تنگ دار نوشهر | شگفت‌انگیزترین تنگ در همسایگی دریای خزر

1

چشم‌هایتان را ببندید. بوی خاک باران‌خورده را احساس می‌کنید؟ هوای شرجی، عطر چوب و جنگل و صدای برخورد آب با سنگ‌ها، نشان از مازندران همیشه سرسبز دارد. این استان در هر فصل میزبان گردشگرهایی است که می‌خواهند در طبیعت دل‌انگیز شمال گشت‌وگذار کنند. تنگ دار نوشهر یکی از جاهای دیدنی این استان است. اگر گذرتان به مازندارن افتاد، بازدید از این جاذبه طبیعی را در برنامه‌هایتان بگذارید.

جنگل تنگ دار کجاست؟

جنگل تنگ دار

تنگ دار از دیدنی‌ترین دره های ایران است. این جاذبه طبیعی فاصله زیادی تا پایتخت ندارد. به همین خاطر یکی از بهترین مقصدها برای سفری یک‌روزه می‌شود. این تنگ در دل جنگل‌های سرسبز نوشهر است. کافی است بعد از رسیدن به چالوس از مسیر فرعی به نوشهر بروید و خودتان را به روستای کشکسرا برسانید. آبشار تنگ دار در نزدیکی این روستاست.

معرفی تنگ دار نوشهر

معرفی تنگ دار نوشهر

تنگ دار از آن دست جاهایی است که زیبایی‌اش همه را شگفت‌زده می‌کند. این تنگ را به اسم‌های کشکسرا، خُشکه‌سرا، کِشکه‌سره و کوشک‌سرا می‌شناسند؛ البته شاید از زبان بومی‌ها اسم تنگ‌کُشک‌ِسرا را هم بشنوید. این تنگ در دل جنگلی سرسبز و انبوه است. در زبان محلی دار هم معنی درخت را می‌دهد. به همین خاطر اسم این تنگ را تنگ دار گذاشته‌اند.

معرفی تنگ دار نوشهر

خوب است بدانید عمق رودخانه تنگ دار در تمام مسیر یکی نیست و ممکن است قسمتی از رودخانه عمیق‌تر باشد. تغییر سطح آب به میزان بارش برف و باران سالانه بستگی دارد. در اوایل بهار برف دامنه کوه آب می‌شود و حجم آب به بیشترین حدش می‌رسد؛ اما در اواخر تابستان سطح آب تنگ کمترین مقدار را دارد. 400 متر اول رودخانه عمق زیادی ندارد و سطح آب تا زانو است. جلوتر که بروید، فاصله دیوارهای تنگ کمتر می‌شود و عمق رودخانه افزایش می‌یابد. در این بخش‌، سطح آب تا بالای سینه است.

جنگل تنگ دار نوشهر

تنگ دار

به لطف آب‌وهوای خوب شمال و باران‌های همیشگی پوشش انبوهی از گیاهان، این منطقه را می‌پوشاند. زیبایی‌های شمال ایران تمام‌شدنی نیست. وجود دریای خزر و جنگل‌ها، جذابیت این خطه را دوچندان می‌کند. هرکدام از شهرهای شمال تماشایی هستند؛ اما اگر این ‌بار نوشهر را برای مقصد سفر انتخاب کرده‌اید، می‌توانید به جنگل تنگ دار هم سری بزنید. این جنگل از مناطقی بکر و زیبا برای گذراندن اوقات فراغت است. رودخانه‌های خروشانی در دل این جنگل جاری است. درخت‌های بلندقامت در این جنگل ریشه در خاک دارند و نور خورشید به‌سختی از بین پیچ‌‌وخم شاخه‌وبرگ‌ها می‌گذرد. بد نیست کمی در سایه درخت‌ها بنشینید و اکسیژن خالص جنگل را نفس بکشید.

جاذبه های گردشگری تنگ دار

  • طبیعت اطراف تنگ دار نوشهر

طبیعت اطراف تنگ دار نوشهر

این تنگ و طبیعت اطرافش زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. حتی خیلی‌ها تنگ دار نوشهر را به آمازون ایران می‌شناسند. خزه‌ها، سنگ‌های کنار رودخانه را پوشانده‌اند و پیچک‌های تماشایی از شاخه‌های درخت‌ها آویزان هستند. کنار تنگ پوشش انبوهی از پرسیاوشان و سرخس‌ها رشد کرده‌اند. صدای پرنده‌ها و برخورد آب با سنگ‌ها سکوت جنگل را می‌شکند. با شروع فرودین گل‌های بنفشه وحشی از دل خاک بیرون می‌آیند. شاید بتوانید در همان نزدیک گیاه‌هایی مثل پونه وحشی هم پیدا کنید. وجود تنگ در وسط این پوشش سرسبز تصویری شگفت‌انگیز ساخته است که همه را متعجب می‌کند.

