تنگه الماس بدره | دره‌ای چون بهشت

0

ایلام و جاذبه‌های طبیعی‌اش از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر و گشت‌وگذار در طبیعت است. در دامنه کوه‌های زاگرس بخش‌هایی به وجود آمده است که همه را متعجب می‌کند. تنگه الماس بدره یکی از همان بخش‌ها است که می‌توانید یک روز هیجان‌انگیز را کنار آن تجربه کنید؛ البته بازدید از این تنگه نیاز به مهارت تخصصی در صخره‌نوردی دارد.

تنگه الماس بدره کجاست؟

تنگه الماس بدره

این تنگه از جاهای دیدنی ایلام است پس برای بازدید از آن باید خودتان را به این استان برسانید. می‌توانید در 80کیلومتری شهر ایلام این تنگه را پیدا کنید. موقعیت دقیق این تنگه در شهرستان بدره و نزدیک به تنگه کافرین است.

معرفی تنگه الماس ایلام

معرفی تنگه الماس ایلام

تنگه الماس بدره از شگفت‌انگیزترین تنگه های ایران است که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. بلندی‌های کبیرکوه از مهم‌ترین بخش‌های رشته کوه زاگرس است. این رشته‌کوه‌ها تنگه الماس را احاطه کرده‌اند. طول این تنگه به ۶ کیلومتر می‌رسد و در بلندای 970متری از سطح دریا شکل گرفته است. در همسایگی این دره، تنگه معروف کافرین وجود دارد. آبی که در تنگه الماس جریان دارد، بعد از گذشتن از صخره‌ها و در انتهای مسیر به رودخانه سیمره می‌ریزد. جریان آب با رودخانه یکی می‌شود و ماجراجویی جدیدش را شروع می‌کند.

پوشش گیاهی اطراف تنگه الماس

پوشش گیاهی اطراف تنگه الماس

موقعیت تنگه الماس ایلام در قلب رشته‌کوه‌هاست؛ پس تعجب ندارد که برای رسیدن به آن باید از دامنه‌های سرسبز و چشمگیر بگذرید. در فصل بهار فرشی از گل‌های رنگارنگ و وحشی روی این دامنه‌ها پهن است. اطراف رشته کوه‌های کبیرکوه پوشش جنگلی و مرتعی وجود دارد. هر چقدر به تنگه نزدیک‌تر بشوید، از میزان پوشش گیاهی کم می‌شود و درختچه‌ها با فاصله از هم روییده‌اند. در نزدیکی تنگه الماس ایلام پوشش انبوهی از جنگل‌های بلوط رشد کرده‌اند. گونه‌های مختلفی از گیاهان در این منطقه ریشه در خاک دارند؛ مثلاً زبان گنجشک، داغداغان، دافنه، تمشک، زالزالک، آلبالو وحشی، پر سیاوش، ارژن. دامنه کوه‌ها هم محل رویش گیاهان دارویی است. در این دامنه‌ها می‌توانید گیاهانی مثل گل‌گاوزبان، پنیرک، کنگر، بومادران و شنبلیله پیدا کنید.

پوشش جانوری اطراف تنگه الماس ایلام

پوشش جانوری اطراف تنگه الماس ایلام

دامنه‌های کبیرکوه محل زندگی بسیاری از حیوان‌های وحشی است. خرگوش، راسو، خرس قهوه‌ای، روباه، سیاهگوش، پلنگ و گراز بخشی از این حیوان‌ها هستند. در جنگل‌های بلوط سنجاب‌های کوچک ایرانی زندگی می‌کنند. در بین راه می‌توانید بعضی از آن‌ها را ببینید که بازیگوشانه این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. ممکن است دیدن این سنجاب‌ها شما را به یاد «بنر سنجاب کوچولو»، کارتون دوران کودکیتان، بیندازد.
تنگه الماس و رودخانه‌ای که در ادامه این تنگه جریان دارد، میزبان بسیاری از پرنده‌های مهاجر است. شاهین و عقاب‌ها در آسمان آبی پرواز می‌کنند. کرکس‌ها هم روی صخره‌ها نشسته‌اند و تیزبینانه منتظر فرصتی مناسب برای شکار هستند. کبک، سبز قبا، چلچله کوهی، گنجشک، زنبور، دارکوب سرسرخ از دیگر پرنده‌ها در این منطقه است.

