اخلمد به‌مراتب کاهش می‌یابد. همه‌جا پوشیده از برف می‌شود و سکوت در این منطقه حکم‌فرما می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازدید از اخلمد در فصل زمستان، یخ‌بستن آبشارهای فصلی است. بسیاری از ورزشکاران این فرصت را غنیمت می‌شمارند و با بالارفتن از آبشار یخی، مهارت خود را به چالش می‌کشند.

 

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، این هم از سفرنامه اخلمد. حالا به‌صورت کامل با جاهای دیدنی اخلمد مشهد، یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران، آشنا شدید. آیا تا به حال از این روستا بازدید کرده‌اید؟ اگر نه، آیا قصد بازدید از این روستا را دارید؟ به‌نظر شما نبود امکانات رفاهی و گردشگری در این مکان کاستی بزرگی نیست؟ به‌نظرتان بهتر نیست با ایجاد امکانات اقامتی مناسب، گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را به این روستا جذب کنند؟ نظرات و تجاربتان را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید. فراموش نکنید همه ما بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات شما عزیزان هستیم.

این روستای در ۸۵کیلومتری شمال غرب مشهد و نزدیکی چناران است.

برای دسترسی به این روستا باید از جاده قوچان، واقع در شمال غرب مشهد استفاده کنید.

مشهد تا اخلمد حدود ۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

بله، امکان اقامت در سوئیت‌ها و خانه‌های ویلایی مردم محلی وجود دارد.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این روستاست.

4/5 (4 نظر)
12 نظرات
  1. فرشته می گوید

    ممنون. خیلی جالب بود. خدا قسمتم کنه بیام از این روستای زیبا دیدن کنم

    1. بانو تقیان می گوید

      به امید روزی که همه بدون هراس از کرونا، آزادانه سفر کنیم.

  2. جواد می گوید

    ممنون از مطلب زیباتون ولی یه نکته که نمیتونم ازش چشم پوشی کنم اینه که تصویر اولی از روستای اخلمد بازتاب کردید حقیقتا مال این روستا نیست چون در پشت خانه های این روستا دیواره های سنگی سر به فلک کشیده قرار داره اما دراون تصویر تپه های متعدد
    امیدوارم رسیدگی کنین تشکر♥️

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، برای توجهی که به مقاله داشتین ازتون ممنونم. به روی چشم، من نظر شما رو به نویسنده و همکارای دیگه منتقل می‌کنم.

    2. مهدی می گوید

      مشهدی ها از هر مکانی ورودی نا متعارف می گیرند .
      این رسمشونه

      1. بانو تقیان می گوید

        مهدی عزیز، این موضوع توی همه شهرهای توریستی هست که گردشگر از قیمت‌ها ناراضی هستند.

  3. عطائی می گوید

    سلام
    مکانی بسیارعالی و زیبا ولی در بدو ورود هزینه دریافت میشه که هیچ خدماتی نداره. مسیر رودخانه و حاشیه بسیار کثیف و آلوده است هیچ نیروی امنیتی و پلیس یا بسیج نداره مشکلی پیش بیاداصلا دسترسی نیست حداقل آخر هفته که این حد امکانات باشه حتما باید اتفاقی بیافته تا حرکتی انجام بشه؟ ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام جناب عطایی عزیز.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.
      در زمینه پاکسازی مناطق گردشگری، خود مردم باید فرهنگ طبیعت‌گردی رو یاد بگیرن. اگه نیروهای پاکبان، شبانه‌روزی هم جایی باشن که فرهنگ گردشگری نیست و احترام به طبیعت وجود نداره، باز هم راه به جایی نمی‌بریم و متأسفانه این غم بزرگ در اکثر سواحل ایران هم وجود داره. به امید روزی که مردم یاد بگیرن در طبیعت، مهمان هستند و باید آداب مهمانی رو رعایت کنند.
      درباره امنیت منطقه، اطلاعات چندانی ندارم؛ اما می‌دونم آخر هفته خیلی از تورهای گردشگری استانی به این منطقه میرن و به نظر میاد جای امنی باشه.

  4. عطائی می گوید

    سلام
    مکانی بسیارعالی و زیبا ولی در بدو ورود هزینه دریافت میشه که هیچ خدماتی نداره. مسیر رودخانه و حاشیه بسیار کثیف و آلوده است هیچ نیروی امنیتی و پلیس یا بسیج نداره مشکلی پیش بیاداصلا دسترسی نیست حداقل آخر هفته که این حد امکانات باشه حتما باید اتفاقی بیافته تا حرکتی انجام بشه؟ ممنون

    1. علی می گوید

      خانوادهای محترم به این روستای زیبا نروید زیرا مردمانی بسیار بی فرهنگ دارد که با گردشگرها بسیار وحشی رفتار میکنند اگه جون زن بچه هاتون رو دوست دارید به ااخلمد نرید حیف این طبیعت که دست همچین قومی هستش دعوا سر پارکینگ هزینه پارک خارج پارکینگ صد هزار تومان برخورد جاهل منشی جوان های روستا صدمه به جان ناموس مردم و…..

  5. رضا می گوید

    سلام
    فاتحه بخونند به روستای اخلمدی..که هر جا میری هر کسی برای خودش یک دکونی زده و داره فقط از مردم بدبخت پول میچاپن..فاتحه بخونن.

    1. بانو تقیان می گوید

      رضای عزیز، بهتون حق می‌دم از کاسبای گرون‌فروش ناراحت باشید؛ اما چرا درباره روستا اینجوری صحبت می‌کنید؟
      یه نکته‌ای که توی همه جاذبه‌های گردشگری ایران مشترکه، اینه که باید صفر تا صد تجهیزات و نیازها رو با خودتون ببرید؛ وگرنه اونجا مجبورید با قیمت خیلی گرون‌تر تهیه کنید.
      این موضوع همه درباره همه جای ایرانه نه فقط اخلمد یا خراسان.
      امیدوارم فرهنگ مردم‌دوستی برگرده به دل ماها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.