  • رودخانه‌نوردی و آب‌تنی

رودخانه‌نوردی و آب‌تنی

تنگ دار، معروف‌ترین تنگ در استان مازندران است. این تنگ برای گردشگرهایی مناسب است که می‌خواهند در استخری طبیعی تنی به آب بزنند. تا رسیدن به عمیق‌ترین بخش‌تنگ حوضچه‌های عمیقی دارد که می‌توانید با شیرجه‌زدن در آن آدرنالین خونتان را بالا ببرید. شنا در آب خنک رودخانه روزهای گرم تابستان را لذت‌‌بخش می‌کند.

  • پیک‌نیک

 

پیک‌نیک در تنگ دار نوشهر

بعد از شناکردن و آب‌تنی در تنگ دار نوشهر دیگر وقت آن است که زیر سایه درخت‌ها بنشینید و استراحت کنید. اگر دلتان خواست می‌توانید بساط چای و غذا را هم مهیا کنید. طبیعت‌گردی بی‌خردوخوراک نمی‌شود.

  • عکاسی از جنگل تنگ دار

عکاسی از جنگل تنگ دار

نمی‌شود زیبایی‌های تنگ دار را نادیده گرفت. منظره تنگ در بین درخت‌ها سوژه‌ای ناب برای عکاسی می‌شود. کافی است کمی بادقت به اطراف نگاه کنید تا سوژه‌های بیشتری پیدا کنید. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مند هستید، به این تنگ اسرار آمیز سری بزنید.

امکانات رفاهی جنگل تنگ دار نوشهر

امکانات رفاهی جنگل تنگ دار نوشهر

جنگل تنگ دار از آن دست جنگل‌های بکر شمال است. به همین خاطر در آن امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد؛ پس برای رفتن به آنجا همه وسایل ضروری را همراهتان ببرید.

وسایل و تجهیزات لازم برای بازدید از تنگ دار نوشهر

وسایل و تجهیزات لازم برای بازدید از تنگ دار نوشهر

برای این سفر تجهیزاتی مثل لباس ضدآب، جلیقه نجات، طناب و کوله‌های ضدآب لازمتان می‌شود. همچنین باید مواد خوراکی، آب آشامیدنی، داروهای ضروری، لباس اضافه، حوله و کرم ضدآفتاب هم همراهتان باشد. داشتن کوله سنگین گذشتن از این مسیر را برایتان سخت می‌کند؛ پس ضروری‌ترین وسایل را بردارید.

بایدها و نبایدها و نکات مهم برای بازدید از تنگ دار نوشهر

بایدها و نبایدها و نکات مهم برای بازدید از تنگ دار نوشهر

برای رفتن به تنگ بهتر است با تورهای گردشگری همراه بشوید و از راهنمایی مجرب کمک بگیرید؛ یادتان نرود که برای گذشتن از مسیر رودخانه و رسیدن به بخش عمیق تنگ باید مهارت شناکردن داشته باشید. مهارت صخره‌نوردی هم به کارتان می‌‌آید و گذشتن از بخش‌های صعب‌العبور را راحت‌تر می‌کند. ‌گاهی عمق تنگ به دو متر می‌رسد. به همین خاطر سالمندها و کودکان نمی‌توانند در این سفر همراهتان باشند. گذشتن از رودخانه در هوای تاریک خطرناک است؛ پس برای برگشت قبل از غروب آفتاب از تنگ بگذرید و به روستا برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل تنگ دار نوشهر

سفر به تنگ دار با گشت‌وگذار در روستاهای اطراف و بازدید از جاهای دیدنی نزدیک جذاب‌تر می‌شود. اگر سفرتان چندروزه است، برنامه‌ای بچینید و از دیگر جاذبه‌های دیدنی این خطه بازدید کنید.

  • روستای کُشکسرا از جاهای دیدنی نزدیک به تنگ دار نوشهر

روستای کُشکسرا از جاهای دیدنی نزدیک به تنگ دار نوشهر

روستای کشکسرا یکی از بزرگ‌ترین روستاهای مازندران در نزدیکی نوشهر است. هرساله گردشگرهای زیادی برای بازدید از طبیعت روستا به آنجا می‌روند. قدمت این روستا به 500 میلیون سال قبل می‌رسد. در گذشته کشکسرا را به اسم «کران» می‌شناختند. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روستا جذابیت کشکسرا را دوچندان می‌کند. مقبره امامزاده حمزه رضا و خاتون رضا از جاذبه‌های تاریخی در این روستا است. این مقبره‌ها قدمتی بیشتر از 1000 سال دارند. موزه مردم‌شناسی روستا از دیگر جاذبه‌های دیدنی است. این موزه را در سال 1383 تأسیس کرده‌اند. در موزه مردم‌شناسی کشکسرا بخش‌های جالبی مثل لباس‌های محلی مازندران و ابزارآلات قدیم کشاورزی را به نمایش گذاشته‌اند. سنگ قبرهای قدیمی در این موزه دیدن دارند. رودخانه کرکرود از کنار این روستا می‌گذرد و حیات‌بخش زمین‌های کشاورزی کشکسرا است.