جاذبه های تنگه الماس بدره

تنگه الماس از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ایلام است. گردشگرها، به‌ویژه ورزشکارها برای بازدید از این تنگه مشتاق هستند.

  • صخره‌نوردی و دره‌نوردی

صخره‌نوردی و دره‌نوردی در دره ی الماس

اگر دستی بر حرفه صخره‌نوردی و دره‌نوردی دارید، بازدید از این تنگه را در برنامه‌هایتان بگذارید. شکل‌گیری این تنگه در لابه‌لای صخره‌های کوه، مکان مناسبی برای دره‌نوردی را تشکیل داده است. در تنگه الماس بدره پنج فرود فنی و چهار پرش وجود دارد. اگر می‌خواهید آدرنالین خونتان بالا برود، می‌توانید از بلندترین فرود به پایین تنگه بروید. بلندای این فرود به 25 متر می‌رسد. باقی فرودها هم کمتر از 10 متر است.

  • پیاده‌روی اطراف تنگه الماس

پیاده‌روی اطراف تنگه الماس

نمی‌شود چشم‌اندازهای کم‌نظیر دامنه‌های اطراف را نادیده گرفت. این دامنه‌ها بهترین مکان برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت است. اگر در صخره‌نوردی مهارت ندارید، می‌توانید در هوای دل‌پذیر و کوهستانی قدم بزنید و از تماشای طبیعت لذت ببرید.

  • شنا در تنگه الماس بدره

شنا در تنگه الماس بدره

بعد از فرودآمدن از صخره‌های بلند دره، می‌توانید در آب زلال و پرخروش تنگه شنا کنید. عمق بخشی‌از حوضچه‌ها بیشتر است و موقعیت خوبی برای شیرجه‌ای هیجان‌انگیز فراهم کرده است. کافی است در جهت جریان آب شنا کنید تا به دهانه بزرگ رودخانه برسید.

  • قایق‌سواری

قایق‌سواری

از دیگر تفریح‌های آبی در تنگه الماس بدره، قایق‌سواری است. در نزدیکی رودخانه سیمره قایق‌هایی هستند که می‌توانید با آن‌ها تا نزدیک تنگه بروید. بی‌تردید تماشای زیبایی‌های این دره شما را شگفت‌زده می‌کند.

  • عکاسی

عکاسی اطراف تنگه الماس

عکاسی بخشی جدانشدنی در سفر است. از زمان حرکت تا زمان رسیدن به مقصد، سوژه‌های زیادی برای ثبت لحظه‌های تکرارنشدنی هست. فقط باید کمی بادقت به اطراف نگاه کنید. صخره‌های پیچ‌درپیچ و اسرارآمیز تنگه در کادر دوربینتان دیدنی‌تر می‌شود.

امکانات گردشگری تنگه الماس ایلام

امکانات گردشگری تنگه الماس ایلام

تنگه الماس طبیعتی دست‌نخورده دارد. به‌خاطر موقعیت تنگه، امکانات خاصی در اطراف آن نیست؛ پس یادتان نرود که باید وسایل لازم برای سفر را با خودتان ببرید. اگر با تورهای گردشگری هم‌سفر هستید، می‌توانید در دشت‌های اطراف کمپ کنید و شب را در طبیعت بگذرانید.