  • جنگل خانیکان

جنگل خانیکان

خانیکان از جاهای دیدنی اطراف تهران است. در ۵کیلومتری نوشهر، جنگلی تماشایی به اسم خانیکان وجود دارد؛ البته این جنگل را به اسم نیرنگ هم می‌شناسند. پارک جنگلی خانیکان از تماشایی‌ترین مقصدهایی است که می‌توانید برای جنگل‌گردی به آنجا بروید. ساعتی را در این طبیعت کم‌نظیر قدم بزنید و زیر سایه درخت‌ها بنشینید. آرامش طبیعت خستگی زندگی شهری را از تنتان بیرون می‌کند. جنگل خانیکان در بهار طیفی از رنگ‌های سبز را به شما نشان می‌دهد؛ البته پاییز خانیکان هم دست کمی از جنگل سرسبز ندارد. درخت‌های بلند ممرز با برگ‌های زرد و نارنجی دلبری می‌کنند و زیباترین قاب را می‌سازند.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از تنگ دار

از اواخر بهار تا اواخر تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید برای سفر به جنگل تنگ دار نوشهر برنامه‌ای بچینید. با آب‌شدن برف‌ها و بارندگی‌های پی‌در‌پی در اوایل بهار، میزان آب رودخانه و تنگ بسیار زیاد می‌شود. به همین خاطر گذشتن از رودخانه خطرناک است؛ اما با شروع فصل گرما سطح آب دره نسبت به اوایل بهار کمتر می‌شود. آب‌تنی در آب خنک تنگ از بهترین تفریح‌ها در روزهای گرم تابستان است. فصل پاییز که از راه برسد، بارش‌های مداوم شروع می‌شود. زمستان هم با کوله‌باری از سرما و برف طبیعت را به خوابی طولانی دعوت می‌کند.

امکان اقامت و شب مانی در تنگ دار

امکان اقامت و شب مانی در تنگ دار

طبیعت اطراف تنگ زیبا و دیدنی است؛ اما مسیر رودخانه برای برپایی چادر انتخاب خوبی نمی‌شود؛ البته نگران پیداکردن اقامتگاه نباشید. در روستای کشکسرا تعدادی خانه برای اجاره و اقامت مهیا است. اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، باید به نوشهر بروید. در شهرهای شمالی همیشه سوئیت و ویلاهای اجاره با امکانات خوب پیدا می‌شود.

مسیر دسترسی

اگر مبدأ حرکتتان تهران است، از پیچ‌وخم جاده چالوس بگذرید و خودتان را به شمال برسانید. بعد از رسیدن به دوراهی چالوس_نوشهر به‌سمت نوشهر بروید. حدود ۸ کیلومتر مانده به نوشهر، جاده‌ای باریک به اسم کشکسرا می‌بینید. این روستا در جنوب شهرستان نوشهر است. این مسیر را ادامه بدهید تا به کشکسرا برسید. خوب است بدانید باقی مسیر ماشین‌رو نیست؛ پس خودروی شخصی‌تان را در محل مناسبی پارک کنید. برای رسیدن به این تنگ بهتر است از راهنمای بومی کمک بگیرید. بعد از یک‌ونیم کیلومتر رودخانه‌نوردی و پیاده‌روی در جنگل‌های سرسبز خانیکان به تنگ دار نوشهر می‌رسید.

جاده هراز از دیگر مسیرهایی است که شما را به شمال ایران می‌رساند. بعد از رسیدن به محمود آباد به‌سمت غرب استان مازندران حرکت کنید. به نوشهر که رسیدید، از جاده ساحلی 22 سیاهکلرود به‌سمت روستای کشکسرا بروید.

تنگ دار نوشهر، شگفت‌انگیزترین تنگ در طبیعت زیبای مازندران است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر برای دیدن تنگ دار مشتاق هستید، اسباب سفر را فراهم کنید. اگر در سفرهای قبل به این تنگ رفته‌اید، خواندن خاطره‌ها و تجربه‌هایتان لذت‌بخش است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان مازندارن، شهرستان نوشهر، در نزدیکی روستای کشکسرا.

از اواخر بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان بازدید از این تنگ است.

خیر. اطراف این تنگ طبیعتی بکر وجود دارد. به همین خاطر برای تهیه وسایل و اقامت در اقامتگاه‌ها باید به روستای کشکسرا و شهر نوشهر بروید.

اطراف تنگ مکان مناسبی برای اقامت شبانه نیست؛ اما در روستای کشکسرا تعدادی از خانه‌های بومی را اجاره می‌دهند. همچنین در شهرستان نوشهر ویلا، سوئیت‌و هتل‌های مجهزی وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. فرشید می گوید

    سلام. تنگ دار جای بسیار شگفت انگیزی هست. خوشحال میشیم با اقامت در مجتمع ویلایی ما در نوشهر که بسیار محیط زیبا و تمیزی هست پذیرای شما دوستان باشیم. این مجتمع با قرار گرفتن بر خیابان اصلی، دسترسی به مکانهای دیدنی زیادی رو محیا میکنه. ویلای آسمان جنب دانشگاه آزاد نوشهر
    09229920647

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.