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به تنگه الماس بدره

در این دره به تجهیزات لازم برای صخره‌نوردی، کوه‌نوردی و شنا احتیاج دارید. اولین وسیله کفش مناسب و راحت است. زیرا برای رسیدن به دره باید بخشی از مسیر کوهستانی را پیاده‌روی کنید. سبک‌ترین کوله‌تان را بردارید و فقط وسایل ضروری را در آن بگذارید. لیست مهم‌ترین وسایل برای دره‌نوردی را برایتان می‌گذارم. کلاه ایمنی، ابزار فرود، طناب، اتصال‌ها، هارنس دره‌نوردی، لباس‌های محافظ یا وت سوت، درای بَگ یا کیف‌های ضد آب، کرم ضدآفتاب، لباس اضافه، غذا، آب آشامیدنی، حوله و جلیقه نجات.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه الماس ایلام

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه الماس ایلام

در نزدیکی تنگه الماس جاذبه‌های طبیعی دیگری هم هست که هرکدام زیبایی برجسته‌ای دارد. تا آنجا که رفتید، برای بازدید از آن‌ها هم برنامه‌ای بچینید.

  • تنگه کافرین

در موازات دره الماس ایلام می‌توانید به تنگه کافرین سری بزنید. این تنگه از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ایلام است. گردشگرهای زیادی برای گشت‌وگذار و تماشای چشم‌اندازه‌های شگفت‌آور این تنگه به ایلام سفر می‌کنند. قایق‌سواری از هیجان‌انگیزترین امکانات گردشی در این تنگه است. بعد از کمی قایق‌سواری روی دریاچه به منطقه‌ای می‌رسید که دست کمی از تابلوی نقاشی‌شده ندارد. شاید این تصویر را فقط روی کارت پستال‌های خارجی دیده باشید. شکوه و عظمت این چشم‌انداز خیره‌کننده است. تماشای تنگه از بالای صخره‌ها هم شما را سر شوق می‌آورد. بعد از گردش با قایق، در ساحل رودخانه چادر بزنید یا زیراندازی پهن کنید. اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید شانستان را برای گرفتن ماهی در این رودخانه امتحان کنید. خوردن ماهی کبابی تازه روزتان را کامل‌تر می‌کند.

  • روستای کلم از جاهای دیدنی نزدیک به تنگه الماس ایلام

اگر دوست دارید چند روز از هیاهوی شهر دور باشید، پیشنهاد می‌کنم در روستای کلم اقامت کنید. کلم یکی از روستاها در توابع شهرستان بدره و در دامنه کبیرکوه است. این روستا در بهار و تابستان آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای برای تفریح و گردش دارد. پوشش گیاهی این منطقه به لطف رودهای پرآب، بسیار متنوع است. در کوچه‌باغ‌های روستا، درخت‌های میوه ریشه در خاک دارند. آثار تاریخی روستا از دیگر بخش‌های جذاب کلم است. بقایای آتشکده و قلعه‌ای در روستا است که قدمت آن‌ها به دوره مادها می‌رسد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر

ایلام و طبیعت اطرافش در بهار و تابستان بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز هستند. هوای اطراف تنگه در روزهای گرم تابستان، خنک و مطبوع است. اگر دلتان می‌خواهد در این دره شنا کنید، در نیمه اول سال به آنجا بروید. با آمدن پاییز و زمستان هوا در این منطقه بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود. تنگه الماس بدره در این زمان شرایط خوبی برای گشت‌وگذار ندارد.

مسیر دسترسی

این بار مقصد سفر، مکانی در غرب ایران است. بعد از رسیدن به استان ایلام، به سمت شهر ایلام بروید. از جنوب شهر ایلام و جاده ایلام_ولی عصر به‌راحتی می‌توانید خودتان را به تنگه برسانید. تنگه الماس ایلام در فاصله یک‌کیلومتری از شمال شرق شهرک ولی عصر و توابع شهرستان بدره شکل گرفته است. این تنگه تا شهر ایلام حدود 80 کیلومتر فاصله دارد.

تنگه الماس بدره، دره‌ای تماشایی است که در بخشی از رشته کوه زاگرس جا خوش کرده است. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر گذرتان به این تنگه افتاده است، از تجربه‌هایتان بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

استان ایلام، 80کیلومتری شهر ایلام، شهرستان بدره

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این تنگه است.

وسایل تخصصی دره‌نوردی مثل کلاه، طناب، اتصال‌ها، لباس ضد آب، آب، غذا و غیره.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.